De Special Edition Avantgarde: nu verkrijgbaar in 4 modellen
Nog meer variatie en nog meer keus. Populaire indelingen in twee verschillende reeksen: Camper en Nomad 460 EL en 510 LE.
Luxe en comfort
Comfortabele indelingen, met praktische eenpersoonsbedden (van 85 cm breed) die desgewenst in een handomdraai om te bouwen zijn tot een groot tweepersoonsbed. Voorzien van veilige en praktische basisuitrusting zoals het AL-KO chassis met stabilisator, de stabiele uitdraaisteunen, het hagelbestendiger GFK dak, de krachtige verwarming, de boiler en de royale 142 liter koelkast met apart vriesvak. Aangevuld met het luxe Avantgarde pakket met o.a. vloerverwarming, 17“ aluminium velgen en chique gladde buitenbeplating in zilver, zal het u aan niets ontbreken.
"Speciaal voor Nederland en België hebben we voor het nieuwe modeljaar 2022 de Avantgarde serie uitgebreid. Naast de populaire indeling 460 EL, die als Camper en Nomad beschikbaar is, hebben we ook de 510 LE als Camper en Nomad in het chique Avantgarde jasje gestoken. En alle vier modellen compleet uitgerust met vele extra’s, waaronder de grote koelkast, de chique zilveren buitenbeplating en de vloerverwarming, aan luxe en comfort zal het u dus niet ontbreken."
Camper, Nomad en Beduin Scandinavia krijgen een ander knap achterfront en een pak nieuwe indelingen.
Bijna alle grote fabrikanten streven er naar om het uiterlijk van hun caravans hetzelfde te maken, als het kan zelfs met een knipoog naar hun kampeerauto’s. Zo ook bij Dethleffs een fabrikant die tot de “grote” behoort geeft aan zijn caravans uit de midden en dure prijsklasse een modern knap uitgewerkt achterfront. De smalle zwarte lichtendrager toont duidelijk de breedte van de caravan aan. De moderne lichtblokken met een LED techniek zijn duur en worden in alle nieuwe fronten aangewend. Op de zijwanden van de Camper, Nomad en Beduin Scandinavia zijn de dubbele decorstrepen verdwenen en vervangen door een fijnere lijn onder de vensters.
Laika werd opgericht in 1964 en heeft alle campers in San Casciano in Val di Pesa, Italië, zonder uitzondering vanaf de eerste dag zelf geproduceerd.
Ecovip camperbussen.
De Italianen ondervonden het succes van de camperbussen en ontwikkelde een luxueuze reeks. De aandacht ging vooral naar een chique interieur en wintervastheid.
In de Kosmo reeks van Hymers dochter Laika vonden zich meestal prijsgunstige camperbussen hun weg naar de klanten. Voor de modellen 2022 legt de fabrikant uit Toskane de lat hoger voor de Ecovip zwerfauto’s. De elegante huislijke interieur stijl met donker houtdecor en witte vlakken zijn afgekeken van hun integrale Ecovips. Veel aandacht ging eerst en vooral naar de winterdegelijkheid. Voor de bodem en dak XPS isolatie, doorlopende isolatie in de zijwanden, achterdeuren en zijdeuren en een verwarmde verswatertank zijn met zorg aangebracht. Bij een test in de vrieskamer bleek hij er goed door te komen.
Voorlopig biedt Laika 2 indelingen aan op Fiat Ducato, de 5,41 m korte Ecovip 540 verschijnt met een dwarsbed achterin en de koelkast aan de schuifdeur. De 5,99 m lange Ecovip 600 heeft eveneens een dwarsbed achterin, hier staat de koelkast tussen keuken en bed. In beide type is veel plaats in de zitgroep. De tafel heeft geen vaste voet, maar hangt tegen de wand en voor de rit kan men ze opklappen. Voor de rugleuningen van de zitbank heeft men een andere constructie ontwikkeld, zodat ze nu veel comfortabeler zitten. In de badkamer kan men een wand opzij draaien om te douchen.
Ondanks de pandemie had Fendt een van de meest succesvolle zakenjaren ooit.
Goede planning, een haalbaar assortiment en een achterstand van vorig jaar zorgde daarvoor. Bijna 200 miljoen omzet en er werden bijna 10.000 caravans geproduceerd vertelde de trotse fabrikant. Dienovereenkomstig gaat men in Mertingen ook met een gerust gemoed het komende boekjaar tegemoet.
Hopelijk wordt weer wat normaler zegt directeur Hans Frindte zelfverzekerd.
Onmiskenbaar design in de beste kwaliteit is de slogan en komt voort uit het feit dat Fendt voortdurend verbetert, de fabrikant zet alle details op de voorgrond en houdt de modellenreeks compact. Het huidige 33 indelingen tellende nieuw programma biedt vijf nieuwe modellen, twee zijn weggelaten in vergelijking met het voorgaande jaar. Weggelaten zijn ook de witte wielen die er nu in zilveroptiek zijn voor Tendenza en Opal of in gepolijst zwart voor de diamant. Een nieuwe voortentlamp biedt verschillende mogelijkheden schakelbare lichtscenario's en ook licht achteraan de bovenkant van de luifel, die het dan indirect weerspiegeld. Tendenza en Opal worden in 2022 toch met een kleine facelift bedacht en krijgen afhankelijk van het model mogelijke 177 liter Slim Tower koelkasten, die aan beide zijden te openen zijn, evenals nieuwe rugkussens met lounge karakter als Studio_Line in drie of vier verschillende soorten stof, de kleuren worden op elkaar afgestemd.
In het afgelopen jaar werd de Diamant weer een Luxe reeks en komt terug in seizoen 2022 Een nieuwe indeling is de Diamant 650 SGD in het assortiment. De tandemas heeft een centrale wasruimte met een aparte douchecabine. Een royale ronde zithoek in de boeg met aanpalende ladekast, een TV en een slanke torenkoelkast. De middelste wasruimte rondt het woongedeelte harmonisch af. Tegenover is een grote keuken met aparte spoelbak en oven. Dan is er een grote kleerkast als overgang naar de enkele bedden geïnstalleerd.
De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.
De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewicht grens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deelde in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.
Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.
Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato met AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.
Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen