Eyes For The World sensibiliseert met pakkende campagne
Antwerpen - "To see the problem you don't need glasses" Een sensibiliseringscampagne die ook personen aanspreekt die geen hinder ondervinden vanwege een slecht zicht. Eyes For The World zet zich in voor gelijke kansen door het zicht van mensen in alle continenten te verbeteren d.m.v. een aanpasbare bril. Door een samenwerking tussen Koen Van Pottelbergh, de oprichter van de vzw, en vier studenten kwam deze campagne tot stand. De campagne start begin december voornamelijk in regio Antwerpen. De opbrengst gaat via De Warmste Week van Music For Life naar de projecten van de vzw.
To see the problem you don't need glasses −Een campagne die iedereen aanspreekt met of zonder bril. Iedere persoon kan zich inbeelden wat de gevolgen zijn zonder een goed zicht. Het probleem ontkennen is volgens Eyes For The World geen optie. Dat is het achterliggende idee van de driedelige sensibiliseringscampagne opgezet door Linney Brouwers, Babs van Oijen, Silke Debie en Eleni Bosschaerts.
Promotie video
In de promotie video ervaart het publiek hoe het is om slecht te zien. Zo speelt de campagne in op het gevoel. Cinema Cartoon's vertoonde een film in slechte kwaliteit. Het publiek reageerde verontwaardigd. Met deze beelden legt Eyes For The World de link met meer dan een miljard mensen die geen toegang hebben tot oogzorg. Zij kunnen m.a.w. niets aan hun situatie veranderen.
Posters
In de reeks posters worden verschillende dagdagelijkse situaties uit twee perspectieven getoond. Het perspectief van een persoon met een slecht zicht en van een persoon met goed zicht. M.a.w. de poster is voor de helft wazig en voor de helft scherp van kwaliteit. Met deze insteek wijst de vzw op eenvoudige zaken die zonder goed zicht een moeilijke opgave worden.
Wenskaarten
Steunen van de campagne kan door een pakket zelf ontworpen wenskaarten te kopen. Met een inhoud van twee kaartjes aan 3,50€ of een wenskaart met een daarbij horende pin om op kleding te spelden aan € 5,- verkrijgbaar bij Vlaamsekaai 29, 2000 Antwerpen. Zowel wenskaarten en pin kunnen verzender als ontvanger sharen met #sharetheeye. Een hashtag om de boodschap verder te verspreiden. De opbrengst gaat via De Warmste Week van Music For Life naar de projecten van de vzw.
Eyes For The World
EFTW gelooft dat 'iedereen over de hele wereld het recht heeft op goed zicht'. Daarom delen ze aanpasbare brillen (FocusSpecs) uit aan zij die geen toegang hebben tot oogzorg. Ze zorgen er persoonlijk voor dat de bril goed terechtkomt. Voor het buitenland gaat dit over een kostprijs van 20 euro. In België werken zij samen met ocmw's en ziekenfondsen.
De kost van deze methode ligt lager. Het werkt minder omslachtig dan de juiste persoon voor de juiste bril te vinden zoals bij brilleninzamelacties.
De volledige campagne is te zien op de website: www.eftw.jimdo.com
|