6 op de 10 Belgen vertrekt ’s nachts als ze met de auto op reis gaan. 3 op de 4 stopt onderweg om een dutje te doen
6 op de 10 Belgen rijdt bij voorkeur ‘s nachts wanneer ze een lange rit voor de boeg hebben. Om de vermoeidheid tegen te gaan, stoppen 3 op de 4 bestuurders om een dutje te doen. Dat is absoluut noodzakelijk, want 1 op de 4 bestuurders zegt wel eens het gevoel te hebben gehad dat ze achter het stuur enkele seconden in slaap dommelden. Dit zijn de resultaten van een nieuwe enquête over het gedrag tijdens lange ritten die vandaag door Vias institute gepubliceerd worden. Tijdens de vakantie is vermoeidheid verantwoordelijk voor 1 op de 3 ongevallen op de Franse autosnelwegen. De volgende tips zijn zeker nuttig om ongevallen te vermijden.
Pauzeer om de twee uur! Tijdens de nacht rijden biedt op het eerste zicht verschillende voordelen: er is minder verkeer, het is frisser en als je met kinderen reist, is het rustiger in de wagen als ze slapen. Veel Belgen zijn schijnbaar overtuigd van deze voordelen, want 6 op de 10 Belgen (60%) vertrekken ’s nachts als ze een lange rit gaan maken. Zo blijkt uit een nieuwe enquête waarvan Vias de resultaten publiceert (bron: Les Européens et la conduite responsable – Fondation VINCI Autoroutes - 2022).
Om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan, is een dutje doen de beste oplossing. Meer dan 3 op de 4 Belgen (76%) zeggen dit tijdens hun traject te doen. Een probleem is wel dat de bestuurders zeggen gemiddeld pas na 3 uur te stoppen voor een pauze. Om de aandacht optimaal te houden, wordt aanbevolen om na maximaal twee uur te stoppen. 2 op de 3 vakantiegangers (65%) wisselen van bestuurder tijdens hun traject. Op die manier kunnen de bestuurders om beurt even tot rust komen.
1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn Rijden tijdens de nacht heeft het grote nadeel dat de vermoeidheid sneller toeslaat. 1 op de 4 bestuurders (26%) zegt wel eens het gevoel gehad te hebben dat ze even ingedommeld waren. 1 op de 6 (17%) geeft aan dat ze zelfs even uitgeweken waren naar de pechstrook omdat ze in slaap waren gevallen. De slaperigheid kan nog versterkt worden door een slechte voorbereiding. Zo geeft 3 op de 4 bestuurders (76%) aan dat ze pas laat in de avond voor het vertrek helemaal klaar waren voor hun reis. De rit dreigt zo een voortdurende strijd tegen de slaap te worden, wat absoluut af te raden is.
Voor het vertrek controleert maar 1 op de 3 bestuurders de bandenspanning Voor je vertrekt, kan je zelf ook een paar belangrijke veiligheidsvoorwaarden vervullen. Zo controleert slechts 1 bestuurder op de 3 (35%) de bandenspanning en 1 op de 4 bestuurders (27%) controleert het oliepeil. Het is essentieel om met goede banden op de juiste spanning te rijden. Wanneer je wagen geladen is, is het zelfs beter om de bandenspanning lichtjes te verhogen ten opzichte van de gebruikelijke bandenspanning.
5 tips voor een efficiënt dutje in de wagen
Stop op een rustige en veilige plek
Drink een koffie vooraleer je een kort dutje doet. De cafeïne begint na ongeveer 20 minuten te werken en zal je niet hinderen om in te slapen.
Maak het comfortabel voor jezelf en kantel je stoel zodat je je benen wat meer kan strekken
Doe een dutje van maximaal 20 minuten. Anders geraak je in een diepe slaap en zul je moeite hebben om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, zul je de effecten van de koffie (en de cafeïne) voelen.
Strek even je benen en je hele lichaam vooraleer je terug vertrekt.
5 tips voor een vlotte en veilige reis
Zorg dat je goed uitgeslapen aan je reis vertrekt. Je vermijdt dus best om tot laat voor je vertrek alles voor te bereiden.
De vakantie begint vanaf dat je in je wagen stapt. Fixeer je niet op een uur van aankomst. Door ontspannen te rijden, zal het traject minder lang lijken.
Denk aan de basisregels: gordel voor alle inzittenden, ook voor de passagiers die slapen, respecteer de snelheidslimieten en geen alcohol voor de bestuurder(s).
Blijf kalm als je in een file belandt. Een woedeaanval kan je hele vakantie verpesten. Bezie de andere bestuurders in de file als lotgenoten en niet als vijanden.
Sla geen rustpauze over omdat je er bijna bent. Het risico op een ongeval verhoogt in de laatste 100 kilometer van je rit.
Dethleffs Just Go: nieuwe instapcamper op chassis van
Ford Transit
In periodes van reisbeperkingen voor hotels en pensions ontdekken steeds meer mensen kamperen als aantrekkelijke reisoptie. Beginnende kampeerders en mensen die de overstap maken naar kamperen vinden bij Dethleffs meteen een alternatief: een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, de Dethleffs Just Go. Het nieuwe model op basis van de Ford Transit gaat vanaf eind juni 2022 bij de Dethleffs-dealers in première.
Het stijgend aantal registraties van kampeerauto's weerspiegelt het aantal kampeerders dat voor het eerst reizen met een zwerfauto ontdekt. Maar net voor starters is de keuze van het juiste model en van aangepaste uitrusting vaak moeilijk. Dethleffs komt nu tegemoet aan de vraag naar een voordelige en tegelijk reisklare kampeerauto met een nieuwe, betaalbare serie en biedt vanaf eind juni 2022 de nieuwe Dethleffs-serie Just Go.
De halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, zowel voor de basisvariant met omvangrijke basisuitrusting als in de uitgebreide variant met Comfortpakket. Als basisvoertuig gaat Dethleffs bij de Just Go voor de Ford Transit. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat o.a. cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare, in hoogte en helling instelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Dynamisch buitendesign van de Dethleffs modeljaar 2022
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Just Go afgeleid van de populaire Dethleffs-camperserie voor starters Just – met enkele kenmerkende verschillen. De Just Go krijgt een nieuwe kap boven de cabine, die past bij de cabine van het basisvoertuig Ford Transit. Het design van de zijkant met de voor Dethleffs kenmerkende, dynamisch golvende lijn onder de ramen, doet onmiskenbaar denken aan de actuele serie Just. De achterkant van de Just Go wordt echter gesierd door een nieuw ontworpen, mooie achterbumper, die optisch doet denken aan de bumper van de nieuwe Premium-integraal Dethleffs XL I. Zo past de buitenkant van de Dethleffs Just Go draadloos in het design van het modeljaar 2022 bij Dethleffs.
Drie indelingen op de markt
De halfintegraal Just Go wordt in juni 2022 op de markt gebracht met drie indelingen en twee uitvoeringsvarianten. De korte T 6815 EB beschikt over eenpersoonsbedden achterin en een L-vormige keuken in het midden, tegenover de badkamer. Hierbij is optioneel een vijfde zitplaats mogelijk. De langere T 7055 is beschikbaar in een versie met eenpersoonsbedden (T 7055 EB) of met een in hoogte verstelbaar, centraal queensbed achterin (T 7055 DBL). Beide lange modellen pronken bovendien met een ruime badkamer met afzonderlijke douche, die van de woonruimte gescheiden kan worden.
In de basisstructuur van het interieur is de overeenkomst met het zustermodel Just goed zichtbaar, maar de Just Go combineert lichte, houten meubels met fijn gestructureerde wanden in grijs vilt-optiek en trendy donkergrijze bovenkastkleppen, greeploos en met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend textiel, het laatste voorbehouden als deel van het Comfortpakket.
De zitgroep is bij de modellen met eenpersoonsbed T 6815 EB en T 7055 EB in de basisuitrusting uitgevoerd als halve dinette met tafel aan de wand. In de uitvoeringsvariant met Comfortpakket bevatten beide modellen een L-zitgroep met vrijstaande tafel. Het model T 7055 DBL met tweepersoonsbed beschikt over een zitbank langs beide zijwanden en tussenin een vrijstaande tafel.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze
Om voor starters de keuze te vereenvoudigen, biedt Dethleffs voor de nieuwe Just Go slechts een overzichtelijk aantal opties. De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijv. al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en matrassen van 150 mm dik op vast ingebouwde bedden. In de indeling T 7055 DBL behoort zelfs het in hoogte verstelbare queensbed tot de standaarduitvoering. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipvloer en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
De uitvoeringsvariant Comfort voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplampassistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine en een raam in de toegangsdeur, een hef-kanteldakluik van 70 cm lang boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed en een tweede garageluik. Het Comfortpakket omvat ook de indirecte verlichting Light Moments.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Just Go een absolute specialist tijdens de winter, die ook in ijskoude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest.
Daarnaast kan de zwerfauto voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 118 kW (160 pk), automatische versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming, zonnepaneel of een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep.
De tot nu toe bekende details verhogen de verwachting. De naam MAXIA alleen al geeft een idee van de innerlijke werking van de nieuwste bestelwagen van de familie Hobby. De MAXIA-wereld is bekend uit het caravansegment. Daar staat het voor de nieuwe premiumklasse Hobby caravans met Scandinavisch design, perfect op elkaar afgestemde kleuren en Scandinavisch comfort. "Het Hygge-design zal ook terug te vinden zijn in de MAXIA VAN", bevestigt Bernd Löher, algemeen directeur van Hobby. "Het beschrijft de nieuwe manier van kamperen, waarbij je zwerfauto net zo comfortabel en stijlvol is als je eigen huis." De VW Crafter dient als basis voor de MAXIA VAN. Bernd Löher weet dat het werken met Volkswagen grote voordelen met zich meebrengt: “Onze klanten zijn al bekend met veel eigenschappen van auto's. Dat waarderen ze, vooral op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen.” Binnenkort volgt meer informatie over de nieuwe MAXIA VAN.
EDITION (Citroen-chassis) en VANTANA DE LUXE (Fiat-chassis) beginnen het seizoen 2023 ongewijzigd, elk met twee verschillende plattegronden en in totaal drie bekledings-/meubeldecors om uit te kiezen. "Beide reeksen hebben veel fans en de vraag is nog steeds groot", legt Löher uit. Highlights zoals het extra brede panoramadak HOBBY TOP in de VANTANA DE LUXE zorgen daarvoor. "De eersteklas prijs-kwaliteitverhouding in alle Hobby-voertuigen is voor veel klanten cruciaal", zegt de Hobby-directeur. “Veel hoogwaardige en handige uitrustingsdetails zijn vanaf het begin bij Hobby zonder enige bijbetaling.” Het instapmodel VANTANA ONTOUR EDITION scoort hier bijzonder hoog met zijn uitgebreide standaarduitrusting, de af fabriek gemonteerde luifel, het navigatiesysteem met geïntegreerde achteruitrijcamera en het satellietsysteem inclusief TV.
