Alhoewel ik me liefst zo weinig mogelijk met
de plaatselijke politiek bezig hou (onze nationale politiek is al 'dorps' genoeg), heb ik de laatste jaren toch al enkele
keren mijn licht (moeten) laten schijnen op de puinhoop die de stad Turnhout
is. De verkiezing tot Vlaamse cultuurstad en de wissel aan de top na de laatste
gemeenteverkiezingen hebben daar niets aan veranderd. De stad die de pretentie
heeft zich de hoofdstad van de Kempen te noemen, is alles behalve een
voorbeeld.
Zoals ik in mijn blog Turnhout, cultuurstad
in mineur al schreef, loopt het centrum van de stad langzaam maar zeker leeg.
De stadsdiensten zijn er vertrokken, zodat al wie daarmee te maken heeft niet
meer daarvoor in het centrum moet zijn. De politie is verhuisd naar het
uiteinde van de Ring en moet een halve stad door als ze opgeroepen wordt bij
problemen op de markt. Het resultaat daarvan is, dat voor heel wat zaken die
politie te laat komt en men die helemaal niet meer oproept. Dat brengt op zijn
beurt dan weer mee dat datzelfde centrum steeds onveiliger wordt. De onveiligheid
wordt nog versterkt, doordat men, sinds de heraanleg van de Grote Markt, daar
niet meer mag parkeren. Eens s avonds de winkels gesloten zijn, liggen alle
winkelstraten, die ook na sluitingsuur verkeersvrij blijven, er doods en verlaten
bij en durft er haast niemand meer buitenkomen. De kerk in het midden van de vernieuwde
markt is niet eens meer verlicht stel je voor en dat maakt dat
drugdealers er, bij manier van spreken, rustig hun zaakjes kunnen afhandelen in
het portaal van het Godshuis.
Vroeger waren er op de Turnhoutse markt twee
bioscopen. Die zijn vertrokken. Het zwembad, dat zich ook daar bevond en over
een eigen, natuurlijke warmwaterbron beschikte (waar vindt men dat nog?), werd
eveneens gesloten en vervangen door een gloednieuw, net buiten het centrum. Dat
nieuwe zwembad is echter al enkele jaren dicht, wegens kortsluitingsproblemen
met betonrot tot gevolg, ontstaan doordat men bij het afwerken het beton waarschijnlijk niet
de tijd gegeven heeft te harden (daarvoor wou men de officiële opening niet uitstellen).
In de winkelstraten zijn er al enkele grote zaken vertrokken, zoals bv Blokker
en Casa, die naar het nieuwe winkelcentrum bij de jachthaven zijn getrokken.
Voorlopig laatste in de rij is het centrale postkantoor, dat ook naar daar
verhuist en op de markt alleen een postpunt achterlaat.
Dat het in zon stad ook op politiek gebied
niet lekker loopt, is een open deur intrappen. Bij de vorige bewindsploeg was
er al onenigheid bij CD&V, waarna enkele leden uit de partij stapten of eruit
gezet werden. Als gevolg daarvan moest men van arremoede Groen erbij nemen om
nog over een meerderheid te beschikken en waren er bij de laatste
gemeenteverkiezingen liefst drie lijsten met christendemocraten. De N-VA kwam,
zag en overwon, kreeg het burgemeesterschap en drie schepenen en gaf menig
Turnhoutenaar hoop dat er eindelijk eens iets positiefs ging gebeuren. Niet
dus. Op dit ogenblik liggen de leden van de Turnhoutse N-VA fractie zelf met
elkaar in de clinch, in zoverre zelfs dat de partij burgemeester Erwin Brentjens
(ex-TAK) en schepen van cultuur, ene Willy Van Geirt, uit het N-VA-afdelingsbestuur
heeft gezet. Kris Van Dijck, N-VA burgemeester van Dessel en de enige bij de
N-VA met ervaring op dat gebied (reeds als burgemeester verkozen bij de vorige
gemeentelijke verkiezingen) heeft tot nu toe vruchteloos onderhandeld om de
ruziemakende partijen weer bij elkaar te brengen. Voorlopig is hij gered door
de gong (in casu het politieke reces) en wordt het wachten tot na de zomer om te weten
of het in de stille Kempen weer iets stiller gaat worden. Een jarenlang door
beroepspolitiekers mismeesterde stad overnemen met een groep onervaren lui
blijkt echter geen kattenpis, om Jan Becaus eens te plagiëren
In de nasleep van de serie akkoorden die er
op federaal vlak genomen zijn en waarover in onze media victorie wordt
gekraaid, blijken er toch enkele storingen te zijn:
-Er
is een stevige kritiek van de Raad van State over de minimumbelasting op
bedrijven die winst maken en geen of weinig belasting betalen, de zgz fairness
tax. Volgens de Raad is dit een discriminatie t.o.v. van KMOs, die zich in
eenzelfde situatie bevinden en die tax niét moeten betalen.
