Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    12-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria Compact Plus DL

    Adria Compact Plus DL

    Smalle halfintegrale kampeerauto’s zijn tegenwoordig veel gevraagd. Bij Adria noemt men ze Compact. Zijn nieuwste uitvoering kreeg dan ook de naam Compact Plus DL

    Logischer wijze hebben halfintegrale met een smalle opbouw ook een smal interieur. De fabrikant biedt om te beginnen drie interieurs aan: Axess, Plus of Supreme in 3 tot 4 indelingen. De Adria Compact Plus DL is 6,99 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met 140 pk motor.

    Met zijn licht modern uitgevoerd meubilair heeft hij een ruime indruk. Hoofdzakelijk ligt het aan de zitgroep met zijn 2 zitbaken tegen de wanden. Daarachter de keuken dat is ook een laag meubelstuk, zodat men een bijna onbelemmerd zicht heeft van voor tot aan de bad- en slaapkamer. Achterin zijn twee enkele bedden die het dak van de garage vormen. De badkamer staat tussen het bed en de buitendeur. Voor de verwarming zorgt een Truma Combi 6 C Plus.

    Koetswerk

    Dak, wanden en vloer zijn uit polyester beklede sandwich panelen. Dak en wanden zijn 31 mm dik de vloer is 10 mm dikker. Heel het koetswerk is zorgvuldig afgewerkt en afgekit. De buitendeur heeft wel een venster en centrale vergrendeling maar met een breedte van 0,53 m is ze aan de smalle kant. De garage heeft aan iedere zijde van de wagen een deur, gemakkelijk om fietsen in te laden. Een paar mooie lichtblokken sieren het achter front. De bumper bestaat uit verschillende delen. Bij schade moet men waarschijnlijk niet de hele bumper vervangen.De architecten hebben een rechtlijnig meubilair met witte deuren, beige panelen en passend houtdecor voor de nieuwelingen ontworpen. Met een lichte druk op de deurtjes van de bovenkasten openen ze zich automatisch en hoeft men geen handgrepen te monteren. Een knappe uitvoering zijn de deuren onder de voeteinden van de bedden. Ze draaien gewoon in de kast.

    Zitbanken tegen de zijwanden in de zithoek zijn in, in bijzonder bij de iets smallere zwerfauto’s. De tafel op één poot kan tot de helft samen plooien om de doorgang naar de stuurcabine vlotter te maken het tafelblad kan zelfs hoger en lager ingesteld worden. Draait men de cabinezetels om  is er plaats om met z’n vieren gezellig te keuvelen. Heeft men een derde bed nodig kan de tafel zakken, de rugkussens platleggen zo hebt je een bed voor den derde bewoner. Achterin zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Ze zijn iets smaller dan in een kampeerauto met klassieke breedte. Dat belet echter niet dat men er zalig op slaapt. Met een smal matrasje tussen beide bekomt men een  dubbel bed. Onder de voeteinden zijn kasten zoals bijna overal. De ontwerpers van Adria hebben de gewoonlijk opendraaiende in de weg staan deur in de kasten laten schuiven. Knap gevonden, volgend jaar zullen we dat waarschijnlijk bij andere fabrikanten ook zien.

    Duidelijk afgetekende fronten geven aan dat de keuken over 6 laden beschikt. In het lichtere aanrecht zijn 3 kookvuren op een lijn met aan de rechterkant een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog een strookje over als werkblad. Rondom het venster is een kunststof beschermplaat. Dan blijven er nog de bovenkasten met witte deurtjes over voor het kleine keukenmateriaal. Naast de keuken staat een 142 l grote compressor koelkast van Thetford. Door er onderaan een kastje te maken komt de koelkast voor een deel op  oog hoogte te staan. Zo moet men zich telkens niet bukken om iets uit de koelkast te nemen of er in te steken. Aan de andere zijde is de kleerkast.

     Volledig in witte kunststof met enkele donkere vlakken is de badkamer mooi om te bekijken. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Handen wassen lukt best aan het wastafeltje. Wil je toch een douche nemen draai de spiegelwand over het wc, met een magneetsysteem blijft hij daar kleven. Bewegingsruimte is wel wat beperkt zeker als de zwerver veel gewicht op de weegschaal zet. Het dakvenstertje had wat groter mogen zijn om dampen sneller af te voeren.

    Met de Compacte Plus DL biedt Adria een smalle halfintegrale aan dat men nauwelijks merkt met zijn knap doordachte indeling. Hij is zowel van buiten als van binnen keurig afgewerkt. Voor een koppel is hij bijzonder goed ingericht en uitgerust.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Fiat Ducato met verlaagd chassis

    Motor  Turbo Diesel 2,2 l  140 pk

    Gewicht rijklaar 2870 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    MTM  3.500 kg

    L X B X H  6,99 x 2,12 x 2,78 m

    Bedden 1,95 x 0,75/0,66 m

           1,94 x 0,83 m

    Noodbed  1,9 x 0,8/0,9 m.

    Verwarming  Truma Combi 6CP Plus

    Meer informatie www.adria.com

     

     

     

    12-06-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.600 jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-06-2022 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorfietsen in de kijker

    Occasie motorfietsen kleuren groen in mei, nieuwmarkt beperkt de schade

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een moeilijke start tijdens de eerste vier maanden lijkt de markt zich te herpakken en werden er in mei 2022 8.883 occasiemotoren ingeschreven, een bonus van +8,0% vergeleken met  vorig jaar. Ondanks deze positieve cijfers kijkt de occasiemarkt inmiddels nog steeds tegen verlies aan van -13,1% of al zo’n 4.781 eenheden ten opzichte van 2021.  Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.

    Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -17,3% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,2% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-12,1%), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -7,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in mei met -1,5% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vijf maanden tot -4,8%.”            

    We legden ook even ons oor te luister op de motormarkt:  “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen tot de beschikbaarheden o.w.v. schaarste aan grondstoffen, nasleep corona-lockdown in Azië, transportproblemen en dus langere levertermijnen.  Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: het aanbod wordt stilaan schaarser waardoor niet alleen de keuze beperkter wordt, maar ook de prijzen hoger klimmen – vooral particulieren durven stevig doorvragen – en er is veel interesse uit Nederland waar motoren omwille van de bijtelling nog een flink stuk duurder zijn.  Maar de gestegen levensduurte, de exponentiële prijs van de benzine en zeker ook de Oekraïne-crisis en bijhorende sombere blik op de toekomst laten zich voelen. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en we merken dat er veel minder gereden wordt dan voor corona. Vele motards opteren dus om hun huidige motor nog wat langer te houden en stellen de vervanging van hun motor dus wat langer uit in afwachting van betere tijden.”

    1. Tweedehandse motoren

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

    Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125 cc maar liefst 26,4%  van de gecumuleerde inschrijvingen over de eerste vijf maanden, ook de +1.001 cc-klasse is met 21,2% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,3 tot 19,5%

    Volledige top 10 kleurt rood

    Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 56,6% van de totale markt: Honda (17,6%) blijft marktleider voor Yamaha (13,1%), BMW (11,2%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,1%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM wist zijn verlies te beperken tot -1,9%.   

    Mooie regionale verdeling

    Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 56,6% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor haar rekening. Alle regio’s zien hun marktaandeel echter flink dalen met vorig jaar.

    Slotsom: de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -13,1% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

    2. Nieuwe motorfietsen

    In tegenstelling tot de occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in mei voor de vierde opeenvolgende maand rood kleuren: dit keer blijft het verlies met zo’n 2.876 nieuwe motoren  beperkt tot -1,5%. Over de eerste vijf maanden van 2022 beperkt de nieuwmarkt het verlies echter tot -4,8% met een totaal van 11.869 nieuwe motoren of zo’n 597 stuks minder dan vorig jaar.

    De nieuwe motorfietsen van -125 cc (25,1%) en +1.001 cc (22,9%) waren  de voorbije maanden het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500 cc (17,9%), 501-750 cc (17,5%) en 751-1000 cc (16,5%) aan elkaar gewaagd bleven. Een identieke rangorde als bij de 2dehandsmotoren. Zowel in april, als over de eerste vijf maanden boeten het kleinste en de grotere segmenten aan marktaandeel in. Enkel de categorieën 126-500 cc en 501-750 cc scoorden positief. 

    Marktleider Honda kende een prima maand april en zag zijn marktaandeel stijgen naar 15,0%, een stijging van +10,7%. BMW kampt met leveringsproblemen, maar neemt nog steeds 13,6% van de totale markt voor z’n rekening en boette toch 21,7% aan marktaandeel in. Het behoudt evenwel nog een voorsprong op sterke groeier Yamaha (10,6% marktaandeel en groei +8,2%)). Ook Harley-Davidson (+23,3%) en Ducati (+14.1%) en scooter-fabrikant SYM  (+21,8%) tekenden voor positieve cijfers. 

    Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en de scooters van Piaggio duwen KTM uit de top 5.

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -11,1 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,3 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,9% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een groei (+2,2%) laat noteren.  

     

    10-06-2022 om 20:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravansalon Düsseldorf

     

    CARAVAN SALON Düsseldorf 2022: ’s werelds grootste aanbod rond het thema caravaning

     Drie extra hallen voor een beduidend groter aanbod

     CARAVAN SALON Düsseldorf opent van 26 augustus tot en met 4 september 2022 op het beursterrein van Düsseldorf haar poorten voor de caravaning- highlight van het jaar. De toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans, camperbusjes en uitrusting breidt het aanbod vergeleken bij het voorgaande jaar duidelijk uit en toont de hele wereld van de caravaning in meer hallen dan ooit tevoren. “We zijn heel blij dat we een groot aantal nieuwe firma’s en verschillende terugkerende firma’s van ons concept hebben kunnen overtuigen. De tentoonstellingsoppervlakte wordt met drie hallen uitgebreid. Daarmee presenteren we in maar liefst 16 hallen het aanbod van meer dan 600 exposanten op 250.000 m². Alleen op CARAVAN SALON is vrijwel het volledige merkenspectrum live te zien en daardoor is het alleen bij ons in Düsseldorf mogelijk om op één locatie producten te vergelijken bij de verschillende producenten. We kijken vol vertrouwen, en voorpret uit naar de komende editie van dit evenement,” aldus Stefan Koschke, Project Director Caravaning & Outdoor. In Düsseldorf vinden alle fans van de mobiele vrije tijd naast de voertuighoogtepunten, ook een keur aan accessoires, technische uitrusting, uitbouwonderdelen, daktenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren, outdoor-kleding, reisbestemmingen, campingplaatsen en staplaatsen voor campers.

     

     Trend voor individuele en natuur-verbonden reizen

    “De vakantie met camper en caravan kent al meer dan 10 jaar een enorme en aanhoudende groei. Door de pandemie is de trend voor individuele en natuur-verbonden reizen nog verder gegroeid,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD). “Daar het weer mogelijk is om vrijwel zonder beperkingen te reizen, zijn de mensen weer volop bezig met het plannen van vakanties. Daarom is een bezoek aan CARAVAN SALON voor zowel caravaning-fans als nieuwkomers dan ook zo interessant, want nergens anders is de bandbreedte aan voertuigen en toebehoren zo veelzijdig en kan men producten aanraken en beleven.”

