de nieuwe alleskunner Malibu Van diversiteit met een opvallend gevoel voor ruimte, Malibu Van comfort geherinterpreteerd, Malibu Van compact opgewaardeerd, campers verder verfijnd
→ Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte
→ Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten
→ Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit
→ Malibu motorhomes: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details
Malibu is het merk voor de veeleisende met topkwaliteit en vele praktische ideeën. Dat blijkt ook in modeljaar 2022. De Malibu Van is de camper onder de bestelwagens: innovatief, comfortabel en ongeëvenaard divers. Het huidige bewijs is de nieuwe Malibu Van-diversiteit: hij schittert als allrounder met zijn unieke combinatie van XL-keukencomfort met een opvallend gevoel voor ruimte. Malibu Van comfort en compact onderstrepen hun klasse in het modeljaar 2022 met uitgebreide upgrades. De jonge en succesvolle Generatie M van de geïntegreerde en semi-geïntegreerde Malibu kampeerauto’s begint het nieuwe reisjaar met fine-tuning.
→ Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte
De lijst met innovaties van de Malibu Van is lang, nu wordt het nog langer met de Malibu Van-diversiteit: de kitchenette naast de schuifdeur is verbonden met een krachtige compressorkoelkast in de universele combikast. Dat betekent: grote koelkast en een vrije zichtlijn door de complete bestelwagen met een opvallend gevoel voor ruimte en veel bewegingsvrijheid. Daarnaast wordt er nuttige werk- en opslagruimte gecreëerd. De garderobe van de Malibu Van diversity 640 LE K is gemakkelijk toegankelijk vanaf de voorkant en van bovenaf onder het bed aan de passagierszijde via de liftfunctie. Het model 600 DB K heeft zelfs twee aparte kasten op een rij. Ruimte is ook het sleutelwoord voor de wasruimte van de Malibu Van diversity: de XL-Flexibad 1000 kenmerkt zich door een voorbeeldige ruimte-ergonomie.
De nieuwe Malibu Van diversity is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Er is de handige 600 DB K met achteroverschuifbed en slechts 6,0 m lang. De grotere 640 LE K (lengte 6,36 m) biedt eenpersoonsbedden in de lengterichting aan de achterzijde. Beide hebben een woongroep voorin met een ruime tweezitsbank, draaibare voorstoelen en tafel.
De veelzijdigheid van de Malibu Van-diversiteit komt tot uiting in de talrijke varianten: er zijn beide plattegronden met dakopbergbak boven de cabine, als coupé met verlengde interieurhoogte en als GT Skyview met panoramische dakkoepel. Beide plattegronden zijn ook verkrijgbaar als een familie-voor-4-model met het unieke Malibu hybride pop-up dak.
→ Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten
Ze doen hun naam eer aan: de twee Malibu Van comfort bieden meer dan anderen. De nieuwe XL-Flexibad 1000 is nog ruimer, nog praktischer en toegankelijk via de ruimtebesparende tweedelige schuifdeur. Een tweede kledingkast onder het bed aan de passagierszijde vergroot de opbergruimte. Daarnaast heeft de comfort 640 LE een apart wasvak onder het longitudinale eenpersoonsbed aan de bestuurderszijde en de universele kledingkast.
De twee Malibu Van compact 540 DB en 600 LE zijn de handige bestelwagens voor alle dagen. Beide zijn nu verkrijgbaar als family-for-4 met het exclusieve hybride pop-up dak uit eigen productie. Achter de term zit een uitgebreide sandwichconstructie met robuuste GVK dakbedekking, een hoogwaardige isolerende kern van RTM hardschuim en een binnenkant van aluminium met kunstlederen bekleding.
→ Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit
Diversiteit is het programma van de Malibu Van. De drie modelvarianten Malibu Van compact, comfort en diversiteit zijn verkrijgbaar in elk twee lengtes, naast de eerste klasse - twee kamers, wat al resulteert in zeven basismodellen. Vijf van deze basismodellen zijn verkrijgbaar als gezins-voor-4 met het unieke hybride pop-up dak. Daarnaast zijn er ook vijf modellen leverbaar als charmante coupé of charmante GT Skyview. Als je dit vermenigvuldigt met de twee of zelfs drie stijlwerelden, kom je tot een fascinerende verscheidenheid van meer dan een halfhonderd modelvarianten.
→ Malibu kampeeraut‘s: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details
Met de volledig nieuw ontwikkelde "Generation M" heeft Malibu de hogere middenklasse van de semi-geïntegreerde en geïntegreerde kampeerauto’s technisch en visueel naar een topniveau gebracht voor het reisseizoen 2021. Verander nooit een winnend team: aangezien de nieuwe generatie M zich zeer goed heeft bewezen, richt Malibu zich op continuïteit voor het modeljaar 2022. Met subtiele verfijningen.
De lichtgewicht maar zeer stabiele Malibu-campers hebben opnieuw meer dan 20 kg verloren voor het modeljaar 2022 dankzij intelligente lichtgewichttechnologie - zonder verlies van kwaliteit en stabiliteit. Alle Malibu campers zijn licentievriendelijk als standaarduitrusting als 3,5-tonners. De nieuwe standaard XL carrosseriedeur "premium two 2.0" heeft een dubbel veiligheidsslot, een aantrekkelijke interieurafwerking, een groot deurraam en bovenal een comfortabele vrije doorgangsbreedte van 63 cm.
De Generatie M van Malibu campers gaat het modeljaar 2022 in met een breed scala aan producten: van de acht geïntegreerde en zeven semi-geïntegreerde campers met een lengte tussen 6,66 en 7,50 m vindt iedereen zijn favoriet.
→ basisvoertuig: nieuwe emissienorm, state-of-the-art technologie en werking
Er is een aanzienlijke sprong naar het modeljaar 2022 met het Malibu-basisvoertuig, de Fiat Ducato. Hij profiteert van de nieuwe Multijet 3-motorgeneratie met een cilinderinhoud van 2,2 l. Het voldoet aan de Euro 6d- of Euro VI-E-emissienormen. Daarnaast is er elektrische stuurbekrachtiging, een uitgebreid vernieuwd dashboard, extra assistentiesystemen en optionele LED-koplampen en keyless access Keyless Entry & Go voor bestelwagens. Elke Malibu wordt nu standaard geleverd met handbediende airconditioning, passagiersairbag, cruise control en start-stopsysteem. Malibu heeft aantrekkelijke extra's zoals een digitaal instrumentenpaneel, een multifunctioneel lederen stuurwiel en een multimediasysteem inclusief navigatie en camperroutebegeleiding en de Van Keyless Entry & Go gecombineerd in een infotainmentpakket.
