Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    08-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HANDBAL

    DHW- 30 DHT- 27

    Voor deze laatste speeldag van de Play-Downs, werd net als vorige week in Gent geopteerd iedereen in te zetten voor beide wedstrijden. De gekwetsten kunnen nu rustig verder revalideren richting volgend seizoen. Voor onze West-Vlaamse tegenstrever was het tevens de allerlaatste wedstrijd van het bestaan. De fusieclub houdt er mee op.  
     
    Aanvankelijk ging de partij gelijk op : 4 – 4 na 8’, maar nadien kon DHW gestaag een voorsprong opbouwen : 7 – 5 na 11’ / 11 – 7 na 17’ en 15 – 11 na 22’. Aanvallend liep het dus lekker, maar verdedigend kon het beter. Carmen Lips kreeg alle ruimte van de wereld en profiteerde hier gretig van. Wanneer het dan aanvallend even minder ging, met een aantal shots die op het doelhout belanden, kon DHT milderen en de kloof tot het kleinste verschil herleiden : 15 – 14 na 26’.  We gingen rusten met een 17 – 15 op het scorebord, een stand waarmee de partij nog alle kanten uit kon. 
     
    Ook de 2e helft ging in eerste instantie gelijk op : 21 – 19 na 39’ en 23 – 22 na 47’.  DHW stak een tandje bij en kon tot 5 doelpunten uitlopen via Rachel Broeren (2x), Teuntje Voermans en Emma Henderix : 27 – 22 na 51’. De bezoeksters kwamen niet meer dichter dan 3 doelpunten en DHW boekte zo, verdiend, zijn 4e zege op rij. Eindstand : 30 – 27

    Voor DHW : Joni Muys (60’) (keepster) – Sinne Bes (1) – Sara Haazen (5) – Rilke Janssens (5) – Amber Major (4) – Teuntje Voermans (8) – Emma Henderix (5) – Jana Maes – Rachel Broeren (2) – Charlotte Van Pelt – Ellen Van De Vloed 
     
    Voor DHT : Ilse Snauwaert (30’) en Lana Verslype (30’) (keepsters) – Lisa Coucke (3) – Tatjana Depotter – Elise Dessauvage (7) – Sophie Calu (2) – Loreline Thooris (2) – Fien Corteville (1) – Lotte Wittevrongel – Carmen Lips (10) – Julie Roete (2) – Karen Allaert – Charlotte Vermeersch – Stephanie Vandermeersch – Marte Baart 
     

    Uitslag : 30 – 27   ruststand : 17 – 15 
     
    Beloften : 45 – 16 

    http://sportindekijker.be/dhw-pakt-ook-in-de-laatste-wedstrijd-van-het-seizoen-de-volle-buit/  voor meer foto's



































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sasja

    http://sportindekijker.be/sasja-hc-wint-overtuigend-en-speelt-volgend-seizoen-bene-league/even klikken voor meer foto's


    Wie dacht dat SASJA gisteren op zijn gemak zou spelen had dit degelijk verkeerd ingeschat. De opkomst was zoals te verwachten uitermate mager ( zondagmiddag, een stralende zon en pupillen die voorronde van de Vlaamse finales moesten spelen en ook behaalden).
    och deden de spelers van Sasja hun best om Atomix niet met de punten naar huis te laten gaan. Buiten een kleine dip aan het begin van de tweede helft was er voldoende  wilskracht en gedrevenheid om nooit in de gevarenzone te belanden.
    Eindstand 27-24 waarbij in de laatste 10 minuten de bankzitters ook even ervaring mochten opdoen.
    Volgende week de allerlaatste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen Doornik en daar verwachten we toch wel iets meer supporters om de spelers aan te moedigen ook deze laatste te verdienen punten mee in de wacht te slepen.





































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste corporate video-evenement van Belgiƫ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Studententeam doet oproep naar het bedrijfsleven

     

    Grootste corporate video-evenement van België vindt plaats op 31 mei 2018 in Kinepolis Brussel.

     

     

    Op 31 mei 2018 organiseren AP Hogeschool en Kanaal Z de negentiende editie van het Belgian Corporate Video Festival, een awardshow die jaarlijks de beste Belgische corporate videoproducties in de kijker zet. Het Festival vindt plaats in Kinepolis Brussel en is uitgegroeid tot hét jaarlijks netwerkevenement bij uitstek voor audiovisuele communicatie in België. Vorige jaren trok het Festival 600 bedrijfsleiders, marketeers, communicatieprofessionals, productiehuizen en liefhebbers van corporate video aan.

     

    Het videofestival vangt aan met inspiratiesessies van Elian Wils en Carlijn Postma. Elian is creative director en co-founder van Big Shots Group uit Amsterdam en Carlijn is content marketing strateeg en zaakvoerster van contentmarketingbureau The Post uit Zwolle. Ze zullen het Belgische bedrijfsleven inspireren met de laatste nieuwe trends over corporate video.

     

    De presentatie van de Awardshow is dit jaar in handen van Lisbeth Imbo. Niet minder dan 9 awards, 6 Special Awards en 2 Grands Prix worden dit jaar uitgereikt.

    Bezoekers van het Belgian Corporate Video Festival kunnen op 31 mei 2018 van het volgende programma genieten:

    Start

    Einde

    Programma

    16:00

    16:15

    Officiële start van het Festival

    16:15

    17:45

    Inspiratiesessies

    17:45

    19:30

    Zomers walking buffet

    19:30

    21:15

    Awardshow

    21:15

    ...

    Zoet netwerkhapje

     

    Afstudeerproject leidt tot grootste corporate video event van België

    Sinds 2000 organiseren laatstejaarsstudenten Communicatiemanagement het Belgian Corporate Video Festival. Wat begon als een kleinschalig evenement in een aula op de AP Hogeschool, groeide vier jaar geleden, met de hulp van onder meer Kanaal Z, uit tot het grootste corporate video-evenement van het land.

    De studenten verzorgen de hele organisatie van A tot Z. Ze sporen bedrijven aan om hun corporate video in te zenden en gebruiken sociale media als voornaamste communicatiemiddel om bezoekers naar het Festival te trekken.

    We krijgen heel wat opportuniteiten dankzij het nationale karakter van het corporate video event. Zo komen we in contact met bedrijven uit heel België. Het Festival biedt ons als studenten heel wat netwerkopportuniteiten en oogt ook mooi op ons cv. Bovendien krijgen we de kans om ons tweetalig te leren uitdrukken in het professionele werkveld,” aldus Laurenne Croes, verantwoordelijke Externe Relaties van dit project.

    Corporate Video boomt

     

    Voor bedrijven en organisaties is het Festival een unieke gelegenheid om zich te laten inspireren om hun bedrijfscommunicatie naar een hoger niveau te tillen. “Steeds vaker doen ondernemingen beroep op de kracht van video. Het indringende medium is dus niet meer weg te denken uit de communicatiemix van organisaties. We doen dan ook graag een warme oproep naar het bedrijfsleven om op 31 mei zich te laten inspireren op dit videofilmfestival,” aldus Maxim Van Damme, verantwoordelijke Persrelaties van het Belgian Corporate Video Festival.

     

    Meer informatie over het Belgian Corporate Video Festival is te vinden via www.bcvf.be en op de Facebookpagina.

     

    Maxim Van Damme
    Verantwoordelijke mediarelaties – Responsable des relations médias
    Belgian Corporate Video Festival 2018
    maxim.vandamme@student.ap.be – www.bcvf.be – GSM: 0474.62.92.30
    Twitter: @BCVF2018

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE Antwerpen

    Zweef tussen de boomtoppen van het Zilvermeer met het gloednieuwe zipline parcours

    Vanaf dinsdag 1 mei kan je op het Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer al roetsjend een tocht tussen de boomtoppen en óver de grote roeivijver maken terwijl je geniet van een adembenemend uitzicht. Het gloednieuwe zipline parcours is een ware ‘totaalbeleving’. Voor wandelende recreanten die eronder kuieren is het parcours bovendien ook een toffe attractie om vanop de begane grond te bewonderen. 

    Zipline in cijfers

    Het volledige parcours in opgedeeld in drie niveaus die zowel toenemen in hoogte als in moeilijkheidsgraad: het hindernissenparcours, het “oefen”-zipline parcours en als laatste het zipline parcours voor gevorderden over het water. Met een centrale toren van 3 verdiepingen en een top van meer dan 16 meter hoog kunnen de bezoekers van het Zilvermeer - jaren na de bouw van de welbekende 15 meter hoge glijbaan in de speeltuin – van een nog hoger en adembenemend uitzicht genieten. De zipline route die vertrekt vanop het hoogste niveau, passeert tweemaal over de roeivijver en brengt je uiteindelijk terug na een reis van maar liefst een kilometer doorheen de boomtoppen! Meer dan 3,5 km staalkabels werden gebruikt om de drie routes tussen 30 grote steunpalen te spannen.

    Nieuw en beter!

    Het oude hoogteparcours had zijn beste tijd gehad. De hoofdstructuur was 15 jaar oud en vroeg na de jaarlijkse keuring steeds meer herstellingswerken. Daarenboven was de houten fundering (draagstructuur) zwaar aangetast.


    Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor Groen- en Recreatiedomeinen: “Het Zilvermeer maakt er een speerpunt van om een kwalitatief en uitdagend aanbod aan de recreanten aan te bieden. De bouw van een volledig nieuw, uitdagend, origineel en duurzaam parcours past in dit plaatje. De bouw van dit ‘zipline-parcours’ sluit bovendien aan bij de stijgende wens tot het beleven van een ‘fun-ervaring’ bij onze recreanten. Waar voorheen hoofdzakelijk de nadruk naar het sportieve ging, merken we dat een totaalbeleving op recreatief niveau onze bezoekers nu meer en meer aanspreekt.”

    Gedeputeerde Jan De Haes en directeur Toon Claes op het zipline parcours - Copyright: Compagnie Fotografie

    Safety first

    Bij dit alles is zwaar ingezet op veiligheid. Het continue beveiligingssysteem, de ‘safe roller’, is van Zwiterse makelij en even betrouwbaar als hun klokken. Het systeem werd bovendien in het hoogste niveau van de huidige Europese normeringen geklasseerd. Het uitzonderlijk goed doordachte beveiligingssysteem laat deelnemers toe vanaf 12 jaar (1.40m/40kg t.e.m. 2.00m/120kg). Daarmee is het parcours hoger, groter en uitdagender dan het oude, maar toch breder toegankelijk.

    Tot slot draagt de aandacht tot bijhorende opleiding van onze begeleiding en haalbare boekingstarieven bij aan onze taak tot het brengen van een laagdrempelig maar toch kwaliteitsvol aanbod.

    PRAKTISCHE INFO

    Wanneer:
    Vanaf 1 mei is het zipline parcours officieel toegankelijk voor bezoekers. Wel enkel reserveerbaar in groepen (minimum 15 betalenden en minimum 14 dagen op voorhand gereserveerd)

     

    Op 2 en 10 juni vinden de eerste instuifmomenten plaats. Meer info volgt.

    Waar:
    Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer, Zilvermeerlaan 2, 2400 Mol

    Meer info:
    www.zilvermeer.be
    Info en reserveren via info@zilvermeer.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde voor provinciale groen- en recreatiedomeinen








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    Fortengordel je mee op 20 mei?
    Zondag 20 mei 2018 – 10 tot 18 uur – 29 locaties in de provincie Antwerpen

    Kom jij mee fortengordelen op 20 mei ? Combineer je graag een fietstocht(je) met een interessante tussenstop of een boeiend bezoek? Trap dan mee op zondag 20 mei 2018 tijdens de Fortengordel in en rond Antwerpen!

    De Fortengordel 2018, dat is genieten van 24 forten, 3 schansen, het Gunfire Museum en het Loopgravenpad in het Mastenbos (Kapellen). Elke deelnemer biedt je interessante en gratis activiteiten aan, zoals bijzondere wandelingen rond natuur en erfgoed, expo’s, of gevarieerde animatie voor groot en klein.

    De fietsbrochure ‘Herover de forten’ leidt je in zes fietslussen langs een viertal forten. Vanzelfsprekend is de Brialmontroute met zijn 44 kilometer in de binnengordel rond Antwerpen een echte topper. Ook de andere locaties zijn de moeite om erheen te fietsen.
    Je kan de routes in de brochure volgen, of zelf je favoriete combinatie uitstippelen via de fietsknooppunten.

    De fietsbrochure ‘Herover de forten’ is beschikbaar bij de deelnemende forten en in de toeristische infokantoren van de provincie Antwerpen.


                         Fietsers in Fort 2 Wommelgem – Copyright: Provincie Antwerpen

    Extra tips
    Benieuwd naar het volledige programma van de Fortengordel? Neem een kijkje op de website www.fortengordel.be. Daar vind je de fietsroutes terug en het programma van elk fort voor 20 mei a.s.
    Fietsers komen extra aan hun trekken in Fort 2 Wommelgem, waar tussen 13 en 17 uur ook het gemeentelijk evenement ‘JOEPIE WIJ FIETSEN’ plaatsvindt.

    PRAKTISCHE INFO EVENEMENT

    Wanneer:
    Zondag 20 mei 2018, vanaf 10 uur tot 18 uur

    Waar:
    29 locaties in de binnen- en buitengordel rond Antwerpen

    Deelnameprijs:
    gratis

    Website:
    www.fortengordel.be .

    Social media:
    Facebookpagina ‘Fortengordel provincie Antwerpen’

    MEER  INFO

    Dienst:
    Joachim Piens, projectcoördinator
    Strategisch Project Fortengordels
    T 03 240 55 62, M 0478 93 66 61
    E info@provincieantwerpen.be






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie atnwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03 | 05 | 2018

    Europa en provincie Antwerpen investeren 4,83 miljoen in praktijkonderzoek voor land- en tuinbouw
    UV-robot in de aardbeienteelt als voorbeeld van revolutionaire innovatie

    Recent zijn vier prestigieuze INTERREG-projecten met een totaal budget van meer dan 13 miljoen euro goedgekeurd. Hiervan wordt 4,83 miljoen geïnvesteerd in de provincie Antwerpen, waarvan 2,6 miljoen euro EU-subsidie en 700.000 euro provinciale cofinanciering. Hiermee leveren Europa en de provincie Antwerpen een gigantische hefboom voor het praktijkonderzoek land- en tuinbouw in de provincie Antwerpen.

    In de land- en tuinbouwsector is stil staan gelijk aan achteruit gaan. Een hedendaags land- en tuinbouwbedrijf moet regelmatig investeren en moderniseren om rendabel te blijven. Om dit op een succesvolle manier te kunnen doen, is het onderzoek van onze praktijkbedrijven essentieel. Zij testen continu nieuwe, innovatieve technieken uit zodat de land- en tuinbouwer kan blijven produceren wat de markt vraagt op een manier die zo weinig mogelijk overlast bezorgt aan de omgeving.

    Succesvolle provinciale en Europese samenwerking

    Er is binnen de land- en tuinbouwsector een duidelijke nood aan nieuwe, innovatieve en duurzame technieken. Om steeds de allernieuwste technieken te kunnen testen, zijn Europese subsidies en samenwerkingen van groot belang. Gedeputeerde voor Landbouw Ludwig Caluwé: “Om maximaal gebruik te maken van Europese subsidies, hebben de vier Antwerpse praktijkbedrijven gekozen om het samenwerkingsverband Aghrant op te richten. Een initiatief dat wij vanuit de provincie ten volle ondersteund hebben en dat al snel zeer succesvol bleek te zijn. Want door 700.000 euro provinciale cofinanciering ter beschikking te stellen, hebben we een investering van 4,83 miljoen binnengehaald voor de land- en tuinbouwsector in de provincie Antwerpen. Een multiplicatoreffect dat kan tellen.”

     

    Gedeputeerde voor Europese Samenwerking Peter Bellens: “Europa is voor de provincie Antwerpen al decennialang een heel belangrijke partner voor het realiseren van allerlei grote en kleine projecten op diverse domeinen verspreid over het hele grondgebied. In deze programmaperiode alleen al investeerde Europa 64 miljoen euro in onze provincie, waarvan we nu 2,6 miljoen hebben kunnen uittrekken voor de projecten van de Antwerpse praktijkbedrijven. Dat is een gigantisch bedrag. Het toont aan dat Europa geen ver-van-mijn-bed-show is, maar wel degelijk werkt bij iedereen in de buurt, ook in de land- en tuinbouwsector.”

     

    Copyright: Provincie Antwerpen

     

    Gelijktijdige inzet van nieuwe, revolutionaire technieken

    Recent haalde Aghrant 4 prestigieuze INTERREG-projecten binnen. Goed voor een investering van 4,83 miljoen in land- en tuinbouwsector in onze regio. Met deze hoogstaande onderzoeken kunnen de Antwerpse praktijkbedrijven een enorm verschil maken in de toekomstige bedrijfsvoering van de land- en tuinbouwbedrijven op ons grondgebied en ver daarbuiten.

     

    “Alle goedgekeurde projecten werken rond een andere, revolutionaire techniek. Zo kunnen we gelijktijdig antwoorden zoeken op zeer uiteenlopende uitdagingen binnen de land- en tuinbouw-sector. De boost die we hiermee aan de land- en tuinbouwsector kunnen geven is dan ook enorm”, aldus gedeputeerde voor Landbouw Ludwig Caluwé.

     

    UV-licht zorgt voor revolutie in de aardbeienteelt

    Het INTERREG-project UV-robot kan binnen de aardbeienteelt een revolutie ontketenen. Het project wil immers UV-licht gebruiken om witziekte bij aardbeien te bestrijden. Directeur Proefcentrum Hoogstraten Tom Van Delm: “Witziekte is de meest voorkomende bladziekte bij aardbeien. Momenteel kunnen we deze enkel bestrijden met chemische en biologische middelen. Maar die zijn zeer arbeidsintensief en laten sporen achter op de aardbeien. Uit testresultaten blijkt dat UV-licht een goed en duurzamer alternatief is. In dit project onderzoeken we of het ook werkt in de praktijk. Vanaf nu zal onze zelfrijdende UV-robot al onze aardbeien belichten. Wij volgen de groei op de voet op en zullen zo binnenkort een goed advies kunnen geven aan onze tuinbouwers.”