     Nieuw: Preview Day op de eerste vrijdag

    Voor het eerst zal er op de eerste vrijdag een Preview Day worden georganiseerd. Naast vertegenwoordigers van de media en vakbezoekers, kunnen exposanten ook eindgebruikers uitnodigen, om hen de mogelijkheid te bieden om op deze dag in een rustige setting een verkenningstocht over het beursterrein en door de hallen te maken. “Met dit aanbod willen wij de eerste beursvrijdag verder ontwikkelen en bieden daarbij onze exposanten de mogelijkheid om hun klanten gericht aan te spreken. Daarmee wordt een professioneel kader voor netwerken, ordergesprekken en business gecreëerd,” ligt Stefan Koschke toe.

     Een dagkaart voor volwassenen in het weekend kost 18 euro en doordeweeks 16 euro (met korting 15 euro in het weekend en 13 euro doordeweeks). Voor kinderen (6 tot 12 jaar) is een dagkaart in het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast kan er van maandag tot en met vrijdag voor tien euro een ticket voor de namiddag worden gekocht. De prijs voor de Preview Day-ticket bedraagt voor volwassenen 35 euro (met korting 30 euro) en voor kinderen 8 euro. 

     Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op

    www.caravan-salon.com.

    08-06-2022 om 21:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broeders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-06-2022 om 21:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedelecs een reuze succes

    Mei 2022, verkoop speed pedelecs neemt hoge vlucht

    Na een spectaculaire stijging vanaf april klommen de populaire hogesnelheidsfietsen in mei opnieuw naar een topverkoop. De voorbije maand mei werden 1.953 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 74,5 % meer dan vorig jaar, toen er 1.119 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.

    Dankzij deze uitstekende maanden april & mei zien de  cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Na een aarzelende start maakt de markt nu een spectaculaire sprong met een bonus van maar liefst +22,3 % beter dan in 2021. Deze eerste vijf maanden noteerden we maar liefst 6.513 nieuwe inschrijvingen vs. 5.324 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  Hoewel de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we de voorbije twee maanden toch een sterke stijging in de  verkoop van speed pedelecs. Vooral dankzij de sterke maand mei maakte de markt – na een eerder rustige start - een spectaculaire inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers maar liefst +22,3 % hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 51,8 % van het totale aantal uit, of 25 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”. 

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: "In mei 2022 noteerden we 1.953 inschrijvingen; een absolute recordmaand voor de speed pedelec. De vraag naar de speed pedelec blijft toenemen en het aanbod vergroot, zowel qua merken, modellen als het aantal fietshandelaars die de speed pedelec in hun modellengamma opnemen. Ook de toename van het aantal woon-werkkilometers en de fiscale ondersteuningen van de overheid voor dit gebruik, zorgen voor een stijgende interesse. Ook de handelaars hebben vertrouwen in de markt en plaatsen grotere voorbestellingen bij hun leveranciers, waardoor zij sneller kunnen leveren aan hun klanten.”

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Mei)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen in deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 3.373 stuks (51,8%) waren privé-aankopen.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 2.360 stuks of 36,2% van de markt. Een stijging van + 28%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen, 780 stuks of 12% van de markt. 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie.

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,3 % voor zijn rekening met 6.211 stuks , terwijl Brussel (141 stuks) en heel Wallonië (161 stuks) de overige 4,7 % van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling:  Antwerpen – met een totaal van 1.520 inschrijvingen – herovert haar koppositie als pedelecs-provincie. Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden.  Ook Vlaams-Brabant (1.397 ex., +36 %) zit in de lift.  Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (755 ex., +30 %) en Limburg (1.024 ex., +19 %).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

    Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”

    In mei zijn de resultaten aan Waalse zijde wisselend: Luik (+47 %) en Namen (+69 %) vergroten hun aandeel, maar Waals Brabant (-11 %) en Henegouwen (-3 %) boeren achteruit. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning en noteren we evenveel (10 ex.) inschrijvingen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest  schreef de voorbije vijf maanden 141 nieuwe speed pedelecs in, een relatieve groei van +8 %. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

    08-06-2022 om 20:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-06-2022 om 20:29 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Frankia model
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frankia F-Line I  740 GD

    Comfortabele integrale kampeerauto’s zijn zo wat het werkveld van Frankia.  De nieuwe F-Line I 740 GD met een leuke indeling ziet de toekomst hoopvol tegemoet.

    Vorig jaar heeft de fabrikant eens een halfintegrale op de markt gebracht, zijn ding is echter grote comfortabele integrale  zoals nu weer de F.Line I  740 GD maken. Deze nieuwe kampeerauto is door en door Frankia en de bestseller in het huidige programma. Dat komt gedeeltelijk doordat zijn afmetingen gedeeltelijk binnen de perken  blijven. Voor de bewoners voldoende levensruimte en weinig of geen problemen om er met op reis te gaan.

    Als basisvoertuig heeft hij een Fiat Ducato met een AL-KO verlaagd chassis. Een 180 pk sterke turbo diesel gekoppeld aan een negen trap automatische versnellingsbak is een ideaal voor zowel korte reizen langs kleinere wegen als uren lang op snelwegen naar het zuiden reizen.  De indeling wijkt niet veel af van  andere vergelijkbare zwerfauto’s, maar voor de details werd toch goed nagedacht. Vooraan net achter de stuurcabine zetels is de zitgroep met een L-zitbank aan de ander zijde een comfortabele zitbank. Achter de L-zitbank met veiligheidsgordels en hoofdsteunen een sierlijk gevormde keuken en de afzonderlijke douche cel. Aan de andere kant zien we vanaf de buitendeur een 147 l koelkast en het sanitair gedeelte.  Heel dit deel kan met een deur worden afgesloten van de slaapkamer. Daar hebben we twee enkele bedden die ook het dak van de garage vormen en de kleerkasten onder de voeteinden.

    Het meubilair in donker houtdecor en lichte deuren aan de bovenkasten gecombineerd met witte vlakken geven een aangenaam gevoel, na een tijdje zelf iets feestelijks. 

    Achterin hebben de enkele bedden dikke matrassen die op een drager met bordveren rusten. In plaats van de klassieke uitvoering met deuren of een opklappend paneel onder de voeteinden heeft de fabrikant hier uittrekbare kasten gemonteerd. Zo kan men beter en gemakkelijker bij de inhoud. Wel moeten de treden naar de bedden ingeschoven worden om de kasten te kunnen uitschuiven. Aan het hoofdeinde zijn draaibare leeslampen en een geïntegreerd USB stopcontact. In zulk een grote integrale is natuurlijk veel plaats in de badkamer. De wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Boven het wastafeltje zijn drie spiegelkasten, onderaan een met een houten deur. Aan de zijkant hebben we een handdoekdroger en links en rechts kapstokken. Aan de overkant is een afzonderlijke douchecel met echte glazen deuren. In deze indeling storen de noodzakelijke wielkasten niet. Een stahoogte van 1,96 m is maar nip voor veel bewoners.  In de woonkamer is de stahoogte 2,03 m hoog. Een pronkstuk is de sierlijk uitgevoerde keuken. Twee kookvuren aan de ondiepe zijde in de brede kant is de vierkante spoelbak met een serieuze waterkraan. Tussenin blijft een ruim werkoppervlak over een geïntegreerd vuilbakje kon er ook nog tussen. Tegenover de keuken is een apothekerskast met de snel bereikbare gasafsluiters. De compressor koelkast heeft links en rechts  opendraaiende deuren, zeer handig. Zoals men immer van Frankia mag verwachten zijn er technische snufjes. Dat ziet men aan de praktisch geïnstalleerde elektriciteit in de garage. De uittrekbare kabeltrommel vooral de langs buiten uittrekbare reserve wc cassette.  In een langs buiten bereikbare koffer kan men water bijvullen en het vuilwater aflaten. Typisch voor Frankia zijn de 2 garagedeuren aan de zijkant en de grote klep in het achterfront.

    Het comfort in de wagen, de technische zaken die andere merken niet hebben brengen natuurlijk wat meer gewicht aan boord. Afhankelijk van de toebehoren ligt het gewicht van de F-Line I 740 GD rond de 3.470 kg. Dan blijft er nog ruim 1000 kg over voor bagage en personen.  De 180 paardjes onder de motorkap zullen zich niet erg storen aan 100 kg meer of minder.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Fiat Ducato met laag AL-KO chassis

    Motor 2,2 l Turbo diesel 140 pk   (180 pk  optie)

             6 versnellingen (automaat 9 versnellingen ) optie

    Rijklaar gewicht  3.740 kg ( afhankelijk van de toebehoren)

    L X B X H    7,54 x 2,3 x 3,11 m

    Stahoogte   2,03 m

    Alde  vloeistofverwarming.

    02-06-2022 om 20:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-06-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zwaarder de auto

    Hoe zwaarder de auto, hoe meer kans op overlijden voor de kwetsbare weggebruikers
    Voor de eerste keer is het risico berekend

    Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram. Het risico op ernstige verwondingen ligt 10% hoger als de kwetsbare weggebruikers aangereden worden door een voertuig van 200 PK in vergelijking met een model met 120 PK. Dat zijn de resultaten van een nieuwe studie van Vias institute. Voor het eerst werden daarbij de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven voertuigen. Het doel was om de karakteristieken van voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers.

    Voor deze grote studie werden alle ongevallen tussen 2017 en 2020 geanalyseerd. Het doel was om de link na te gaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Daarnaast werd ook bekeken of andere karakteristieken zoals de leeftijd van de betrokken personen of de lichtomstandigheden een rol spelen.
     
    Intrinsieke karakteristieken van het voertuig
    Het gewicht van het voertuig is doorslaggevende factor
    Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.
     
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    Massa van het voertuig

    + 135kg

    + 405 kg

    + 575 kg

    + 985kg

    Risico

    + 10%

    + 33%

    + 50%

    + 100%

    Tussen 2000 en 2020 is het gemiddelde gewicht van een voertuig met ongeveer 140 kilogram toegenomen tot ongeveer 1400 kilogram. Zo blijkt uit cijfers van ADEME, l’Agence de la Transition Ecologique. Dat betekent dat wanneer vandaag een voetganger of fietser wordt aangereden door een wagen, die gemiddeld 10% meer risico loopt om te sterven dan 20 jaar geleden, mocht er sindsdien geen verdere vooruitgang zijn op het vlak van de actieve/passieve veiligheid van personenauto's voor kwetsbare weggebruikers.

    De leeftijd en het vermogen van het voertuig hebben ook een impact
    De leeftijd en het vermogen zijn twee andere voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden. Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 PK, stijgt het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een voertuig van 120 PK.
     
    Het risico op ernstige verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    De leeftijd van het voertuig

    + 5 jaar

    Risico

    + 4%

    Het vermogen

    + 80 PK

    Risico

    + 10%

    Externe factoren
    De leeftijd van de bestuurder en de leeftijd van de kwetsbare weggebruiker
    De gemiddelde leeftijd van een autobestuurder die betrokken is in een ongeval is 45 jaar. Die van een kwetsbare weggebruiker is 37 jaar. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt. Zo daalt het risico om te overlijden voor een voetganger of tweewieler met 12% als de bestuurder 30 jaar is in vergelijking met een aanrijding door een bestuurder van 20 jaar.
    Voor de kwetsbare weggebruiker geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden. Het risico is dubbel zo hoog voor iemand van 57 jaar dan voor iemand van 37 jaar.  
     
    Motorijders/fietsers
    Bij een aanrijding door een wagen is het risico om te overlijden 126% groter voor een motorrijder dan voor een fietser.
     
