Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    13-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT

    Provincie Antwerpen

    Gitaren bouwen, trappen lassen en auto’s herstellen: het leven zoals het is in PTS campus Boom
    Van nichejob tot knelpuntenberoep, technische richtingen zitten in de lift

    “Met de campagne You Love Tech zet de provincie Antwerpen  dit voorjaar in op technisch onderwijs en technische beroepen. De jobmogelijkheden bij technisch onderwijs zijn groot, veel jongeren hebben al een contract op zak voor ze afstuderen. PTS campus Boom biedt een waaier van 26 afstudeerrichtingen aan, van een nichejob als instrumentenbouwer tot knelpuntenberoepen als lasser, installateur van verwarmingsinstallaties of pijpfitter. Jongeren met een neus voor techniek ontwikkelen dit talent best zo vroeg mogelijk. De You Love Tech-campagne bindt de strijd aan tegen het watervaleffect en wil jongeren met een fascinatie voor wetenschap en techniek al strikken vanaf het eerste middelbaar.” Aldus gedeputeerde voor Onderwijs Inga Verhaert.


    Instrumentenbouw van Litouwen tot Malawi

     

    Voor de richting instrumentenbouw komen jongeren uit heel Europa studeren in Boom. Leerlingen uit onder andere Nederland, Litouwen en Frankrijk leren hun unieke stiel in het PTS. De leerlingen reizen zelf ook de wereld rond om hun kennis te delen. Twee studenten instrumentenbouw (ILSA) gingen in februari 2016 nog naar Malawi. Daar toonden ze plaatselijke leraren houtbewerking hoe je met beperkte middelen snel een gitaar bouwt. Zo kunnen de plaatselijke muziekleerlingen zelf hun instrumenten maken.

     

    De Internationale Lutherie School Antwerpen (ILSA) is een afdeling binnen PTS. ILSA is de enige richting in de Benelux waar je een viool- en gitaarbouwopleiding kan volgen in voltijds dagonderwijs. De opleiding bestaat uit drie jaar. Wie wil, volgt nog een extra jaar restauratie. Tijdens de lessen praktijk bouwen de leerlingen aan hun instrument. Op één schooljaar voltooien ze één instrument aan een gemiddelde van 16 praktijkuren per week. Leerlingen zijn zo gemotiveerd dat ze ook vaak buiten de lesuren in het atelier te vinden zijn al zagend, snijdend of sculpterend aan hun viool of gitaar. Technische en theoretische vakken zoals technologie, akoestiek, muziek en muziekgeschiedenis vervolledigen het opleidingspakket van ILSA.

     

    Strijken met een Stradivarius


    Na inleidende oefeningen om de leerlingen vertrouwd te maken met fijne houtbewerking, het buigen van hout, het steken van gewelfde bladen en fijn inlegwerk bouwen de leerlingen een moderne viool model Stradivarius, medici, 1716. Tijdens het tweede jaar bouwen ze een viool, altviool of een cello op moderne of barokke wijze. De individuele vorderingsgraad speelt een rol bij deze keuze en bepaalt of er nog een derde instrument gebouwd wordt. Een instrument bouwen is een ingewikkeld proces met veel uitdagingen waarbij inzicht, geduld en doorzettingsvermogen cruciaal zijn. Elke leerling doorloopt dit proces op zijn eigen ritme.



    Tokkelen


    Bij de tokkelinstrumentenbouw beginnen de instrumentenbouwers met een octaafgitaar, in het tweede jaar gevolgd door een klassieke gitaar. Volgens de Spaanse traditie gitaarbouw maken de leerlingen gitaarrozetten, -halzen, bebalken ze bovenbladen, enzovoort. In het derde jaar specialiseren ze met een renaissanceluit, een flamenco- of barokgitaar of een romantische of klassieke concertgitaar.

    Werkplaats instrumentenbouw (ILSA)van PTS campus Boom

     

    Kweekvijver BMW-garage Jorssen

    De leerlingen automechanica herstellen een 70-tal auto’s per jaar. Voor de klanten is de service iets goedkoper dan in een reguliere garage, terwijl de begeleidende leerkracht de kwaliteit van de herstellingen mee garandeert. PTS campus Boom heeft ook een 10-tal wagens in eigen beheer waarop de leerlingen kunnen oefenen. Autotechniekers in wording sporen zowel mechanische als elektrische fouten op, voeren onderhoudsbeurten uit,  (de)monteren, stellen een diagnose en stellen motors af. De leerlingen automechanica lopen stage bij onder meer BMW Jorssen nv, Volvo Vermant, Peugeot Antwerpen, Carrosserie Etoile en Mercedes-Benz nv Mechelen. Zo leren ze ook de kostprijs van onderhoudswerkzaamheden begroten en communiceren met de klant. BMW-garage Jorssen (Aartselaar en Schoten) ziet stagiairs van Provinciale Scholen voor Tuinbouw en Techniek campus Boom graag komen. Directeur naverkoop van BMW Jorssen nv getuigt: “We werken graag samen met PTS. Er zijn al zes oud-leerlingen bij ons aan de slag op de techniekafdeling en in onze carrosserieafdeling werken drie oud-leerlingen van PTS. Het is een goede zaak om toekomstige werknemers via een stage beter te leren kennen.”

     

     

    Van gitaren naar brievenbussen, rolpoorten en binnentrappen

     

    Elk jaar slaan een 30-tal lassers van PTS campus Boom hun vleugels uit. Lang rondfladderen is er niet bij, want voor het einde van hun laatste schooljaar hebben ze al een job op zak. In 2015 telde VDAB 959 oningevulde vacatures bij de lassers.  Dit cijfer maakt van het beroep lasser een knelpuntenberoep. Zowel het beroep als de opleiding hebben de laatste jaren een sterke evolutie doorgemaakt. In PTS campus Boom leren lassers de stiel in een totaal vernieuwde werkplaats, waar alles aanwezig is om de modernste technieken te leren beheersen. Om de stiel te leren, maken de leerlingen volledige binnentrappen in metaal, rolpoorten, buizenconstructies, brievenbussen, enzovoort. Wie de opleiding lasser – constructie voltooit, kan na zijn studies aan de slag als autogeenlasser, elektrodelasser, hoofdlasser, TIG-lasser of halfautomaatlasser. De toekomstige lassers lopen onder meer stage bij Fabricom, Cargotek Belgium, Arte Vinci en G & D construct.

     

    De derde graad van PTS Boom telt op dit moment vierentwintig leerlingen die worden opgeleid tot lasser – constructie of pijpfitter. Lassers in spe volgen in de tweede graad de richting metaalbewerking. In die tweede graad zitten momenteel 66 leerlingen die op het einde van het vierde jaar een keuze maken tussen autotechnieken, sanitaire installaties, mechanische bewerkingstechnieken en lassen-constructie. Wie pijpfitter wil worden, volgt nog een zevende specialisatiejaar.

     

    Eén school, 26 afstudeerrichtingen

    Vanaf de tweede graad biedt PTS campus Boom 9 studierichtingen. In de tweede graad TSO kan je kiezen voor industriële wetenschappen, techniek-wetenschappen, elektromechanica, mechanische technieken, elektro- of houttechnieken. In de tweede graad BSO heb je basismechanica, elektrische installaties en houtbewerking. In de derde graad BSO verbreedt de waaier naar acht studierichtingen in het BSO en negen in het TSO. Wie na het zesde jaar BSO een zevende specialisatiejaar aanvat, heeft maar liefst negen keuzes. Industriële elektriciteit, pijpfitten-lassen-monteren, computergestuurde werktuigmachines, verwarmingsinstallaties, auto-elektriciteit, carrosserie en spuitwerk, industriële houtbewerking, restauratie muziekinstrumenten of bouw historische muziekinstrumenten.


    Bezoek PTS

    Op dinsdag 12 en zondag 24 april mag iedereen die wil PTS campus Boom bezoeken. Tijdens een infoavond en een opendeurdag zetten ze al hun troeven in de etalage. Met YouLoveTech trekken de provinciale scholen de Belgische festivalzomer vroeg op gang. Tijdens de opendeurdagen ontdekken bezoekers de unieke line-up van technische studierichtingen. Studenten versieren er een meet & greet met hun professionele idolen, die hen meteen laten zien hoe ze als bedrijf schreeuwen om technisch talent.

     

    PRAKTISCHE INFO OPENDEURDAGEN PTS CAMPUS BOOM

    Wanneer:
    Dinsdag 12 en zondag 24 april 2016

    Waar:
    Provinciale Scholen voor Tuinbouw en Techniek, Beukenlaan 44, Boom

    Meer info:
    www.pts-boom-mechelen.be
    www.youlovetech.be










    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!