    UV-robot in actie tussen de aardbeien - Copyright: Provincie Antwerpen

    AGHRANT

    Europese subsidies zijn van groot belang om innovatieve en duurzame technieken te kunnen testen. Voor individuele praktijkbedrijven is het echter niet evident om in die grote, Europese projecten in te stappen. Daarom werd het samenwerkingsverband Aghrant (Agri- and Horticultural Research in the province of ANTwerp) opgericht dat de 4 Antwerpse praktijkbedrijven verenigt.

     

    Samen bundelen ze voortaan hun krachten om Europese projecten binnen te halen, maar ook om de samenwerking en netwerkvorming binnen het landbouwonderzoek te versterken. Met het binnenhalen van 4 grote INTERREG-projecten hebben ze alvast hun eerste grote slag thuis.

     

    De goedgekeurde projecten zijn:

     

    -      INTERREG NWE: UV-ROBOT

    -      INTERREG Vl-Nl: Glitch

    -      INTERREG Vl-Nl: GROW!

    -      INTERREG 2Seas: HortiblueC


    De Antwerpse praktijkbedrijven binnen Aghrant zijn:

     

    -      Proefcentrum Hoogstraten

    -      Proefstation voor de Groenteteelt

    -      Hooibeekhoeve

    -      Proefbedrijf Pluimveehouderij

     

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Landbouw, Economie en Innovatie

     

    Peter Bellens, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Europese samenwerking en Plattelandsbeleid

    Perscontact: Johny Geerinckx, 0485 99 72 97








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DIEREN LEED

    Beste dierenvriend,

    Heeft u het goede nieuws al gehoord?

    Deze week heeft de Waalse Regering de allereerste Waalse dierenwelzijnswetgeving, de zogenaamde 'Code wallon du Bien-Etre animal’, in eerste lezing goedgekeurd. In eerste lezing betekent echter dat de overwinning nog niet helemaal binnen is. De Code Wallon moet nog naar de Raad van State, besproken worden in de Commissie Leefmilieu en pas daarna kan ze definitief goedgekeurd worden in plenaire zitting. We bekijken het positief: die tijdspanne geeft ons de kans om alles nog straffer en sterker te maken!

    De Code Wallon is een initiatief van Waals Minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio (cdH) – waar wij al sinds de start van zijn legislatuur nauw mee samenwerken - en bevat tal van maatregelen waar dierenvrienden zoals u en ik al jaren voor strijden.

    KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE CODE WALLON

    Beste dierenvriend, het klinkt misschien allemaal te mooi om waar te zijn. Laat ik u daarom overtuigen door even de belangrijkste maatregelen op een rijtje te zetten.            

    • Gevangenisstraffen tot 10 à 15 jaar en geldboetes tot 10 miljoen euro voor de ergste wreedheden en dierenmishandelingen
    • Een verbod op kermispony’s vanaf 2023
    • Een verbod op batterijkooien voor leghennen
    • Een verbod op dolfinaria
    • De installatie van CCTV-camera's in slachthuizen
    • Een verbod op het levend plukken van dieren voor dons, vnl. eenden en ganzen
    • Een verbod op wrede lijmvallen
    • Een verbod om dieren permanent vast te binden
    • De ontwikkeling van een strategie voor de afbouw van het proefdiergebruik
    • Verbod op dierproeven voor schoonmaakproducten en afgewerkte biociden of hun ingrediënten

    Geweldig toch, beste dierenvriend?

    Een ding is zeker: deze allereerste Waalse dierenwelzijnswetgeving zet Wallonië op de kaart als een van de meest vooruitstrevende regio's in Europa en ver daarbuiten op het gebied van dierenwelzijn. Een prachtige week voor de dieren dus!

    In naam van alle dieren: een dikke merci! Het is dankzij de onvoorwaardelijke steun van dierenvrienden zoals u dat wij een stem kunnen geven aan zij die geen stem hebben.

    Maar ons werk zit er nog lang niet op want helaas gelden alle maatregelen enkel voor Wallonië. Laten we dus samen verder strijden om ook Vlaanderen op het vlak van dierenwelzijn verder op de kaart te zetten!

    WORD LID VAN GAIA

    Bent u nog geen lid van GAIA? Sluit u dan nu aan bij de grootste dierenvriendenfamilie van België en help ons te strijden voor een samenleving waarin geen enkel dier nog hoeft te lijden.

    Bedankt voor uw onvoorwaardelijke steun!

    (Dier)vriendelijke groet,

    Michel Vandenbosch, voorzitter van GAIA    





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hof Ter Linden

    Kindvriendelijke brasserie Hof Ter Linden opent de deuren

    Eerste restauratiefase van het Edegemse kasteeldomein bijna achter de rug

     

    De eigenaars van Hof Ter Linden (Kempens Landschap, de gemeente Edegem en het Agentschap voor Natuur en Bos) en horeca-uitbater Serge De Groof openden met trots de nieuwe brasserie in het westelijk koetshuis van het Edegemse kasteeldomein. Aan de restauratie van het koetshuis werd een jaar lang intensief gewerkt, net als aan de restauratie van het domein zelf. De kasseien van het binnenplein werden herlegd, de balustrade van de kasteelbrug en de trap naar de vijver aangepakt en ook het oostelijk koetshuis onderging een metamorfose. Eind mei staat ook de beeldbepalende poort van het domein weer op zijn plaats.

     

    Wat voorafging

     

    Het kasteeldomein van Hof Ter Linden in Edegem werd in 2012 aangekocht door Kempens Landschap, de gemeente Edegem en het Agentschap voor Natuur en Bos, met steun van de provincie Antwerpen. De eigenaars hadden van bij het begin de ambitie om het parkdomein te ontwikkelen tot een grotendeels toegankelijk park waar zoveel mogelijk bezoekers van kunnen genieten.

     

    Om het kasteel en de koetshuizen een mooie rol te geven in het geheel wilden de eigenaars samenwerken met private partners. Ze gingen op zoek naar private commerciële projecten met een meerwaarde voor de gemeenschap en op het vlak van recreatie/toerisme. Voor het westelijk koetshuis vonden de eigenaars een geschikte partner bij Serge De Groof. Serge is uitbater van onder andere De Melkerij in het Nachtegalenpark en de Riddershoeve in Schoten.

     

    Brasserie Hof Ter Linden

     

    Na een ruim jaar van restauratiewerken, mogen we vandaag onze ‘brasserie Hof Ter Linden’ tonen aan het publiek”, vertelt een enthousiaste Serge De Groof. “De nadruk ligt in onze zaak op kindvriendelijkheid en een lage drempel. Daarom staan op onze kaart een tiental kindergerechten, is er speelgelegenheid en een luiertafel, maar zijn er even goed aangepaste toiletten voor mindervaliden. Voor ons is dat even belangrijk als een vlotte en vriendelijke bediening, democratische prijzen en goede kwaliteit.”

     

    Klanten kunnen zich installeren in drie zalen: een hoofdverbruikszaal, een salon met open haard en een veranda, samen goed voor ongeveer 150 zitplaatsen met elk hun afzonderlijke sfeer. De zalen lopen naadloos in elkaar over in een interieur met warme kleuren en natuurlijke materialen. Op de bovenverdieping is er een conciërgewoning, wat goed is voor de permanentie en het toezicht op het domein.”

     

    Het terras in de tuin zal is nog eens goed voor 120 plaatsen”, gaat Serge De Groof verder. “Voor de allerkleinsten zijn er daar enkele kleine speelelementen. Die zijn bewust niet te hoog, want het beschermde karakter van Hof Ter Linden is voor ons belangrijk. Het maakt onze brasserie zo waardevol. De grootsten kunnen ravotten in het bos aan het einde van de tuin”.

     

    De eigenaars en Serge De Groof voor Brasserie Hof Ter Linden, copyright: vzw Kempens Landschap

     

    Einde van de werken aan de koetshuizen en pleinen

     

    Met de opening van de brasserie rondt ook het tijdperk van de werken aan de koetshuizen en de pleinen bijna af. Enkel de monumentale poort moet nog terugkomen, dan is het plaatje terug compleet”, vertelt gedeputeerde Inga Verhaert, covoorzitter van Kempens Landschap. “De beide gebouwen werden gerestaureerd met respect voor de erfgoedwaarden. Hoewel ze nu een nieuwe invulling krijgen, kan je binnen nog een beeld vormen van hoe het er vroeger was. In het rechtse, oostelijke koetshuis stonden de paarden op stal. De koetsen werden geparkeerd in het koetshuis waar de brasserie opent. Iets leuk om bij stil te staan als je er een koffietje komt drinken of heerlijk komt tafelen.

     

    De eigenaars van Hof Ter Linden werkten voor deze restauratiewerken nauw samen. De gemeente Edegem was bouwheer van de werken en financiert ze samen met het Agentschap voor Natuur en Bos. “Kempens Landschap nam vanuit haar expertise met heel wat andere kasteeldomeinen de coördinatierol mee op en zorgde voor heel wat belangrijke subsidies. Zo werden de werken gesubsidieerd met een Vlaamse restauratiepremie en door het toepassen van een vooruitstrevende isolatietechniek, kwam er ook financiële steun vanuit het Europese Interreg Vlaanderen-Nederland project DEMI MORE, dat de energie-efficiëntie in de erfgoedsector wil verbeteren. Ook op het vlak van innovatie en milieu is deze restauratie dus voorbeeldstellend,” verduidelijkt gedeputeerde Peter Bellens, covoorzitter van Kempens Landschap.

