Havencentrum pakt uit met interactieve havengame en nieuwe rondvaart
Nieuw lespakket en vernieuwde rondvaart getest en goed bevonden door 55 leerlingen van 3de graad
De havenrondvaart voor de 3de graad lager onderwijs, één van de populairste excursies van het Havencentrum, is grondig vernieuwd. Het Havencentrum ontwikkelde een nieuw lespakket ‘De Haven’ met digitale havengame en werkt voor de rondvaart nu nauw samen met GO! De Scheepvaartschool. Op maandag 28 maart testten 55 leerlingen van het Stedelijk Onderwijs De Beren de vernieuwde havenrondvaart uit.
“Het Havencentrum brengt de haven dichter bij jongeren aan de hand van interactieve leervormen die aansluiten bij hun leefwereld. We brengen zowel de ‘haven naar de klas’ (met lespakketten en digitale educatieve games) als ‘de klas naar de haven’ (met fysieke excursies). We hebben niet alleen de rondvaart en het lespakket grondig vernieuwd, maar ook een digitale havengame en escape room ontwikkeld. Het was een boeiende uitdaging om alle facetten van de haven aan bod te laten komen: industrie, opslag, transport, energie en duurzaamheid”, vertelt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het Havencentrum.
Leerlingen onder de indruk
Waarom wordt de Antwerpse haven een zeehaven genoemd? Hoe ziet de reis van een banaan er uit? Na de lessen in de klas ontdekte het 5de en 6de leerjaar van het Stedelijk Onderwijs De Beren de haven met eigen ogen tijdens de vernieuwde havenrondvaart.
“Deze lessenreeks is een echte aanrader voor alle leerlingen van de derde graad. Ze leren meer over de verschillende soorten goederen in een haven, bekijken een reisdagboek van een product, puzzelen verschillende opslagmogelijkheden bij elkaar en proberen via een escape room een schip de haven binnen te loodsen”, vertelt leerkracht Dennis.
Ook de leerlingen waren onder de indruk:
Emma: “Ik vond het cool om te leren hoeveel containers een schip kan dragen.”
Nacera: “Ik vond het een superinteressant onderwerp. Ik ga vanaf nu op een andere manier naar de haven rondom ons kijken.”
Eva: “Ik vond de lessen leuk omdat we via spelletjes konden leren. Ik denk er zelf over na om later in de haven gaan werken.”
Zakaria: “Ik schrok ervan hoeveel van onze spullen in de haven van Antwerpen zijn geweest.”
|