EuraMobil biedt zijn succesnummer de Profila nu ook aan op Mercedes-Benz Sprinter met verlaagd chassis.
Zoals meer fabrikanten gebruikt EuraMobil het Mercedes basisvoertuig voor enkele van zijn modellen. In de toekomst zal de Profila naast de 9 modellenportfolio op Fiat Ducato chassis en 140 pk motor ook beschikbaar zijn op een Mercedes Sprinter basisvoortuig.
Het koetswerk heeft hagelbestendige polyester buitenbeplating en houtvrijestructuur. Dak en wanden zijn 3 cm dik de bodem is 8 mm dikker. De kloeke buitendeur heeft een venster en wordt met centrale vergrendeling gesloten. Ze hebben 10 jaar waterdichtheid garantie. Eén van de snufjes is de elektrisch bediende afvalwaterkraan, of wel is er in de verlaagde garage een geïsoleerde afvalwaterkraan. Deze details zullen zeker klanten aanspreken die zich oriënteren op een integrale maar een halfintegrale zoekt met compacte afmetingen.
De moderne elegante meubelen versterkt met aluminium profielen zoals bekend bij EuraMobil en de sfeervolle verlichting zullen mogelijke klanten een aantrekkelijk interieur vinden.
Om te beginnen lanceert de fabrikant uit Sprendlingen twee 7,12 m lange types welke meestal in de smaak van de klanten vallen. De Profila T676 EB en de 696 EB hebben 0,8 m brede en verhoogde enkele bedden achterin boven de 1,25 m hoge garage waar gemakkelijk fietsen in worden mee gevoerd. Om de bergvakken onder de bedden beter te kunnen laden kan men de lattenbodem omhoog stellen. Terwijl in de Profila T696 EB de grote speciaal gevormde keuken centraal langs de buitendeur staat is in de T676 EB een klassiek gevormde keuken en wat compacter achter de zitgroep geplaatst. In de badkamer zien we een zwenkbaar waskommetje, een draaibaar wc en een ronde douchecabine. In de zitbank met een comfortabele tweepersoons zitbank en nog een enkele bank naast de buitendeur kan men met z’n vieren gezellig rond de tafel met één poot zitten. Een groot panoramisch dakluik zorgt voor voldoende licht en ventilatie. Tenslotte valt het licht en modern uitgevoerd mobilair best mee. Het vakantie gevoel is niet ver weg.
Zoals men mag verwachten van dergelijke zwerfauto’s een rijkelijke uitrusting aan boord. Men mag verwachten dat de Profila’s op Mercedes Sprinter een kleine 7.000 euro meer zullen kosten dan zijn broers op Fiat Ducato.
Technische gegevens
Basisvoertuig Merceds Sprinter met AL-KO verlaagd chassis
Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen vanaf maart in een soort stroomversnelling terecht. De voorbije maand april werden 1.694 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 34,6% meer dan vorig jaar, toen er 1.259 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.
Dankzij deze uitstekende maand april zien de cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Vorige maand nog -2,7% achterstand en nu plots +8,4% beter dan in 2021. Deze eerste vier maanden noteerden we maar liefst 4.560 nieuwe inschrijvingen vs. 4.205 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “Niettegenstaande de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we toch dat april 2022 een bijzonder sterke maand werd voor de verkoop van speed pedelecs. Traditioneel wachten veel kandidaat kopers op het betere weer in het voorjaar om hun verkoop te realiseren. De eerste vier maanden van 2022 waren trouwens erg positief voor de speed pedelec. Vooral dankzij de sterke maand april maakte de markt een inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers +8,4% hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 52,3% van het totale aantal uit, of 9,8 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”.
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “De uitblijvende beslissing inzake een mogelijke btw-verlaging op fietsen, zorgde ervoor dat bestellingen en leveringen van fietsen werden uitgesteld. Op 1 april besliste de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, wat een geruststellend effect had op de markt. Particulieren en bedrijven vonden opnieuw hun weg naar de fietshandelaar en ook de aangekondigde maatregelen om het fietsgebruik in woon-werkverkeer nog meer te ondersteunen, misten hun effect niet en zorgde voor een exponentiële stijging van de speed pedelec inschrijvingen in april 2022”.
Particulieren nemen in het deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 2.383 stuks (52,3%) waren privéaankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 1.633 stuks of 35,8% van de markt. Een stijging van +15,2%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen (-11,8%).
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, evenals de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,3% voor zijn rekening met 4.345 stuks , terwijl Brussel (102 stuks) en heel Wallonië (113 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen – met een totaal van 1.125 inschrijvingen – blijft koploper voor de provincie Antwerpen (1.038 stuks), nochtans lang de bakermat van de pedelecs. Ook Vlaams-Brabant (988 ex., +74%) zit in de lift. Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (531 ex., +61%) en Limburg (663 ex., +43%).
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
Toch zien we na april ook aan Waalse kant enkel nog groeiende cijfers: Luik (+89%), Waals-Brabant (+19%), Henegouwen (+ 26%) en Namen (+171%) . Enkel in de provincie Luxemburg (-20%) blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vier maanden 102 nieuwe speed pedelecs in, toch ook een groei van +50%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
In periodes van reisbeperkingen voor hotels en pensions ontdekken steeds meer mensen kamperen als aantrekkelijke reisoptie. Beginnende kampeerders en mensen die de overstap maken naar kamperen vinden bij Dethleffs meteen een alternatief: een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, de Dethleffs Just Go. Het nieuwe model op basis van de Ford Transit gaat vanaf eind juni 2022 bij de Dethleffs-dealers in première.
