Men kan er over blijven schrijven, over dat Gerecht van ons. Er gaat bijna geen dag voorbij, of er staat wel e.o.a. artikel in de krant waarbij men de wenkbrauwen kan fronsen. Neem nu die affaire Erdal, die weer boven water is gekomen. Dat mens was medeplichtig aan een drievoudige moord in Turkije, werd hier aangehouden maar bij ons alleen beschuldigd van onwettelijk wapenbezit. Het Belgisch Gerecht wou Erdal niet aan Turkije uitwijzen, alhoewel dat land daarom gevraagd had. De reden daarvoor was dat toen, eind jaren negentig, in Turkije de doodstraf nog van kracht was. Ondertussen kennen we de vaudeville die daarna heeft plaatsgevonden. Alhoewel beschuldigd van moord en illegaal wapenbezit, moest mevrouw Erdal hier niet naar de gevangenis, maar werd haar een verblijf toegewezen. dat bleek later in Brussel te zijn, boven het hoofdkwartier van dezelfde organisatie die de moorden in Turkije georganiseerd had. Er werden niet minder dan 28 inspecteurs op de zaak gezet die Erdal de klok rond moesten volgen en dienden te voorkomen dat ze zou gaan lopen. Toch verdween ze, vlak voordat ze op het proces diende te komen. De reden was, dat de inspecteurs zich hier aan de verkeersregels dienden te houden en vóór een rood licht hadden moeten stoppen... De Funès had het in zijn tijd niet beter kunnen bedenken! Erdal zou in ons land niet berecht kunnen worden voor de moord in Turkije, alhoewel dat mogelijk was geworden volgens de Europese Overeenkomst ter bestrijding van het Terrorisme. Die overeenkomst heeft het alleen over moorden met automatische wapens. Welnu, volgens onze onovertroffen Justitie, was dat verdrag niet van toepassing omdat het slachtoffer in Turkije, de zakenman Sabanci, vermoord werd met een SEMI-automatisch wapen!!! Beste mensen, dit is geen kluchttoneel, geen comedia dell'arte. Dit is onze Justitie of wat daarvoor zou moeten doorgaan... Enfin, na jaren van juridisch touwtrekken heeft de Kamer van Inbeschuldigingstelling (K.I.) van Gent die belachelijke argumenten van tafel geveegd. Erdal mag nu dus wél een proces krijgen in ons land voor de moordpartij in Istanboel in 1996. Alleen... Erdal lijkt ondertussen van de aardbol verdwenen te zijn en niemand weet waar ze zit. Daarmee is trouwens het laatste over deze zaak nog niet gezegd. Om te beginnen hebben Erdal's advocaten gezegd tegen de beslissing van de Gentse K.I. in beroep te zullen gaan, zodat de kans bestaat, dat die beslissing nog teniet kan worden gedaan. Ten tweede, mocht Erdal hier terug verschijnen, dan moet het proces van Brugge, waarop zij bij verstek werd veroordeeld voor dat illegaal wapenbezit, nog eens worden overgedaan. Dat laatste is nog zo'n absurditeit van ons Gerecht, dat iemand die bij verstek veroordeeld wordt en later toch gepakt wordt, een nieuw proces krijgt. We hebben dat zopas ook nog meegemaakt in de zaak Cools. Dat al deze nutteloze herhalingen hopen geld kosten en ondertussen de werking van Justitie nog meer vertragen, lijkt helemaal geen zorg te zijn. "Dura lex sed lex". De Romeinen wisten dat al.
Het valt de dag van vandaag niet mee Belgisch journalist te zijn. Van journalisten wordt verwacht dat ze gewoon objectieve verslagen brengen van wat er in hun beroepsvak gebeurt. Simpeler kan moeilijk. Zo zit België anno 2007 echter niet in elkaar. In naam van de multicultuur is zwart geen zwart meer, wit geen wit. Alles is grijs en, als dat nodig is, wordt zwart zelfs verkocht voor wit en vice versa. Het slechte nieuws mag niet meer vermeld worden als het niet in de multiculturele kraam past. Zo is er het drama van de gruwelijke, vijfvoudige moord in Nijvel. Nadat er de eerste dagen enkele insinuaties geweest waren dat vader Moqadem ook niet helemaal vrij uit ging, werd daarover later geen woord meer geschreven. Om er iets meer over te nemen, was men al verplicht buitenlandse kranten te raadplegen. O.m. Mark Grammens merkte dat op in zijn "Journaal". Hij had erover gelezen in Le Monde en Paris Match, waar men e.e.a. schreef waarover hier niets meer te vernemen viel. De vrouw van die Moqadem had thuis niets te vertellen. Haar familie mocht ze niet zien. Haar werk had ze moeten opgeven. Haar man zat al een maand in Marokko, samen met zijn moeder, die - nota bene - ook hier woont. Hij zou er een woning aan het inrichten geweest zijn om zijn kinderen daar een mohammedaanse opvoeding te geven. Zijn oudste dochter mocht niet meer buitenkomen zonder hoofddoek en nog enkele van die zaken. Niets van bovenstaande verrechtvaardigt natuurlijk wat die vrouw haar kinderen heeft aangedaan, maar het geeft wel aan dat het mens volledig over haar toeren was en dat de plaats van haar man bij zijn familie hoorde te zijn en niet in Marokko. De vraag is, waarom onze media dit niet (meer) mogen melden? Even raar is ook dat we niets meer vernemen van die inwonende dokter. Was daarmee misschien toch nog iets dat niet klopt(e)? Ook over de zaak Van Bellingen is het laatste woord nog niet gevallen, alhoewel we daarover in onze pers evenmin veel over zullen horen. Het was op de Nederlandse TV, in het praatprogramma Pauw en Witteman, dat Wouter zelf kwam vertellen dat het maar over één koppel ging, dat niet door hem wou getrouwd worden, terwijl hij aan de Vlaamse pers vertelt dat het over koppels (mv) gaat. Op het internet circuleert een mail die zegt dat het koppel in kwestie geen Turken waren, zoals eerst gedacht, maar linkse Sint Niklazenaars die niet wilden getrouwd worden door een "zwartzak". Met dit laatste bedoelden ze niet eens Wouters huidskleur, maar de familie Van Bellingen, die erg Vlaamsgezind is en in de ogen van die linksen dus "zwartzakken" zijn! Ook dit verhaal vindt men in onze gemuilkorfde, totalitaire pers niet terug, zelfs geen ontkenning ervan. Het feit trouwens dat de naam van het weigerende koppel nooit bekend werd gemaakt, spreekt boekdelen. Het zouden eens Vlaams nationalisten moeten geweest zijn: de wereld was te klein geweest. Volgens de VRT, ook nooit om een leugen verlegen als het past in hun multiculturele kraam, kwamen de koppels in de latere nep trouwpartij niet alleen op tegen racisme, maar ook tegen separatisme. Wat had dát daarmee te maken? Blijkbaar heeft men daar heimwee naar de zaak Remmerie. Van creatieve journalistiek gesproken!
De meesten onder ons kennen wel een spiegelpaleis, maar hoeveel zouden er een spiegelbureau kennen? Dat ding schijnt ook te bestaan en werd uitgevonden door niemand minder dan de Open VLD. Die richtte een spiegelbureau op dat tot taak heeft erover te waken dat de partij een afspiegeling is van de samenleving. Als ze dat serieus doen, zou het zich dan wel moeten afvragen wat het met het cordon sanitaire doet en hoe zij de aanwezigheid van één miljoen Vlamingen gaat weerspiegelen t.o.v. de partij. Ik heb zo het idee dat daarvan niet veel in huis zal komen. Wat het Open VLD spiegelbureau wel gedaan heeft, is een nieuwe term uitgevonden voor wat vroeger de gastarbeider was, vervolgens de immigrant, de asielzoeker en de allochtoon. Die termen mogen bij de Open VLD niet meer gebruikt worden. Hij/zij die hier uit alle hoeken van de wereld komt aangewaaid, zal bij de partij tegenwoordig vermeld staan als - houdt u vast - "de nieuwe Vlaming"! De correcte politiek heeft dus weer een stap verder gezet in de vervlakking van de multicultuur. Als allochtonen bij ons dus nieuwe Vlamingen worden, worden ze in Wallonië nieuwe Walen en in Brussel nieuwe Brusselaars. Momenteel heeft onze diplomatie de handen vol met zo'n nieuwe Brusselaar. Osama A. is zijn naam. De man zit al een jaar in de cel in Bagdad na een veroordeling aldaar wegens betrokkenheid bij terroristische activiteiten, illegaal wapenbezit en het onwettig verblijf in Irak. Osama A., die zowel de Marokkaanse als de Belgische nationaliteit heeft , was "student" in Syrië. Wat hij daar juist studeerde is mij niet bekend, maar denkelijk had dat niets te maken met een verdere opleiding in België, waar het voor allochtonen, pardon: nieuwe Belgen, toch zo moeilijk is om te slagen. Dank zij zijn dubbele nationaliteit (daar gaan we weer!), mag de Belgische diplomatie voor de kerel opdraaien en moet er een diplomaat vanuit Amman (Jordanië) naar Bagdad gevlogen worden om te zien of ze die "student" daar uit de gevangenis kunnen krijgen. Dat zal handenvol geld kosten; alleen al de verzekering van de diplomaat in Irak kost de dag van vandaag stukken van mensen. De zaak krijgt echter de volledige steun van tante Laurette, die een boontje heeft voor Maghrebijnen (haar moeder was van Algerijnse origine, haar eerste man - die ze daarna aan een lucratieve job bij Justitie heeft geholpen - is een Marokkaan (met dubbele nationaliteit, uiteraard). De reden waarom België zijn "onderdaan" wil redden is, omdat Osama A. in België zelf nooit bij terroristische activiteiten zou betrokken geweest zijn. Dat was de (echte) Belgische Murielle Degauque ook niet, maar die blies zich in 2005 wél op in Irak. Maar tante Laurette heeft het volste vertrouwen in onze Osama: "Miskien was ij wel verlore gelope toen hij oewoestijnlelies aan het zoeken was"?
Over het wegenvignet is hier al een en ander te doen geweest. Eerst was het meer als tegenreactie op het protest van de Nederlanders. Het revanchisme en de anti-Holland gevoelens van 1830 kwam weer boven water. Allemaal om een vignet waarvan men niet eens zeker was dat het er zou komen. De voornaamste reden ertegen was, dat Europa er niet mee akkoord ging dat Belgen hun vignetkosten terug betaald zouden krijgen en de buitenlanders niet. Discriminatie dus. In Duitsland, waar men sinds enkele jaren met een soort rekeningrijden bezig is, voorlopig alleen voor vrachtwagens, geldt die discriminatie niet: ook de Duitsers moeten betalen en trekken er niets van terug. De tweede golf van emoties komt er nu Leterme, na een werkbezoek aan collega Balkenende van Nederland, besloten heeft dat vignet te schrappen. De hardste kritiek komt van Brussel en Wallonië. Het oorspronkelijk idee voor dat vignet kwam trouwens van "kameraad Porsche" Daerden, Waals minister van Verkeer en tussendoor, als hij genoeg gedronken heeft, kluchtzanger. Die Daerden ziet nu al dat belastingsgeld voor zijn (rode) neus voorbijgaan en datzelfde gevoel speelt ook bij Brussels "minister" Van Hengel, die waarschijnlijk enkele feesten minder zal kunnen bekostigen. Feesten is zowat het enige waarin Brussel bekwaam lijkt. Dat Leterme ook heel wat kritiek kreeg in het Vlaamse parlement, is zijn eigen schuld. Hij, de man van het goede bestuur en het respect, had wel een beetje transparanter kunnen zijn tegenover zijn collega's. Toch heeft hij gelijk met het afschaffen van dat vignet en wel om volgende redenen. 