     

    De nieuwe uitvalsbasis voor een wandeling door het park

     

    Brasserie Hof Ter Linden wordt ongetwijfeld een belangrijke nieuwe ontmoetingsplaats voor onze Edegemnaren, maar ook mensen van buiten onze gemeente zullen hier kunnen komen genieten van het park. De uitbater koos voor  ruime openingsuren en binnenkort vind je in de onthaalruimte ook informatie over het domein, de publieksactiviteiten en toeristische informatie over de streek”, licht burgemeester Koen Metsu toe.

     

    Onze inwoners maken nu al volop gebruik van het oostelijk pad dat sinds het najaar 2016 de verbinding maakt tussen natuurdomeinen Fort 5 en Hof Ter Linden. Binnen enkele weken start ook de aanleg van een tweede pad langs de westkant van het domein. Beide paden zorgen ervoor dat je een wandeling van vijf kilometer kan maken door een 90 hectare groot gebied,” legt schepen voor parken Goedele Van der Spiegel uit. “En die deugddoende tocht door open velden, bossen, militair en adellijk erfgoed eindig je vanaf nu met een pannenkoek of een drankje in de brasserie. Iets waar menig Edegemnaar al lang naar uit keek.”

     

    Marleen Evenepoel, administrateur generaal van het Agentschap voor Natuur en Bos, is erg tevreden over het resultaat dat de partners samen bereikten. “Hof Ter Linden is een prachtig geheel van gebouwen, bossen en landbouwvelden. Dankzij de waardevolle fauna en flora, de open ruimte rond het kasteelpark en de mooie zichtassen heeft het een hoge belevingswaarde. De natuur zorgt ervoor dat het domein elk seizoen de moeite waard is om te bezoeken. De nieuwe brasserie is daarmee in perfecte harmonie.”

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen



    27| 04 | 2018

    Hoe ziet onze provincie er op lange termijn uit?
    Naar een nieuwe ruimtelijke visie

    Onze ruimte geraakt stilaan opgebruikt. Willen we in de toekomst voor iedereen ruimte om te wonen, te werken en te leven, dan moeten we daar nu al over nadenken. De provincie Antwerpen bereidt een nieuwe visie over ruimtelijke ordening voor. Ze doet dat via participatie op alle niveaus. Momenteel ligt er een ontwerp-Nota Ruimte op tafel.

    Hoe zullen onze kinderen en kleinkinderen wonen? Staan zij met hun auto in de file? Hebben zij bossen en weiden om in te spelen? Kopen zij nog lokale groenten, fruit en vlees? Onze ruimte geraakt stilaan opgebruikt. Hoog tijd dus om afspraken te maken over hoe we in de toekomst zullen leven. “We zoeken een antwoord op actuele vragen zoals: Hoe kunnen we onze ruimte efficiënt vormgeven? Waar voorzien we ruimte voor landbouw, recreatie, werken, wonen en natuur? Hoe combineren we die functies in de beperkte ruimte?” legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening, uit. “Als modern en transparant bestuur hechten we veel belang aan participatie op alle niveaus. In een eerste stap brachten we de betrokken instanties samen: al onze gemeentebesturen, de Vlaamse administraties, provincieraadsleden, experten en een aantal middenveldorganisaties. Samen werkten we aan een toekomstvisie voor de ruimtelijke planning in onze provincie. De provincieraad keurde gisteren de ontwerpversie van die Nota Ruimte goed. In een volgende stap bevragen we de bevolking.”

    Onze ruimte geraakt stilaan opgebruikt - Copyright: provincie Antwerpen

    4 ruimtelijke principes
    De ontwerp Nota Ruimte gaat uit van vier ruimtelijke principes:

    1. Zuinig ruimtegebruik, om meer te doen met dezelfde ruimte.
    2. Veerkracht, zodat we flexibel zijn bij verrassingen zoals een overstroming.
    3. Nabijheid en bereikbaarheid, zodat we ons duurzaam verplaatsen.
    4. Eigenheid, want de ene gemeente is de andere niet.

    Concreet komt het erop neer dat we niet meer uitgaan van gescheiden functies maar ze verweven waar het kan” gaat Luk Lemmens verder. “Het huidige gewestplan gaat uit van gescheiden functies en activiteiten. Het geeft aan elke zone één specifieke bestemming: wonen, industrie, natuur, landbouw. In de toekomst moeten we onze ruimte efficiënter gebruiken en dus functies met elkaar verweven. Een bedrijventerrein is een mooi voorbeeld: de gebouwen en parkings staan daar buiten de werkuren leeg. We kunnen zoeken naar mogelijkheden om ze ’s avonds en in het weekend ook te gebruiken voor bijvoorbeeld sport en ontspanning.

     

    Burgerbevraging
    De provincie Antwerpen is benieuwd hoe haar inwoners daarover denken en hoe zij in de toekomst willen leven. “We nodigen iedereen, jong en oud, uit om zijn of haar mening te geven. Surf naar www.provincieantwerpen.be/notaruimte, beantwoord 20 meerkeuzevragen en teken mee de ruimte van de toekomst,” aldus Luk Lemmens. “De resultaten van de burgerbevraging nemen we mee in de uitwerking van de definitieve Nota Ruimte. We hopen die begin volgend jaar af te ronden.

     

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Ruimtelijke Ordening






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincieraadsverkiezingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ..

    sp.a stelt lijst provincieraadsverkiezingen Antwerpen voor

     

    Vanavond werden in Herentals de lijsten van sp.a voor de provinciale verkiezingen van 14 oktober voorgesteld en goedgekeurd. Inga Verhaert die vandaag gedeputeerde is voor de provincie Antwerpen trekt samen met gedeputeerde Rik Röttger de lijst in het kiesarrondissement Antwerpen. Antwerpen krijgt bovendien een sterk duo dat de lijst duwt met Monica De Coninck en voormalig rector van de UA Alain Verschoren. In kiesarrondissement Mechelen trekt Murat Öner de lijst en is Maya Detiège duwer, Tomas Sergooris is dan weer lijsttrekker in arrondissement Kempen met Caroline Gennez en Jan Bertels als duwers.

    Onder luid applaus stemden de aanwezigen vanavond in met de lijst en het

    kader waar sp.a mee naar de provincieraadsverkiezingen trekt in oktober.

    Fauzaya Talhaoui, huidig fractieleider Frank Geudens en provincieraadslid Greet Van Gool vervolledigen de top vijf op de lijst in het kiesarrondissement Antwerpen op plaats drie, vier en vijf.

    Gedeputeerde Inga Verhaert over de duwers op de lijst:

    “Ik ben heel erg blij met Monica en Alain op de provinciale lijst. Ik ken ze beiden als ernstige beleidsmensen die weten wat het is om te besturen en ook het provinciale niveau naar waarde schatten. Los daarvan heb ik voor beiden ook persoonlijk een grote waardering. Alain ken ik als  een van mijn eerste leidinggevenden die ook mee aan de wieg stond van een eengemaakte universiteit Antwerpen. Mijn respect voor Monica is bijzonder groot, ze is zonder meer een ijzersterke dragende kracht binnen de partij.”

    Voormalig minister en huidig federaal parlementslid Monica De Coninck duwt de lijst:

    “In mijn vorige functies heb ik het belang van de provincie gezien. Ze zijn groot en klein tegelijk en dienen als proeftuin voor inspirerende projecten bijvoorbeeld op vlak van onderwijs. Op vlak van mobiliteit of waterbeleid spelen ze een verbindende rol tussen lokale besturen en andere stakeholders.”

    Gedeputeerde Rik Röttger is opgetogen:

    “Van Kalmthout tot Boom. Boven, onder of in ’t Stad. Met deze lijst presenteren we een pak ervaring en enthousiasme, maar bovenal engagement voor een beter bovenlokaal beleid. We werken aan kwaliteit van onze omgeving. We werken ook aan duurzame mobiliteit, groene stroom en belevingsvolle landschappen want die zorgen voor gezonde mensen. We geven kansen aan jonge Antwerpenaren op de arbeidsmarkt en voor het leven. Voor dat tikkeltje meer in de provincie zijn socialisten nodig.”

     

    Harde werkers in de achtergrond

    Al sinds 1968 leverde sp.a telkens provincieraadsleden en bestuurders in de provincie Antwerpen. Met een duidelijke visie op onderwijs, groene energie, mobiliteit en klimaat- en waterbeleid liet de sp.a fractie zich afgelopen zes jaar opmerken. Ook voor de komende zes jaar wil sp.a zich inzetten voor de provincie die fungeert als stuwende streekmotor. Als legitiem verkozen bovenlokaal bestuur is de provincie Antwerpen de regisseur en aanjager van het gebiedsgericht beleid, zonder het beleid van Vlaanderen uit het oog te verliezen en altijd in nauwe samenwerking met lokale besturen en intercommunales.

