Dethleffs geeft zijn caravanserie voor starters c’joy een upgrade. Een innovatief houtdecor en stoffering van duurzame grondstoffen bepalen het nieuwe trendy interieur. Bovendien zorgt een efficiënte compressorkoelkast in het modeljaar 2023 voor een upgrade van de standaarduitrusting van de Dethleffs c’joy.
De start in de Dethleffs caravanwereld wordt gemaakt met c’joy. De wendbare en compacte caravan is verkrijgbaar in vijf verschillende indelingen en is een geschikte kampeeroplossing voor jonge gezinnen en prijsbewuste stellen. Dankzij het lage eigen gewicht kan de c’joy zelfs door trekkende voertuigen uit de compacte klasse met minder krachtige motor worden getrokken. Ook bezitters van rijbewijs B mogen onder bepaalde omstandigheden met een dergelijke combinatie rijden. Met een breedte van 2,12 meter kan met de c’joy bovendien over smalle toegangswegen worden gereden, wat zorgt voor een ontspannen reis voor caravanstarters, ook op krappe delen van de route.
Nieuw, modern interieur
Voor het modeljaar 2023 maakt Dethleffs het interieur van de c’joy moderner en voert een nieuwe meubeldecor en stofferingen in. De meubelpanelen hebben een vriendelijk, licht houtdecor met dwars lopende nerf, wat het interieur groter doet lijken en voor een behaaglijke woonsfeer zorgt. De bovenkasten krijgen lichte kleppen en decorstrepen die fraai aansluiten bij de stofferingskleuren. Bij de vernieuwde c’joy kan worden gekozen uit twee stofferingen: Bij de stoffering Kappan harmoniëren kussens in lichtgrijs en beige met het nieuwe houtdecor van de meubels. Bij de stoffering Timor zijn zitkussens daarentegen in antraciet, terwijl turquoise rugkussens hier voor kleuraccenten zorgen. Bij beide stofferingen wordt de behaaglijke sfeer onderstreept door een qua kleur bijpassende stoffen bekleding. Ook bij de materiaalkeuze voor de stofferingen slaat Dethleffs bij de c’joy nieuwe, innovatieve wegen in. Het polyestergaren van de stoffen is gemaakt van 100 procent gerecyclede PET-flessen en ontziet daarmee het milieu. Het garen, dat ook wordt gebruikt in sportkleding, geeft de stofferingen een aangenaam zachte haptiek en draagt zo bij aan de behaaglijkheid in de c’joy.
Efficiënte compressorkoelkast in alle modellen
De keuken van de c’joy wordt in het modeljaar 2023 eveneens herzien, wat op het eerste gezicht echter minder opvallend is dan bij de meubels en stofferingen. In plaats van de tot nu toe gebruikte absorptie koelkast voorziet Dethleffs de caravan voor starters nu van een efficiënte compressorkoelkast. Deze kan zowel tijdens het rijden met 12 volt alsmede met landstroom worden gebruikt en koelt snel en betrouwbaar. Terwijl de modellen 410LK, 420QSH, 480 FSH en 480 QLK een 132 liter grote koelkast met vriesvak hebben, heeft het model met eenpersoonsbedden c’joy460LE vanwege de constructie een koelkast met 83 liter inhoud.
De indeling van het grote gezinsmodel c’joy480QLK met tweepersoonsbed voor en stapelbedden achter heeft Dethleffs voor het modeljaar 2023 in geringe mate herzien. Zo sluit de badkamer nu direct op de stapelbedden aan, terwijl de linnenkast naar voren is verplaatst. Daardoor heeft deze indeling nu ook een grote koelkast met 132 liter inhoud.
Uitrustingspakketten voor meer comfort en veiligheid
Voor de c’joy van het modeljaar 2023 worden verder de uitrustingspakketten Touring en Dynamik aangeboden. Het uit andere series bekende Touring-pakket bevat de warmwatervoorziening met een Truma-boiler, een warmeluchtinstallatie en een 50 x 70 centimeter groot hef-kanteldakluik en een hordeur. Bij het uitrustingspakket Dynamik wordt naast een mobiele vuilwatertank in de opbergkast voor gasflessen en een 44 liter grote verswatertank een reservewielhouder in de opbergkast voor gasflessen alsmede een serviceluik aan de buitenkant toegevoegd. Verder zijn bij het Dynamik-pakket schokdempers en een veiligheidskoppeling inbegrepen. Daarmee mag c’joy in combinatie met een geschikt trekkend voertuig worden gebruikt voor snelheden tot 100 km/u.
Praktische, tweedelige toegangsdeur
Alle c’joy-modellen beschikken over een praktische, tweedelige toegangsdeur. Deze is vooral gewild bij gezinnen en hondenbezitters, want het geopende bovendeel maakt aanvullende ventilatie mogelijk, terwijl het gesloten benedendeel voorkomt dat de caravan zonder toezicht wordt betreden of verlaten. Het dak, de voor- en achterzijde van de c’joy zijn gemaakt van hagelbestendig GFK.
Indelingen voor elke doelgroep
Zoals altijd kan in de serie worden gekozen uit vijf indelingen. Het kortste model c’joy410 LK, met een opbouwlengte van 4,99 m, heeft stapelbedden in het achterste gedeelte, een toiletruimte, keuken en een grote, om te bouwen zitgroep in het voorste gedeelte en is daarmee een comfortabele startersmodel voor jonge gezinnen. De c’joy420 QSH heeft een dwars in het voorste gedeelte geplaatst vast tweepersoonsbed en een midden-dinette. Keuken en badkamer bevinden zich in het achterste gedeelte. De indeling van de c’joy460 LE wordt gekenmerkt door in de lengte geplaatste eenpersoonsbedden en een dinette in het voorste gedeelte met keuken en tegenoverliggende toiletruimte in het middengedeelte. De c’joy480 FSH biedt maximale ruimte voor stellen met een keuken en badkamer in het achterste gedeelte en een grote slaapruimte met in de lengte ingebouwd tweepersoonsbed voorin. De grote gezinscaravan c’joy480 QLK heeft een dwars geplaatst tweepersoonsbed in het voorste gedeelte, een grote zitgroep, keuken en badkamer erachter en stapelbedden achterin. Hier is ruimte voor zes personen. In alle c’joy-modellen kan de badkamer optioneel met een douche worden uitgerust
6 op de 10 Belgen vertrekt ’s nachts als ze met de auto op reis gaan. 3 op de 4 stopt onderweg om een dutje te doen
6 op de 10 Belgen rijdt bij voorkeur ‘s nachts wanneer ze een lange rit voor de boeg hebben. Om de vermoeidheid tegen te gaan, stoppen 3 op de 4 bestuurders om een dutje te doen. Dat is absoluut noodzakelijk, want 1 op de 4 bestuurders zegt wel eens het gevoel te hebben gehad dat ze achter het stuur enkele seconden in slaap dommelden. Dit zijn de resultaten van een nieuwe enquête over het gedrag tijdens lange ritten die vandaag door Vias institute gepubliceerd worden. Tijdens de vakantie is vermoeidheid verantwoordelijk voor 1 op de 3 ongevallen op de Franse autosnelwegen. De volgende tips zijn zeker nuttig om ongevallen te vermijden.
Pauzeer om de twee uur! Tijdens de nacht rijden biedt op het eerste zicht verschillende voordelen: er is minder verkeer, het is frisser en als je met kinderen reist, is het rustiger in de wagen als ze slapen. Veel Belgen zijn schijnbaar overtuigd van deze voordelen, want 6 op de 10 Belgen (60%) vertrekken ’s nachts als ze een lange rit gaan maken. Zo blijkt uit een nieuwe enquête waarvan Vias de resultaten publiceert (bron: Les Européens et la conduite responsable – Fondation VINCI Autoroutes - 2022).
Om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan, is een dutje doen de beste oplossing. Meer dan 3 op de 4 Belgen (76%) zeggen dit tijdens hun traject te doen. Een probleem is wel dat de bestuurders zeggen gemiddeld pas na 3 uur te stoppen voor een pauze. Om de aandacht optimaal te houden, wordt aanbevolen om na maximaal twee uur te stoppen. 2 op de 3 vakantiegangers (65%) wisselen van bestuurder tijdens hun traject. Op die manier kunnen de bestuurders om beurt even tot rust komen.