OPTIMA DE LUXE BLIJFT OPWINDEN
In het kampeerauto segment begon het afgelopen seizoen met een update op het gebied van interieurdesign: de volledig herziene OPTIMA DE LUXE (Fiat Chassis) bracht het Scandinavische Hygge-design voor het eerst naar de camper. Lineaire meubels, perfect op elkaar afgestemde kleuren en een stijlvol interieur overtuigden meteen veel klanten. Net als het gemoderniseerde exterieurdesign met een nieuwe daklepel en dynamische ruitenwisserrichtingaanwijzers achter. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hobby het seizoen 2023 ongewijzigd begint met de OPTIMA DE LUXE. "Met 5 plattegronden biedt de OPTIMA DE LUXE veel flexibiliteit voor zowel paren als gezinnen", legt Matthias Schätzle, hoofd camperbouw bij Hobby, uit. "Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen een Frans bed, eenpersoonsbedden of een praktisch hefbed."
OPTIMA ONTOUR-SERIE BLIJFT OP KOERS VOOR SUCCES
De camperbestseller OPTIMA ONTOUR EDITION (Citroen Chassis) gaat ongewijzigd het nieuwe seizoen in. De bekende Hobby Complete uitrusting, b.v. met navigatiesysteem, satellietsysteem, zonnescherm, plisségordijnen en vele andere extra's verzekeren de wendbare OPTIMA ONTOUR EDITION al jaren op de prijs-prestatieschaal. Ook dit zal komend seizoen niet veranderen.
"We zien aan het aantal bestellingen dat we een assortiment kampeerauto’s hebben dat zeer goed is afgestemd op de behoeften van onze klanten", zegt Schätzle. "Van het instapmodel OPTIMA ONTOUR tot de compacte OPTIMA ONTOUR EDITION tot het opbergwonder OPTIMA ONTOUR ALKOVEN (allemaal op Fiat-chassis), er is voor iedereen een geschikte camper."
De drie BEACHY-modellen 360, 420 en 450 blijven ongewijzigd het seizoen 2023 ingaan om het verlangen van avonturiers naar spontane vrijheid te blijven bevredigen.
Naast het BEACHY schaduwzeil zijn er nu extra opbergmanden verkrijgbaar als speciale accessoires in de hobbywinkel. Net als de BEACHY zelf zijn alle items chique, rechttoe rechtaan en passen ze perfect bij de Scandinavische beachhouse-stijl. Voor nog meer BEACHY om mee te nemen, zijn er ook veel stijlvolle fanartikelen - om weg te geven of af te trekken.
Luifel
Flexibel, ongecompliceerd, stijlvol: het ultralichte schaduwzeil past perfect bij de BEACHY. De installatie is snel en eenvoudig. Er wordt al een schaduwrijke plek gecreëerd.
Het op maat gemaakte schaduwzeil past universeel bij alle drie de BEACHY modellen. Het begint bij het rechterneuswiel en loopt uit in de rechte loop van de leidingen. Zo kan de deur nog steeds zonder problemen worden geopend. Drie inbouwstangen van staalbuizen zorgen voor een stabiele standaard en voldoende stahoogte.
Opbergmanden
Praktisch, mooi en past perfect: De opbergmanden in BEACHY design zorgen voor orde in de Beachy. Of het nu gaat om oplaadkabels, zonnebrillen, keukenaccessoires of handdoeken: hier verdwijnen grote en kleine prullaria in een mum van tijd. Nu al ziet de beachy er weer perfect netjes uit!
De BEACHY opbergmanden zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Ze passen perfect op de planken en het ontwerp van de Beachy caravans.
Hobby start het nieuwe seizoen met een aantal nieuwe interieurs en indelingen. De ontwerpers van Hobby hebben niet tegenstaande de Covit 19 nu en dan wat roet in het eten strooide toch prachtig werk geleverd om de caravans mooi te optimaliseren. De meeste aandacht ging naar het inwendige van de caravans. De keukentechnologie werd aandachtig bekeken met verrassende resultaten. Grote caravans hebben vloeistof verwarming.
Nieuw meubilairdecor.
Met het nieuwe antraciethouten decor “platino” in combinatie met heldere elementen heeft hij een moderne stijl en is het er aangenaam vertoeven.
De keuken in een supermoderne stijl ontworpen waar de kok van dienst met genoegen de culinaire producten kan voorbereiden. De combinatie van wit en grijze vlakken maakt het zelfs een plezier om er naar te kijken.
Enkele nieuws indelingen in de EXCELLENT EDITION reeks voor volgend modellen jaar. Dat betekent dat de populaire reeks in de toekomst in een nog grotere variëteit beschikbaar zijn.
Andere bekledingen
Lichtgrijze bekleding met eenvoudige grijze siersjaal. De nieuwe uitvoering maakt de PRESTIGE nog comfortabeler. Het is vriendelijke en comfortabel. De Vivalife stoffen van de zitkussens zijn bijzonder duurzaam. Ze zijn gemaakt van upcyclingvezels en zijn volledig resyclerbaar. Daarnaast is de stof eenvoudig schoon te maken met een vochtige vod of een zachte borstel.
Nieuwe combinatie fornuis-spoelbak
Een aantal caravans 2023 krijgen vanaf volgend seizoen een nieuwe kookplaat en spoelbak. Ze zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk te reinigen zijn. Voor een mooi uitzicht zijn ze buiten gebruik afgedekt met een glazen plaat. Ze schermt tevens de kookvuren, de spoelbak af en men kan er eens iets opleggen.
De Maxia
Modern Scandinavisch. Maxia
De Scandinavisch caravans zijn zowat de vlaggeschepen van Hobby. Ze zijn niet goedkoop, maar men krijgt waar voor zijn geld. Voor een wintervakantie kan men niet beter vinden al zijn ze ook best geschikt voor een zomervakantie, daar houden ze de warmte buiten. Door het succes met de eerste modellen de 495 UL en de 600 WQM werd een nieuw type de Maxia 585 UL ontworpen.
