Belgische fietsmarkt in 2023: pauzeknop, maar niet voor de e-bike met voor het eerst een marktaandeel van meer dan 50%
Samenwerking tussen TRAXIO en GfK voor nog beter inzicht in de Belgische fietsmarkt
Na topjaar 2022 heeft de Belgische fietsmarkt in 2023 tijdelijk de pauzeknop ingeduwd: omwille van de grote voorraden werden er vorig jaar 569.605 nieuwe fietsen geleverd, een daling met 126.266 eenheden. Deze tijdelijke pauze belet niet dat de markt de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral de e-bike blijft groeien en nam voor het eerst 51% voor zijn rekening. Die e-bikes werden vooral gekocht bij de fietshandelaars, die hun marktaandeel verder zien toenemen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt “Na het absolute topjaar 2022 lag het in de lijn van de verwachtingen dat de markt in 2023 klappen zou krijgen: er was een grote stock opgebouwd waardoor de fietshandels minder bestellingen hebben geplaatst. Wanneer we naar de trendlijn over de verschillende jaren heen kijken, dan blijven we wel in een structureel groeiende fietsmarkt.
Ondertussen is een historische kaap gerond: de e-bike haalt voor het eerst een marktaandeel van meer dan de helft (51%) – elektrificatie blijft zowel bij de stads- als bij de sportieve fietsen aan belang winnen. De speed pedelec is nergens zo populair als in ons land. Opvallend is ook het groeiende succes van de fietswinkel, in het bijzonder voor de e-bikes. Klanten stellen vakmanschap, service en nabijheid steeds meer op prijs.”
De e-bike neemt (definitief) de overhand
Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51% de meerderheid van de markt voor zich. Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei. Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.
De Belg blijft een sportieve fietser
Met 27% van het totale aantal (28,5% in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2% daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27%) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.
Sportief met een motortje
Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.
De fietswinkel doet het goed
Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal. Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70% van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest. De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snel veranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1% van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9% goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.
Samenwerking Traxio en GfK – an NIQ company
Traxio & GfK bundelen hun krachten om zowel vanuit wholesale als retail nog meer ondersteuning te kunnen geven aan alle spelers in deze markt. Waar Traxio op sell-in (van fabrikant naar retail) focust zal GfK de sell-out (van retail point-of-sale naar de consument) in kaart brengen. “Samen streven we ernaar om alle key business questions waar alle partijen mee spelen te kunnen beantwoorden aangaande markt trends & evoluties, consumentengedrag, geomarketing, groeistrategieën. Samen willen we de referentie zijn voor advies & ondersteuning betreffende de fietsenmarkt.”- aldus Laura Gilson, Commercial Sales Manager bij GfK.
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO Velo voegt daaraan toe: “De samenwerking met GfK is een eerste stap het versterken van de ledenvoordelen van TRAXIO Velo. De Belgische fietsretail evolueert immers van een ambachtelijke activiteit naar een model waarbij ondernemerschap en gedetailleerde data ‘goud’ waard zijn. Deze samenwerking met GfK zal de TRAXIO-leden een extra concurrentiële voorsprong kunnen geven voor hun economische beslissingen!”
GfK Bike Panel Op vee verzoeken van zowel fabrikanten als retailers en als aanvulling op bestaande fietspanels in de buurlanden, lanceert GfK België naast de bestaande retail panels in sectoren zoals Technical Consumer Goods, Fashion, DIY & Garden, nu ook een Bike Panel.
Het GfK Bike Panel zal de fiets & e-bike markt in België in kaart brengen met inzicht in het aantal verkochte eenheden, omzet, gemiddelde prijs, marktaandelen per merk, fietskenmerken (aantal versnellingen, positie & fabrikant van de motor in het geval van een e-bike, et cetera) en dit per segment of type fiets (stadsfiets, MTB, racefiets, kinderfiets, vouwfiets, e-bike, speed pedelec, et cetera).
Uit de eerste cijfers van het GfK Bike Panel in België komen meteen enkele opmerkelijke verschillen aan het licht tussen België en Nederland. Gemiddeld besteden Belgische consumenten €2.808 aan een nieuwe fiets, terwijl de gemiddelde verkoopprijs in Nederland in 2023 slechts €1.810 bedroeg, een verschil van bijna €1.000! Bij het vergelijken van e-bike prijzen tussen beide landen, blijkt dit verschil zelfs op te lopen tot bijna €1.300 en stellen we vast dat de Belgische consument gemiddeld meer dan €3.700 uitgeeft voor de aankoop van een e-bike. Het aantal verkochte speed pedelecs in de Belgische markt ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, wat bijdraagt aan deze hogere gemiddelde verkoopprijs in België. Het toenemende aandeel van e-bikes in de Belgische markt toont aan dat Belgische consumenten meer dan ooit bereid zijn om te investeren in mobiliteit. Dit benadrukt eens te meer het belang van nauwkeurige marktgegevens voor fabrikanten en retailers om weloverwogen beslissingen te nemen en het aanbod af te stemmen op specifieke markttendensen.
Betrouwbare cijfermethodiek
Mobiliteitsfederatie TRAXIO heeft voor 2019, 2020, 2021 en 2022 – in samenwerking met L!NK New Mobility Consultancy - de concrete cijfers gebundeld van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, bij supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert betrouwbare en gedetailleerde cijfers op : niet minder dan 85% van de verzamelde aantallen werd formeel gerapporteerd, van slechts 15% werd een inschatting gemaakt.
Over GfK. Growth from Knowledge.
Al meer dan 89 jaar vertrouwen klanten over de hele wereld op ons om datagestuurde antwoorden te geven op belangrijke vragen voor hun besluitvormingsprocessen. We ondersteunen hun groei door ons uitgebreide inzicht in koopgedrag en de dynamiek die markten, merken en mediatrends beïnvloedt. In 2023 fuseerden marktleiders GfK en NIQ om hun klanten een ongeëvenaard wereldwijd bereik te bieden. Met een holistische kijk op de retail en de meest uitgebreide inzichten in consumenten, geleverd door toekomstgerichte analyses op ultramoderne platforms, stimuleert GfK " Growth from Knowledge." Meer informatie TRAXIO
Wat een verschil met een Chausson van voor enkele jaren. Nu mooi afgewerkt zowel binnen als buiten.
De Chausson Etape Line 724 is een halfintegrale kampeerauto gebouwd op een Peugeot met standaard chassis en een 140 pk sterke turbo diesel. Hij heeft een leuk uitzicht met de licht grijze wanden, een sierlijke decorlijn en de witte stuurcabine. Hij is geholpen door de getinte vensters voor een afwisseling van het koetswerk. Een kloeke buitendeur met venster en vuilbakje geeft toegang tot het interieur. Het vlakke achterfront is nieuw met zijn hooggeplaatst derde remlicht dat hier verticaal gemonteerd is. We zien ook de voorbereiding om een fietsrek te monteren en in de zwarte balk onderaan de ronde geïntegreerde verkeerslichten.