    Foto © Sacha Jennis: https://drive.google.com/file/d/1juLvC6p11K_owH4PyJP2p6oLCIjLRKBt/view?usp=sharing

    Charis De Craene | Woordvoerder

    Ommeganckstraat 47 – 49 | 2018 Antwerpen

    +32 486 732 421

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ASPERGES

    ASPERGES 2018

    Antwerpse deputatie krijgt hoog bezoek
    Donderdag 26 april 2018, 11.30 uur, onthaalruimte Hof van Leysen, PIVA, Antwerpen

    Op donderdag 26 april laat het Graaflijk Genootschap van de Klein-Brabantse asperge de eerste Vlaamse, witte asperges proeven aan gouverneur Cathy Berx, provinciegriffier Danny Toelen en gedeputeerden Luk Lemmens, Ludwig Caluwé, Inga Verhaert, Jan De Haes, Peter Bellens en Rik Röttger.

     

    Eén van de Grootmeesters van het Grafelijk Genootschap van de Klein-Brabantse Asperges, de heer Ludo Ivens, draagt speciaal voor deze bijzondere gelegenheid zijn traditionele klederdracht.

    Eerste schepen Hilde Van der Poorten, ereschepen Harry Beuckelaers van Puurs en het afdelingshoofd vrije tijd en samenleven van de gemeente Puurs Pieter Van Keymeulen wonen de ceremonie bij.

    Het is al langer geweten dat Puurs de bakermat is van de Vlaamse, witte asperges. Op dit persmoment krijgt deze edele groente de aandacht die ze verdient.

    www.aspergefestival.be - www.725puurs.be































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurpunt Hobokense Polder

    .

     

    Natuurpunt Hobokense Polder vzw

    24 april 2018

    In deze flits:

    • Bezoek onze webwinkel
    • Voor Teug en Meug
    • Onze bieren in de Novonov
    • Noteer in je agenda

    Hobokens Wild: bezoek onze webwinkel

    Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van onze vereniging en natuurgebied de Hobokense Polder hebben we ons eigen bier laten brouwen: 'Hobokens Wild'. Straf, wild bier met biologische kruiden in 3 biertypes: fris blond, sterk amber en kruidige tripel.

    We voorzien verschillende formules: per 6 of per 12, per type of een mix van de drie biersoorten, ...  Eveneens wordt er tijdelijk pittige gembersiroop aangeboden.

    Meer info over deze dranken vind je hier.

    De verkoop van onze Hobokense bieren loopt als een trein. Door onverwacht verkoopsucces zitten we zelfs tijdelijk door onze stock. We hebben we onze brouwer Brunn gevraagd een nieuwe voorraad te brouwen. Dit wordt met zorg en vakkennis artisanaal gebrouwen en neemt even tijd. Daardoor is levering pas vanaf juni opnieuw mogelijk. Maar bestellingen kan je steeds plaatsen in onze webwinkel.

    Wil je de bieren proeven? Kom naar één van onderstaande activiteiten!

    do 3 mei

    Voor Teug en Meug

    Het Hobokens ‘biergenietschap’ Voor Teug en Meug presenteert deze avond onze vers gebrouwen Natuurpuntbieren Hobokens Wild.

    Voor Teug en Meug werd begin 2014 opgericht, ter ere van de goede smaak. Wat we niet doen, is het zwelgen van grote plassen bier. Wat we wel doen, is een zoektocht naar culinair genot: de ideale combinatie van lekker bier (de teug), met een lekker hapje (de meug).

    Culinaire vrienden Piet en Luc serveren bij de 3 verschillende Hobokens Wild bieren telkens een klein gerechtje, waardoor de smaken nog beter tot hun recht komen. Een waar smaakfestijn en een gezellige avond gegarandeerd! Onze huisbrouwer geeft er graag ook een woordje uitleg bij.

    Praktisch:
    Wil je erbij zijn op deze foodpairing, graag inschrijven uiterlijk 26 april via pietbrits7@gmail.com
    Bier + hapje kost je 5 euro en reken je af ter plaatse.
    Afspraak donderdag 3 mei om 20 u in CC Moretus, Berkenrodelei 36, Hoboken

    vr 25 mei

    Hobokens Wild in de Novonov

    Ken je de Novonov in Hoboken al? Check zeker deze website eens: www.novonov.be. Elke vrijdagavond is de bar geopend en regelmatig zijn er optredens of andere culturele events. 
    Deze avond doen de vrijwilligers van Natuurpunt een heuse tap-take-over ... Uitzonderlijk kan je Hobokens Wild drinken op café! We serveren zowel blond, amber en tripel.
    Bij mooi weer kan je bijbabbelen en genieten in de grote tuin, niet te missen dus. Perfect om het weekend in te zetten!

    Adres: Antwerpsesteenweg 61 Hoboken
    Vrijdag 25 mei doorlopend van 18 u tot middernacht.

    Steun onze teams Expeditie Natuurpunt 2018

    75 teams zetten zich in voor de natuur. Ze zamelen minimum 1500 euro in voor hun favoriete natuurgebied. Op 23 en 24 juni trekken ze er zelf op uit in de Vlaamse natuur. Twee dagen lang. Al wandelend, fietsend of kanoënd. Een fantastisch avontuur!
    Twee teams schreven zich in om sponsorgelden voor de Hobokense Polder te verzamelen. Moedig deze teams aan met een gulle gift.
    Voor elke gift van 40 euro ontvang je een fiscaal attest. Daarmee recupereer je 45% van het bedrag. Handig, niet?

    Team Nello & Patrasche

    Koen, Raf, Lieve en Marnix, begeleid door coach Luk, stappen en kanoën van Meerhout naar Mechelen, een tocht van 70 km. Moedig je hen aan? Natuurbeheer vergt gereedschap en machines, zoals een zitmaaier. Daar gaan we dit jaar voor.
    Elke euro steun van jou betekent een stapje dichter bij hun droom en uw natuurbeleving.

    Steun ons

    Noteer in je agenda

    We nodigen je van harte uit op onze activiteiten. Meer info in onze agenda
     
    Copyright © 2018 Natuurpunt Hobokense Polder vzw, Alle rechten voorbehouden.















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zorgbedrijf

    is het een sport of gewoon een hobby om oude auto’s te hebben – restaureren?

    Of zijn de rally’s die wereldwijd worden georganiseerd toch ook sport? Ook binnen onze redactie zijn er meningsverschillen. Moeten we dit als sportindekijker.be op de website zetten of gewoon negeren?

    We waren enige tijd terug aanwezig bij de start van de Antwerp Classic tour & Antwerpen GT Tour  in Brasschaat. De oude wagens die wegens te vervuilend niet meer in Antwerpen mochten vertrekken, krijgen nu een mooi natuurlijk vertrek  in een groene wereld. Brasschaat park met aanliggend het “peerdsbos”, de groene long van Antwerpen, kan dat aan. Volgende start is voorzien op 4,5 en 6 mei 2018.

     

    Vandaag  zaterdag wordt op de oude terreinen van Bell telefonie, nu dienstencentrum Groen Zuid, een bijeenkomst van oldtimers gehouden. Eén laatste bijeenkomst voor de grote start begin mei. Mensen die een ritje wilden maken mochten dat, als bijrijder weliswaar. Het dure speeltje laten ze niet door zomaar iedereen besturen. De eigenaars zijn ook bijzonder trots op hun oldtimer. Herstellingen gebeuren door eigenaar en supporters, wisselstukken zijn moeilijk te verkrijgen en meestal komen deze uit Engeland. Daar zie je ze nog veelvuldig rondtoeren en zijn de wetten niet zo streng als hier. Ook worden de stukken zelf gemaakt en dat vergt wel uitzonderlijke handigheid.

    tekst – Marc Demartin

    Foto – Georges Peeters





































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Koning Filip bracht vanmiddag een bezoek aan de Gemeenschap van Sant’Egidio, in de Antwerpse Kammenstraat, ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van deze christelijke beweging. Hij werd er ontvangen en rondgeleid door Hilde Kieboom, voorzitter van Sant’Egidio in de Lage Landen en vice-voorzitter op internationaal vlak. Honderden medewerkers en sympathisanten bezorgden de Koning een warm onthaal.

    De Koning bezocht er in de eerste plaats het project “Amici, Coffee & Books”: in deze koffiebar zijn mannen en vrouwen met een beperking aan de slag. Het is er niet alleen op gericht uitstekende koffie te serveren in een gezellig kader in de hippe Kammenstraat, het mikt ook op inclusie van deze mensen op de arbeidsvloer en in de samenleving.

    De Koning onderhield zich met de ‘amici’ die aan de slag zijn in de bar.
    “Wij zijn bijzonder vereerd met het bezoek van de Koning”, zei medewerker Tim Bachot (23). “Maar in onze bar is de klant natuurlijk altijd koning!”

    Op zijn vraag had de Koning nadien een onderhoud met twaalf jonge medewerkers van Sant’Egidio, die van hun engagement getuigden en met de Koning van gedachten wisselden over prangende maatschappelijke thema’s.

