Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    02-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verkoop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    De Kringwinkel verkoopt inboedel tijdelijke kantoren provincie Antwerpen

     

    Op zaterdag 17 november organiseert De Kringwinkel Antwerpen een openbare verkoop van het kantoormeubilair van de tijdelijke kantoren van het Antwerpse provinciebestuur in de Desguinlei 100 te Antwerpen. Na vijf jaar keren de ambtenaren terug naar een nieuw provinciehuis aan de Koningin Elisabethlei. Een deel van de meubelen wordt meegenomen maar het grootste deel verkoopt ze ten voordele van De Kringwinkels.

     

    Succesvolle inboedelservice van De Kringwinkel

    Naast het aan huis ophalen van goederen en aanbieden in Kringwinkels, heeft De Kringwinkel Antwerpen sinds vijf jaar ook een inboedelservice waar zowel particulieren als bedrijven gebruik van kunnen maken. “Dit is de tweede keer dat we samenwerken met de provincie voor het leegmaken van hun inboedel.” vertelt Louise Vrints, Marketing- en Communicatieverantwoordelijke van De Kringwinkel Antwerpen. “We maakten eerst samen een inventaris op van al de meubelen aanwezig in het gebouw in de Desguinlei. Dan werd een interne verkoop georganiseerd naar provinciale diensten en personeel. Wat nu overblijft kunnen wij aan het grote publiek verkopen.” stelt Louise


    2500 stuks kantoormeubilair

    In de collectie, die op zaterdag 17 november verkocht wordt, zitten ongeveer 2500 stuks. Hierbij zit veel kantoormeubilair zoals bureaus, ladeblokken en dossierkasten. Daarnaast zullen er ook tafels, kasten, zetels, stoelen, kapstokken, planten en boekenrekken te koop staan. “De verkoop is dus interessant voor scholen of bedrijven die nieuw kantoormateriaal nodig hebben. Maar aangezien het over zo’n brede waaier van goederen gaat zullen er ook heel wat spullen voor bij mensen thuis gekocht kunnen worden.” stelt Louise.

     

    “Steeds meer bedrijven hebben interesse in deze service om twee redenen; ze zijn verlost van de verhuislast en hun inboedel wordt maximaal hergebruikt, wat dus goed is voor het milieu.” zegt Louise.

    “Wij zijn een duurzaam bestuur, dat bewijzen ook onze investeringen in een energiezuinig nieuw provinciehuis. De inrichting is volledig voorzien op het nieuwe werken met flexwerkplekken. Door samen te werken met De Kringwinkel kunnen we onze meubelen een tweede leven geven, aangezien het milieu en onze sociale doelstelling ons nauw aan het hart liggen,” benadrukt Ludwig Caluwé, gedeputeerde bevoegd voor Logistiek en Infrastructuur.

     

    Praktische info

    Iedereen is welkom op de uitverkoop op zaterdag 17 november van 10 tot 18 uur op de Desguinlei 100. Aan het gebouw zullen geen parkeerplaatsen voorzien worden maar er wordt een alternatieve parking voorzien. Wie ter plaatse meubelen aankoopt, moet die meteen meenemen, er worden geen meubelen gestockeerd.

    Tijdens de voorbereidingen van de uitverkoop in de week van 13 tot 16 november is pers welkom om te komen kijken.

     

    Foto’s van een deel van de inboedel zijn te bekijken via: https://dekringwinkelantwerpen.pixieset.com/g/uitverkoopkantoormateriaal/

    Meer info is te vinden via onze website: https://www.dekringwinkel.be/centrum/2/activiteiten/456/detail.html

    Of via het Facebookevenement: https://www.facebook.com/events/290171064931476/ .

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOBOKEN NIEUWS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26 |10 | 18

    Vijf ontwerpvoorstellen voor een nieuwe Krugerbrug


    Om de oude Krugerbrug over de spoorweg Antwerpen-Puurs, die Hoboken-centrum verbindt met de Hobokense Polder, te vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, is de stad samen met Infrabel op zoek naar een ontwerpteam. Deze week zijn de ontwerpvoorstellen ingediend. Hieruit kiest de stad een ontwerpteam dat het voorstel voor de brug en de omgeving verder zal uitwerken tot een definitief plan. Ook de buurt en de fietsers op en rond de bestaande Krugerbrug, kunnen hun mening over de vijf voorstellen geven.

     

    Met deze nieuwe fiets- en voetgangersbrug maakt de stad een comfortabele en veilige verbinding tussen twee belangrijke fietsroutes: de fietsostrade F13 (Boom – Antwerpen) en de Districtenroute. Het moet een brug worden op maat van fietsers en voetgangers die voldoet aan de comfort- en kwaliteitseisen voor moderne fietsroutes. Verder moet het ontwerp rekening houden met de ontwikkeling van de gebieden ernaast zoals Blue Gate Antwerp en het project Lageweg. Ook de aansluiting van de brug op de omgeving, inclusief de zone rond en onder de brug, is een onderdeel van de ontwerpopdracht.

     

    Geef uw mening over de vijf ontwerpvoorstellen

    De buurt rond de Krugerbrug was op 25 oktober welkom in het dienstencentrum Portugesehof om de vijf ontwerpvoorstellen te ontdekken. Ze konden per ontwerp meegeven wat ze er goed of minder goed aan vonden.

     

    Antwerps schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Deze voorstellen zijn ook online te raadplegen. Opmerkelijk is dat niet enkel bewoners maar ook gebruikers van het Jef van Lindenfietspad via een online-enquête hun mening over de voorstellen kunnen doorgeven. Uitgangspunt is dat het een brug wordt op maat van fietsers en voetgangers die voldoet aan de moderne comfort- en kwaliteitseisen.”  

     

    De enquête invullen kan nog tot en met dinsdag 6 november 2018 op www.antwerpenmorgen.be/krugerbrug. De opmerkingen worden daarna verwerkt en meegenomen bij de finale keuze van een ontwerpteam.

     

    Volgende stappen

    Na de keuze van het ontwerpteam hebben de ontwerpers tot eind 2019 om het ontwerp verder uit te werken tot een definitief plan, zo kan er in 2020 een vergunning aangevraagd worden en een aannemer aangesteld worden. In de loop van 2021 kan de bouw van de nieuwe brug van start gaan. De buurt zal verder betrokken worden bij de verschillende ontwerpstappen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN

    Provincie Antwerpen

    Leerkracht PIVA naar wereldkampioenschap chocolade in Parijs
    Docent Jurgen Baert van Provinciaal Instituut PIVA verdedigt ons land op de World Chocolate Masters in Parijs


    Jurgen Baert, vakleerkracht van PIVA, sleepte in juni 2017 de titel van Belgian Chocolate master – winnaar over heel de lijn - in de wacht. Van 31 oktober tot en met 2 november 2018 verdedigt hij ons land op de internationale finale waarin de 20 beste chocolatiers van de wereld het tegen elkaar opnemen. Volg de World Chocolate Masters via livestream: www.facebook.com/WorldChocolateMasters.

