De vliegtuigmaatschappij Air Belgium* (‘What’s in a name?’) is zo goed als failliet. Pas opgericht in 2018 met een Chinese logistieke groep als grootste aandeelhouder, maakte het sindsdien slechts één jaar winst en heeft nu bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers. Het heeft als thuisbasis de luchthaven van Charleroi en kostte het Waals gewest al meer dan 15 miljoen euro plus de kosten van een verlenging van de startbaan met 700 meter om haar grotere toestellen te kunnen laten opstijgen en landen. Niettegenstaande die hulp maakte Air Belgium ook onnodig gebruik van de luchthaven van Zaventem, zowel voor vracht als voor passagiers.
Het verlieslatend bedrijf, dat in totaal al bijna 30 miljoen euro schulden heeft, schrapt vanaf 3 oktober al zijn passagiersvluchten, maar hoopt verder te kunnen gaan met vrachtvervoer en het verhuren van zijn toestellen aan andere luchtvaartbedrijven.
Wie een reis bij Air Belgium zelf besteld heeft na 3 oktober 2023, riskeert zijn centen kwijt te zijn. Wie een pakketreis boekte, staat er beter voor. Dat de luchthaven van Charleroi nog goed draait, heeft ze bijna uitsluitend te danken aan Ryanair, goed voor 80% van de vluchten. Uitgerekend dat Ryanair waartegen de Belgische piloten al een hele zomer staken met prikacties op de drukke zomerweekenden.
Einde Air Belgium? Nu nog Belgium zelf…
--
* Ik vraag me trouwens af of het zo maar kan, een privé-luchtvaartmaatschappij de naam van een land geven. Wie niet beter op de hoogte is, zou denken dat het gaat om een nationale luchtvaartmaatschappij, wat helemaal niet waar is…
|