Over het wegenvignet is hier al een en ander te doen geweest. Eerst was het meer als tegenreactie op het protest van de Nederlanders. Het revanchisme en de anti-Holland gevoelens van 1830 kwam weer boven water. Allemaal om een vignet waarvan men niet eens zeker was dat het er zou komen. De voornaamste reden ertegen was, dat Europa er niet mee akkoord ging dat Belgen hun vignetkosten terug betaald zouden krijgen en de buitenlanders niet. Discriminatie dus. In Duitsland, waar men sinds enkele jaren met een soort rekeningrijden bezig is, voorlopig alleen voor vrachtwagens, geldt die discriminatie niet: ook de Duitsers moeten betalen en trekken er niets van terug. De tweede golf van emoties komt er nu Leterme, na een werkbezoek aan collega Balkenende van Nederland, besloten heeft dat vignet te schrappen. De hardste kritiek komt van Brussel en Wallonië. Het oorspronkelijk idee voor dat vignet kwam trouwens van "kameraad Porsche" Daerden, Waals minister van Verkeer en tussendoor, als hij genoeg gedronken heeft, kluchtzanger. Die Daerden ziet nu al dat belastingsgeld voor zijn (rode) neus voorbijgaan en datzelfde gevoel speelt ook bij Brussels "minister" Van Hengel, die waarschijnlijk enkele feesten minder zal kunnen bekostigen. Feesten is zowat het enige waarin Brussel bekwaam lijkt. Dat Leterme ook heel wat kritiek kreeg in het Vlaamse parlement, is zijn eigen schuld. Hij, de man van het goede bestuur en het respect, had wel een beetje transparanter kunnen zijn tegenover zijn collega's. Toch heeft hij gelijk met het afschaffen van dat vignet en wel om volgende redenen. 1. We hebben al genoeg van die bagatelbelastingen. De Belgische automobilist is nu al de grote melkkoe van de fiscus. 2. Eerst moeten betalen en daarna geld terugtrekken is een compleet overbodige zaak die het hele systeem nodeloos duur maakt. Met vignetten werken is trouwens voorbijgestreefd in de huidige IT-wereld. 3. Bij rekening rijden, het alternatief dat in Duitsland al bestaat (zij het voorlopig alleen voor vrachtvervoer) en in Nederland gepland is, betaalt men alleen de kilometers die men op de autosnelwegen rijdt. Het is een slim systeem dat overal, desnoods plaatselijk, kan worden aangepast (op spitsuren, rond grote agglomeraties e.d.). Wie wil, kan het omzeilen door de secundaire wegen te nemen. Tenslotte hoop ik dat Leterme niet zo dom is geweest om geen compensaties te vragen van Nederland, zoals de snellere afwerking van de verdragen over de IJzeren Rijn en het uitdiepen van de Schelde, twee zaken die voor Vlaanderen van levensbelang zijn en waarvan we alleen maar beter kunnen worden. Het kabinet Balkenende IV is pas beëdigd en zal er normaal nog vier jaar zitten. Dat zijn de belangrijkste jaren om bovengenoemde projecten er definitief door te krijgen, Vlaanderen ten bate. Nederland is voor Vlaanderen heel wat belangrijker dan Wallonië, tot spijt van wie 't benijdt (De Standaard, bv). Een nauwere samenwerking met Nederland kan Vlaanderen alleen maar voordelen opbrengen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat samenwerken met Wallonië toch niet lukt en Vlaanderen alleen maar hopen geld kost, waarvoor we niet eens een dankwoord krijgen, integendeel.
|