     

    Jurgen Baert (midden) won in 2017 de Belgian Chocolate Master en doet van 31 oktober tot en met 2 november een gooi naar de wereldtitel  - Copyright: provincie Antwerpen


    20 deelnemers versus 20 juryleden

    De 20 deelnemers mogen deelnemen nadat ze eerder de Chocolate Master in hun thuisland wonnen. De deelnemende landen zijn Australië, Nederland, Polen, België, Duitsland, China, Zwitserland, Rusland, Verenigd Koninkrijk en Ierland, Singapore, Japan, Frankrijk, Denemarken, Mexico, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten, Korea, Italië, Marokko en de Verenigde Staten van Amerika. Twintig juryleden –van elk deelnemend land een jurylid- zullen de 7 proeven van de 20 deelnemers beoordelen.

     

    Tijdens de driedaagse competitie maken alle deelnemers 7 werken in het thema Futropolis, dat refereert aan miljoenensteden in een al dan niet verre toekomst. Zo zullen Jurgen Baert en zijn opponenten onder andere een showpiece, een bonbon, een travel cake en een snack to go maken. Met hun keuze van ingrediënten, smaken, vormen en presentaties kunnen ze knipogen naar het futuristische thema. ’’De provincie Antwerpen laat zich opnieuw ijzersterk vertegenwoordigen door Jurgen Baert. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Met rede want de geloofsbrieven van Jurgen en PIVA zijn bijzonder indrukwekkend. Wat ook de uitslag is dit jaar, het provinciaal onderwijs is trots op de knappe stielmensen die we jaar na jaar afleveren,’’  aldus Inga Verhaert, gedeputeerde voor onderwijs.

     

    Vanuit Provinciaal Instituut PIVA vertrekt op woensdag 31 oktober een bus met collega’s van Jurgen Baert naar Parijs die gaan supporteren. Wie wil, kan het prestigieuze concours in Salon du Chocolat in Parijs ook volgen via livestreaming.

    PRAKTISCHE INFO WORLD CHOCOLATE MASTERS

    Wanneer:
    Woensdag 31 oktober tot en met vrijdag 2 november 2018

    Waar:
    Salon du Chocolat, Porte de Versailles, hal 4, Parijs

    Meer info:
    www.piva.be
    www.worldchocolatemasters.com/final-2018/finalists
    www.worldchocolatemasters.com/jurgen-baert

    www.facebook.com/WorldChocolateMasters met livestream van de wedstrijden van 31/10 – 2/11 2018
    www.salon-du-chocolat.com






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WINTERFEEST ZILVERMEER

    Op 15 november start online ticketverkoop voor een magische avond “Wintersfeer op het Zilvermeer”
    Vrijdag 14 december, vanaf 18 uur, Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer

    Vrijdagavond 14 december zet het Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer in Mol opnieuw alles op alles voor de 7e editie van het sfeervolle evenement “Wintersfeerop het Zilvermeer”.
    Op
    15 november start de online ticketverkoop via www.zilvermeer.be. Trommel je familie en vrienden alvast op en neem jullie agenda bij de hand.

    Geniet van een magische avond tijdens “Wintersfeer op het Zilvermeer”. Prikkel je zintuigen tijdens deze sfeervolle winterwandeling van ongeveer 3 kilometer. Wil je er zeker bij zijn? Vergeet dan niet je tickets vooraf online aan te kopen. Een ticket kost 4 euro. Kinderen tot en met 5 jaar krijgen gratis toegang. Hiervoor bestel je ook vooraf een gratis ticket via de webshop.

     

    Wandel mee langs de mooiste plekjes van ons domein en kom er gezellige acts tegen. Op een mysterieuze locatie hullen de fonkelende, witte rozen van Zazzu het bos in een warme en magische sfeer. De vlammen van Essence of Fire en muziek van Nbraska N Loewak doen je al snel wegdromen. Doorheen het duister zie je het ritmische vuur van Barbarossa door de lucht vliegen: een ware streling voor het oog.

     

    Kom op de route even genieten en ontspannen in een heerlijk warme hottub van
    ‘t Wellnesshuis. Vergeet wel je badkledij en handdoek niet voor deze unieke ervaring. We hebben nog veel meer warmte in petto! Dus zorg dat je erbij bent.

     

    Doe zeker warme kledij en stevig schoeisel aan! Je trouwe viervoeter is welkom, maar houdt misschien niet zo van de drukte. De wandeling is beperkt toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

    Gezellig bij het vuur op Wintersfeer 2017 - Copyright: provincie Antwerpen

    Kom gezellig buiten in de provincie Antwerpen

    Kom Gezellig Buiten bundelt winterse activiteiten vol vuur en licht in de provincie Antwerpen. Provinciale domeinen en locaties dompelen zich onder in een gezellige, feeërieke sfeer. Tijdens de wintermaanden is het warm en vurig in provincie Antwerpen. Koud weer, heerlijk warme sfeer! Check de winterse activiteiten via www.gezelligbuiten.be

    PRAKTISCHE INFO EVENEMENT

    Wanneer:
    Vrijdag 14 december 2018
    Start wandeling vanaf 18 uur tot 21 uur (einde 23 uur)

    Waar:
    Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer, Zilvermeerlaan 2, 2400 Mol

    Deelnameprijs:
    € 4 (-6 jaar GRATIS)
    Enkel toegang met online ticket (start ticketverkoop 15 november)

    Website:
    www.zilvermeer.be

    www.gezelligbuiten.be
    www.puttekewinter.be

    Social media:
    www.facebook.com/ZilvermeerMol

    www.twitter.com/ZilvermeerMol #wintersfeer


    Meer info:
    info@zilvermeer.be






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILRIJK

    Het staat als een  P A A L boven water…

     

    Plots waren ze er : de ‘palen’ in de buurt van het Dokter Donnyplein –

    Maar wij wilden er toch meer over weten.

     

    We kregen een mail van enkele bewoners van de Vaderlandstraat :

    “Er is ondertussen duidelijkheid gekomen over die palen”; men heeft er nu stickers komen opplakken.

    WILRIJK heeft er een aantal zones 30 – en die worden nu met een extra bord op een extra paal aangekondigd…

    Maar dan zo dicht bijeen…

     

     

    -Drie palen staan er nu kort bij mekaar:

    -éen : de  paal met de plakkaat ZONE 30 die staat aan de Edegemsesteenweg – oprit Dokter Donnyplein…

    -twee:   verkeersdrempel een paal met dan: let op verkeersdrempel…

    -drie  : “Welkom 30” (foto)

    Mààr die belemmert het zicht op de straat van rechts (Bloemenveld)

     

    Onze vraag : “waarom kunnen deze drie plakkaten niet op één paal; reken hierbij de werkuren.