    Snelheidslimieten
    Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Het risico is 30 keer groter in een zone met een maximale snelheid van 90 km/u ten opzichte van een zone 30.
     
    Lichtomstandigheden
    Het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt. Dat komt wellicht omdat de bestuurder in het donker pas later de kwetsbare weggebruiker opmerkt en daardoor aan een hogere snelheid een aanrijding heeft, dan wanneer het licht is.

    Vormen van aanrijding
    Het risico om te sterven voor een gemotoriseerde tweewieler is 3 tot 4 keer zo groot bij een frontale botsing met een voertuig in vergelijking met een flank-tegen-flank botsing.
     
    Conclusie
    Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds zwaarder wordende gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren.

    Meer info VIAS

    02-06-2022 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelheidsrecords met een caravan.

    Record snelheden met een caravan.

    1969     201.6 km/u  bereikt door Rolf Stommelen met een race wagen formule 2 en een Eifelland caravan op de Nürenburgring.

    1980      201,7 km/u bereikt door Rolin Hamilton met een wedstrijd versie Aston Martin in Engeland.

    1991       204,02 km/u bereikt door Charlie Kovacs met een getuinde  Ford EA Falcon en een Roadstar Caravan  op de Mangalde vliegplein in Australië

    2002       174 km/u  bereikt door Eugene Herbert met een serie Mercedes M 500 en een Jurgens Fleetline caravan ook in Australië

    2002         166 km/u bereikt door Eugene Herbert met een BMW 330 dieselmotor ook in Australië.

    2002         205,7 km/u bereikt met een serie Dodge Viper en een Engelse caravan.

    2003         223,881 km/u bereikt door Eugene Herbert met een serie Mercedes S klasse en een Jurgens Fleetline caravan in Zuid Afrika.

    2004         206,55 km/u bereikt door Harald Müller met een getuinde  Porsche Cayenne en een Tab XL  caravan in Duitsland.

    28-05-2022 om 20:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoog op de berg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    28-05-2022 om 20:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersovertredingen

    België moet zijn systeem verbeteren om

    verkeersovertredingen op te volgen
    Sommige recidivisten glippen tussen de mazen van het net

    België hinkt achterop wat betreft het opvolgen en bestraffen van verkeersovertredingen die niet ernstig genoeg zijn om de overtreder voor de rechtbank te brengen. Bestuurders kunnen dus zoveel boetes verzamelen als hun financiën toelaten. Het rijbewijs met punten is een manier om adequaat deze overtredingen op te volgen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Vias institute dat overgemaakt werd aan de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Vias is voorstander van een systeem dat automatisch werkt bij herhaalde lichte overtredingen tot een bepaald niveau. Als de bestuurder vanaf die grens nog in de fout gaat, zou het gerecht moeten oordelen.

    Met een mortaliteitsgraad van 56 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2019 doet België het slechter dan het Europese gemiddelde (51). De cijfers in onze buurlanden zijn beter, dat geldt zeker voor Nederland met 34 verkeersdoden per miljoen inwoners), Duitsland met 37 verkeersdoden per miljoen inwoners en Luxemburg met 36 verkeersdoden per miljoen inwoners. Ook Frankrijk doet met 50 verkeersdoden per miljoen inwoners beter dan ons land. De mortaliteit in ons land is op 15 jaar tijd bijna gehalveerd, maar op Europees niveau is onze positie verzwakt van de 17de plaats in 2005 naar de 20ste plaats in 2019.
     
    Studie in twee delen
    Op vraag van het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft Vias een nieuwe tweedelige studie uitgevoerd over het rijbewijs met punten. In het eerste deel wordt het Belgische systeem om verkeersrecidivisten aan te pakken vergeleken met andere Europese landen. De karakteristieken van een rijbewijs met punten, het beheer van de overtredingen, de educatieve straffen en het algemene niveau van optreden tegen overtredingen werden bekeken.
    Het tweede deel van de studie is gericht op het optimaliseren van sancties tegen recidivisten en legt de nadruk meer op zogenaamde lichte overtredingen. De Belgische situatie is op dat vlak vergeleken met 6 andere Europese landen.
     
    België loopt achter op het vlak van aanpak van recidive
    De hoofdconclusie is dat België achterophinkt als het gaat over opvolgen en straffen van zogenaamde lichte verkeersovertredingen. Dat zijn dan de overtredingen waarvoor overtreders niet rechtstreeks voor de rechtbank moeten verschijnen: snelheidsovertredingen waarbij de overtreder op de autosnelweg minder dan 160 km/u reed of minder dan 80 km/u binnen de bebouwde kom, rijden onder invloed met een alcoholgehalte tussen de 0,5 en 0,8 pro mille, het gebruik van de gsm achter het stuur of rijden zonder gordel. Het zijn allemaal overtredingen die meestal met een boete afgehandeld worden, zonder rekening te houden met eerdere veroordelingen.
     
    Met stagnerende verkeersveiligheidscijfers kunnen we als maatschappij niet tolereren dat bestuurders ongestraft bepaalde overtredingen kunnen blijven begaan. Niet gepast reageren op zogenaamde lichte overtredingen kan een negatieve impact hebben op de sociale norm rond verkeersveiligheid.  Al deze overtredingen brengen ook een verhoogd risico op ongevallen met zich mee, zeker als ze zich herhaaldelijk voordoen. De link tussen recidiveren en een verhoogde ongevalsbetrokkenheid is al verschillende keren aangetoond. Het is dus nodig om herhaalde overtredingen systematisch op te volgen.  
     
    Naar een semi-geautomatiseerd rijbewijs met punten
    Het rijbewijs met punten is een manier om deze herhaalde overtredingen op te volgen. Indien deze lichte herhaalde overtredingen systematisch opgevolgd worden, moeten er ook automatisch maatregelen aan gekoppeld worden: rehabilitatiemaatregelen, verval van het recht tot sturen, evaluatie van de rijgeschiktheid etc.
     