1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn Rijden tijdens de nacht heeft het grote nadeel dat de vermoeidheid sneller toeslaat. 1 op de 4 bestuurders (26%) zegt wel eens het gevoel gehad te hebben dat ze even ingedommeld waren. 1 op de 6 (17%) geeft aan dat ze zelfs even uitgeweken waren naar de pechstrook omdat ze in slaap waren gevallen. De slaperigheid kan nog versterkt worden door een slechte voorbereiding. Zo geeft 3 op de 4 bestuurders (76%) aan dat ze pas laat in de avond voor het vertrek helemaal klaar waren voor hun reis. De rit dreigt zo een voortdurende strijd tegen de slaap te worden, wat absoluut af te raden is.
Voor het vertrek controleert maar 1 op de 3 bestuurders de bandenspanning Voor je vertrekt, kan je zelf ook een paar belangrijke veiligheidsvoorwaarden vervullen. Zo controleert slechts 1 bestuurder op de 3 (35%) de bandenspanning en 1 op de 4 bestuurders (27%) controleert het oliepeil. Het is essentieel om met goede banden op de juiste spanning te rijden. Wanneer je wagen geladen is, is het zelfs beter om de bandenspanning lichtjes te verhogen ten opzichte van de gebruikelijke bandenspanning.
5 tips voor een efficiënt dutje in de wagen
Stop op een rustige en veilige plek
Drink een koffie vooraleer je een kort dutje doet. De cafeïne begint na ongeveer 20 minuten te werken en zal je niet hinderen om in te slapen.
Maak het comfortabel voor jezelf en kantel je stoel zodat je je benen wat meer kan strekken
Doe een dutje van maximaal 20 minuten. Anders geraak je in een diepe slaap en zul je moeite hebben om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, zul je de effecten van de koffie (en de cafeïne) voelen.
Strek even je benen en je hele lichaam vooraleer je terug vertrekt.
5 tips voor een vlotte en veilige reis
Zorg dat je goed uitgeslapen aan je reis vertrekt. Je vermijdt dus best om tot laat voor je vertrek alles voor te bereiden.
De vakantie begint vanaf dat je in je wagen stapt. Fixeer je niet op een uur van aankomst. Door ontspannen te rijden, zal het traject minder lang lijken.
Denk aan de basisregels: gordel voor alle inzittenden, ook voor de passagiers die slapen, respecteer de snelheidslimieten en geen alcohol voor de bestuurder(s).
Blijf kalm als je in een file belandt. Een woedeaanval kan je hele vakantie verpesten. Bezie de andere bestuurders in de file als lotgenoten en niet als vijanden.
Sla geen rustpauze over omdat je er bijna bent. Het risico op een ongeval verhoogt in de laatste 100 kilometer van je rit.
Dethleffs Just Go: nieuwe instapcamper op chassis van
Ford Transit
In periodes van reisbeperkingen voor hotels en pensions ontdekken steeds meer mensen kamperen als aantrekkelijke reisoptie. Beginnende kampeerders en mensen die de overstap maken naar kamperen vinden bij Dethleffs meteen een alternatief: een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, de Dethleffs Just Go. Het nieuwe model op basis van de Ford Transit gaat vanaf eind juni 2022 bij de Dethleffs-dealers in première.
Het stijgend aantal registraties van kampeerauto's weerspiegelt het aantal kampeerders dat voor het eerst reizen met een zwerfauto ontdekt. Maar net voor starters is de keuze van het juiste model en van aangepaste uitrusting vaak moeilijk. Dethleffs komt nu tegemoet aan de vraag naar een voordelige en tegelijk reisklare kampeerauto met een nieuwe, betaalbare serie en biedt vanaf eind juni 2022 de nieuwe Dethleffs-serie Just Go.
De halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, zowel voor de basisvariant met omvangrijke basisuitrusting als in de uitgebreide variant met Comfortpakket. Als basisvoertuig gaat Dethleffs bij de Just Go voor de Ford Transit. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat o.a. cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare, in hoogte en helling instelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Dynamisch buitendesign van de Dethleffs modeljaar 2022
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Just Go afgeleid van de populaire Dethleffs-camperserie voor starters Just – met enkele kenmerkende verschillen. De Just Go krijgt een nieuwe kap boven de cabine, die past bij de cabine van het basisvoertuig Ford Transit. Het design van de zijkant met de voor Dethleffs kenmerkende, dynamisch golvende lijn onder de ramen, doet onmiskenbaar denken aan de actuele serie Just. De achterkant van de Just Go wordt echter gesierd door een nieuw ontworpen, mooie achterbumper, die optisch doet denken aan de bumper van de nieuwe Premium-integraal Dethleffs XL I. Zo past de buitenkant van de Dethleffs Just Go draadloos in het design van het modeljaar 2022 bij Dethleffs.