-Unizo
hekelt de zoveelste verhoging van de minimumlonen, daar die eerder banen
schrapt dan doet bijkomen, iets dat ook al gesteld was door de Hoge Raad voor
het Bedrijfswezen (60% van de laaggeschoolden in België is werkloos). De hogere
minimumlonen doen ook de loonschalen erboven stijgen, wat weer eens leidt tot
een scheeftrekking van onze concurrentiepositie t.o.v. de buurlanden.
-Na
de advocaten in hun strijd tegen de gerechtelijke splitsing van het
arrondissement B-H/V (van 33/66 naar 20/80 - VL-FR), trekken nu ook de artsen naar de Raad van State, omdat
zij zich gediscrimineerd voelen in de pensioenhervorming. Om van een volledig
pensioen te kunnen genieten, moet men voortaan op zijn 65ste een
loopbaan hebben van 42 jaar, wat voor artsen onmogelijk is.
-De
Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (SERV),een geheel van vakbonden én werkgevers, stelt dat het vanaf 2014 voor
Vlaanderen zo goed als onmogelijk wordt uit de rode cijfers te geraken en zit
daarmee op één lijn met de stelling van de N-VA.
-Kris
Peeters, die de zesde staatshervorming verdedigde tijdens zijn 11 juli
toespraak in Kortrijk kreeg weinig applaus, wél gemor en ei zo na boegeroep.
Een 11 juli campagne van CD&V met paginagrote advertenties in verschillende
kranten werd te elfder ure afgeblazen door dezelfde Peeters, waar kopstukken
als De Crem, Beke, Geens en vooral wise guy Verherstraeten, die allemaal in
de kijker hoopten geplaatst te worden, niet bepaald vrolijk van geworden zijn.
Het toont trouwens nog maar eens aan dat Peeters momenteel binnen zijn partij
incontournable is geworden. Tina: there is no alternative.
Het is dan ook voorbarig alle akkoorden van
de laatste twee weken als triomfen van dat ene België voor te stellen. Heel wat
van wat er beslist is zal, naar slechte Belgische gewoonte,gegarandeerd nog wel een of meerdere keren
worden aangepast. Daarna is het uitkijken wat er nog van over blijft en/of het
hoerageroep van de Comori groep ook na 21 juli en zeker na het parlementair
reces, nog enige relevantie zal hebben.
Er zijn nog zekerheden in het leven. Zo was
er vorige week weer het jaarlijkse ingangsexamen voor dokters en tandartsen,
mijn even jaarlijkse terugkomende ergernis. Ook deze keer was er in die
multiple choice loterij maar één op zeven kandidaten geslaagd. Van de bijna
5.000 deelnemers haalden er amper 700 de helft van de punten. Dat alles,
terwijl het land schreeuwt om huisartsen, spoedartsen en tandartsen. Die zijn
er nu al tekort en dat zal dus niet op beteren. Terwijl er bij de niet
geslaagden zeker een serieus aantal gemotiveerde jongeren is, die geneesheer of
tandarts wil worden en nu die droom niet kan waarmaken, zonder de kans te
hebben gehad dit in de cursus geneeskunde zelf te kunnen bewijzen. Ikzelf ken
twee gevallen, waarvan één in de familie, van jongelui die pas na enkele jaren
in dat ingangsexamen slaagden en verplicht waren ondertussen biochemie te
volgen om daarna, via een schakeljaar, over te stappen naar de artsenstudie,
waar ze 70 tot 80% van de punten halen. Ondertussen hebben ze wel een extra
jaar verloren. Voor de richting tandartsen is dat feitelijk nog erger, want
daar zijn er niet zoveel verschillende soorten als er soorten dokters zijn en
zelfs vanuit de overkoepelende organisatie van tandartsen gewezen wordt op het
nu reeds acute tekort, waarbij sommige tandartsen zelfs geen nieuwe klanten
meer aannemen.
Er werd trouwens in de media gezegd, dat er
in het eerste jaar geneeskunde evenveel studenten niet slagen als in het
ingangsexamen. Dat is een grove leugen. In Vlaanderen slaagt zelfs zon 80% in
het eerste jaar. De reden, waarom dat verhaal in de media verteld wordt, is
omdat onze francofonen dat ingangsexamen niet hoeven te doen (het Belgische
verschil: de wetten zijn er voor iedereen, maar moeten alleen nageleefd worden
door de Vlamingen) en inderdaad slaagt er bij hen in het eerste jaar geneeskunde
amper 20%. Men zegt er echter niet bij, dat de reden daarvoor is, dat het
Belgische francofone onderwijs bij de slechtste van Europa behoort, terwijl het
Vlaamse nog steeds, ondanks alle politieke discussies erover, in de top vijf
zit. Door de slechte slaagcijfers van de francofonen als reden te nemen om de
Vlaamse kandidaten te blijven verplichten dat multiple choice examen (dat niets
met geneeskunde te maken heeft!) af te leggen, bewijst men eens te meer dat
België ook op dat gebied voor Vlaanderen hoegenaamd geen meerwaarde betekent. En er is nog steeds
geen enkele eigen volksvertegenwoordiger die het daarvoor opneemt. Ze zullen
eerst weer wachten tot er ongelukken gebeuren in de medische sector om dan pas
tot de bevinding te komen dat de oorzaak een tekort aan artsen was en pas dan
zal men dat ingangsexamen afschaffen. Maar dan wordt het nog wel zes jaar
wachten vóór de eerste verruimde lichting zal afstuderen.
In de marge van bovenstaande nog dit: dat
ridicule ingangsexamen, dat ervoor zorgt dat de regio een tekort aan artsen heeft, kost het Vlaamse gewest elk jaar twee keer een half
miljoen euro en het lijkt er steeds meer op dat deze absurde situatie in leven wordt
gehouden als bezigheidstherapie voor een clubje om multiple choice spelletjes te spelen op kosten van de belastingbetaler.
Het mag dan vandaag de Vlaamse
feestdag zijn, er valt weinig te vieren. Om te beginnen is 11 juli nog altijd
een apartheidsfeestdag, waarvan alleen ambtenaren en politiek verkozenen kunnen
profiteren en de rest alleen maar als ze er een wettelijke vakantiedag voor
afgeven. Voor mij hoeft men geen extra vakantiedag te creëren, maar kan men in
de plaats daarvan een Belgische feestdag schrappen. 11 november bv, wanneer het
meestal slecht en/of koud weder is (men moet de gesneuvelden van de Groote
Oorlog wel blijven gedenken, maar dat kan ook tijdens het weekeinde vóór of na
die dag).
Verder is er natuurlijk de zgz
afwerking van de zesde staatshervorming, die niet toevallig net vóór de Vlaamse
feestdag bekend gemaakt wordt. Al was het maar om de Vlamingen er nog eens op
te wijzen, dat ze binnen het Belgische gareel zullen moeten blijven lopen. Er
wordt inderdaad een enorm aantal bevoegdheden doorgeschoven van het federale
naar het regionale niveau, maar in werkelijkheid is het een verkapte besparing.
Voor elke 100 euro die deze bevoegdheden het federale België kostte, krijgt
Vlaanderen maar 87,5 euro om hetzelfde te verwezenlijken. Doekje voor het
bloeden in deze zaak is, dat ook de andere gewesten, Brussel en Wallonië dit
zullen moeten doen, maar dan pas in 2016, terwijl wij er vanaf 1 juli van
volgend jaar aan mogen beginnen als we onze begroting in evenwicht willen
houden (wat die andere entiteiten blijkbaar worst zal zijn). En er is meer.