Hij past net tussen de reeds bekende modellen. Met een breedte van 2,5 m en heldere meubeloppervlakken biedt de Maxia 585 UL een enorm gevoel van ruimte. Het nieuwe model is lager en breder dan de Maxia 495 UL. Nieuw zijn de 2 hoekpanelen met leesplekken in de ronde zitgroep voor meer licht in de avonduren, de ronde zitgroep in de 585 UL biedt meer beenruimte. Naast de grote kleerkast is een praktische apotheek laden waar men veel lege en volle dozen en flessen kwijt kan.
Straffe machines zoeken straffe fixers: essentiële sector bouw- en goederenbehandelingsmachines kampt met groot tekort aan technisch personeel
Sigma, de federatie van invoerders van materieel voor (burgerlijke) bouw en goederenbehandeling, onderdeel van koepelfederatie TRAXIO, kent een forse economische groei. Tussen 2012 en 2019 nam de omzet van de bedrijven uit de sector met gemiddeld 40 % toe. De twee “corona”-jaren hadden een duidelijke impact, maar de sector kon zich in 2021 herpakken op het niveau van 2019, o.a. dankzij mega infrastructuurwerken (zoals het Oosterweelproject) en de booming e-commerce. Alle bedrijven kampen echter met een structureel tekort aan instroom van technisch personeel. Naargelang de grootte van het bedrijf hebben ze 2 tot 50 openstaande vacatures. Om de unieke troeven van de sector zoals innovatie, flexibiliteit, afwisseling en autonomie bekend te maken en te promoten, lanceert Sigma vanaf 15 juni de website www.strafgefixt.be.
Recordaantal openstaande vacatures
Als belangrijke partners van de bouw-, de transport- en de logistieke sector kampen de ledenbedrijven van Sigma met eenzelfde hoge nood aan personeel. Vooral op vlak van technische profielen is de situatie schrijnend. Het aantal kandidaten krimpt zienderogen, bedrijven hebben vaak vacatures die maanden open blijven.
Sigma, de Belgische federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materieel voor openbare en privéwerken, voor de bouw en de goederenbehandeling telt 70 leden. Samen stellen ze 3.100 directe personeelsleden tewerk en vertegenwoordigen ze een omzet van € 1,7 miljard. De federatie omvat twee secties: Goederenbehandeling (vorkheftrucks, magazijntrucks, …) en Burgerlijke Bouw (graafmachines, overslagkranen, bulldozers, breekhamers, asfaltwerkmachines, breekhamers…) en twee subsecties Generatoren & Bekisting).
Concreet zijn er momenteel zo’n 500 vacatures. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2020. In 2021 was de vacaturegraad (het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen van werknemers) in de sector 12, dit is drie keer hoger dan de Belgische vacaturegraad van 4,3.
David Vandermeulen, Voorzitter Sectie Burgerlijke Bouw: “Onderhoudstechnicus binnen onze sector is al jaren een knelpuntberoep. Het aantal werkzoekende technici ligt heel erg laag en vaak gaat het om laaggeschoolden die al lang werkzoekende zijn en niet over de nodige ervaring beschikken. Daarom investeren veel bedrijven in interne opleidingen zodat ze ook kandidaten met minder ervaring kunnen aantrekken.”
Uitdagende en technologische jobs die aansluiten op de verwachtingen van jongeren
Hugues van Espen, Voorzitter Sectie Lift-Trucks : “Uit onderzoek blijkt dat jongeren die geïnteresseerd zijn in technische jobs vooral op zoek zijn naar uitdagingen, afwisseling en autonomie. Dit zijn precies de troeven die onze sector hen kan bieden. Na een interne opleiding kom je als technicus snel op heel uiteenlopende plaatsen en maak je dankzij je expertise vaak het verschil. Je herstelt machines die cruciaal zijn in de uitvoering van bouwwerven of logistieke projecten.”
De sector kampt nog te vaak met de foute perceptie van een weinig uitdagende en innovatieve sector terwijl de realiteit heel anders is. Vandaag worden kandidaten opgeleid tot gespecialiseerde technici die autonoom hoogtechnologische en computergestuurde bouwmachines en heftrucks kunnen onderhouden, van inspectie en diagnose tot de herstelling van of een volledige revisie.
Een job met maatschappelijke impact
Machines voor bouw en goederenbehandeling zijn een onmisbare schakel om grote delen van de economie draaiende te houden. Als werknemer in de sector zorg je ervoor dat alles in beweging blijft, dat het materieel om pakketjes te laden en te lossen operationeel blijft of dat graafmachines en bulldozers blijven werken zodat wegen, (lucht)havens, ziekenhuizen, huizen en kantoorgebouwen, gebouwd kunnen worden. Je komt in een sector terecht waar je impact hebt op de maatschappij en de economie.
Straf gefixt!
Om de sector bekend en aantrekkelijk te maken, zal Sigma in de komende maanden investeren in verschillende initiatieven waaronder arbeidsmarktcommunicatie. De eerste fase van de communicatiecampagne start op 15 juni en bestaat in de lancering van de website www.strafgefixt.be, een digitale bannercampagne en een videocampagne op sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).
Joëlle Germain, Algemeen secretaris Sigma: “Onze campagne toont dat de technici die we zoeken echt straf zijn in wat ze doen. Met hun laptop en technologische kennis herstellen ze allerhande machines. Ze analyseren het probleem en fixen het. Zo helpen ze werfleiders en logistieke managers uit de brand. Maar eigenlijk reikt hun impact nog veel verder, want ze houden de economie draaiende. En dus worden ze overal met open armen ontvangen en zijn hun ‘klanten’ altijd heel dankbaar als de klus geklaard is.”