Drie indelingen op de markt
De halfintegraal Just Go wordt in juni 2022 op de markt gebracht met drie indelingen en twee uitvoeringsvarianten. De korte T 6815 EB beschikt over eenpersoonsbedden achterin en een L-vormige keuken in het midden, tegenover de badkamer. Hierbij is optioneel een vijfde zitplaats mogelijk. De langere T 7055 is beschikbaar in een versie met eenpersoonsbedden (T 7055 EB) of met een in hoogte verstelbaar, centraal queensbed achterin (T 7055 DBL). Beide lange modellen pronken bovendien met een ruime badkamer met afzonderlijke douche, die van de woonruimte gescheiden kan worden.
In de basisstructuur van het interieur is de overeenkomst met het zustermodel Just goed zichtbaar, maar de Just Go combineert lichte, houten meubels met fijn gestructureerde wanden in grijs vilt-optiek en trendy donkergrijze bovenkastkleppen, greeploos en met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend textiel, het laatste voorbehouden als deel van het Comfortpakket.
De zitgroep is bij de modellen met eenpersoonsbed T 6815 EB en T 7055 EB in de basisuitrusting uitgevoerd als halve dinette met tafel aan de wand. In de uitvoeringsvariant met Comfortpakket bevatten beide modellen een L-zitgroep met vrijstaande tafel. Het model T 7055 DBL met tweepersoonsbed beschikt over een zitbank langs beide zijwanden en tussenin een vrijstaande tafel.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze
Om voor starters de keuze te vereenvoudigen, biedt Dethleffs voor de nieuwe Just Go slechts een overzichtelijk aantal opties. De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijv. al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en matrassen van 150 mm dik op vast ingebouwde bedden. In de indeling T 7055 DBL behoort zelfs het in hoogte verstelbare queensbed tot de standaarduitvoering. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipvloer en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
De uitvoeringsvariant Comfort voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplampassistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine en een raam in de toegangsdeur, een hef-kanteldakluik van 70 cm lang boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed en een tweede garageluik. Het Comfortpakket omvat ook de indirecte verlichting Light Moments.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Just Go een absolute specialist tijdens de winter, die ook in ijskoude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest.
Daarnaast kan de zwerfauto voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 118 kW (160 pk), automatische versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming, zonnepaneel of een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep.
De tot nu toe bekende details verhogen de verwachting. De naam MAXIA alleen al geeft een idee van de innerlijke werking van de nieuwste bestelwagen van de familie Hobby. De MAXIA-wereld is bekend uit het caravansegment. Daar staat het voor de nieuwe premiumklasse Hobby caravans met Scandinavisch design, perfect op elkaar afgestemde kleuren en Scandinavisch comfort. "Het Hygge-design zal ook terug te vinden zijn in de MAXIA VAN", bevestigt Bernd Löher, algemeen directeur van Hobby. "Het beschrijft de nieuwe manier van kamperen, waarbij je zwerfauto net zo comfortabel en stijlvol is als je eigen huis." De VW Crafter dient als basis voor de MAXIA VAN. Bernd Löher weet dat het werken met Volkswagen grote voordelen met zich meebrengt: “Onze klanten zijn al bekend met veel eigenschappen van auto's. Dat waarderen ze, vooral op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen.” Binnenkort volgt meer informatie over de nieuwe MAXIA VAN.