    Ga gerust een kijkje nemen …

     

    En … sta niet voor  P A A L…

     

     

    Leo Spaey

    foto bewerk door georges




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN

    15 | 10 | 2018

    Provinciale personeelsleden nemen nieuw Antwerps provinciehuis in gebruik
    Verhuis diensten vanaf 16 oktober naar provinciehuis Koningin Elisabethlei

    Vanaf 16 oktober keren de eerste provinciale medewerkers na vijf jaar terug naar hun vertrouwde omgeving aan de Koningin Elisabethlei in Antwerpen.  Omdat het oude provinciehuis tal van gebreken vertoonde, bouwde het provinciebestuur een compacter, modern en duurzaam nieuw provinciehuis. Om de dienstverlening te garanderen, verloopt de verhuisbeweging in golven verspreid over een maand. Alhoewel de kantoorinrichting klaar is, staat het provinciehuis nog in de stellingen. Aannemers werken immers nog naarstig verder aan de gevelbekleding en groeninrichting rondom het gebouw.  Verwacht wordt dat na de zomer van 2019 het Antwerps provinciehuis volledig in gebruik zal zijn. Dan gaat het open voor het grote publiek, zullen er opnieuw congressen plaatsvinden en genieten de buren van een volledig toegankelijke tuin van 2,3 ha.  

    In de komende weken verhuizen de provinciale medewerkers vanuit 5 locaties naar het 58 meter hoge nieuwe provinciehuis. Diensten zoals omgevingsvergunningen, mobiliteit, waterbeleid, Toerisme Provincie Antwerpen (TPA), koepel provinciaal onderwijs, Provinciale ontwikkelingsmaatschappij (POM), gebiedsgericht beleid, bouwberoepen, fiscaliteit, milieudienst, erfgoed, provincieraad, gouverneur en deputatie …  komen dan op 1 centrale locatie te zitten. 

    Het nieuwe provinciehuis is een visitekaartje voor een moderne, duurzame en efficiënte administratie.  Er verandert dan ook heel wat voor de provinciale ambtenaren: flexwerken, papierarm werken, bellen via skype, werkplekken delen (verschillende types waaronder open werkplekken, projectruimtes en stilteruimtes), kleine lockers en minder parking voor auto’s ten voordele van fietsers en carpoolers. Het provinciehuis telt 620 werkplekken voor 860 werknemers. Het duurzame gebouw wordt volledig verwarmd door geothermie en binnenin houden bio-organismen het gebouw mee proper.

    Langs de buitenkant wordt het provinciehuis nog verder afgewerkt - Copyright: provincie Antwerpen

    Gefaseerde verhuis vanuit vijf andere gebouwen

    Op maandag 15 oktober pakken de eerste diensten in het PaS, tijdelijke provinciehuis aan de Desguinlei 100 op de Antwerpse Singel in. Ze starten dan op hun nieuwe werkplek op 16 oktober.  De laatste ambtenaren vertrekken in het PaS op 13 november. De Antwerpse kringwinkel organiseert op 17 november op de Desguinlei 100 een publieksverkoop voor een deel van het oude meubilair. De provincie is geen eigenaar van dit gebouw, het huurcontract loopt af eind 2018.  

    Ook vanuit het Coveliersgebouw (Boomgaardstraat, vroeger gekend als Huis van de Sport), het Lozanagebouw (Lange Lozanastraat), en van de twee herenhuizen aan de Koningin Elisabethlei nr 16 en 18 wordt er verhuisd. Deze gebouwen zijn eigendom van het Antwerpse provinciebestuur. Momenteel is een studie afgerond over de mogelijke invulling. Een beslissing hierover zal pas in een later stadium vallen.

    Eenmaal de nieuwe deputatie gekend is, verhuizen ook zij en de gouverneur naar de toren. Momenteel zitten ze in het Parkhuis aan de Koningin Elisabethlei nr 18. De provincieraad vergadert nu in de historische provincieraadszaal in het Bernarduscentrum. Als alles volgens planning verloopt, zullen de huidige 72 raadsleden de eer hebben om op 28 november de nieuwe provincieraadszaal in gebruik te nemen. Op 3 december leggen de nieuw verkozen 36 raadsleden dan hun eed ook in de nieuwe zaal af.

    Bereikbaarheid en dienstverlening tijdens de eerste maanden

    De provincie probeert de hinder voor de dienstverlening tijdens de verhuis tot een minimum te beperken. Diensten maken zich de ene dag klaar voor verhuis, en installeren zich de volgende dag in het nieuwe provinciehuis.

    Op de provinciale website staat het verloop van de verhuis zodat bezoekers voor de provinciale administratie zich kunnen aanmelden aan de juiste locatie. De ondergrondse parking zal in het begin slechts gedeeltelijk in gebruik zijn. De parking heeft een in-en uitrit aan de Koningin Elisabethlei en een beperkte inrit (enkel voor personeel) aan de Harmoniestraat.

    Gezien er nog steeds werken bezig zijn aan de gevel en de buiteninrichting, zal het provinciehuis de eerstkomende maanden niet toegankelijk zijn voor het grote publiek. Na de zomer van 2019 hoopt het provinciebestuur iedereen te verwelkomen in het nieuwe provinciehuis. Ook op de doorsteek van de publieke tuin tussen de Harmoniestraat en de Koningin Elisabethlei is het dus nog even wachten.

    Meer info: www.provincieantwerpen.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Patrimonium






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN

    Provincie Antwerpen

    15 | 10 | 2018

    Vlindermonitoring in De Averegten levert verrassende resultaten op

    In De Averegten werd van 1 april tot 1 oktober een vlindermonitoring gehouden. Maar liefst 2514 en 24 verschillende soorten werden waargenomen! Vlinders zijn belangrijke biotoopindicatoren, de resultaten geven meer info over het gewenste beheer in het domein. De tellingen worden zeker nog een aantal jaren herhaald en vergeleken.


    Begin april startte De Averegten een ambitieus project met enkele gemotiveerde vrijwilligers: een vlindermonitoring. Het doel was niet alleen mensen dichter bij de natuur te brengen, maar ook om er zoveel mogelijk nuttige data uit te putten.

    Waarom juist vlinders tellen? Vlinders zijn belangrijke biotoopindicatoren. Ze geven een duidelijk beeld van hoe het gesteld is met de verschillende biotopen in De Averegten en hoe het beheer daarop best wordt afgestemd. Een nuttig hulpmiddel dus, de volgende jaren zal het netwerk nog worden uitgebreid.

     

    Jan De Haes, gedeputeerde voor Groen- en Recreatiedomeinen: “Onze groen- en recreatiedomeinen zijn de groene longen en ontspanningsoases in de provincie Antwerpen. Ook in De Averegten komen jong en oud verpozen. Maar in de eerste plaats focussen we ons nog steeds op natuur- en groenbeheer. Het is dan ook positief dat er enkele nieuwe vlindersoorten gespot zijn.”..

    Keizersmantel in De Averegten

    Maar liefst 2514 en 24 verschillende soorten werden gespot! De monitoring heeft enkele opvallende Rode Lijstsoorten opgebracht met de gele luzernevlinder, kaasjeskruiddikkopje en keizersmantel. Kaasjeskruiddikkopje en gele luzerne zijn voordien nog nooit waargenomen in De Averegten.

    De meest voorkomende vlinders zijn bruin zandoogje, klein koolwitje, citroenvlinder, kleine vuurvlinder en icarusblauwtje. Een heel opmerkelijke afwezige vlinder, die normaal veel voorkomt, is het oranje zandoogje. In De Averegten is maar één exemplaar waargenomen.

     

    Hoe werkt vlindermonitoring?

    Monitoring is niet gewoon vlinders tellen, er zijn duidelijke regels aan verbonden. Er wordt geteld van 1 april tot 1 oktober en dit enkel op dagen met een bepaalde minimumtemperatuur. De vrijwilligers lopen minstens éénmaal per week een bepaald traject af en noteren daarbij alle vlinders die in een denkbeeldige kooi van 5mx5mx5m langs vliegen.

     

    De trajecten zijn verdeeld in transecten en zoekzones. Zo krijg je een gedetailleerd beeld van welke soort waar en wanneer vliegt. De resultaten worden doorgestuurd naar meetnetten. Na een aantal jaren worden daaruit conclusies getrokken en kan het beheer hierop worden afgestemd en bijgestuurd.

     

    Het domein is nog op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers om het team te versterken. Deelnemers krijgen voor de aanvang van het seizoen een initiatie waarin de frequentste soorten worden toegelicht. Gaandeweg leren de vrijwilligers zelf steeds beter de soorten te determineren. Kandidaten kunnen een mailtje sturen naar domeinwachter Hans Limet: hans.limet@provincieantwerpen.be.

     

     

    #STREEKMOTOR - De provincie Antwerpen is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. Als straffe streekmotor zet de provincie Antwerpen dingen in gang en creëert ze ruimte om te bloeien, te bewegen, te beleven en te bewaren wat waardevol is. #streekmotor @prov_Antwerpen www.provincieantwerpen.be, www.streekmotor.be

    PRAKTISCHE INFO

    Waar:
    Provinciaal Groendomein De Averegten, Boonmarkt 4a, 2220 Heist-op-den-Berg

    Meer info:
    Domeinwachter Hans Limet, E hans.limet@provincieantwerpen.be, M 0470 20 57 69

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor groen- en recreatiedomeinen






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berchem

    Berchem Bazaar zet diversiteit van Oud-Berchem in de kijker


    Meer dan vijftig handelaars in de Driekoningen- en Statiestraat in Berchem prijzen hun waren aan op zaterdag 6 oktober tijdens Berchem Bazaar.

     

    De Driekoningenstraat en Statiestraat in Berchem staan bekend om hun diversiteit aan winkels. Bezoekers vinden er een uitgebreid aanbod: van schoenen over kruiden tot stoffen, boeken en een echtebarbier. Ook de winkelpanden en de uitbaters van de winkels tonen een kleurrijke staalkaart van wat Oud-Berchem te bieden heeft.

     

    Deelnemende handelaars van Berchem Bazaar trakteren de voorbijgangersdie dag op iets lekkers, delen kleine cadeautjes uit of lieten hun etalage versieren door illustratrice Anneke Caramin. Bezoekers kunnen de deelnemende handelaars op eigen tempo verkennen dankzij een stratenplan. Dit plannetje en bijbehorende papieren draagtas kunnen de dag zelf afgehaald worden in het cultuurcentrum van Berchem, Driekoningenstraat 126, tussen 10 en 16 uur.

     

    Studenten van het Koninklijk Atheneum Berchem nemen geïnteresseerden om 13 en 15 uur mee voor een begeleide, culinaire wandeling langs hun favoriete adresjes. Deelname is gratis, maar inschrijven is wel verplicht.

     

    Programma Berchem Bazaar - zaterdag 6 oktober

    • Wandeling langs deelnemende handelaars

    o   Driekoningen-Statiestraat

    o   gratis

    o   op eigen tempo aan de hand van stratenplan, af te halen bij het cultuurcentrum van Berchem, Driekoningenstraat 126 tussen 10 en 16 uur

     

    • Begeleide, culinaire wandeling  

    o   om 13 en 15 uur

    o   vertrek: cultuurcentrum Berchem, Driekoningenstraat 126

    o   gratis

    o   inschrijven verplicht via www.ccberchem.be of bij de balie van bib De Poort (Willem Van Laarstraat 15-17)

     

    Alle info staat ook op www.ccberchem.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse Werelddierendag


    Coördinatie Antwerpse Dierenbescherming vzw ontvangt toelage in kader van Werelddierendag


    Naar aanleiding van Werelddierendagop 4 oktober schenkt het district Merksem jaarlijks een toelage aan een vereniging of organisatie die zich inzet voor het dierenwelzijn in Merksem. Dit jaar wordt de toelage toegekend aan Coördinatie Antwerpse Dierenbescherming vzw.

     

    CAD vzw onderhoudt onder andere een databank van verloren en gevonden huisdieren, zodat zoveel mogelijk huisdieren met hun baasjes kunnen worden herenigd. De vzw werkt daarvoor samen met dierenasielen en politiediensten. Bovendien is CAD vzw lid van de Antwerpse Raad voor Dierenwelzijn, die op stedelijk niveau adviezen uitbrengt en voorstellen formuleert over zaken die dierenwelzijn aanbelangen.

     

    Het district overhandigt de toelage aan de vzw op woensdag 3 oktober om 16 uur in het districtshuis van Merksem, Burgemeester Jozef Nolfplein 1. De pers is hierbij van harte welkom.

     

    Meer info over de werking van de vzw vindt u op de website www.cad-dieren.be.

    Werelddierendag

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het Rivierenhof

     

     

     



     











    Rivierenhof onderscheiden met Green Flag Award
    Provinciaal domein Rivierenhof heeft internationaal kwaliteitskeurmerk beet

    Het provinciaal groendomein Rivierenhof heeft als eerste van het land de internationale Green Flag Award binnengehaald. Dit prestigieuze keurmerk is een internationale norm die wereldwijd het kwalitatief beheer van openbare groene ruimte erkent en beloont.

    Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor provinciale groendomeinen: “Het Rivierenhof is een prachtig stuk groene natuur en - vooral niet te vergeten - de grootste groene long van onze metropool. De ploeg van het Rivierenhof zorgt er dag in dag uit voor dat iedereen zich er welkom voelt. Of je nu met de kinderen naar de speeltuin of kinderboerderij komt, deelneemt aan een wandeling, met je hond wandelt door het park, jogt langsheen het loopparcours of liever rustig in je eentje vist in één van de vijvers, … er is voor iedereen wat wils. Dat had de Engelse jury van de Green Flag Award meteen door.”

