Inhoud blog
  • Vakantie
  • De nieuwe Globebus van Dethleffs
  • Fietsen langs een rivier
  • Fietsen in Belgiê
  • Het gras is gemaaid
  • Nieuw bij Fendt
  • Duitsland
  • Camping -Parking
  • Mooie huizengroep
  • Chatillion in Frankrijk
  • Tweedehandsmarkt
  • eens iets anders
  • Caravan salon Dusseldorf een succes
  • Als het dringend is
  • Een nieuw toilet
  • Geen helm GEVAARLIJK
  • Kinderen en verkeersveiligheid
  • Caravan Salon Düsseldorf 2024
  • Ooit
  • Caravansalon Dusseldorf 2024
  • Op weg
  • Waar het vignet kleven?
  • Alpenzicht
  • Een stevige brug over de Serein
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    28-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radarmelders op gepast

    Radarmelders: een duidelijk obstakel voor efficiënte verkeershandhaving
    Vias institute stelt aan de regering een verbod voor

    In het regeerakkoord werd aan Vias institute gevraagd om een studie te realiseren over radarmelders. Deze studie is net afgerond en de conclusies zijn helder. Per afgelegde kilometer krijgen bestuurders die een radarmelder hebben 50% meer boetes dan bestuurders die geen radarmelder hebben. Ze rijden dus vaker te snel op wegen waarvan ze  denken dat er geen risico is om gecontroleerd te worden. De visuele en auditieve waarschuwingen van deze radarmelders kunnen daarnaast voor afleiding zorgen. Daarom beveelt Vias institute aan om systemen te verbieden die in realtime de locatie van mobiele controles aangeven, vooral omdat ze bestuurders ook in staat stellen om aan alcoholcontroles te ontsnappen.