    Voor Vias institute lijkt de combinatie van een automatisch systeem gekoppeld aan een gerechtelijk beoordeling vanaf een bepaalde drempel aan overtredingen en/of punten het meest geschikt in de huidige Belgische context.
    Het gaat dan over een compromis tussen het snel opvolgen van relatief lichte overtredingen en ernstige feiten gedetailleerd onder de loep te nemen.
     
    Wanneer er meer en ernstigere overtredingen worden gepleegd, neemt de mate van automatisering af en neemt de mate van personalisering toe. Deze gecombineerde aanpak maakt gerichte en gepersonaliseerde maatregelen mogelijk zoals tussentijdse waarschuwingen en andere educatieve maatregelen, vooraleer over te gaan naar zwaardere straffen. Een gecombineerd systeem biedt dus veel mogelijkheden, zowel op het vlak van educatie als op het vlak van sancties. Een soortgelijke ‘hybride’ aanpak bestaat al in Groot-Brittanië.
     
    Een belangrijke vereiste is dat alle verkeersovertredingen gelinkt aan een persoonlijk rijbewijsdossier in één unieke up-to-date database opgeslagen en geconsulteerd kunnen worden.
    Het is daarom nodig om te investeren in de IT-infrastructuur en het gegevensbeheer.
     
    Conclusie
    België heeft een achterstand op het vlak van maatregelen voor herhaaldelijke lichtere overtredingen. Vias institute is voorstander van een systeem dat grotendeels automatisch werkt voor het bestraffen van herhaalde lichtere overtredingen, maar pleit ervoor om de bestraffing vanaf een bepaalde limiet toe te vertrouwen aan het gerecht. Vias institute beveelt dus aan om een gecombineerd puntensysteem zo snel mogelijk in te voeren.

    25-05-2022 om 20:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-05-2022 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeren op het fietspad mag niet

     

    1 op de 5 Belgen parkeert zich soms op het fietspad
    1 op de 10 neemt soms een parkeerplaats voor personen met een handicap in

     

    De barometer van de Fondation Vinci Autoroutes vergelijkt elk jaar in 11 Europese landen de frequentie van gevaarlijk verkeersgedrag. Dit jaar werden voor het eerst vragen gesteld over parkeren. 21% van de Belgische bestuurders geeft toe ooit wel eens te parkeren op het fietspad. België staat daarmee op een weinig benijdenswaardige tweede plaats van dit ongepast gedrag. 10% van de Belgische bestuurders parkeert zich zelfs af en toe op een parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze vormen van fout parkeren brengen uiteraard de gebruikers in gevaar die deze voorziene ruimte nodig hebben. Ook het gebruik van de claxon om je ergernis te tonen zit in de lift. Op Europees niveau staan de Belgische bestuurders op de 3de plaats.

    Elk jaar bevraagt Fondation Vinci Autoroutes een representatief staal van bestuurders in 11 Europese landen over hun gevaarlijk en ongepast verkeersgedrag. 

    Gevaarlijke gedragingen
    1 Belg op de 5 parkeert zich op het fietspad
    Op de vraag: ‘Gebeurt het wel eens dat je je wagen parkeert op het fietspad?’, geeft meer dan 1 op de 5 Belgische bestuurders (21%) toe dit gedrag wel eens te stellen. Dit komt in België vaker voor dan gemiddeld in Europese landen (17%). Enkel in Nederland (23%) komt dit gedrag nog vaker voor. Het is in een inbreuk van de tweede graad (116 euro) waarmee je niet alleen de fietsers hindert, maar ze ook in gevaar brengt.
     
    1 op de 10 Belgen (10%) geeft toe zich af en toe te parkeren op een parkeerplaats voor personen met een handicap. Ook dat is natuurlijk ongepast gedrag en een inbreuk van de tweede graad. Deze parkeerplaatsen zijn breder zodat de betrokken personen veilig hun voertuig kunnen verlaten. Deze plaatsen onterecht bezetten, kan hen dus ook in gevaar brengen als ze zich daardoor op een ‘gewone’ plaats moeten parkeren.
     
    Richtingaanwijzer wordt vaker vergeten.
    Bij de gevaarlijke gedragingen valt op dat de richtingaanwijzer niet gebruiken steeds vaker gebeurt. 55% (+5% in vergelijking met vorig jaar) geeft toe dat ze hem ‘vergeten’ te gebruiken wanneer ze iemand inhalen of van richting veranderen. Hetzelfde geldt voor door het oranje licht rijden of een licht dat net op rood springt: 65% zegt dat af en toe te doen (+3%).
    De Belg blijft Europees kampioen in het niet-vertragen aan wegenwerken (63% ten opzichte van 54% gemiddeld in Europa). Ook al zien we een lichte daling (-4%) ten opzichte van vorig jaar.

    Prevalentie van gevaarlijk gedrag

     

    België

    Europees gemiddelde

    Stoppen of parkeren op een fietspad

    21%

    17%

    Stoppen of parkeren op een parkeerplaats voor personen met een handicap

    10%

    12%

    Door het oranje licht rijden of een licht dat net op rood is gesprongen

    65%

    65%

    Vergeten je richtingaanwijzer te gebruiken bij het inhalen of wanneer je van richting verandert.

    55%

    53%

    Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken

    63%

    54%

     
    Ongepast gedrag
    De Belg claxonneert vaak!
    De enquête peilde ook naar ander ongepast gedrag. Het gedrag waar de meeste evolutie in zit is het gebruik van de claxon wanneer een bestuurder zich enerveert. 56% van de Belgische bestuurders zegt dit te doen ten opzichte van 50% op Europees niveau. Enkel de Spaanse en Griekse chauffeurs doen het nog vaker (63%). 35% van de Belgische bestuurders haalt ook nog steeds in via rechts op de autosnelweg. Slechts 47% van de Belgen voelt zich trouwens kalm achter het stuur. Dat is het laagste percentage van alle landen.

