Studenten en professionals werken samen aan creatieve workshops voor Music For Life
Charged Up is een initiatief opgestart door drie laatstejaarsststudenten van de splinternieuwe Artesis Plantijn Hogeschool Campus Ellermansstraat. Aan de hand van creatieve workshops willen zij geld inzamelen ten voordele van Music For Life.
De studenten Grafische en Digitale Media hebben de intentie de grafische sector toegankelijk te maken voor jongeren en belangstellenden. De workshops zeefdruk, kalligrafie, graffiti, productontwikkeling, fotografie en illustratie worden gegeven door professionals. Tijdens de anderhalf uur durende sessies geven zij de basis van hun passie mee. Voorafgaande kennis is voor de deelnemers geen vereiste maar kan wel een pluspunt zijn.
Graffiti
Kenny van den Broeck is geen onbekend figuur in de graffiti scene. Tijdens zijn workshop is het de bedoeling om samen een kunstwerk neer te zetten van 6 op 2 meter. Hiernaast krijgen deelnemers ook de kans om zelfstandig de aangeleerde technieken toe te passen op kleiner formaat.
Kalligrafie
Ruben van Gassen staat tijdens deze workshopdag klaar om jullie zoveel mogelijk bij te brengen over de wondere wereld van kalligrafie. Je hoeft dit nog niet onder de knie te hebben om deel te kunnen nemen. Hij zorgt ervoor dat je de belangrijkste basics meekrijgt door gebruik te maken van verschillende materialen.
Fotomaton (Zeefdruk)
Met het concept ‘Fotomaton on tour’ brengen de deelnemers zelf de omgeving in kaart. De Batterie nodigt bezoekers uit om plaats te nemen in de Fotomaton. Er wordt een fotografisch portret genomen van de bezoeker, en een aantal vragen gesteld. Foto’s en quotes worden daarna in grafiek-ateliers uitgewerkt aan de hand van zeefdruk. Samen bouwen deelnemers ter plaatse een installatie die hun blik op de omgeving verbeeldt.
Illustratie
Laura J. Janssens, ook bekend van de door haar geïllustreerde boeken “Hoger dan de bergen en dieper dan de zee” en “Berelekker”, is eveneens bereid om haar steentje bij te dragen aan het goede doel. Op Charged Up tracht zij de deelnemers illustratief aan het werk te zetten met papier, potlood en chinese inkt.
Fotografie
De medewerkers van Stampmedia, een belangrijke Antwerpse schakel tussen jongeren en de journalistiek, bieden de workshop fotografie aan. Stampmedia brengt de deelnemers de basis mee op een interactieve manier. Na deze workshop zijn de kandidaten in staat om er zelf met een camera op uit te trekken en fotografische pareltjes vast te leggen.
Productontwikkeling
El Moïz Ghammam (Mowzes) zorgt tijdens zijn sessies voor de nodige interactiviteit. In de workshop Productontwikkeling krijgen zowel nieuwelingen als mensen met voorkennis de kans te werken op nieuwe producten. Tijdens de anderhalf uur durende sessie’s worden er verscheidene toestellen opnieuw uitgewerkt tot nieuwe concepten.
Elke workshop bedraagt vijf euro, met uitzondering van de Fotomaton. Deze duurt namelijk een hele namiddag en kost hierdoor tien euro.
De ingezamelde winst van het Charged Up-project gaat integraal naar vzw De Batterie, een kunst-educatieve organisatie die zich inzet voor kansarme kinderen en risicogroepen.
En daarmee is de cirkel rond: jongeren maken kennis met de grafische sector zodat andere jongeren ook die kans krijgen!
Charged Up vindt plaats 19 december in de lokalen van jongerencentrum Kavka, Oudaan 14 te Antwerpen.
Iedereen met een warm hart voor het goede doel is zeer welkom om gewoon een kijkje te komen nemen of om een hapje en een drankje te consumeren. Indien u niet kan komen, maar deze Music For Life actie toch wenst te steunen, is storten mogelijk op het Charged Up rekeningnummer: BE52 7370 4495 6109.
Alle info is terug te vinden via het ϟ CHARGED UP ϟ Facebook evenement
of via de officiële website waar men zich tevens ook kan inschrijven: www.chargedup.tk.
tekst voor bij de foto: Arnaud Pepermans, Jozefien Van Asch, Jessica Mamistvalov van de AP Hogeschool nodigen iedereen uit voor Charged Up op 19/12.
|