De Franse ingenieurs beginnen alle mogelijke "pistes" te onderzoeken en ze doen heel veel opmetingen. Dat resulteert tenslotte in een 4-tal voorstellen om Rijn en Maas te verbinden.
1. Het voormalige traject van de Fossa Eugeniana ( zie : De Zuid-Willemsvaart 5 en 6 ) : 47,232 km. Daar kwam echter een probleem van de aanleg van sluizen bij kijken : vanaf de "scheidingshoogte" ( - water stroomt vanaf daar enerzijds naar de Maas en anderzijds naar de Rijn -) moest men 4 sluizen aanleggen naar de Maas-zijde en 2 naar de Rijnzijde. Beddingen moesten gegraven worden : 8 meter diep aan de Maaszijde (7 km) en 8 m diepte aan de Rijnzijde (17 km). En... er was het probleem van de watertoevoer: de riviertjes konden slechts zorgen voor een beperkt verkeer.
2. Het kortste tracé doorheen verschillende dalen , daar was het graven van een bedding voor nodig tot een diepte van 30 meter : uiteraard te duur !
3. Een weg die gemakkelijker was bleek veel te lang te zijn : meer dan 82 km !
4. Het 4de traject werd uiteindelijk gekozen : van Grimmlinghausen (bij Neuss aan de Rijn) naar Venlo : 53,2 km met 9 sluizen : 7 naar de Maas en 2 naar de Rijn: vanaf de scheidingshoogte een verval van 28 m maar de Maas en 8 meter naar de Rijn. En ... er was ruim voldoende water (o.a. uit de Obererft) !
KLIK op de FOTO : vergelijking van het tracé van de voormalige Fossa Eugeniana en het door de Fransen uitgetekende Nordkanal !
|