Di Rupo belooft met zijn PS niet alleen een vierdaagse werkweek zonder loonverlies* en een terugkeer van de pensioenleeftijd naar 65 jaar, hij zegt ook akkoord te zijn om de financieringswet van de gewesten aan te passen … in 2024. Daarmee zit hij zowat op één lijn met CD&V die, volgens ‘Markske’ Beke, dezelfde streefdatum heeft voor een eventuele volgende staatshervorming (voor wie dat wil geloven) en vier verloren jaren. Die financieringswet zorgt o.m. voor de verdeling van de centen aan gewesten en gemeenschappen en wordt o.a. bepaald door het percentage van het aantal inwoners. De man met het strikje wil dat men dat verandert en voortaan zou berekenen volgens de oppervlakte. De Walen maken nl momenteel zo’n 32% uit van de bevolking, maar hun territorium beslaat 52% van België. Het zou een communautair doordenkertje kunnen zijn, maar de zes á zeven miljard euro die Wallonië elk jaar van Vlaanderen krijgt via de transfers uit de Sociale Zekerheid zijn blijkbaar nog niet genoeg. Om nog te zwijgen van een ongeveer even grote som waarmee Vlaanderen elk jaar 90% van de Belgische staatsschuld afdraagt (de overige 10¨% wordt door Brussel betaald. Wallonië betaalt gewoon niets!).
---
De werkloosheid ligt in Vlaanderen op 3,5%, in Wallonië op 8,5% en in Brussel op 13,4%. Het aantal Walen dat in de grensstreek woont, voornamelijk in de provincies Luik, Waals-Brabant en Henegouwen én de Brusselaars dat in Vlaanderen komt werken, is sinds 2006 nauwelijks gestegen. Die krijgen nog steeds liever dopgeld in eigen regio dan werk in Vlaanderen, waar ze de taal van de Ménapiens moeten kennen, stel u voor. Buitenlanders doen daar niet moeilijk over, meestal omdat die in eigen land doorgaans een uitdovend systeem van werkloosheidsvergoedingen kennen. Dopgeld tot aan het pensioen is nog zo een van die Belgische verworvenheden uit het rijtje: ‘index, solden, stemplicht, nationaal loonakkoord’ en varia. Allemaal zaken die elders – soms al lang – niet meer bestaan.
* Di Pippo zou beter eens gaan praten met Jack Ma, de CEO van het Chinese Alibaba, dat recentelijk een akkoord heeft gesloten met het Waals gewest om de luchthaven van Luik uit te kiezen als Europese hub voor hun wereldwijde, gigantische online business. Die man vindt dat het moet kunnen 12 uur per dag te werken en 72 per week! Met links straks aan het bewind in Wallonië en de epidemische ziektemeldingen bij Skeyes (het vroegere Belgocontrol) is het succes in Luik alvast verzekerd!
|