Over Malibu GmbH & Co. KG
Malibu is een onafhankelijk dochtermerk van de Carthago Group. Opgericht in 2013 voor de productie en verkoop van comfortcampers van de Malibu Van-modelserie, omvat het portfolio sinds het modeljaar 2016 ook semi-geïntegreerde en geïntegreerde campers vanaf ongeveer 60.000 euro. Het bedrijf Carthago werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler en heeft in Europa al jaren een marktleidende positie in premium kampeerauto’s vanaf 80.000 euro. Vandaag de dag heeft de door de eigenaar geleide groep van bedrijven meer dan 1.400 mensen in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Carthago-City in Aulendorf, Opper-Zwaben. De selectie van de Malibu Van als camper van het jaar 2020 in zijn categorie bevestigt de populariteit van het jonge merk.
Koper van een Dethleffs Aero 500 QSK wint zijn aankoopprijs terug
Isny, april 2022
De gelukkige winnaars van de grote Dethleffs 90-jarig jubileumspel komen uit Nederland: De familie Szarzec uit het stadje Beilen, ten zuiden van Groningen, krijgt het aankoopbedrag van hun aangeschafte Dethleffs Aero 500 QSK die zij in het jubileumjaar 2021 hebben gekocht, volledig terug. Dethleffs-dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen overhandigde samen met Bart Haarman en Annette Kruythoff van Dethleffs Nederland onlangs een symbolische cheque aan de familie Szarzec.
De specialist in vrijetijdsvoertuigen Dethleffs vierde in 2021 zijn 90e verjaardag met talrijke acties en aantrekkelijke jubileumedities van zijn talrijke caravan-, camper- en buscampermodellen. In het kader van dit jubileumkansspel bood Dethleffs alle kopers van een nieuw voertuig in 2021 een volledige terugbetaling van de aankoopprijs aan - inclusief alle extra fabrieksopties. De loting werd gehouden onder ongeveer 3.000 deelnemers die zich vooraf voor het spel hadden ingeschreven. Het gelukslot viel uiteindelijk op de familie Szarzec uit het Nederlandse dorp Beilen ten zuiden van Groningen. Het gezin had in 2021 een nieuwe gezinscaravan van het type Aero 500 QSK gekocht. Dethleffs dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen had het koopcontract als inschrijfformulier ingediend en kon nu een symbolische cheque aan de gelukkige winnaars overhandigen.
"Namens de hele Dethleffs-familie wil ik de heer en mevrouw Szarzec van harte feliciteren met hun droomcaravan en met het winnen van de volledige aankoopprijs", aldus Alexander Leopold, directeur van Dethleffs. "Ik ben blij voor hen en wens de familie Szarzec veel mooie en fijne vakantiedagen in hun nieuwe Dethleffs Aero."
"Toen we het bericht over de prijs ontvingen, konden we het eerst niet geloven", zeggen de gelukkige winnaars. "We hadden niet eens meer aan het Dethleffs spel gedacht en nu hebben we zelfs de volledige aankoopprijs teruggekregen. Met de prijs zullen we onszelf trakteren op vele mooie en bijzondere uitstapjes met onze caravan.“
De Dethleffs Aero 500 QSK caravan is bijzonder populair bij gezinnen met kinderen. Met zijn aerodynamisch vormgegeven exterieur en het dak, de achterzijde en voorzijde van bestendig GFK-materiaal behoort hij tot de nieuwste caravanseries in het Dethleffs-programma. De indeling met een zitgroep in het midden, een vast tweepersoonsbed voorin en een stapelbed met badkamer achterin, is ontwikkeld voor gezinnen die graag reizen en biedt naast een ruime woon- en slaapgedeelte ook een keuken met driepits gasfornuis, een grote koelkast en grote schuifladen met soft-close vergrendeling. Op verzoek kan de Aero caravan worden uitgerust met een winterpakket en daarmee is deze ook geschikt voor kamperen in het koude jaargetijde.
Op de foto van links naar rechts: Bart Haarman (Dethleffs NL/B), mevrouw en meneer Szarzec, Annette Kruythoff (Dethleffs NL/B).
Over Dethleffs In 1931 legde de oprichter van het bedrijf, Arist Dethleffs,de eerste steen voor het caravannen in Duitsland met de uitvinding van de eerste caravan in Duitsland - die hij destijds "Wohnauto" noemde. Vandaag de dag is Dethleffs GmbH & Co. KG, gevestigd in Isny in Allgäu, een van de grootste fabrikanten van vrijetijdsvoertuigen in Europa. Met zijn bijna 800 werknemers worden jaarlijks tot 10.000 campers en caravans vervaardigd in een van de modernste productie-eenheden in de industrie. Daarmee is de onderneming een van de belangrijkste fabrikanten van recreatieve voertuigen ter wereld.
Informatie over Erwin Hymer Group Erwin Hymer Group is een 100 procent dochter van THOR Industries, een van 's werelds grootste fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers wereldwijd. Erwin Hymer Group verenigt aanbieders van campers, caravans en accessoires, alsmede verhuur- en financieringsmaatschappijen, onder één dak. Tot Erwin Hymer Group behoren de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, ERIBA, Etrusco, HYMER, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurders Crossrent, McRent en Rent Easy, chassisbouwer Goldschmitt, onderdelenleverancier Movera en het reisportaal FREEONTOUR. Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.
De huidige trend volgend heeft de fabrikant voor enkele types overgeschakeld naar Mercedes Sprinter als basisvoertuigen voor zijn kampeerauto’s. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om ook het interieur in een nieuw kleedje te steken.
De Weinsberg Pepper is een populaire wagen tussen de smalle halfintegrale zwerfauto’s. Met wat geluk zal hij kortelings te leveren zijn.
De Sprinter Pepper is te bekomen met of zonder hefbed boven de zitgroep. Met een hefbed krijgt hij de naam “Suite” en is langs buiten herkenbaar aan de elegante verhoging van een deel van het dak. Ook de totale lengte is 8 cm langer. In uitvoering van Suite 640 MEG MB Edition Pepper is hij 6,98 m lang. De indeling met enkele bedden achterin boven de garage is identiek gehouden. Als basisvoertuig heeft hij een Mercedes Sprinter met standaard chassis en voorwielaandrijving. De 2,0 l turbodiesel stuurt 150 paardjes via een 6 gang versnellingsbak naar de voorwielen. Wie graag wat sneller over de wegen snort kan een 170 pk turbo diesel bekomen met de succesvolle 9 gang Tronic automaat.
Om wat meer ruimte in het interieur te krijgen heeft men de opbouw van de nieuweling 2,3 m breed gemaakt, dat is 10 cm breder dan de types op Fiat Ducato. Bij het binnen stappen is het snel te merken dat hij wat breder is vooral de gang tussen de zitgroep en de keuken. Die bredere gang wordt nog duidelijker door de een weinig schuin uitgevoerde zitgroep. Het is wat afgekeken van zijn Knaus familie. Het met de hand bediende hefbed nestelt zich netjes in de dak verhoging zodat er nog 1,87 m stahoogte overblijft. Samen met het hefbed en de 2 enkele bedden beschikt de 640 MEG MB over 4 volwaardige slaapplaatsen. Laten inschrijven voor 4,2 ton is een aanrader.
Aan de zijkant van de keuken is een klapblad om het werkoppervlak wat te vergroten. Op het aanrecht met 3 kookvuren en spoelbak blijft weinig plaats over om de plaatselijke culinaire producten tot een smakelijk eetbaar genoegen om te vormen. Onderaan zijn 3 laden met grijze fronten. Om plaats te maken voor de elektronica en bedieningspaneel is er slechts plaats voor een halve bovenkast.
%%%FOT4%%%
Zoals in de meeste zwerfauto’s met enkele bedden achterin, zijn er grote kasten onder de voeteinden. Tussen de matrassen kan men een lattenbodem uit trekken en opvullen met het bij geleverd smal matrasje. Zo bekomt men een breed comfortabel tweepersoonsbed. De garage met 2 deuren onder de bedden is hoog genoeg om normale fietsen te vervoeren. Kijken we nog even in het sanitair met afzonderlijke douchecel en een weg schuifbaar waskommetje boven de draaibare wc.
Ja, zoals te verwachten was kost de kampeerauto op Merdes Sprinter ongeveer 11.000 euro meer dan die op Fiat Ducato.
Samengevat
Zonder overdrijven heeft de Suite 640 MEG MB een mooie opbouw met de typische Weinsberg kleuren. Dat kunnen we ook zeggen van het keurig afgewerkt interieur in houdecor met afwisselende grijze vlakken voor vlakke bladen en cabinezetels. De vloer in jachtbouw tekening past er wondermooi bij.
Warmteschild voor caravans en kampeerauto vensters.
De zomer staat voor de deur. Met de wisselvallige weersomstandigheden kan het voor kampeerders of zwervers die naar de warme landen trekken veel te warm worden in het vakantie huisje. Doordat het interieur van caravans en kampeerauto’s beschermd is door een dunne laag isolatie materiaal kan het binnen in de wagen zeer warm worden. Bijzonder langs de vensters kom veel warmte naar binnen. Standaardrollos aan de vensters vinden we in alle caravans en zwerfauto’s. Zij verhinderen met hun zilveren weerkaatsende laag dat een deel van de warme stralen het interieur opwarmt. Maar zonnestralen verwarmen het Acrylglas van de ramen en verhinderen niet dat de lucht langs de binnenkant opwarmt, zij begint in het interieur rond te circuleren en alles wordt er te warm. Het komt er dus op aan de warmte buiten te houden, want zelfs getinte ruiten houden de hitte van de zonnestralen niet buiten.
In de handel zijn verschillende soorten schermen om de zonnestralen af te remmen. Zo zijn er bijzonder voor caravans kleine luifels die men in het profiel boven het venster kan schuiven. Open gezet houden ze de zonnestalen tegen en heeft men nog een zicht naar buiten. Meer geschikt voor zwerfauto’s zijn niet- of wel doorschijnende isolatie zeilen die men aan de ramen kan bevestigen. Die isolatie zeilen zijn in verschillende maten te bekomen. Ze bestaan ook voor dakluiken en de ruiten van de stuurcabine.
Er zijn al redelijke wat vakantievoertuigen met een luchtkoeler, meestal is het een optie. Hij volstaat om de binnen temperatuur tot een aangenaam niveau te brengen. Dat kost een pak euro’s aan energie verbruik en dikwijls zijn ze nogal rumoerig. Belet je dat de zon binnen schijnt met isolatieschermen langs de buitenkant heeft de luchtkoeler minder werk en zijn er minder kosten voor de energie en is het rustiger.
Samengevat, tracht de zonnestralen af te remmen vóór ze de vensters of ruiten van caravan of kampeerauto kunnen aanraken.
Stephan Petschow is sinds april het nieuwe hoofd marketing bij Knaus Tabbert AG. Hij volgt Christoph Bauer op, die na vijf jaar in deze functie opnieuw een beslissende positie in het bedrijf op zich zal nemen. Het vorige interim-hoofd marketing, Maximilian Recke, blijft bij het bedrijf in zijn functie als plaatsvervangend hoofd marketing en zal Stephan Petschow op een bewezen manier ondersteunen.
Stephan Petschow kan terugkijken op meer dan 25 jaar ervaring in de communicatiebranche. Voordat hij bij Knaus Tabbert kwam, werkte hij als Managing Director en Client Service Director van bekende communicatiebureaus zoals Scholz & Friends, Jung von Matt en Serviceplan. De mobiliteitsindustrie en het werken voor merken zijn daar altijd een essentieel onderdeel van geweest.
De 53-jarige inwoner van Hamburg woont al jaren gelukkig met zijn vrouw en 16-jarige dochter in München.
"We zijn verheugd dat we een ervaren marketingexpert hebben in Stephan Petschow. Ik wens hem een goede start en veel succes in zijn nieuwe rol", zegt BESTUURSLID/CSO Gerd Adamietzki. "Ik wil Christoph Bauer hartelijk bedanken voor zijn buitengewone inzet, evenals Maximilian Recke, die de functie de afgelopen maanden met succes op interim-basis heeft overgenomen."