1. We hebben al genoeg van die bagatelbelastingen. De Belgische automobilist is nu al de grote melkkoe van de fiscus. 2. Eerst moeten betalen en daarna geld terugtrekken is een compleet overbodige zaak die het hele systeem nodeloos duur maakt. Met vignetten werken is trouwens voorbijgestreefd in de huidige IT-wereld. 3. Bij rekening rijden, het alternatief dat in Duitsland al bestaat (zij het voorlopig alleen voor vrachtvervoer) en in Nederland gepland is, betaalt men alleen de kilometers die men op de autosnelwegen rijdt. Het is een slim systeem dat overal, desnoods plaatselijk, kan worden aangepast (op spitsuren, rond grote agglomeraties e.d.). Wie wil, kan het omzeilen door de secundaire wegen te nemen. Tenslotte hoop ik dat Leterme niet zo dom is geweest om geen compensaties te vragen van Nederland, zoals de snellere afwerking van de verdragen over de IJzeren Rijn en het uitdiepen van de Schelde, twee zaken die voor Vlaanderen van levensbelang zijn en waarvan we alleen maar beter kunnen worden. Het kabinet Balkenende IV is pas beëdigd en zal er normaal nog vier jaar zitten. Dat zijn de belangrijkste jaren om bovengenoemde projecten er definitief door te krijgen, Vlaanderen ten bate. Nederland is voor Vlaanderen heel wat belangrijker dan Wallonië, tot spijt van wie 't benijdt (De Standaard, bv). Een nauwere samenwerking met Nederland kan Vlaanderen alleen maar voordelen opbrengen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat samenwerken met Wallonië toch niet lukt en Vlaanderen alleen maar hopen geld kost, waarvoor we niet eens een dankwoord krijgen, integendeel.
Vande Lanotte heeft zich dus kandidaat gesteld voor de job van federaal eerste minister na de verkiezingen van 10 juni a.s. Als geleerde professor heeft hij ook uitgelegd hoe dat zal verlopen. Hij rekent er nl op dat de socialistische "familie" na de volgende verkiezingen de grootste partij van België zal worden én dat zijn SP.a meer stemmen zal halen dan de PS. In dat geval zal hij inderdaad het recht hebben het initiatief te nemen voor het vormen van een nieuwe federale regering. Tot daar Vande La's dromen. Wat de werkelijkheid betreft, zou het wel eens anders kunnen uitdraaien. De kans is nl groot dat de parti scandaleux in Wallonië flink achteruit zal gaan. In dat geval zal de SP.a inderdaad wel meer stemmen hebben dan de PS, maar zal ze ook dat Waalse verlies moeten compenseren, iets wat ik nog niet zie gebeuren. Het lijkt me allemaal een beetje te simplistisch dat de SP.a, die in Vlaanderen nu amper 20% van de stemmen haalt, straks het premierschap zal kunnen opeisen. Vande Lanotte is trouwens niet de enige kandidaat voor de eerste ministerpost. Om te beginnen is er nog altijd Verhofstadt, de man van de burgermanifesten, de Open VLD en het 8JV, die denkt dat hij en hij alleen dit land moet leiden. Verhofstadt heeft het de laatste acht jaar zo goed gedaan, dat hij de populairste politicus is geworden. Jammer genoeg alleen in Wallonië, terwijl hij en zijn Open VLD de stemmen moeten krijgen in Vlaanderen. Er is ook nog Leterme. Zoals vroegere show op de Nederlandse TV blijft vraag: "Doet hij het of doet hij het niet". Hij blijft de man met de twee gezichten, zoals pas nog maar eens tot uiting is gekomen bij zijn besluit het wegenvignet niet door te laten gaan. Het had het daarbij, volgens mij, bij het rechte eind. De vraag is alleen de manier waarop. Er zijn zelfs ook nog twee Waalse kandidaten voor het Belgische premierschap. In de eerste plaats Di Rupo, minister president van de Waalse deelregering, voorzitter van de PS en burgemeester van Bergen ("Mons" voor de belgicisten). Jammer genoeg voor de man met het strikje valt er met die titels momenteel weinig eer te rapen. Wallonië blijft het slecht doen. In zijn eigen stad is er een werkloosheid van meer dan 25%, een record voor heel België en dan is er in diezelfde provincie nog Charleroi, het Chicago aan de Ourthe, de meest criminele stad van het land waar politie van elders moet komen helpen in de strijd tegen de misdaad. Alsof dat nog niet genoeg is, is ook de hele administratie van Charleroi corrupt en frauduleus en blijven de politieke lijken er uit de kast vallen. Toppunt van