De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
Thibault en Julie worden groter... juni 2008
Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
Thibault en Julie in het ballenbad!
Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
03 april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
Een Betere Wereld
Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
28-02-2021
Even verpozen bij een prachtig beeld...
Zoon Bart zag een meerkoet opduiken uit het water en een kleine stap zetten om dan weg te vliegen. Die beelden werden achter elkaar geplaatst met dit prachtige rersultaat !
KLIK op de FOTO
Gewoon... even bij mijmeren als een mooie - en soms noodzakelijke - rustpauze. En morgen... zetten we ons verhaal weer verder !!!
Oostwaarts : de Maas via de Geer : : 16 sluizen nodig !!!
In 1807 werd beslist dat de Maas moest overgestoken worden in Venlo !
- het tweede project bereidde men voor door bronnenonderzoek in de Kempen. Maar , er was te weinig water voorhanden in de droge periodes. Het water moest dus van de Maaskomen! Daarbij had men vastgesteld dat de scheidingslijn lag te Lozen (39 m boven de zeespiegel). Vanuit Lozen enerzijds naar de Schelde via Herentals of Lier (16 sluizen) en anderzijds naar de Maas via Weert (11 sluizen).
En dan komen we bij de watervoorziening... en zijn we heel dicht bij huis !!!
Ondanks de strikte coronamaatregelen raast de tijd toch snel voorbij en wordt onze samenleving geconfronteerd met een nieuwe opstoot van besmettingen en ziekenhuisopnames.
Ik sta er even bij stil... je kunt bijna niet anders en ik word ook nog regelmatig met leed geconfronteerd omdat ik orgel speel bij uitvaarten : 2 deze week: vorige woensdag in ons dorp Lanklaar en morgen - zaterdag - in Meeswijk : Jan , een heel lieve man die steeds als eerste in de kerk aanwezig was op zaterdagavond en... omdat ik zelf steeds vroeg daar ben , had ik altijd een momentje om met hem een babbeltje te slaan. Dat zal ons in de kerk toch wel vergeven worden. Jan kende ook een heel lang gedicht van buiten over een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog : ik ben blij dat ik hem ooit de kans gaf om dat voor een volle zaal voor te dragen : daar bleef hij zo fier over ! Hij kwam er steeds op terug... Nu mag ik zijn uitvaart verzorgen : orgel spelen en zingen. Daarbij zeker een Marialied !!!
En vandaag - vrijdag - overleed Jos , een heel lieve buur , een man die vanuit een kleine werkplaats een grote onderneming met tientallen werknemers uitbouwde! Alle respect!!!
Oprechte deelneming aan de families en heel veel sterkte toegewenst !
Alles werd zeer gedetailleerd weergegeven wat de mogelijke kosten betrof maar ook wat het werk zelf betrof! Ik geef het hier weer omdat we ons dan ook heel goed kunnen voorstellen wat er hier bij ons gedaan werd om de verbinding tussen Maastricht en Lozen te realiseren !
De arbeiders moesten op een afstand van 80 cm van elkaar gaan staan om te werken, te graven. Schop in de grond , opgegraven grond naar links of - desgevallend - naar rechts te gooien ; die persoon nam het over enz... de laatste gooide de grond omhoog of vulde een korf die een arbeider of arbeidster op de rug droeg !
Stel je voor... wat een gewicht !
KLIK op de FOTO : bij Kaarst zie je nu nog het "restant" van het "Nordkanal" dat de Rijn met de Maas verbond : daar hebben ze er een mooie brug over "aangelegd" : de foto maakte ik daar in 2008... we zijn al een tijdje bezig met die studie !
De Franse ingenieurs beginnen alle mogelijke "pistes" te onderzoeken en ze doen heel veel opmetingen. Dat resulteert tenslotte in een 4-tal voorstellen om Rijn en Maas te verbinden.