    Prevalentie van ongepast gedrag.

     

    België

    Europees gemiddelde

    Toeteren naar bestuurders die je enerveren

    56%

    50%

    Rechts inhalen op de autosnelweg

    35%

    34%

    Een andere bestuurder beledigen

    51%

    52%

     
    Conclusie
    De wegcode is een geheel van regels die ervoor moeten zorgen dat alle weggebruikers zich veilig kunnen verplaatsen. Je parkeren op het fietspad of op een plaats voor personen met een handicap, al is het ‘maar’ voor 2 minuten, is niet alleen ongepast gedrag, maar brengt ook de andere weggebruikers in gevaar. De weg is een ruimte om te delen, niet om te monopoliseren. Respect, hoffelijkheid en empathie zijn dan ook van essentieel belang om het samenleven tussen het toenemende aantal gebruikers op onze wegen te verbeteren.
     
    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Voetgangers, fietsen, openbaar vervoer, auto's,... iedereen moet zijn plaats op de weg vinden. De Vincibarometer toont duidelijk aan dat de gewoonten van sommige Belgen nog moeten evolueren in de richting van een betere gedeelde ruimte en veiligheid voor iedereen. Parkeren op een fietspad of een parkeerplaats voor personen met een handicap, vergeten een richtingaanwijzer te gebruiken, rechts inhalen, vloeken of toeteren, enz. zijn allemaal ongepaste handelingen die we uit ons verkeer moeten bannen. Dit kan als we iedereen bewuster maken en meer verantwoordelijkheid laten opnemen. De openbare ruimte is van iedereen. Niemand is de koning. Veiligheid en respect voor iedereen moeten de norm zijn.”

     

     





     

    24-05-2022 om 17:11 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergane glorie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-05-2022 om 19:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garantie tegen roestvorming

    Stuurcabines voor kampeerauto’s

    Wist u dat

    Mercedes – Benz Sprinter

    2 jaar garantie geeft op roestvorming

    Iveco Daily

    6 jaar garantie geeft op roestvorming

    Renault Master en Trafic

    6/12 jaar garantie  geeft op roestvorming

    MAM TGE

    12 jaar garantie  geeft op roestvorming

    Ford Transit

    12 jaar garantie geeft op roestvorming

    19-05-2022 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Globebus T6 van Dethleffs

    Dethleffs Globebus T6

    Net zoals bij de caravans worden bij de kampeerauto’s er wat smallere gebouwd. Meestal in een halfintegrale versie met enkele bedden en geschikt voor een koppel zo heeft Dethleffs de Globebus T6 op wielen gezet.

    Achterin 2 enkele bedden boven de garage. Vooraan de zitgroep achter de cabinezetels, tussen bed en zitgroep is het sanitair, aan de overkant zijn de keuken en de kleerkast. Daartussen is een samenvouwende deur die de slaapkamer van het woongedeelte afsluit.

     Heel het interieur is knap samengebracht in de 2,20 m brede halfintegrale wagen. Wie voor de landwegen, dorpen of stadjes kiest prijst deze wat smallere zwerfauto. Heeft men er nog een 160 pk sterke turbo diesel laten inleggen kan de pret niet meer op. Standaard is de halfintegrale T6 ingericht voor 2 personen al zijn er wel 4 zitplaatsen met veiligheidsgordels, om te slapen zijn er slechts 2 volwaardige slaapplaatsen. Er kan van de zitgroep een noodbed worden gemaakt, daar moet men extra voor betalen.

    Voor de Globus T6 gebruikt de fabrikant uit Isny het Fiat Ducato basisvoertuig met het origineel verlaagde chassis. Voor de bodem gebruikt men 49 mm dikke sandwichpaneel.  Zijwanden en achterfront zijn 49 mm dik met hagelbestendige polyesterplaat aan de buitenkant. Het dak is 1 mmm dikker en heeft dezelfde beschermende buitenbekleding als de zijwanden. Voor de isolatie gebruikt men Styropor.

    De garage met twee deuren rust op verlengstukken aan het chassis. Een goed punt is de 0,65 m brede buitendeur met een venster en centrale vergrendeling. Nog een tweede goed punt is de uit verschillende bestaande achterbumper met geïntegreerde lichten. Bij kleine beschadigingen hoeft men niet heel de dure bumper te vervangen.

    Het meubilair met houtdecor zit stevig in mekaar.  Uitstekende delen zijn wat afgerond. De deurtjes van de bovenkasten zijn vlak en in wit uitgevoerd, een mooi contrast met het houtdecor. Een donkere grijze band op de deurtjes verhoogd nog het effect. De deurtjes hangen iets door onder de bovenkasten en vervangen alzo handgrepen. Bovendien hebben ze zelfsluitende sloten. Onder de voeteinden van de bedden zijn redelijk grote kasten. Tussen de enkele bedden is een uittrekbare bodem, bij middel van een smalle matras er tussen te leggen heeft men één groot bed. Wie nog wat wil lezen voor het slapen beschikt over een leeslamp boven het hoofdeinde.

    In heel het interieur is voldoende licht, sfeerverlichting echter is niet in de prijs begrepen. Een Truma C6 houdt het interieur aangenaam warm gedurende koude dagen. Zijn er slechts twee bedden voor de bewoners voorzien, is de zitgroep geschikt om met nog twee bezoekers rond de tafel een gezellige avond te beleven.. voor 2 zwervers is er dus ruimschoots plaats. Dikke rugkussens, in de hoogte verstelbare kopsteunen met veiligheidsgordels alles is aanwezig om zelfs tijdens het rijden comfortabel te zitten. De tafel op één poot is groot genoeg om uitgebreid te eten. De poot kan men indrukken ingeval men de zitgroep tot noodbed wil omvormen. Daarbij kan je de al even comfortabele cabinezetel naar de tafel draaien. In de zitbank is een 104 l verswatertank geborgen. Achterin boven de garage zijn bijna 2 m lange bedden groot genoeg voor de doorsnee gebruikers. De 15 cm dikke koudschuim matrassen gedragen door lattenbodems waarborgen een aangenaam slaapcomfort. Trekt men een lade uit tussen beide bedden kan men die opvullen met een daarvoor gemaakt matrasje en bekomt men een groot bed. Met een afzonderlijk laddertje geraakt men in het bed. Een stel LED spots onder de bovenkasten zijn de enige lichtbronnen in de slaapkamer.

    Keuken

    De keuken ziet er echt vierkantig uit. De bovenkast met haar witte deuren  onderbroken door een grijze band past er mooi bij. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking. Ernaast een ronde spoelbak. Omdat er niet veel werkoppervlakte over blijft heeft men aan de zijkant en opklapblad als bijkomend werkblad. Onderaan zijn zelfsluitende kastdeuren en laden, inhoudelijk groot genoeg voor het keukengerief voor twee bewoners. Voor de koeling van drank en voeding is een 142 l absorptiekoelkast geplaatst. De deur van de natte cel tegenover de keuken ziet er stevig uit en sluit goed, langs een venster in de wand worden dampen afgevoerd. Aan een rond wasbakje bij het venster kan men zich wassen douchen gebeurt in een afsluitbare cel  met 2 aflopen in de douchebak. In een paar kastjes is plaats voor toilet gerief. Blijft nog de wc die niettegenstaande de badkamer compact is gebruiksvriendelijk opgesteld is.

    Samen gevat

    Met de smalle Globebus T6 van Dethleffs op Fiat Ducato brengt de fabrikant uit Isny een kampeerauto op de markt die zeker in de smaak zal vallen. Hij is vooral ontworpen voor een koppel dat zich in de T6 behaaglijk zal voelen zowel bij koude dagen als in warme streken. Zoals gewoonlijk bij Duitse zwerfauto’s zijn er pakketten ter beschikking om het comfort of de luxe te verhogen.

    Meer info www.dethleffs.com

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: de nieuwste Fiat Ducato

    L X B X H  6,98 x 2,2 x 2,81 m

    Leeg gewicht 2.762 kg

    MTM  3.500 kg

    Bedden 1,97 x 0,8 m    1,95 x 0,75 m

    18-05-2022 om 20:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pulse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-05-2022 om 19:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eura Mobil op Mercedes

    EuraMobil op Mercedes Sprinter.

    EuraMobil biedt zijn succesnummer de Profila nu ook aan op Mercedes-Benz Sprinter met verlaagd chassis.

    Zoals meer fabrikanten gebruikt EuraMobil het Mercedes basisvoertuig voor enkele van zijn modellen. In de toekomst zal de Profila naast de 9 modellenportfolio op Fiat Ducato chassis en 140 pk motor ook beschikbaar zijn op een Mercedes Sprinter basisvoortuig.

    Het koetswerk heeft hagelbestendige polyester buitenbeplating en houtvrijestructuur. Dak en wanden zijn 3 cm dik de bodem is 8 mm dikker. De kloeke buitendeur heeft een venster en wordt met centrale vergrendeling gesloten. Ze hebben 10 jaar waterdichtheid garantie. Eén van de snufjes is de elektrisch bediende afvalwaterkraan, of wel is er in de verlaagde garage een geïsoleerde afvalwaterkraan. Deze details zullen zeker klanten aanspreken die zich oriënteren op een integrale maar een halfintegrale zoekt met compacte afmetingen.

    De moderne elegante  meubelen versterkt met aluminium profielen zoals bekend bij EuraMobil en de sfeervolle verlichting zullen mogelijke klanten een aantrekkelijk interieur vinden.

    Om te beginnen lanceert de fabrikant uit Sprendlingen twee 7,12 m lange types welke meestal in de smaak van de klanten vallen. De Profila T676 EB en de 696 EB hebben 0,8 m brede en verhoogde enkele bedden achterin boven de 1,25 m hoge garage waar gemakkelijk fietsen in worden mee gevoerd. Om de bergvakken onder de bedden beter te kunnen laden kan men de lattenbodem omhoog stellen. Terwijl in de Profila T696 EB de grote speciaal gevormde keuken centraal langs de buitendeur staat is in de T676 EB een klassiek gevormde keuken en wat compacter achter de zitgroep geplaatst. In de badkamer zien we een zwenkbaar waskommetje, een draaibaar wc en een ronde douchecabine. In de zitbank met een comfortabele tweepersoons zitbank en nog een enkele bank naast de buitendeur kan men met z’n vieren gezellig rond de tafel met één poot zitten. Een groot panoramisch dakluik zorgt voor voldoende licht en ventilatie. Tenslotte valt het licht en modern uitgevoerd mobilair best mee. Het vakantie gevoel is niet ver weg.

    Zoals men mag verwachten van dergelijke zwerfauto’s een rijkelijke uitrusting aan boord. Men mag verwachten dat de Profila’s op Mercedes Sprinter een kleine 7.000 euro meer zullen kosten dan zijn broers op Fiat Ducato.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Merceds Sprinter met AL-KO verlaagd chassis

    Motor Turbo diesel 140 pk

    L X B X H   7,12 x 2,32 x 2,92 m

    2 enkele bedden van 1,95 x 0,8 m

    MTM    3.500 kg

    Meer info www.euramobil.de















    16-05-2022 om 22:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!