Inhoud blog
  • Dit was een mooi kasteel
  • Een verbeterde Sterckerman
  • Met een caravan ,op vakantie
  • Luchtkoelers van Truma
  • Europa park
  • Europa Park
  • een mooi hotel aan het water
  • Een ,nieuwe Kosmo H1319
  • Duitse vakwerkhuizen
  • Een moderne Malibu
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    22-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit was een mooi kasteel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-05-2024 om 19:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een verbeterde Sterckerman

    Sterckeman Easy Comfort 496 PE Kids
    Een Frans intapmodel met iets meer comfort is daardoor wat duurder.
    De caravan prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Voor vele gezinnen niet meer te betalen, om toch nog van het caravan plezier te kunnen genieten nemen ze een stapje terug. Sterckeman met zijn relatief goedkope modellen speelt er op in en geeft zijn nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids wat meer comfort voor een redelijke prijs.

    Koetswerk.
    Een bijna 7 m lange caravan rijdt niet zo maar ongemerkt voor bij. Zeker niet de nieuwe Sterckeman want het koetswerk is duidelijk anders. Het is opgebouwd met hagelbestendige gladde buitenplaat en XPS isolering. Dat is duidelijk veel beter dan de aluminium buiten beplating met styropor als isolatie. Wat het uitzicht betreft zijn de moderne decorstrepen die de getinte vensters min of meer om kaderen en blikvanger. Vooraan gaat de diselkoffer gemakkelijk open met de hulp van gasveren. De tweedelige deur is gebleven plus de vensters met combi rollo's. Boven de zitgroep is een groot panoramisch dakluik, de kleine boven de bedden zijn vervangen door dakverluchters. Praktisch is de grote garagedeur achteraan aan de linker zijwand. De voorbereiding voor een fietsdrager is standaard van uit de fabriek.


    Interieur.
    Voor de nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids heeft de fabrikant zich gehouden aan een veel gevraagde indeling. Vooraan is een dwars twee persoonbed, achterin een stapelbed in de lengte richting aan de linkerkant. Tussen de bedden ongeveer in de midden van het interieur de zitgroep met tafel aan de wand, geschikt voor 4 personen.

    Naast de buitendeur is de keuken opgesteld gevold door een kleerkast, daarna volgt de badkamer. Een ideale indeling voor een gezin met twee kinderen. Gewoonlijk zijn de eerste blikvangers als men in een caravan komt de bovenkasten. Bij de 496 PE is dat net hetzelfde. Tweekleurige deuren met handgreep passen best in het interieur, aan de zitgroep hebben ze een open schap onderaan. Bijzonder handig voor een boek, bril of andere kleinighede in leggen. Hang en sluitwerk zijn van een goede kwaliteit.

    De donkere kussens en het lichte meubilair met horizontale houttekening vormen samen een mooi geheel. Het verschuifbare tafelblad op één poot en schuifprofielen aan de wand biedt voldoende plaats aan het gezin. Zitbanken hebben kussens in donkere kleur en comfortabele zit- en rugkussens. De inhoud van de zitbanken is goed bereikbaar. Vooraan ligt de 1,4 m brede matras op een eenvoudige lattenbodem, onderaan is veel plaats voor wat grotere spullen, maar pas op met het gewicht. De warmelucht slangen in de koffers zouden wel wat beter beschermd mogen zijn. Ze zijn een zwak punt voor verschuivende bagage. Tegen de voorkant zijn bovenkasten met twee kleurige deuren en een handgreep, met de drie vensters zal het er zeker voldoende luchtig zijn. Voor de stapelbedden heeft men toch wat geld willen besparen. Zo is er geen lattenbodem voorzien wel triplex onder de matrassen. Voor de kindjes die tegenwoordig een GSM hebben en ander elektronisch speelgoed zijn er geen 230 Volt stopcontacten geplaatst, een USB stopcontact behoort enveneens tot een zoekactie. Er is een stevige metalen ladder aan de bedden, maar hij zou beter wat opgeschoven worden. Wil men het onderste gebruiken als garage tijdens de verplaatsingen moet eerste de matras worden verwijderd dat is niet zo praktisch. Een gordijn sluit de stapelbedden af van het woongedeelte.

    De 1,33 m brede keuken krijgt veel goede punten toegewezen. Drie kookvuren met elektronische ontsteking zijn in het aanrecht geïntegreerd ernaast is de spoelbak. Er blijft nog voldoende werkoppervlakte over. Onderaan scoort de techniek het uitzonderlijk goed. Eén van de drie laden is een 150 l compressor koellade, die Sterckman al lang in zijn caravans gebruikt. Als er constant 230 Volt aanwezig is, ze werkt enkel op elektriciteit en heeft de omgevingstemperatuur geen invloed op de inhoud van de compressor lade. De bovenkasten met hun tweekleurige deuren hebben voldoende inhout om een deel van het keukenmateriaal te bergen. Buiten de goed uitgeruste keuken is er ook een rook of brandmelder geïnstalleerd.
    De badkamer heeft alles wat noodzakelijk is maar is nogal spartaans ingericht. Een douche met douchebak is er alleszins, een wc is eveneens aanwezig en onder het waskommetje is een klein kastje, met twee schappen tegen de wand moet men het doen. Tussen de stapelbedden en de badkamer is een kleerkast. Er is overal voldoende licht, sfeer verlichting of dimbaar licht is ook afwezig. Ja,de prijs laat zich onvermijdelijk hier en daar voelen.

    Samengevat.
    Met de opbouw van het koetswerk heeft Sterckeman een serieuze verebetering doorgevoerd. In het interieur zal de Franse fabrikant hier en daar nog wat veranderingen of verbeteringen moeten doorvoeren. Maar vooral vergeet niet de prijs dat deze grote gezins caravan kost. Voor een kleine 25.000 euro kan een gezin een leuke vakantie door maken. Voor een vergelijkbaar type met wat meer uitrustingsstukken betaal je allicht 8.000 euro meer en de vakantie zal zeker niet leuker zijn.

    Technische gegevens.
    Leeg gewicht: 1108 kg
    MTM : 1.500 kg
    L X B X H: 6,7 X 2,3 x 2,52 m
    Stahoogte: 1,96 m
    Lengte interieur: 5,3 m
    Bedden Stapelbedden: 2-1,85 x 0,84 m
    Vastbed vooraan: 2,05 x 1,4 m
    Dikte wanden en dak buitenplaat hagelbestendig: 30 mm
    Bodem: 41 mm
    Compressor koellade: 150 l
    Verwarming: Truma S 3004

    Meer info: Caravan Expo Ronse.

    22-05-2024 om 19:22 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een caravan ,op vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-05-2024 om 19:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtkoelers van Truma

    Truma airco's

    Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.

    Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.

    Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften

    Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:

    1. Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
    2. Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
    3. Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
    4. Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.

    Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:

    • Hoeveel mensen reizen er met je mee?
    • Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
    • Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
    • Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
    • Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
    • Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners

    Compressor Airconditioners

    Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.

    Verdampings-airconditioners

    Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.

    De comfortzone

    Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.


    Op het dak gemonteerde airconditioners

    Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.

    Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.

    Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.

    Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.

    De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.

    Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.

    Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.

    Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.

    FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s

    Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.


    Wat is de juiste airco voor caravans?

    Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.

    Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.

    Wat betekenen alle productnamen?

    De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.

    Onze accumulatie-airco's heten Saphir.

    Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.


    Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?

    Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.

    Luchtverspreider klein:

    • Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
    • Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
    • Heeft
      verwijderbare zijpanelen
    • Heeft geen ingebouwde LED-verlichting

    Aventa luchtroosters:

    • Iets groter dan de luchtverdeler klein
    • Vereist afstand tot meubels
    • Voorzien van vervangbare luchtfilters
    • Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
    •  
    • Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
    • Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
    • Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.

    Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner

    Een goede caravanairco moet:

    • Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
    • Koel snel af
    • Wees licht
    • nemen weinig ruimte in beslag
    • Rustig rennen

    • Elektriciteitsverbruik
    • Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
    • Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
    • Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
    • Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.

    • Gewicht
    • Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
    • Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.

    • Geluidsniveau
    • Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
    • Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.

    Handige extra functies

    Geïntegreerde warmtepomp

    Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.

    Intelligente besturing

    Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.

    Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.

    Meer info www.truma.com

    19-05-2024 om 20:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa park
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-05-2024 om 20:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa Park

    Nieuw in het Europa Park

    Vanaf 14 mei 2024 kunnen bezoekers een compleet nieuw berglandschap in Europa-Park ontdekken. Het Oostenrijkse themagebied kan nu vanuit de boomstammetjes van de eveneens vernieuwde Tiroler Wildwaterbaan en mijntrein Alpenexpress “Enzian” beleefd worden. Ook te voet kun je het themagebied doorkruisen; er is een spannend parcours met hangbruggen, klimelementen en glijbanen aangelegd.

    Roland Mack, directeur/eigenaar van Europa-Park: “Het was belangrijk voor ons om de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ te herbouwen, zoals generaties ze al tientallen jaren kennen en liefhebben. De 'Edelsteengrot' is ook een van de favorieten van onze gasten. Tegelijkertijd kijken we nu naar de toekomst met de 'Magische Diamantenkloof' en de 'Yomi Adventure Trail' en creëren we nieuwe herinneringen voor het hele gezin.”

    Ann-Kathrin Mack, verantwoordelijk voor het project: “Ik ben opgegroeid met de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ en heb er veel dierbare herinneringen met mijn familie en vrienden gemaakt. Het is voor mij des te specialer en emotioneler dat we de attracties nu hebben heropend. Ik ben ook ongelooflijk trots op hoe we het project in recordtijd, maar tegelijkertijd met veel aandacht voor detail samen met alle vakmensen en bedrijven hebben gerealiseerd.”

    Overzicht 'Magische Diamantenkloof'

    Raak betoverd in de Magische Diamantenkloof

    In het hart van het themagebied wacht de nieuwe ‘Magische Diamantenkloof’ op jonge en oudere ontdekkingsreizigers. Zij beleven hier een betoverende beleving: in de alpenbergen kronkelen woeste rivieren, brullen hoge watervallen en maken majestueuze rotsen veel indruk. De kloof beslaat een groot gebied (meer dan 2.000 vierkante meter) en de rotspartijen zijn fors (maar liefst 6.000 vierkante meter rotsen).

    Suis door de bergen in Alpenexpress Enzian
    In de volledig nieuw gebouwde familie-achtbaan ‘Alpenexpress Enzian’ suis je 100 seconden door de ‘Magische Diamantenkloof’, met snelheden tot 45 km/u. Deze charmante publiekslieveling trakteert ook de jongste gasten (vanaf 4 jaar) op een spannende kennismaking met de wereld van achtbanen. Rolstoelgebruikers zijn ook van harte welkom, zij kunnen gebruik maken van een speciale lift.  

    In deze achtbaan kun je ook kiezen voor virtual reality. Europa-Park noemt dit Coastiality. Het geeft je een fascinerende ritbeleving. Nadat je bent ingestapt, zet je een VR-headset op. Tijdens de rit gaat er dan voor jou een fantastische, geanimeerde 3D-wereld open. Op hetzelfde moment voel je de G-krachten, de wind en de bewegingen van de rijdende achtbaan. Je kunt kiezen uit verschillende avonturen, waaronder het nieuwe ‘Fina & de Yomi's - Magische wereld van diamanten’. Tickets voor deze extra VR-beleving zijn verkrijgbaar voor 3 euro (bij de ingang van de achtbaan).

    GRTNBLTZ is een verwijzing naar de oude mijntrein

    Vaar in de Tiroler Wildwaterbaan

    Ook de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ is geheel vernieuwd . Deze werd voor het eerst geopend in 1978. Je maakt nu een spetterende tocht over heuvels en dalen in een uitgeholde boomstam. De rit (met een duur van 4.30 min.) begint met een klim tegen een steile rotswand. Deze brengt je hartslag flink omhoog maar biedt je tevens een fascinerend uitzicht. En de afdaling die volgt in de ‘Magische Diamantenkloof’ is natuurlijk lekker snel!

    Ontdek de Yomi Adventure Trail

    Zin in nog meer avontuur? Bezoek dan de nieuwe ‘Yomi Adventure Trail’ met hangbruggen, veel klimelementen, waterpartijen en glijbanen. Het nieuwe avontuurlijke pad (van meer dan 200 meter) leidt dappere ontdekkingsreizigers over rotsen tot wel twaalf meter hoog door de ‘Magische Diamantenkloof’. Je geniet van een prachtig panoramisch uitzicht.

    Via het avontuurlijke pad kom je onder andere bij de Edelsteengrot, met daarin het huis van de Yomis. Ken je deze nog niet? Dat zijn de kleine, groene mythische wezens uit de bergen. Zij gebruiken magische natuurkrachten om kattenkwaad uit te halen. Je vindt ze overal in het Oostenrijkse themagebied.

    Doorkruis Oostenrijk met de Yomi Adventure Trail

    Wat heeft Europa-Park je nog meer te bieden?

    Europa-Park is Duitslands grootste attractiepark, het is al 8 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld. Je vindt er 17 themagebieden waarin Europese landen (waaronder Oostenrijk) tot in de kleine details zijn nagebouwd. Europa-Park heeft meer dan 100 attracties en shows. Hoogtepunten zijn 14 spectaculaire achtbanen en attracties als Arthur, Piraten in Batavia en ‘Voletarium’. Deze laatste attractie is een flying theater waarin je over de mooiste plekken van Europa vliegt. Kleinere kinderen kunnen volop genieten in 3 fantasielanden. In de themagebieden beleef je in talloze cafés en restaurants de culinaire veelzijdigheid van Europa.

    Kom je ook in 2024?

    • Europa-Park is in het zomerseizoen 2024 dagelijks geopend van 9.00 tot minstens 18.00 uur. Kijk voor meer informatie en de toegangsprijzen op europapark.de/nl.
    • Alvast zin in een voorproefje? Bekijk de clip op ons Youtube-kanaal (15 min.), dan zie je wat Europa-Park je in 2024 te bieden heeft. En dat is heel veel nieuws; dit jaar werd maar liefst meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd.

    Europa-Park ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas. Veel Nederlanders en Belgen komen er langs in de zomervakantie, op de heen- of terugreis van hun vakantieadres in Zuid-Europa. Vaak zijn ze zich niet bewust van deze geweldige locatie voor een tussenstop of korte vakantie. Een gemiste kans, want Europa-Park heeft enorm veel te bieden.

    17-05-2024 om 20:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:https://blog.seniorennet.be/images/buttons/Oranje/toevoegen.png
    >> Reageer (0)
    15-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een mooi hotel aan het water
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-05-2024 om 20:42 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ,nieuwe Kosmo H1319

    Laika Kosmo H 1319

    Laika zet een van zijn reeksen regelmatig in en nieuw kleedje. Nu is de instap reeks Kosmo aan de beurt. We bekeken de H 1319, buiten dit type zijn er nog twee halfintegrale en twee integralen in deze reeks.

    Koetswerk

    De 6,95 m lange H 1319 heeft als basisvoertuig een Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Om te beginnen leggen de werklui van Laika een 41 mm dikke polyester sandwich plaat op het chassis. Voor de wanden gebruiken ze 34 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat. Het dak krijgt de zelfde sandwich plaat maar met een hagelbestendig laag langs boven. Als isolatie gebruikt de fabrikant waterafstotend XPS. Voor de kleuren heeft men sterk contrast gevend zwart op de witte kleur van de wanden. Vooraan zijn de lichten zwart omkaderd, eveneens de voorruit. Daarentegen is de radiator grille wit gehouden. Op de flanken geven de twee zwarte decorlijnen een sportief uiterlijk. Het achterfront heeft boven en onder zwarte balken voor de noodzakelijke lichten. Donker getinte ramenvenster hebben hun plaats tussen de zwarte decorlijnen. Om de prijs en het gewicht wat te drukken hebben de nieuwe Kosmo kampeerauto's geen dubbele bodem. Dat zal geen zorg wezen want de H 1319 is meer bedoeld voor een koppel. Vele bergvakken binnen en in de garage zullen zeker volstaan voor de bagage van het paar.

     Het interieur is een beetje afgekeken van de Kreos. Antraciet kleurige vlakken en lichte kussens zijn de kleuren van deze tijd. We stonden alleszins in bewondering voor het keurig afgewerkt meubilair. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich gehouden aan de massaal gebruikte enkele bedden achterin, de zitgroep vooraan, keuken en badkamer staan centraal.

     De L-zitgroep heeft twee zittingen met veiligheidsgordels en kopsteunen zodat met alvast twee reizigers kam meenemen. het ronde tafelblad is verschuifbaar in alle richtingen. Voor vier zwervers uitgebreid eetgerief op tafel etaleren zal nog al krap zijn. Laat het ons liever bij twee houden, met wat goede wil zou er eentje bij kunnen.

     Twee zwervers kunnen voor de nacht nestelen in het hefbed boven de stuurcabine. Ze worden net als voor de enkele bedden de comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Links en rechts zijn antraciet kleurige bovenkasten voor het kleine gerief. De enkele bedden achterin zijn hoger geplaatst omdat ze het dak van de garage vormen. Ze kunnen in hun geheel zijwaarts naar omhoog kantelen en komt er een goed bereikbare enorme koffer te voorschijn. Wil men heel de matras niet omhoog kantelen kan men via zijdeuren onder het voeteinde een kleiner deel van de koffer bereiken. Daar kan men aan een uittrekbare staaf kleren hangen. Ja, zo kan men met een tussen matras een breed bed vormen .

     

     Keuken en badkamer

    De keuken heeft een echte L vorm met grijs aanrecht waarin 3 elektrisch bediende kookvuren en een grote ronde waskom geïntegreerd zijn.  Er blijft nog een beetje over als werkblad. Onderaan zijn ruim bemeten kasten en nemen we de bovenkast met haar lichte deur erbij kan men een stel uitgebreid keuken gerief mee nemen. Voor eten en drankjes is de er naast staande 140 l absorptie koelkast ook al voldoende groot.

    In de badkamer vinden we een goed opgestelde draaibare wc en een breed genoeg wit wastafeltje. Om een stortbad te nemen draait het zijpaneel over de wc en komt een douchecel te voorschijn. Op de bodem ligt een houten antislip rooster. Twee water afvoeren zorgen dat al het water uit de douchebak weg loopt. Op haar manier voert het dakluik de waterdamp snel af.

    Voor de koude dagen stuwt de Truma combi 6 C Plus voldoende lucht door de rondom liggende warme luchtbuizen.

    De verlichting was ik bijna vergeten maar Laika niet. Door heel het interieur zijn lichten geplaatst dat het ietwat donker meubilair tot een gezellig verblijf omvormt.

    Rijden

    De 2,2 l turbo diesel stuurt 140 paardjes naar de voorwielen. Genoeg voor een rustig vakantie reis.

    Als snelle jongens of meisjes graag wat meer pk's onder het gaspedaal willen kunnen ze mits wat meer euro's op tafel te leggen een 180 pk sterke turbo diesel bekomen met daarbij nog een 9 gang automaat, dan kan de pret niet op.

     Samen gevat.

    Laika heeft met de nieuwe Kosmo's weer een pareltje aan zijn kroon geschroefd. Een opvallend koetswerk en een modern en keurig uitgevoerd interieur maakt van winter en zomer reizen een plezier.

     Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis

    Motor: 2,2 l Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen

    MTM: 3.500 kg

    Afmetingen: LXBXH 6,95 x 2,32 x 2,95 m

    Bedden: enkele 2,01 x 0,81 m

    Hefbed: 1,93x 1,50 m

    Verwarming: Truma Combi 6 CP Plus

    Meer info: info@urbano.be

    15-05-2024 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitse vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-05-2024 om 19:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een moderne Malibu

    Een knappe Malibu T 460 LE
    We zouden een beetje oneerbiedig kunnen spreken van witte producten. Bijna alle grote merken hebben enkele types met een andere naam. kwalitatief even goed, alleen hebben ze wat minder uitrusting en het onnodige luxe uitzicht valt soms weg. Zo kunnen de fabrikanten deze kampeerauto's leveren aan een gunstigere prijs.

    Zo is het ook met Malibu. De integralen en halfintegralen zijn enkel te bekomen op een Fiat Ducato met het standaard verlaagd chassis. Wat ze wel van hun duurdere broers hebben meegekregen is de dubbele verwarmde bodem. We kozen voor een succesrijk 7,2 m lang model de T 460 LE.