     

    Een ambitie die keer op keer moeten worden waargemaakt

    De Haes vervolgt: “De Green Flag Award bestaat reeds 22 jaar. Deze award erkent en onderscheidt wereldwijd parken en recreatieve groene ruimtes die voldoen aan internationale kwaliteitsnormen. Het krijgen en het behouden van de Green Flag Award is een ambitie die ieder jaar weer moet worden waargemaakt. Wie geen positieve evolutie of vooruitgang maakt, loopt immers het risico geen Green Flag Award meer binnen te halen.” 

    Medewerkers Rivierenhof en gedeputeerde Jan De Haes: trots op eerste GFA-vlag van het land - Copyright: Tine Van Leemput – Bogaerts voor provincie Antwerpen.

    Peter Verdyck, directeur van het Rivierenhof, is heel trots op het behalen van de onderscheiding: “De Green Flag Award legt de lat voor goed parkbeheer zeer hoog en promoot een internationale norm voor management in de groene sector. Daarmee erkent en waardeert de Green Flag Award de inzet van alle medewerkers, vrijwilligers en het management. De jury gaat grondig na of deze groene, openbare ruimtes goed worden gerund en of ze tegemoet komen aan de vragen en noden van de gebruikers. Zo verzekert het systeem van de Green Flag Award dat zoveel mogelijk mensen toegang krijgen tot kwaliteitsvol groen, ongeacht waar ze wonen. Geen verwaarloosbaar gegeven in een verstedelijkt gebied zoals het onze. Al onze medewerkers en vrijwilligers zetten zich dan ook al vele jaren enorm in om de kwaliteit van het park te verbeteren. Dat is dan ook de reden waarom we er in geslaagd zijn de Green Flag Award binnen te halen, als eerste park in België nog wel.”

     

     

    Internationale jury tijdens keuring Rivierenhof - Copyright: PGRA voor provincie Antwerpen.

    Met vlag en wimpel
    Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor provinciale groendomeinen: “Ik ben blij dat de ploeg van het Rivierenhof voluit is gegaan voor het behalen van deze internationale award. Dat dit prachtig park goed beheerd wordt, is algemeen geweten. Maar dat ze als kers op de taart deze Award binnenhalen, dat is toch wel iets om heel trots op te zijn! De Engelse jury van de Green Flag Award was onder de indruk. Ik sluit graag af met een kort citaat uit het rapport van de jury: “Er zijn zoveel positieve zaken dat het er te veel zijn om op te noemen. Het gebeurt zelden dat een eerste aanvraag zo sterk is … Knap gedaan van iedereen die betrokken is bij het uitbouwen van het park!”

     

    Directeur Peter Verdyck en gedeputeerde Jan De Haes hijsen eerste GFA-vlag van het land – Copyright: Tine Van Leemput – Bogaerts voor provincie Antwerpen.

     

    PRAKTISCH

    Waar:

    Provinciaal groendomein Rivierenhof, via Turnhoutsebaan 242-244-246 in 2100 Deurne

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE ANTWERPEN


    24 | 09 | 2018

    Eerste hulp bij fietspech op fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen
    Doelgroepmedewerkers uit sociale economie voeren kleine herstellingen uit om veilig thuis of bij de fietshandelaar te geraken

    Vandaag werd op het Stationsplein in Kontich een eerste fietskluis voor de mobiele fietspechdienst geïnstalleerd. Fietsers op de fietsostrade F1 die in Kontich in panne vallen, kunnen met een elektrische vervangfiets uit die kluis hun rit zorgeloos verder zetten. Ondertussen wordt de fiets hersteld door de sociale-economie-organisatie Werkmmaat. Voor november vind je tussen Mortsel en Mechelen op de fietsostrade F1 om de 3 km zo’n fietskluis.

     

    In de fietskluizen bergen fietsers hun defecte fiets veilig op en vinden ze een elektrische vervangfiets om hun traject mee verder te zetten. De fietspuntploegen van vzw Werkmmaat en vzw ‘t Atelier, organisaties in de sociale economie, herstellen de kapotte fietsen en plaatsen ze terug in de fietskluizen. De herstellingen gebeuren via het ‘altijd thuiskom-principe’. Dat wil zeggen dat het enkel gaat om kleine herstellingen (aan het licht, de remmen, de ketting …) die nodig zijn om reglementair en veilig thuis of tot bij een reguliere fietshandelaar/-hersteller te geraken. Grote herstellingen, zoals een slag in het wiel of het vervangen van de batterij van een elektrische fiets, vallen hier dus niet onder.

     

    Gedeputeerde voor sociale economie Peter Bellens: “De provincie Antwerpen heeft voor de installatie van deze fietskluizen een budget van 70.000 euro uitgetrokken. Niet alleen de vele fietsers op de F1 hebben voordeel bij dit nieuwe initiatief, het geeft ook extra kansen aan doelgroepmedewerkers uit de sociale economie. Die kunnen extra werkervaring opdoen, waardoor hun kansen op de doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt verhogen.”

     

    Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens vult daarbij aan: “Vanuit mobiliteit hebben we de voorbije legislatuur zwaar geïnvesteerd in de F1: het wegwerken van missing links en vooral ook de aanleg van complexe fietsinfrastructuur zoals fietsbruggen en –tunnels waarmee we gevaarlijke punten willen wegwerken. Dagelijks passeren hier immers 6000 fietsers. De investeringen zijn toch wel meer dan de moeite waard. En dit bijzondere project sluit vanuit een ander perspectief naadloos aan bij de ultieme doelstelling om met optimale fietsinfrastructuur een goede dienstverlening voor de burger te garanderen.”

     

    Schepen van mobiliteit, Willem Wevers: “We zien jaar na jaar dat het succes van de fietsostrade groeit. Meer en meer mensen nemen de fiets voor hun woon-werkverkeer en met initiatieven als deze willen we nog meer mensen overtuigen en ondersteunen. De pendelaars die met de fiets naar het station komen, konden al langer kleine herstellingen laten doen uitvoeren aan hun fiets tegen ’s avonds, maar nu breiden we dergelijke ondersteuning dus uit naar zij die het volledige traject met de fiets doen. Zo hopen we nog meer mensen te verleiden om wat vaker de fiets te nemen.”

    Gedeputeerde Mobiliteit Lemmens (links) en gedeputeerde Sociale Economie Bellens (rechts)

    Hoe werkt de mobiele fietspechdienst?

    Je volgt de aanwijzingen op de zijkant van de fietskluis. Met je smartphone registreer je eerst je fietspech. Daarna krijg je een sms met een code om de poort van de fietskluis te openen. Na de herstelling stuurt het fietspunt je een bericht dat je je fiets weer kunt ophalen in de fietskluis waar je hem achterliet. Het gebruik van de elektrische vervangfiets is gratis, enkel voor de herstelling van jouw fiets worden kosten aangerekend. Die factuur wordt via e-mail verstuurd.