Over Knaus Tabbert
Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2021 een omzet van bijna 850 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 25.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.500 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de
Kai en Judith Feyerabend nemen "de meubelmakers" over
20-jarig bedrijfsjubileum in 2022
De stoffeerders stonden al sinds 2020 onder nieuw management toen Kai Feyerabend de functie van Managing Director bij "G+S" op zich nam. Nu kondigt het bedrijf aan dat Kai en Judith Feyerabend het bedrijf "G+S Sitz- und Polstermöbel GmbH" hebben overgenomen van de oorspronkelijke oprichter en eigenaar Gernot Schank.
Gernot Schank richtte het bedrijf op in 2002 en leidde het samen met zijn vrouw Carmen Schank in de volgende 20 jaar om een van de toonaangevende leveranciers in de caravanindustrie te worden op het gebied van massaproductie en individueel vervaardigde matrassen, evenals stoffering en textielinterieurs.
De nieuwe eigenaren Kai en Judith Feyerabend zijn in de
Caravanbranche en breng een uitgebreide knowhow en netwerk met zich mee. Judith Feyerabend leidde de marketingafdeling van de Westfaalse
Vrijetijdswagenfabrikant LMC en is nu verantwoordelijk voor particuliere klanten en gespecialiseerde dealers. Kai Feyerabend leidde de teams meer dan 10 jaar in verschillende managementfuncties bij Motor Presse Stuttgart, met name voor de vakbladen Promobil en Caravaning. Voordat hij bij G+S in dienst trad als Managing Director, bekleedde hij dezelfde functie bij een elektronicaleverancier voor de industrie.
De overname in de huidige niet gemakkelijke tijden zien de twee niet als een last, maar eerder als een uitdaging en kans. Op basis van drie locaties en state-of-the-art apparatuur liggen de doelstellingen van het bedrijf in een steeds internationalere oriëntatie in de B2B-sector, terwijl tegelijkertijd de binnenlandse markt wordt geconsolideerd, inclusief een duurzame uitbreiding van de eindklantactiviteiten op het gebied van particulier individueel materieel.
G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn
www.diepolstermacher.de info@diepolstermacher.com
De huidige productielocaties zijn Murska-Sobota in Slovenië met een productieoppervlakte van 4.000 m², Pfaffen-Schwabenheim in Rijn-Hessen voor de B2B-sector en Enkenbach-Alsenborn in de Palts als klantencentrum voor particuliere apparatuur. Pfaffen-Schwabenheim wordt beschouwd als het hoofdkantoor van het bedrijf en ook als een denktank voor nieuwe productontwikkelingen en ontwerpvarianten.
Met computergestuurde CNC-systemen, ook speciaal voor hoogwaardig leersnijden, is het bedrijf technisch uitgerust met state-of-the-art apparatuur. Het tweede zeer moderne CNC-systeem werd onlangs aangevuld met een nieuwe legmachine en daarmee werd de capaciteit opnieuw uitgebreid. In Pfaffen-Schwabenheim worden op ongeveer 1.600 m² productieruimte tal van kleine en bijzondere series en uitsluitend alle hoogwaardige lederen producten geproduceerd.
Elke klant, zowel uit de industrie als particulier, kan kiezen uit een verscheidenheid aan leersoorten en stofvarianten. De verwerking vindt dan in serie of individueel plaats volgens klantspecificaties. Een verdere indicatie van de leidende marktpositie van meubelmakers, die Kai en Judith Feyerabend met diepgaande knowhow en grote betrokkenheid verder uitbouwen.
De meubelmakers, "G+S Sitz + Polstermöbel GmbH", behoren tot de marktleiders in de caravanindustrie. Haar specialiteit is onder andere het initieel inrichten en achteraf inbouwen van campers en caravans met op maat gemaakte bekleding, matrassen, tapijten, gordijnen en gevelbekledingselementen. De meubelmakers zijn onder andere originele outfitters voor de volgende partners: Carthago, Eura, Fendt, Hymer, Hobby, Knaus, Malibu, SpaceCamper, Vanderer en Wochner.
De bouw van het bedrijf komt ook ten goede aan de competente vakhandel en vooral aan de eindklanten in het particuliere klantencentrum in Enkenbach-Alsenborn. In totaal zijn bijna 140 medewerkers op drie internationale locaties verantwoordelijk voor uitstekende producten en diensten. Dat geldt ook voor de botenindustrie. Daar rust G+S de jachten van Hanse Yachts AG, Fjord, Moody, Privilège en Sealine uit met (stuur)stoelen en bekleding voor binnen- en buitengebruik.
G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn
TOP plaatsen met TOP aanbiedingen voor het seizoen 2022
Nieuwe staanplaatsgids met 150 plaatsen in 9 landen op de markt
Gratis drop-off op alle TOP plaatsen en vele caravaning trading centers
Actuele informatie over de TopPlatz APP
Verkeerslichten voor parkeerplaatsen informeren meestal snel over de beschikbaarheid van ruimte
Net op tijd voor Pasen 2022 legt TopPlatz een extra paasei in het nest voor alle gasten van de pitch: het meer dan 200 pagina's tellende volume is gratis beschikbaar op alle topplaatsen. Met twaalf nieuwe topplaatsen en nieuwe modules in de in-house APP, is het inmiddels in totaal 150 "TOP-
PLATZ Camperplaatsen" aan de start. Naast de gedrukte editie met gedetailleerde basisinformatie, biedt de TopPlatz APP snelle informatie met dagelijks nieuws en push-mails naar de smartphone.
Aan het begin van het vakantieseizoen 2022 is de camper precies het juiste vakantievoertuig waarmee u flexibel kunt reageren op elk weer en interessesituatie en het meeste uit het vakantieseizoen kunt halen. De TopPlatz organisatie helpt hierbij.
Met de nieuwe pitchgids 2022 is er een oriëntatiehulp, die zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een kleine reisgids. Naast de pitchportretten worden er per standplaats vijf begrijpelijke reistips en aanbevelingen gegeven voor alle gasten. Onderdeel van het 212 pagina's tellende volume met precies 150 parkeerplaatsen in negen landen komend seizoen zijn ook twaalf nieuwe TopPlatz parkeerplaatsen in binnen- en buitenland:
Er is de TopPlatz inDagebüll (Womo ankerplaats Am Deich) aan de westkust van Sleeswijk-Holstein, die naar verwachting voor Pasen zal openen. Dankzij de veerhaven is het kleine stadje zoiets als het "venster naar de Noordzee" - en dat is nu wijd open voor camperbezitters: restaurants en het strand van het dorp liggen op slechts een paar minuten lopen van de nieuwe TopPlatz, de uitlopers van de autoveerboten naar Föhr of Amrum zijn nog dichterbij.
Aan de Sleeswijk-Holsteinse Oostzeekust in Bliesdorf (Campingland Ostsee) aan de Lübecker Bocht bouwt Hinrich Behrens naast zijn camping een parkeerplaats van de extra klasse: met extra grote percelen, extra geweldige ligging aan de hoge oever, evenals zandstrand en extra vrij uitzicht op zee.
Het is niet ver naar de volgende nieuwe topplaats in Zuid-Jutland. Direct achter de dijk en aan de poorten van Ribe, de oudste stad van Denemarken, beveelt het hotel-restaurant "Kammerslusen" een uitzonderlijk groene standplaats aan: de sluis voor uw ogen, het restaurant achterin en de Noordzeedijk binnen handbereik.
Als u op zoek bent naar het buitengewone en volg de TopPlatz-route van Fehmarn via Lolland en Kopenhagen naar Zweden, vindt u deze in Stegeborg, een klein stadje in de gemeente Söderköping niet ver van de Oostzee. De bovenste plaats daar ligt direct aan de Slätbaken, een fjord die diep het land in slingert vanaf de St. Anna archipel aan de archipelkust. Een deel van het veld ligt op een eiland in het geluid, aan de voet van een kasteelruïne, het andere deel in de jachthaven, die niets mist dat een vakantie in Zweden onderscheidt.
In het hart van Duitsland is er ook een nieuwe TopPlatz in Erfurt. De deelstaathoofdstad van de Vrijstaat Thüringen laat zien hoe een moderne en comfortabele parkeerplaats kan worden verbonden met het openbaar vervoer en een pittoresk historisch stadscentrum, vooral omdat het beurs- en tuinparadijs "egapark" bijna direct naast de deur liggen.
Een nieuwe topplaats is ook te vinden in de Hessische Korbach, de "gouden stad", die met zijn prachtig bewaard gebleven oude stad een contrapunt vormt voor de parkeerplaatsen aan het meer in de omgeving.
Liefhebbers van romantische steden komen ook in het zuiden aan hun trekken. De bouwwerkzaamheden aan de nieuwe TopPlatz van Wangen in de Allgäu verlopen goed, en als de sneeuw snel genoeg wegvalt, dan moet deze nieuwe parkeerplaats ook in het late voorjaar zijn deuren openen en zo de charme van deze voormalige vrije keizerlijke stad voor camperliefhebbers openen.
Een andere toplocatie bevindt zich in 's-Hertogenbosch, de hoofdstad van de Nederlandse provincie NoordBrabant. De voormalige vestingstad schittert niet alleen met een labyrint van smalle, middeleeuwse straatjes, steegjes en grachten, maar ook met tal van straatcafés en met souvenirs van de beroemde schilder Jheronimus Bosch.
Ook in Nederland is de nieuwe topplaats in Duizel bij Eindhoven. Hier wacht een echte pitch garden op gasten die na een bezoek aan Eindhoven of een fietstocht willen ontspannen in een bloemenzee te midden van verzorgde gazons.
Frankische gastvrijheid bij uitstek wordt gepresenteerd door het Hotel & Wirtshaus "Altes Kurhaus" in LisbergTrabelsdorf. Toegegeven, u hoeft het kleine dorpje aan de poorten van Bamberg niet per se te kennen, maar u kent wel de aanbiedingen van de familie Grimmer: eigen visvijvers, een goed gevulde boerderijwinkel, een eigen zwemvijver en prachtige mogelijkheden om te vissen, wandelen, fietsen, ontspannen en natuurlijk voor culinaire hoogstandjes.
Last but not least moeten ook twee nieuwe TopPlatz-projecten in het Duitse zuidwesten worden genoemd: Kenzingen en Beuren. Kenzingen in het noorden van Breisgau heeft een geklasseerde oude stad met gezellige restaurants en winkels waar de rode wijnen uit het nabijgelegen Ortenau verkrijgbaar zijn. Europa-Park in Rust ligt op slechts een paar minuten rijden. Ook aan de Panorama-Therme in Beuren is al begonnen met de bouw – en ook hier, aan de rand van de Schwäbische Alb, kunnen camperliefhebbers zich verheugen op een uitgebreid ontworpen nieuwe parkeerplaats in een aantrekkelijke regio.
Met Pasen is de pitchgids gratis beschikbaar op alle topplaatsen en bij veel caravanverhuurders. Daarnaast kan de pitch guide betalen voor 4.44,- Euro verzend- en servicekosten in Duitsland (binnen Europa voor 7,- Euro)
De gedetailleerde presentaties van de topplaatsen zijn te vinden op www.top-platz.de
Als u vragen heeft, neem dan contact op met:
Top plaats
Telefoon: 09 11 – 9 40 46 44
Fax: 09 11 – 9 40 46 50
E-mailadres: info@top-platz.de
OrigineelDirekt hinter dem Deich und vor den Toren von Ribe, der ältesten Stadt Dänemarks, empfiehlt das Hotel-Restaurant „Kammerslusen” einen außergewöhnlich grün angelegten Stellplatz: die Schleuse vor Augen, das Restaurant im Rücken und der Nordseedeich zum Greifen nah.
F.I.C.M, Fédération Internationale des Clubs de Camping-Cars, roept op tot deelname aan de EU-enquête over de rijbewijsrichtlijn!
Dringende oproep tot deelname aan de herziening van de rijbewijsrichtlijn vóór 22 mei
2022
Frankfurt am Main in april 2022
De herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn gaat de volgende ronde in en pas tot 22 mei 2022 zullen alle EU-burgers hun zegje kunnen doen en aan de raadpleging kunnen deelnemen. Naast goede argumenten is het hier ook belangrijk "op grote schaal", namelijk een groot aantal inzendingen, om de urgentie van de wijziging duidelijk te maken aan de commissarissen, van wie sommigen niet goed geïnformeerd zijn.
De voorzitter van de F.I.C.M. Fédération Internationale van de Club de Camping-Cars, heeft de volgende brief gestuurd naar alle verenigingen die relevant zijn voor campers in heel Europa.
Beste vrienden van het campertoerisme, we nodigen u graag uit om in groten getale deel te nemen aan het belangrijke overleg dat momenteel plaatsvindt op initiatief van de Europese Commissie. De deadline is 20/05/2022
Het doel van deze raadpleging is alle relevante informatie te verstrekken voor de herziening van de richtlijn.
2006/126 over het rijbewijs. Ter herinnering: de Commissie had in mei 2021 al een oriënterende raadpleging gehouden om de kwesties te verzamelen die in het kader van deze herziening moeten worden aangepakt.
Op dat moment werden meer dan 2.200 bijdragen verzameld, waarvan de meeste afkomstig waren van Europese burgers, vooral van gebruikers van campers.
Iedereen riep op om het maximale gewicht voor het B-rijbewijs te verhogen naar 4.25T of 4.5T en legde uit waarom! FiCM was niet onbelangrijk bij dit succes.
In de bijlage vindt u de brief van onze voorzitter Claude GUET aan de commissaris voor Transport & MOBILITEIT van 25 mei 2021, waaraan we een MEMORANDUM hadden gehecht waarin we de geschiedenis van de 3.5T-grens beschrijven (die teruggaat tot de 17e eeuw) en de redenen voor de blokkade die we al meer dan 20 jaar ervaren met deze eis, Besproken.
We ontdekten dat slechts één land zijn vetorecht misbruikte: Frankrijk. En we hebben aangegeven dat we deze situatie aan de kaak zouden stellen. En we kregen onmiddellijk de verzekering van de diensten van de Commissie dat we gehoord zouden worden. Vandaag gaat het dus om terugkeren met al onze kracht.
FiCM heeft zichzelf in de voorhoede van alle 2,5 miljoen Europese campergebruikers geplaatst om het onrecht te elimineren dat 85% van hen het risico op juridische en niet-technische congestie brengt, waardoor ze wetteloos worden.
Deze keer is het aan jou. Wacht niet te lang! Het proces bestaat uit een aantal
Vul formulieren in om uw behoeften te verduidelijken. Ook de Commissie stelt zichzelf veel vragen waarover wij graag zouden willen nadenken. Wees nuttig en motiveer de leden van je verenigingen.
Wij pleiten voor de overdracht van rijbewijs C1 naar rijbewijs B. Houd er rekening mee dat uw bijdragen onmiddellijk kunnen worden ingezien door uw respectieve leden van het Europees Parlement. FICM heeft gebruikersgemeenschappen in de noordelijke landen (Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen en IJsland) geïnformeerd. Tot nu toe loopt Denemarken voorop en levert het de meeste bijdragen. U kunt BIJDRAGEN en de dagelijkse ontwikkeling van deze raadpleging volgen door op de volgende link te klikken:
Houd er rekening mee dat de volledige promotie is gepland tot 22 mei 2022. Tegen die tijd moeten uw bijdrage, opmerkingen en opmerkingen op het opgegeven internetadres zijn gedeponeerd.
We hopen alle geïnteresseerde mediapartners een nuttige hint te hebben gegeven. De procedure is misschien niet altijd helemaal begrijpelijk voor verantwoordelijke burgers (camperaars), maar het is niet voor niets dat "bepaalde" molens langzaam malen...
De ontwerpers en architecten van Dethleffs hebben geen angst om eens een ongewone indeling voor te stellen. De c’joy 480 FSH is bedoeld voor twee personen, die hun oog hebben laten vallen op het extra groot bed.
De c’joy kent zijn startjaar in 2017 als een lichte en sober uitgeruste caravan. begonnen met vier indelingen heeft men er nu de 480 FSH aan toe gevoegd. Slechts 2,12 m breed en 1.200 kg op de weegschaal laat hij zich vlot door veel auto’s trekken.
Zoals we veel caravans kennen met een Fransbed is hier een bed van 1,6 x 2,0 m geplaatst, breder dus. Naast het bed is nog net een hoekje voor een kleerkast. Keuken en badkamer zijn naar achter verhuisd. De treinzit is tussen buitendeur en bed. Een indeling die we niet gewoon zijn maar het proberen waard. Om het wooncomfort met wat luxe op te drijven zijn er enkele pakketten aan te raden het maakt de c’joy 480 FSH natuurlijk wat duurder.
De 480 FSH is smal uitgevoerd, slechts 2,12 m breed, wie echter veel reist ziet er wel de voordelen van. Voor de zijwanden heeft men hamerslag aluminium buitenplaat gebruikt. Dak, voor- en achterwand zijn in hagelbestendig polyester. Met een muggenhordeur panoramisch dakluik en degelijke vensters ziet de buitenkant er goed uit. Wel even opletten want dakluik, sanitair- en voorste venster zijn opties. Achterlichten zijn in een robuuste bumper geïntegreerd. Een service deksel geeft toegang tot de grote koffer onder het bed. De hoeksteunen zijn goed bereikbaar.
Het heeft natuurlijk met de prijs te maken want met de verlichting is men niet gul geweest. Net genoeg op de strategische plaatsen, meer geen onrechtstreekse verlichting die tijdens de avonduren het gezellig maken. Stopcontacten zijn er enkel waar het noodzakelijk is. Een Truma 3004 gekoppeld aan een Trumavent zorgt voor de verdeling van de warme lucht. Het meubilair in houtdecor is vlak gehouden doch vakkundig geïnstalleerd en keurig afgewerkt. De deuren van de bovenkasten zijn 2 kleurig wat leven in het houtdecor brengt. Wanden zijn licht grijs wat best past bij het meubilair. Sloten en scharnier zijn van een stevige kwaliteit. De tafel van de treinzit heeft één poot en hangt met een verschuifbaar profiel aan de wand. Indien nodig kan men van de zitgroep een bed maken door de tafel tussen de 2 zitbanken te laten zakken.
Als je bij het binnenkomen naar voor kijkt valt het niet eens op dat de 480 FSH wat smaller is. Ontbrekende hoge kasten, de zitgroep en bed accentueren de indruk van veel ruimte. Een andere oorzaak is dat badkamer en kleerkast meer achter zijn gegroepeerd. Dat is nog niet alles want in plaats van bovenkasten links en rechts in de slaapkamer zijn er open schappen wat een bredere indruk geeft. Wat aan kleren niet in de bovenkasten kan wordt probleemloos opgevangen door de legkast in de hoek naast het bed.