1. Het voormalige traject van deFossa Eugeniana( zie : De Zuid-Willemsvaart 5 en 6 ) : 47,232 km. Daar kwam echter een probleem van de aanleg van sluizen bij kijken : vanaf de "scheidingshoogte" ( - water stroomt vanaf daar enerzijds naar de Maas en anderzijds naar de Rijn -) moest men 4 sluizen aanleggen naar de Maas-zijde en 2 naar de Rijnzijde. Beddingen moesten gegraven worden : 8 meter diep aan de Maaszijde (7 km) en 8 m diepte aan de Rijnzijde (17 km). En... er was het probleem van de watertoevoer: de riviertjes konden slechts zorgen voor een beperkt verkeer.
2. Het kortste tracé doorheen verschillende dalen , daar was het graven van eenbeddingvoor nodigtot een diepte van 30 meter: uiteraard te duur !
3. Een weg die gemakkelijker was bleek veel te lang te zijn : meer dan82 km!
4. Het4de trajectwerd uiteindelijk gekozen : vanGrimmlinghausen(bij Neuss aan de Rijn) naarVenlo: 53,2 km met9 sluizen: 7 naar de Maas en 2 naar de Rijn: vanaf de scheidingshoogte een verval van 28 m maar de Maas en 8 meter naar de Rijn. En ... er was ruim voldoende water (o.a. uit de Obererft) !
KLIK op de FOTO :vergelijkingvan het tracé van de voormalige Fossa Eugeniana en het door de Fransen uitgetekende Nordkanal !
Napoleon vond het vreselijk dat het scheepvaartverkeer op Maas en Rijn goederen naar Holland vervoerde. Dat betekende heel wat minder inkomsten voor Frankrijk. Dus wilde hij dat het verkeer via Maas en Rijn naar een Franse haven aan de Kanaalkust zou voeren. Gunstig eindpunt? Antwerpen aan de Schelde. Dat was ook een belangrijk steunpunt voor de Franse vloot : er was veel hout nodig voor de bouw van een oorlogsvloot en dit kon via een nieuwe verbinding uit Duitsland aangevoerd worden !
Er werden dan 2 belangrijke verbindingen bekeken :
- Schelde - Maas
- Maas - Rijn
Eerst gaan we ons concentreren op de verbinding tussen Maas en Rijn ! Er stonden 4 belangrijke criteria voorop :
1. Het kanaal moest zo kort mogelijk zijn
2. De kosten mochten niet te hoog zijn (bijv. grondwerken , sluizen, bruggen...)
3. Het kanaal moest het hele jaar door in gebruik zijn (o.a. voldoende water ! - dat wordt later ook bij ons belangrijk !)
4. Het kanaal moest een gunstige verdedigingslinie vormen tegen Midden-Europa !
Wanneer de Fransen hun plannen willen realiseren - bevaarbare waterweg doorheen hun gebied en verbindingen met Rijn en Schelde - denken ze aan de haalbaarheid van het kanaliseren van de Maas ! Dat zou al een heel stuk van de oplossing zijn.
Maar... in een studie (Lejeune) die ze vinden ( - later , in 1842 , wordt die studie ook opgenomen in het werk van Vifquain -) lezen ze dat het onhaalbaar is om de Maas te kanaliseren. Redenen die opgegeven worden :
- te grote verschillen in diepte naargelang droogte- en regenperiode (de Maas is een echte regenrivier)
- teveel "obstakels" : de studie vernoemt o.a. aanwezige inrichtingen voor visplaatsen met houten "hordenwerk" ( clayonnages ) , afval dat door de industrie in de Maas gestort wordt , slecht onderhouden trekwegen , de kademuren te Luik staan op instorten, ...
Vandaag gaf ik mijn 84ste lezing over "Oorlog en Vrede". Deze keer een heel exclusieve want het was de eerste keer dat het volledig online gebeurde. De jongeren volgden allemaal van huis uit.
KLIK op de FOTO : de jongeren en begeleidsters in beeld.