De sociale zekerheid wordt nl
niét overgeheveld naar de gewesten en laat dat nu juist de sector zijn waar het
om het meeste geld gaat. Dat zal o.m. inhouden dat de transfers, die vooral in
de sociale zekerheid bestaan, zullen blijven wat ze zijn en dat Vlaanderen,
buiten alles wat in de zesde staatshervorming is veranderd, toch elk jaar
x-aantal miljarden zal moeten afgeven. De solidariteit, weet je wel. M.a.w.
de Vlaming zal hoe dan ook mogen blijven afdokken.
Vlaams CD&V fractieleider
Koen Van den Heuvel is het over die transfercijfers niet eens met o.a. een studie
van de Leuvense denktank Vives, een van de Warandegroep en een van de N-VA. Hij
zegt het opnieuw te zullen laten onderzoeken. Beter laat dan nooit, zou ik
zeggen, want bv de berekening van de Warandegroep dateert al van 2005 en
sindsdien had Van den Heuvels partij blijkbaar geen bezwaar tegen die cijfers.
Of is het alleen maar de bedoeling dat CD&V ook maar een excuus zoekt om
haar eigen kiezers een rad voor de ogen te draaien?
Als we volgend jaar weer de
elfde juli gaan vieren, zullen we meer weten. Tegen dag moet de hele trein
veranderingen volgens de akkoorden tussen de acht al dan niet in werking getreden zijn en
zullen we ook weten wat de verkiezingen in mei zullen hebben opgebracht. Als we
opnieuw naar een federale regering gaan zonder meerderheid in Vlaanderen en/of
geen meerderheid van V-partijen in het Vlaamse parlement, dan zal de toekomst
van onze regio er bijzonder slecht uitzien en zal er echt niets meer te vieren
zijn.
Het zo geroemde akkoord over de eenmaking
van de statuten van arbeiders en bedienden, blijkt bij nader toezicht een
miskleun te zijn. Na 27 jaar van disputen en discussies en enkele last minute
vergaderingen de klok rond, om toch maar de door het Grondwettelijk Hof
gestelde deadline van 8 juli te halen, zijn nogal wat specialisten arbeidsrecht
het erover eens dat we ons sinds die achtste juli met dit statuut in een
situatie van wetteloosheid bevinden (een juridisch vacuüm heet dat in
technische termen). Verder zijn er de uitzonderingen, typisch voor zowat elke
Belgische wet die men tegenwoordig maakt, van dien aard dat gerechtszaken
tijdens de rest van dit jaar niet uitgesloten zullen zijn, terwijl feitelijk
niemand weet wat er vanaf 01.01.2014 te gebeuren staat, wanneer de politieke
akkoorden in juridische wetteksten zouden moeten gegoten zijn.
Dat laatste geldt ook voor de akkoorden over
de financiële afwikkeling van de zesde staatshervorming, waarover gisteren een
akkoord is bereikt binnen het Comori*. Die akkoorden zouden dan wel al in
wetteksten gegoten zijn en werden met veel bombarie aangekondigd. Ze zullen echter
pas rechtsgeldig zijn op ... 1 juli 2014, dus over één jaar. In de politiek een
eeuwigheid, zeker als men weet dat er tussendoor nog verkiezingen zijn en
niemand enig idee heeft hoe het politieke landschap er dan uit zal zien. Als
het al allemaal doorgaat, zal het Vlaanderen trouwens een klein anderhalf
miljard euro extra kosten. Niets dus om triomfantelijk over te doen, zeker niet
voor de Vlaamse partijen die in dit Comori hebben meegespeeld.
Bovenstaande is in dit land, jammer genoeg,
de regel, niet de uitzondering. Denk maar aan het verhaal over de
energiebevoorrading, ook iets dat zich in de toekomst moet afspelen en nog allemaal koffiedik kijken is. Of dat van
het gerechtelijk arrondissement B-H/V, waarvan men nu al weet dat het niet behoorlijk zal werken en hoe dat gaat uitdraaien.
Wie zei dat weer dat regeren vooruitzien is?
.
* Comori
is de afkorting van COmité de Mise en Oeuvre de la Reforme Institutionelle.
Inderdaad eentalig in het Frans. Echt Belgisch dat blijkbaar niet kan vertaald worden en thuis
hoort in de serie Philippe. Heeft niets te maken met Camorra, zoals e.o.a.
lolbroek het deze week nog verwoordde. Alhoewel
Staatssecretaris Wathelet heeft zijn nieuw
energieplan door het kernkabinet goedgekeurd gekregen. In t kort komt het er
op neer dat we de kernenergie definitief afschrijven. Alleen Tihange I mag nog
tien jaar langer blijven draaien en met een groot deel van de opbrengst daarvan
denkt men het nieuwe plan Wathelet te kunnen financieren. Dat zal nodig zijn,
want als er één ding zeker is, dan is het dat dit land gekozen heeft voor een
energiebevoorrading met gas en laat dat nu juist de duurste oplossing zijn. De
meeste gascentrales die wij hebben, draaien nu al met verlies of zijn gesloten
omdat ze niet rendabel zijn. Om dat te veranderen, worden er enkele taksen op
die centrales afgeschaft en gaat de regering nieuwe centrales zelfs
subsidiëren. Men moet geen blinde zijn om niet te zien dat het uiteindelijk de
eindgebruiker zal zijn die het gelag zal mogen betalen.
Samen met de kerncentrales gaan ook de nog
bestaande kolencentrales dicht. Dat terwijl er in onze buurlanden Nederland en
Duitsland nog kolencentrales worden bijgebouwd en in gebruik genomen, centrales
die gestookt worden met goedkope Amerikaanse kolen. Dat die kolen uit de States
zo goedkoop zijn, heeft alles te maken met de schalierevolutie die ze daar meemaken
en die gas (en straks ook olie) er zo goedkoop maakt, dat ze hun eigen
kolencentrales ombouwen en de ineengestorte Amerikaanse kolenmarkt zijn
producten op de internationale markt bradeert. Mede als gevolg van die
omschakeling daalt het CO2 volume in de States zienderogen en zijn het nu de
Amerikanen die Europa voor de milieuvervuiling met de vinger wijzen en niet
meer omgekeerd. Om de grap helemaal compleet te maken: zoals de zaken nu
evolueren, bestaat de kans dat we straks misschien wel aan goedkoper gas
geraken, maar dan gas uit Amerika, waarvan men hier vindt dat het winnen ervan
milieu verontreinigend is, iets wat tot nu helemaal niet bewezen werd.
Als neveneffect van de Amerikaanse
schalierevolutie riskeren we trouwens nog erger, wanneer straks de grote staal-
en chemiebedrijven het hier helemaal voor bekeken houden. Dit is geen
verzinsel, het werd vorige week nog verteld aan Trends door Dirk Beeuwsaert,
executive vice-president van het grote Franse GDF Suez, dat er zelf ernstig aan
denkt zelfs niet meer te investeren in China of Brazilië, maar in
Noord-Amerika.
Ondertussen denkt men hier het
energieprobleem opgelost te hebben door te kiezen voor het duurste systeem,
waarbij er ook gezorgd zal worden voor een betere aansluiting op de
energienetten van onze buurlanden, die ons het laatste jaar al enkele keren uit
de nood hebben moeten helpen. Wat Wathelet er niet bij vertelt is, dat we ten
eerste die stroom moeten invoeren, wat onze energiezelfstandigheid op de
helling zet en er mede de oorzaak van is dat onze huidige gascentrales niet
renderen en ten tweede dat het ooit wel eens zou kunnen dat die buurlanden
hun energie zelf nodig zullen hebben (bij erg strenge winters bv) en hem zelfs
niet zullen willen verkopen, tenzij misschien aan woekerprijzen.