    Laura Eliaerts (25): “Met de Jongeren voor Vrede, de kinderen van de School van Vrede, de Friends, de bejaarden en andere vrijwilligers willen wij bouwen aan een inclusieve wijk, stad en samenleving waar ieder naar waarde wordt geschat, en waar mensen van verschillende culturen en leeftijden met elkaar in vriendschap samen leven. Uw bezoek, Sire, is voor ons een hart onder de riem om samen verder op weg te gaan.”

    Tijan Njie (20): “Heel vaak wordt jeugd geassocieerd met negatieve zaken: geweld, extremisme, gebrek aan verantwoordelijkheidszin. Dankzij Sant’Egidio heb ik het gevoel dat we een stem hebben gekregen. Met de jongeren voor vrede geloven wij erin dat de globale veranderingen beginnen met iets kleins, met jongeren zoals wij.”

    Luca Van Cleempoel (16): Bij Sant’Egidio doen we niet mee aan het materialisme en de wegwerpcultuur. Zeker niet aan de wegwerpcultuur van menselijk potentieel. We proberen elk potentieel in onze samenleving tot bloei te laten komen. We willen alle talenten inzetten! Zo bouwen we mee aan een wereld van liefde, tederheid en waardering voor elkaar, zoals Paus Franciscus het vraagt. We verdienen er misschien geen geld mee om een nieuwe smartphone te kopen, maar veel meer: we krijgen oprechte liefde en vriendschap!

    Lena van Dyck (16): De ouderen hebben zoveel bijgedragen aan de opbouw van ons land en ons Europa, ze hebben wereldoorlogen meegemaakt, we kunnen hen niet op hun oude dag alleen laten of als een last beschouwen. Integendeel: in onze hectische samenleving waar velen geen tijd hebben voor elkaar, hebben ze veel te bieden: tijd, vriendschap. We krijgen de kans om grenzen te doorbreken en leeftijdsverschillen te overbruggen. Voor ons is het is duidelijk: de Jongeren voor Vrede zijn het beste medicijn tegen de eenzaamheid van bejaarden!

    Heidy Llumipanta (19): “Elke klein gebaar voor de kinderen van de School van Vrede verandert hun leven en die van ons ook. We willen ervoor zorgen dat ze een betere toekomst hebben, vol met kansen.”

    Zola Dorjbayar (26): “Ik ben een migrant en ik heb hier in België enorm veel kansen gekregen. En ik ben ervan overtuigd dat deze zeker geen  verspilling waren. Zowel op professioneel als privé vlak wil ik mij inzetten voor een mooier, verdraagzamer België.”

    Koning Filip toonde zich zeer geïnteresseerd, en stelde dat deze getuigenissen hem sterkten in zijn rol voor de opbouw van een beter België.

    De Koning ontmoette voorts ook een Syrisch vluchtelingengezin dat naar ons land kwam via de ‘Humanitaire Corridor”, en delegaties van ouderen en jongeren. Als geschenk kreeg hij een miniatuurversie van het standbeeld van de ‘Homeless Jesus” van Timothy Schmalz, het kunstwerk dat de inkomsteeg van het Huis van Sant’Egidio in de Kammenstraat siert. 











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogstraten

    Ghesellen van de Aardbei luiden aardbeiseizoen in
    Donderdag 19 april, 11 uur, Provinciaal Instituut PIVA, Antwerpen

    Naar jaarlijkse gewoonte laten de Ghesellen van de Aardbei de eerste aardbeien van het seizoen proeven door gouverneur Cathy Berx en door de voltallige Antwerpse deputatie. Op donderdag 19 april is het zover, dan komen 11 Ghesellen van de Aardbei gehuld in traditionele kledij naar PIVA met hun eerste aardbeienoogst. Gedeputeerden Luk Lemmens, Ludwig Caluwé, Inga Verhaert, Jan De Haes, Peter Bellens, Rik Röttger en gouverneur Cathy Berx degusteren met veel plezier het lekkere rode fruit van Coöperatie Hoogstraten.

    Nieuwbakken gedeputeerde Jan De Haes zal ook ingelijfd worden als ridder van het Hertogelijk Genootschap.  

    Ghesellen van de Aardbei

    Het Hertogelijk Genootschap van de Ghesellen van de Aardbei dragen een oude traditie uit. 40 jaar geleden richtten enkele heren De Ghesellen van de Aardbei van Hoogstraten op. De stichters zijn of waren werkzaam in de sector als directielid van Proefcentrum Hoogstraten, Coöperatie Hoogstraten, directie land en tuinbouwonderwijs, Toerisme Noorderkempen, Toerisme provincie Antwerpen en Vlaams-Brabant, als tuinders, kunstenaar of uitgever. Met veel plezier en inzet promoten zij de aardbeien uit de regio Hoogstraten. Elk jaar bieden ze de eerste aardbeien aan aan de koning en aan de gouverneur van de provincie Antwerpen. De Ghesellen lijfden al veel bekende mensen in als ridder van het hertogelijk genootschap. Denk maar aan Johan Museeuw, Adrie Van Der Poel, Kris Peeters, en eregouverneur Andries Kinsbergen. Donderdag 19 april is het de beurt aan gedeputeerde Jan De Haes.

    Waar komen de aardbeien vandaan?

    Achter elk bakje aardbeien schuilt een verhaal. Op elke verpakking van Hoogstraten aardbeien staat een unieke code. Die vertelt u meer over de herkomst van uw aankoop. Geef de code in op de website van veiling Hoogstraten en ontdek meer over de teler.

    Leden Ghesellen:

    Ward Baets, eredirecteur van het Proefcentrum Hoogstraten
    Theo Van der Hallen, erevoorzitter Toerisme Noorderkempen en VVV Hoogstraten
    Luc Verwerft, eredirecteur Toerisme Provincie Antwerpen
    Jean-Pierre De Paepe, senior coördinator Toerisme Provincie Antwerpen
    Jozef Schellekens, oud-leraar en uitgever van De Hoogstraatse Pers
    Jan Schrijvers, teler Hoogstraten aardbeien
    Paul Van der Hallen, eredirecteur Coöperatie Hoogstraten
    Guy Rigouts, voorzitter Koninklijke VVV Hoogstraten
    René Voet, eredirecteur Land- en Tuinbouwschool Hoogstraten
    Jef Van Looy, ere-Vlaams Volksvertegenwoordiger
    Jan Aerts, eredirecteur Confederatie Bouw Kempen
    Luc Krijnen, teler Hoogstraten aardbeien
    Luc Dockx, directeur Academie IKO, organist en stadsbeiaardier Hoogstraten





































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILRIJK

    16 |04 | 18

    Opening vernieuwd speelterrein in Steytelinckpark


    De stad heeft het speelterrein in het Steytelinckpark in Wilrijk vernieuwd. Daarbij ging extra aandacht naar de toegankelijkheid van de toestellen, de paden en het meubilair voor mensen met een beperking. Het speelterrein werd naast de bosrand geplaatst, om spelen in de natuur aan te moedigen.

     

    Het vernieuwde speelterrein in het Steytelinckpark bestaat uit twee delen: een speelzone voor kleuters en een avontuurlijke speelzone voor iets oudere kinderen. In de speelzone voor de kleinsten staan twee huisjes met trapjes. Verder kunnen kleuters zich uitleven op uitdagende netbruggen, een lage en hogere glijbaan en een stapparcours. Ook zijn er schommels, klimmogelijkheden en een speelruimte met zand. Voor de grotere kinderen is er een speelruimte naast de bosrand. Ze kunnen er klimmen op een klimspin, houten constructies met een touwenparcours en een klimtoren. Er zijn ook schommels en een hoge glijbaan. Door de speeltuin naast de bosrand te plaatsen, wordt spelen in de natuur aangemoedigd.

     

    “Voldoende en avontuurlijke speelterreinen voor onze allerkleinsten zijn een prioriteit voor deze stad. Door de kleuters en peuters een specifieke eigen speelzone te geven zorgen we ervoor dat ook onze allerkleinsten veilig en op hun gemak kunnen ontdekken en op avontuur gaan. De grotere kinderen kunnen niet alleen gebruikmaken van verschillende klim- en klauteruitdagingen, maar kunnen ook op ontdekkingstocht in het aanpalende bos. Maar waar ik het meest trots op ben, is dat de vernieuwde speeltuin opgebouwd werd vanuit een inclusieve visie, waarbij de toestellen toegankelijk zijn zonder dat ze als een speciale aparte speelterreininrichting opgebouwd werden”, besluit schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud.

     

    De kinderen werden zelf betrokken bij de heraanleg van het speelterrein. De stad organiseerde een bevraging bij scholen, jeugdverenigingen en buurtbewoners om hun mening te vragen over het voorlopige ontwerp. In totaal gaven 597 personen hun mening. Hieruit bleek de opsplitsing in leeftijdszones en het plaatsen van klimimpulsen belangrijk. Het inspraakbeleid voor kinderen, tieners en jongeren is er in Antwerpen sinds 2012. Zo kunnen speelterreinen en pleinen meer op maat van hun noden ontworpen worden.

     

    De stad Antwerpen investeerde 230.000 euro in dit project.

     

     

    Schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud en districtsschepen voor jeugd Hans Ides openen op woensdag 18 april om 14.30 uur, tijdens de buitenspeeldag het nieuwe speelterrein. De pers is van harte welkom aan het speelterrein in het Steytelinckpark (toegang via Alfons Wellensstraat en Sint-Bavoplein).






































