Tot enkele jaren geleden was ik een fan van het F1 circus. Ik ben gestopt ernaar te kijken, toen men ophield met het tanken tijdens de race. Dat was om veiligheidsredenen, wat ik best begrijpen kan, maar de spanning was er sindsdien wel af. Alle bolides vertrekken met een volle brandstoftank, wat inhoudt dat er het eerste deel van de koers niets spectaculair meer te zien is, tenzij ze elkaar van het circuit rijden, zoals zondag in Spa-Francorchamps (weer eens) is gebeurd.
En daarmee zijn we bij de grote prijs in de Ardennen, de enige F1 in België op wat algemeen beschouwd wordt als het mooiste circuit van de hele competitie. Om wille daarvan, maar ook omdat de piloten er ook allemaal van houden en zelfs baas Ecclestone het in zijn hart draagt, krijgt de uitbating van het circuit enkele financiële tegemoetkomingen, zonder dewelke het niet lang meer zou kunnen meedraaien. Nu, ondanks die faveurkens draait de grand prix al jaren met verlies, de laatste tien jaar samengeteld zo’n kleine 55 miljoen euro. Hou houden ze het vol? Wel, heel simpel, sinds 2007 leeft de organisatie van de grote prijs van Waalse subsidies. M.a.w. heel dat circus wordt betaald door de belastingbetaler, in de eerste plaats de Waalse deelregering, maar bij uitbreiding ook door ons zolang Vlaanderen de rest van het land blijft onderhouden met zijn transfers a rato van 12 miljard per jaar.
Dat er in die raad van bestuur van de grand prix de nodige politiek gebuisden zitten, hoeft geen betoog. Zo is bv Jean-Marie Happart – broer van - er bestuurder. Alleen van de voorzitter, burggraaf Ètienne Davignon, kan men aannemen dat hij het doet voor het prestige. De man is ondertussen de 80 voorbij. Voor de rest kost het daar alleen maar geld. Het terugverdieneffect, waar men regelmatig mee uitpakt, is een lachertje omdat het maar gaat om een periode van hoogstens een paar weken en de andere evenementen die er plaats vinden de gaten nooit zullen vullen.
Tenslotte nog dit: het circuit zelf heeft op dit ogenblik een directrice (van emancipatie gesproken!) een zekere Nathalie Maillet, Française en architecte gespecialiseerd in ecologische architectuur. Voor de gebouwen en de prachtige omgeving kan dat misschien wel iets betekenen, maar de tienduizenden fans van de F1 formule komen daarvoor niet naar Spa-Francorchamps…
|