Bij het binnenkomen zou je zeggen dat is een indeling zoals alle merken er een hebben. Het is niet waar het verschil zit in spitsvondige uitvoering verscholen onder het bed achterin. Daar komen we verder op terug.
Tot aan de achterin gelegen slaapkamer voel je, je net als in een kleine feestzaal. Zeker die ronde schijf onder het hefbed is een blikvanger, zelfs de tafel ziet er ook al wat ongewoon uit.
Er zijn minder LED slierten gebruikt maar wel veel langwerpige lichten, het geeft het interieur een feestelijk uitzicht. De wanden zijn in een licht houtdecor afgeboord met donkere profielen, deuren en deurtjes zijn ook in donker uitgevoerd. Samen vormen ze een moderne contrastrijke uitvoering wat het aangenaam gevoel geeft om er te blijven. De tafel op één poot heeft geen al te groot blad, maar aan iedere zijde is een omklapbare driehoek bevestigd. Als ze allemaal op de tafel gedraaid zijn geeft dat een gemakkelijke doorgang naar de stuurcabine en de ruim bemeten zitbanken. Klapt men alle driehoeken uit heeft men een groot tafelblad om met z’n vieren van de culinaire genoegens te genieten. Staat het blad wat te hoog, geen nood het kan op de gewenste hoogte worden ingesteld.
Boven de tafel is een ronde schijf met 4 LED’s voor genoeg licht op tafel te hebben. Het elektrisch bediend hefbed met zijn donkeren bodem geleid door metalen profielen zakt tot op de zitbanken. Dus geen laddertje nodig. Met wat knutselen kan men de zijzitbanken van de zitgroep omvormen tot zit voorzien van veiligheidsgordels in de rijrichting. Rijden kan men met zes, slapen is beperkt tot 4 bewoners. Met dit type zitbanken verliest men natuurlijk wat bergruimte onder de zitting. Aan de zijkanten zijn open legvakken ook boven de stuurcabine waar een panoramisch dakluik voor veel licht zorgt. Links van de buitendeur staat een 167 l grote absorptie koelkast met afzonderlijk vriesvak.
Er tegenover is de keuken met een donker front. In het aanrecht met houtdecor zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een rechthoekig spoelbakje met een zwart omlijnd afdekblad. De zwarte waterkraan heeft witte ringen een mooi en fijn detail. Vooraan heeft het aanrecht nog plaats om de culinaire genoegens voor te bereiden. De lampen onder de ruim bemeten bovenkast geven voldoende licht in en om de potten. In de onderkast zijn zelfsluitende laden. In de laden is plaats voor een vuilbakje, 1,5 l grote drankflessen, gasafsluitkranen zijn er goed bereikbaar. Een 0,4 x 0,6 m groot dakluik voert de keukengeurtjes snel af. Voor de afmaak is rond het venster een zwarte plaat gemonteerd. Aansluitend is de volledig in witte blinkende platen uitgevoerde douchecel met op een zwarte plaat geplaatste sproeier en kraan. Afsluiten gebeurt met een dubbele acrylglazen deur.
Verborgen achter een stevige deur die zowel het sanitair als heel het achterste deel met bureel en bed kan afsluiten van het woongedeelte is de gebruiksvriendelijke draaibare wc en een waskommetje met wit geringde zwarte waterkraan te vinden. Zwervers met lange benen hoeven geen angst te hebben om de wc te gebruiken er is genoeg plaats. Een brede spiegel gedeeltelijk met kast en onderaan nog een is voldoende voor het kleine toiletgerief. Aan het plafond is een beugel om kleren aan te hangen.
In de slaapkamer zien we de grote nieuwigheid van de Chausson Etape Line 724. De 2 matrassen op lattenbodem kunnen samen schuiven tegen de achterwand. Links en rechts komen kasten te voorschijn. Links is de kleerkast, als het blad omhoog klapt komt ook de kleerhanger mee omhoog en kan men gemakkelijker bij de kleren. In de kast zijn nog een paar schapjes als legplanken. Als de kast dicht is kan het blad gebruikt worden door kinderen als speel- of teken- of speeltafel.
De andere zijde is om te werken. Zoveel lampen te vinden in het interieur en daar waar het volgens ons toch nodig is, is er geen boven het werkblad. Men kan er een pc of een ander elektronisch apparaat aan sluiten. USB, 230 Volt, 12 volt stopcontacten zijn voorzien in een vakje onder een deksel. Voor gereedschap, andere werktuigen of documenten is er een zelfsluitende lade. De bijhorende zitbank wordt met magneten onder het bureelblad op zijn plaats gehouden tijdens de verplaatsingen. Tegen de zijwand is een plaats voor de onmisbare tv.
Boven de bedden zijn over de volle breedte van de wagen bovenkasten met zwarte deurtjes. Twee vensters en dakluik zorgen voor frisse lucht en licht. Wie rustig bureel werk wil doen kan de schuifdeur dicht schuiven. Onder het bed is een doorgang naar de garage met 2 deuren. In de garage is licht, stopcontacten en verankeringsringen voor fietsen of ander gerief. Winterkampeerders worden verwend met een 4000 of 5.500 w (optie) sterke ringverwarming.
Samen gevat
We mogen gerust zeggen dat Chausson van de Etap Line 724 een schitterende goed uitgeruste kampeerauto heeft gemaakt. Voornamelijk het modern uitgevoerde interieur zal veel belangstellende aanspreken. De uitvoering achterin met bureel en kleerkast zou voor een aantal bewoners van pas kunnen komen om tijdens de uitstap nog iets af te werken waar men thuis geen tijd meer voor had. Kinderen zullen zeker dat speelkamertje waarderen om er gerust wat speelgoed uit te spreiden.
Meer info. www.alphamotorhomes.be
Technische gegevens
Basis voertuig: Peugeot met standaard chassis
Motor: Turbo diesel 2,2 l 140 pk
MTM: 3.500 kg
Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,35 x 2,92 m
Stahoogte: 2,11 m
Bedden: Elektrisch hefbed 1,9 x 1,4 m
Bed achter: 1,95 x 1,3
Verswatertank: 100 l
Vuilwatertank: 100 l
Ringverwarming met diesel 4000 w (5.500 w optie)
Koelkast: absorptie 167 l
Heeft een uitgebreid uitrustingspakket vanaf de fabriek.