Het stijgend aantal registraties van campers weerspiegelt het aantal kampeerders dat voor het eerst reizen met een camper ontdekt. Maar net voor starters is de keuze van het juiste model en van aangepaste uitrusting vaak moeilijk. Dethleffs komt nu tegemoet aan de vraag naar een voordelige en tegelijk reisklare camper met een nieuwe, betaalbare serie en biedt vanaf eind juni 2022 de nieuwe Dethleffs-serie Just Go.
De halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, zowel voor de basisvariant met omvangrijke basisuitrusting als in de uitgebreide variant met Comfortpakket. Als basisvoertuig gaat Dethleffs bij de Just Go voor de Ford Transit. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat o.a. cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare, in hoogte en helling instelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Dynamisch buitendesign van de Dethleffs modeljaar 2022
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Just Go afgeleid van de populaire Dethleffs-camperserie voor starters Just – met enkele kenmerkende verschillen. De Just Go krijgt een nieuwe kap boven de cabine, die past bij de cabine van het basisvoertuig Ford Transit. Het design van de zijkant met de voor Dethleffs kenmerkende, dynamisch golvende lijn onder de ramen, doet onmiskenbaar denken aan de actuele serie Just. De achterkant van de Just Go wordt echter gesierd door een nieuw ontworpen, mooie achterbumper, die optisch doet denken aan de bumper van de nieuwe Premium-integraal Dethleffs XL I. Zo past de buitenkant van de Dethleffs Just Go draadloos in het design van het modeljaar 2022 bij Dethleffs.
Drie indelingen op de markt
De halfintegraal Just Go wordt in juni 2022 op de markt gebracht met drie indelingen en twee uitvoeringsvarianten. De korte T 6815 EB beschikt over eenpersoonsbedden achterin en een L-vormige keuken in het midden, tegenover de badkamer. Hierbij is optioneel een vijfde zitplaats mogelijk. De langere T 7055 is beschikbaar in een versie met eenpersoonsbedden (T 7055 EB) of met een in hoogte verstelbaar, centraal queensbed achterin (T 7055 DBL). Beide lange modellen pronken bovendien met een ruime badkamer met afzonderlijke douche, die van de woonruimte gescheiden kan worden.
In de basisstructuur van het interieur is de overeenkomst met het zustermodel Just goed zichtbaar, maar de Just Go combineert lichte, houten meubels met fijn gestructureerde wanden in grijs vilt-optiek en trendy donkergrijze bovenkastkleppen, greeploos en met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend textiel, het laatste voorbehouden als deel van het Comfortpakket.
De zitgroep is bij de modellen met eenpersoonsbed T 6815 EB en T 7055 EB in de basisuitrusting uitgevoerd als halve dinette met tafel aan de wand. In de uitvoeringsvariant met Comfortpakket bevatten beide modellen een L-zitgroep met vrijstaande tafel. Het model T 7055 DBL met tweepersoonsbed beschikt over een zitbank langs beide zijwanden en tussenin een vrijstaande tafel.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze
Om voor starters de keuze te vereenvoudigen, biedt Dethleffs voor de nieuwe Just Go slechts een overzichtelijk aantal opties. De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijv. al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en matrassen van 150 mm dik op vast ingebouwde bedden. In de indeling T 7055 DBL behoort zelfs het in hoogte verstelbare queensbed tot de standaarduitvoering. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipvloer en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
De uitvoeringsvariant Comfort voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplampassistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine en een raam in de toegangsdeur, een hef-kanteldakluik van 70 cm lang boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed en een tweede garageluik. Het Comfortpakket omvat ook de indirecte verlichting Light Moments.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Just Go een absolute specialist tijdens de winter, die ook in ijskoude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest.
Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 118 kW (160 pk), automatische versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming, zonnepaneel of een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep.
De voertuigen zijn naar verwachting eind juni 2022 te zien bij de dealer.
Over Dethleffs
“Niet zonder mijn familie!” besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog ‘woonauto’ noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange dienstreizen bij zich wilde hebben. Het begrip ‘vrije tijd’ kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs-caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto’s wijdde.
De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van series, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats Isny im Allgäu. Door zijn engagement als ‘vriend van het gezin’ blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak.
In Isny worden naast campers en caravans van het merk Dethleffs onder andere ook camper vans en urban campers voor de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
De camperbussen van Laika werden enkel gemaakt als instap modellen. Gezien het succes bij veel andere merken heeft de fabrikant een luxere zwerfauto op de markt gebracht. Zoals hun grotere broers kregen ze ook de naam Ecovip. om te beginnen zijn er drie uitvoeringen op Fiat Ducato. De compactste is de 5,41 m lange versie, voor de grootste uitvoering is de 636 genomen. Om de concurrentie aan te gaan besteden de Italianen vooral aandacht aan het interieur, iets waar ze sterk in zijn.
We bekeken de middelste, de 5,99 m lange Ecovip 600. De eerste blikken in het interieur vielen best mee. Veel licht door de ramen en dakvensters met zwarte omlijstingen maken er een knap en modern interieur van. De indruk zet zich verder door met donkere vlakken, crème kleurige kussens en witglanzende deuren te werken. Opvallend zijn de keurig afgewerkte meubelen.
De fabrikant koos voor een klassieke indeling met achterin een dwars opgesteld dubbel bed. Aansluitend langs de linkerkant van de wagen een ruim bemeten badkamer gevolgd door de zitgroep. Daar tegenover is de keuken en een kleerkast. Voor de dubbele zitbank zijn zeer comfortabele kussens gebruikt, met hoofdsteunen en veiligheidsgordels. Minder gebruikelijk is de aan de wand bevestigde samen plooibare tafel die tijdens de ritten tegen de wand kan plooien. Voor sommige zal dat een aangenaam gevoel geven tijdens het rijden. Zonder vaste poot en opengeklapt is de tafel geen toonbeeld van stabiliteit. Dus een beetje oppassen met soep en koffie in borden en tassen. Alles heeft zowat zijn voor- en nadelen.