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G-SPORT

     G-BROOD

    G-sport Vlaanderen vzw lanceert in samenwerking met Zeelandia een nieuw brood ten voordele van het goede doel bij de warme bakker: het G-brood. Per verkocht G-brood gaat er 7 eurocent naar de campagne ‘Supporters voor G-sporters’, een initiatief om meer middelen te verzamelen voor de aankoop van aangepaste sportmaterialen voor sporters met een handicap. Acteurs en ex-bakkers Jan Van Looveren en Peter Thyssen zetten hun schouders mee onder het G-brood. Momenteel nemen 300 bakkers over heel Vlaanderen deel aan de actie, goed voor nu al 40.000 verkochte G-broden. Een overzicht van de deelnemende bakkers vind je makkelijk op de website www.supportersvoorgsporters.be/g-brood.

     

    Alle informatie over de lancering van het G-brood lees je in het persbericht in bijlage. Bijgevoegd aan deze mail vind je ook de poster van het G-brood. Kris Winters, sporter met het syndroom van Down én het campagnegezicht van het G-brood, is op zaterdag 21 april aanwezig in Bakkerij Lehaen om het G-brood te promoten:

     

    • Bakkerij Lehaen in Bree (Stationswal 16) op zaterdag 21 april van 8.30 tot 10 uur
    • Bakkerij Lehaen in Opglabbeek (Dorpsstraat 42) op zaterdag 21 april van 10.30 tot 12 uur

     

     

     

    G-sport Vlaanderen lanceert G-brood bij warme bakker ten voordele van sporters met een handicap

     

    Per verkocht G-brood gaat er 7 eurocent naar ‘Supporters  vo

     

    G-sporters’

     

    G-sport Vlaanderen vzw is hét kenniscentrum voor G-sport en wil sporters met een handicap puur sportplezier bezorgen. In samenwerking met Zeelandia lanceert G-sport Vlaanderen vzw een nieuw brood ten voordele van het goede doel bij de warme bakker: het G-brood. Per verkocht G-brood gaat er 7 eurocent

     

    naar de campagne ‘Supporters-sporters’, eenvoorinitiatiefGvoor omde meer mid aankoop van aangepaste sportmaterialen voor sporters met een handicap. Acteurs en ex-bakkers Jan Van

     

    Looveren en Peter Thyssen zetten hun schouders mee onder het G-brood. Momenteel nemen 300 bakkers over heel Vlaanderen deel aan de actie, goed voor nu al 40.000 verkochte G-broden.

     

    G-sport Vlaanderen vzw wil personen met eender welke handicap duurzaam aan het sporten en bewegen krijgen. Want ook met een fysieke of verstandelijke beperking, als je blind of doof bent of met een psychische kwetsbaarheid verdien je alle kansen om te sporten. Met de lancering van het G-brood wil G-sport Vlaanderen vzw iedereen de kans geven om G-sport een duwtje in de rug te geven. Per verkocht G-brood gaat er immers 7

     

    eurocent naar de campagne-sporters’‘Supporters.Dezecampagnevoorportclubs,Gzamelt g instellingen, zorgcentra en scholen nieuwe sportmaterialen kunnen aankopen voor sporters met een handicap.

     

    Teller staat op 300 deelnemende bakkers, 40.000 verkochte G-broden

     

    Voor de lancering van het G-brood werkte G-sport Vlaanderen vzw samen met Zeelandia, producent van bakkerijgrondstoffen. CEO Christian Van Strydonck vertelt waarom Zeelandia graag meewerkt aan dit initiatief:

     

    “Vanuit Zeelandia hebben we-sportal.Als grondstoffenproducentvelejarenvooreenbakkers warm ha kwamen we op het idee om een brood te ontwikkelen waarbij we G-sport meteen letterlijk tot op de ontbijttafel

     

    konden brengen. Het resultaat is een haverzemelenbrood: lekker, gezond en een brood dat je bij wijze van spreken elke dag kan eten. We zijn dan ook heel trots dat we hiermee G-sport vooruit helpen en vooral dat we bakkers mee kunnen stimuleren om een goed doel te steunen. Want alle sneetjes helpen.”Momenteel nemener al300 bakkerszo’nuit heel Vlaanderen deel aan het initiatief van het G-brood, goed voor40.000zo’n verkochte G-broden. Het G-brood wordt verkocht in een speciaal ontworpen broodzak waarmee je meteen ook de oproep krijgt om supporter te worden voor G-sport. Een overzicht van de deelnemende bakkers vind je makkelijk op de website supportersvoorgsporters.be/g-brood.

    Bakkerij Lehaen uit Bree is één van de deelnemende bakkers waar je het G-brood kunt kopen. Zaakvoerder en

     

    bakker Alex Lehaen was meteen gewonnen voor het G-brood: “In onze naaste omgeving ke met een verstandelijke beperking. Het spreekt voor zich dat we graag dit goede doel willen steunen. Het

     

    campagnegezicht van het G-brood is Kris Winters, iemand met het syndroom van Down. We hebben Kris meteen gevraagd of hij een acte de présence wil komen geven in onze bakkerij. Voor ons is hij alvast een mooie

     

    ambassadeur voor het G-brood en voor personen met een handicap Acteursin hetJanVan Looverenbijzonder.” en Peter Thyssen, allebei niet toevallig ex-bakkers, zetten graag mee hun schouders onder het initiatief van het

     

    G-brood. Je kan hen vanaf 23 april horen in een radiospot waarmee ze het G-brood mee promoten.

     

    ‘Supporters-sporters’voorG en  het  bedrijfsleven:-sport  samen  suppor

     

    ‘Supporters-sporters’voor Gkan rekenendie sociaalmaatschappelijkopdesteunondernemenvan bedrijv hoog in het vaandel dragen. Pidpa, Total, BASF Antwerpen, Sportoase, Zeelandia, Rezinal, Vlaams en Neutraal

     

    Ziekenfonds, Idemasport, Ravago Logistics, A Concept Interim en MediaComm behoren tot deze sportieve en geëngageerde partners. Meer info-sporters’matievindoverje ‘Supporteropdewebs supportersvoorgsporters.be.

     

     

     

    Kris Winters, sporter met het syndroom van Down én het campagnegezicht van het G-brood, is op zaterdag 21 april aanwezig in Bakkerij Lehaen om het G-brood te promoten:

     

    • Bakkerij Lehaen in Bree (Stationswal 16) op zaterdag 21 april van 8.30 tot 10 uur

     

    • Bakkerij Lehaen in Opglabbeek (Dorpsstraat 42) op zaterdag 21 april van 10.30 tot 12 uur

     

     

     

     





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.open vld

     

    Samuel Markowitz trekt Open Vld-lijst in district Antwerpen

     

    Samuel Markowitz maakte vandaag in een interview met Gazet Van Antwerpen bekend dat hij de Open Vld-lijst in district Antwerpen zal trekken. Markowitz is op dit moment districtsschepen in Antwerpen. Hij is bevoegd voor voor participatie, lokale economie, sport, markten en foren en veiligheid. Hij baat bovendien ook Translloyd reisbureau uit, en is coördinator van Hatzoloh Antwerpen. Hatzoloh Antwerpen is een vrijwilligersorganisatie die dringende eerste hulp biedt in Antwerpen. Hij behaalde in 2012 2735 voorkeurstemmen van op plaats 15 op de Open Vld-lijst voor district Antwerpen.

     

    Markowitz: “In 2012 werd ik verkozen en ik ben sinds 2014 de eerste joods-orthodoxe schepen in Antwerpen. Ik vind het geweldig. Mijn functie als schepen geeft me bijzonder veel levensvreugde en werkplezier. Ik hou van het dagelijks contact met mensen. Of ze nu ondernemer, burger, medewerker van de stad, man of vrouw, moeder of vader, oud of jong, katholiek, Jood, Moslim of ... zijn. Wij, liberalen, denken niet in hokjes. Iedereen die hier woont is Antwerpenaar. Dat hebben we allemaal gemeen. Eigenlijk is mijn hobby mensen helpen. Dat had ik trouwens altijd al. Toen Philippe De Backer me vroeg de lijst voor district Antwerpen te trekken heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Ik wil dit gewoon doen. Ik wil van Antwerpen een fantastische plek om te wonen voor iedere burger maken. Dat is ambitieus, maar voor minder dan dat ga ik niet. Ik bedank mijn partij voor het vertrouwen en samen gaan we voor een topresultaat.”

     

    “Samuel is mijn man in district Antwerpen. Handen uit de mouwen, voeten op de grond. Gewoon doen. Hij is de belichaming van de nationale Open Vld-baseline. Zijn contacten zijn eindeloos, de mensen die hij geholpen heeft ontelbaar. Hij is een echte bondgenoot van de Antwerpenaar. Dat is waarvoor we staan met Open Vld: we willen het leven van iedere Antwerpenaar verbeteren met frisse ideeën, het afschaffen van regelneverij en doordachte beslissingen in het stads- en districtsbestuur.” zegt Philippe De Backer, kandidaat-burgemeester voor Antwerpen-stad.