Vias waarschuwt voor motorhelmen met ingebouwde infotainmentsystemen
Steeds meer vormen van afleiding op de motor Steeds vaker zijn er allerhande infotainmentsystemen voor motorrijders en andere gemotoriseerde tweewielers beschikbaar die voor afleiding kunnen zorgen. Uit een nieuwe studie van Vias institute blijkt dat 55% van die gebruikers van een gemotoriseerde tweewieler aangeeft minstens 1 infotainmentsysteem te gebruiken. In die groep rijdt een kwart met een smartphone op het stuur en gebruikt 8% een ‘Head-up Display’, dat is een motorhelm met klein projectiescherm voor één oog. Dat scherm kan verbonden worden met een smartphone. Hoewel er nog geen bewezen rechtstreekse link is met verkeersongevallen werd vastgesteld dat de systemen mogelijk risico’s inhouden. Daarom roept Vias institute toch op tot voorzichtigheid met die systemen en raadt het aan om de focus op de primaire rijtaak te houden. Om veilig met de motor te rijden is een hogere mate van aandacht vereist dan voor het besturen van een auto. Een motorrijder moet zijn voertuig namelijk steeds stabiel houden. Ook zijn noodmanoeuvres complexer om uit te voeren en is anticiperen een veeleisende taak. Zo moeten motorrijders voortdurend alert zijn voor gevaarlijke infrastructuur zoals putten in de weg en andere weggebruikers. Een fout kan snel leiden tot een val met mogelijk ernstige gevolgen.
55% van de gemotoriseerde tweewielers gebruikt een infotainmentsysteem Voor deze studie over infotainmentsystemen bevroeg Vias een groep van bijna 300 bestuurders van een gemotoriseerde tweewieler. 45% gaf aan geen infotainmentsysteem te gebruiken. Over het algemeen gebruiken jongere bestuurders vaker infotainmentsystemen dan oudere bestuurders.
Binnen de groep van de gemotoriseerde tweewieler bestuurders die wel een infotainmentsysteem gebruiken, zijn dit de populairste systemen: Navigatiesysteem op het stuur (1 op de 3 rijders) Wordt vaak gebruikt om informatie te krijgen over de route of rit en een vaak uitgevoerde handeling is het gebruiken van het toestel via bedieningsknoppen op het stuur.
Smartphone op het stuur (1 op de 4 rijders) Gelijkaardig aan het navigatiesysteem op het stuur, maar ook functies als oproepen beantwoorden, tekstberichten ontvangen en met andere motorrijders communiceren worden algemeen gebruikt.
Smartphone in de zak met een oortje (1 op de 5 rijders) en Intercom (1 op de 7 rijders) De informatie die ontvangen wordt is auditief en luisteren staat centraal. Rijders communiceren met een passagier, luisteren naar muziek, beantwoorden oproepen en ontvangen (auditieve) informatie over de omgeving. Een intercom wordt ook vaak bediend met knoppen op de helm.
Heads-up Display (8% van de rijders) Een heads-up display is een klein projectiescherm voor één oog dat in de helm wordt ingebouwd. Dat scherm is verbonden met de smartphone en op die manier kunnen er tal van opties weergegeven worden zoals navigatie, favoriete muzieklijstjes of zelf het ontvangen van tekstberichten. De systemen gebruiken Apple CarPlay of Android Auto, maar er zijn ook specifieke interfaces beschikbaar. Die systemen kunnen vrij complex zijn, waardoor het moeilijk is om bepaalde handelingen uit te voeren en specifieke functies te gebruiken. Gebruikers geven aan sociale media te bekijken, te communiceren met andere rijders en informatie te ontvangen over de omgeving.
Infotainmentsystemen kunnen een positieve impact hebben. Ze geven bijvoorbeeld de maximumsnelheid aan of bezorgen tijdig informatie waardoor bestuurders minder vaak plots van rijstrook moeten veranderen. Anderzijds zorgen ze ook voor negatieve effecten. Zo worden bochten bijvoorbeeld soms verkeerd ingeschat omdat ze niet even scherp lijken op een navigatiesysteem. Ook laten sommige systemen toe om tijdens het rijden sociale media te checken of tekstberichten lezen. Dit raden we ten stelligste af omdat je op die manier onmogelijk je voertuig nog voldoende onder controle kan hebben of tijdig kan reageren op een gebeurtenis.
De nieuwste regelgeving voor de typegoedkeuring van helmen (ECE 22.06) stelt dat systemen of accessoires die op de helm gemonteerd worden alleen zijn toegestaan indien ze samen met de helm werden getest. Vias institute adviseert dan ook om geen systemen te gebruiken die niet samen met de helm werden goedgekeurd. Ook adviseert het om waakzaam te blijven bij het combineren met een oudere helm. Gezien het onderzoek een mogelijke invloed op afleiding heeft vastgesteld, kan het gebruik de verkeersveiligheid beïnvloeden.
Vias institute roept dus op tot waakzaamheid bij het gebruik van deze systemen. Bij het raadplegen van deze systemen wenden bestuurders namelijk hun blik af van de weg en ze geven zelf aan andere weggebruikers of situaties daardoor niet altijd op te merken. Ook is het belangrijk om eerst de motorfiets goed onder controle te hebben vooraleer te gaan experimenteren met allerhande technologie.
Start van het motorijseizoen: motorrijden steeds veiliger 19% meer motorfietsen, 22% minder ongevallen Nu het mooie weer eraan komt, trekken veel motorliefhebbers er terug op uit. Uit een profileringsstudie van motorrijders door Vias institute blijkt namelijk dat 8 op de 10 motorrijders niet rijdt in de winter. Vanaf maart begint het aantal letselongevallen terug te stijgen en ongeveer drie kwart van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober. In ons land waren vorig jaar 538.536 motorfietsen ingeschreven. Dat is een stijging van 19% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode gedaald met 22%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo’n 7 motorongevallen per dag, 2517 in totaal in 2023. Vorig jaar kwamen ook 49 motorrijders om het leven, in 2014 waren er dat nog 81.
In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen op 10 jaar met 28%, in Wallonië met 16%, en in Brussel met 17%.
Motorongevallen in Wallonië, 16 keer ernstiger dan in Brussel Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 27 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 9 automobilisten en 18 voetgangers bijvoorbeeld.
Er zijn sterke regionale verschillen. In Wallonië vallen er per 1000 letselongevallen met een motorfiets 33 doden. Daarmee zijn de motorongevallen daar 2 keer zo ernstig dan in Vlaanderen (16 doden per 1000 letselongevallen) en maar liefst 16 keer ernstiger dan in Brussel (2 doden per 1000 letselongevallen).
Een derde van de motorrijders komt om bij een enkelzijdig ongeval In het merendeel van de ongevallen met een motorrijder is er sprake van een aanrijding met een andere weggebruiker. Motorrijders zijn bij ongevallen met een tegenpartij ook het meest kwetsbaar langs opzij. Bij 34% van de ongevallen in België met motorrijders werd de motorrijder namelijk langs opzij geraakt. Van de motorrijders die overlijden komt 36% echter om in een ongeval zonder tegenpartij.