O ja, en dan is er natuurlijk nog de groene
stroom, die ons uit de nood zou helpen. Het Duitse Cobergo, ooit de grootste
Europese producent van zonne-energie, heeft zopas het faillissement
aangevraagd. Bij ons is het al niet veel beter gesteld met groene stroombedrijf
Electrawinds uit Oostende, dat voor de zoveelste keer op zoek is naar vers geld
om in leven te blijven. Dat het (voorlopig) nog lukt is mede te danken aan de
steun van Vande Lala die allerlei overheidsfondsen (FPIM, PPMV, Gimv, DG Infra)
bijna verplichtte mee in zijn Oostends avontuur te stappen en die recent daar
bovenop nog de steun kreeg van zijn partijgenoot Termont uit Gent, die de firma
met enkele noodkredieten uit de wind zette. Niet zijn eigen geld, wel te
verstaan, maar dat van de Vlaamse Energieholding waarvan hij (ook al) de
voorzitter is. Daardoor zal de belastingbetaler straks twee keer gepakt worden,
eerst door de kosten van die overheidsbedrijven die door de staat gegarandeerd
worden en daarna nog eens als eindgebruiker van de stroom die steeds duurder
zal worden.
Ik schreef het hier vroeger al eens: aan die
groene stroom gaan wij ons nog blauw betalen. Het gasverhaal zal daar niets aan
veranderen, integendeel.
In onze media wordt al flink gespeculeerd op
een duel Peeters-De Wever bij de regionale verkiezingen van mei 2014. Zeker in
de komkommertijd, die eraan komt, wordt dat een dankbaar onderwerp dat
eindeloos kan worden uitgemolken. Persoonlijk denk ik dat dat duel er niet
zal komen.
De huidige Vlaamse regering werd gevormd
toen CD&V nog zon 50% meer stemmen haalde dan de N-VA. Zoiets lijkt mij in
2014 onmogelijk, het omgekeerde zal eerder waar zijn. Kris Peeters kan dan
misschien wel een goede persoonlijke score halen, zijn partij zal hem daarin
niet volgen. Als de lopende peilingen blijven aanhouden, zal de N-VA veruit de
grootste partij worden en dus eerst aan bod komen voor het vormen van een
nieuwe gewestregering, inbegrepen de minister-president. Tacticus De Wever
kennende is het zelfs niet uitgesloten dat hij Peeters dat regionaal premierschap
toch zal aanbieden een aanlokkelijk voorstel voor Peeters, die graag zou willen aanblijven - en een grote coalitie vormen. Dat zal dan voor CD&V wel een
prijs hebben en de vraag is maar of de tsjeven die gaan aanvaarden (bv
Vlaanderen uitroepen tot deelstaat van het federale België, met als grenzen de
bestaande grenzen van het Nederlandse taalgebied en het verwerpen van een mogelijke
nieuwe federale regering zonder meerderheid in Vlaanderen, waardoor België
onbestuurbaar zou worden de zgn Senelle doctrine). En er is meer.
Kris Peeters is momenteel in zijn partij
incontournable geworden. Vervotje en Torfs, hoe men het ook bekijkt, waren
stemmenkanonnen en die is men kwijt. Vanackere is passé en een terugkeer van
Leterme zal ook geen soelaas meer brengen. De affaires Dexia, Arco en
Gemeentelijke Holding zullen hem blijven achtervolgen. De Crem, de enige
CD&Ver uit de federale regering die geloofwaardig overkomt (dat hij Flup promoveert heeft niets met De Crem's persoon te maken), is zijn
koffers aan het pakken, richting NATO. Daardoor wordt Kris Peeters dé target
man van CD&V en zal de partij hem waarschijnlijk eerder op federaal niveau
willen uitspelen, bij gebrek aan enig alternatief. Op regionaal vlak kan de
partij alleen maar verliezen. De rekening is dan ook snel gemaakt, al zal men
bij de christendemocraten -gewoonte
getrouw nog lang talmen alvorens dat toe te geven. De spreidstand, die
Peeters er nu op na houdt, kan hij onmogelijk nog tien maanden volhouden.
Als dat zo zou doorgaan, heeft N-VA de weg
vrij voor een Vlaamse regering, waarin de nationalisten het hopelijk voor het
zeggen zullen hebben. De Wever blijft burgemeester van Antwerpen en geeft, na
de regeringswissel, de voorzittersstoel door aan Ben Weyts. De saaie, maar
degelijke Bourgeois kan dan de nieuwe Vlaamse minister-president worden.
Dat voor wat mijn pronostiek betreft. Wie
doet beter?