Met de Bellini 620 TD Prof 25 brengt Tabbert een nieuwe Bellini om heel het jaar te kunnen bewonen op het toneel. Ook dat nieuwe model wil zich met markante uitvoeringen en praktische uitrustingen laten opmerken. Bijzonder met zijn smalle hoge ramen in de zijwanden komt hij niet ongemerkt voorbij.
Voor een ideaal slaapcomfort zorgt het Fransbed achterin met het kleine kamertje er vlak naast. Vooraan is een luxe U-groep met twee kleurige rugkussens, een in de hoogte verstelbare tafel, vergeten we zeker niet de uitgebreide verlichting met instelbare leeslampen, dimbare lichten om het interieur gezellig te maken.
Het meest opvallend van de nieuwe Bellini is zijn schitterend interieur met donker hout decor en witte handvrije bovenkastdeuren, super modern. In de keuken zit een hoogtepunt verborgen: het fornuis verdwijnt volledig onder een stijlvol werkblad en verschijnt alleen als het echt nodig is.
Onder het blad zijn twee kookvuren en spoelbakje verborgen, terwijl het front vooraan er uit ziet als een gewone kast tussen het meubilair. Een groot donker omlijnt dakluik zorgt samen met de drie vensters voor veel daglicht in het woongedeelte. Bij deze luxe nieuweling wordt niets
Wat weten we over het gewicht van onze kampeerauto
Let op met het MTM van uw kampeerauto.
Omdat elk voertuig in de rijmodus slechts een totaalgewicht mag hebben dat door de fabrikant is gedefinieerd, zijn gewichtsgerelateerde specificaties bijzonder belangrijk bij de aankoop van een kampeerauto of busje. Dit geldt met name bij het kiezen van pakketten en speciale uitrusting die in de fabriek zijn geïnstalleerd. Houd er rekening mee dat het totale gewicht dat in het wegverkeer is toegestaan, nooit mag worden overschreden tijdens het rijden.
De onderstaande informatie is daarom bedoeld om het configureren van uw voertuig gemakkelijker te maken en de wettelijke vereisten met betrekking tot voertuiggewichten uit te leggen. Lees deze informatie zorgvuldig door voordat u begint met het configureren van uw voertuig en neem contact op met uw dealer als u vragen hebt.
Het technisch toelaatbare totaalgewicht Het technisch toelaatbare totaalgewicht in beladen toestand vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in de configurator. Deze waarde vertegenwoordigt het door de fabrikant vastgestelde totaalgewicht dat het voertuig tijdens het rijden niet mag overschrijden. Anders kunnen er in veel Europese landen, waaronder Duitsland, boetes worden uitgeschreven. Omdat u als bestuurder van het voertuig verantwoordelijk bent voor het naleven van het technisch toelaatbare totaalgewicht, raden wij u aan om uw voertuig voor elke reis te controleren en uw voertuig te wegen voordat u vertrekt.
Gewicht in rijklare toestand Het gewicht in rijklare toestand heeft betrekking op het gewicht van het voertuig (met standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant) met een brandstoftank die voor ten minste 90% is gevuld en omvat het gewicht van de bestuurder (dat is berekend op een nominale waarde van 75 kg), het gewicht van de brandstof en vloeistoffen, het gewicht van de bovenbouw en de bestuurderscabine en het gewicht van de trekhaak en de bandenreparatieset (voor zover deze aanwezig zijn). Informatie over het gewicht in rijklare toestand vindt u ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator. Het is belangrijk om op te merken dat het gewicht in rijklare toestand een waarde is die is berekend in de typegoedkeuringsprocedure, die onderhevig is aan wettelijk toegestane schommelingen tot +/- 5%. Omdat deze schommelingen van invloed zijn op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet bij de configuratie en selectie van pakketten en speciale uitrusting rekening worden gehouden met het optreden van wettelijk toegestane schommelingen. Voorbeeld: In de technische gegevens wordt het gewicht in rijklare toestand voor de door u gekozen plattegrond vermeld als 2.910 kg. Deze berekende waarde is onderhevig aan wettelijk toegestane schommelingen van +/- 5%, d.w.z. +/- 146 kg. Het gewicht in rijklare toestand van het individuele voertuig kan dus variëren van 2.764 kg tot 3.056 kg. De wettelijk toegestane schommelingen vermelden wij ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator als aanvullende tekst tussen haakjes.
Het gewicht van de passagiers Het gewicht van de passagiers wordt berekend op basis van het aantal door de fabrikant gedefinieerde gordelbevestigde stoelen en is vastgesteld op een nominale 75 kg per stoel, terwijl het gewicht van de bestuurder, dat al in het gewicht in de rijklare toestand is opgenomen, moet worden afgetrokken. In het geval van een voertuig met vier gordelbevestigde stoelen bedraagt het gewicht van de passagiers dus 225 kg (3 x 75 kg). Het aantal gordelbevestigde stoelen vindt u in de technische gegevens van onze campers en bestelwagens, evenals in onze configurator. Houd er rekening mee dat deze getallen het hoogst mogelijke aantal gordelbevestigde stoelen voor de betreffende serie-uitvoeringvloerindeling vertegenwoordigen. Het aantal gordelbevestigde stoelen kan echter door de selectie van pakketten en speciale uitrustingen worden verminderd of een verhoging van het laadvermogen van het voertuig noodzakelijk maken.