Knap doordacht is de badkamer van de Ecovip 600. De naar buiten draaiende lamellendeur is alvast ongewoon, maar wel plaats besparend. Zo is er voldoende plaats voor de benen als je op het wc zit. Om te douchen draai je de wand met het wasbakje over de wc. Op die manier bekom je een aanvaardbare douche cel, hoewel de stahoogte voor een aantal zwervers nogal krap zal zijn.
De in donker hout decor uitgevoerde keuken heeft drie ruime laden, aan de linkerzijde een opklapblad om de werkoppervlakte wat te vergroten. Daar zijn nog een paar open bergvakken. Voor het kleinere keukengerief is er plaats in de bovenkast. In het wat lichter gekleurde aanrecht zijn 2 kookvuren en een spoelbak met een kanjer van een waterkraan. Een 90 l compressor koelkast is hoog naast de keuken geplaatst en zeer gemakkelijk toegankelijk. Om bij de kleerkast eronder te geraken moet men zich bukken om er iets in te leggen of uit te halen.
In de slaapkamer achterin zijn de wanden met leder bekleed. Zeer chick het nadeel echter is dat het bed iets korter wordt. Comfortabel slapen doet men zeker op de 12 cm dikke matras gedragen door een lattenbodem. Rondom zijn bovenkasten met lichte deurtjes. Onder het vast dubbelbed is een grote bergruimte met een schap zodat ze meer bagage kan bevatten. Aan licht bij avond is er de Ecovip 600 geen gebrek, zowel sfeerverlichting als wit licht waar nodig is.
Winterkampeerders mogen gerust zijn. Vloer en dak zijn met hoogwaardig waterafstotend XPS schuim geïsoleerd. Schuif- en achterdeuren zijn eveneens geïsoleerd en de watertank is verwarmd. Deze laatste zijn wel een optie.
Lailka biedt optioneel nog enkele pakketten aan voor een interessante prijs. Zo kam men ook een ook een krachtigere motor en automaat bekomen.
De Ecovip camperbussen hebben een schitterend en modern interieur met enkele spitsvondige ideeën. Een prachtige en comfortabele zitgroep zal de vakantiegangers zeker aanspreken. Wil men een groter bed kan de zwerfauto besteld worden met een hefdak waarin het bed 2,0 m lang is.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato LH2
Motor Turbo diesel 140 pk
6 gangversnellingsbak.
Rijklaar 2.850 kg (afhankelijk van het type en de toebehoren.
zowel nieuwe als tweedehandswagens hinken steeds verder achterop Na een tegenvallend eerste kwartaal maakte de tweedehandsmarkt ook in april geen goede beurt: afgelopen maand werden slechts 48.707 occasies ingeschreven, dat is een daling met -19,8% vergeleken met vorig jaar (60.748). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien de showrooms in de lente 2020 grotendeels dicht bleven o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor de eerste vier maanden ligt met 216.279 stuks een dikke -11,3% lager dan vorig jaar (243.831). Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar. In april noteerden we amper 27.345 nieuwe inschrijvingen, of zo’n -28,3% minder t.o.v. 2021 (38.114). De cijfers voor de eerste vier maanden werden afgesloten met een daling van -17,9% of slechts 131.277 stuks vergeleken met 159.986 in 2021. Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven wagens – zowel nieuw als occasie - daalde in april opnieuw met forse cijfers: occasie -19,8 % tot 48.707 eenheden vs. 60.748 in 2021 en nieuwe voertuigen zelfs -28,3% in april en -17,9% gecumuleerd over de eerste 4 maanden. Vergelijken met 2020 is niet relevant aangezien in het voorjaar o.w.v. de eerste lockdown de showrooms geruime tijd dicht waren. Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet. Een combinatie van grotere vraag en verminderd aanbod. Klanten zoeken vooral jongere occasies met recente Euro-normen, evenals voertuigen met benzinemotoren, SUV’s en kleine stadswagens. Het aanbod is echter kleiner door de gekende leveringsproblemen worden er minder renting- & leasingswagens vervangen en ook de particulier blijft langer met z’n huidige voertuig rijden. Hierdoor is er een spanningsveld ontstaan en zijn de prijzen op één jaar tijd met 15% gestegen. Uiteraard is er ook de oorlog in Oekraïne. Niet alleen een belangrijke producent voor bepaalde onderdelen, maar ook een grote afzetmarkt voor de oudere occasies.” TRAXIO legde ook zijn oor te luisteren in het dealernetwerk : ”Weinig nieuws onder de zon voor wat betreft de nieuwe personenwagens. De leveringen blijven een groot probleem (halfgeleiders en Oekraïne) en we zien duidelijk dat de Europese merken er meer onder lijden dan de Amerikaanse of de Aziatische merken. Er is ook duidelijk ook een tendens naar meer full elektrisch en hybride wagens – dat komt onder meer omdat het aandeel bedrijfs- en leasingwagens momenteel disproportioneel hoog is. Sinds maart (oorlog Oekraïne) blijft de verkoop uit: zeker de particulier en in mindere mate de bedrijven stellen hun verkoop uit. Wij stellen ook een sterke verhoging van de prijzen sinds begin dit jaar vast (+10% gemiddeld). Tweedehands minder aanbod en hoge prijzen hebben daar ook de verkoop doen dalen. Moeilijke tijden momenteel in de verkoop, zowel nieuw, als tweedehands.” Eenzelfde negatieve tendens horen wij op de tweedehandsmarkt: “Er is weinig nieuws te vermelden; de tendensen lijken me dezelfde als die van de voorbije maanden. Kleine wagens zijn moeilijk te vinden (zowel in nieuw als in occasie). De producenten lijken zich vooral te concentreren op de duurdere modellen. Logisch: indien je als fabrikant weinig halfgeleiders hebt, dan ga je die in die wagens monteren met de hoogste marge. Verder blijft het knokken om aan wagens te komen en moet je voorzichtig zijn met het overnemen van voertuigen omdat die markt serieus onder druk komt te staan en we voelen dat er daar sneller verlies moet genomen worden.” Details tweedehandse personenwagens Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken van tweedehandse personenwagens. De meest populaire modellen in april waren andermaal de VW Golf (2.093 ex) en VW Polo (1.583 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.367 ex.), BMW 3-reeks (1.137 ex.) en nieuwkomer Renault Clio (1.109 ex.)
