Duaal lesgeven succesverhaal in PITO Stabroek PITO verwelkomt tweede werknemer uit chemische sector PITO Stabroek stapte begin dit schooljaar in het project ‘duaal lesgeven’: door werknemers enkele uren per week voor de klas te zetten, hoopt de chemische- en farmaceutische sector meer leerlingen warm te maken voor wetenschappelijke en technische studies of beroepen. Mirthe Vernijns van BASF mocht in september de spits afbijten. Onlangs verwelkomde de school met Dimitri Lenaerts nog een tweede professional, deze keer vanuit chemiebedrijf INEOS.Met meer dan 3000 werknemers is het bedrijf één van de grootste werkgevers in de Belgische chemiesector. “De chemische- en farmaceutische industrie vinden steeds moeilijker goed geschoold personeel. Te weinig jongeren kiezen vandaag voor een diploma van een STEM-richting (Science, Technology, Engineering, Mathematics) en daardoor geraken heel wat vacatures moeilijk ingevuld”, verduidelijkt gedeputeerde voor Onderwijs Luk Lemmens. “Bedrijven investeren reeds in onze duale leertrajecten waarmee we leerlingen de kans bieden om, mits individuele begeleiding op de werkvloer, waardevolle ervaring op te doen in een professionele context. Het duaal lesgeven is hierop een sterk, complementair aanbod. Leerlingen toetsen niet enkel hun kennis af aan de professionele realiteit, maar leren ook nieuwe technieken en technologieën kennen.”
Vakleerkracht Bart Roggeman haalt nog een ander voordeel aan: “De komst van Mirthe en Dimitri als co-teachers zorgt ervoor dat we de kwaliteit en de veiligheid van onze opleidingen kunnen blijven garanderen. Ze zijn met andere woorden ook een antwoord op het lerarentekort. Daardoor kunnen we onze leerlingen de aandacht geven die ze verdienen. Na een moeilijke periode met veel zelfstudie omwille van de coronapandemie doet het echt deugd om de leerlingen weer op een kwaliteitsvolle manier praktijklessen aan te kunnen bieden.”
Om de kloof tussen het onderwijs en de bedrijfswereld te overbruggen, startte sectororganisatie Essenscia begin dit schooljaar met een proefproject. Zes chemie- en farmabedrijven laten enkele van hun werknemers een aantal uren per week lesgeven aan leerlingen in het middelbaar onderwijs. De lesgevers volgen vooraf een driedaagse didactische opleiding. PITO Stabroek stapte in het project en haalde Mirthe Vernijns van BASF aan boord.
Na zes maanden in het proefproject ziet Mirthe voordelen voor zowel de leerlingen als zichzelf: “Door mijn job in de chemische sector kan ik de theoretische kennis uit de handboeken dichter bij de leefwereld van de jongeren brengen. Ik hoop de leerlingen te motiveren door de link te leggen tussen de theorie en de praktijk en door hen te tonen hoe ze de leerstof later kunnen gebruiken in hun job. Zelf heb ik gemerkt dat lesgeven veel meer is dan enkel leerstof overbrengen. De klasmanagement skills die ik op school bijleer, komen ook op de werkvloer van pas.”
Tweede professional voor de klas Sinds enkele weken heeft PITO nu ook een tweede professional voor de klas staan. Dimitri Lenaerts is Production Engineer bij INEOS en startte net voor de krokusvakantie. Op woensdagmiddag geeft hij les aan de leerlingen van het zevende jaar van de opleiding Chemische Procestechnieken.
|