In het begin was het eigenlijk een beetje "raar" want je hebt bij deze presentatie geen oogcontact met de jongeren : dat hadden de begeleidsters wel. Maar éénmaal op dreef begon het heel goed te vlotten. De commentaren achteraf waren heel lovend...
Deze keer vertrok ik van de "kleine" oorlogen , beginnend bij het pesten , het online beledigen , het chatten , het versturen van mails, het gebruik van "social media". Daarna werden de beide Wereldoorlogen behandeld in vele facetten met ook bijzondere aandacht voor enkele soldaten van Elen. Tenslotte vertelde ik over mijn Boodschap voor een Betere Wereld in zovele talen en onze projecten in het buitenland.
Achteraf bleek ook dat enkele ouders meegevolgd hadden en het heel interessant vonden !
Lieve vormelingen: een mooi feest toegewenst (misschien in september...) , een mooie toekomst! En... aan de begeleidsters een heel dik proficiat voor de manier waarop jullie deze jongeren voorbereiden, niet alleen op hun Vormselfeest maar ook op een toekomst als mooie mensen !
In1789brak deFranse Revolutieuit. Weldra zouden de republikeinse - later de keizerlijke - legers Europa en Noord-Afrika aanvallen. In 1794 werden de Oostenrijkse legers - na een tussenperiode - definitief verslagen in onze regio. Er werd snel werk gemaakt van een indeling in departementen : de oude "heerlijkheden" moesten verdwijnen. Voor de regio van de huidige beide Limburgen betekende dit het ontstaan van het "Département de la Meuse Inférieure" (het Departement van de Nedermaas) : die hoofding zou weldra prijken op de officiële documenten !
KLIK op de FOTO : voorbeeld van een hoofding : Département de la Meuse Inférieure : met aanduiding volgens hetRepublikeins kalender: dat leggen we ook nog eens uit...
En relatief snel kwamen er plannen om Rijn - Maas en Schelde met elkaar te verbinden ! De verbinding heette "Le grand Canal du Nord". Daar gaan we dieper op in want er waren militaire , politieke en economische redenen.!!!
Overgangsperiode : we "gaan" richting Franse overheersing... en daar zullen we de "bedding" van de Zuid-Willemsvaart vinden!
Ondertussen worden er nog wel een aantal verbindings-plannen gesmeed maar verschillende projecten worden niet uitgevoerd omdat ze veel te duur zijn! We zitten namelijk in het "Ancien Régime" met talrijke grotere en kleinere "vorstendommen". Daarbij moet je iedere keer "betalen" wanneer je voorbijvaart...Laat staan om doorheen de verschillende "heerlijkheden" een kanaal te graven. Ook de Maas is onderhevig aan vele tollen: enkele tientallen wanneer je van Maastricht naar Venlo vaart !
Enkele projecten :
1755 : werken tussen Maas en Rijn (van de Rijn naar de Wesel)
1759 : de Pruisische koning Frederik de Grote wil een verbinding Rijn - Maas die gunstig zou zijn voor Pruisen.. te duur (project Baron Bilistein)
1764 : plan Guilhermin : te duur: doorheen verschillende vorstendommen
1779 : Mechelse handelaars en een Hasseltse advocaat ontwerpen een verbinding : Antwerpen - Rupel - Dijle - Demer - Munsterbilzen - kanaal - Maastricht
1787 project Verhees : Den Bosch via een kanaal verbinden met Tongeren en daar gebruik maken van de Jeker en verbinding realiseren met Maastricht (denk aan Carront)
We staan aan de vooravond van de Franse Revolutie!
Het ontwerp Carront (1751) werd niet gerealiseerd en we zullen nog een tijdje op de Fransen moeten wachten om te werken aan een verbinding Rijn - Maas - Schelde.
Vandaag enkele interessante toponiemen op de kaart van Carront.