5 tips voor motorrijders om aandachtig te rijden
Vertrouw niet blindelings op je navigatiesysteem: je navigatiesysteem is niet 100% accuraat. Vertrouw bij het aansnijden van de bochten op je eigen ogen en houdt afstand van de andere rijstrook. Telefoneer zo weinig mogelijk en hou het gesprek kort! Motorrijden vergt veel concentratie, extra mentale belasting kan een impact hebben op je concentratievermogen. Stel je navigatie of systeem in voor je vertrekt: Je bestemming al rijdend ingeven of je systeem bedienen kan complex zijn en zorgt langer dan je denkt dat je blik niet op de weg gericht is. Probeer eerst een goed gevoel te hebben op je motor vooraleer je technologie gebruikt! Zeker bij het begin van het motorijseizoen is het belangrijk om terug de motor volledig onder controle te hebben. Wees bewust van de effecten van afleiding: Leer op een juiste manier te compenseren wanneer je met technologie een rit uitvoert. Check je systeem tijdens minder risicovolle momenten in het verkeer.
Men zou het niet verwachten van Frankia dat hij “slechts” een 7 m lange halfintegrale op wielen zou zetten. Bij een eerste blik in het interieur niets bizonders zo heeft iedere fabrikant wel een paar indelingen.
Deze nieuwe zwerfauto is jong, eigentijds en fraai ingericht. Het leuke is dat de ontwerpers van Frankia het interieur zodanig ontworpen hebben dat het groter lijkt dan zijn werkelijke afmetingen. Het ontbreken van de bovenkasten is daar niet vreemd aan. Voor Frankia is het min of meer een gok want belangstellende zijn gewoon aan grote luxueuze kampeerauto’s. Maar met deze al evenwaardige 7 m lange Now probeert Frankia een jonger publiek aan te trekken. De Now is wel het evenbeeld van de Neo maar is op het basis voertuig Fiat Ducato met standaard chassis gebouwd met een 140 pk sterke motor. De Neo daar en tegen heeft een laag ALKO chassis met dubbele bodem. Om de prijs en het gewicht te drukken moet de Now het zonder deze uitvoering doen.
Daarom kiest de fabrikant zoveel mogelijk voor organische vormen. Dat is al te zien aan het exterieur van de zwerfauto, waar de opbouw zowel aan de voor- als aan de achterzijde een vloeiende lijn vertoont. Die ronde vormen komen in het interieur overal terug, bijvoorbeeld in de hoofdsteunen van de tweezitsbank en bij de kasten en open vakken. Veel aandacht is ook besteed aan de sfeervolle indirecte verlichting die door de hele zwerfauto is aangebracht.
Nog even terug naar het exterieur, waar de kleur geel een prominente rol toebedeeld heeft gekregen. Van wit is sowieso geen sprake bij de Frankia Now. De neus van de Fiat Ducato is stoer zwart, dat gedeeltelijk doorloopt naar vlakken aan de zijkanten en deels naar het dak met panoramaraam. De zwarte vlakken aan de zijkant zijn omgeven door felgele strepen, die ook terugkomen op de achterzijde van de wagen. De zwarte Thule-luifel sluit daar mooi op aan. Voor de opbouw maakt Frankia gebruik van de Thermoprotect-techniek, bekend van onder meer de Frankia Neo. Het dak is gemaakt van hagelbestendiger GFK.
In het interieur zien we veel zwart en donkergrijs, gecombineerd met wit en meubelfronten van houtdecor. De gele kleur werd rijkelijk gebruik in de fluwelen kussens, in de gordijnen en als bekleding in de opbergvakken. De wanden zijn bekleed met stof, wat volgens Frankia comfortabel is en de akoestiek in de zwerfauto ten goede komt. Het keukenblok is uitgerust met een kookstel, ronde spoelbak en veel opbergruimte. Daarnaast staat een grote koelkast. In de vario-badkamer vind je een toilet en wastafel, én kan je douchen. De Frankia Now heeft vier slaapplaatsen: twee achterin de camper en twee in het hefbed. Onder het achterste bed bevindt zich de garage, die 1,20 meter diep is en waar bijvoorbeeld twee fietsen in passen.
Grote bewoners hebben zeker niet te klagen met de 2,13 m stahoogte. In plaats van kasten heeft de halfintegraal de al eerder genoemde open opbergvakken die in de wand zijn geïntegreerd. Alleen achter het bed vind je bovenkastjes.
Dynamische tweedehandsmarkt in maart 2024 versus verlies nieuwe wagens
Aanzienlijke stijging elektrische voertuigen in Vlaanderen tijdens het eerste kwartaal van 2024!
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “Nadat we eerst een positieve trend zagen in het aantal inschrijvingen van tweedehands auto’s in januari en februari, eindigde ook de maand maart op een bemoedigende noot, met een stijging van +6,0%, zijnde 63 178 voertuigen in totaal. De cijfers voor het eerste kwartaal kwamen neer op een cumulatieve stijging van +9,1%, of 15 481 voertuigen meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023.
Het aantal inschrijvingen van benzinewagens bleef stabiel (54,9%) maar het aandeel dieselwagens daalde van 35,5% in 2023 naar 31,9% in 2024, ten voordele van hybride en elektrische voertuigen, die hun marktaandeel respectievelijk zagen stijgen van 7,7% naar 9,9% en van 1,7% naar 2,8% over dezelfde periode.
“Het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens zakte met 13,5 % in maart 2024, wat neerkomt op 44 751 voertuigen in vergelijking met 51 754 over dezelfde tijdsspanne van vorig jaar. Het is echter belangrijk om deze daling te nuanceren, want in maart 2023 werd een sterke stijging vastgesteld. Ondanks deze daling vertegenwoordigt het aantal inschrijvingen in maart 2024 nog steeds een stijging met 8 335 inschrijvingen tegenover 2022. Bovendien groeide de markt in de eerste drie maanden van 2024 met 2,8%.”
Tijdens het eerste kwartaal van 2024 noteerden we – vooral in Vlaanderen, dankzij de premie - een sterke stijging van de door particulieren aangekochte nieuwe en tweedehandse elektrische voertuigen, een stijging van respectievelijk 139,5% en 202,4%.”
De inschrijvingen van elektrische wagens - eerste kwartaal van 2024
Het aantal nieuwe, door particulieren ingeschreven elektrische wagens is in februari 2024 meer dan verdubbeld tijdens het eerste kwartaal van 2024 tegenover 2023: van 2442 eenheden naar 4869 eenheden (+99,4%).
Deze positieve dynamiek is duidelijk merkbaar in Vlaanderen, waar in de eerste drie maanden van 2024 3 971 nieuwe elektrische voertuigen werden ingeschreven, tegenover 1 658 voor dezelfde periode in 2023, wat neerkomt op een stijging van 139,5%. Deze groei zorgt voor een marktaandeel van 81,6%, een stijging van 13,7% ten opzichte van 2023.
