De commercialisatie van de Audi Q3 SUV e-hybrid 200kW is gestart
Tot 120 km elektrisch rijbereik, snelladen mogelijk tot 50 kW DC
Prijzen vanaf 51.900 euro
De Audi Q3 SUV e-hybrid (PHEV) is krachtiger en efficiënter dan ooit tevoren. Met zijn krachtige elektrische ondersteuning is hij voorbestemd voor lange afstanden. In combinatie met de elektromotor (85 kW vermogen en 330 Nm koppel) biedt de Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW een totaalvermogen van 200 kW (272 pk) en een systeemkoppel van 400 Nm.
Daarnaast is er een hoogspanningsbatterij geïnstalleerd met een brutocapaciteit van voortaan 25,7 kWh, bijna het dubbele van het vorige model, bij vrijwel identieke afmetingen. De nettocapaciteit bedraagt 19,7 kWh. De 96 prismatische batterijcellen, verdeeld over vier modules, slaan aanzienlijk meer energie op dan voorheen: dankzij geoptimaliseerde celchemie en een betere packaging bedraagt de laadcapaciteit van de modules nu 73 in plaats van 37 ampère-uur.
Dat vergroot het elektrische rijbereik tot maximaal 120 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW kan onder ideale omstandigheden tot 50 kW DC-laden, waardoor comfortabel reizen met elektrische aandrijving mogelijk is. Een tot 10 procent ontladen batterij kan zo in minder dan een half uur weer tot 80 procent worden bijgeladen.
De verkoop van de Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW is gestart. Prijzen starten aan 51.900 euro.
Alle informatie www.audi.be en bij de officiële Audi verdelers.
De c’Go up 525 KR behoort tot de instapreeks van Dethleffs. Een reeks die al 10 jaren met succes wordt gefabriceerd en verkocht. Een bewijs dat vooral gezinnen met kinderen uitkijken naar een instapmodel. De aankoopprijs speelt er een belangrijke rol in. Die typen worden net zo goed gebouwd en afgewerkt als hun duurdere broeders. Alleen ontbreekt er de luxe die de prijs en gewicht fel opdrijft. Toch is de ‘c Go up klaar om na de aankoop persoonlijk materiaal in te leggen en te vertrekken. De meeste klanten nemen er meestal toch één of meer pakketten bij wat natuurlijk het comfort en de prijs opdrijft. Tot die pakketten behoren vliegendeur, dakvenster, Trumavent, licht metalen velgen, gladde aluminium buitenplaten voor de buitenwanden om enkele op te noemen.
De ‘c Go reeks is in 8 verschillende indelingen verkrijgbaar. Vier voor gezinnen met kinderen, vier voor koppels die graag wat meer levensruimte in een caravan vinden.
Als onderstel hebben ze een AL-KO chassis met geknikte as. De bodemplaat is 38 mm dik voor de zijwanden zijn 28 mm dikke sandwich panelen gebruikt met aluminium buitenplaten met hamerslag profiel. Het koetswerk heeft een hagelbestendige polyester bovenlaag. Om het voor en achterfront een elegante vorm te geven is kunststof gebruikt. Via een 51 cm brede buitendeur komt men in het interieur. Zeven vensters met combi-rollo’s is de 525 KR rijk. Twee vensters hier in de zijwand verraden dat er stapelbedden zijn in de caravan.
Al is het een instapmodel het interieur valt best mee. Zijn vlakke witte meubels afgewisseld met donkere wanden en kussens geven hem een modern uitzicht. De 525 KR is niet zo klein en biedt aan zes reizigers een volwaardige zit en slaapplaats. Om gezellig te keuvelen is de U zitgroep achterin groot genoeg voor iedereen aan boord. Komen de potten, borden en tassen op tafel kan men het best bij vier houden.
De zitgroep in de kinderkamer kan de 2 overige een plaats bieden. Indien nodig kan men de zitgroep achterin ombouwen tot bed. Wil men er nog een bed bij kan men het hefbed boven de tafel laten zakken. Met enkele stappen door de brede doorgang komen we in de kinderkamer. De 2 stapelbedden aan de zijkant hebben een licht, usb contact en een openklappende venster. Onder laagste bed is een bergvak bereikbaar door lattenbodem en matras omhoog te klappen. Aan de overkant is een zitgroep voor twee, zijn de kinderen nog klein kan het met drie. Tussen zitgroep en stapelbed is een kleerkast. En zijn nog een bovenkast en open leg schabben. Een deur sluit de kinderkamer af.
Zo staan we direct bij de 1,13 m brede keuken. In het aanrecht kan men de kookvuren en het wasbakje met zwarte platen afdekken na gebruik. Er naast is een strookje aanrecht dat als werkbladje kan dienen. Onderaan zijn 3 brede laden. In de bovenkast hebben de meubelmakers het linkervak een verdeling geplaatst handig voor het kleine keuken gerief. Nemen we daarbij de 142 l grote koelkast mogen we zeggen dat de keuken goed uitgerust is voor een groot gezin.
Naast de koelkast boven de Trumatic verwarming is de kleerkast. Wil men kleren aan de bar hangen mag men niet te klein zijn want de stahoogte is zomaar eventjes 2,08 m. De bar hangt in de kleerkast bijna tegen het plafond. De Trumatic S3004 met ring verwarming zorgt voor een aangename temperatuur tijdens koude dagen. Aan de andere zijde van de kleerkast is het sanitair. Daar is de inrichting als instapmodel duidelijk te zien. Afmetingen zijn nogal beperkt, net genoeg plaats om en rond het wc, aan het wasbakje met aflegplank is de bewegingsvrijheid beperkt. Een spiegel en bovenkast maakt het sanitair compleet. Of niet, er is nog een douche die staat of hangt meer in de weg dan hij nuttig is. Zoals voor veel caravans dat kunnen zelfs dure typen zijn is een douche nemen in het sanitair van de camping een aanrader.
Rijden
Een 7,56 m lange en 2,30 m brede caravan is niet niks. Bovendien mag hij nog 1.800 kg op de wielen zetten. Materialen moeten goed verdeeld gelegd worden om het juist gewicht op de kogel te krijgen. Dat is zeer belangrijk. Met een groot gezin hebben de eigenaars vanzelfsprekend al een grote krachtige auto en zal het best lukken om de 1800 kg zware ‘c Go up 525 KR vlot te slepen.
Samen gevat.
Voor de basisprijs plus enkele pakketten heeft men een volwaardige caravan. Hier en daar zijn wel enkele kleinigheden die beter zouden kunnen. Maar ja, de aankoopprijs speelt hier een grote rol. Zonder de luxe en vooral als er een stel kinderen aan boord is maakt men even goed een leuke zomer als wintervakantie door.