Het werkelijke gewicht van het voertuig | Pakketten en speciale uitrustingen Het werkelijke gewicht van het voertuig heeft betrekking op het gewicht van het voertuig in rijklare toestand plus de in de fabriek geïnstalleerde pakketten of speciale uitrustingen en staat vermeld onder punt 13.2 van het conformiteitscertificaat (CoC). Dit cijfer omvat niet de speciale uitrustingen of andere accessoires die door een verkoper of door u persoonlijk worden toegevoegd na levering van het voertuig vanuit de fabriek. Er dient te worden opgemerkt dat het werkelijke gewicht van het voertuig ook een berekende waarde is, die kan afwijken van een waarde die voor uw individuele voertuig is vastgesteld vanwege wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand als een berekende waarde van het werkelijke voertuiggewicht. Informatie over de gewichten van de af fabriek beschikbare pakketten en speciale uitrustingen voor onze kampeerauto’s en bestelwagens vindt u in onze configurator en in de technische gegevens.
Laadvermogen en minimaal laadvermogen Het laadvermogen is de maximale lading die een voertuig mag vervoeren en wordt berekend door het gewicht in rijklare toestand, het gewicht van de passagiers en het gewicht van de af fabriek gemonteerde pakketten en speciale uitrustingen af te trekken van het technisch toegestane totaalgewicht.
Voorbeeld:
Technisch toelaatbaar totaalgewicht
3.500kg
Gewicht in rijklare toestand
– 2.910kg
Gewicht van de passagiers
– 225kg (3*75kg)
Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting
– 100kg
Lading
= 265kg
De installatie van pakketten en speciale uitrustingen leidt daarom altijd tot een vermindering van het laadvermogen. De maximaal beschikbare gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen voor elke plattegrond worden afzonderlijk weergegeven in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator. Voor kampeerauto’s en bestelwagens als voertuigen van klasse M1 is het wettelijk verplicht om te voldoen aan een minimumlaadvermogen, d.w.z. de minimale lading die een voertuig kan vervoeren. Dit minimumlaadvermogen mag noch bij het configureren van een voertuig, noch tijdens de productie worden onderschreden en wordt voor onze kampeerauto’s en bestelwagens berekend volgens de volgende formule:
Minimale laadcapaciteit in kg ≥ 10*(n + L)
Waarbij: “n” het maximale aantal zitplaatsen met gordel is, plus de bestuurder van het voertuig, en “L” de totale lengte van het voertuig in meters is.
Voorbeeld: Bij een kampeerauto met 4 gordelbeveiligde zitplaatsen en een lengte van 7 m bedraagt het minimale laadvermogen 110 kg (10 x [4+7]). Het is belangrijk om op te merken dat wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand het laadvermogen van het individuele voertuig kunnen verhogen, maar ook kunnen verlagen. Voorbeeld (zoals eerder):
Technisch toelaatbaar totaalgewicht
3.500kg
Gewicht in rijklare toestand (+ 4%)
– 3.026,4 kg
Gewicht van de passagiers
– 225kg (3*75kg)
Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting
– 100kg
Lading
= 148,6 kg
Om te voorkomen dat dergelijke schommelingen leiden tot een tekort aan het wettelijk voorgeschreven minimum laadvermogen, hebben wij het maximumgewicht voor pakketten en speciale uitrustingen aan de kant van de fabrikant beperkt op basis van de wettelijk toegestane schommelingen. Informatie hierover vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator. In deze gegevens is ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten / speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren. Indien het configuratieproces voor onze kampeerauto’s en bestelwagens ertoe leidt dat de door de fabrikant gedefinieerde bovengrens hiervoor wordt overschreden als gevolg van de keuze van pakketten en speciale uitrustingen, kunt u alleen doorgaan met het configuratieproces als u pakketten, speciale uitrustingen of gordelstoelen deselecteert of ervoor kiest om het laadvermogen van het voertuig te vergroten. Anders kunt u het geconfigureerde voertuig niet configureren of bestellen. In uitzonderlijke gevallen kan het wegen aan het einde van de productielijn, ondanks een beperking van de gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen, aan het licht brengen dat het minimale laadvermogen van het individuele voertuig wordt onderschreden als gevolg van wettelijk toegestane schommelingen. In dergelijke gevallen verzenden wij het betreffende voertuig niet voordat is gewaarborgd dat aan het minimale laadvermogen is voldaan door het verwijderen van verpakkingen, speciale uitrusting of stoelen met gordels, of voordat het laadvermogen van het voertuig is vergroot.
Wie van plan is om de komendemaanden met de kampeerauto op reis tegaannaarwintersegebieden, moet nadenken over de vraag of winterbandennodig zijn. Die geven je immers meer grip. Maar wat zijnnu eigenlijk de regels? In welkelanden zijn winterbandenverplichtenwaarheb je voldoendeaansneeuwkettingen? We zetten alle info voor je op eenrijtje.
Nederland
In Nederlandis het niet verplicht om met winterbanden te rijden. De overheid raadt wel aan om, wanneer er winterse omstandigheden zijn, toch de winterbanden op de auto of camper te monteren. De wettelijk verplichte minimumdiepte van de groeven bedraagt 1,6 millimeter.
All-seasonbanden met het alpine-symbool (3PMSF), met bergen en sneeuwvlok, voldoen ook bij winterse omstandigheden. Rijden met spijkerbanden of sneeuwkettingen is in Nederland niet toegestaan.