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 53,5% vs. diesel: 40,6%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,4% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 43,1% (18,6% HEV incl. mild hybrids; 14,6% PHEV en 9,9% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.
De milieubewuste kampeerders van de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. beginnen het jaar 2022 met nieuwe projecten. In twee voorjaarsplantcampagnes die aan het begin van het jaar werden uitgevoerd, werden in totaal 1.500 bomen en struiken gedoneerd en geplant in Hessen en Mecklenburg-Voor-Pommeren. Lees dan het bijgevoegde persbericht. Het beeldmateriaal is vrij beschikbaar. Bij publicatie zouden we blij zijn met een kleine (elektronische) notitie.
1.500 bomen en struiken voor klimaatbescherming
1.350 rode beuken, rode eik en lariks en 150 struiken voor de insectenwereld
In totaal slaan 3.472 gedoneerde en geplante bomen gemiddeld zo'n 34 ton CO² per jaar op.
Niedernhausen in mei 2022
De milieubewuste kampeerders van de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. beginnen het jaar 2022 met nieuwe projecten, zoals de hierboven genoemde cijfers duidelijk documenteren. Twee voorjaarsplantacties uitgevoerd aan het begin van het jaar door de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. waren een groot succes. In totaal zijn 1.500 bomen en struiken geschonken en geplant door leden van de vereniging in Hessen en Mecklenburg-Vorpommern. Verdere aanplantcampagnes in Thüringen en Beieren volgen in het najaar.
Ook dit voorjaar hebben de leden van de vzw WOHNmobil für Klimaschutz e.V. een belangrijke bijdrage geleverd aan de bescherming van milieu en klimaat. De geëngageerde kampeerders plantten in twee acties in totaal 1.350 rode beuken, rode eik en lariks en 150 struiken voor de insectenwereld. "Met de vers geplante bomen neemt ons totale saldo toe tot 3.472 gedoneerde en geplante bomen, die de komende decennia gemiddeld ongeveer 34 ton CO2 per jaar zullen opslaan", meldt Albert Märkl, oprichter en voorzitter van de vereniging, trots.
Op 04.03.22 ontmoetten 26 kampeerders zich in het Hessische Odenwald op het terrein van het Motorhome Center Rhein-Main-Odenwald (RMC) in Otzberg. De RMC is een ondersteunend lid van de vereniging en schonk de helft van de 550 bomen en 150 struiken die de volgende dag werden geplant. Nadat het werk was gedaan, zaten de deelnemers comfortabel samen in de hal, waar de campers meestal worden gerepareerd of klaargemaakt voor de klant, en genoten van een snack, geschonken door de RMC.
De tweede aanplantactie vond plaats op 09.04.22 in Mecklenburg-Vorpommern. 14 kampeerders, die hun basiskamp hadden opgezet op een staanplaats in de Badplaats Boltenhagen aan de Oostzee, plantten 800 gedoneerde rode beuken en lariksen in een bos tussen Grevesmühlen en Wismar. De geëngageerde planters lieten zich niet afschrikken door wisselvallig aprilweer met wind, regen, hagel en zon en warmden zich tijdens de pauze op bij een door de boswachter aangestoken kampvuur. 's Avonds gingen we samen in Boltenhagen naar een restaurant, waar ze de geslaagde dag afsloten met vis en leuke gesprekken.
Volgens Märkl is de inzet van de leden van de vereniging gebaseerd op de overtuiging dat het goed is voor het milieu, maar ook voor het positieve imago van camperreizen, als camperbezitters een bijzondere ecologische verantwoordelijkheid op zich nemen. Camperaars verplaatsen zich graag veel in de natuur, maar dragen met hun voertuigen ook bij aan de CO²-vervuiling van het milieu.
Märkl vervolgt: "Een bijzonder zorgvuldige, zachte en duurzame benadering van de natuur, een verantwoord gebruik van hulpbronnen op de weg en in de woonplaats en verstandige compensatiemaatregelen kunnen onze levenscyclusanalyse meer dan compenseren. Vanuit ons oogpunt kan individuele mobiliteit hand in hand gaan met ecologische verantwoordelijkheid."
Om de gewenste brede impact te bereiken, wil de vereniging, die momenteel al 172 kampeerders uit 13 deelstaten telt, graag meer deelnemers en supporters zien, zowel leden als ondersteunende leden. De volgende acties zijn al gepland: in het najaar van 2022 worden 400 bomen geplant in Thüringen en, samen met het ondersteunende lid CONCORDE Reisemobile GmbH, 1.000 bomen in Beieren. De vereniging wil dit jaar ook meewerken aan de renaturatie van veengebieden - een belangrijk CO²-reservoir - en zelfs een boomgaard aanleggen. "Maar het zal nog een paar jaar duren voordat de eerste liter camperappelsap is", glimlacht Märkl.
Op 23 november 2019 richtte Albert Märkl samen met enkele betrokken camperliefhebbers de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." op in Niedernhausen, Hessen. De inschrijving in het verenigingsregister van Wiesbaden vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de vzw is om een bijdrage te leveren aan de bescherming van het milieu en aan het verminderen van de CO2-concentratie in onze atmosfeer. Alle leden van de vereniging betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die ze in het betreffende jaar met de camper of vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, maximaal 100 euro per jaar. Met de maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu jaarlijks tot 20 klimaatbestendige bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Knaus biedt zijn camperbus BoxDrive aan op MAM TGE ook als 600 XL met verhoogd dak en hefbed.
De fabrikant uit Jandelsbrun bouwt een aantal compacte zwerfauto’s in een MAM TGE bestelwagen. Het is een stevige wagen net zoals de VW Crafter en wordt in Polen gefabriceerd.
De nieuwe BoxDrive 600 XL van Knaus is een opmerkelijke verschijning. Dat ligt vooral aan de 3,09 m hoogte. In plaats van de lagere BoxDrive 680 ME heeft de 600 XL een verhoogd polyester dak met daarin een 1,85 x 1,24 m groot bed voor 2 personen, zodat in deze wagen 4 zwervers hun bedje kunnen spreiden.
Indien men het dakbed niet nodig heeft kan men de 600 XL bestellen zonder bed en heeft men een stahoogte van 2,25 m, zeker niet mis voor grote zwervers. Het levert echter geen prijsvermindering op. Aan het interieur veranderd er weinig. Achterin is een tweepersoonsbed van 1,94 x 1,42/1,25 m dwars opgesteld.
De matrassen liggen op een houten lattenbodem met aluminium kaders die men gemakkelijk kan verwijderen of wegkantelen. Zo bekomt men een bergvak tot tegen het dak. De natte cel bevindt zich tussen de zitgroep en het bed. Links is het wastafeltje met er tegenover een draaibaar wc. Uitgevoerd als een soort aanbouw is vooraan een ronde douchecabine die buiten gebruik het sanitair afsluit met de samen gevouwen delen van de ronde acrylglazen deur.
Vier aflopen zorgen voor het ledigen van de douchebak. Om niet over de douchebak te struikelen legt men er een deksel op in het zelfde materiaal als de vloer van de woonkamer. Bij middel van een elektronisch snufje kan men het sanitair in verschillende kleuren laten verlichten.
Een dieselverwarming Truma CD brengt warmte in het interieur. Tussen keuken en bed is een smalle kleerkast, handig om er één of twee jassen in te hangen. In het aanrecht van de keuken zijn 2 kookvuren en een vierkante spoelbak. Men kan de kookvuren afdekken met een glazen plaat. Omdat het meestal om een koppel gaat is de keuken groot genoeg voor het gerief.
Handig is de 69 l koelkast met links en rechts opendraaiende deuren. De zitgroep geschikt voor drie personen gebruikt de cabinezetels en een wat smalle zitbank met kopsteunen en veiligheidsgordels. Onder de aan de wand bevestigde tafel hebben benen en voeten vrij spel omdat er geen tafelpoot aanwezig is.
Samengevat
Knaus BoxDrive 600 XL komt het leger van buscampers vervolledigen met een degelijk maar nog weinig gebruikt MAN TGE basisvoertuig. Met een verhoogd dak en ingebouwd bed kunnen er vier zwervers comfortabel slapen. Tijdens een wintervakantie moet men wel wat rekening houden met weinig levensruimte.
Technische gegevens.
Basisvoertuig MAM TGE
Motor Turbo Diesel 130 pk
MTM 3.500 kg
L X B X H 5,98 x 2,04 x 3,09 mDakbed 1,85 x 1,24 m
de nieuwe alleskunner Malibu Van diversiteit met een opvallend gevoel voor ruimte, Malibu Van comfort geherinterpreteerd, Malibu Van compact opgewaardeerd, campers verder verfijnd
→ Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte
→ Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten
→ Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit
→ Malibu motorhomes: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details
Malibu is het merk voor de veeleisende met topkwaliteit en vele praktische ideeën. Dat blijkt ook in modeljaar 2022. De Malibu Van is de camper onder de bestelwagens: innovatief, comfortabel en ongeëvenaard divers. Het huidige bewijs is de nieuwe Malibu Van-diversiteit: hij schittert als allrounder met zijn unieke combinatie van XL-keukencomfort met een opvallend gevoel voor ruimte. Malibu Van comfort en compact onderstrepen hun klasse in het modeljaar 2022 met uitgebreide upgrades. De jonge en succesvolle Generatie M van de geïntegreerde en semi-geïntegreerde Malibu kampeerauto’s begint het nieuwe reisjaar met fine-tuning.
→ Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte
De lijst met innovaties van de Malibu Van is lang, nu wordt het nog langer met de Malibu Van-diversiteit: de kitchenette naast de schuifdeur is verbonden met een krachtige compressorkoelkast in de universele combikast. Dat betekent: grote koelkast en een vrije zichtlijn door de complete bestelwagen met een opvallend gevoel voor ruimte en veel bewegingsvrijheid. Daarnaast wordt er nuttige werk- en opslagruimte gecreëerd. De garderobe van de Malibu Van diversity 640 LE K is gemakkelijk toegankelijk vanaf de voorkant en van bovenaf onder het bed aan de passagierszijde via de liftfunctie. Het model 600 DB K heeft zelfs twee aparte kasten op een rij. Ruimte is ook het sleutelwoord voor de wasruimte van de Malibu Van diversity: de XL-Flexibad 1000 kenmerkt zich door een voorbeeldige ruimte-ergonomie.
De nieuwe Malibu Van diversity is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Er is de handige 600 DB K met achteroverschuifbed en slechts 6,0 m lang. De grotere 640 LE K (lengte 6,36 m) biedt eenpersoonsbedden in de lengterichting aan de achterzijde. Beide hebben een woongroep voorin met een ruime tweezitsbank, draaibare voorstoelen en tafel.
De veelzijdigheid van de Malibu Van-diversiteit komt tot uiting in de talrijke varianten: er zijn beide plattegronden met dakopbergbak boven de cabine, als coupé met verlengde interieurhoogte en als GT Skyview met panoramische dakkoepel. Beide plattegronden zijn ook verkrijgbaar als een familie-voor-4-model met het unieke Malibu hybride pop-up dak.
→ Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten
Ze doen hun naam eer aan: de twee Malibu Van comfort bieden meer dan anderen. De nieuwe XL-Flexibad 1000 is nog ruimer, nog praktischer en toegankelijk via de ruimtebesparende tweedelige schuifdeur. Een tweede kledingkast onder het bed aan de passagierszijde vergroot de opbergruimte. Daarnaast heeft de comfort 640 LE een apart wasvak onder het longitudinale eenpersoonsbed aan de bestuurderszijde en de universele kledingkast.
De twee Malibu Van compact 540 DB en 600 LE zijn de handige bestelwagens voor alle dagen. Beide zijn nu verkrijgbaar als family-for-4 met het exclusieve hybride pop-up dak uit eigen productie. Achter de term zit een uitgebreide sandwichconstructie met robuuste GVK dakbedekking, een hoogwaardige isolerende kern van RTM hardschuim en een binnenkant van aluminium met kunstlederen bekleding.
→ Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit
Diversiteit is het programma van de Malibu Van. De drie modelvarianten Malibu Van compact, comfort en diversiteit zijn verkrijgbaar in elk twee lengtes, naast de eerste klasse - twee kamers, wat al resulteert in zeven basismodellen. Vijf van deze basismodellen zijn verkrijgbaar als gezins-voor-4 met het unieke hybride pop-up dak. Daarnaast zijn er ook vijf modellen leverbaar als charmante coupé of charmante GT Skyview. Als je dit vermenigvuldigt met de twee of zelfs drie stijlwerelden, kom je tot een fascinerende verscheidenheid van meer dan een halfhonderd modelvarianten.
→ Malibu kampeeraut‘s: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details
Met de volledig nieuw ontwikkelde "Generation M" heeft Malibu de hogere middenklasse van de semi-geïntegreerde en geïntegreerde kampeerauto’s technisch en visueel naar een topniveau gebracht voor het reisseizoen 2021. Verander nooit een winnend team: aangezien de nieuwe generatie M zich zeer goed heeft bewezen, richt Malibu zich op continuïteit voor het modeljaar 2022. Met subtiele verfijningen.
De lichtgewicht maar zeer stabiele Malibu-campers hebben opnieuw meer dan 20 kg verloren voor het modeljaar 2022 dankzij intelligente lichtgewichttechnologie - zonder verlies van kwaliteit en stabiliteit. Alle Malibu campers zijn licentievriendelijk als standaarduitrusting als 3,5-tonners. De nieuwe standaard XL carrosseriedeur "premium two 2.0" heeft een dubbel veiligheidsslot, een aantrekkelijke interieurafwerking, een groot deurraam en bovenal een comfortabele vrije doorgangsbreedte van 63 cm.
De Generatie M van Malibu campers gaat het modeljaar 2022 in met een breed scala aan producten: van de acht geïntegreerde en zeven semi-geïntegreerde campers met een lengte tussen 6,66 en 7,50 m vindt iedereen zijn favoriet.
→ basisvoertuig: nieuwe emissienorm, state-of-the-art technologie en werking
Er is een aanzienlijke sprong naar het modeljaar 2022 met het Malibu-basisvoertuig, de Fiat Ducato. Hij profiteert van de nieuwe Multijet 3-motorgeneratie met een cilinderinhoud van 2,2 l. Het voldoet aan de Euro 6d- of Euro VI-E-emissienormen. Daarnaast is er elektrische stuurbekrachtiging, een uitgebreid vernieuwd dashboard, extra assistentiesystemen en optionele LED-koplampen en keyless access Keyless Entry & Go voor bestelwagens. Elke Malibu wordt nu standaard geleverd met handbediende airconditioning, passagiersairbag, cruise control en start-stopsysteem. Malibu heeft aantrekkelijke extra's zoals een digitaal instrumentenpaneel, een multifunctioneel lederen stuurwiel en een multimediasysteem inclusief navigatie en camperroutebegeleiding en de Van Keyless Entry & Go gecombineerd in een infotainmentpakket.
Over Malibu GmbH & Co. KG
Malibu is een onafhankelijk dochtermerk van de Carthago Group. Opgericht in 2013 voor de productie en verkoop van comfortcampers van de Malibu Van-modelserie, omvat het portfolio sinds het modeljaar 2016 ook semi-geïntegreerde en geïntegreerde campers vanaf ongeveer 60.000 euro. Het bedrijf Carthago werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler en heeft in Europa al jaren een marktleidende positie in premium kampeerauto’s vanaf 80.000 euro. Vandaag de dag heeft de door de eigenaar geleide groep van bedrijven meer dan 1.400 mensen in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Carthago-City in Aulendorf, Opper-Zwaben. De selectie van de Malibu Van als camper van het jaar 2020 in zijn categorie bevestigt de populariteit van het jonge merk.
