Camping blijft in de mode in Duitsland: In 2024 werden ongeveer 43 miljoen overnachtingen geteld op Duitse campings. Dit is het derde recordjaar op rij voor deze vorm van vakantie. Het verlangen naar individuele mobiliteit en reizen dicht bij de natuur heeft in heel Europa aan belang gewonnen en wordt ook weerspiegeld in de voortdurende opkomst van het zogenaamde "van life".
Maar met de toename van kampeerders op de weg neemt ook het risico op pech en ongevallen toe - bijvoorbeeld veroorzaakt door een gebrek aan rijervaring of onvoldoende kennis van hoe met het voertuig om te gaan. Aan het begin van het seizoen geeft de ACV Automobil-Club Verkehr informatie over de meest voorkomende fouten en geeft praktische tips om deze te vermijden.
Overbelasting en ongunstige gewichtsverdeling
Verkeerde belading van de camper kan de rijstabiliteit aanzienlijk aantasten. Overbelading en ongunstige gewichtsverdeling verlengen de remweg en verhogen het risico op kantelen, vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.
Het toegestane totaalgewicht wordt vermeld in deel I van het registratiebewijs (punt F.1). Voor vertrek kan het beladen voertuig worden gewogen - bijvoorbeeld bij recyclingcentra, transportbedrijven of camperdealers. Ook de naleving van de maximale aslasten (punten 8.1 en 8.2) is van cruciaal belang, omdat zelfs overbelasting van afzonderlijke assen een negatieve invloed kan hebben op het rijgedrag.
Zware voorwerpen zoals gasflessen, gereedschap of drankkratten horen diep en dicht bij de assen, lichte bagage in de bovenste opbergvakken. Een veilige bevestiging van de lading voorkomt wegglijden tijdens remmanoeuvres. Speciale spanbanden, antislipmatten en netten helpen om alles op zijn plaats te houden.
Extra hulpstukken zoals luifels, fietsenrekken of zonnesystemen verminderen ook het beschikbare laadvermogen en moeten in de planning worden opgenomen.
Fiets- en dakdragers: Gebrek aan stabiliteit door overbelasting
Bij het vervoeren van fietsen moet speciale aandacht worden besteed aan het gewicht - e-bikes zijn aanzienlijk zwaarder dan klassieke fietsen en kunnen het toegestane laadvermogen van een drager snel overschrijden. Een verkeerd gemonteerde of overbelaste drager kan de achterste structuur van de camper beschadigen door trillingen of hefboomeffecten. Bovendien kan de exploitatievergunning van het voertuig vervallen als het toegestane laadvermogen wordt overschreden.
Installeer draagsystemen altijd vakkundig en belast ze gelijkmatig. Het door de fabrikant opgegeven draagvermogen mag niet worden overschreden voor achter- of dakdragers. In het geval van hefdragers moet ook rekening worden gehouden met de toegestane trekhaakbelasting van de trekhaak (aangegeven op het kentekenbewijs onder punt 13 of op het typeplaatje van de koppeling). Als het hier kritiek wordt, kunnen de (zware) accu's van e-bikes worden verwijderd en in de camper worden opgeborgen. Gebruik dan indien nodig een regenhoes om de aansluitpunten (contacten) van de batterijen te beschermen.
Bij het beladen van dakdragers moet naast het totale gewicht ook rekening worden gehouden met de dakbelasting. Dit is voertuigspecifiek en vaak aanzienlijk lager dan verwacht - het ligt meestal tussen de 50 en 100 kg inclusief het draagsysteem. Te zware of onbeveiligde dakconstructies verhogen het zwaartepunt van de auto en verminderen de rijstabiliteit, vooral in bochten, bij uitwijkmanoeuvres en zijwind.
Daarnaast is het raadzaam om tijdens pauzes in de reis regelmatig de bevestigingen te controleren, omdat schroefverbindingen door trillingen kunnen losraken.