De campagne toont de veelzijdigheid van de job: de uitdaging om op hoogtechnologische niveau te werken en het warme, menselijke aspect. De technici zijn meer dan gewone technici, wat ze doen is echt straf gefixt!
Op de website www.strafgefixt.be vind je alle vacatures terug van de ledenbedrijven van Sigma.
Smalle halfintegrale kampeerauto’s zijn tegenwoordig veel gevraagd. Bij Adria noemt men ze Compact. Zijn nieuwste uitvoering kreeg dan ook de naam Compact Plus DL
Logischer wijze hebben halfintegrale met een smalle opbouw ook een smal interieur. De fabrikant biedt om te beginnen drie interieurs aan: Axess, Plus of Supreme in 3 tot 4 indelingen. De Adria Compact Plus DL is 6,99 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met 140 pk motor.
Met zijn licht modern uitgevoerd meubilair heeft hij een ruime indruk. Hoofdzakelijk ligt het aan de zitgroep met zijn 2 zitbaken tegen de wanden. Daarachter de keuken dat is ook een laag meubelstuk, zodat men een bijna onbelemmerd zicht heeft van voor tot aan de bad- en slaapkamer. Achterin zijn twee enkele bedden die het dak van de garage vormen. De badkamer staat tussen het bed en de buitendeur. Voor de verwarming zorgt een Truma Combi 6 C Plus.
Koetswerk
Dak, wanden en vloer zijn uit polyester beklede sandwich panelen. Dak en wanden zijn 31 mm dik de vloer is 10 mm dikker. Heel het koetswerk is zorgvuldig afgewerkt en afgekit. De buitendeur heeft wel een venster en centrale vergrendeling maar met een breedte van 0,53 m is ze aan de smalle kant. De garage heeft aan iedere zijde van de wagen een deur, gemakkelijk om fietsen in te laden. Een paar mooie lichtblokken sieren het achter front. De bumper bestaat uit verschillende delen. Bij schade moet men waarschijnlijk niet de hele bumper vervangen.De architecten hebben een rechtlijnig meubilair met witte deuren, beige panelen en passend houtdecor voor de nieuwelingen ontworpen. Met een lichte druk op de deurtjes van de bovenkasten openen ze zich automatisch en hoeft men geen handgrepen te monteren. Een knappe uitvoering zijn de deuren onder de voeteinden van de bedden. Ze draaien gewoon in de kast.
Zitbanken tegen de zijwanden in de zithoek zijn in, in bijzonder bij de iets smallere zwerfauto’s. De tafel op één poot kan tot de helft samen plooien om de doorgang naar de stuurcabine vlotter te maken het tafelblad kan zelfs hoger en lager ingesteld worden. Draait men de cabinezetels om is er plaats om met z’n vieren gezellig te keuvelen. Heeft men een derde bed nodig kan de tafel zakken, de rugkussens platleggen zo hebt je een bed voor den derde bewoner. Achterin zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Ze zijn iets smaller dan in een kampeerauto met klassieke breedte. Dat belet echter niet dat men er zalig op slaapt. Met een smal matrasje tussen beide bekomt men een dubbel bed. Onder de voeteinden zijn kasten zoals bijna overal. De ontwerpers van Adria hebben de gewoonlijk opendraaiende in de weg staan deur in de kasten laten schuiven. Knap gevonden, volgend jaar zullen we dat waarschijnlijk bij andere fabrikanten ook zien.
Duidelijk afgetekende fronten geven aan dat de keuken over 6 laden beschikt. In het lichtere aanrecht zijn 3 kookvuren op een lijn met aan de rechterkant een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog een strookje over als werkblad. Rondom het venster is een kunststof beschermplaat. Dan blijven er nog de bovenkasten met witte deurtjes over voor het kleine keukenmateriaal. Naast de keuken staat een 142 l grote compressor koelkast van Thetford. Door er onderaan een kastje te maken komt de koelkast voor een deel op oog hoogte te staan. Zo moet men zich telkens niet bukken om iets uit de koelkast te nemen of er in te steken. Aan de andere zijde is de kleerkast.
Volledig in witte kunststof met enkele donkere vlakken is de badkamer mooi om te bekijken. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Handen wassen lukt best aan het wastafeltje. Wil je toch een douche nemen draai de spiegelwand over het wc, met een magneetsysteem blijft hij daar kleven. Bewegingsruimte is wel wat beperkt zeker als de zwerver veel gewicht op de weegschaal zet. Het dakvenstertje had wat groter mogen zijn om dampen sneller af te voeren.
Met de Compacte Plus DL biedt Adria een smalle halfintegrale aan dat men nauwelijks merkt met zijn knap doordachte indeling. Hij is zowel van buiten als van binnen keurig afgewerkt. Voor een koppel is hij bijzonder goed ingericht en uitgerust.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato met verlaagd chassis
Motor Turbo Diesel 2,2 l 140 pk
Gewicht rijklaar 2870 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Occasie motorfietsen kleuren groen in mei, nieuwmarkt beperkt de schade
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een moeilijke start tijdens de eerste vier maanden lijkt de markt zich te herpakken en werden er in mei 2022 8.883 occasiemotoren ingeschreven, een bonus van +8,0% vergeleken met vorig jaar. Ondanks deze positieve cijfers kijkt de occasiemarkt inmiddels nog steeds tegen verlies aan van -13,1% of al zo’n 4.781 eenheden ten opzichte van 2021. Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.
Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -17,3% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,2% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-12,1%), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -7,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in mei met -1,5% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vijf maanden tot -4,8%.”