Koper van een Dethleffs Aero 500 QSK wint zijn aankoopprijs terug
Isny, april 2022
De gelukkige winnaars van de grote Dethleffs 90-jarig jubileumspel komen uit Nederland: De familie Szarzec uit het stadje Beilen, ten zuiden van Groningen, krijgt het aankoopbedrag van hun aangeschafte Dethleffs Aero 500 QSK die zij in het jubileumjaar 2021 hebben gekocht, volledig terug. Dethleffs-dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen overhandigde samen met Bart Haarman en Annette Kruythoff van Dethleffs Nederland onlangs een symbolische cheque aan de familie Szarzec.
De specialist in vrijetijdsvoertuigen Dethleffs vierde in 2021 zijn 90e verjaardag met talrijke acties en aantrekkelijke jubileumedities van zijn talrijke caravan-, camper- en buscampermodellen. In het kader van dit jubileumkansspel bood Dethleffs alle kopers van een nieuw voertuig in 2021 een volledige terugbetaling van de aankoopprijs aan - inclusief alle extra fabrieksopties. De loting werd gehouden onder ongeveer 3.000 deelnemers die zich vooraf voor het spel hadden ingeschreven. Het gelukslot viel uiteindelijk op de familie Szarzec uit het Nederlandse dorp Beilen ten zuiden van Groningen. Het gezin had in 2021 een nieuwe gezinscaravan van het type Aero 500 QSK gekocht. Dethleffs dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen had het koopcontract als inschrijfformulier ingediend en kon nu een symbolische cheque aan de gelukkige winnaars overhandigen.
"Namens de hele Dethleffs-familie wil ik de heer en mevrouw Szarzec van harte feliciteren met hun droomcaravan en met het winnen van de volledige aankoopprijs", aldus Alexander Leopold, directeur van Dethleffs. "Ik ben blij voor hen en wens de familie Szarzec veel mooie en fijne vakantiedagen in hun nieuwe Dethleffs Aero."
"Toen we het bericht over de prijs ontvingen, konden we het eerst niet geloven", zeggen de gelukkige winnaars. "We hadden niet eens meer aan het Dethleffs spel gedacht en nu hebben we zelfs de volledige aankoopprijs teruggekregen. Met de prijs zullen we onszelf trakteren op vele mooie en bijzondere uitstapjes met onze caravan.“
De Dethleffs Aero 500 QSK caravan is bijzonder populair bij gezinnen met kinderen. Met zijn aerodynamisch vormgegeven exterieur en het dak, de achterzijde en voorzijde van bestendig GFK-materiaal behoort hij tot de nieuwste caravanseries in het Dethleffs-programma. De indeling met een zitgroep in het midden, een vast tweepersoonsbed voorin en een stapelbed met badkamer achterin, is ontwikkeld voor gezinnen die graag reizen en biedt naast een ruime woon- en slaapgedeelte ook een keuken met driepits gasfornuis, een grote koelkast en grote schuifladen met soft-close vergrendeling. Op verzoek kan de Aero caravan worden uitgerust met een winterpakket en daarmee is deze ook geschikt voor kamperen in het koude jaargetijde.
Op de foto van links naar rechts: Bart Haarman (Dethleffs NL/B), mevrouw en meneer Szarzec, Annette Kruythoff (Dethleffs NL/B).
Over Dethleffs In 1931 legde de oprichter van het bedrijf, Arist Dethleffs,de eerste steen voor het caravannen in Duitsland met de uitvinding van de eerste caravan in Duitsland - die hij destijds "Wohnauto" noemde. Vandaag de dag is Dethleffs GmbH & Co. KG, gevestigd in Isny in Allgäu, een van de grootste fabrikanten van vrijetijdsvoertuigen in Europa. Met zijn bijna 800 werknemers worden jaarlijks tot 10.000 campers en caravans vervaardigd in een van de modernste productie-eenheden in de industrie. Daarmee is de onderneming een van de belangrijkste fabrikanten van recreatieve voertuigen ter wereld.
Informatie over Erwin Hymer Group Erwin Hymer Group is een 100 procent dochter van THOR Industries, een van 's werelds grootste fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers wereldwijd. Erwin Hymer Group verenigt aanbieders van campers, caravans en accessoires, alsmede verhuur- en financieringsmaatschappijen, onder één dak. Tot Erwin Hymer Group behoren de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, ERIBA, Etrusco, HYMER, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurders Crossrent, McRent en Rent Easy, chassisbouwer Goldschmitt, onderdelenleverancier Movera en het reisportaal FREEONTOUR. Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.
De huidige trend volgend heeft de fabrikant voor enkele types overgeschakeld naar Mercedes Sprinter als basisvoertuigen voor zijn kampeerauto’s. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om ook het interieur in een nieuw kleedje te steken.
De Weinsberg Pepper is een populaire wagen tussen de smalle halfintegrale zwerfauto’s. Met wat geluk zal hij kortelings te leveren zijn.
De Sprinter Pepper is te bekomen met of zonder hefbed boven de zitgroep. Met een hefbed krijgt hij de naam “Suite” en is langs buiten herkenbaar aan de elegante verhoging van een deel van het dak. Ook de totale lengte is 8 cm langer. In uitvoering van Suite 640 MEG MB Edition Pepper is hij 6,98 m lang. De indeling met enkele bedden achterin boven de garage is identiek gehouden. Als basisvoertuig heeft hij een Mercedes Sprinter met standaard chassis en voorwielaandrijving. De 2,0 l turbodiesel stuurt 150 paardjes via een 6 gang versnellingsbak naar de voorwielen. Wie graag wat sneller over de wegen snort kan een 170 pk turbo diesel bekomen met de succesvolle 9 gang Tronic automaat.
Om wat meer ruimte in het interieur te krijgen heeft men de opbouw van de nieuweling 2,3 m breed gemaakt, dat is 10 cm breder dan de types op Fiat Ducato. Bij het binnen stappen is het snel te merken dat hij wat breder is vooral de gang tussen de zitgroep en de keuken. Die bredere gang wordt nog duidelijker door de een weinig schuin uitgevoerde zitgroep. Het is wat afgekeken van zijn Knaus familie. Het met de hand bediende hefbed nestelt zich netjes in de dak verhoging zodat er nog 1,87 m stahoogte overblijft. Samen met het hefbed en de 2 enkele bedden beschikt de 640 MEG MB over 4 volwaardige slaapplaatsen. Laten inschrijven voor 4,2 ton is een aanrader.
Aan de zijkant van de keuken is een klapblad om het werkoppervlak wat te vergroten. Op het aanrecht met 3 kookvuren en spoelbak blijft weinig plaats over om de plaatselijke culinaire producten tot een smakelijk eetbaar genoegen om te vormen. Onderaan zijn 3 laden met grijze fronten. Om plaats te maken voor de elektronica en bedieningspaneel is er slechts plaats voor een halve bovenkast.
%%%FOT4%%%
Zoals in de meeste zwerfauto’s met enkele bedden achterin, zijn er grote kasten onder de voeteinden. Tussen de matrassen kan men een lattenbodem uit trekken en opvullen met het bij geleverd smal matrasje. Zo bekomt men een breed comfortabel tweepersoonsbed. De garage met 2 deuren onder de bedden is hoog genoeg om normale fietsen te vervoeren. Kijken we nog even in het sanitair met afzonderlijke douchecel en een weg schuifbaar waskommetje boven de draaibare wc.
Ja, zoals te verwachten was kost de kampeerauto op Merdes Sprinter ongeveer 11.000 euro meer dan die op Fiat Ducato.
Samengevat
Zonder overdrijven heeft de Suite 640 MEG MB een mooie opbouw met de typische Weinsberg kleuren. Dat kunnen we ook zeggen van het keurig afgewerkt interieur in houdecor met afwisselende grijze vlakken voor vlakke bladen en cabinezetels. De vloer in jachtbouw tekening past er wondermooi bij.
Warmteschild voor caravans en kampeerauto vensters.
De zomer staat voor de deur. Met de wisselvallige weersomstandigheden kan het voor kampeerders of zwervers die naar de warme landen trekken veel te warm worden in het vakantie huisje. Doordat het interieur van caravans en kampeerauto’s beschermd is door een dunne laag isolatie materiaal kan het binnen in de wagen zeer warm worden. Bijzonder langs de vensters kom veel warmte naar binnen. Standaardrollos aan de vensters vinden we in alle caravans en zwerfauto’s. Zij verhinderen met hun zilveren weerkaatsende laag dat een deel van de warme stralen het interieur opwarmt. Maar zonnestralen verwarmen het Acrylglas van de ramen en verhinderen niet dat de lucht langs de binnenkant opwarmt, zij begint in het interieur rond te circuleren en alles wordt er te warm. Het komt er dus op aan de warmte buiten te houden, want zelfs getinte ruiten houden de hitte van de zonnestralen niet buiten.
In de handel zijn verschillende soorten schermen om de zonnestralen af te remmen. Zo zijn er bijzonder voor caravans kleine luifels die men in het profiel boven het venster kan schuiven. Open gezet houden ze de zonnestalen tegen en heeft men nog een zicht naar buiten. Meer geschikt voor zwerfauto’s zijn niet- of wel doorschijnende isolatie zeilen die men aan de ramen kan bevestigen. Die isolatie zeilen zijn in verschillende maten te bekomen. Ze bestaan ook voor dakluiken en de ruiten van de stuurcabine.
Er zijn al redelijke wat vakantievoertuigen met een luchtkoeler, meestal is het een optie. Hij volstaat om de binnen temperatuur tot een aangenaam niveau te brengen. Dat kost een pak euro’s aan energie verbruik en dikwijls zijn ze nogal rumoerig. Belet je dat de zon binnen schijnt met isolatieschermen langs de buitenkant heeft de luchtkoeler minder werk en zijn er minder kosten voor de energie en is het rustiger.
Samengevat, tracht de zonnestralen af te remmen vóór ze de vensters of ruiten van caravan of kampeerauto kunnen aanraken.
Stephan Petschow is sinds april het nieuwe hoofd marketing bij Knaus Tabbert AG. Hij volgt Christoph Bauer op, die na vijf jaar in deze functie opnieuw een beslissende positie in het bedrijf op zich zal nemen. Het vorige interim-hoofd marketing, Maximilian Recke, blijft bij het bedrijf in zijn functie als plaatsvervangend hoofd marketing en zal Stephan Petschow op een bewezen manier ondersteunen.
Stephan Petschow kan terugkijken op meer dan 25 jaar ervaring in de communicatiebranche. Voordat hij bij Knaus Tabbert kwam, werkte hij als Managing Director en Client Service Director van bekende communicatiebureaus zoals Scholz & Friends, Jung von Matt en Serviceplan. De mobiliteitsindustrie en het werken voor merken zijn daar altijd een essentieel onderdeel van geweest.
De 53-jarige inwoner van Hamburg woont al jaren gelukkig met zijn vrouw en 16-jarige dochter in München.
"We zijn verheugd dat we een ervaren marketingexpert hebben in Stephan Petschow. Ik wens hem een goede start en veel succes in zijn nieuwe rol", zegt BESTUURSLID/CSO Gerd Adamietzki. "Ik wil Christoph Bauer hartelijk bedanken voor zijn buitengewone inzet, evenals Maximilian Recke, die de functie de afgelopen maanden met succes op interim-basis heeft overgenomen."
Over Knaus Tabbert
Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2021 een omzet van bijna 850 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 25.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.500 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de