    Radarmelders zijn wijdverspreid in België. In totaal gebruikt 1 op de 3 bestuurders (37%) één of meerdere systemen die aangeven waar er snelheidscontroles of andere controles door de politie gebeuren. Het gaat dan zowel over betalende als gratis toepassingen.
    De studie van Vias heeft meer dan 2 jaar in beslag genomen.
    Verschillende aspecten van radarmelders werden bestudeerd, zoals de soorten toestellen en hun gebruik in België, de houding van gebruikers en niet-gebruikers tegenover snelheidsovertredingen, het gebruik van deze toepassingen/navigatiesystemen voor andere doeleinden en de impact op snelheid en veiligheid. Dit zijn de belangrijkste conclusies.
    50% meer boetes voor bestuurders met een radarmelder
    Bestuurders met een radarmelder ontvangen meer boetes voor snelheidsovertredingen dan bestuurders zonder zo’n systeem. Zo geven 29% van de bestuurders met zo’n systeem aan in het afgelopen jaar een boete te hebben ontvangen, tegenover 18% bij de bestuurder die geen radarmelder hebben.
    We weten dat bestuurders met zo’n systeem meer rijden. Zelfs als we rekening houden met het aantal afgelegde kilometer ligt het aantal boetes voor bezitters van een radarmelder 50% hoger dan voor de bestuurders die er geen hebben (0,38 boetes per 10 000 kilometer tegenover 0,26 boetes per 10 000 kilometer voor de niet-bezitters).  
    Het is niet de eerste studie die aantoont dat bestuurders met een radarmelder vaker geverbaliseerd worden dan andere bestuurders. Dat resultaat kan paradoxaal lijken, maar is toch perfect logisch. Bestuurders met zo’n systeem rijden vaker te snel omdat ze denken dat ze geen risico lopen op een boete als hun systeem geen melding geeft van een snelheidscontrole.  
    Bestuurders met een radarmelder zijn toleranter ten opzichte van snelheid
    De attitude ten opzichte van snelheid verschilt ook tussen bestuurders die al dan niet een radarmelder geïnstalleerd hebben. Zo denken de gebruikers van zo’n systeem vaker dat er geen gevaar is om sneller dan de limiet te rijden wanneer de weg verlaten is (26% tegenover 19% voor de niet-gebruikers). Ze zijn ook vaker van mening dat het enige doel van snelheidscontroles is om geld op te brengen voor de staatskas. (39% ten opzichte van 26% voor de niet-gebruikers).
    Gebruikers van radarmelder zijn zich dus minder bewust van de gevaren van hun snelheid. Het is daarom waarschijnlijk dat ze harder zullen blijven rijden, zelfs als ze zo'n systeem niet mogen gebruiken. Ze zullen dan wel meer boetes krijgen.
    Afleidend effect
    Er is een zekere mate van afleiding van de bestuurder mogelijk door de visuele en auditieve meldingen van de systemen. De meldingen sporen de bestuurders aan om het systeem al rijdend te gebruiken en/of te bevestigen dat er een politiecontrole of andere gebeurtenis (ongeval, auto in panne, etc) is.
    Door punten toe te kennen aan bestuurders die gebeurtenissen melden, moedigt het systeem bestuurders aan om interactie te hebben met het scherm of uit te kijken naar flitscontroles langs de weg. In beide gevallen zijn de ogen van de bestuurder enkele seconden van de weg. Bovendien kunnen de reclameboodschappen die in sommige systemen worden weergegeven een extra bron van afleiding zijn.
    Alle soorten controles worden gesignaleerd, ook voor alcohol
    Een nog controversiëlere functie van deze apparaten is het waarschuwen voor politiecontroles (alcohol, drugs, boorddocumenten). Wanneer politieagenten tegenwoordig hun apparatuur opstellen om bijvoorbeeld een alcoholcontrole te organiseren, worden ze al gesignaleerd nog voor de operatie begint. Het is dus gemakkelijk voor een bestuurder die te veel gedronken heeft om van route te veranderen en niet gepakt te worden. Het effect op de verkeersveiligheid is dus duidelijk negatief, vooral omdat de betrokken bestuurders waarschijnlijk een langere route zullen nemen dan aanvankelijk gepland, waardoor het risico op ongelukken toeneemt. Dit is des te betreurenswaardiger omdat politieagenten tijdens een alcoholtest meestal andere zaken controleren, zoals de verzekering. Ze bekijken ook of de persoon gezocht wordt. Nochtans willen mensen die een alcoholtest 'verklikken' zelf toch niet betrokken raken bij een ongeluk met een onverzekerde bestuurder.
    Conclusie
    De firma’s die radarmelders commercialiseren hebben inspanningen gedaan om andere functionaliteiten te ontwikkelen dan enkel het melden van controles. Deze studie toon echter de negatieve rol aan die deze systemen kunnen hebben op de verkeersveiligheid.
    Bestuurders die zo'n systeem hebben, overschrijden vaker de snelheidslimiet op plaatsen waar ze denken dat er geen risico is om beboet te worden. Gezien deze resultaten is Vias institute voorstander van het aanpassen van de huidige Belgische wetgeving door het verbieden van systemen die bestuurders in staat stellen om mobiele politiecontroles te omzeilen. Zo wordt een duidelijk signaal gegeven dat risicovol gedrag op de weg niet getolereerd kan worden. Een dergelijk verbod bestaat al in Duitsland en Zwitserland.
    België wil het aantal verkeersdoden terugbrengen tot 320 in 2030. In 2022 waren er echter nog 540. De regering moet daarom alle mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat bestuurders risicogedrag vertonen, zoals onaangepaste of buitensporige snelheid of afgeleid rijden door de smartphone. In deze context zou een verbod op systemen die de exacte locatie van mobiele controles aangeeft, gerechtvaardigd zijn. Het is ook een van de 12 concrete maatregelen die Vias institute eind vorig jaar in zijn memorandum voorstelde.

    Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:'Samen met alcohol en afleiding achter het stuur is te hoge snelheid een van de drie grootste doodsoorzaken op onze wegen. Als federaal minister bevoegd voor verkeersveiligheid is het mijn prioriteit om, in nauwe samenwerking met mijn gewestelijke collega's, het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Deze studie van Vias maakt het eindelijk mogelijk om de invloed van flitspaalwaarschuwingssystemen op de verkeersveiligheid objectief te beoordelen, in een context waarin bewezen is dat snelheidscontroles het risico op ongevallen met 20 tot 30% kunnen verminderen. De conclusies tonen aan dat de verkeersveiligheid er alleen maar op vooruit zou gaan als we zouden overstappen op een systeem van signalisatie van controlezones om bestuurders aan te moedigen hun gedrag aan te passen. Aan de andere kant is het niet positief, en kan het zelfs zeer gevaarlijk zijn, om bestuurders aan te moedigen te vertragen vlak voor een controlepost en vervolgens weer te versnellen door de exacte positie ervan te signaleren. Het is met dit in gedachten dat ik mijn administratie ga vragen om contact op te nemen met de platformen die dit soort informatie verspreiden, zonder dat dit leidt tot een regelrecht verbod op deze flitspaalwaarschuwingssystemen'.

    Meer info: VIASZ institute

    28-01-2024 om 20:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij wil niet naar school
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-01-2024 om 19:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Trends bij DEthleffs
    • De nieuwe Dethleffs Trend: meer reis- en meer wooncomfort

     

     

     

    Dethleffs vernieuwt in 2024 zijn best verkochte camperserie Trend. Tegelijkertijd geeft de fabrikant de middenklasse-camper een upgrade: met een opnieuw ontworpen exterieur, een nieuw interieur, talrijke extra uitrustingskenmerken die al in de standaarduitrusting zijn opgenomen met aantrekkelijke uitrustingspakketten. De nieuwe Dethleffs Trend gaat in januari 2024 in première op de CMT-beurs in Stuttgart en vervangt de vorige series Trend en Pulse/Pulse Classic.

    Dethleffs herziet zijn best verkopende camperserie Trend en grijpt deze gelegenheid meteen aan om zijn middenklasse-campers te reorganiseren. De bestaande series Pulse, Pulse Classic en Trend gaan op in de nieuwe Dethleffs Trend – met een verbeterde look en uitrusting, maar qua prijs onder die van de series Pulse en Pulse Classic.

    Net als voorheen zal de nieuwe Dethleffs Trend als halfintegraal en als integraal beschikbaar zijn. Het nieuwe exterieurdesign van de Trend en de schuin aflopende achterkant benadrukken het dynamische uiterlijk van de opbouw. Dethleffs rust de halfintegrale T-modellen uit met een aerodynamisch gevormde kap op de cabine inclusief openslaand dakraam dat we nog kennen van de vorige Pulse Classic. Bij de integralen is de voorkant van de Pulse overgenomen. 

    In de woonruimte wacht de kampeerder een knusse, gezellige sfeer met meubels met dwarsnerf-houtdecor, contrasterende grijze vlakken, bijpassende meubelstoffen en een trendy donker plafond. De meubels hebben moderne vormen met strakke lijnen. Bovendien bieden de bovenkasten in de nieuwe Trend meer opbergruimte dan hun voorgangers. De modellen met eenpersoonsbed hebben eveneens extra opbergruimte dankzij de bovenkasten rondom en twee garderobekasten boven de bedden.

    In de versies T/I 7057 EBL en DBL vormen twee banken in lengterichting samen met de standaard captain’s chairs een ruime zitgroep voor maximaal zes personen. De andere indelingen hebben een gezellige L-vormige zitbank met een dwars geplaatste zitbank op de tweede rij. Achter de zitgroep bevindt zich een keuken die is voorzien van alle kookcomfort, met een tweepits kooktoestel, veel opbergruimte in de lades en een Multiflex-railsysteem. De koelkast met een inhoud van 142 liter is verhoogd ingebouwd. Bij de indelingen T/I 7057 EB, T/I 7057 EBL en T/I 7057 DBL bevindt zich een ruime badkamer tussen de keuken en de slaapkamer. In de kortere indelingen T/I 6817 EB en T/I 6877 heeft Dethleffs een compacte wasruimte en geïntegreerde douche voorzien. Een volledig nieuw kenmerk van alle Trend-modellen is de volledig vlakke vloer van de cabine naar de badkamer, zonder opstapjes en dus zonder struikelgevaar.

    Dethleffs biedt de nieuwe Trend in drie bedvarianten aan. Met de indeling T/I 6877 is er voor het eerst een Trend met dwarsbed beschikbaar. Door deze opstelling ontstaat er ruimte voor een garderobekast tot aan het plafond en een brede zijzit in de zitgroep. De T/I 7057 DBL heeft een indeling met een in hoogte verstelbaar queensbed. Drie van de nieuwe Trend-indelingen zijn verkrijgbaar met eenpersoonsbedden – standaard laag geplaatst voor een gemakkelijke instap, maar optioneel ook verkrijgbaar als hoge versie, zodat er meer opbergruimte in de garage ontstaat. Terwijl de integraalmodellen standaard een hefbed in de cabine hebben, kunnen de halfintegralen optioneel worden uitgerust met een elektrisch hefbed boven de zitgroep.

    De grote garage heeft zowel links als rechts een deuren met comfortabele eenhandsbediening. Het verlaagde chassis achter de achteras zorgt voor fietsvriendelijke garageafmetingen met vrije hoogtes tot 110 centimeter. Een extra montagerail aan de bovenzijde verbetert de mogelijkheden om de lading vast te zetten. 

    De nieuwe Dethleffs Trend is gebaseerd op de Fiat Ducato met een 140 pk (103 kW) sterke dieselmotor die voldoet aan de emissienorm Euro 6d Final. Een versie met 180 pk (132 kW) is als optie verkrijgbaar.

     

     

     

    08-01-2024 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!