We schrijven het schooljaar 1995/1996. In het College van het Heilig Kruis te Neeroeteren geef ik Geschiedenis, Frans, Latijn, een beetje Grieks, ben ik verantwoordelijk voor het college EN geef ik 2 uur per week het vak Sociale Activiteiten.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het is een 2-uurs optie die leerlingen van het Eerste Jaar Middelbaar kunnen kiezen. Er is geen echt vastomlijnd programma en de leraar kan zelf de belangrijkste doelen trachten in te vullen. Voor mij is dat proberen om leerlingen dusdanig te motiveren dat ze een sociale ingesteldheid voor de rest van hun leven zullen meedragen. Ook is het belangrijk de leerlingen in contact te brengen met de alledaagse realiteit om daarin reeds op jonge leeftijd een rol te kunnen vervullen.
Het schooljaar ervoor heb ik als thema gekozen Verkeersveiligheid, dit naar aanleiding van het verongelukken van een oud-leerling. Maar welk thema kan ik kiezen voor september 1995 ?
Toch is een onderwerp vinden niet echt moeilijk, wel om er een jaarwerking rond uit te bouwen. Eind augustus zijn namelijk An en Eefje verdwenen aan de Belgische kust en sedert juni wordt er ook met man en macht gezocht naar Julie en Melissa. De 2 kleine meisjes zijn verdwenen in Gräce-Hollogne. Op het eerste gezicht is er geen overeenkomst behalve het feit dat ze verdwenen zijn.
An en Eefje zijn teeners, bijna jonge volwassenen, uit Vlaanderen (Hasselt), verdwenen aan de kust. Julie en Melissa zijn 8-jarige meisjes, verdwenen in Wallonië. Er is geen enkele link en we leven in 1995 nog steeds in het pré-Dutroux tijdperk. Niemand heeft een concreet idee over hetgeen gebeurd kan zijn en alle mogelijke pistes worden gelanceerd.
Omdat ik ook Franse les geef bel ik naar de omgeving van de verdwenen meisjes, zowel in Hasselt als in Grâce-Hollogne. Bij de familie Marchal krijg ik dadelijk gehoor: men zal mij affiches opsturen met de foto van An en Eefje en in het groot het woord Verdwenen. De tante van Melisssa, Mw A.Russo-Gahy belooft me snel affiches op te sturen met daarop Disparues.
Samen met de 8 leerlingen die gedurende het schooljaar 1995-1996 het vak Sociale Activiteiten gaan volgen, bekijk ik begin oktober de affiches
Deze leerlingen gaan een heel bewogen periode van onze recente geschiedenis van heel nabij meemaken
Verdwenen Disparues , de kiem van het vertaalproject!
|