Download de gratis
CARAVAN.fm app
Luister wereldwijd naar ons in de beste kwaliteit en zonder interferentie. Download de app voor Android of iOS.
Rijgedrag: Gebrek aan routine verhoogt het risico op ongevallen
Campers verschillen aanzienlijk van conventionele personenauto's - in grootte, gewicht en reactievermogen. Langere remafstanden, traag stuurgedrag, de grotere draaicirkel en de grotere gevoeligheid voor zijwind vereisen een anticiperend en aangepast rijgedrag. Vooral bij huurauto's ontbreekt vaak de nodige oefening in het omgaan met de afmetingen en rijeigenschappen.
Voor de eerste rit is het raadzaam om een uitgebreide proefrit te maken, idealiter op verschillende soorten wegen - inclusief manoeuvreren, achteruitrijden en parkeren. Het oefenen van rijmanoeuvres op een open terrein helpt om een zelfverzekerd gevoel te ontwikkelen voor de breedte, hoogte en lengte van het voertuig. Het rijden op smalle straatjes of rotondes moet ook van tevoren worden geoefend.
Als u zich wilt concentreren op extra veiligheid, kunt u een speciale rijveiligheidstraining voor campers volgen. Deze trainingen leren op een praktische manier om te gaan met gevaarlijke situaties zoals noodremmen, zijwind of uitwijkmanoeuvres en vergroten het bewustzijn van de fysieke grenzen van het voertuig.
Zudem ist es ratsam, regelmäßig den toten Winkel zu kontrollieren und die Spiegel korrekt einzustellen - besonders bei größeren Aufbauten ohne Rückfahrkamera. Der Einsatz von Zusatzspiegeln oder Kamerasystemen kann die Übersicht beim Rangieren und Spurwechsel deutlich verbessern.
Rangierunfälle durch eingeschränkte Übersicht
Unfälle beim Einparken oder Rangieren sind besonders häufig - etwa auf engen Campingplätzen, bei schlechter Sicht oder unter Zeitdruck nach langer Anreise. Schäden entstehen oft durch Kollisionen mit Pollern, Mauern, Bäumen oder anderen Fahrzeugen. Auch der größere tote Winkel bei Wohnmobilen erhöht das Risiko.
Technische Hilfsmittel wie Rückfahrkameras, Einparksensoren oder 360-Grad-Kamerasysteme erleichtern das Rangieren erheblich. Ebenso hilfreich ist eine zweite Person außerhalb des Fahrzeugs, die mit klaren Handzeichen einweist - vor allem bei Rückwärtsfahrten oder Wendemanövern in engen Bereichen.
Vor dem Rangieren empfiehlt sich ein kurzer Rundgang um das Fahrzeug, um Hindernisse wie niedrige Pfosten, überhängende Äste oder unebene Bodenverhältnisse frühzeitig zu erkennen. Spiegelerweiterungen oder Zusatzkameras verbessern die Sicht nach hinten und zur Seite und sind besonders bei Fahrzeugen ohne serienmäßige Rückfahrtechnik sinnvoll.
Auch bei kurzen Fahrmanövern sollte auf niedrige Anbauteile wie ausfahrbare Trittstufen oder Fahrradträger geachtet werden - sie sind häufige Kollisionspunkte bei Rangierunfällen.
Brücken, Tunnel und enge Durchfahrten: Abmessungen werden unterschätzt
Ein häufiger Fehler: Die tatsächliche Höhe oder Breite des Fahrzeugs wird nicht korrekt eingeschätzt - besonders bei Mietfahrzeugen oder durch montiertes Zubehör wie Dachboxen, Solarpanels oder Fahrradträger. Schäden an Brücken, Unterführungen, Tunneln oder engen Durchfahrten entstehen dabei oft durch Unachtsamkeit oder falsche Routenwahl.
Eine gut sichtbare Notiz mit Fahrzeughöhe, -breite und -länge im Cockpit - etwa als Aufkleber im Sichtfeld - hilft, kritische Situationen zu vermeiden. Die tatsächlichen Abmessungen sollten inklusive aller Anbauten gemessen und notiert werden, da sie oft deutlich von den Herstellerangaben abweichen.
Bei der Routenplanung unterstützen Navigationsgeräte oder Apps mit speziellen Wohnmobil-Profilen, die Durchfahrtshöhen, Gewichtsbeschränkungen und enge Straßen berücksichtigen. Zusätzlich empfiehlt sich, bereits im Vorfeld Informationen über die Infrastruktur am Reiseziel einzuholen - insbesondere bei Fahrten durch historische Ortskerne, Bergdörfer oder ländliche Regionen mit eingeschränkter Straßenführung.
Auch bei scheinbar harmlosen Zufahrten zu Campingplätzen, Parkhäusern oder Tankstellen kann es zu Engstellen kommen. Spontane Abkürzungen oder Wendemanöver in unbekanntem Terrain sollten vermieden werden, wenn die Durchfahrtsverhältnisse unklar sind.
Reifenpannen durch falschen Druck und Überalterung
Wohnmobilreifen sind besonderen Belastungen ausgesetzt: hohe Zuladung, lange Standzeiten und vergleichsweise geringe Fahrleistung fördern die Materialermüdung. Ein zu niedriger Reifendruck führt vor allem bei hoher Beladung zu übermäßiger Wärmeentwicklung - im schlimmsten Fall kommt es zum Reifenplatzer.
Der Reifendruck sollte regelmäßig geprüft und an die tatsächliche Beladung angepasst werden - idealerweise vor jeder längeren Fahrt. Die vom Fahrzeug- oder Reifenhersteller empfohlenen Werte sind meist im Türrahmen, im Tankdeckel oder in der Betriebsanleitung angegeben.
Ein Austausch der Reifen sollte spätestens nach sechs Jahren erfolgen - auch bei ausreichendem Profil. Das Reifenalter lässt sich über die vierstellige DOT-Nummer an der Reifenflanke ermitteln. Reifen mit dem Zusatz "CP" (Camping) sind speziell für Wohnmobile ausgelegt und besser für höhere Lasten und längere Standzeiten geeignet.
Een visuele inspectie is nuttig voordat u aan uw reis begint: let op scheuren, poreuze plekken, ingetrokken voorwerpen of ongelijkmatige slijtage - dit laatste kan duiden op een verkeerde luchtdruk of chassisproblemen. Het reservewiel mag ook niet worden vergeten en moet in goede staat verkeren.
Verkeerd tanken met dure gevolgen
Vooral in het geval van onbekende voertuigen, huurauto's of onvoldoende gemarkeerde vulopeningen kan er tijdens het tanken snel verwarring ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is de verwarring van diesel en benzine, wat kan leiden tot aanzienlijke motorschade in moderne injectiesystemen. In zeldzame gevallen wordt er per ongeluk brandstof in de verswatertank gevuld - bijvoorbeeld in het geval van slecht geëtiketteerde of gesloten vulopeningen, zoals kan voorkomen bij oudere of omgebouwde voertuigen.
De vulopeningen moeten permanent en duidelijk gemarkeerd of van een kleurcode zijn voorzien - controleer dit bij voorkeur wanneer u het voertuig overneemt. Bovendien kan visuele identificatie (bijv. gekleurde deksels of stickers) verwarring voorkomen.
Als er toch verkeerd wordt getankt, start de motor dan in geen geval en zet het contact niet aan - zelfs de kleinste hoeveelheden van de verkeerde brandstof in het systeem kunnen dure schade veroorzaken. In dit geval moet onmiddellijk contact worden opgenomen met de pechhulpdienst, zodat het brandstofsysteem goed kan worden afgetapt en gereinigd.
Als er per ongeluk brandstof in de verswatertank is bijgevuld, moet deze volledig worden geleegd en intensief worden gereinigd - idealiter door een gespecialiseerde werkplaats. In dit geval is het niet meer mogelijk om het water te gebruiken, zelfs niet na een eenvoudige spoeling.