    Koetswerk
    Als onderste bodemplaat heeft men een 33 mm dik sandwichplaat gebruikt met langs beide kanten polyester. Voor de wanden een even dikke sandwichplaat maar met een aluminium buitenplaat. De verbinding met de dak is uitgevoerd in een ronding wat het uitzicht chiquer maakt. Voor de loopvloer heeft men een 17 mm dikke multiplexplaat genomen. Net zoals langs binnen is de bagage ook langs buiten bereikbaar. Verswater- en afvalwatertanks hebben er hun vorstvrije stek. Dure ramenvensters, buitendeur met venster, een brede regengoot met LED buitenlicht boven de deur zijn niet goedkoop en geven de Malibu standing mee. De garagebodem is verlaagd om genoeg hoogte te creëren in de garage. Het kan soms wel eens een knal geven bij een hoge verkeersdrempel. Bijzonder in Frankrijk daar hebben ze kanjers van verkeersdrempels. De vloer van de garage is bedekt met een antislip materiaal. Twee profielen met verschuifbare verankering zijn voorzien om fietsen of andere bagage te verankeren. Deuren met twee sloten worden open gehouden door gasdrukveren. Via de deuren links en rechts is de inhoud gemakkelijk bereikbaar. Voor 2 gasflessen is een aparte koffer voorzien.


    Interieur.
    De indeling van het interieur is zo klassiek als men maar denken kan. Hij is praktisch bij alle merken te vinden en goed voor zowel 2 personen als voor een gezin met 2 kinderen.

    Details, kleur, meubilair en afwerking maken ieder interieur verschillend. Malibu hielt het meubilair in een licht houtdecor. Blikvanger zijn de tweekleurige deuren van de bovenkasten. Ze zijn voorzien van sterke scharnieren en een goede vergrendeling. In de mooie voor 5 personen geschikte zitgroep vooraan kan men een gezellig praatje voeren. Om te eten laten we het dan maar voor vier zwervers houden. Het tafelblad kan schuiven en draaien in alle richtingen, maar in gelijk welke stand niet ver genoeg naar achter als de chauffeurs zetel in rijpositie staat.

    Twee zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een typische uitvoering van Malibu is het opendraaiend schoenkastje in de hoek van de zitbank. Bagage kan men in de zitbanken laden. Heel het interieur kan men sfeervol verlichten, gelukkig heeft men boven de tafel een sterke lamp geplaatst.

    Na tv kijken gaan we richting slaapkamer met zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Met een tussenmatras kan men een breed bed maken. Twee LED leeslampen heeft men niet vergeten te plaatsen. Tussen de hoog geplaatste bedden zijn twee verplaatsbare treden, die zelfs als bergvak kunnen dienen. Kleerkasten vindt men onder de voeteinden van de bedden. bereikbaar door een stuk van het voeteinde omhoog te klappen als langs de deuren in de zijkanten. Een Truma Combi 6 CP plus houdt heel het interieur lekker warm tijdens koude dagen.


    Keuken
    Met heel veel goede wil zouden we van een L-keuken kunnen spreken. Ze is alleszins een mooi stukje vakwerk. In het antraciet kleurig aanrecht zijn drie elektrisch bediende kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Kookvuren zijn met een glazenplaat afgedekt, terwijl de spoelbak een losse afdekplaat heeft die men als snijplank kan gebruiken. De onderkast heeft vier laden men een wit front de twee onderste met houtdecor. De bovenkast heeft een licht naar binnen gebogen tweekleurige deur. Licht is er voldoende om in en om de potten te kijken. Naast de keuken staat een Dometic absorptie koelkast met links en rechts open draaiende deuren.


    Sanitair.
    De badkamer is al even perfect afgewerkt als het interieur. Tegen de zijwand is een kastje met wit waskommetje. Bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben om de draaibare wc te gebruiken er is plaats genoeg. De ronde douchecel met acrylglazen schuifdeuren is in de badkamer geïntegreerd. In de douchebak zijn twee aflopen voor een volledige afloop van het water. Zoals in het interieur van de Malibu is hier ook een zee van licht. Deuren sluiten de badkamer af van de slaap-en woonkamer.

    Samen gevat
    De Malibu T 460 LE heeft misschien wat minder luxe versierselen maar is kwalitatief evenwaardig aan duurdere familie.
    Technische gegevens
    Basisvoertuig Fiat Ducato met origineel laag chassis
    Motor: 2,2 l Turbo diesel 180 pk
    MTM: 4.250 kg
    Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,27 x 2,94 m
    Bedden: 2,0 x 0,82 m 1,9 x 0,83 m

    12-05-2024 om 19:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!