     

    Anthony Pierards, voorzitter van Open Vld in district Antwerpen is ook enthousiast: “Samuel is een sterke districtsschepen die bergen werk verzet. Bovenal is hij een zeer fijne man. Hij deed een enorme effort voor sportinfrastructuur, de lokale middenstand en uiteraard de burgerbegroting. Hij is dan ook de ideale man om ons beleid verder te zetten in de volgende legislatuur en onze lijst aan te voeren.”



    PERSCONTACT

    Caroline Leys

    0497/737.917

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16 | 04 | 2018

    THE ANTWERP FORUM brengt Chinese en Antwerpse ondernemers bij elkaar
    Resultaat van jarenlange investeringen in zusterrelaties met Chinese regio’s Shaanxi en Chongqing.

    Op  vrijdag 27 april organiseren de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen, de Belgisch-Chinese Kamer van Koophandel en Antwerp Management School de tweejaarlijkse business conferentie THE ANTWERP FORUM - Linking Business between China and Europe. Wie zich voor 18 april inschrijft, heeft de gelegenheid om volop contacten te leggen met de aanwezige Chinese bedrijfsleiders en overheidsofficials.

    THE ANTWERP FORUM - Linking Business between China and Europe is een eendaagse conferentie die focust op EU-China business. Tijdens lezingen, academische uiteenzettingen, panel-debatten en break-out sessies worden de aanwezige ondernemers en managers geïnspireerd door toonaangevende business cases en doen ze nieuwe inzichten op over verschillende aspecten van zaken doen in en met China.

    Ludwig Caluwé, gedeputeerde voor Economie en voorzitter POM Antwerpen: “De provincie Antwerpen hecht veel belang aan samenwerking, zowel binnen onze regio, als daarbuiten. Door jarenlang te investeren in de zusterrelaties met de Chinese regio’s Shaanxi en Chongqing, kunnen we nu de Antwerpse bedrijven ondersteunen door hen in contact te brengen met ons netwerk aan bedrijven en overheidsorganisaties.

    Vierde editie

    THE ANTWERP FORUM werd voor het eerst georganiseerd in 2011 en is reeds aan de vierde editie toe.  Tijdens de conferentie staan vooral de globale positie van China als economische grootmacht en de inspanningen om te evolueren naar een innovatieve en duurzame economie centraal.

    Als één van de initiatiefnemers van THE ANTWERP FORUM, ben ik zeer trots dat het forum al aan zijn vierde editie toe is. In de afgelopen 2 jaar heeft China talrijke veranderingen en hervormingen gekend, zowel op politiek als economisch vlak. Binnen het thema ‘Will China take the lead? And what's in it for Europe?’ gaan we dit jaar dieper in op wat de uitdagingen en mogelijkheden zijn voor Chinees-Europese samenwerking in sectoren als cleantech, toerisme of digitale innovatie en nieuwe technologieën, binnen het kader van de recente Chinese hervormingen die het wereldtoneel hertekenen. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om meer te weten te komen over deze fascinerende onderwerpen,” aldus voorzitter van de Belgisch-Chinese Kamer van Koophandel Bernard Dewit.

    Mix van sprekers

    Het programma is opgebouwd rond een gevarieerde mix van sprekers. Zo zullen onder meer Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx, Europees commissaris Eric Phillipart en viceburgemeester LU Kehua van de Chinese grootstad Chongqing hun visies en toekomstbeelden voor de Europees-Chinese samenwerking delen met het publiek. Bedrijven als H. Essers, Horsten International en Chinese technologiereus DJI, dé marktleider in drone-technologie voor consumenten, inspireren op hun beurt de aanwezigen met concrete ervaringen. Antwerp Management School zorgt voor een academische blik op de handels- en investeringsstromen tussen China en Europa.

     

    De onderscheidende factor van THE ANTWERP FORUM is de aanwezigheid van meerdere delegaties uit verschillende Chinese regio’s. Een unieke gelegenheid dus voor de lokale bedrijven om meteen ook de eerste contacten te leggen met potentiële handelspartners of relevante instanties uit onder meer Chongqing, Tianjin, Shaanxi en Jilin.

     

    Luc Broos, algemeen directeur POM Antwerpen: “Antwerpen is een belangrijke toegangspoort voor Chinese bedrijven die zaken willen doen met en in Europa. De One Belt, One Road strategie is één van de topprioriteiten van de centrale Chinese overheid geworden en als logistieke hub in het hart van Europa, biedt deze strategie oneindig veel mogelijkheden voor de bedrijven in Vlaanderen.

    PRAKTISCHE INFO

    Wanneer:
    vrijdag 27 april 2018 – 9u tot 18u

    Waar:
    Elzenveld Hotel & Seminarie, Lange Gasthuisstraat 45, Antwerpen

    Meer info en registratie (voor 18/4):
    www.theantwerpforum.com

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Economie en Internationale Samenwerking – voorzitter POM Antwerpen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Koning Filip bezoekt Sant’Egidio

    Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Sant’Egidio-gemeenschap, brengt Koning Filip op donderdag 19 april 2018 een bezoek aan haar hoofdhuis in de Lage Landen in de Antwerpse Kammenstraat, van 15u tot 16u30. Hij zal de koffiebar Amici, Coffee & Books bezoeken die wordt gerund door mensen met een beperking. Daarna zal hij met enkele jongeren van Sant'Egidio in gesprek gaan over actuele thema's en hun inzet voor de armen. 


    Opendeurdag, academische zitting en dankviering

    Tijdens het weekeinde van 28 en 29 april 2018 gaan verschillende activiteiten door in het kader van deze vijftigste verjaardag van Sant’Egidio.
     
    In enkele steden en wijken waar Sant’Egidio actief is, organiseert de lekengemeenschap op zaterdag 28 april een opendeurdag: op verschillende plaatsen in Antwerpen, Brussel, Luik en Leuven worden de deuren opengezet om geïnteresseerden de mogelijkheid te geven nader kennis te maken met haar inzet voor de armen in de samenleving.
     
    - Antwerpen: Kammenstraat 51, 2000 Antwerpen
    - Merksem: Sint-Bartholomeusstraat 9A, 2170 Merksem
    - Hoboken: Antwerpsesteenweg 33, 2660 Hoboken
    - Antwerpen-Noord/Borgerhout: Kerkstraat 159, 2060 Antwerpen
    - Linkeroever: Ernest Claesstraat 5, 2050 Antwerpen
    - Brussel: Rijkeklarenstraat 26, 1000 Brussel
    - Luik: Rue Jonruelle 8, 4000 Luik
    - Saint-Léonard: Rue du Pommier 25, 4000 Luik
    - Leuven: WZC E. Rémy, Andreas Vesaliusstraat 10, 3000 Leuven
     
    Op zondag 29 april vindt om 14.30u een feestzitting plaats in het auditorium van de Antwerpse “KBC-toren”, Eiermarkt 20, 2000 Antwerpen, met verschillende prominente sprekers.
    Gastvrouw is Hilde Kieboom, voorzitter van Sant’Egidio in de Lage Landen.
    Sprekers zijn: Johan Bonny, Bisschop van Antwerpen; Geert Bourgeois, Minister-President van de Vlaamse Regering; Vincenzo Paglia, Geestelijk raadgever van Sant’Egidio; Bea Cantillon, hoogleraar Universiteit Antwerpen; Albert Guigui, Opperrabbijn van Brussel; Luc Van der Kelen, editorialist; David Van Reybrouck, schrijver; Herman Van Rompuy, Voorzitter-Emeritus van de Europese Raad.
     
    Aansluitend (om 17u) gaan Bisschop Johan Bonny, Bisschop van Antwerpen, en Aartsbisschop Vincenzo Paglia een dankviering voor in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen.
     
    Op donderdag 3 mei 2018 om 19u gaat Kardinaal Jozef De Kesel, Aartsbisschop van Mechelen-Brussel, een dankviering voor in de OLV ter Rijkeklaren, Rijkeklarenstraat 21, 1000 Brussel.
     
    Op zondag 11 maart bezocht Paus Franciscus Sant’Egidio in haar hoofdhuis in Trastevere. Hij moedigde de gemeenschap aan voort te gaan op de weg van de drie P’s: Preghiera, Poveri e Pace (Gebed, Armen en Vrede).
     
    Sant’Egidio ontstond in het woelige voorjaar van 1968 in studentenkringen in Rome, op initiatief van de toen 18-jarige Andrea Riccardi. De gemeenschap, die bestaat uit mannen en vrouwen van alle leeftijden, sociale achtergrond en levensstaat, legt zich toe op de zorg voor armen en mensen in de rand (daklozen, vluchtelingen, ouderen, kinderen, mensen met een beperking,…), op interlevensbeschouwelijke dialoog en conflictbemiddeling. Wereldwijd is Sant’Egidio actief in zeventig landen van de verschillende continenten, met meer dan 70.000 medewerkers. In ons land ontstond Sant’Egidio in het midden van de jaren 1980 in Antwerpse studentenkringen, op initiatief van Hilde Kieboom.
     
    Voor meer info:
    www.santegidio.be en www.santegidio.org
    Christine Janssens: 0496 21 22 04
    christine.janssens@santegidio.be
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!