België
Ook in België geldt geen verplichting voor winterbanden. De keuze staat je vrij ze toch op te leggen wanneer je het nodig acht. Dan moeten ze minstens een reliëf van 1,6 millimeter hebben – al wordt 4 millimeter aangeraden – en moet je ervoor zorgen dat op dezelfde as identieke banden liggen. Een combinatie van zomer- en winterbanden is dus mogelijk, als je bijvoorbeeld vooraan zomerbanden en achteraan winterbanden monteert.
Rijd je met winter- of ‘modder en sneeuw’-banden, dan moet je wel even letten op de code van de band, die samenhangt met de snelheid die je er maximaal mee mag rijden.
Heb je een auto of camper met een topsnelheid hoger dan de code op je band aangeeft, dan moet je in België een sticker op je dashboard plakken die de lagere maximale snelheid van die banden steeds in je gezichtsveld houdt. Winterbanden die hieronder vallen, mag je het hele jaar monteren. M+S-banden met deze eigenschap mag je alleen tussen 1 oktober en 30 april op de auto of camper hebben.
Sneeuwkettingen zijn alleen toegestaan wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs, spijkerbanden alleen in heel uitzonderlijke gevallen wanneer de Belgische Minister van Mobiliteit het gebruik ervan toestaat. De snelheid die je met sneeuwkettingen mag rijden, is beperkt tot 50 kilometer per uur. Dat geldt overigens voor alle Europese landen.
Luxemburg
Bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltende sneeuw, ijs of rijp moet je in Luxemburg met winterbanden rijden. Die moeten voorzien zijn van een sneeuwvlok- of M+S-symbool om als zodanig beschouwd te worden en een profieldiepte hebben van minstens 1,6 millimeter. Ook hier wordt 4 millimeter aangeraden.
Alle vier de wielen moeten voorzien zijn van winterbanden, een combinatie zoals in België is niet toegestaan. Behalve voor campers met een toegestane maximale massa groter dan 3.500 kilogram, in dat geval volstaat het monteren van de winterbanden op de wielen van de aandrijfassen. Uiteraard kun je op alle vier de wielen de winterbanden monteren voor een nog betere grip.
Sneeuwkettingen zijn toegestaan, maar enkel als de weg bedekt is met sneeuw en ijs. Op sommige plaatsen is het dan ook verplicht, maar dat wordt aangegeven met bovenstaand rond, blauw bord waarop een witte band met sneeuwkettingen staat. Spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Duitsland
Het is verplicht om in Duitsland met winterbanden te rijden tijdens winterse omstandigheden. Weersituaties die daaronder vallen, zijn gladheid door sneeuw(modder) en door ijs- of rijpvorming. De minimale diepte van de groeven is 1,6 millimeter, maar 4 millimeter wordt aangeraden. De winterbanden dienen op alle wielen gemonteerd te worden.
Sinds 1 oktober 2024 zijn in Duitsland banden met alleen het M+S-symbool niet meer voldoende om in winterse omstandigheden te rijden: het alpine-symbool moet (ook) op je band staan.
Net als in België moet je rekening houden met de maximale snelheid van de winterband in relatie tot die van je auto of camper en indien nodig een sticker in je gezichtsveld aanbrengen.
Sneeuwkettingen zijn in sommige (berg)gebieden verplicht, wat wordt aangegeven met het bekende bord. Ook in gebieden waar het bord niet staat, mag je ermee rijden, maar dan moet de weg wel bedekt zijn met sneeuw of ijs. De sneeuwkettingen moeten minstens op alle aangedreven wielen worden bevestigd. Spijkerbanden zijn in Duitsland verboden.
Oostenrijk
Ook Oostenrijk verplicht het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Sneeuw op de weg, sneeuwmodder of ijs: winterbanden erop, op alle vier de wielen. Hier is het verplicht dat de groeven van de banden minstens 4 millimeter diep zijn.
In Oostenrijk vallen zowel banden met het alpine- als M+S-symbool onder de winterbanden. Ter vervanging van winterbanden mag je ook met sneeuwkettingen rijden op tenminste alle aangedreven wielen. Dit mag overigens alleen wanneer de weg ononderbroken bedekt is met een sneeuw- of ijslaag.
Sneeuwkettingen kunnen verplicht zijn in berggebieden, wat in dat geval wordt aangegeven met het desbetreffende bord. Passende sneeuwkettigen moet men bij hebben. Je mag ook met vier spijkerbanden rijden, van 1 oktober tot 31 mei, maar moet dan wel een sticker met het spijkerbandsymbool achter op de auto of camper bevestigen. Zo’n sticker kun je kopen bij de ÖAMTC of ARBÖ, de Oostenrijkse tegenhangers van de ANWB.
Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.
Koetswerk
De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.
Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.
Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.
Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.
Achter de zitgroep heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.
Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.
Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.
Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.
Verkeersongevallen zorgen naast onnoemelijk veel menselijk leed nog voor veel meer negatieve gevolgen zoals materiële schade, medische kosten en werkonbekwaamheid. Vias institute heeft in een nieuwe studie nu berekend dat de totale maatschappelijke kost voor verkeersongevallen in ons land per jaar naar schatting zo’n 11 miljard euro bedraagt. Elke verkeersdode kost de maatschappij 7 miljoen euro en een zwaargewonde 700 000 euro. Deze cijfers omvatten ook de menselijke kosten, waarover vandaag op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers uitgebreid zal worden gesproken. Dit is het moment waarop alle organisaties die werken rond verkeersveiligheid oproepen om stil te staan bij de 501 verkeersdoden en 45 000 gewonden die vorig jaar in ons land vielen.
