xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vrijdag 24 november 2000: Onze Boodschap in de SENAAT.
(Deel 1)
08.00 u. Twee bussen vertrekken aan de school te Neeroeteren: alle 104 leerlingen, 11 ouders en 4 leraars! De reis verloopt vrij goed maar in Brussel zelf is er een kleine omleiding: niet gemakkelijk voor de grote bus (15 meter).
Toch komen we om 10.10 u. aan in de omgeving van de Senaat. Daar worden we opgewacht door het personeel van het protocol van de Senaat. De Heer Tombal en zijn medewerkers hebben alles tot in de puntjes voorbereid. Onze leerlingen mogen hun jassen hangen op de kapstokken van de senatoren. Zo hangt Eline (2H) haar jas op de kapstok van Vankrunkelsven en zal ze naderhand op de stoel van Verhofstadt mogen zitten
Maar het programma moet gewijzigd worden
Een verantwoordelijke van het protocol komt even mededelen dat een Bulgaarse delegatie in de Senaat op bezoek is. Ze wordt geleid door de president van het Bulgaars Parlement en komt België bezoeken in het kader van de toetreding van Bulgarijë tot de Europese Gemeenschap. Daarom kunnen we niet alle lokalen bezoeken en vraagt men os of er een wat langere zitting kan georganiseerd worden! Geen probleem. We gaan de prachtige senaatszaal binnen. Onze leerlingen en ouders mogen plaatsnemen op de mooie senaatszetels. Enkele zetels zijn bijgeschoven, speciaal voor onze vergadering!
Een vriendelijke gids legt de leerlingen uit waar ze zijn en vertelt heel wat over de zaal, de schilderijen, de organisatie van en zitting, enz
Ondertussen mogen we reeds enkele hoge gasten verwelkomen: Paul Wijckmans van het Pedagogisch Bureau van het VVKSO (Vakoverschrijdend werken), Dr Wiener Directeur van UNICEF BelGië, Mw Mia Versmissen Education Officer UNICEF, Mr Terry Grant Education and Culture Directorate-General European Commission. Ons project heeft immers het officiële logo Netd@ys Europe 2000 gekregen vanwege de Europese Commissie!
En dan komt Senator Mw. S. de Bethune. Zij is de eerste ondervoorzitster van de Senaat en vervangt de senaatsvoorzitter de heer A. De Decker. Zij opent de zitting: "Welkom waarde collega's!" Heel formeel maar weldra blijkt dat zij op een buitengewone manier erin slaagt om met de leerlingen in discussie te treden en een debat zeer vlot te laten verlopen.
De antwoorden op een eerste ondervraging door Mw de Bethune i.v.m. de kennis van de leerlingen over de plaats waar we zijn en over de betekenis van het project bewijzen dat ze goed "voorbereid" zijn!
Na de uitleg wordt onze boodschap voorglezen in verschillende talen: Nederlands uit het Sanskriet door Nele; Nederlands uit het Tok Pisin door Anneleen; Frans door Lise; Engels door Inge; Duits door Markus; Latijn door Maike; Klassiek Grieks door Eline en Limburgs (combinatie: Lanklaar/Neeroeteren) door de leraar Frans Medaer zelf... En dan hebben er nog 2 leerlingen "hun" vertaling in de bus laten liggen. Zoiets "moet" eigenlijk gebeuren; dan zie je dat alles "mensenwerk" blijft. Maar die leerlingen kwamen tijdens het debat toch aan de beurt!!! En
doe het maar eens : als 12/13-jarige in de Senaat, met publiek op de tribune, een boodschap voorlezen in een andere taal!
En dan komt een zaalwachter even zeggen dat de Bulgaarse delegatie ook de senaatszaal zal bezoeken. Snel een gesprekje met Mw de Bethune en deze laat vragen of de voorzitter de boodschap zou willen voorlezen in het Bulgaars. Maar dan moet de tekst even mee, kwestie van onze boodschap even te controleren en geen diplomatiek incident te veroorzaken !!!
(wordt vervolgd !!!)
|