We legden ook even ons oor te luister op de motormarkt: “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen tot de beschikbaarheden o.w.v. schaarste aan grondstoffen, nasleep corona-lockdown in Azië, transportproblemen en dus langere levertermijnen. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: het aanbod wordt stilaan schaarser waardoor niet alleen de keuze beperkter wordt, maar ook de prijzen hoger klimmen – vooral particulieren durven stevig doorvragen – en er is veel interesse uit Nederland waar motoren omwille van de bijtelling nog een flink stuk duurder zijn. Maar de gestegen levensduurte, de exponentiële prijs van de benzine en zeker ook de Oekraïne-crisis en bijhorende sombere blik op de toekomst laten zich voelen. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en we merken dat er veel minder gereden wordt dan voor corona. Vele motards opteren dus om hun huidige motor nog wat langer te houden en stellen de vervanging van hun motor dus wat langer uit in afwachting van betere tijden.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125 cc maar liefst 26,4% van de gecumuleerde inschrijvingen over de eerste vijf maanden, ook de +1.001 cc-klasse is met 21,2% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,3 tot 19,5%
Volledige top 10 kleurt rood
Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 56,6% van de totale markt: Honda (17,6%) blijft marktleider voor Yamaha (13,1%), BMW (11,2%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,1%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM wist zijn verlies te beperken tot -1,9%.
Mooie regionale verdeling
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 56,6% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor haar rekening. Alle regio’s zien hun marktaandeel echter flink dalen met vorig jaar.
Slotsom: de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -13,1% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.
2. Nieuwe motorfietsen
In tegenstelling tot de occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in mei voor de vierde opeenvolgende maand rood kleuren: dit keer blijft het verlies met zo’n 2.876 nieuwe motoren beperkt tot -1,5%. Over de eerste vijf maanden van 2022 beperkt de nieuwmarkt het verlies echter tot -4,8% met een totaal van 11.869 nieuwe motoren of zo’n 597 stuks minder dan vorig jaar.
De nieuwe motorfietsen van -125 cc (25,1%) en +1.001 cc (22,9%) waren de voorbije maanden het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500 cc (17,9%), 501-750 cc (17,5%) en 751-1000 cc (16,5%) aan elkaar gewaagd bleven. Een identieke rangorde als bij de 2dehandsmotoren. Zowel in april, als over de eerste vijf maanden boeten het kleinste en de grotere segmenten aan marktaandeel in. Enkel de categorieën 126-500 cc en 501-750 cc scoorden positief.
Marktleider Honda kende een prima maand april en zag zijn marktaandeel stijgen naar 15,0%, een stijging van +10,7%. BMW kampt met leveringsproblemen, maar neemt nog steeds 13,6% van de totale markt voor z’n rekening en boette toch 21,7% aan marktaandeel in. Het behoudt evenwel nog een voorsprong op sterke groeier Yamaha (10,6% marktaandeel en groei +8,2%)). Ook Harley-Davidson (+23,3%) en Ducati (+14.1%) en scooter-fabrikant SYM (+21,8%) tekenden voor positieve cijfers.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en de scooters van Piaggio duwen KTM uit de top 5.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -11,1 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,3 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,9% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een groei (+2,2%) laat noteren.
CARAVAN SALON Düsseldorf 2022: ’s werelds grootste aanbod rond het thema caravaning
Drie extra hallen voor een beduidend groter aanbod
CARAVAN SALON Düsseldorf opent van 26 augustus tot en met 4 september 2022 op het beursterrein van Düsseldorf haar poorten voor de caravaning- highlight van het jaar. De toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans, camperbusjes en uitrusting breidt het aanbod vergeleken bij het voorgaande jaar duidelijk uit en toont de hele wereld van de caravaning in meer hallen dan ooit tevoren. “We zijn heel blij dat we een groot aantal nieuwe firma’s en verschillende terugkerende firma’s van ons concept hebben kunnen overtuigen. De tentoonstellingsoppervlakte wordt met drie hallen uitgebreid. Daarmee presenteren we in maar liefst 16 hallen het aanbod van meer dan 600 exposanten op 250.000 m². Alleen op CARAVAN SALON is vrijwel het volledige merkenspectrum live te zien en daardoor is het alleen bij ons in Düsseldorf mogelijk om op één locatie producten te vergelijken bij de verschillende producenten. We kijken vol vertrouwen, en voorpret uit naar de komende editie van dit evenement,” aldus Stefan Koschke, Project Director Caravaning & Outdoor. In Düsseldorf vinden alle fans van de mobiele vrije tijd naast de voertuighoogtepunten, ook een keur aan accessoires, technische uitrusting, uitbouwonderdelen, daktenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren, outdoor-kleding, reisbestemmingen, campingplaatsen en staplaatsen voor campers.
Trend voor individuele en natuur-verbonden reizen
“De vakantie met camper en caravan kent al meer dan 10 jaar een enorme en aanhoudende groei. Door de pandemie is de trend voor individuele en natuur-verbonden reizen nog verder gegroeid,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD). “Daar het weer mogelijk is om vrijwel zonder beperkingen te reizen, zijn de mensen weer volop bezig met het plannen van vakanties. Daarom is een bezoek aan CARAVAN SALON voor zowel caravaning-fans als nieuwkomers dan ook zo interessant, want nergens anders is de bandbreedte aan voertuigen en toebehoren zo veelzijdig en kan men producten aanraken en beleven.”