     

    8 fietskluizen op het proeftraject

    De volgende weken komen er ook fietskluizen in Mechelen, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Mortsel en Hove. Ten laatste op 1 november 2018 moeten alle 8 kluizen op het volledige proeftraject operationeel zijn. Dit proefproject duurt 2 jaar en wordt daarna geëvalueerd.

     

    PERSINFO & INTERVIEWS

    Beleidsverantwoordelijke:
    Peter Bellens, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Sociale Economie
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sant’Egidio

    Ter gelegenheid van de Werelddag tegen de Doodstraf op 10 oktober 2018 is Susan Kigula te gast in België op uitnodiging van de Gemeenschap van Sant’Egidio. Deze vrouw werd in haar geboorteland Uganda beschuldigd van de moord op haar man en ter dood veroordeeld. Ze had geen geld voor een advocaat en hield steeds haar onschuld staande.

    Kigula startte een middelbare school in de vrouwenvleugel van de gevangenis, samen met enkele andere gedetineerden. In 2011 werd zij met de steun van het African Prisons Project samen met een groep andere gevangenen de eerste die via een schriftelijke cursus rechten studeerde aan de University of London. Nog voor zij haar titel behaalde, organiseerde zij een petitie om de doodstraf in Uganda af te schaffen. De zaak ‘Susan Kigula en 417 anderen tegen de procureur-generaal’ is een mijlpaal.
     
    De Hoge Raad schafte de doodstraf niet af. Hij besliste echter wel dat moord niet langer automatisch met de doodstraf bestraft wordt en dat een veroordeelde niet onbeperkt op de dodengang moet verblijven: na drie jaar wordt de doodstraf omgezet in levenslange opsluiting.
     
    Susan Kigula kreeg een nieuw proces waarbij ze haar onschuld staande hield. Haar vonnis werd veranderd in 20 jaar gevangenisstraf. In 2016 werd ze vrijgelaten.

    Kigula brengt haar pakkend verhaal op volgende plaatsen in België:

    • Op woensdag 10 oktober, getuigt ze voor een 500-tal Antwerpse leerlingen van het secundair onderwijs in Theater Elckerlyc (Frankrijklei 85-87, 2000 Antwerpen).
    • Op donderdag 11 oktober om 19u30 getuigt ze voor Antwerpse universiteits- en hogeschoolstudenten op Thomas More, Campus Sint-Andries, Sint-Andriesstraat 2, 2000 Antwerpen (Congreszaal 0.38).

     
    De Gemeenschap van Sant’Egidio en de strijd tegen de doodstraf
     
    Sant’Egidio was in 2002 één van de initiatiefnemers bij de oprichting in Rome van de World Coalition against the Death Penalty, die bestaat uit 150 organisaties uit de hele wereld die zich inzetten tegen de doodstraf.
     
    Sinds 2004 organiseert Sant’Egidio jaarlijks conferenties met ministers van justitie, leden van hooggerechtshoven en juristen in Rome, uit landen die de doodstraf hebben afgeschaft, maar ook uit landen die deze nog steeds toepassen. Het doel van deze conferenties is het ontwikkelen van nieuwe strategieën.
     
    Sinds 2002 organiseert Sant’Egidio jaarlijks het evenement ‘Cities for Life’. Steden en gemeenten verlichten dan een monument als teken dat ze de strijd tegen de doodstraf steunen. Dat gebeurt altijd op 30 november omdat in 1786 op die dag in het Groothertogdom Toscane de doodstraf werd afgeschaft, de eerste plek in Europa waar dat gebeurde. In 2017 gebeurde dat in meer dan 2.000 steden op 5 continenten.
     
    Voor meer info of voor een interview met Susan Kigula: Annemarie Pieters, 0496 28 23 21






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie Antwerpen

    20 september 2018

    Opheffing van het verbod op zachte recreatie en het captatieverbod op de kanalen provincie Antwerpen

     

     

     

    De warme zomermaanden zorgden voor een uitzonderlijke bloei van blauwalgen in onze waterwegen. Omwille van de daaraan verbonden gezondheidsrisico’s was een captatieverbod en verbod op zachte recreatie op verschillende kanalen in de provincie Antwerpen noodzakelijk.  We stellen nu vast dat dat zachte recreatie –en captatieverbod op de kanalen niet langer nodig is.

     

    Tijdens de maand augustus stelden we op verschillende kanalen op het grondgebied van de provincie Antwerpen grote haarden van blauwalgen vast.  Op (delen van) de kanalen  Dessel–Kwaadmechelen, Dessel-Turnhout-Schoten, Bocholt –Herentals en de aftakking naar Beverlo werd er een captatieverbod en ook een verbod op zachte recreatie ingevoerd.

    Omdat we het verbod niet langer dan strikt noodzakelijk willen aanhouden, controleert  Vlaamse Waterweg nv dagelijks onze waterwegen op aanwezigheid van blauwalgen.  Deze controles geven een zichtbare afname van de blauwalgenbloei weer. Verdere analyses van waterstalen tonen nu aan dat er geen  gevaarlijke concentraties van toxische stoffen aanwezig zijn zodat dat we opnieuw de veiligheid en gezondheid  van mens en dier kunnen garanderen.  

    Waarnemend gouverneur Bram Abrams ondertekende vandaag het politiebesluit dat het captatieverbod en het verbod op zachte recreatie op (delen van) de  kanalen Dessel–Kwaadmechelen, Dessel-Turnhout-Schoten, Bocholt –Herentals en de aftakking naar Beverlo opheft.  Alertheid voor blauwalgen blijft wel nodig, zeker zo lang het warme weer aanhoudt.  Waarnemend gouverneur Bram Abrams dankt iedereen voor het begrip tijdens de voorbije weken.   

    In bijlage:

    -        Het nieuwe politiebesluit ‘opheffing verbod zachte recreatie en opheffing captatieverbod omwille van blauwalgen’.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Provincie Antwerpen

    24 | 09 | 2018

    Binnenkort babyspullen ontlenen in Geel &Aartselaar met eerste Antwerpse babytheken
    Gemeenten werden gekozen na oproep provincie Antwerpen en Netwerk Bewust Verbruiken


    Eind juli lanceerde de Provincie Antwerpen samen met Netwerk Bewust Verbruiken een oproep naar Antwerpse gemeenten en steden om een Babytheek in te richten. Geel en Aartselaar werden geselecteerd om met het project van start te gaan. Binnenkort zullen zij stappen zetten om zo’n handig uitleensysteem op te zetten voor babyspullen die ouders slechts kort nodig hebben.

     

    In het kader van de leefmilieusubsidies kreeg Netwerk Bewust Verbruiken de kans om twee babytheken in onze provincie op te richten. Met de provinciale subsidie ontwikkelde de organisatie een opstartpakket met draaiboek en voorzien ze begeleiding op maat voor gemeentebesturen. De vzw en provincie gingen eind juli samen op zoek naar geïnteresseerde gemeenten.

