Multidisciplinaire provinciale terro-oefening PortEx2018 was een multidisciplinaire, operationele terrein- en beleidsoefening die afrekende met een gewelddadig incident aan boord van een schip in de haven en een terroristische dreiging. Tijdens de eerste dag van de oefening lag de nadruk op informatiegaring en -deling. Op 16 mei, de tweede oefendag, stond een provinciale coördinatieoefening op het programma in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Voorafgaand aan deze tafeloefening vergaderden de Nationale Autoriteit Maritieme Beveiliging (NAMB) en het Lokaal Comité Maritieme Beveiliging (LCMB). Op donderdag 17 mei volgde dan een operationele inzetoefening aan boord van een mijnenjager van Defensie op de Schelde (ten noorden van het Brits monument) waarbij de hulp- en interventiediensten ook effectief ter plaatse uitrukten.
Samenwerking tussen verschillende (veiligheids)partners Aan de PortEx2018-oefening namen heel wat partners en disciplines deel waaronder de Brandweer Zone Antwerpen, de Hulpverleningszone (HVZ) Waasland, de Maritime Incident Response Group (MIRG), de FOD Volksgezondheid, de federale en lokale politiediensten, de Civiele Bescherming, Defensie (Militair Commando Provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen), Federale diensten van de gouverneurs van Antwerpen en Oost-Vlaanderen, het Havenbedrijf Antwerpen, de FOD Mobiliteit, het Crisiscentrum, de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV), de Staatsveiligheid (VSSE), stad Antwerpen, de gemeente Beveren, de Dienst Scheepvaartbegeleiding, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA), de Veiligheidsregio Zeeland, North Sea Ports. Bijkomend verleenden een aantal bedrijven in de haven zoals PSA-MPET, Total en Exxon hun medewerking aan de oefening.
Regelmatig oefenen is een goede voorbereiding op noodsituaties
De PortEx2018-oefening werd voorbereid door een multidisciplinair planningsteam en zette in op vier algemene oefendoelen. Op de eerste plaats kwamen daarbij de International Ship and Port Facility Security (ISPS) en de maritieme beveiliging uitgebreid aan bod. Beide hebben tot doel de weerbaarheid van schepen en havenfaciliteiten tegen terroristisch geweld te verhogen. Op de tweede plaats stond de afstemming tussen de verschillende KB’s Noodplanning (2006), Terro (2016) en de bijbehorende Wet en het KB Maritieme beveiliging (2007) centraal. Ten derde oefenden de verschillende overlegorganen (noodplanning, maritieme beveiliging, inlichtingendiensten,…) hun interne coördinatie en samenwerking. Tot slot stelde PortEx2018 de deelnemers in staat om de onderlinge bevoegdheden en communicatie tussen België en Nederland in te oefenen en nauwkeuriger op elkaar af te stemmen. Binnenkort volgt een grondige evaluatie van de PortEx2018-oefening door alle deelnemers. Dit alles zal ertoe bijdragen dat de verschillende disciplines n de toekomst nog beter voorbereid zijn bij eventuele incidenten of rampen.
Gouverneur Cathy Berx: ‘Vaak oefenen is de enige manier om als overheid goed voorbereid te zijn op noodsituaties en rampen. De uitwerking van een gevarieerd en zeer uitdagend oefenbeleid is een kerntaak bij uitstek van mijn Dienst Noodplanning. Even cruciaal als het oefenen zelf, is de goede opvolging ervan. Een grondige en kritische evaluatie van wat goed en voor verbetering vatbaar is, laat toe om onze nood- en interventieplannen met kennis van zaken bij te sturen. Geregeld oefenen draagt ertoe bij dat mensen elkaar goed leren kennen en vertrouwen. Dat is nodig voor een goede coördinatie, samenwerking en afstemming tussen de verschillende hulpdiensten en externe partners. De uitmuntende driedaagse PortEx2018-oefening met een terroristische dreiging in de haven als complex scenario, bevestigde dit.
|