EDITION (Citroen-chassis) en VANTANA DE LUXE (Fiat-chassis) beginnen het seizoen 2023 ongewijzigd, elk met twee verschillende plattegronden en in totaal drie bekledings-/meubeldecors om uit te kiezen. "Beide reeksen hebben veel fans en de vraag is nog steeds groot", legt Löher uit. Highlights zoals het extra brede panoramadak HOBBY TOP in de VANTANA DE LUXE zorgen daarvoor. "De eersteklas prijs-kwaliteitverhouding in alle Hobby-voertuigen is voor veel klanten cruciaal", zegt de Hobby-directeur. “Veel hoogwaardige en handige uitrustingsdetails zijn vanaf het begin bij Hobby zonder enige bijbetaling.” Het instapmodel VANTANA ONTOUR EDITION scoort hier bijzonder hoog met zijn uitgebreide standaarduitrusting, de af fabriek gemonteerde luifel, het navigatiesysteem met geïntegreerde achteruitrijcamera en het satellietsysteem inclusief TV.
OPTIMA DE LUXE BLIJFT OPWINDEN
In het kampeerauto segment begon het afgelopen seizoen met een update op het gebied van interieurdesign: de volledig herziene OPTIMA DE LUXE (Fiat Chassis) bracht het Scandinavische Hygge-design voor het eerst naar de camper. Lineaire meubels, perfect op elkaar afgestemde kleuren en een stijlvol interieur overtuigden meteen veel klanten. Net als het gemoderniseerde exterieurdesign met een nieuwe daklepel en dynamische ruitenwisserrichtingaanwijzers achter. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hobby het seizoen 2023 ongewijzigd begint met de OPTIMA DE LUXE. "Met 5 plattegronden biedt de OPTIMA DE LUXE veel flexibiliteit voor zowel paren als gezinnen", legt Matthias Schätzle, hoofd camperbouw bij Hobby, uit. "Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen een Frans bed, eenpersoonsbedden of een praktisch hefbed."
OPTIMA ONTOUR-SERIE BLIJFT OP KOERS VOOR SUCCES
De camperbestseller OPTIMA ONTOUR EDITION (Citroen Chassis) gaat ongewijzigd het nieuwe seizoen in. De bekende Hobby Complete uitrusting, b.v. met navigatiesysteem, satellietsysteem, zonnescherm, plisségordijnen en vele andere extra's verzekeren de wendbare OPTIMA ONTOUR EDITION al jaren op de prijs-prestatieschaal. Ook dit zal komend seizoen niet veranderen.
"We zien aan het aantal bestellingen dat we een assortiment kampeerauto’s hebben dat zeer goed is afgestemd op de behoeften van onze klanten", zegt Schätzle. "Van het instapmodel OPTIMA ONTOUR tot de compacte OPTIMA ONTOUR EDITION tot het opbergwonder OPTIMA ONTOUR ALKOVEN (allemaal op Fiat-chassis), er is voor iedereen een geschikte camper."
De drie BEACHY-modellen 360, 420 en 450 blijven ongewijzigd het seizoen 2023 ingaan om het verlangen van avonturiers naar spontane vrijheid te blijven bevredigen.
Naast het BEACHY schaduwzeil zijn er nu extra opbergmanden verkrijgbaar als speciale accessoires in de hobbywinkel. Net als de BEACHY zelf zijn alle items chique, rechttoe rechtaan en passen ze perfect bij de Scandinavische beachhouse-stijl. Voor nog meer BEACHY om mee te nemen, zijn er ook veel stijlvolle fanartikelen - om weg te geven of af te trekken.
Luifel
Flexibel, ongecompliceerd, stijlvol: het ultralichte schaduwzeil past perfect bij de BEACHY. De installatie is snel en eenvoudig. Er wordt al een schaduwrijke plek gecreëerd.
Het op maat gemaakte schaduwzeil past universeel bij alle drie de BEACHY modellen. Het begint bij het rechterneuswiel en loopt uit in de rechte loop van de leidingen. Zo kan de deur nog steeds zonder problemen worden geopend. Drie inbouwstangen van staalbuizen zorgen voor een stabiele standaard en voldoende stahoogte.
Opbergmanden
Praktisch, mooi en past perfect: De opbergmanden in BEACHY design zorgen voor orde in de Beachy. Of het nu gaat om oplaadkabels, zonnebrillen, keukenaccessoires of handdoeken: hier verdwijnen grote en kleine prullaria in een mum van tijd. Nu al ziet de beachy er weer perfect netjes uit!
De BEACHY opbergmanden zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Ze passen perfect op de planken en het ontwerp van de Beachy caravans.
Hobby start het nieuwe seizoen met een aantal nieuwe interieurs en indelingen. De ontwerpers van Hobby hebben niet tegenstaande de Covit 19 nu en dan wat roet in het eten strooide toch prachtig werk geleverd om de caravans mooi te optimaliseren. De meeste aandacht ging naar het inwendige van de caravans. De keukentechnologie werd aandachtig bekeken met verrassende resultaten. Grote caravans hebben vloeistof verwarming.
Nieuw meubilairdecor.
Met het nieuwe antraciethouten decor “platino” in combinatie met heldere elementen heeft hij een moderne stijl en is het er aangenaam vertoeven.
De keuken in een supermoderne stijl ontworpen waar de kok van dienst met genoegen de culinaire producten kan voorbereiden. De combinatie van wit en grijze vlakken maakt het zelfs een plezier om er naar te kijken.
Enkele nieuws indelingen in de EXCELLENT EDITION reeks voor volgend modellen jaar. Dat betekent dat de populaire reeks in de toekomst in een nog grotere variëteit beschikbaar zijn.
Andere bekledingen
Lichtgrijze bekleding met eenvoudige grijze siersjaal. De nieuwe uitvoering maakt de PRESTIGE nog comfortabeler. Het is vriendelijke en comfortabel. De Vivalife stoffen van de zitkussens zijn bijzonder duurzaam. Ze zijn gemaakt van upcyclingvezels en zijn volledig resyclerbaar. Daarnaast is de stof eenvoudig schoon te maken met een vochtige vod of een zachte borstel.
Nieuwe combinatie fornuis-spoelbak
Een aantal caravans 2023 krijgen vanaf volgend seizoen een nieuwe kookplaat en spoelbak. Ze zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk te reinigen zijn. Voor een mooi uitzicht zijn ze buiten gebruik afgedekt met een glazen plaat. Ze schermt tevens de kookvuren, de spoelbak af en men kan er eens iets opleggen.
De Maxia
Modern Scandinavisch. Maxia
De Scandinavisch caravans zijn zowat de vlaggeschepen van Hobby. Ze zijn niet goedkoop, maar men krijgt waar voor zijn geld. Voor een wintervakantie kan men niet beter vinden al zijn ze ook best geschikt voor een zomervakantie, daar houden ze de warmte buiten. Door het succes met de eerste modellen de 495 UL en de 600 WQM werd een nieuw type de Maxia 585 UL ontworpen.
Hij past net tussen de reeds bekende modellen. Met een breedte van 2,5 m en heldere meubeloppervlakken biedt de Maxia 585 UL een enorm gevoel van ruimte. Het nieuwe model is lager en breder dan de Maxia 495 UL. Nieuw zijn de 2 hoekpanelen met leesplekken in de ronde zitgroep voor meer licht in de avonduren, de ronde zitgroep in de 585 UL biedt meer beenruimte. Naast de grote kleerkast is een praktische apotheek laden waar men veel lege en volle dozen en flessen kwijt kan.
Straffe machines zoeken straffe fixers: essentiële sector bouw- en goederenbehandelingsmachines kampt met groot tekort aan technisch personeel
Sigma, de federatie van invoerders van materieel voor (burgerlijke) bouw en goederenbehandeling, onderdeel van koepelfederatie TRAXIO, kent een forse economische groei. Tussen 2012 en 2019 nam de omzet van de bedrijven uit de sector met gemiddeld 40 % toe. De twee “corona”-jaren hadden een duidelijke impact, maar de sector kon zich in 2021 herpakken op het niveau van 2019, o.a. dankzij mega infrastructuurwerken (zoals het Oosterweelproject) en de booming e-commerce. Alle bedrijven kampen echter met een structureel tekort aan instroom van technisch personeel. Naargelang de grootte van het bedrijf hebben ze 2 tot 50 openstaande vacatures. Om de unieke troeven van de sector zoals innovatie, flexibiliteit, afwisseling en autonomie bekend te maken en te promoten, lanceert Sigma vanaf 15 juni de website www.strafgefixt.be.
Recordaantal openstaande vacatures
Als belangrijke partners van de bouw-, de transport- en de logistieke sector kampen de ledenbedrijven van Sigma met eenzelfde hoge nood aan personeel. Vooral op vlak van technische profielen is de situatie schrijnend. Het aantal kandidaten krimpt zienderogen, bedrijven hebben vaak vacatures die maanden open blijven.
Sigma, de Belgische federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materieel voor openbare en privéwerken, voor de bouw en de goederenbehandeling telt 70 leden. Samen stellen ze 3.100 directe personeelsleden tewerk en vertegenwoordigen ze een omzet van € 1,7 miljard. De federatie omvat twee secties: Goederenbehandeling (vorkheftrucks, magazijntrucks, …) en Burgerlijke Bouw (graafmachines, overslagkranen, bulldozers, breekhamers, asfaltwerkmachines, breekhamers…) en twee subsecties Generatoren & Bekisting).
Concreet zijn er momenteel zo’n 500 vacatures. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2020. In 2021 was de vacaturegraad (het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen van werknemers) in de sector 12, dit is drie keer hoger dan de Belgische vacaturegraad van 4,3.
David Vandermeulen, Voorzitter Sectie Burgerlijke Bouw: “Onderhoudstechnicus binnen onze sector is al jaren een knelpuntberoep. Het aantal werkzoekende technici ligt heel erg laag en vaak gaat het om laaggeschoolden die al lang werkzoekende zijn en niet over de nodige ervaring beschikken. Daarom investeren veel bedrijven in interne opleidingen zodat ze ook kandidaten met minder ervaring kunnen aantrekken.”
Uitdagende en technologische jobs die aansluiten op de verwachtingen van jongeren
Hugues van Espen, Voorzitter Sectie Lift-Trucks : “Uit onderzoek blijkt dat jongeren die geïnteresseerd zijn in technische jobs vooral op zoek zijn naar uitdagingen, afwisseling en autonomie. Dit zijn precies de troeven die onze sector hen kan bieden. Na een interne opleiding kom je als technicus snel op heel uiteenlopende plaatsen en maak je dankzij je expertise vaak het verschil. Je herstelt machines die cruciaal zijn in de uitvoering van bouwwerven of logistieke projecten.”
De sector kampt nog te vaak met de foute perceptie van een weinig uitdagende en innovatieve sector terwijl de realiteit heel anders is. Vandaag worden kandidaten opgeleid tot gespecialiseerde technici die autonoom hoogtechnologische en computergestuurde bouwmachines en heftrucks kunnen onderhouden, van inspectie en diagnose tot de herstelling van of een volledige revisie.
Een job met maatschappelijke impact
Machines voor bouw en goederenbehandeling zijn een onmisbare schakel om grote delen van de economie draaiende te houden. Als werknemer in de sector zorg je ervoor dat alles in beweging blijft, dat het materieel om pakketjes te laden en te lossen operationeel blijft of dat graafmachines en bulldozers blijven werken zodat wegen, (lucht)havens, ziekenhuizen, huizen en kantoorgebouwen, gebouwd kunnen worden. Je komt in een sector terecht waar je impact hebt op de maatschappij en de economie.
Straf gefixt!
Om de sector bekend en aantrekkelijk te maken, zal Sigma in de komende maanden investeren in verschillende initiatieven waaronder arbeidsmarktcommunicatie. De eerste fase van de communicatiecampagne start op 15 juni en bestaat in de lancering van de website www.strafgefixt.be, een digitale bannercampagne en een videocampagne op sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).
Joëlle Germain, Algemeen secretaris Sigma: “Onze campagne toont dat de technici die we zoeken echt straf zijn in wat ze doen. Met hun laptop en technologische kennis herstellen ze allerhande machines. Ze analyseren het probleem en fixen het. Zo helpen ze werfleiders en logistieke managers uit de brand. Maar eigenlijk reikt hun impact nog veel verder, want ze houden de economie draaiende. En dus worden ze overal met open armen ontvangen en zijn hun ‘klanten’ altijd heel dankbaar als de klus geklaard is.”
De campagne toont de veelzijdigheid van de job: de uitdaging om op hoogtechnologische niveau te werken en het warme, menselijke aspect. De technici zijn meer dan gewone technici, wat ze doen is echt straf gefixt!
Op de website www.strafgefixt.be vind je alle vacatures terug van de ledenbedrijven van Sigma.