miserie is dan nog dat het bijna uitsluitend over PS-ers gaat, leden van Di Rupo's eigen partij. Als Di Rupo zijn eigen regio nog niet onder controle krijgt, wat zou hij dan als premier van het hele land hier komen doen? Tenslotte is er nog een vijfde kandidaat: Didier Reynders, huidig minister van Financiën of wat daarvoor moet doorgaan. Volgens hemzelf verdient hij premier te worden omdat zijn Nederlands beter is dan dat van Di Rupo. Minder slecht, bedoelt hij waarschijnlijk. Andere prerogatieven heeft de brave man niet. Zijn prestaties bij Financiën zijn om bij te huilen. Het is zeker al decennia geleden dat er nog zo'n onbekwame minister op dat departement de plak gezwaaid heeft (dat geldt trouwens ook voor Justitie en Defensie, waar "toevallig" ook Walen het voor het zeggen hebben). --- Er is nog een zesde mogelijkheid, noem het maar de "deus ex macchina": géén nieuwe eerste minister. Als er geen goede afspraken komen vóór er over een nieuwe federale regering gesproken wordt en vóór er nieuwe communautaire onderhandelingen kunnen beginnen, dan is het voor Vlaanderen best dat er geen nieuwe Belgische federale regering meer komt. We weten nu dat het kan: het Vlaams parlement kán eenzijdig Vlaanderens onafhankelijkheid uitroepen. De vraag is alleen, of ze dat ooit zal doen?
De stomste opmerking n.a.v. de zoveelste "incidenten" in onze vroegere kolonie, was wel de vaststelling van VRT-anker Martine Tanghe. Ze vroeg haar eigen Kongo specialist Peter Van der Linden hoe zoiets mogelijk bleef. "Er waren nu toch democratische verkiezingen geweest", zei het wicht. Ge moet al sterk hersengespoeld zijn (of bij de VRT werken) om niet te beseffen dat het in Kongo nooit meer goed komt, met of zonder "democratische" verkiezingen. Volgens Memisa, een ngo die absoluut geloofwaardig is, want ze werkt al jaren in het evenaarsgebied en doet er goed werk, zijn er bij de laatste onlusten in en rond Kinshasa zo'n 300 doden gevallen, waarvan 50 burgers. Dat cijfer ligt driemaal hoger dan de officiële schattingen, die zoveel waard zijn als de andere leugens die men ons m.b.t. Kongo tracht wijs te maken. De "democratische republiek Kongo", een half continent van meer dan twee miljoen vierkante kilometer (heel West- en Zuid-Europa samen) is niet te redden. Het land heeft geen infrastructuur meer, geen sociale wetten, geen pensioenen, geen geregelde werkgelegenheid en geen belastingssysteem dat ergens maar zou werken. Het ligt volledig in puin en is te groot om in stand gehouden te kunnen blijven. Daarbij komt nog dat oppositieleider en voormalig rebel Bemba in Kinshasa en omstreken de meerderheid van de bevolking achter zich heeft. Kongo bestaat de dag van vandaag alleen nog via de loop van het geweer. Met genoeg buitenlandse UNO-soldaten kan men de schijn nog wel wat hoog houden dat de voorbije burgeroorlog, die aan zo'n vier miljoen (!) mensen het leven heeft gekost - de ergste oorlogsramp sinds de Tweede Wereldoorlog - voorbij is, maar goed wordt het er nooit meer. De enige oplossing die een kans op slagen zou maken, is het onmetelijke land in zo'n tiental staten verdelen. Op die manier zou er hier en daar een staat zijn die het zou kunnen waarmaken en zouden de regio's er rond er mee van kunnen profiteren. Dat had vroeger al gekund, had men Katanga zijn gang laten gaan. In de naam van het politiek correcte denken en het koppig vasthouden aan de oude koloniale grenzen mocht dat echter niet. Katanga is nu ook een arme regio geworden zoals de hele Kongo. Tussen 1960 en 1990 heeft België zes miljard euro gestort in zijn voormalige kolonie. Tijdens diezelfde periode is de levensstandaard van de gemiddelde Kongolees met 60% gedaald. Om maar te zeggen dat het geen zin heeft weer geld in dat bodemloze vat te storten. De verkiezingen hebben 400 miljoen euro gekost. België heeft dan nog eens 400 miljoen schulden kwijt gescholden. Tegenwoordig krijgt het land nog steeds 75 miljoen per jaar van België. Het is betekenisvol dat het allemaal Waalse politici zijn die staan te drummen om weer massa's geld in Kongo te pompen: Flahaut, Michel en (Armand) De Decker. De PS heeft zelfs een bureau geopend in Kinshasa. Gegarandeerd gaat het hier weer om een verborgen agenda van onze Waalse broeders. Of gelooft men echt dat dit is o.w.v. humanitair medeleven?
Na de zoveelste afstraffing van onze nationale ploeg, dit keer door Portugal, mag men wel degelijk van een dieptepunt spreken. Men kan er nu al van uitgaan, dat er aan de volgende internationale competitie weer niet zal kunnen worden meegedaan en dat kan ook al gelden voor de daaropvolgende tornooien. Niets laat immers voorzien dat er enige kentering komt in de mentaliteit van de bobo's die de voetbalbond besturen. Het hoofdprobleem is bekend: de jeugd krijgt geen kans in de eigen competitie, die wemelt van tweederangs buitenlanders en sterren die elders gepensioneerd werden. Wie als jonge, beloftevolle knaap voor beroepsvoetbal kiest, is haast verplicht naar het buitenland te gaan. Als hij daar goed genoeg is, wordt hij misschien wel opgevist voor de Belgische nationale ploeg, maar dat zijn geen gezonde toestanden. Dat maken we trouwens niet alleen mee met onze eigen nationale ploeg, dat geldt bv ook voor Nederland. Het oranje team is ook niet meer wat het geweest is. Niet dat ze daar geen steengoede voetballers meer hebben. Het probleem ligt ook daar in het feit dat die allemaal in verschillende buitenlandse competities spelen waardoor ze als team niet meer zo goed samenspelen. Voetbal blijft nl een ploegspel en goed samenspelen leer je niet op enkele trainingsmatchen. Daar komt bij ons nog bij dat de voetbalbond, vooral door het niet kunnen meedoen aan wereld- en Europese kampioenschappen, veel geld verliest, waardoor ook sponsors hebben afgehaakt. Een prestigeproject in het Waals Brabantse Tubeke ligt stil, grotendeels wegens achterstand van betalingen.De bond zou wel geld kunnen krijgen van de deelregeringen, maar dan moet ze splitsen in een Vlaamse en Waalse tak. Dat is er voor de bobo's teveel aan; ze zouden de bond nog eerder failliet laten gaan. Ondertussen blijft het ook op clubniveau rommelen. Nadat de zaak Ye lijkt dood te bloeden, ook al door de nalatigheid van de bondsverantwoordelijken, blijkt er nu een nieuw schandaal in de maak bij Excelsior Moeskroen. Daar blijkt aan de club een lening te zijn gegeven van liefst 4 miljoen zonder dat er klaarheid van zaken was i.v.m. belangenvermenging, waarbij ook de stad en enkele verwante bedrijven betrokken zijn. Verder kregen de buitenlandse "sterren" van de ploeg een gratis sociale woning van de stad ter beschikking en blijken de spelers ook rond te rijden in (dure) auto's die ook al aan de gemeente zouden toebehoren. Dat alles in de provincie van Di Rupo, de man van het Waalse Marshallplan en van de wederopstanding van Wallonië. Mons, de stad waarvan hij burgemeester is (dat ook al!) is de hoofdstad van de Waalse werkloosheid (26%!) en over Charleroi zullen we het deze keer maar liever niet hebben. De lijst van fraudeurs en andere witte boord criminelen wordt daar met de dag langer. Voetbal: een feest!