Zeer innovatief aandrijfsysteem: eHybrid 4MOTION maakt elektrisch rijden, lange hybride rijafstanden en maximale tractie mogelijk
- Tot 95 km elektrisch rijbereik: nieuwe 19,7kWh-batterij en snellaadfunctie maken van de iconische VW-busjes elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik
- Nieuwe comfortfunctie: standaard standairco zorgt voor emissievrije koeling en verwarming tijdens het opladen, parkeren of kamperen
- Perfect voor zwerfauto’s: dankzij een elektrische voor- en achteras kunnen de Multivan en California ook offroad hun bestemming bereiken. Door zijn groter interieur is hij beter geschikt om er in te wonen dan in een grote stevige jeepachtige wagen . Met een hefdak kan men er in rechtstaan en zijn er twee bedden meer. Met een keukentje, kleerkast, tafel, toilet, behoren tot de mogelijkheden. Het wooncomfort voor sportieve lui is luxe. Met zijn technische uitvoering is hij geschikt om een caravan te trekken. Een redelijk lange wielbasis is al zeker een pluspunt voor een stabiele wegligging. Een soms wat slijkerige toegang naar een camping of zelf daar is voor de nieuwe VW California geen moeilijkheid om op de gewenste plaats te geraken.
Volkswagen Commercial Vehicles heeft een nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving ontwikkeld voor de Multivan en California: eHybrid 4MOTION. Dat systeem, dat ongeëvenaard is in het segment van minibussen en camperbussen, combineert drie aandrijfwerelden: elektrisch rijden, optimale langeafstandscapaciteit en maximale tractie. Tot nu toe was er geen enkel aandrijfsysteem voor minibussen en zwerfauto’s dat die parameters wist te combineren zonder technische of rijdynamische compromissen. De nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving slaagt daar nu wel in – ook als primeur binnen de Volkswagen-groep. De Multivan1 en California eHybrid 4MOTION2 glijden elektrisch door het dagelijkse leven en geruisloos over het kampeerterrein. Tegelijkertijd kunnen ze dankzij hun hybride aandrijving lange reisafstanden afleggen. De route en weersomstandigheden zijn van ondergeschikt belang, want de vierwielaandrijving biedt ook op modderige weiden en in de winter precies de tractie die een voertuig met alleen achter- of voorwielaandrijving soms mist. Bovendien zijn beide VW-busjes ook veilige trekvoertuigen. Dat alles wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte combinatie van twee elektromotoren en een hightech benzinemotor van de nieuwste generatie. Voor een VW-busje met multivariabele gebruiksmogelijkheden is het nieuwe eHybrid 4MOTION-systeem het ideale aandrijftype.
Elektrisch rijden: De Multivan en California starten als plug-inhybride modellen met elektrische vierwielaandrijving: de voor- en achteras worden elk door een elektromotor aangedreven. Zo zorgen beide motoren samen voor optimale wegrijprestaties en tractie. Voorwaarde is wel dat de batterij voldoende is opgeladen. Dankzij een capaciteit van 19,7 kWh, snellaadfuncties en een hoogst efficiënte energierecuperatie is dat meestal het geval. Met een volledig opgeladen batterij maakt de zuinige plug-inhybride zuiver elektrische afstanden tot 95 kilometer mogelijk, afhankelijk van het model. Dat maakt van de Multivan en California elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik. Neem bijvoorbeeld Duitsland: volgens een studie3 van het Duitse federale ministerie voor Digitale Zaken en Verkeer is 95 procent van alle autoritten korter dan 50 kilometer. In E-modus kunnen de Multivan en California snelheden halen tot 130 km/u (en tot 200 km/u in hybridemodus). De vier rijprofielen Eco, Comfort, Sport en Individual zijn optioneel beschikbaar in de hybride modellen. Om efficiëntieredenen wordt in de rijprofielen Eco en Comfort de achterste elektromotor alleen indien nodig ingeschakeld boven 65 km/u. In het rijprofiel Sport is hij ingeschakeld tot 130 km/u, zo ook in het profiel Individual afhankelijk van de instelling. Boven 130 km/u blijft de achteras altijd uitgeschakeld.

Hybride rijden: Zoals gezegd starten de Multivan en California met de nieuwe plug-inhybride altijd elektrisch als de batterij voldoende is opgeladen. Extreme vriestemperaturen vormen daar een uitzondering op. De hybride strategie is zo ontworpen dat de Multivan eHybrid 4MOTION en California eHybrid 4MOTION eerst de elektrische energie van de hoogspanningsbatterij gebruiken. Afhankelijk van de rijsituatie en het rijprofiel worden ze tot 130 km/u aangedreven door de voorste elektromotor (85 kW/110 pk) en indien nodig ook door de achterste (100 kW/136 pk). Boven 130 km/u wordt de achteras automatisch van het aandrijfsysteem losgekoppeld via een zogenaamde ontkoppelingseenheid – een scheidingskoppeling – en wordt de achterste elektromotor uitgeschakeld om het energieverbruik tot een minimum te beperken. De 1.5 TSI evo2, een hightech turbobenzinemotor, treedt in werking bij snelheden boven 130 km/u, een kickdown of wanneer het laadniveau van de batterij niet meer volstaat. Bij hard accelereren via een kickdown ondersteunt de elektrische aandrijving de 1.5 TSI-motor als een extra booster.

Rijden met vierwielaandrijving: De krachtverdeling van het eHybrid 4MOTION-systeem wordt geregeld via de elektronische stabiliteitscontrole ESC en is variabel, afhankelijk van de aandrijfsituatie of de tractie op de assen. Zo kan tot 100 procent van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras worden gestuurd. De elektrische aandrijving op de achteras is ook beschikbaar als de batterij leeg is: het vermogen dat nodig is voor de elektromotor op de achteras, wordt dan automatisch opgewekt door de TSI-motor en de voorste elektromotor, die in dat geval als generator werkt. Zodra de bestuurder overschakelt van D naar de sportmodus S of de ESC-instelling wijzigt naar Sport in het rijprofiel Individual, wordt de permanente vierwielaandrijving geactiveerd, bijvoorbeeld bij het rijden op sneeuw of natte kampeerweiden. Daarbij blijft de achteras ingeschakeld tot een snelheid van 130 km/u.
In tegenstelling tot een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem, waarvan de aandrijving van de achteras aangewezen is op een mechanische verbinding met de verbrandingsmotor en dus op een cardanas, kan Volkswagen Commercial Vehicles de elektrische achteras van de Multivan en California autonoom aansturen, net als bij de vierwielaangedreven ID. Buzz GTX. Die eigenschap is een groot voordeel omdat ze niet alleen meer vermogen en tractie mogelijk maakt, maar ook een meer dynamische koppelregeling. De krachtverdeling van de elektrisch aangedreven achteras kan ideaal worden aangepast, met name op onverharde oppervlakken en sneeuw. Met dit aandrijfsysteem kan het voertuig bijvoorbeeld met doorslippende voorwielen volledig via de achteras worden aangedreven, wat bij conventionele 4x4-voertuigen alleen mogelijk is dankzij zware compromissen op het vlak van het technische ontwerp.
De tractie wordt ook positief beïnvloed door de evenwichtige gewichtsverdeling. Dat is te danken aan de positie van de batterij (onder de voorstoelen), de brandstoftank (onder de tweede zitrij) en de tweede elektromotor (die in de achteras is geïntegreerd).
Meer info: De Volkswagen-groep
www.volkswagenag.com
D’Ieteren
http://www.dieteren.com/nl
|