     

    Gedeputeerde van Leefmilieu, Rik Röttger, spreekt over een geslaagde zoektocht: “Verschillende gemeenten stelden zich kandidaat als pilootgemeente voor de babytheek. Maar op basis van de grootte en de geografische spreiding van de kandidaat-gemeenten, ging onze voorkeur uit naar Geel en Aartselaar om een babytheek in te richten. Met dit project maken hun allerjongste inwoners alvast meteen kennis met circulaire economie, een goede voedingsbodem voor later.”

     

    Ook de gemeenten kijken uit naar dit proefproject in hun gemeente. “Als gezinnen duurzame babyspullen in een babytheek kunnen uitlenen, verkleinen ze mee de afvalberg. Zo worden er minder nieuwe producten aangekocht. Dat past binnen het stedelijk klimaatbeleid, dat de CO2-uitstoot wil verminderen” zegt Nele Vanhoof, sectormanager Burger & Welzijn van de stad Geel.

     

    Hilde Heyman, schepen van kinderopvang en OCMW-voorzitter van gemeente Aartselaar: “Lokaal beleid voeren is zoeken hoe je voor mens en samenleving de kwaliteit van het (samen)leven kan bevorderen. In onze gemeente is er een duidelijke vraag van jonge gezinnen naar duurzame & betaalbare materialen voor hun kleintjes.  Ze zoeken wel op sociale media, in kringloopwinkels en op 2dehandsbeursen. Toch zien we een groep van ouders die de weg naar babyspullen niet vindt. Met het project babytheek kunnen we aan deze groep, heel dicht bij de mensen, een aanbod doen.”

     

    De babytheek in beeld - Copyright: Patrick De Ceuster

     

    Babytheek

     

    Bij een Babytheek kunnen jonge gezinnen babymateriaal op een duurzame manier ontlenen en gebruiken. Initiatiefnemer Netwerk Bewust Verbruiken vzw verzamelt de kwaliteitsvolle en duurzame babyspullen (borstvoedingskussens, babybadje, babycook, wippertje, reiswiegje, co-sleeper …). Daarnaast wil de Babytheek aan jonge ouders ook mogelijkheden bieden om producten te testen (niet iedere baby vindt bijvoorbeeld een draagzak fijn). En tegelijk heeft de Babytheek ook een sociale functie: we creëren een ontmoetingsplek voor jonge ouders.

     

     

     

      

     

    INFO

    Meer info:
    https://www.bewustverbruiken.be/artikel/babytheek

     

    PERSINFO & INTERVIEWS

    Beleidsverantwoordelijke:
    Rik Röttger, sp.a, bevoegd voor Natuur en Leefmilieu








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Lieve Avaazers,

    De hoorzitting is net afgelopen en de rechter heeft gehakt gemaakt van Monsanto's dagvaarding van Avaaz!!!!

    Hij zei dat de dagvaarding een "enorm schokeffect" teweeg zou brengen, en dat "geen enkel lid zou willen dat zijn of haar persoonlijke gegevens en activiteiten bekend zouden zijn". Hij gaf Monsanto zelfs een speech over democratie en vrijheid van meningsuiting!!

    De Avaaz-leden die in de rechtbank aanwezig waren gaven spontaan een enorm applaus en konden een enorme glimlach niet onderdrukken. 




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.merksem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24 |09 | 18

    Merksem viert Vredesfeesten op 28 en 29 september 


    Begin oktober 1944 - een maand later dan Antwerpen - werd Merksem bevrijd. Op vrijdag 28 en zaterdag 29 september viert het district die 74 jaar vrede met Merksem Zingt, een bloemenhulde, Run4Freedom en een bal populaire in de feesttent in Bouckenborghpark.

     

    Op vrijdagavond worden de Vredesfeesten muzikaal afgetrapt met Merksem Zingt. Merksemnaars kunnen dan in de feesttent in Bouckenborghpark luidkeels meezingen met hits van vroeger en nu.

     

    Zaterdag worden de oorlogsslachtoffers van WOII en de Bevrijding van Merksem herdacht met een bloemenhulde aan de begraafplaats in de Van Heybeeckstraat.

     

    Tegelijkertijd start in het Fort van Merksem Run4Freedom, een survivalrun die zelfs bij regenweer niet in het water valt. Het parcours leidt de deelnemers langs allerhande hindernissen en door de gebouwen van het Fort. Dit jaar zijn er twee recreatieve en twee competitieve wedstrijden. Er is dus voor iedereen een uitdaging op maat.

     

    ’s Namiddags en ’s avonds gaan de Vredesfeesten verder in de feesttent. DJ Danny Van Tichelen, Lou Roman Band en The Melodymakers met Lia Linda zorgen voor ambiance. Special guest Johnny Logan vormt de kers op de taart.

     

    Om 23 uur genieten de Merksemnaars naar goede traditie van een spectaculair vuurwerk. Het district kiest dit jaar voor een geluidsarmere variant. Er worden minder vuurpijlen gebruikt en ze zijn ook minder krachtig. Bovendien worden ze afgewisseld met lasers. Dankzij die aanpak zullen zowel omwonenden als dieren minder geluidshinder ondervinden, terwijl de show zelf even indrukwekkend blijft.

     

    Praktisch

    • Vrijdag 28 september

    o   Merksem Zingt

    • van 20 tot 00 uur, met een opwarming door Wim Leys van 20 tot 21 uur
    • feesttent Bouckenborghpark

     

    • Zaterdag 29 september

    o   Bloemenhulde

    • 11 uur
    • Begraafplaats Van Heybeeckstraat

    o   Run4Freedom

    • Voormiddag: recreatieve wedstrijden
    • kids run (1,75 km, start om 10.30 uur)
    • family/school run (3,5 km, start om 11.30 uur)
    • Namiddag: competitieve wedstrijden
    • 3,5 km (start om 12.45 uur)
    • 7 km (start om 13.45 uur)
    • Fort van Merksem
    • Kassa 10 euro / via scholen en clubs 3 euro / kansentarief 1 euro 

    o   Bal populaire

    • Feesttent Bouckenborghpark
    • 14 – 20 uur: DJ Danny Van Tichelen (Radio Minerva) en The Melody Makers met Lia Linda
    • 20 uur: Lou Roman Band met special guest Johnny Logan
    • 23 uur: vuurwerk aan het kasteel
    • 01 uur: einde muziek en bar in de feesttent

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.merksem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24 |09 | 18

    Merksem viert Vredesfeesten op 28 en 29 september 


    Begin oktober 1944 - een maand later dan Antwerpen - werd Merksem bevrijd. Op vrijdag 28 en zaterdag 29 september viert het district die 74 jaar vrede met Merksem Zingt, een bloemenhulde, Run4Freedom en een bal populaire in de feesttent in Bouckenborghpark.

     

    Op vrijdagavond worden de Vredesfeesten muzikaal afgetrapt met Merksem Zingt. Merksemnaars kunnen dan in de feesttent in Bouckenborghpark luidkeels meezingen met hits van vroeger en nu.