Het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehands voertuigen door particulieren kende ook aan aanzienlijke stijging in de loop van het eerste kwartaal van 2024 ten opzichte van 2023, van 1003 voertuigen naar 2576 voertuigen, of een stijging met 156,8 %. Deze groei heeft het marktaandeel van particulieren opgedreven met 50,6 % tegenover 37,0% in 2023.
In alle gewesten van België was er in het eerste kwartaal van 2024 een duidelijke stijging van het aantal inschrijvingen van tweedehands elektrische voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vlaanderen is goed voor het grootste aandeel van de totale inschrijvingen (76,9%), gevolgd door Wallonië (18,9%) en Brussel (4,2%).
Vlaanderen noteerde een totaal van 1981 inschrijvingen, wat neerkomt op een aanzienlijke groei van 202,4% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Hoewel de absolute volumes lager zijn dan die in Vlaanderen en Wallonië, heeft Brussel ook een aanzienlijke groei in inschrijvingen gezien, met een stijging van 120,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
En hoewel de groei gematigder was dan in de andere gewesten, registreerde Wallonië in totaal 487 inschrijvingen, wat een groei van 62,9% betekent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons:
Frédéric Vassamillet, SOCO: “De maand begon relatief rustig, maar deze week zagen we een stevige stijging met een inhaalbeweging van de vertraagde verkoop. Wat betreft de opdeling in brandstoftypes vertegenwoordigen de benzinewagens de hoofdmoot van de markt, gevolgd door dieselvoertuigen, en een klein marktaandeel voor hybrides. De meest prominente merken zijn BMW, Peugeot, VW, Opel en Renault. Op de tweedehandsmarkt is er een lichte stijging sinds maart 2023. Consumenten lijken een voorkeur te hebben voor relatief recente tweedehandsvoertuigen, tussen 3 en 4 jaar oud, met een lage kilometerstand en een gemiddelde prijs van ongeveer € 20.000.”
Ward Van Sighem, Auto’s Verschueren: “De maand maart liep op zijn einde toen ik een verbetering van de cijfers merkte ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In maart kenden we twee zeer dynamische weken en twee minder goede weken. De benzinevoertuigen zijn goed voor ongeveer drie kwart van de verkoop, gevolgd door dieselwagens, die iets minder dan één kwart uitmaken, gevolgd door hybride voertuigen. Daarbij moet ik aanstippen dat volledig elektrische voertuigen slechts een zeer klein deel van onze huidige verkoop vormen.”
Koen Claesen, Groupe Van Mossel Automotive: “Hoewel er variaties waren in de gebruikelijke vraagpatronen, zagen we in maart 2024 een lichte verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zagen een vermindering van de impact die doorgaans samengaat met de maand van het autosalon en ook een vermindering van de traditionele piek in de vraag aan het begin van het jaar. Dit resulteerde in een gelijkmatiger spreiding van de vraag over het hele eerste kwartaal. Voor particuliere klanten hebben we tactische aanbiedingen op voertuigen die op voorraad zijn, terwijl we stevige promoties bieden op instapmodellen. Wat de wagenvloten betreft, zien we een intensievere concurrentie, wat een positief effect heeft op de prijzen voor wagenvlootklanten. Bovendien profiteren elektrische voertuigen nu van speciale aanbiedingen die aantrekkelijker zijn voor wagenvloten.”
Ivo Willems, Cardoen: “We zien een lichte stijging van de verkoop ten opzichte van vorig jaar, maar we hebben de indruk dat voor dit eerste kwartaal maart minder dynamisch was dan februari. Wat elektrische voertuigen betreft, krijgen de klanten uiteenlopende dingen te horen. We merken een daling van de vraag op de inruilmarkt, vooral voor oudere voertuigen, wat zich vertaalt in iets minder voordelige aanbiedingen voor onze klanten. Aan de andere kant blijft de vraag naar kleine auto's met een lage kilometerstand groot, maar het aanbod is beperkt door de stopzetting van de productie van dit soort wagens de afgelopen jaren.”
Simon Bossuyt, DEX: “Ondanks een wat trage start was maart weer een goede maand. Vergeleken met vorig jaar noteerden we opnieuw een stijging van de verkoop en overtroffen we zelfs onze doelstelling. Veel consumenten lijken te twijfelen over hun aankoopbeslissingen, maar als verkopers richten we ons vooral op hun behoeften, zodat we passende voorstellen kunnen doen. Meer specifiek voor ons zijn we in zekere zin slachtoffers van ons eigen succes. Door de grote vraag en de snelle verkoop kunnen we onze showroomvoorraden soms niet snel aanvullen. Desondanks werken we hard en verwachten we in de komende weken weer een volledige voorraad te hebben.”
Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "In het eerste kwartaal van dit jaar merkten we al positieve ontwikkelingen op de tweedehands automarkt en dat vertaalt zich in een goede dynamiek tussen onze sourcing en onze verkoopplatforms. De AUTO1 Group Price Index, ons rapport dat de maandelijkse evolutie van prijzen weergeeft, toont bovendien aan dat de prijzen van tweedehands auto’s in maart ook weer zijn gedaald met 2,8% ten opzichte van februari. Dit is een tegengestelde beweging met vorig jaar, waar de prijzen van februari op maart stegen met 1,2%. Kijken we naar het hele eerste kwartaal van dit jaar, dan zijn de prijzen al met 3,3% gedaald, dubbel zoveel als de prijsdaling over het hele jaar 2023. Deze dalende trend van prijzen geeft een positieve duw aan de tweedehands automarkt en beïnvloedt de wisselwerking tussen de in- en uitstroom in goede richting."
490 E, 550 TDL en 655 DMK: nieuwe indelingen maken de modelserie compleet
De onlangs bij klanten zeer populaire PANTIGA-serie breidt TABBERT nu al uit met nog drie onconventionele plattegronden, waarvan de succesfactoren flexibiliteit en individualiteit zijn.