Waarom kosten berekenen? Het objectief benaderen van verkeersonveiligheid kan op verschillende manieren. Meestal wordt enkel gesproken over het aantal doden en gewonden, maar een inschatting van de kosten van verkeersongevallen is een andere manier om de impact van verkeersonveiligheid op de hele maatschappij aan te tonen. Ook al kan je moreel gezien op een individueel mensen leven geen prijs zetten, toch kunnen kostenschattingen gebruikt worden in economische kosten-baten analyses van oa verkeersveiligheidsmaatregelen. Verkeersdode kost 7 miljoen, zwaargewonde 700 000 euro Vias heeft op basis van nationale bronnen nu een actuele kosteninschatting voor België gedaan van het totaal aantal verkeersongevallen. De totale kost wordt voor het jaar 2022 geschat op bijna 11 miljard Euro. Elke verkeersdode kost de maatschappij ongeveer 7 miljoen euro. In totaal maken de maatschappelijke kosten van verkeersdoden een derde uit van alle kosten door verkeersonveiligheid in ons land. De kosten voor een zwaargewonde liggen rond de 700 000 euro en elke lichtgewonde kost de maatschappij bij benadering 70 000 euro.
Slachtoffers
Eenheidskost (EUR 2022)
Aantal slachtoffers en voertuigen 2022
Totale kost (EUR 2022)
Doden 30 dagen
€ 6.799.191
540
€ 3.671.563.250
Zwaargewonden
€ 694.216
3.400
€ 2.360.334.828
Lichtgewonden
€ 67.454
42.134
€ 2.842.094.091
Voertuig met enkel materiële schade
€ 4.184
487.329
€ 2.039.216.188
Alle slachtoffers
€ 10.913.208.356
Welke kosten worden in rekening gebracht? Na een verkeersongeval zijn er verschillende soorten kosten die veroorzaakt worden. Die kosten kunnen opgedeeld worden in slachtoffergerelateerde kosten en ongevalskosten. Kosten die samenhangen met het slachtoffer zijn oa medische kosten en kosten omdat je niet meer kan gaan werken. Deze kosten zijn redelijk makkelijk kwantificeerbaar. Het productieverlies van een slachtoffer is gelijk aan de waarde van de verloren productie gedurende de volledige tijd dat die persoon niet kan werken. De waarde van de productie van een individu wordt afgeleid van bijvoorbeeld het inkomen of het bruto binnenlands product (BBP) per persoon. Menselijke kosten zijn moeilijker te berekenen: de menselijke kosten drukken het leed uit dat verkeersongevallen veroorzaken voor de betrokkenen en hun omgeving. Daarnaast is er ook het verlies aan levenskwaliteit door zware of lichte verwondingen en het verlies aan levensjaren door vroegtijdig overlijden. Het zijn immateriële kosten, ze hebben geen uniforme marktprijs en zijn dus minder gemakkelijk om te becijferen dan de andere kosten. Toch worden ze standaard opgenomen in de berekening van de maatschappelijke kosten aangezien ze een aanzienlijk verlies aan sociale welvaart voorstellen. Er zijn internationaal enkele erkende modellen die gebruikt worden om een kostprijs te bepalen voor zowel ongevallen met gewonden als ongevallen met doden. Daarnaast zijn er directe kosten gelinkt aan het ongeval: schade aan voertuigen en infrastructuur, files die leiden tot productiviteitsverlies, administratiekosten voor hulpdiensten en verzekering, eventuele begrafeniskosten etc. Voor deze kosten zijn duidelijke prijzen voorhanden zoals marktprijzen en lonen. Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers Elke 3de zondag is er de 'Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers'. Wereldwijd worden dan alle verkeersslachtoffers herdacht. In ons land organiseert Rondpunt samen met Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE, Over-Hoop, OTL en Getuigen onderweg vandaag om 11u een herdenkingsmoment in Herent waar stilgestaan wordt bij alle verkeersslachtoffers en doden die vorig jaar om het leven zijn gekomen in ons verkeer. An Vandeborne, directeur OVK-SAVE: “We brengen vandaag eer aan alle verkeersslachtoffers en betuigen onze steun aan de getroffenen. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. In 2023 verloren 501 mensen het leven in het verkeer. Dat is 501 keer iemands kind, iemands geliefde. 76 onder hen waren kinderen onder de 25 jaar. Denk daarom nooit dat het jou niet kan overkomen. Zij mogen nooit vergeten worden want elk kind heeft recht op een veilige leefomgeving met zorg voor elkaar."
De fabrikant uit Mertingen is nooit gehaast om zijn caravans in een ander kleedje te steken. Als hij het doet zien we een bijna geheel nieuwe caravan, zo is het ook voor de 3 nieuwe Diamant modellen 2025. Het koetswerk was al bekend vooral zijn achterfront met de lijn vormige lichten is een blikvanger. De getinte ramen tussen de fijne profielen en wit front zorgen voor een schitterend contrast van de zijwanden. De kloeke buitendeur met haar afvalbakje en de grote handgreep houdt de ongewenste buiten.
Het interieur heeft een metamorfose gekregen, werd met bewonderende grote ogen door bezoekers bekeken. Het nieuwe donkere decor gecombineerd met wit glanzende deurtjes zijn een lust voor het oog plus een aangenaam gevoel om er tussen te wonen. Licht grijze vlakken voor vloer, wanden en plafond zorgen voor een nooit gezien schitterend interieur.
De nieuwe ergonomische gevormde twee kleuren kussens in lichtgrijs en zeker de uitgebreide verlichting zijn er niet vreemd aan. Ieder deel van het interieur kan naar gelang het gebruik in het licht worden gezet terwijl een aantal lampen kunnen gedempt worden om een gezellige sfeer te creëren.
Buiten het schitterend interieur zijn er wel enkele elementen veranderd die niet zo dadelijk in het ook vallen. Zo zijn de 200 l grote compressie koelkasten in de 560 DW en de 650 GDW niet zo direct herkenbaar omdat ze dieper in plaats van breder zijn. Vloerverwarming is gekoppeld aan de warmwater verwarming met dezelfde techniek als de vorige Diamanten.
De indeling van de interieurs is nagenoeg hetzelfde dan hun voorgangers, allen de meest succesvolle zijn overgebleven. Zo blijft de 560 DW uitgerust met een Fransbed en achterin een badkamer over de volle breedte van de caravan. de 560 SGW blijft zijn enkele bedden behouden. In de 650 GDW met dubbele as blijft genoeg plaats voor een ruime douchecabine boven de assen. Niet tegenstaande het totaal nieuwe interieur en we weer een jaar verder zijn werden de prijzen afhankelijk van het type minder dan 1.000 euro verhoogd.
Meer info: www.fendt-caravans.deBeneluxlaan 8970 Poperinge
In 2025 viert Duitslands grootste attractiepark niet alleen zijn 50e verjaardag, maar ook een halve eeuw gedeelde herinneringen en emoties. Met speciale activiteiten en evenementen, een nieuwe familie-attractie en een heuse bioscoopfilm viert de eigenaarsfamilie Mack het hele jaar door de succesvolle geschiedenis van het bedrijf. Onder het motto “Europa.Samen.Beleven.” wordt de Europese gedachte in de schijnwerpers gezet. Gasten kunnen zich verheugen op een onvergetelijke en intensieve reis door Europa, waarbij ze tal van hoogtepunten te wachten staan. Ze kunnen ook uitkijken naar enkele nieuwe shows. In de 50 jaar van zijn bestaan heeft Europa-Park bijna 150 miljoen gasten ontvangen en werken er mensen uit meer dan 100 verschillende landen. Deze culturele diversiteit is in het jubileumjaar op een heel speciale manier te zien en te beleven.
50 jaar Europa-Park
Het jubileumseizoen begint met het eerste Nordisches Lichterfest in Rulantica, het waterpark van Europa-Park. Van 13 januari tot 21 maart 2025 wordt de Waterwereld omgetoverd tot een fonkelende zee van lichtjes. Gasten kunnen zich verheugen op magische verlichtingen, schitterende shows en entertainment en een dansend Noorderlicht. Op 22 maart begint Europa-Park dan met zijn magische zomerseizoen. Voor de 50e verjaardag kunnen gasten een jaar vol hoogtepunten verwachten met volop entertainment. Naast een nieuwe parade met indrukwekkende praalwagens en dansers in kleurrijke kostuums, biedt het jubileumjaar spectaculaire nieuwe optredens met Europa-Park-artiesten. Op de twee zomeravondfeesten kun je fantastische shows, vele verrassingen en meer dan 15 uur snel attractieplezier verwachten. Op 12 juli, de verjaardag van Duitslands grootste themapark, en op 23 augustus, wanneer de Europa-Park JUNIOR CLUB zijn 10e verjaardag viert, kunnen bezoekers zich verheugen op actie, adrenaline en plezier tot middernacht. De cultuur en keukens van verschillende Europese landen worden gepresenteerd op verschillende themafeesten onder het motto “Europa.Samen.Beleven”. In het kader van “Feesten onder de sterren” zal de bekende kunstenaar Ottmar Hörl een grote installatie maken in het historische park van Slot Balthasar. De “Tuin van Sterren” met 100 gouden sterren is bedoeld om bezoekers te inspireren en discussies op gang te brengen.
Bezoekers kunnen zich verheugen op maar liefst twee openingen tot middernacht
Niet alleen verschillende nationaliteiten, maar ook verschillende generaties hebben in de afgelopen decennia het grootste attractiepark van Duitsland bezocht. In de “Art Contest 2025” kunnen zij hun herinneringen en bijzondere ervaringen delen met andere gasten en hun creatieve werken inzenden - in de vorm van fotografie, dans, constructie, handwerk of tekeningen. De beste inzendingen worden tentoongesteld op de “ART BOULEVARD 2025” in Europa-Park. De wedstrijd wordt ondersteund door de TALENT ACADEMY.
De bioscoopfilm „GRAND PRIX OF EUROPE“ met Ed & Edda
Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van Europa-Park zullen de mascottes Ed & Edda en hun vrienden het bioscoopscherm veroveren. De coproductie “GRAND PRIX OF EUROPE” van MACK Magic en Warner Bros. Film Productions Germany zal het bioscooppubliek verrassen met sympathieke personages, een boeiend verhaal, actie en humor. De film wordt geproduceerd door Michael Mack, managing partner van Europa-Park en oprichter van het entertainmentbedrijf MACK Magic. In 2025 opent het grootste attractiepark van Duitsland een bijbehorende familie-attractie in het themagebied Luxemburg. In het innovatieve gameplay theater “Grand PRIX Edventure” worden bezoekers lid van het raceteam van Ed & Eddas en meegenomen op een race dwars door Europa, langs adembenemende filmlocaties van de animatiefilm GRAND PRIX OF EUROPE.