Nieuw: Preview Day op de eerste vrijdag
Voor het eerst zal er op de eerste vrijdag een Preview Day worden georganiseerd. Naast vertegenwoordigers van de media en vakbezoekers, kunnen exposanten ook eindgebruikers uitnodigen, om hen de mogelijkheid te bieden om op deze dag in een rustige setting een verkenningstocht over het beursterrein en door de hallen te maken. “Met dit aanbod willen wij de eerste beursvrijdag verder ontwikkelen en bieden daarbij onze exposanten de mogelijkheid om hun klanten gericht aan te spreken. Daarmee wordt een professioneel kader voor netwerken, ordergesprekken en business gecreëerd,” ligt Stefan Koschke toe.
Een dagkaart voor volwassenen in het weekend kost 18 euro en doordeweeks 16 euro (met korting 15 euro in het weekend en 13 euro doordeweeks). Voor kinderen (6 tot 12 jaar) is een dagkaart in het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast kan er van maandag tot en met vrijdag voor tien euro een ticket voor de namiddag worden gekocht. De prijs voor de Preview Day-ticket bedraagt voor volwassenen 35 euro (met korting 30 euro) en voor kinderen 8 euro.
Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op
Mei 2022, verkoop speed pedelecs neemt hoge vlucht
Na een spectaculaire stijging vanaf april klommen de populaire hogesnelheidsfietsen in mei opnieuw naar een topverkoop. De voorbije maand mei werden 1.953 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 74,5 % meer dan vorig jaar, toen er 1.119 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.
Dankzij deze uitstekende maanden april & mei zien de cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Na een aarzelende start maakt de markt nu een spectaculaire sprong met een bonus van maar liefst +22,3 % beter dan in 2021. Deze eerste vijf maanden noteerden we maar liefst 6.513 nieuwe inschrijvingen vs. 5.324 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “Hoewel de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we de voorbije twee maanden toch een sterke stijging in de verkoop van speed pedelecs. Vooral dankzij de sterke maand mei maakte de markt – na een eerder rustige start - een spectaculaire inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers maar liefst +22,3 % hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 51,8 % van het totale aantal uit, of 25 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”.
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: "In mei 2022 noteerden we 1.953 inschrijvingen; een absolute recordmaand voor de speed pedelec. De vraag naar de speed pedelec blijft toenemen en het aanbod vergroot, zowel qua merken, modellen als het aantal fietshandelaars die de speed pedelec in hun modellengamma opnemen. Ook de toename van het aantal woon-werkkilometers en de fiscale ondersteuningen van de overheid voor dit gebruik, zorgen voor een stijgende interesse. Ook de handelaars hebben vertrouwen in de markt en plaatsen grotere voorbestellingen bij hun leveranciers, waardoor zij sneller kunnen leveren aan hun klanten.”
Particulieren nemen in deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 3.373 stuks (51,8%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 2.360 stuks of 36,2% van de markt. Een stijging van + 28%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen, 780 stuks of 12% van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie.
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,3 % voor zijn rekening met 6.211 stuks , terwijl Brussel (141 stuks) en heel Wallonië (161 stuks) de overige 4,7 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 1.520 inschrijvingen – herovert haar koppositie als pedelecs-provincie. Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden. Ook Vlaams-Brabant (1.397 ex., +36 %) zit in de lift. Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (755 ex., +30 %) en Limburg (1.024 ex., +19 %).
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In mei zijn de resultaten aan Waalse zijde wisselend: Luik (+47 %) en Namen (+69 %) vergroten hun aandeel, maar Waals Brabant (-11 %) en Henegouwen (-3 %) boeren achteruit. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning en noteren we evenveel (10 ex.) inschrijvingen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vijf maanden 141 nieuwe speed pedelecs in, een relatieve groei van +8 %. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Comfortabele integrale kampeerauto’s zijn zo wat het werkveld van Frankia. De nieuwe F-Line I 740 GD met een leuke indeling ziet de toekomst hoopvol tegemoet.
Vorig jaar heeft de fabrikant eens een halfintegrale op de markt gebracht, zijn ding is echter grote comfortabele integrale zoals nu weer de F.Line I 740 GD maken. Deze nieuwe kampeerauto is door en door Frankia en de bestseller in het huidige programma. Dat komt gedeeltelijk doordat zijn afmetingen gedeeltelijk binnen de perken blijven. Voor de bewoners voldoende levensruimte en weinig of geen problemen om er met op reis te gaan.
Als basisvoertuig heeft hij een Fiat Ducato met een AL-KO verlaagd chassis. Een 180 pk sterke turbo diesel gekoppeld aan een negen trap automatische versnellingsbak is een ideaal voor zowel korte reizen langs kleinere wegen als uren lang op snelwegen naar het zuiden reizen. De indeling wijkt niet veel af van andere vergelijkbare zwerfauto’s, maar voor de details werd toch goed nagedacht. Vooraan net achter de stuurcabine zetels is de zitgroep met een L-zitbank aan de ander zijde een comfortabele zitbank. Achter de L-zitbank met veiligheidsgordels en hoofdsteunen een sierlijk gevormde keuken en de afzonderlijke douche cel. Aan de andere kant zien we vanaf de buitendeur een 147 l koelkast en het sanitair gedeelte. Heel dit deel kan met een deur worden afgesloten van de slaapkamer. Daar hebben we twee enkele bedden die ook het dak van de garage vormen en de kleerkasten onder de voeteinden.
Het meubilair in donker houtdecor en lichte deuren aan de bovenkasten gecombineerd met witte vlakken geven een aangenaam gevoel, na een tijdje zelf iets feestelijks.