Het nieuwe programma strekt zich nu uit van de PANTIGA 490 E 2.3 met een lengte van iets minder dan 7,50 meter, met twee eenpersoonsbedden voorin, tot de 550 TDL 2.5 met een comfortabele zithoek achterin en een groot tweepersoonsbed in de lengterichting voorin. Daartussen bevindt zich de ruime hoekkeuken met hoekaanrecht. Het nieuwe topmodel is echter de 655 DMK. Deze grootste variant van de PANTIGA maakt indruk met zijn bijna royale woongedeelte, twee kledingkasten en veel opbergvakken, maar ook met andere voorzieningen zoals een comfortdouche in de complete badkamer of een koelkast met een inhoud van 177 liter in de keuken – de PANTIGA 655 DMK met een dwars tweepersoonsbed voorin en kinderbedden achterin biedt het hele gezin wooncomfort bijna zoals thuis. Door de uitbreiding van het modellengamma is het nu nog eenvoudiger om voor elke caravanbehoefte de juiste PANTIGA te vinden. Ondanks de verschillende formaten is de multifunctionele serie toch verenigd door zijn individuele stijl: hij is licht, luchtig en visionair. Het meest opvallende kenmerk van de PANTIGA, niet alleen qua uiterlijk, zijn de grote salonramen in het achterste gedeelte aan beide zijden. Ze creëren ook een tolerante sfeer in het interieur en bepalen in sommige gevallen zelfs het inrichtingsconcept. De achterkant van het voertuig wordt gedomineerd door de spatborden, waartussen een raam is gemonteerd in de stijl van een doorlopende rij (op 390 WD en 550 E). In overeenstemming met zijnuiterlijk, de PANTIGA wordt geleverd met een opvallende 15" lichtmetalen velg in wit. Voor snelle toegang van buitenaf, de watertank en stroomaansluiting werden geïntegreerd in één servicemodule.
Samengevoegde. Bovendien wordt de nieuwe PANTIGA standaard geleverd met de DyonicChassis gemaakt van hoogwaardig staal in een bionisch ontwerp. De innovatieve constructie met uitsparingen in de riemen bespaart gewicht en verbetert de stabiliteit. Het chassis is voornamelijk ontwikkeld door het Knaus Tabbert-team en maakt gebruik van rubberen veerassen en een elektronisch stabilisatiesysteem (ETS). Optioneel kan het chassis worden uitgerust met een aanhangerbediening, een neuswiel met geïntegreerde dissellastindicator en een reservewiel dat onder de vloer is gemonteerd. Het interieur van de PANTIGA maakt indruk met een volledig nieuw caravandesign: geen bovenkasten aan de zijkanten, maar twee hoge ramen. Dit betekent dat het woongedeelte niet alleen lichtovergoten en helderder is, maar ook vriendelijker en nog opener. De matwitte bovenkasten achterin en in de keuken blijven visueel onopvallend dankzij hun eenvoudige, greeploze design. Het comfortabele, moderne zitmeubilair creëert ook meer ruimte dan het caravankarakter. Drie bekledingscombinaties in warme zonsondergangkleuren, koele grijstinten of stof en kunstleer zorgen voor een individuele reliëfdruk. Doordachte details – zoals comfortabele rolgordijnen, een tafel met houten rand en met stof beklede wandelementen – in combinatie met de in de panelen verzonken lichtpanelen en de bijpassende plafondlamp geven de PANTIGA een ontspannen feelgood-karakter.
Gebruikersgericht en uiterst praktisch is de standaard mobiele inductiekookplaat, die ook buiten in de luifel kan worden bediend en onzichtbaar in het keukenblok verdwijnt wanneer hij niet wordt gebruikt. Een glazen afdekking zorgt ervoor dat de spoelbak verdwijnt en op aanvraag is er een afvalscheidingssysteem beschikbaar voor de onderste lade. De 230V- en USB-poorten in het woongedeelte zijn slim weggewerkt in de opbergvakken. De compartimenten zelf zijn discreet geïntegreerd in de dienovereenkomstig gesneden binnenwanden. De PANTIGA is verkrijgbaar in in totaal zes indelingen die zijn afgestemd op verschillende doelgroepen: De compacte 390 WD is ontworpen voor actieve vakanties met een spontane verandering van locatie – met een gecombineerde woon- en slaapkamer voor twee personen met een opklapbed in plaats van vaste bedden en des te meer bewegingsruimte gedurende de dag. Bijna iconisch voor de dynamische PANTIGA-levensstijl, is hij even wendbaar als veranderlijk met zijn comfortabele banken, die in slechts een paar eenvoudige stappen kunnen worden omgebouwd tot een ruim en comfortabel bed van 204 x 156 cm. De populaire indeling van het eenpersoonsbed 550 E scoort met een volwaardige douche dankzij het draaibare wastafelelement. Daglicht van beide zijden - en optioneel ook via een panoramische dakkap - overspoelt het luchtige, helder vormgegeven slaapgedeelte aan de voorkant. Aan de zijkanten bevinden zich bovenkasten die zijn aangepast aan de vloeiende vorm van de boeg voor veel opbergruimte. Zes verlichte spots werpen het typische TABBERT-ruitpatroon van het merk op de muur. Praktisch: Om de opbergruimte optimaal te benutten, zijn er uitneembare dozen met handgrepen beschikbaar voor de bedlades 550 E en 550 K. Daaronder is er nog voldoende ruimte voor klaptafel en stoelen of andere accessoires. De beste manier om met kinderen te reizen is in de 550 K met een stapelbed dat snel en eenvoudig kan worden omgebouwd tot een andere bank. Door het bovenste bed neer te klappen, dient het als rugleuning.
De ontwerpers van Carthago zijn er in geslaagd een halfintegrale 7,15 m lange kampeerauto op wielen te zetten met een beperkt gewicht. Nochtans de T 145 RBLE is uitgerust met een dubbele bodem, enkele bedden en een grote badkamer. Alles gemonteerd op een Mercedes-Sprinter met een laag ALKO chassis, een 2 l turbo diesel stuwt 170 paardjes naar de voorwielen.
Voor de bodemplaat is een 33 mm dikke polyester sandwich paneel gebruikt, de vloer uit triplex is 29 mm dik en vormt samen een 22 cm hoge dubbele bodem, die zowel langs buiten als langs binnen bereikbaar is. Voor de zijwanden en achterwand zijn 38 mm dikke sandwich panelen gebruikt met langs beide zijde gladde aluminium plaat. Het dak is beschermt met een hagelbestendige polyester plaat. In heel het koetswerk is geen splinter hout te vinden. Zoals men mag verwachten van een kampeerauto in deze prijsklasse zijn er ramenvensters geplaatst, door de 60 cm brede deur met venster geraakt men gemakkelijk binnen en buiten. De 2 garagedeuren met gasdrukveren uitgerust blijven goed openstaan bij winderig weer. In een zijkoffer kunnen twee 27 kg gasflessen meegevoerd worden. Een eenvoudige tweekleurige lijndecoratie siert de witte wanden.
De interieur indeling ziet er uit zoals in een massa gelijkaardige kampeerauto’s. Het zijn details en enkele spitsvondigheden die het verschil maken. Vooraan een L-zitgroep, achterin 2 enkele bedden boven de garage, onder de voeteinde een kleerkast, tussen keuken en bedden is het sanitaire deel. In een vak van de dubbele bodem aan de buitendeur goed bereikbaar is de verwarming geïnstalleerd, de waterkraan en het vorst veiligheidsventiel voor de boiler. Het meubilair is zoals men mag verwachten van de fabrikant solide met een modern tintje uitgevoerd. Een licht bruin houtdecor met in het oog vallende witte deuren voorzien van een brede blinkende hangreep maken er een sfeervolle verblijfruimte van. Wil men van de enkele bedden achterin één groot bed maken versleept men de trap naar voor en is er geen extra laddertje nodig om in het bed te geraken. Onder de voeteinden van beide bedden zijn kasten die zowel langs boven als langs de zijkant bereikbaar zijn. Een schuifdeur sluit de slaapkamer af.
Als de kampeerauto groot genoeg is kan men er een ruime, zoals in de C Tourer T 145, badkamer installeren. Aan de linker zijde is een douche met acrylglazen schuifdeur afsluitbaar. Aan de andere zijde is een gebruiksvriendelijk wc opgesteld, waskommetjes, kast, open bergvakken, een spiegel zijn aanwezig. Door het dakluik kunnen de waterdampen ontsnappen. Een deur sluit dit deel af, maar kan ook heel de badkamer van het woongedeelte afsluiten.
Het verrast een beetje dat Carthago de L-keuken nogal compact heeft gehouden. Nochtans heeft ze redelijk wat bergruimte in de boven en onderkast. Uiteindelijk is deze kampeerauto toch bedoeld voor een paar dat wat ruimte en comfort wil. De keuken mag alleszins gezien worden met de grote bovenkasten met hun witte licht gebogen deuren en brede handgrepen. In het donkere aanrecht zijn 3 kookvuren met elektrische ontsteking en een ronde spoelbak geïntegreerd. Werkoppervlakte is schaars. Dat is gedeeltelijk opgelost door de ronde afdekplaat van de spoelbak gedeeltelijk in een horizontale gleuf te schuiven waar men alvast wat groenten of andere eetwaren kan leggen. Er is een plaats voorzien voor een koffie machine met 230 Volt stopcontact. Een 133 l absorptie Dometic koelkast houdt de pintjes en andere voedingswaren fris. Aan licht geen gebrek, LED’s stralen voldoende licht in en rond de potten. Via het redelijk grote dakluik kunnen overbodige dampen en geurtjes verdwijnen.
Als het eten klaar is kan het paar zich rond de tafel op één poot neerzetten op de L-zitbank met haar ergonomisch gevormde kussens. Een zwerver kan zich in de gedraaide cabinezetel nestelen dat zit echter niet comfortabel aan tafel. In de L-zitbank heeft de fabrikant een lade gemaakt om schoenen in te zetten. Bovenkasten lopen hier door tot tegen de voorruit omdat hier geen hefbed aanwezig is.
Lichtverdeling knap uitgekiend is zorgvuldig uitgevoerd. Boven de tafel veel licht belangrijk als de bewoners willen schrijven of lezen. Andere delen van de LED verlichting kunnen tot een aangename sfeerverlichting worden ingesteld.
Wintersporters hoeven geen angst te hebben om kou te lijden. Een Truma C 6 CP Plus stuwt warme lucht via luchtslangen rond in heel het interieur en houdt de dubbele bodem warm waar de watertanks liggen en tegelijkertijd ook de voetjes.
Samen gevat.
Carthago, de fabrikant uit Aulendorf levert met de C Tourer T 145 RBLE weer een knap staaltje van zijn kunnen. Een koppel dat met deze zwerfauto op zwerftocht kan gaan zal er zich beslist in thuis voelen en genieten van de rijeigenschappen van de Mercedes-Sprinter.
Technische gegevens.
Basis voertuig: Mercedes-Benz Sprinter met laag ALKO chassis
75 jaar pioniersgeest. Passie. Innovatie. Traditie. Familiebedrijf sinds 1949.
Het jaar 2024 is een bijzonder jaar voor Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG. Truma viert zijn 75-jarig jubileum en lanceert tegelijkertijd nieuwe innovaties in de caravan- en outdoorsector. Er ligt dus een spannend jaar in het verschiet voor de marktleider uit Putzbrunn bij München. De volledige kroniek vindt u hier: Truma Geschiedenis
Het jaar 1949 is zeer bewogen voor de geschiedenis: onder andere de Deutsche Bundesbahn en de IG Metall werden opgericht, Konrad Adenauer werd de eerste kanselier van de Bondsrepubliek Duitsland en de Amerikaanse president Harry S. Truman werd beëdigd voor zijn tweede ambtstermijn.
Ook Truma-oprichter Philipp Kreis keerde in 1949 terug uit de oorlog en opende een taalschool in München. Het gebrek aan elektriciteit bracht hem op het idee om gaslampen te ontwikkelen. Vanwege de toenemende vraag registreerde hij zijn bedrijf op 27 oktober 1949 en gaf zijn bedrijf de naam Truma. De merknaam Truma gaat terug op de toenmalige Amerikaanse president Harry S. Truman. Philipp Kreis vereert hem omdat hij het mogelijk heeft gemaakt dat Duitsland werd omgebouwd tot een industriële staat. Het startsein voor de Truma-uitrustingstechniek was gegeven.
Van gaslampen tot caravanverwarming
Beginnend met een oplossing voor een gebrek aan stroomvoorziening, bleef het bedrijf zich ontwikkelen, zodat in 1961 de Truma-matic werd geïntroduceerd als "het eerste officieel erkende caravanverwarmingssysteem". De nieuw verworven vrijheid en grotere caravans vragen om een groter verwarmingsvermogen: daarom bracht Truma in 1967 de Trumatic S 3000 met 3000 eenheden (= 3,5 kW) op de markt. In 1970 werd Philipp Kreis onderscheiden met de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland voor zijn inspanningen voor de ontwikkeling van propaangas en de centrale olievoorziening.
In 1983 verhuisde Truma – productie, techniek en administratie – naar een nieuw, modern gebouw in Putzbrunn. Bovendien werd een grote klimaatkamer gecreëerd, die geschikt is voor campers en waarin Truma-apparaten en -voertuigen vandaag de dag nog steeds onder de zwaarste praktijkomstandigheden worden getest. Dit komt omdat de klimaatkamer vaak wordt gebruikt door autofabrikanten en vakjournalisten voor verschillende tests.
De generatiewisseling vond plaats in 1988 en de dochter van de oprichter van het bedrijf, Renate Schimmer-Wottrich, nam de leiding van het bedrijf over als managing partner. Philipp Kreis trok zich terug uit de dagelijkse gang van zaken. Renate Schimmer-Wottrich werd ook onderscheiden met de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland voor haar ondernemende en sociale prestaties.
Van de Truma Combi naar de caravan van de toekomst
In 2007 bracht Truma de nieuwe Combi-camperverwarming op de markt. Het verving de Trumatic-C-verwarming, die meer dan 500.000 keer werd gebouwd. Truma breidde in 2011 ook zijn activiteiten op het gebied van airconditioning uit met de lancering van de Aventa dakairconditionersserie.