Erg breed is de keuken niet. Tenslotte is de 480 FSH bedoeld voor een koppel, misschien met een kindje, de potten kunnen dus wat kleiner zijn, ze nemen minder plaats in. Het overige keuken en eetgerief is minder uitgebreid. Dus met de kasten boven- en onderaan is er voldoende bergplaats. Het open vak aan de linker kant is handig voor zaken die men snel bij de hand wil hebben. In het aanrecht zijn 3 afdekbare kookvuren en een spoelbak geïntegreerd. Werkoppervlak is, het kan niet anders zeer krap. Om een uitgebreide menu voor te bereiden zal men de tafel van de zitgroep moeten inschakelen.
Badkamer
In de badkamer ontdekt men dat de 480 FSH toch wat smaller is. Wat niet belet dat er voldoende plaats is om en rond de draaibare wc. Aan het wastafeltje met ovaal waskommetjes kan men zich voldoende wassen. Een douche is niet voorzien en doet men best in het sanitair van de camping. Daar is plaats en water genoeg. Men hoeft het niet aan te sleuren en nadien weer terug af te voeren. Daarbij blijft de badkamer nog droog.
De zitgroep is voor een koppel best geschikt. Met meer aan tafel komen de voeten en benen in het gedrang want de noodzakelijke wielkast neemt redelijk wat plaats in onder de tafel.
De Dethleffs c’joy 480 FSH is als instap model goed geconstrueerd voor een zeer aantrekkelijke prijs. Om echter toch iets meer comfort te hebben zijn een paar pakketten aanschaffen een aanrader, dat drijft natuurlijk de prijs een beetje op. Hou er rekening mee dat de 480 FSH ontworpen is voor een paar dat voorkeur geeft aan een smalle caravan en een ruim bemeten comfortabel bed.
Fabrikanten trachten voortdurend hun kampeerauto’s te optimaliseren. Zo heeft Carado zijn integrale een nieuw voorfront aangemeten. Als je hem als Edition 15 aanschaft is een uitgebreide uitrusting in de prijs begrepen.
Integralen waren lang het summum bij de kampeerauto’s, de prijs was in verhouding. Doch door meer technische kennis om ze te bouwen en andere materialen hebben ze geen torenhoge prijzen meer. Carado stilaan goed bekent voor zijn prijsgunstige zwerfauto’s heeft er veel toe bij gedragen.
De Carado 1338.
We kregen de gelegenheid de Carado 1338 eens te bekijken. Met het nieuwe voorfront beginnend zien we de naam in metalen letters op motorgrille pronken. Als basisvoertuig koos de fabrikant voor de nieuwste Fiat Ducato. Voor het interieur hield men zich aan de succesvolle klassieke indeling met 2 enkele bedden achteraan boven de garage, een natte cel met geïntegreerde douche, een min of meer L-vormige keuken en vooraan de zitgroep met inbegrepen de zetels van de stuurcabine, niet vergeten het hefbed boven de cabinezetels.
Met zijn 3,8 m korte wielbasis is de 1338 een handige wagen. Het elektrisch bediend stuurwiel draagt er veel toe bij om vlot door de bochten te komen en om te parkeren. Weinig motorgeluiden dringen in de stuurcabine en de meubelen laten zich niet horen tijdens het rijden. Enkel het hefbed durfde nu en dan eens wat knarsen. In de garage met twee deuren is plaats genoeg om twee fietsen te bergen
De buitendeur heeft een venster, verder heeft men ze eenvoudig gehouden met een enkel slot en geen centrale vergrendeling. Onder de zitbank aan de rechterkant is een vak gemaakt voor schoenen, zeer handig. Kenmerkend voor integrale kampeerauto’s dus ook voor de Carado 1338 is het ruimtelijk effect. De brede stuurcabine en de reuze grote voorruit zijn daar niet vreemd aan. Vanaf de cabinezetels heeft men een mooi zicht over de zitgroep, de keuken, verder over de bedden tot de mooi afgewerkte achterwand. De stahoogte reikt tot 2,1 m wat het ruimtelijk gevoel nog benadrukt. Cabinezetels, kastdeuren zijn in wit wat een schitterend effect heeft tussen het donkerder houtdecor voor de meubelen. Het meubilair is eenvoudig gehouden wel keurig afgewerkt. Hang en sluitwerk plus de handgrepen zijn van goede kwaliteit. Dat kam men eveneens zeggen van de kussens in de zitgroep. De tafel staat op één poot en is met een schuifprofiel aan de wand bevestigd. Voor heel het interieur is voldoende licht al heeft men het eenvoudig gehouden, het heeft wel iets met de prijs van wagen te maken.
De keuken met boven- en onderaan kasten kunnen genoeg keukengerief bevatten. Slim gevonden is een opvouwbare en uittrekbare bak om allerlei voorraad in te leggen en bij thuiskomst eenvoudig uit te trekken, of bij het vertrek vol te laden en terug in de voorziene plaats van de keuken te schuiven. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren en een ronde spoelbak. Tegenover de keuken staat de 167 l grote koelkast. Naast de keuken is een half hoge kleerkast.Helemaal achterin, boven de garage, zijn twee enkele bedden met 12 cm dikke matrassen ondersteunt door lattenbodems. Comfortabel slapen is dus gewaarborgd. Wie ’s avonds nog graag wat leest heeft beschikking over een leeslamp op een zwanenhals, in een USB stopcontact kan je de GSM aansluiten. Boven de hoofdeinden zijn kasten over de volle breedte van de wagen.
Natte cel
In de natte cel kan men een wand 90 graden draaien over de wc en vormt zo een bruikbare douchecel. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, in de andere hoek is het wastafeltje met een ovaal kommetje. De prijs in aanmerking genomen biedt de integrale Carado 1338 veel plaats, er is genoeg ruimte voor bagage, houdt echter de gewichten van de lading in het oog. Koetswerk en interieur zijn op een paar kleinigheden na vakkundig en keurig afgewerkt. Als Edition 15 uitvoering is er een uitgebreide uitrusting aan boord voor een aannemelijke prijs.
Vol trots presenteren wij de nieuwste Kip caravan de Shelter Outback. De Outback ademt in alles avontuur en wordt standaard vol opties geleverd om zelfvoorzienend (off-grid) te kamperen.
Zelfvoorzienend kamperen met de Shelter Outback Als off-grid kampeerder kom je met de Shelter Outback op de meest unieke plekken. De stoere ‘offroad-uitstraling’ gaat namelijk verder dan de in het oog springende wielen, sidebars en buishandgrepen. De Outback heeft namelijk ook een volledig verhoogd en verzwaard onderstel met bigfoot uitdraaisteunen en alle ramen zijn geblindeerd.
Ervaar ter plaatse maximaal comfort met o.a. een zeer zuinige en krachtige compressorkoelkast, een vernieuwd voorraam met uniek privacy glas en bij alle ramen een premium hor en verduistering. De stroomvoorziening regel je helemaal zelf; zo check je de opbrengst van de zonnepanelen op het dak, het verbruik van je elektronica én de status van je lithium accu eenvoudig op je telefoon. Dit is slechts een greep uit de vele functies van de Shelter Outback
Zomer 2022 geleverd, inschrijven nu mogelijk!
De Shelter Outback wordt in beperkte oplage geproduceerd en de inschrijving hiervoor is inmiddels geopend. Deze speciale Outback serie wordt nog deze zomer geleverd! Stel de nieuwe Shelter Outback zelf samen in onze Kip Configurator of bekijk hem in het echt op locatie (momenteel te zien in de Kip Store Hoogeveen, andere locaties volgen binnenkort).
De Shelter Outback beschikt over het nieuwste interieur, welke sinds dit jaar ook in de Shelter Plus te vinden is. Naast alle extra's heb je dus ook gewoon het standaard 2 meter lengte bed, de binnen / buiten keuken, riante stahoogte, vloerverwarming, ruimte voor een mobiel toilet en het houtdesign interieur met visgraat vloer. Geniet hiermee van uitgebreid comfort met behoud van het pure kampeergevoel.
Meer informatie over de Shelter Outback en de Kip modellen: 0528 28 88 88 (contactpersoon: Peter Hagenus), per email info@kipcaravans.nl. Of bel voor een persbezoek aan de Kip Store Hoogeveen. Kip Caravans
Markt tweedehandsmotoren zakt in maart verder weg in het rood, ook verkoop nieuwe motoren maakt geen goede beurt
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “In maart 2022 zijn er 2.520 tweedehandsmotoren minder ingeschreven dan in maart vorig jaar: dat is een aanzienlijk verlies -25,3% . Meer concreet: er werden in maart 7.446 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 9.966 vorig jaar. Daardoor kijkt de occasiemarkt inmiddels tegen verlies aan van -16,6 % of al zo’n 3.136 eenheden ten opzichte van 2021. Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van het begin van de coronacrisis destijds waardoor ook de motorhandelaars de deuren voor verschillende weken moesten sluiten en er amper motoren konden ingeschreven worden. Vlaanderen blijft de grootste markt (57,1%) maar verliest -5,0%. Wallonië verliest iets minder (-4,8%) en Brussel – een kleinere markt met bijgevolg grotere procentuele schommelingen - groeit met niet minder dan +21,7% - opvallend daar is dat vooral de zware motoren van meer dan 1.000cc sterk stijgen. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 verliest marktaandeel. Ook de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in maart met -9,8% op achteruit, maar beperken het verlies over het eerste kwartaal tot een acceptabele -3.5%. Bij de nieuwe motorfietsen spelen de vaak langere levertermijnen parten – zeker voor de meest populaire modellen. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: de prijzen van tweedehandsmotoren zijn hoog – vooral particulieren vragen stevig door – en er is veel interesse van Nederlanders die bereid zijn om hoog te bieden. Dat gegeven in combinatie met de ondertussen verminderde beschikbaarheid van tweedehandse motoren houdt de prijzen hoog. Neem daarbij de kou en regen van de afgelopen dagen, de gestegen levensduurte, de gevolgen van Covid, de Oekraïne-crisis enz. en je merkt dat een aantal consumenten ofwel een afwachtende houding aanneemt om een (dure) occasie te kopen, ofwel beslist om eerder te wachten op een nieuwe motorfiets dan om een tweedehandse te kopen.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 24,9% van de gecumuleerde inschrijvingen in het eerste kwartaal, ook de +1.001cc-klasse is met 22,9% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
Bijna volledige Top 10 verliest, enkel SYM houdt stand
Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 57,1% van de totale markt: Honda (17,4%) blijft marktleider voor Yamaha (12,8%), BMW (12,0%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,3%), maar ze verliezen allemaal marktaandeel. Enkel scooter-fabrikant SYM boekte in het eerste kwartaal een vooruitgang van +2,9% en zag zijn marktaandeel stijgen naar 3,6%.
Mooie regionale verdeling
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 57,1% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 6,7% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -5,0% inboet in het eerste kwartaal en ook Wallonië -4,8% verliest, groeit Brussel met +21,7%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -16,6% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.
2. Nieuwe motorfietsen
Net zoals de inschrijvingen van occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in maart voor de tweede opeenvolgende maand inkrimpen : ditmaal met -9,8% tot 2.924 nieuwe eenheden.
De nieuwe motorfietsen van – 125cc (24,4%) en +1.001cc (22,7%) waren in maart het meest gevraagd, terwijl de klassen 125-500cc (18,8%), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (16,0%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groei was er in maart bij de kleine middenklassers van 125-500c, met een bescheiden stijging van +0,9% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.
Honda heroverde in maart opnieuw de koppositie en zag z’n markt aandeel stijgen naar 17,5%, een stijging van +47,5%. BMW (14,9%) kende geen goede maand maart (-21,8%), maar behoudt nog een flinke voorsprong op Yamaha (10,8%). Ook Harley-Davidson (+47,6%) en Ducati (+14,6%) sloten het eerste kwartaal af met positieve cijfers.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en scooter specialist Piaggio duwt KTM uit de top 5.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -5% aandeel en is nu goed voor 57,1 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,2% en Brussel voor 6,7%, dat overigens een relatief fikse groei laat noteren.
Tot slot een woordje van een motorspecialist: “Er blijven momenteel heel wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen, vooral voor modellen die gegeerd zijn. Dat heeft een negatieve impact op de inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen. Goed rondkijken is dus de boodschap indien je op korte termijn zoekt naar een nieuwe motor.”