Achterin hebben de enkele bedden dikke matrassen die op een drager met bordveren rusten. In plaats van de klassieke uitvoering met deuren of een opklappend paneel onder de voeteinden heeft de fabrikant hier uittrekbare kasten gemonteerd. Zo kan men beter en gemakkelijker bij de inhoud. Wel moeten de treden naar de bedden ingeschoven worden om de kasten te kunnen uitschuiven. Aan het hoofdeinde zijn draaibare leeslampen en een geïntegreerd USB stopcontact. In zulk een grote integrale is natuurlijk veel plaats in de badkamer. De wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Boven het wastafeltje zijn drie spiegelkasten, onderaan een met een houten deur. Aan de zijkant hebben we een handdoekdroger en links en rechts kapstokken. Aan de overkant is een afzonderlijke douchecel met echte glazen deuren. In deze indeling storen de noodzakelijke wielkasten niet. Een stahoogte van 1,96 m is maar nip voor veel bewoners. In de woonkamer is de stahoogte 2,03 m hoog. Een pronkstuk is de sierlijk uitgevoerde keuken. Twee kookvuren aan de ondiepe zijde in de brede kant is de vierkante spoelbak met een serieuze waterkraan. Tussenin blijft een ruim werkoppervlak over een geïntegreerd vuilbakje kon er ook nog tussen. Tegenover de keuken is een apothekerskast met de snel bereikbare gasafsluiters. De compressor koelkast heeft links en rechts opendraaiende deuren, zeer handig. Zoals men immer van Frankia mag verwachten zijn er technische snufjes. Dat ziet men aan de praktisch geïnstalleerde elektriciteit in de garage. De uittrekbare kabeltrommel vooral de langs buiten uittrekbare reserve wc cassette. In een langs buiten bereikbare koffer kan men water bijvullen en het vuilwater aflaten. Typisch voor Frankia zijn de 2 garagedeuren aan de zijkant en de grote klep in het achterfront.
Het comfort in de wagen, de technische zaken die andere merken niet hebben brengen natuurlijk wat meer gewicht aan boord. Afhankelijk van de toebehoren ligt het gewicht van de F-Line I 740 GD rond de 3.470 kg. Dan blijft er nog ruim 1000 kg over voor bagage en personen. De 180 paardjes onder de motorkap zullen zich niet erg storen aan 100 kg meer of minder.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato met laag AL-KO chassis
Motor 2,2 l Turbo diesel 140 pk (180 pk optie)
6 versnellingen (automaat 9 versnellingen ) optie
Rijklaar gewicht 3.740 kg ( afhankelijk van de toebehoren)
Hoe zwaarder de auto, hoe meer kans op overlijden voor de kwetsbare weggebruikers Voor de eerste keer is het risico berekend
Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram. Het risico op ernstige verwondingen ligt 10% hoger als de kwetsbare weggebruikers aangereden worden door een voertuig van 200 PK in vergelijking met een model met 120 PK. Dat zijn de resultaten van een nieuwe studie van Vias institute. Voor het eerst werden daarbij de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven voertuigen. Het doel was om de karakteristieken van voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers.
Voor deze grote studie werden alle ongevallen tussen 2017 en 2020 geanalyseerd. Het doel was om de link na te gaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Daarnaast werd ook bekeken of andere karakteristieken zoals de leeftijd van de betrokken personen of de lichtomstandigheden een rol spelen. Intrinsieke karakteristieken van het voertuig Het gewicht van het voertuig is doorslaggevende factor Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram. Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:
Massa van het voertuig
+ 135kg
+ 405 kg
+ 575 kg
+ 985kg
Risico
+ 10%
+ 33%
+ 50%
+ 100%
Tussen 2000 en 2020 is het gemiddelde gewicht van een voertuig met ongeveer 140 kilogram toegenomen tot ongeveer 1400 kilogram. Zo blijkt uit cijfers van ADEME, l’Agence de la Transition Ecologique. Dat betekent dat wanneer vandaag een voetganger of fietser wordt aangereden door een wagen, die gemiddeld 10% meer risico loopt om te sterven dan 20 jaar geleden, mocht er sindsdien geen verdere vooruitgang zijn op het vlak van de actieve/passieve veiligheid van personenauto's voor kwetsbare weggebruikers.
De leeftijd en het vermogen van het voertuig hebben ook een impact De leeftijd en het vermogen zijn twee andere voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden. Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 PK, stijgt het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een voertuig van 120 PK. Het risico op ernstige verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:
De leeftijd van het voertuig
+ 5 jaar
Risico
+ 4%
Het vermogen
+ 80 PK
Risico
+ 10%
Externe factoren De leeftijd van de bestuurder en de leeftijd van de kwetsbare weggebruiker De gemiddelde leeftijd van een autobestuurder die betrokken is in een ongeval is 45 jaar. Die van een kwetsbare weggebruiker is 37 jaar. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt. Zo daalt het risico om te overlijden voor een voetganger of tweewieler met 12% als de bestuurder 30 jaar is in vergelijking met een aanrijding door een bestuurder van 20 jaar. Voor de kwetsbare weggebruiker geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden. Het risico is dubbel zo hoog voor iemand van 57 jaar dan voor iemand van 37 jaar. Motorijders/fietsers Bij een aanrijding door een wagen is het risico om te overlijden 126% groter voor een motorrijder dan voor een fietser. Snelheidslimieten Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Het risico is 30 keer groter in een zone met een maximale snelheid van 90 km/u ten opzichte van een zone 30. Lichtomstandigheden Het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt. Dat komt wellicht omdat de bestuurder in het donker pas later de kwetsbare weggebruiker opmerkt en daardoor aan een hogere snelheid een aanrijding heeft, dan wanneer het licht is.
Vormen van aanrijding Het risico om te sterven voor een gemotoriseerde tweewieler is 3 tot 4 keer zo groot bij een frontale botsing met een voertuig in vergelijking met een flank-tegen-flank botsing. Conclusie Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds zwaarder wordende gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren.