Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    20-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN

    Provincie Antwerpen

    19 | 09 | 2017

    Nieuwkomers leren Nederlands dankzij onthaalkoffers docAtlas
    Onthaalkoffers bieden antwoord op verhoogde instroom vluchtelingen in de klas

    Gisteren demonstreerde het Sint-Jozefinstituut te Geel het gebruik van de onthaalkoffers van provinciaal documentatiecentrum Atlas. DocAtlas ontwikkelde dit lesmateriaal als een hulpmiddel om de taalvaardigheid en het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in de klas te bevorderen.

    Het provinciaal documentatiecentrum Atlas (docAtlas) is een documentatie- en leercentrum, gespecialiseerd in Nederlands voor anderstaligen, wereldburgerschapseducatie, welbevinden en interculturaliteit. Leerkrachten, studenten, vormingswerkers en andere geïnteresseerden kunnen er didactisch materiaal in alle vormen ontlenen. DocAtlas organiseert ook vormingen over het gebruik van de leermiddelen. Sinds kort kunnen scholen onthaalkoffers ontlenen waarmee ze de taalvaardigheid van nieuwkomers kunnen verbeteren.

     

    "De vluchtelingencrisis zorgt al enige tijd voor grote uitdagingen binnen het onderwijs,” licht gedeputeerde voor Onderwijs Inga Verhaert toe. “Vooral scholen in de centrumsteden hadden hierrond al ervaring opgebouwd, maar nu komen ook scholen op het platteland met deze anderstalige nieuwkomers (en vaak vluchtelingen) in aanraking. Er bleek een grote nood aan ondersteunend materiaal waarmee leerkrachten in de klas kunnen werken aan de integratie van vluchtelingen of (ex-)leerlingen uit de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). Het provinciebestuur besliste om ook hier haar verantwoordelijkheid op te nemen. DocAtlas bundelde daarom de krachten met de dienst Flankerend Onderwijsbeleid.”     

     

    De koffers bevatten allerhande didactische materialen om het welbevinden en de Nederlands taal van anderstalige nieuwkomers te stimuleren en te bevorderen. Aan de hand van creatieve lesmethodes, activerende werkvormen en visueel spelmateriaal kunnen de leerkrachten eindeloos inspiratie opdoen om hun lessen vorm te geven of om anderstalige leerlingen extra te begeleiden.

     

    “We houden de koffers up-to-date en passen de inhoud op verzoek aan met nieuwe publicaties en materialen,” vertelt gedeputeerde Peter Bellens, voorzitter van het provinciaal documentatiecentrum Atlas. “Zo worden er momenteel samen met de stad Turnhout twee nieuwe koffers samengesteld, die ontleend zullen kunnen worden bij docAtlas Turnhout. De eerste zet in op het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs, de tweede focust op relationele en seksuele voorlichting voor nieuwkomers.”

     

    Het Geelse Sint-Jozefinstituut bijt de spits af
    Een van de eerste scholen die in het schooljaar 2017-2018 met een van de koffers aan de slag ging, is het Sint-Jozefinstituut te Geel. Voor de onthaalklassen die de scholengemeenschap sinds 2016 organiseert, zijn de koffers een dankbaar leermiddel. Op dit ogenblik volgen 21 leerlingen van verschillende nationaliteiten les in de onthaalklas: Irak, Syrië, Polen, Turkije, Afghanistan, Eritrea, Filipijnen, Mongolië, Pakistan, Oeganda, Kosovo. Nadat de leerlingen een basiskennis Nederlands onder de knie hebben, kunnen ze afhankelijk van hun interesse en talenten kiezen voor een vervolgopleiding. De schoolse voorkennis van de leerlingen varieert van analfabeet tot hoger secundair onderwijs in eigen land.

     

    Enkele cijfers
    Basisonderwijs provincie Antwerpen 2017

    Aantal anderstalige nieuwkomers in het gewoon basisonderwijs: 1736

    Evolutie: 1094 (einde schooljaar 2015) – 1509 (einde schooljaar 2016)


    Aantal scholen die omkadering vroegen voor anderstalige nieuwkomers: 209

    Evolutie: 152 (einde schooljaar 2015) – 294 (einde schooljaar 2016)


    Secundair onderwijs provincie Antwerpen 2017

    Aantal anderstalige nieuwkomers in het gewoon voltijds secundair onderwijs: 1731

    Evolutie: 1241 (einde schooljaar 2015) – 1630 (einde schooljaar 2016)


    Aantal secundaire scholen die onthaalklassen organiseren: 29

    Evolutie: 20 (einde schooljaar 2015) – 22 (einde schooljaar 2016)

    Leerlingen van het Sint-Jozefinstituut in Geel gebruiken de onthaalkoffers
    © Tine Van Leemput – Bogaerts voor provincie Antwerpen

    PRAKTISCHE INFO

    Meer info via de website van het provinciaal documentatiecentrum Atlas.

    Onthaalkoffers reserveren kan via docatlas@provincieantwerpen.be of telefonisch via 03 338 71 60. Vermeld steeds of je de koffer in docAtlas Antwerpen of Turnhout wil ontlenen.

    Beleidsverantwoordelijke:
    Inga Verhaert, gedeputeerde voor Onderwijs

    Peter Bellens, gedeputeerde voor welzijn en gezondheid, voorzitter docAtlas

     

     








    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!