Zeer innovatief aandrijfsysteem: eHybrid 4MOTION maakt elektrisch rijden, lange hybride rijafstanden en maximale tractie mogelijk
Tot 95 km elektrisch rijbereik: nieuwe 19,7kWh-batterij en snellaadfunctie maken van de iconische VW-busjes elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik
Nieuwe comfortfunctie: standaard standairco zorgt voor emissievrije koeling en verwarming tijdens het opladen, parkeren of kamperen
Perfect voor zwerfauto’s: dankzij een elektrische voor- en achteras kunnen de Multivan en California ook offroad hun bestemming bereiken. Door zijn groter interieur is hij beter geschikt om er in te wonen dan in een grote stevige jeepachtige wagen . Met een hefdak kan men er in rechtstaan en zijn er twee bedden meer. Met een keukentje, kleerkast, tafel, toilet, behoren tot de mogelijkheden. Het wooncomfort voor sportieve lui is luxe. Met zijn technische uitvoering is hij geschikt om een caravan te trekken. Een redelijk lange wielbasis is al zeker een pluspunt voor een stabiele wegligging. Een soms wat slijkerige toegang naar een camping of zelf daar is voor de nieuwe VW California geen moeilijkheid om op de gewenste plaats te geraken.
Volkswagen Commercial Vehicles heeft een nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving ontwikkeld voor de Multivan en California: eHybrid 4MOTION. Dat systeem, dat ongeëvenaard is in het segment van minibussen en camperbussen, combineert drie aandrijfwerelden: elektrisch rijden, optimale langeafstandscapaciteit en maximale tractie. Tot nu toe was er geen enkel aandrijfsysteem voor minibussen en zwerfauto’s dat die parameters wist te combineren zonder technische of rijdynamische compromissen. De nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving slaagt daar nu wel in – ook als primeur binnen de Volkswagen-groep. De Multivan1 en California eHybrid 4MOTION2 glijden elektrisch door het dagelijkse leven en geruisloos over het kampeerterrein. Tegelijkertijd kunnen ze dankzij hun hybride aandrijving lange reisafstanden afleggen. De route en weersomstandigheden zijn van ondergeschikt belang, want de vierwielaandrijving biedt ook op modderige weiden en in de winter precies de tractie die een voertuig met alleen achter- of voorwielaandrijving soms mist. Bovendien zijn beide VW-busjes ook veilige trekvoertuigen. Dat alles wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte combinatie van twee elektromotoren en een hightech benzinemotor van de nieuwste generatie. Voor een VW-busje met multivariabele gebruiksmogelijkheden is het nieuwe eHybrid 4MOTION-systeem het ideale aandrijftype.
Elektrisch rijden: De Multivan en California starten als plug-inhybride modellen met elektrische vierwielaandrijving: de voor- en achteras worden elk door een elektromotor aangedreven. Zo zorgen beide motoren samen voor optimale wegrijprestaties en tractie. Voorwaarde is wel dat de batterij voldoende is opgeladen. Dankzij een capaciteit van 19,7 kWh, snellaadfuncties en een hoogst efficiënte energierecuperatie is dat meestal het geval. Met een volledig opgeladen batterij maakt de zuinige plug-inhybride zuiver elektrische afstanden tot 95 kilometer mogelijk, afhankelijk van het model. Dat maakt van de Multivan en California elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik. Neem bijvoorbeeld Duitsland: volgens een studie3 van het Duitse federale ministerie voor Digitale Zaken en Verkeer is 95 procent van alle autoritten korter dan 50 kilometer. In E-modus kunnen de Multivan en California snelheden halen tot 130 km/u (en tot 200 km/u in hybridemodus). De vier rijprofielen Eco, Comfort, Sport en Individual zijn optioneel beschikbaar in de hybride modellen. Om efficiëntieredenen wordt in de rijprofielen Eco en Comfort de achterste elektromotor alleen indien nodig ingeschakeld boven 65 km/u. In het rijprofiel Sport is hij ingeschakeld tot 130 km/u, zo ook in het profiel Individual afhankelijk van de instelling. Boven 130 km/u blijft de achteras altijd uitgeschakeld.
Hybride rijden: Zoals gezegd starten de Multivan en California met de nieuwe plug-inhybride altijd elektrisch als de batterij voldoende is opgeladen. Extreme vriestemperaturen vormen daar een uitzondering op. De hybride strategie is zo ontworpen dat de Multivan eHybrid 4MOTION en California eHybrid 4MOTION eerst de elektrische energie van de hoogspanningsbatterij gebruiken. Afhankelijk van de rijsituatie en het rijprofiel worden ze tot 130 km/u aangedreven door de voorste elektromotor (85 kW/110 pk) en indien nodig ook door de achterste (100 kW/136 pk). Boven 130 km/u wordt de achteras automatisch van het aandrijfsysteem losgekoppeld via een zogenaamde ontkoppelingseenheid – een scheidingskoppeling – en wordt de achterste elektromotor uitgeschakeld om het energieverbruik tot een minimum te beperken. De 1.5 TSI evo2, een hightech turbobenzinemotor, treedt in werking bij snelheden boven 130 km/u, een kickdown of wanneer het laadniveau van de batterij niet meer volstaat. Bij hard accelereren via een kickdown ondersteunt de elektrische aandrijving de 1.5 TSI-motor als een extra booster.
Rijden met vierwielaandrijving: De krachtverdeling van het eHybrid 4MOTION-systeem wordt geregeld via de elektronische stabiliteitscontrole ESC en is variabel, afhankelijk van de aandrijfsituatie of de tractie op de assen. Zo kan tot 100 procent van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras worden gestuurd. De elektrische aandrijving op de achteras is ook beschikbaar als de batterij leeg is: het vermogen dat nodig is voor de elektromotor op de achteras, wordt dan automatisch opgewekt door de TSI-motor en de voorste elektromotor, die in dat geval als generator werkt. Zodra de bestuurder overschakelt van D naar de sportmodus S of de ESC-instelling wijzigt naar Sport in het rijprofiel Individual, wordt de permanente vierwielaandrijving geactiveerd, bijvoorbeeld bij het rijden op sneeuw of natte kampeerweiden. Daarbij blijft de achteras ingeschakeld tot een snelheid van 130 km/u.
In tegenstelling tot een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem, waarvan de aandrijving van de achteras aangewezen is op een mechanische verbinding met de verbrandingsmotor en dus op een cardanas, kan Volkswagen Commercial Vehicles de elektrische achteras van de Multivan en California autonoom aansturen, net als bij de vierwielaangedreven ID. Buzz GTX. Die eigenschap is een groot voordeel omdat ze niet alleen meer vermogen en tractie mogelijk maakt, maar ook een meer dynamische koppelregeling. De krachtverdeling van de elektrisch aangedreven achteras kan ideaal worden aangepast, met name op onverharde oppervlakken en sneeuw. Met dit aandrijfsysteem kan het voertuig bijvoorbeeld met doorslippende voorwielen volledig via de achteras worden aangedreven, wat bij conventionele 4x4-voertuigen alleen mogelijk is dankzij zware compromissen op het vlak van het technische ontwerp.
De tractie wordt ook positief beïnvloed door de evenwichtige gewichtsverdeling. Dat is te danken aan de positie van de batterij (onder de voorstoelen), de brandstoftank (onder de tweede zitrij) en de tweede elektromotor (die in de achteras is geïntegreerd).
Net als anderen fabrikanten maakt Rapido om de een of andere gelegenheid eens een speciaal goed uitgeruste kampeerauto.
Wat al zeker opvalt is het koetswerk. Niet de vorm wel de kleuren. Een zwarte stuurcabine en witte opbouw is geen alle daagse verschijning in de kampeerautowereld. De zwarte kleur loopt verder over de wand van het koetswerk in en spitsvormig decorvlak. Langs beide kanten is een deur voor de garage. Moderne verkeerslichten zijn in het eenvoudig gehouden achterfront geïntegreerd waar we het derde remlicht hoog in het front zien. In de kloeke buitendeur is een venster voorzien, de ramen zijn in licht getint acrylglas uitgevoerd. Als we nog even naar de wielen kijken, ze hebben sierringen met zwart en witte randen een elektrisch opstapje plus de handgreep aan de binnenkant nabij de deur maken het gemakkelijk om in te stappen
Dit jaar zijn de C 55 en de C 86 voor een kleine meerprijs aan de beurt. De slechts 2,17 m brede halfintegralen zijn gebouwd op het basis voertuig van Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Met een MTM van 3,5 ton aangedreven door een 140 pk sterke turbo diesel mag hij de baan op. De 6,75 m lange C 55 heeft achterin enkele bedden en een L zitgroep vooraan. De Rapido C 86 is 27 cm groter dan zijn broeder.
Achteraan is hij een eilandbed rijk aansluitend aan een nog al gierig bemeten badkamer. Daarop volgt de L keuken. Onvermijdelijk komt de zitgroep in beeld met zijzitbanken. Van de zitbanken, het tafelblad en de kussens kan men een bed maken. Van de zitbanken kan men ook indien nodig ombouwen tot zittingen in de rijrichting. Heerlijk vertoeven in de comfortabele zitgroep waar bij dag voldoende licht binnen valt, bij avond heeft hij een heldere verlichting. Kijken we nog even naar achter waar men het eilandbed met een dikke matras 20 cm hoger kan instellen. Op die manier wordt de garage 20 cm hoger. Kan soms nodig zijn als men grote vakantietuigen wil meenemen.
Wil men in het sanitair met draaibaar Thetford wc en in verhouding groot wasbakje kan men de deur best open laten staan want hier zijn de ontwerpers wat gierig geweest met de afmetingen. De douchecel aan de overzijde is echter goed te gebruiken. Een tweedelige acryl glazen deur sluit ze perfect af.
Winterkampeerders hoeven zich geen zorgen te maken. De Truma Combi D4 EH zorgt niet alleen voor warm water aan alle waterkranen hij maakt het interieur ook gezellig warm tijdens de koude dagen.
Tegenover de keuken is de compressor koelkast groot genoeg voor een gezin met drie. Met wat goede wil heeft de keuken een L vorm. In het donker gekleurd aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking, plus het spoelbakje. Onderaan houtdecor, witte vlakken en brede zwarte handgrepen maakt het keuken voorfront mooi om te zien. Aan de zijkant kan een werkblad worden opgeklapt. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor een drieledig gezin.
Voor we de Rapido C 86 Nicht Edition verlaten bekijken we eens het mooi en keurig afgewerkt meubilair. Hier doet Rapido een stap in de moderne richting. Eenvoudig meubilair met bovenkasten in houtdecor. Terwijl de gezelligheid en het vakantiegevoel wordt gevormd door de perfecte harmonische samenstelling van de bij elkaar passende kleuren. Zo zijn de ergonomisch gevormde kussens van de zijzitbanken in licht grijs en de bijpassende klaptafel in een donkere kleur. Voor het contrast zorgen rode gordijnen aan de vensters. Achterin aan het hoofdeinden van het eilandbed werden de zij en bovenkasten in houtdecor uitgevoerd.
%%%FOTO7%%%
Samen gevat.
De Rapido C 86 Night Edition is een ideale zwerfauto voor een koppel. Voldoende leefbare ruimte in een knap gezellig interieur en genoeg bergvakken. Met zijn slechts 2,17 m breedte is het vlot rijden, een smal straatje in een zuiders dorp hoef je niet direct te vermijden.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Motor: Turbo diesel 140 pk zes versnellingen
Gewicht; 3,5 ton
Rijklaar gewicht: 2.940 kg (afhankelijk van de toebehoren)
In het caravan salon is veel te vinden voor kampeerders
De belangrijkste vakbeurs voor iedereen die thuis is in de wereld
Mobiel reizen is een manier van leven van grenzeloze vrijheid, van een dorst naar avontuur, onafhankelijkheid en een diepe verbondenheid met de natuur. Steeds meer mensen voelen het verlangen om te ontsnappen aan het dagelijkse leven en laten zich inspireren door deze levensstijl. Voor iedereen die thuis is in de wereld van de caravaning, opent de CARAVAN SALON zijn deuren van 29 augustus (Preview Day) tot 7 september 2025 – met een wereldwijd uniek aanbod.
Het hart van de mobiele vrijetijdsbesteding klopt in Düsseldorf. Tien dagen lang presenteren meer dan 700 exposanten hun nieuwste modellen: caravans, campers en campers – geschikt voor elk type reiziger en smaak. Bovendien kunnen bezoekers een grote verscheidenheid aan accessoires, technische uitrustingen, ombouwelementen, daktenten, stacaravans en kampeer- en caravanbenodigdheden verwachten. Spannende reisbestemmingen, campings en camperplaatsen wachten ook om ontdekt te worden. Tegelijkertijd versterkt CARAVAN SALON zijn centrale positie als internationaal platform voor experts en professionals uit de branche en breidt het conferentieprogramma voor de B2B-sector uit.
"Messe Düsseldorf en de Caravaning Industry Association kijken vol verwachting en optimisme uit naar de 64e CARAVAN SALON. Op dit moment is 's werelds belangrijkste vakbeurs voor mobiele vrijetijdsbesteding een onmisbare ontmoetingsplaats die impulsen geeft, oriëntatie biedt en het enthousiasme van de eindconsument aanwakkert", zegt directeur Stefan Koschke verheugd. "Onze bezoekers kunnen zich verheugen op een ongelooflijke verscheidenheid aan merken, voertuigen en lay-outs, van compacte instapmodellen tot luxueuze dromen op vier wielen. Potentiële klanten willen het voertuig live ervaren voordat ze een aankoopbeslissing nemen - zien, aanraken en vergelijken. U wilt verschillende producten en merken direct met elkaar vergelijken en in detail onderzoeken. Deze diversiteit, diepte en dichtheid van ervaringen vind je alleen in deze vorm op de CARAVAN SALON."
Nieuwe zaalindeling
De CARAVAN SALON werpt ook een blik op de toekomst van mobiel reizen. Hier vieren de premières van het komende seizoen hun grote podium – met topproducten, baanbrekende innovaties en primeurs uit de echte wereld die voor het eerst live te beleven zijn. Nieuwe exposanten laten een frisse wind waaien in de hallen en verrijken de verscheidenheid aan modellen, ideeën en mogelijkheden – spannender en veelzijdiger dan ooit tevoren. Met het oog op de op handen zijnde modernisering van hal 9 in de komende jaren creëert CARAVAN SALON nu al een nieuwe hallenstructuur die de bezoekers op de lange termijn een consistente oriëntatie zal bieden. Met behulp van de interactieve hallenplattegrond zijn alle exposanten en bedrijfsnamen snel te vinden: https://www.caravan-salon.de/de/Interaktiver_Hallenplan
Netwerken op het grootste B2B-platform voor caravaning
De CARAVAN SALON is al lang meer dan alleen een productbeurs – het is een levendige ontmoetingsplaats voor uitwisseling, innovatie en het vormgeven van de toekomst. In de afgelopen jaren heeft de beurs zich ontwikkeld tot een centraal platform voor dialoog en netwerken – een plek waar de focus niet alleen ligt op voertuigen en accessoires, maar ook op visies en partnerschappen. De B2B-conferentieruimte onder het motto "Destination Future" blijft groeien – ondersteund door de toenemende vraag vanuit de industrie. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden wordt getoond hoe innovatieve caravanbestemmingen worden gecreëerd – van het eerste idee tot de succesvolle uitvoering. Een format dat impulsen geeft en perspectieven opent.
Daartoe behoort de 5e Duitse Pitchdag van het CIVD, die op 1 september zal plaatsvinden in samenwerking met de Duitse Vereniging voor Toerisme en de ADAC. Ook op 1 september biedt de 2e CARAVAN SALON InnovationStage spannende inzichten in technologie en digitalisering in de caravanning. Op 2 september staan het 4e symposium "Nature.Tourism.Future" met een focus op duurzame toeristische concepten en het netwerkevenement "Travel Industry meets Caravaning", dat wordt georganiseerd in samenwerking met de Travel Industry Club, op het programma. De 2e Dag van de Kampeerbestemming op 3 september staat in het teken van de succesfactoren van caravanning voor toeristische regio's. Ook op 3 september beloont de Duitse wandelbond de beste wandelgebieden en paden met het certificaat "Wanderbares Deutschland". In de middag bespreken experts de digitale toekomst van wandelen: AI-ondersteunde navigatie, gamification en open data staan centraal in de outdoor navigation hub. Tijdens de Future Day Active Tourism op 4 september zal de Duitse wandelvereniging zich richten op nieuwe kwaliteitsnormen voor gastheren, veranderende behoeften van gasten en strategieën voor aanpassing aan klimaatverandering. https://www.caravan-salon.de/de/Besuchen/B2B_Bereich
Gevarieerd programma voor mobiele vrijetijdsbesteding
Om een bezoek aan de CARAVAN SALON tot een onvergetelijke ervaring voor het hele gezin te maken, heeft Messe Düsseldorf opnieuw een gevarieerd voorprogramma voor het mobiele leven samengesteld. Hoogtepunten zijn onder meer de Traumtouren Kino, die de reislust opwekt met indrukwekkende reisverslagen, en de inspirerende European Outdoor Film Tour (EOFT) op de tweede vrijdag, die puur avontuur belooft. Wie liever zelf actief bezig is, kan de nieuwste modellen direct ter plaatse uitproberen in het e-bikeparcours. En ook aan de jongste bezoekers wordt gedacht: een kleurrijk programma van spelletjes en plezier voor kinderen zorgt voor stralende ogen en vrolijke ervaringen.
StarterWelt: de springplank naar mobiel reizen
De populaire StarterWelt is het eerste adres voor iedereen die het mobiele reizen zelf ontdekt – dit jaar is de speciale show te vinden tussen de hallen 5 en 9. Tijdens de CARAVAN SALON helpt het nieuwkomers om hun weg te vinden in het uitgebreide productaanbod op de beurs en om het juiste voertuig te vinden. In de uitnodigend vormgegeven StarterWelt krijgen bezoekers verschillende voertuigtypes te zien. Of het nu gaat om een caravan of een camper, of het nu gaat om een gedeeltelijk of volledig geïntegreerd voertuig, bezoekers krijgen hier antwoord op al hun vragen. Onafhankelijke adviseurs zijn direct bij de voertuigen beschikbaar en leggen de respectievelijke voordelen en het praktische gebruik individueel uit. Naast de persoonlijke adviesgesprekken zorgt een gevarieerd podiumprogramma voor nog meer informatie en inspiratie. Interessante korte lezingen en interviews over de praktijk van caravaning, voertuigkeuze, functionaliteit, autoverhuur en nog veel meer bieden een echte meerwaarde. https://www.caravan-salon.de/de/Besuchen/Das_erwartet_Sie/Sonderthemen/StarterWelt
Speciale show "Adventure Self-Conversion": Doe het zelf
De speciale show, die wordt georganiseerd in samenwerking met de tijdschriften explorer & VANderlust, biedt professioneel advies en vakkennis om u te helpen slagen in uw eigen project. Verschillende zelf omgebouwde vrijetijdsvoertuigen laten duidelijk zien wat er mogelijk is. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionals geven informatie over alle belangrijke onderwerpen die belangrijk zijn voor de doe-het-zelf-gemeenschap. En het beste van alles is dat bezoekers in de hallen 3, 13 en 14 de juiste producten voor het komende project rechtstreeks bij vele leveranciers kunnen kopen. Talrijke exposanten zullen hier beschikbaar zijn voor diepgaand persoonlijk advies. https://www.caravan-salon.de/de/Besuchen/Das_erwartet_Sie/Sonderthemen/Abenteuer_Selbstausbau_1
Caravan Center met 3.500 plaatsen
In het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt een bezoek aan de beurs een echte belevenis. Want de grootste parkeerplaats van Europa – ten tijde van de vakbeurs CARAVAN SALON – met ongeveer 3.500 aan- en niet-beleverde parkeerplaatsen laat niets te wensen over. https://www.caravan-salon.de/de/Besuchen/Das_erwartet_Sie/Caravan_Center
Preview-dag op 29 augustus
De Preview Day op vrijdag 29 augustus biedt de perfecte gelegenheid voor geïnteresseerden die de nieuwe producten en innovaties in de branche op hun gemak willen ontdekken en live willen bekijken. Dankzij het beperkte aantal tickets kunnen bezoekers genieten van een bijzonder aangename sfeer waarin op een ontspannen manier vergelijkingen, vragen en uitproberen mogelijk zijn. Wie met specifieke aankoopvoornemens komt, profiteert van tijd, ruimte en individueel advies. Deze dag is ideaal voor vakbezoekers, branche-experts en zakelijke gasten in het bijzonder: intensief netwerken, persoonlijke gesprekken op ooghoogte en een inspirerende uitwisseling maken de Preview Day tot het perfecte platform voor nieuwe impulsen en intensieve contacten.
Tickets en prijzen voor CARAVAN SALON Düsseldorf 2025:
Het dagticket kost 20 euro voor volwassenen in het weekend, 18 euro op weekdagen; Gereduceerd (scholieren, studenten, Club CARAVAN SALON & boot, ADAC) in het weekend 18 euro, weekdagen 16 euro), voor kinderen (6 tot 12 jaar) is het dagticket 6 euro in het weekend en op weekdagen. Daarnaast wordt er van maandag tot en met vrijdag een middagticket aangeboden voor 10 euro (van 14 tot 18 uur). De prijzen voor de Preview Day zijn 39 euro voor volwassenen (gereduceerd 35 euro), kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 6 euro.
Tickets zijn nu online te bestellen. Actuele informatie en nieuws is te vinden op www.caravan-salon.de.
Hotel boeken gemakkelijk gemaakt
Voor iedereen die niet met zijn eigen vrijetijdsvoertuig wil reizen of er toch een wil kopen, en op zoek is naar de ideale accommodatie voor de CARAVAN SALON 2025, is er een speciaal ontwikkeld boekingsplatform om snel en gemakkelijk hotelaccommodatie te bemachtigen. De samenwerking tussen Messe Düsseldorf en KUONI Tumlare biedt zorgvuldig geselecteerde hotels die optimaal zijn afgestemd op de behoeften van exposanten, bezoekers en vertegenwoordigers van de media.
Het gebruiksvriendelijke platform biedt alle belangrijke informatie in één oogopslag - van reistijd tot het beursterrein en speciale voorzieningen tot de best beschikbare prijs: https://hotelmap.com/MGMHR
Nieuwe moto’s met licht verlies in eerste semester na topjaar 2024,
Nieuwe motorfietsen
Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Na een uitstekend 2024 – het beste van de afgelopen 15 jaar – vertoont het aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens het eerste semester van 2025 een daling met -7% tot 14.461 eenheden. Al bij al een relatief mooi resultaat, want we mogen niet vergeten dat we in de laatste maanden van 2024 nog een eenmalige, sterke stijging zagen door een behoorlijk aantal last-minute Euro5-inschrijvingen net vooraleer de Euro-5+ normen op 1 januari van kracht werden. Dat heeft enkele maanden een negatieve impact gehad op de nieuwmarkt maar dit lijkt nu verleden tijd, zeker omdat we tijdens het tweede kwartaal een daling van nog slechts -0,9% en in juni zelfs een lichte stijging van +5,6% noteerden (3.070 motoren).”
Bij de merken is Honda marktleider (2.576 inschrijvingen, marktaandeel 17,8%) dank zij o.a. de CB 1000 als nieuwe blikvanger en enkele populaire modellen zoals de CB750 en NT1100. BMW volgt op een afstand (2.083 eenheden) met enkele sterke nieuwkomers zoals de R1300GSA en de vernieuwde F900XR. Yamaha krijgt een flinke tik van de hamer (1.670 stuks, een verlies van -17,8%) door moeilijke leveringen van de nieuwkomers maar blijft nog nipt voor een sterk presterend Kawasaki. Opvallend is de daling bij KTM-Husqvarna-GasGas wat wijst op een verlies van vertrouwen bij de klanten, na de financiële problemen van de afgelopen maanden. Een positieve uitschieter is CF Moto dat maar liefst +76,6% stijgt en zich als Chinees merk prominent in de voorste gelederen van het klassement nestelt.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt deed het in de eerste zes maanden van 2025 duidelijk beter met een stijging van +14,4% tot 35.946 stuks. Die stijging zet zich vooral door in het tweede kwartaal (+18,8%) en ook bij de occasies was vooral de maand juni was zeer goed: 7.823 motoren, hetzij een stijging met +19,1%.
Maar het echte referentiepunt is 2022, dus vooraleer de invoering van de tweedehandskeuring de occasiemarkt zowat de nek omwrong. Dan zie je dat de markt in vergelijking met de eerste zes maanden van 2022 is gedaald met -23,5%, wat in concrete cijfers een verschil maakt van 5.622 motoren. Goed dus dat de occasiemarkt de draad terug wat oppikt, maar we blijven nog wel een heel eind achter op vroeger. Uitstekend nieuws is dat de Vlaamse Regering van plan is om tweedehandskeuring voor motorfietsen af te schaffen want dat zal op termijn opnieuw wat ademruimte geven aan de sector – althans toch in Vlaanderen.
Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat het eerste semester van 2025 het 3.452 stuks beter doet dan 2024 maar wel 5.761 achterloopt ten opzichte van 2022 – vooral bij de occasies. En dat betekent een afkalvende motormarkt, met alle gevolgen van dien voor de sector: minder motoren op de baan betekent immers minder onderhoud, herstellingen en onderdelen.”
Feedback uit de showrooms
Eerste vaststelling: de verkoop van nieuwe motorfietsen loopt niet parallel met het aantal droge dagen. Vorig voorjaar was kletsnat maar er werden toen meer nieuwe motoren ingeschreven. De impact van het weer op verkoop is dus minder groot geworden dan vroeger en het wordt ook duidelijk dat - jaar na jaar - het ‘seizoen’ langer duurt, met andere dat de winterstop korter wordt.
De klanten blijven naar de showroom komen en zijn zowel kooplustig als goed geïnformeerd. Heel wat klanten zoeken eerst de nodige info op via digitale kanalen en eenmaal ze een dealer bezoeken, is de beslissing niet meer veraf. De invloed van commerciële acties op de verkoop blijft zeker groot maar toch iets minder dan vroeger, klanten vragen blijkbaar minder dan vroeger naar kortingen. Goed nieuws is ook dat er meer jongere kopers komen opdagen en dat is goed voor de broodnodige verjonging van het motorpubliek. En er komen ook meer vrouwen, eveneens een goede evolutie.
Al even opmerkelijk is dat het supersport segment sinds vorig jaar blijft groeien. De jeugdige klanten die tot voor kort voor een model uit het naked segment kozen, opteren nu meer voor een motor met kuip uit het supersport of sport-touring segment.
Tegelijk horen we bij verschillende merken dat er in deze eerste jaarhelft leveringsproblemen zijn geweest of nog steeds zijn. Deels gaat het louter over Euro 5+-motorisaties maar in bepaalde gevallen ook over nieuwe modellen met behoorlijk groot marktpotentieel en dat is dan een kleine commerciële ramp voor de betrokken dealers.
Nog opvallend is dat de wachttijden voor onderhoud en herstellingen kunnen oplopen omdat de werkplaatsen de vraag niet kunnen volgen. Men wil dus duidelijk nog investeren in de huidige motor en het mag blijkbaar ‘geld kosten’. Het is natuurlijk wel zo dat nieuwe motorfietsen best prijzig kunnen zijn en dat de technische keuring voor verkoop ook een rem zet op de bereidheid om de huidige motor particulier door te verkopen. Sommige dealers doen omwille van de technische keuring geen overnames meer terwijl andere er zich net in specialiseren en daarom krijgen veel vraag om de huidige motor over te nemen bij aankoop van een nieuwe.
Tot slot nog een bedenking over elektrische motorfietsen: behalve elektrische scooters die gebruikt worden voor woon-werkverkeer komt dit segment niet tot leven. Ondanks de belastingvermindering voor de aankoop van een elektrische motorfiets of een elektrische drie- of vierwieler.
1. Tweedehandse motoren
De tweedehandsmarkt deed het in juni +19,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022.
Voor de eerste zes maanden is de winst ook behoorlijk (+14,4%) maar we staan nog een pak achter op 2022. Dan zie je dat de markt -23,5% is gedaald. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt. Daardoor verschraalt de markt, daalt het aantal motoren op de weg en vermindert de omzet van desector – wat op langere termijn nefaste gevolgen kan hebben.
Uitstekend nieuws is dat de Vlaamse Regering van plan is om tweedehandskeuring voor motorfietsen af te schaffen want dat zal op termijn opnieuw wat ademruimte geven aan de sector – althans toch in Vlaanderen.
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen, maar niet ten opzichte van 2022
Vlaanderen is ook in 2025 de grootste tweedehandsmarkt (60,0%), met Wallonië op 32,7% en Brussel op 7,2%.
We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in alle provincies, van een bescheiden +4,3% in Waals-Brabant tot +21% in Luik.
Let op: dit zijn procentuele verbeteringen in vergelijking met 2024, toen de markt al licht hersteld was na 2022.
Stijging in alle klassen
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten bij de 126-500cc en bij de 751-1.000cc maar de verschillen tussen de verschillende klassen zijn niet extreem groot. Ook de 125cc doet het meer dan behoorlijk beter en een stijging van ongeveer +12,5% bij zowel de 501-750cc als bij de +1.0011cc geeft aan dat de markt volop in beweging is.
Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,7% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.
Top10 van de verschillende klassen: bijna overal positief
In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken we nog bijna enkel positieve cijfers op. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. Piaggio gaat met +21,2% stevig vooruit ook Ducati en Kawasaki stijgen meer dan +15%. Gunstig is dat de positieve tendens zich in alle categorieën voordoet. Opvallend zijn het enorme aandeel van BMW in de grootste klasse (37,3%) en het gecumuleerde aandeel van Honda en Yamaha bij de middenklassers (501-750cc) waar ze samen 50,3% van het segment in handen hebben.
Top10 van de verschillende klassen: bijna overal positief
2. Nieuwe motorfietsen
De nieuwe motorfietsen blijven relatief goed presteren na een beresterk 2024 toen de stockverkoop van Euro5-modellen de inschrijvingen eind 2024 hebben geboost. Misschien zit het mooie weer er voor iets tussen. Wat zeker meespeelt, is dat er behoorlijk veel nieuwe modellen zijn geïntroduceerd in de afgelopen maanden. Enerzijds facelifts die niet toevallig samenvielen met de introductie van de Euro 5+-normen maar anderzijds ook veel en belangrijke volledige nieuwe modellen bij heel wat merken. Vooral Honda en Kawasaki doen het opvallend beter dan vorig jaar, BMW verkoopt zijn nieuwste introducties heel behoorlijk en Yamaha loopt duidelijk achter met leveringen en beschikbaarheid van nieuwe toppers. We merken ook dat de Chinese merken grote stappen voorwaarts maken. Zo komt er een nieuwe dynamiek in de markt en zullen er zeker ook verschuivingen in de dealerships volgen.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen blijft de grootste regio met 58% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 36,1% voor zijn rekening en Brussel 5,9%.
Bij de provincies zien we over het algemeen sterkere dalingen in de Franstalige provincies met Waals-Brabant en Luxemburg als negatieve uitschieters. Enkel Limburg weet uit de rode cijfers te blijven maar in sommige provincies zoals Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Luik blijft de schade erg beperkt.
De fabrikant uit Focbeck wou niet achter blijven om een kleine lichte caravan te bouwen. Hiermee wou Hobby andere jonge kampeerders aantrekken.
Het verschil met andere merken is dat het nieuwe typen duidelijk een Hobby is. Zelfde vorm van opbouw, zelfde deur en vensters en de kleuren en decors van een Hobby. Hij is korter de breedte met 2,20 m maakt niet veel verschil met zijn grote broers. Zoals het hoort bij een Hobby is de dissel afgedekt. De disselkoffer is uitgerust met een groot deksel dat verticaal opengaat. Zo kan men de gasflessen er gemakkelijk uithalen en inzetten om te ruilen.
Bij de Ontour 390 SF speelt het gewicht een belangrijke rol. Met een MTM van 1500 kg en een ledig gewicht van 1000kg kan hij met vele kleine ook elektrische auto’s worden gesleept. Zijn mooie aerodynamische vorm helpt daarbij op snel- en andere wegen waar de snelheid niet begrensd is tot 30 of 50 km/u.
Via een eendelige deur met venster, een kastje met deur voor een telefoon plus een houder voor een regenscherm komt men in voor zijn afmetingen in een redelijk groot uitziend vakantie interieur. De ontwerpers kozen voor een indeling die al bij de eerste caravans werd gebruikt en nog steeds een succes is in korte caravans. Voorin een bed en achteraan is de zitgroep. Omdat het interieur kort is vertaalt zich dat in een dwarsbed dat slechts 1,28 m breed is. Voor een jeugdig koppel zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn. Boven het hoofdeinde is een leeslamp met een zwanenhals. Matras met lattenbodem kunnen met hulp van een krachtig veersysteem omhoog kantelen. Bij een eerste blik is het even schrikken. Boiler en warme lucht buizen zijn niet afgeschermd tegen verschuivende bagage. Ze is ook bereikbaar via een servisch luik aan de buitenkant. Pas op die grote bergruimte niet te vol stouwen want dat verhoogt het gewicht op de kogel. Dat kan nadelige gevolgen hebben voor de wegligging. Achteraan in de linkerhoek is de zitgroep hier soms een dinette genoemd. Met wat puzzelen met de zit-en rugkussens komt men tot een bed van 1,94 x 1,34/0,93 m. Samen met het dwarsbed goed voor 3 volwaardige slaapplaatsen. De zitgroep biedt ook 3 volwaardige zitplaatsen. Onder de zitplaatsen zijn bergvakken waar men best niet teveel iets moet gaan zoeken want eerst moeten de kussens weggenomen worden vooraleer het deksel ver genoeg open kan. De bevestiging van de een potige tafel in niet praktisch. Ze haakt in 2 kunststof houders in plaats van een metalen profiel waarin ze naar voor of naar achter kan schuiven. Voor de nacht legt men de tafel tussen de twee zitbanken, kussen er op één bewoner vindt er een comfortabel bed. Bij avond is er voldoende licht op de tafel.
Naast de zitgroep is een eenvoudig mooi afgewerkt wit sanitair. Een vaste wc met onder de voeten een douchebak. Het opklapbaar wasbakje hangt bij niet gebruik boven tegen de wand. Als het omlaag klapt zien we ons zelf in de spiegel. Links en rechts zijn vakjes voor toilet vloeistoffen. Het wasbakje met achteraan heeft nog een open vak voor wat kleinigheden. Het wasbakje kan meer dan genoeg water bevatten. Wil men een douche nemen is het sanitair van de camping een aanrader. Winterkampeerder hoeven zich geen zorgen te maken een Truma S 3004 zorgt voor een aangename warmte.
De keuken naast de buitendeur is het pronkstuk van de Ontour 390 SF. De bovenkast met 2 deuren heeft verdelingen zodat er veel kleine voorwerpen ordelijk hun plaats hebben. Het lichte aanrecht geeft een mooi contrast met de rest van het donkerder meubel. Er zijn 3 kookvuren voorzien en een spoelbak beide hebben een eigen zwart afdekblad. Vooraan is een strookje vrij als werkblad(je). Onder het aanrecht staat een Dometic compressor koelkast, zeker groot genoeg voor de bewoners. Daarnaast zijn drie laden voor keukengerief. Tegenover de keuken staat de kleerkast.
Samen gevat.
De Hobby Ontour 390 SF is niet alleen langs buiten een mooie caravan ook het interieur is smaakvol zoals we van Hobby gewoon zijn ingericht. Voor een gezin met één kind een ideale caravan om leuke vakanties te beleven men hoeft er zelfs geen paardenrijke auto voor te bezitten.
Speed pedelecs, eerste semester: goede eindspurt voor nieuwe, veel vertrouwen in kwaliteit van tweedehandse
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “Tijdens de eerste zes maanden verliep het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs zeer vlak zonder noemenswaardige uitschieters of dalen. Dat was anders in het verleden, toen de lente steeds een sterke piek vertoonde. Gecumuleerd lag het aantal met 7.509 eenheden (+0,4%) iets hoger dan vorig jaar maar de maand juni was beloftevol met een stijging van +6% tot 1.309 stuks. Die betere spreiding doorheen het jaar heeft deels te maken met het feit dat er minder speed pedelecs privé worden ingeschreven en meer via leasing. Het aandeel leasing bedraagt ondertussen een verbluffende 61,6%: dat is mede te danken aan de steeds grotere groep werknemers en ambtenaren er die toegang toe hebben. We verwachten dan ook dat het aandeel leasing nog zal toenemen op de nieuwmarkt.
Ondertussen blijft de tweedehandsmarkt onwaarschijnlijk sterk presteren. Daar is de maand juni een prima voorbeeld van want afgelopen maand steeg het aantal heringeschreven snelle fietsen met maar liefst 25% tot 916. Over het volledige eerste semester van 2025 is de groei eveneens opmerkelijk: dit jaar werden er al 4.454 occasie speed pedelecs ingeschreven en dat is een stijging van +16% ten opzichte van recordjaar 2024. Deze occasies worden vooral ingeschreven door particulieren die degelijke ex-leasingfietsen kopen. En dat is een verstandige keuze want een voormalige leasingfiets die goed is onderhouden, kan nog zorgen voor jarenlang zorgeloos rijplezier.
Dat vertrouwen in de lange termijnkwaliteit van speed pedelecs blijkt ook wanneer we naar de som van de nieuwe en tweedehandse inschrijvingen kijken; dan valt inderdaad op dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2025 is gestegen van 26,1% tot 37,2%.”
Cijfers juni: marktanalyse door Frank Glorieux, Algemeen Secretaris voor de fietssector bij TRAXIO
Ook de meest recente cijfers van het eerste semester bevestigen dat de speed pedelecs een blijvende en duurzame mobiliteitsoplossing zijn.
De nieuwmarkt stabiliseert zich en evolueert zelfs in de richting van groei, terwijl de tweedehandsmarkt reeds in de aflopen jaren en maanden fantastisch is gegroeid.
Als slotsom kunnen we dus besluiten dat de toekomst uitgesproken positief is voor de speed pedelecs.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste zes maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 33,9% van de markt, tegenover 66,1% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek al stevig geëvolueerd gewijzigd: tweedehands stijgt tot 37,2% tegenover 62,8% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (cumul 2025)
Het leasesegment groeide met een indrukwekkende 18,3% ten opzichte van 2024: van 3.902 eenheden in 2024 naar 4.617 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -25,1%, van 2.496 naar 1.869 stuks. Ook bij de bedrijven zien we een daling: met -3,8%, van 1.054 naar 1.014 stuks.
In de eerste zes maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (61,6%). Particulieren maken 24,9% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 13,5%.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (cumul 2025)
De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft maar groeien. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er al 4.454 opnieuw ingeschreven (+16%) tegenover 3.841 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +29,3%.
Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Hal 3 biedt oplossingen en toebehoren voor alle gelegenheden
Hal 7 wekt de eetlust op voor zee en bergen dichtbij en ver weg
Het kopen van een caravan of camper is meestal niet genoeg voor een ontspannen kampeervakantie. Van platen tot tankreinigers, de lijst met accessoires die moeten worden aangeschaft, varieert van platen. En daar is volop gelegenheid voor op CARVAN SALON 2025 van 29 augustus (Preview Day) tot en met 7 september. Hal 3 is een waar winkelparadijs voor camperfans en biedt oplossingen en accessoires voor bijna alle gevallen. Op de beursstands van de populaire accessoire-outfitters kunt u naar hartenlust rondsnuffelen en winkelen. Nicheproducten en individuele aanbiedingen maken een wandeling over de beurs ook tot een echte winkelervaring. Directeur Stefan Koschke: "Veel caravanliefhebbers hebben na de eerste weken van de zomer nieuwe kampeerervaringen opgedaan en merken dat ze nog een of twee belangrijke gebruiksvoorwerpen missen voor een ontspannen vakantie. De CARAVAN SALON biedt een goede gelegenheid om ernaar te zoeken, want alleen hier vindt u deze unieke variëteit en vergelijkingsmogelijkheden van de leveranciers in de hal. Ik raad alle bezoekers aan om vooraf hun individuele verlanglijstje samen te stellen in onze exposanten- en productdatabase, deze vervolgens gericht op de beurs te bezoeken en direct advies in te winnen. Nergens anders is er meer geconcentreerde knowhow."
De kers op de taart van het camperleven is natuurlijk de reisbestemming. Of het nu gaat om een korte reis, een zomervakantie van enkele weken of een langdurige reis - met de juiste planning en advies vindt elke kampeerreiziger de juiste bestemming. Het middelpunt van de bestemmingen op de CARAVAN SALON is hal 7 met het populaire podium "Travel & Nature Connected" en het aantrekkelijke programma. En de lijst met exposanten wekt gewoon de eetlust op voor een ontspannen kampeervakantie aan zee, sportieve activiteitenweken in de bergen of culturele stedentrips. De lokale aanbieders geven spannende insidertips uit hun vakantieregio's. De Caravan Industry Association of Australia zal bijvoorbeeld weer aan de start verschijnen (Hal 7/C25, https://www.caravanindustry.com.au). Hier kunnen alle fans van "Down Under" samen met de lokale vakantie-experts hun reis naar het vijfde continent plannen.
Dit jaar presenteert ook de regio Pays de la Loire (7/A 14, https://www.cr-pays-de-la-loire.fr) in het westen van Frankrijk zich voor het eerst als aparte vakantieregio in Düsseldorf. Met zijn fascinerende mix van cultuur, natuur en culinaire hoogstandjes is het een aantrekkelijke en gemakkelijk te bereiken bestemming. De Pays de la Loire heeft een bijzonder gevarieerd landschap, een unieke culturele diversiteit en een goede infrastructuur, waardoor het een ideale bestemming is voor liefhebbers van kamperen en caravans.
De legendarische bergen van Centraal-Griekenland met toppen van meer dan 2.500 meter boven de zeespiegel, skigebieden, een groot aantal historische bezienswaardigheden zoals Delphi of Thebe, maar ook fantastische stranden worden gepresenteerd door de regio Centraal-Griekenland (7/D 34, https://www.visitcentralgreece.com), die ook zijn première viert op de CARAVAN SALON.
Uiteraard zullen bezoekers in Hal 7 ook veel goede bekenden ontmoeten. Zo is het Landvergnügen-platform (7/ B35, https://landvergnuegen.com/) weer aan de start en biedt het insidertips voor natuurgerichte plaatsen, bijvoorbeeld op boerderijen of bij wijnboeren, onder het motto "Zelden sta je mooier dan jij". De bijzonderheden van het op drie na kleinste EU-land worden gepresenteerd door het Sloveense Bureau voor Toerisme (7/ D01, https://www.slovenia.info/de). Het presenteert vakanties in een gevarieerd land, waarvan de diversiteit varieert van de hoogste berg van de Julische Alpen, Triglav (2.864 m), tot de glooiende heuvels aan de pittoreske Adriatische kust, die slechts 46 kilometer lang is. Buurland Istrië scoort ook op de kermis met een presentatie die gewoon plezier uitstraalt in buitenactiviteiten, chillen aan zee, typische lokale gerechten, wellness of unieke cultuur (7/ B26, https://www.istra.hr). Als u zich tijdens uw kampeertrip meer naar het noorden voelt, moet u zeker even stoppen bij Camping Baltic (7/ C26, https://www.campingbaltic.com/de/). Hier worden de schoonheden en bezienswaardigheden van Litouwen, Estland en Letland samen gepresenteerd.
De beste (insider) tips voor wandelen en trekking in lokale klimaten vindt u bij de Duitse Wandelvereniging (7/ D21, https://www.wanderverband.de/) en de Westfaalse bestemmingen en hun bekende en populaire bezienswaardigheid "Hermann" bij Lippe Toerisme (7/ D19, www.land-des-hermann.de).
Tickets en prijzen voor CARAVAN SALON Düsseldorf 2025: Het dagticket kost 20 euro voor volwassenen in het weekend, 18 euro op weekdagen; Gereduceerd (scholieren, studenten, Club CARAVAN SALON & boot, ADAC) in het weekend 18 euro, weekdagen 16 euro), voor kinderen (6 tot 12 jaar) is het dagticket 6 euro in het weekend en op weekdagen. Daarnaast wordt er van maandag tot en met vrijdag een middagticket aangeboden voor 10 euro (van 14 tot 18 uur). De prijzen voor de Preview Day zijn 39 euro voor volwassenen (gereduceerd 35 euro), kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 6 euro.
Hygiëne: Bij cassettetoiletten wordt afval veilig opgeslagen in een afvaltank en behandeld met toiletvloeistof. Bij vacuümzaktoiletten wordt het afval geseald in een plastic vacuümzak.
Loosgemak: Cassettetoiletten kunnen geleegd worden bij servicepunten, in septic systemen of in elk toilet dat is aangesloten op het riool. Vacuümzaktoiletten vereisen afvalverwerking via het restafval, wat lokaal tot beperkingen kan leiden.
Milieu-impact: Cassettetoiletten verbruiken weinig plastic en energie. Thetford-vloeistoffen breken afval af, neutraliseren geurtjes en maken verantwoord lozen mogelijk. Vacuümzaktoiletten gebruiken géén water, maar wél energie en veel plastic wegwerpzakken.
Kosten: Cassettetoiletten zijn tot vijf keer voordeliger in dagelijks gebruik. Bij vacuümzaktoiletten lopen de kosten snel op door het gebruik van zakken, stroomverbruik én een hogere aanschafprijs.
Cassettetoiletten blijven de meest duurzame keuze voor campers en caravans
Nieuwe vergelijking laat duidelijke verschillen zien tussen vacuümzaktoiletten en cassettetoiletten
De markt voor toiletoplossingen in campers en caravans ontwikkelt zich razendsnel. Steeds meer nieuwe concepten zien het licht, met als gevolg dat reizigers én fabrikanten soms door de bomen het bos niet meer zien. Daarom vergeleek Thetford, wereldwijd specialist in sanitair voor vrijetijdsvoertuigen, twee populaire systemen met elkaar: cassettetoiletten en vacuümzaktoiletten. De focus lag op hygiëne, flexibiliteit bij het lozen, milieu-impact en gebruikskosten – en de uitkomst biedt helderheid in een snel veranderend speelveld.
Vacuümzaktoiletten: eenvoudig, maar niet zonder gevolgen
Vacuümzaktoiletten ogen in eerste instantie eenvoudig: afval wordt automatisch in een plastic zak geseald en later afgevoerd. De gebruiker drukt op een knop, en hoeft de unit pas te reinigen of zakken te verwijderen als deze vol zijn.
Maar die eenvoud heeft een keerzijde. Het afval belandt in het restafval – en dat kan lokaal tot verwerkingsproblemen leiden, afhankelijk van wetgeving of beschikbare infrastructuur. Als zakken lekken in vuilcontainers, afvalverwerkers of op stortplaatsen, ontstaat alsnog een hygiënisch én ecologisch risico. Zeker wanneer vaste en vloeibare afvalstoffen samen worden opgeslagen.
Daarnaast vragen de gebruikte materialen (veel plastic) en het stroomverbruik om een kritische blik als het gaat om lange termijn duurzaamheid.
Praktijkvoorbeeld:
Twee personen, drie weken op reis, vijf toiletbezoeken per dag = 210 wegwerpzakken.
• Gebruikskosten (drie weken): ± €65,00 (€0,31 per zak)
• Adviesprijs: ± €1.400–€1.500
Cassettetoiletten: bewezen betrouwbaar, klaar voor de toekomst
Cassettetoiletten zijn al tientallen jaren de vertrouwde keuze van camper- en caravangebruikers. Het systeem werkt eenvoudig: het afval wordt opgevangen in een afvaltank met een beetje water en een dosis toiletvloeistof. Thetford’s additieven breken het afval af, verminderen geurtjes en gasvorming, en maken het legen hygiënisch en verantwoord.
De afvaltank dient als tijdelijke opslag en wordt later geleegd in het riool of een septic systeem. Daarom zijn de gebruikte additieven ook veilig voor waterzuiveringsinstallaties – inclusief gevoelige systemen zoals septic tanks. Alle Thetford-producten voldoen aan de EU-wetgeving hiervoor.
In Europa en het Verenigd Koninkrijk zijn voldoende aangewezen servicepunten beschikbaar, maar legen kan ook in elk regulier toilet dat is aangesloten op een rioleringssysteem.
Cassettetoiletten maken zo min mogelijk gebruik van wegwerpmaterialen en zijn ontworpen voor hergebruik. Met producten zoals de Fresh-up Set en Twusch wordt duurzaamheid nog toegankelijker en aantrekkelijker gemaakt voor gebruikers.
Praktijkvoorbeeld:
Twee personen, drie weken op pad
• Verbruik toiletvloeistof: < 1 fles Aqua Kem® Blue Concentrated (11 doseringen = ± €13,50)
• Waterverbruik: ± 5% van wat een huishoudenstoilet verbruikt
• Adviesprijs: Thetford C220-serie: €639–€679
Vooruitkijken naar nieuwe behoeften
De markt voor mobiele sanitairsystemen blijft zich ontwikkelen. Denk aan vacuümzak-, scheidingstoiletten en hybride systemen. Maar zoals Dirk Valder, Manager Product Management RV/OEM, uitlegt: “We zien duidelijk dat er een groep reizigers is die steeds vaker off-grid wil reizen. Deze groep heeft andere eisen op het gebied van sanitair, en dat vraagt om aangepaste systemen. Daarom hebben we een scheidingstoilet én een specifieke kit ontwikkeld om deze manier van reizen te ondersteunen.
Tegelijkertijd blijft het cassettetoilet de populairste keuze – niet in de laatste plaats omdat het perfect aansluit op bestaande rioleringsinfrastructuur. En dat blijft voorlopig de meest hygiënische, betrouwbare én duurzame manier om afval te verwerken.”
Thetford blijft zich inzetten voor verantwoorde innovatie. Oplossingen die passen bij de behoeften van reizigers én die bijdragen aan een betere planeet.