     

    Zaterdag worden de oorlogsslachtoffers van WOII en de Bevrijding van Merksem herdacht met een bloemenhulde aan de begraafplaats in de Van Heybeeckstraat.

     

    Tegelijkertijd start in het Fort van Merksem Run4Freedom, een survivalrun die zelfs bij regenweer niet in het water valt. Het parcours leidt de deelnemers langs allerhande hindernissen en door de gebouwen van het Fort. Dit jaar zijn er twee recreatieve en twee competitieve wedstrijden. Er is dus voor iedereen een uitdaging op maat.

     

    ’s Namiddags en ’s avonds gaan de Vredesfeesten verder in de feesttent. DJ Danny Van Tichelen, Lou Roman Band en The Melodymakers met Lia Linda zorgen voor ambiance. Special guest Johnny Logan vormt de kers op de taart.

     

    Om 23 uur genieten de Merksemnaars naar goede traditie van een spectaculair vuurwerk. Het district kiest dit jaar voor een geluidsarmere variant. Er worden minder vuurpijlen gebruikt en ze zijn ook minder krachtig. Bovendien worden ze afgewisseld met lasers. Dankzij die aanpak zullen zowel omwonenden als dieren minder geluidshinder ondervinden, terwijl de show zelf even indrukwekkend blijft.

     

    Praktisch

    • Vrijdag 28 september

    o   Merksem Zingt

    • van 20 tot 00 uur, met een opwarming door Wim Leys van 20 tot 21 uur
    • feesttent Bouckenborghpark

     

    • Zaterdag 29 september

    o   Bloemenhulde

    • 11 uur
    • Begraafplaats Van Heybeeckstraat

    o   Run4Freedom

    • Voormiddag: recreatieve wedstrijden
    • kids run (1,75 km, start om 10.30 uur)
    • family/school run (3,5 km, start om 11.30 uur)
    • Namiddag: competitieve wedstrijden
    • 3,5 km (start om 12.45 uur)
    • 7 km (start om 13.45 uur)
    • Fort van Merksem
    • Kassa 10 euro / via scholen en clubs 3 euro / kansentarief 1 euro 

    o   Bal populaire

    • Feesttent Bouckenborghpark
    • 14 – 20 uur: DJ Danny Van Tichelen (Radio Minerva) en The Melody Makers met Lia Linda
    • 20 uur: Lou Roman Band met special guest Johnny Logan
    • 23 uur: vuurwerk aan het kasteel
    • 01 uur: einde muziek en bar in de feesttent

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Maandag 17 september 2108 jaarmarkt Hoboken 






































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaarmarkt 2018




































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie Antwerpen

    14 | 09 | 2018

    Van 1998 tot nu vechten provincies al tegen het water
    20 jaar provinciaal waterbeleid voor een veilige en klimaatbestendige leefomgeving

    Exact 20 jaar geleden teisterde een ongeziene regenval onze provincie. De waterlopen konden het water niet de baas. Rik Röttger, gedeputeerde van waterbeleid: ”Men stelde met veel leed en schade vast dat we niet voorbereid waren op zulke waterellende. 1998 is dan ook het jaar dat het waterbeleid in stroomversnelling heeft gebracht. Intussen is er veel gebeurd: van pompstations tot nieuwe overstromingsgebieden. We willen geen natte voeten meer.’’

     

    2018 wordt ook gedenkwaardig want we hebben de dubbele effecten van de klimaatverandering aan den lijve ondervonden. De hulplijnen voor wateroverlast en overstromingen stonden het kletsnatte voorjaar roodgloeiend. Maar de zomer van 2018 zal de geschiedenis ingaan als de lange zomer van droogterecords, hittedagen, waterschaarste en captatieverboden.

    Terugblik op 1998

     

    Om een idee te geven van de waterellende die de mensen in onze provincie 20 jaar geleden hebben ondergaan, hebben we een paar opvallende mediaberichten en foto’s verzameld.

     

    Waterellende sterk teruggedrongen

    1998 maakte de nood aan structurele oplossingen pijnlijk voelbaar. Er is sindsdien heel wat veranderd in het provinciale waterbeleid. De installatie van grote pompen langsheen de Grote Nete en Beneden Nete was de eerste grote maatregel. Ondertussen staat de provincie 50 ha overstromingsgebied en 20 pompstations verder. Ook de Vlaamse regering zag de meerwaarde en krachtige rol van de provincie.  In 2014 kreeg de provincie dubbel zoveel onbevaarbare waterlopen in beheer.

     

    Terwijl de brandweer vooral bij acute waterlast lokaal op het terrein in de bres springt, gaan de provinciemedewerkers op zoek naar een structurele, integrale en duurzame aanpak. De provincie denkt en handelt in termen van stroomgebieden en valleien. Water wegpompen in de ene gemeente schept problemen in de andere gemeente.

    Een veilige leefomgeving zonder wateroverlast door water te bufferen en vlot verder te leiden, is de primaire doelstelling van het provinciaal waterbeleid. Omdat de provincie ook andere plichten en taken tav Europa, Vlaanderen en haar burgers moet vervullen, schenkt ze in haar waterbeheer ook maximale aandacht aan natuurbescherming, landschap, klimaat, landbouw, groene recreatie…

     

    Een greep van provinciale projecten en resultaten vind je hier.

    De pompen die bij hoogtij het water van de Itterbeek naar de Nete spuwen, zijn na 20 jaar nog steeds onmisbaar

    Klaar staan voor de klimaatverandering

    Eind 2017 wilde de provincie weten hoe mensen dachten over de klimaatverandering, waar ze schrik voor hadden, en wat ze verwachten van het provinciebestuur. Uit de chatdialogen kwam hoofdzakelijk de angst voor overstroming naar boven. De provincie Antwerpen liet ook onderzoeken hoe de klimaatverandering zich zal laten voelen in onze regio. Samen met gemeenten, burgers, scholen en bedrijven wil ze de klimaatopwarming afremmen maar ook klaar staan voor de gevolgen.

     

    Daarom is er een hoopvol klimaatadaptatieplan uitgeschreven. Waterbeheer speelt daarin een grote rol. Hoge en lage waterstanden zullen elkaar nog meer uitdagen. We krijgen extreme regenbuien afgewisseld met periodes van hitte en droogte. Het beter sluiten van de waterkringloop moet deze extremen matigen. De provincie draagt ook haar steentje bij in enkele grensoverschrijdende Europese klimaatprojecten om de impact van haar inspanningen te versterken.

    #STREEKMOTOR - De provincie Antwerpen is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. #streekmotor @prov_Antwerpen www.provincieantwerpen.be, www.streekmotor.be

    PERSINFO & INTERVIEWS

    Beleidsverantwoordelijke:
    Rik Röttger, s.pa, gedeputeerde bevoegd voor Leefmilieu








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!