Een andere mijlpaal en de voortzetting van het familiebedrijf was in 2015: Alexander Wottrich trad toe tot het bedrijf en zette zo de traditie voort in de derde generatie. Hij is als algemeen directeur verantwoordelijk voor de bedrijfsactiviteiten van de Truma-groep en heeft op 1 januari 2018 de functie van technisch directeur overgenomen. Renate Schimmer-Wottrich was samen met haar zoon adjunct-directeur en bleef voorzitter van de adviesraad.
In 2021 betrad Truma de wereld van de digitalisering in de caravansector: het iNet X-systeem vindt zijn weg naar campers als centraal besturingssysteem. Controle over de Truma-apparaten in het voertuig, real-time statusopvragingen, intuïtieve bediening en uitgebreide bediening via app – dit alles is mogelijk met het iNet X-systeem.
CIVD eert Truma en Truma viert 75-jarig bestaan
Grote eer voor de ondernemersfamilie en alle Truma-medewerkers van het Caravaning Industrie Verband e.V., kortweg CIVD. Renate Schimmer-Wottrich (voorzitter van de adviesraad van de Truma-groep) en Alexander Wottrich (co-CEO van de Truma-groep) ontvingen als eerste leveranciers ooit de zilveren eremedaille. Met de Zilveren Eremedaille bekroont de CIVD bijzondere ondernemersprestaties en uitmuntende inzet voor de caravanbranche.
Pioniersgeest. Passie. Innovatie. Traditie. Familiebedrijf sinds 1949. Truma viert op 27 oktober 2024 zijn 75-jarig jubileum en zal ook in de komende (minstens) 75 jaar nieuwe maatstaven blijven zetten als systeemleverancier in de caravan- en outdoorsector.
De ontwerpers van Giottivan hebben niet stil gezeten en zorgden voor heel wat nieuws. Een half integrale met stapelbed en een camperbus op een Ford Transit rolden onlangs uit de fabriek.
De nieuwe Siena 386 werd bedacht met een interieur voor een groot gezin. Men koos een wagen van 6,99 m lang en 2,32 m breed, afmetingen die goed door de beugel kunnen. Niettegenstaande is er genoeg plaats voor een gezin. Achterin is een stapelbed voor 2 personen. Het voordeel is dat ze 2,19 x 0,94 m groot zijn waar dus ook volwassenen hun bedje kunnen spreiden. Klapt men het onderste bed omhoog bekomt men een 1,39 m hoge garage, zeker niet mis om enkele fietsen te zetten. Vooraan boven de zijzitbanken is een 1,92 x 1,49 m groot hefbed. Als men dan nog de zitgroep tot bed ombouwt zijn er zo maar eventjes 6 volwaardige slaapplaatsen. Dat is al voor een groot gezin.
De op Ford Transit gebouwde Siena 386 heeft een omvangrijke uitrusting “Premiere Edition” wordt het betiteld. De 170 pk sterke motor zorgt alvast voor veel rijplezier, maar wees toch maar voorzichtig want de rijkelijk van paarden voorziene motor zou toch wel eens wat “te” snel willen rijden en de flitspalen zijn niet altijd goed zichtbaar opgesteld.
Giottivan 60 FT
Een andere nieuwigheid van de fabrikant is de Giottivan 60 FT een omgebouwde bestelwagen. Volgens de wens van veel klanten behoort hij tot de 6 m klasse. De indeling is overbekend met achterin een dwarsbed, keuken aan de schuifdeur, natte cel er tegenover en vooraan de zitgroep. Een blikvanger is de koelkast aan de zijkant van de keuken. Met 2 vensters in de achterdeuren en in de zijwanden is er voldoende licht en lucht. Aan de buitenkant zijn de vensters zwart omlijnd, onderaan de zijwanden en de achterdeuren is een brede zwarte kunststofband om kleine schaden te voorkomen, tegelijkertijd is het een plezier om naar de zwerfauto te kijken. Hij zal zeker niet ongemerkt voorbij rijden.
WOHNmobil für Klimaschutz e.V. gaat in 2024 succesvol van start
In zijn twee voorjaarscampagnes in 2024 plant WOHNmobil für Klimaschutz e.V. in totaal 1.350 bomen voor een klimaatstabiel gemengd bos. 35 leden van de vereniging helpen hier actief bij.
De twee voorjaarsplantacties liggen aan de basis van de landelijke zwerfautovereniging, die nu 5 jaar bestaat sinds de oprichting en zich inzet voor milieu- en klimaatbescherming en dus voor ecologisch, milieubewust reizen met de zwerfauto.
1.350 inheemse wintereiken en haagbeuken werden door de actieve kampeerders geplant tijdens de campagnes in Rijnland-Palts en Baden-Württemberg. Zij doneerden een bedrag van 8.000 euro voor de zaailingen en de browserbescherming. In totaal waren 35 camperaars uit Hessen, Rijnland-Palts, Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Beieren met schoppen en schoffels aangekomen. Maar niet alleen het planten van bomen stond in beide weekenden op het programma: de kampeerders beleefden ook een stadstour in Limburg, een fabriekstour bij Bürstner en een rondleiding door de geschiedenis van de rivier de Kinzig, die bijna 100 km van oost naar west door het Zwarte Woud snijdt.
"Ik ben vooral blij dat onze twee plantacties financieel en actief werden ondersteund door twee van onze ondersteunende leden", zegt Albert Märkl, voorzitter van de vereniging. Aan de 550 bomen die de vereniging op 02.03.24 in de vochtige bosbodem bij Naststätten (Rhein-Lahn-Kreis) plantte, nam "Freizeitfahrzeuge Singhof uit Limburg" deel. De "kampeerauto- en caravanfabrikant Bürstner uit het nabijgelegen Kehl am Rhein" nam deel aan de 800 zaailingen die op 08.03.24 in de buurt van Gengenbach (Zwarte Woud) werden geplant.
"Met de 9.243 zaailingen die tot nu toe zijn gedoneerd en geplant, naderen we de magische grens van 10.000 bomen", meldt Märkl trots, verwijzend naar het grote voordeel van het nieuwe gemengde bos dat de komende decennia met de hulp van de vereniging zal worden aangelegd. "Onze bomen binden jaarlijks tienduizenden kilo's CO2, zorgen voor schaduw en recreatie voor toekomstige generaties en dienen als een belangrijk leefgebied voor veel dieren en planten."
De 10.000 bomen zijn echter niet het einde van het verhaal. Alleen al dit jaar komen er meer dan 2.500 bomen bij in de 3 najaarscampagnes. Bovendien zal de vereniging in november samen met de vereniging "National Natural Landscapes e.V.", helpen bij het onderhoud van het Venner Moor, ten noorden van Osnabrück.
Het is dus de moeite waard om deel te nemen - als lid of als duurzaam lid.