Hij begint in de omgeving van Tongeren bij een bron die de meertjes (étangs : vijvers) bij Elderen voedt. Dan tekent hij het tracé verder naar de molen van "Vieux Joncs" , ons bekend als "Alden Biezen". Hij blijft dat "water-tracé" volgen van molen naar molen : Reinfortmeulen enz... Hij blijft de "étangs" en molens van Hengelhoof en Donderslagh volgen naar Meeuwen , Ellicom , Caulille . Op zijn kaart vermeldt hij ook Waterscheid, de Montagne Noire de Winterslagh , Genck...
Het water zou langzaam voortbewegen in Noordelijke richting naar het scheidingspunt tussen het Maas- en Scheldebekken. Later zal Napoleon op eenzelfde punt uitkomen.
KLIK op de FOTO : op een moderne kaart heb ik het ontwerp van Carront aangegeven : vanTongeren naar Kaulille !
In 1751 was er een zeer gedetailleerd plan om een kanaalverbinding te maken tussen Tongeren en de grote overslagplaats 's Hertogenbosch : het plan CARRONT !
KLIK op de FOTO
Tijdens één van mijn bezoeken aan het Rijksarchief te Hasselt "mocht" ik eens bladeren door een stapel plannen. En... ik ontdekte een kaart met begeleidende commentaar, een kaart die te maken had met de geplande aanleg van een kanaal , dwars doorheen Limburg.
"Plan géométrique d'un projet qui fait voir les endroits par où l'on pourrait faire passer un canal depuis TONGRES jusques à BOISLEDUC..... fait sur les lieux pendant le mois d'Octobre 1751 par CARRONT Ingénieur"...
Een heel interessant traject met een groot aantal toponiemen: deze keer laat ik de blogbezoek(st)er even zelf puzzelen. Bij een volgend item gaan we nader in op de aangeduide plaatsen !
Tijdens mijn wandeling vandaag ging ik uiteraard even kijken naar de Vrietselbeek , naar de plek waar voor de zoveelste keer de beverdam doorgestoken werd... En... tot mijn grote verbazing zag ik er waterhoentjes , ganzen en eenden rustig over hat laatste flinterdunne ijs "schuiven"...
KLIK op de FOTO
Het laatste ijs dit jaar? En heel uitzonderlijk op de Vrietselbeek die langzaam stroomt omdat er weinig water vanuit het kanaal komt en omdat het water "tegengehouden" wordt door enkele al dan niet volledig afgebroken beverdammen.
En... oh ja... we waren bezig over de Zuid-Willemsvaart. Wel... het water in de Vrietselbeek komt uit... de Zuid-Willemsvaart want - zoals we eerder vertelden - het water dat uit de bronnen komt om de Vrietselbeek te voeden stroomt richting Eisden, omwille van de mijnverzakkingen. Maar binnen afzienbare tijd zal het weer Noordwaarts georienteerd worden : daar berichten we nog over !!!
Voor de Fossa Eugeniana gaan we dus even terug naar het einde van de 16de eeuw en het begin van de 17de eeuw: een situatieschets.
In 1579 was het gedaan met de eenheid van de Nederlanden. Het Zuidelijk deel was verenbigd in de Unie van Atrecht (niet meer vechten tegen de Spanjaarden, katholiek geloof verdedigen) en Noordelijk was er de Unie van Utrecht (voortzetten van de strijd voor onafhankelijkheid tegen de Spanjaarden en op religieus vlak het behoud van het calvinisme).
In 1598 deed Filips II ("koning van Spanje) de Nederlanden cadeau an zijn dochter Isabella Clara Eugenia ter gelegenheid van haar huwelijk met aartshertog Albrecht van Oostenrijk. Er werd voortgevochten maar van 1609 tot 1621 was er het "Twaalfjarig Bestand".
En dan komen we heel dicht bij ons verhaal : één van de bepalingen was : "de Schelde blijft gesloten voor de scheepvaart"... In 1621 overleed Albrecht en zo kwémen de zuidelijke Nederlanden weer terug onder Spaans gezag: Clara Isabella EUGENIA werd landvoogdes.
De Hollanders blokkeerden de Scheldemonding... en dus dachten de Spanjaarden aan een verbinding van de Rijn naar de Maas: economisch belangrijk EN militair: men ging "schansen" aanleggen aan de zuidelijke zijde van het kanaal. En... toen begon het "lobbyen" om begin- of eindpunt te worden want dat betekende een enorm groot economisch voordeel. Volgens de kronieken zou de stad Venlo de Spaanse Markies d'Angelo een gouden beker vol munten aangeboden hebben...("une couppe d'orré pleine de Pistolles...") Iets van alle tijden ???
KLIK op de FOTO : een foto van een wegwijzer met o.a. sluizen en schansen...
Na de bewondering voor de prachtige foto van een mooie ijsvogel aan de oever van de Zuid-Willemsvaart duiken we weer in de geschiedenis van de Schelde-Maas-Rijnverbindingen. Napoleon zal een verbinding laten maken tussen de Rijn en de Maas en daarna een verbinding proberen te realiseren tussen Maas en Schelde : via dat laatste plan komen we weer heel dicht bij de Zuid-Willemsvaart.
Maar eerst gaan we nog bijna 400 jaartjes terug ! Napoleon heeft voor de verbinding van Rijn en Maas in het begin van de 19de eeuw gebruik gemaakt van een stukje van de"Fossa Eugeniana" (eerste helft 17de eeuw)... minder bekend maar... je kunt daar nu nog delen van de bedding van zien...
KLIK op de FOTO : deFossa Eugeniana: mooie kaart van de Fossa Eugeniana: op deze kaart gaan we zeker nog nader in... (atlas Blaeu)
Het officiële begin van de werken aan de Fossa Eugeniana of "Nieuwe Grift" had plaats op21 september 1626nabijRheinberg(aan de Rijn) : van daaruit zou men een verbinding realiseren metVenlo(aan de Maas) !
De spaden liggen gereed... in een volgende aflevering beginnen we te "graven" en verduidelijken we de plannen !
Vandaag hebben we er een dag-met-zuurstof van gemaakt. Zoon Bart was er even en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een mooie (- corona-proof-veilige) wandeling te maken!
Goed ingeduffeld, een tochtje langs het kanaal en... hij was op post : onze ijsvogel ! KLIK op de FOTO
Huisfotograaf Bart was in zijn nopjes en... we kwamen juist van de goede kant met zon in onze rug : daar zat "Icy" op de boord van het kanaal...
Daarna eens even naar het "Greven" gewandeld : een grindplas met daaromheen heel wat struikgewas en een beetje verder de bronnen van de Vrietselbeek. Die stroomt richting Eisden, anders dan vroeger, omwille van de mijnverzakkingen. Die hebben we nog eens goed kunnen ervaren door een wandeling over het kruinenpad : echt tussen de kruinen van de bomen door !
Morgen gaan we verder met onze reeks "De Zuid-Willemsvaart" , een "ader" doorheen ons Maasland.
Vandaag hebben we eens even enkele dingen op een rijtje gezet i.v.m. onze Boodschap voor een Betere Wereld:
Onze Boodschap voor een Betere Wereld verder verspreiden , daar gaat het om: we zijn nu de lijst aan het bestuderen van de diverse minderheidstalen ( Minority languages ) op de verschillende continenten. De grote moeilijkheid is dat er bij vele van die talen geen echt email-adres kan gevonden worden om een mail naartoe te zenden. Dus zoeken we verenigingen die deze talen beschermen. Maar ook daar vind je niet altijd een adres. Dus... kijken we naar de regio en proberen we mails te sturen naar bijv. Ministerie van Cultuur, naar stedelijke of gemeentelijke overheden, naar ambassades, ...