Er zullen verschillende themafeesten zijn tijdens het jubileumseizoen
Er is ook genoeg actie en adrenaline in de andere Europese themagebieden. In het themagebied Kroatië kunnen gasten de multi-launch coaster “Voltron Nevera powered by Rimac” beleven. De “Alpenexpress Enzian” en de “Tiroler Wildwaterbaan” in het Oostenrijkse themagebied bieden eveneens onvergetelijk plezier.
Voor iedereen die na een dag vol belevenissen een stukje Europa-Park-geschiedenis mee naar huis wil nemen, is er een exclusieve 50-jarige jubileumcollectie, met o.a. het officiële verzamelalbum en de 50-jarige Europa-Park-kroniek. Om het jubileumjaar af te sluiten presenteert DJ BoBo van 15 tot en met 17 januari 2026 zijn tour in de Europa-Park Arena met een spectaculair decor en indrukwekkende choreografie.
Het terrein van Camp Resort & Europa-Park Camping wordt uitgebreid
Met meer dan 100 shows en attracties en 17 Europese themagebieden vermaakt Duitslands grootste attractiepark elk jaar meer dan zes miljoen gasten. Het familiebedrijf is een van de populairste toeristische bestemmingen van het land en ontving al negen keer de hoogste onderscheiding in de branche, de “Golden Ticket Award” voor “Beste attractiepark ter wereld”. Het Europa-Park Resort blijft zich gestaag verder ontwikkelen. Het Camp Resort en de Europa-Park-camping worden momenteel uitgebreid. Er komen daar nieuwe horecagelegenheden, overnachtingsmogelijkheden en een nieuw sanitair gebouw. Gasten kunnen zich in het jubileumjaar hier al verheugen op deze hoogtepunten.
Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al negen keer uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 17 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 14. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 23 uur show op het programma. Vanaf eind 2019 beschikt Europa-Park ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping.
Knaus is een van de caravanbouwers die regelmatig met verbeterde types van zijn gamma op de markt verschijnt vandaar zijn groot aanbod van caravans.
Een grondplan
Volgens de plannen moest de Sport reeks voor 2025 her ingericht worden en bijzonder minder gewicht op de weegschaal zetten en zelfs zonder prijsverhoging.
De Sport mag gezien worden
De nieuwe Sport werd voor 2025 van binnen en buiten serieus gemoderniseerd de constructie aangepast en hij verloor een aantal kilogrammen. De fabrikant heeft de prijs voor een basiscaravan ook kunnen verminderen. Voor de kleine type betaald men zelfs minder dan 20.000 euro.
Knappe bovenkasten
In het nieuwe buitendecor werden de katogen achterlichten behouden echter in een kleinere versie maar geven meer licht hoewel de techniek behouden bleef. Voor het interieur werd een totaal nieuwe uitvoering bedacht dat de Sport met moderne elementen een attractieve indruk geeft.
De keuken
Daarbij zijn de techniekers er in gelukt de caravan wat lichter te maken niettegenstaande het meubilair er zeer solide uitziet. Met alle veranderingen en verbeteringen samen zijn de ingenieurs er in geslaagd de Sport 450FU 18 kg lichter te maken dan zijn voorganger. Het klinkt niet veel zijn voorganger echter behoorden al tot de min of meer licht gewicht caravans. Nu hopen dat de kwaliteit even goed is als de voorgangers.
De U zitgroep
Daarbij behoudt de Sport alle vernieuwingen die alle modellen hebben zoals koken op gas of inductie. Als optie kan men de moderne generatie dakkoelers bekomen met een LTE WLAN buiten antenne. Een grote nieuwigheid in het sanitair is het Cleanflex Toilette een eigen ontwikkeling door het personeel van Knaus. De Cleanflex past in alle draaibare wc’s.
Het nieuwe wc
Klanten kunnen kiezen tussen 14 types Sport uitvoeringen, zeker genoeg om naar iedere wens een indeling te vinden. Daar tussen bevinden zich types voor twee personen tot caravans met een kinderkamer. Zo ziet Knaus-Tabbert de toekomst rooskleurig te gemoed.
Wereldpremière: Malibu genius performance 4x4 641 LE – een unieke combinatie van geavanceerde technologie met permanente vierwielaandrijving
Zelfverzekerd rijden en comfortabel reizen, zelfs in uitdagende omstandigheden
De verbetering van Malibu genialiteit: Malibu geniale prestaties 4x4
Het unieke eerste model: Malibu genius 641 LE met verlengstuk aan de achterzijde
Het basisvoertuig met geweldige offroad-kwaliteiten: Mercedes-Benz Sprinter 4x4
Hij gaat waar anderen buiten moeten blijven - de Malibu genius performance 4x4 641 LE opent nieuwe mogelijkheden voor zelfverzekerd rijden en comfortabel reizen, zelfs in uitdagende omstandigheden en in afgelegen gebieden. De Malibu genius performance 4x4 641 LE beleefde zijn wereldpremière – effectief geënsceneerd – op de Caravan Salon in Düsseldorf
De verbetering van Malibu genialiteit: Malibu geniale prestaties 4x4
Nieuwe wegen inslaan en traditionele grenzen doorbreken: dat is de wens van zowel avontuurlijke reizigers als toegewijde Malibu-ontwikkelaars. Reizigers in een Malibu-busje profiteren dus altijd van innovatieve oplossingen voor buitengewone vakantie-ervaringen. Met de Malibu genius 641 LE en zijn unieke achterverwijderaar heeft het merk een nieuw fascinerend en uniek hoofdstuk in de camperindustrie geopend.
Ter gelegenheid van de lancering voegen de ambitieuze ontwikkelaars met de Malibu genius performance 4x4 641 LE nog een zeer aantrekkelijke kant toe aan dit hoofdstuk: de combinatie van de Malibu genius 641 LE met de offroad-capabele Mercedes-Benz Sprinter 4x4 en de verfijning van specifieke offroad-uitrusting. Het resultaat is een technologisch uitstekende camper voor alle dagen en gelegenheden en veeleisende ritten. Zijn prestaties zijn net zo geweldig als de veeleisende aanduiding.
Het unieke eerste model: Malibu genius 641 LE met verlengstuk aan de achterzijde
De nieuwe Malibu genius 641 LE combineert de voordelen van een compacte bestelwagen met de genen en carrosserietechnologie van omgebouwde campers. Het is de eerste bestelwagen van het merk op basis van de Mercedes-Benz Sprinter. Omdat zijn portfolio niet de juiste lengte heeft voor een typische Malibu-comfortlay-out, vergroot Malibu de L2 Sprinter met een halve meter van 5,93 naar 6,41 meter met de innovatieve Extend XL-achterzijde. Dit resulteert in tal van voordelen, van het interieur met ruime zithoek en geïntegreerde cockpit, extra lange kitchenette, grote compact-plus badkamer en vooral een multifunctionele slaapkamer met de populaire, grote eenpersoonsbedden in de lengterichting tot uitgebreide isolatie van de achterzijde en een enorme bergruimte achter een achterklep.
Het basisvoertuig met geweldige offroad-kwaliteiten: Mercedes-Benz Sprinter 4x4
De Malibu genius performance 4x4 641 LE maakt gebruik van de Mercedes-Benz Sprinter 4x4 als platform. Hij overtuigt met krachtige vierwielaandrijving. Het uitgangspunt is de versie van de Sprinter met achterwielaandrijving. Dankzij de vierwielaandrijving en een lifting van 110 millimeter aan de voorzijde en 80 millimeter aan de achterzijde neemt het klimvermogen met 20 procent toe, de doorwaaddiepte tot 610 millimeter, de oploophoek tot 26,5 graden aan de voorzijde en de hellingshoek tot 23 graden.
De vierwielaandrijving is gebaseerd op de technologie van de krachtige Mercedes-Benz GLE. Wat ze gemeen hebben is "torque on demand": een tussenbak met een geïntegreerde elektronisch geregelde lamellenkoppeling verdeelt het vermogen variabel over de assen. Het systeem past zich binnen milliseconden volledig automatisch aan de rijomstandigheden aan en zorgt voor maximale tractie.
Dankzij de gevoelige elektronische regeling van de krachtverdeling tussen de assen en de wielen kan de Sprinter 4x4 afzien van mechanische vergrendelingen of een extra reductieverhouding. De dieselmotor heeft een vermogen van 140 kW (190 pk) en een indrukwekkend koppel van 450 Nm. De uitmuntende negentraps 9G-TRONIC automatische transmissie is een voorwaarde voor zowel hoge prestaties bij lage offroad-snelheden als matige motortoerentallen op snelwegen. Rijden onder extreme omstandigheden is nog nooit zo eenvoudig geweest: sturen, accelereren, remmen – al het andere wordt geregeld door de technologie van de Sprinter 4x4. Voor een passend laadvermogen heeft Malibu gekozen voor de Sprinter 4x4 in de variant met een totaalgewicht van 4,1 ton.
De specifieke uitrusting: knobbelige banden, LED-lichtbalk en een zelfvoorzieningspakket
Bij zijn wereldpremière op de Caravan Salon toont de Malibu genius performance 4x4 641 LE ook visueel zijn capaciteiten, maar als camper ziet hij bewust af van een krijgshaftige of zelfs militaire verschijning. De metallic lakafwerking in Obsidian Black en een specifieke 4x4-exterieurafbeelding onderstrepen de exclusiviteit van deze zeer bijzondere Malibu. Hij rolt op robuuste zwarte 16-inch stalen wielen met noppenbanden van de offroad-specialist BF-Goodrich. High-performance LED-koplampen verlichten de weg of off-road perfect. Ze worden ondersteund door een opvallende 11-inch LED-lichtbalk boven de voorruit.
De krachtige Truma Combi D 6 E verwarming werkt naar wens in diesel-, elektrische of gemengde modus. Hun hoogtekit voor verwarming op hoogtes tussen 1500 en 2750 meter zorgt voor comfortabele temperaturen aan boord, zelfs in de bergen wanneer conventionele kachels verslechteren door de ijlere lucht daar. De rioleringsleidingen en de afvalwatertank van de Malibu zijn verwarmd. Een premium gereedschapsset is aan boord voor het geval dat. Maximaal vakantieplezier, zelfs op afgelegen plaatsen, wordt beloofd door de 3,25 meter lange luifel, LED-buitenverlichting inclusief de regengoot en de Malibu tafel- en stoelenset.
Voor reizen buiten de openbare infrastructuur heeft Malibu een zelfvoorzieningspakket voor stroomvoorziening samengesteld. Het bestaat uit twee lithium-ion-accu's van elk 150 Ah, in totaal 300 Ah voor maximale zelfvoorziening en onafhankelijkheid, drie extra laders van 18 A, een laadbooster van 70 A en een spanningsomvormer van 12 naar 230 V met een vermogen van 1800 watt. Daarnaast is er een optioneel zonnesysteem met twee panelen van elk 110 watt.
Zo maakt de nieuwe Malibu genius performance 4x4 641 LE zijn veeleisende aanduiding waar. Het toont zijn voordelen in afgelegen regio's op alle continenten, maar ook op winterkamperen, op ritten over bergpassen en grindwegen en overal waar conventionele bestelwagens en campers hun grenzen bereiken.
Draag bij duisternis kleren met ten minste een lichte kleur.
Overgang naar de wintertijd gevaarlijk voor voetgangers Stijging met 77% van het aantal dode en zwaargewonde voetgangers ‘s avonds
Dit weekend schakelen we over op de wintertijd. Het wordt een uur vroeger donker en het zijn vooral de voetgangers die hiervan de gevolgen dragen. Volgens een nieuwe statistische analyse van Vias institute is er een stijging van het aantal dode en zwaargewonde voetgangers met 77% tijdens het spitsuur. Het is belangrijk om op dit moment de voornaamste veiligheidsregels voor voetgangers en automobilisten nog eens te herhalen
Meer ongevallen en meer ernstige ongevallen De overschakeling naar de wintertijd is de start van een risicovolle periode. Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 35%. Het aantal zwaargewonde en doden bij voetgangers neemt zelfs met 77% toe. Er zijn dus niet alleen meer ongevallen, ze zijn ook 31% ernstiger. Zo stellen we 110 doden en zwaargewonden per 1000 letselongevallen vast in oktober, tegenover 144 doden en zwaargewonden per 1000 ongevallen na de verandering in november (2014-2023). Het is aannemelijk dat de impactsnelheid bij botsingen hoger ligt na de verandering van het uur omwille van de verminderde zichtbaarheid. Sommige bestuurders zien de voetganger niet en remmen later of helemaal niet. Natuurlijk is het ook zo dat trajecten die normaal gezien in het licht gebeuren, nu in schemering of in het donker afgelegd worden.
Evolutie van het aantal letselongevallen tussen de maand oktober en november, met een voetganger tussen 16 u en 19u periode 2014-2023
België
Wallonië
Vlaanderen
Brussel
Aantal letselongevallen met een voetganger
+ 35%
+ 42%
+ 28%
+ 41%
Aantal dode of zwaargewonde voetgangers
+ 77%
+ 68%
+ 82%
+ 73%
Ernst van ongevallen met voetgangers. (aantal dode en zwaargewonde voetgangers /1000 letsongevallen met een voetganger)
+ 31%
+18%
+ 42%
+ 22%
Bron: Vias institute
Twee types ongevallen Twee ongevalstypes doen zich voor wanneer een bestuurder een voetganger aanrijdt die binnen de bebouwde kom oversteekt.
De voetganger steekt over op een brede straat met verschillende stroken per richting. Hij doet op of vlakbij een oversteekplaats. De geparkeerde of stilstaande voertuigen hinderen de zichtbaarheid van zowel de voetganger als de bestuurder. De voetganger kijkt niet goed om zich heen. De bestuurder ziet de voetganger niet of te laat om nog plots te kunnen uitwijken.
De bestuurder merkt de voetganger op, hoewel die vaak niet reglementair oversteekt. De automobilist is al te zeker over zijn voorrang en anticipeert niet op de overstekende voetganger. De omgekeerde situatie komt eveneens vaak voor bij ongevallen met een voertuig dat naar links of rechts afdraait: de voetganger merkt het voertuig op, maar gaat ervan uit dat de bestuurder de voorrangsregels zal naleven. De voetganger houdt er dus geen rekening mee dat de bestuurder hem mogelijk niet heeft opgemerkt omdat die zijn aandacht afgeleid was door andere zaken.
3 tips voor voetgangers
Het is enorm belangrijk dat je als voetganger goed zichtbaar bent. Kies dus voor reflecterende kledij of fluomateriaal. Daarmee word je veel beter opgemerkt door automobilisten. Met reflecterende kledij word je immers al tot op 150 meter opgemerkt. Met donkere kledij zien autobestuurders je slechts vanop 20 meter. Ter herinnering: aan 50 km/h op een droog wegdek heeft een wagen minimum 26 meter nodig om tot stilstand te komen.
Kijk verschillende keren vooraleer je oversteekt. Door het licht van de koplampen is het vaak moeilijk om oogcontact te maken, maar vergewis je er zeker van dat de autobestuurder is gestopt vooraleer je oversteekt. Voorrang hebben wil niet noodzakelijk zeggen dat je zomaar blind moet oversteken.
Gebruik de oversteekplaatsen voor voetgangers. Ondanks het feit dat er zich soms ongevallen op voordoen, blijven ze de meest veilige plekken om over te steken. De wegcode stelt dat je ze moet gebruiken als er zich eentje 20 meter in de buurt bevindt.
3 tips voor automobilisten
In november begint er een periode op onze wegen waarbij we extra alert moeten zijn. Pas je gedrag aan, zeker door te vertragen in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers. Een autobestuurder moet in staat zijn te stoppen voor elke oversteekplaats, zelfs als een voetganger zich erop waagt zonder te kijken.
Een voetganger kan zich achter een andere verschuilen. Als je stopt om een voetganger over te laten, kijk nog eens extra vooraleer je terug vertrekt dat er geen andere voetganger vlak achter hem volgt.
Steek niet voorbij op een oversteekplaats voor voetgangers. Het is niet alleen verboden, maar ook gevaarlijk.