Dat lukte in het verleden... soms... Je krijgt dan een "fier" antwoord (want je erkent hun taal) met vertaling. Enkele voorbeelden : het "Bilts" kregen we van het gemeentebestuur; de Belgische ambassadeur in Kameroen riep zijn pertsoneel bij elkaar en bezorgde ons de vertaling van onze Boodschap in 5 Kameroenese minderheidstalen ; het Mocheno kwam tot ons via een dorp in de Dolomieten, ...
In het traject van de Zuid-Willemsvaart wordt Den Bosch (of 's Hertogenbosch) het beginpunt... maar als je de richting van het kanaal wil volgen , dan wordt deze waterweg gevoed vanuit de Maas in de omgeving van Maastricht... en wordt Den Bosch het eindpunt...
Waarom was Den Bosch zo belangrijk?
Reeds ten tijde van de Republiek liep doorheen Den Bosch een belangrijke handelsweg van Rotterdam en Amsterdan naar het Limburgse gebied (we bedoelen de regio van de huidige beide Limburgen) , naar het land van Luik en Duitsland . Dankzij een geografisch interessante ligging was de stad als het ware voorbestemd om een belangrijke plaats in te nemen als "overlaadplaats". Naar Rotteram (zee) en Amsterdam ging het via rivieren : Dieze , Maas en Merwede zorgden voor een trafiek van en naar Holland en naar het Zuiden, over landwegen door middel van de befaamde "Walenkarren" of "Hessenwagens". De wegen waren slijkerig , vol modder... en de Maas was niet het hele jaar door bevaarbaar en er waren heel veel "Maastollen" te betalen...
Het contact tussen karrentransport en waterverkeer vond plaats in de haven van Den Bosch ! Daar stond een grote kraan...
Deze keer presenteer ik u eenschetsom het hele probleem duidelijk te maken: we verbinden deRijn met de Maasende Maas met de Schelde.
Het kanaal dat die stromen wil verbinden heeft - uiteraard - water nodig ! En in het traject Maas richting Schelde zal onze Zuid-Willemsvaart terechtkomen , voort"bouwend" op een voedingskanaal (rigole nourricière) ... dat in de Franse periode gegraven werd!
Het wordt heel boeiend !
KLIK op de FOTO !
Het traject Neuss bij Düsseldorf (ongeveer) - Venlo - Antwerpen.
Van bij de Romeinen "springen" we naar Karel de Grote : de keizer wordt dikwijls vermeld als de man die zorgde voor het onderwijs maar op meer dan 50 jaren regeringsperiode... ondernam hij ook meer dan 50 veldtochten!
Zijn droom was het om - met economische en militaire belangen in zijn achterhoofd - de Noordzee te verbinden met de Zwarte Zee ! Dat lukt bijna... want als je de Rijn afvaart kom je net niet aan de Donau om dan de Zwarte Zee te bereiken. In Zuid-Duitsland komen zijriviertjes van beide stromen tot op ongeveer 2 km van elkaar. Dus... maakte hij daar (omgeving van Treuchtlingen) een verbinding (in 793). Daarbij moest echter een hoogteverschil overwonnen worden en... echte sluizen, dat ging nog niet.
KLIK op de FOTO : je ziet hoe een verbinding tot stand wordt gebracht via bijriviertjes van Rijn en Donau
Hij liet dus enkele meertjes aanleggen en daartussen liet hij op een helling boomstammen leggen : daarover werden de schepen omhoog of naar beneden verplaatst ... en daarna voeren ze rustig verder : via de Donau naar de Zwarte Zee , via de Rijn naar de Noordzee !
Het dorpje waar je nu nog de resten kan zien van de Fossa Carolina" ( - adjectief gevormd vanaf Carolus -) heet Graben ! En... daar werd gegraven !!!
Onze 4 kleinkinderen: foto 1 : Maarten en Jonas foto 2: Thibault en Julie ! foto 3: Thibault en Julie worden groter! foto 4: Julieke bij de kerstman foto 5: Thibault als cowboy in de turnles! foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter! foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa. foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek