Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    08-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broeders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-06-2022 om 21:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedelecs een reuze succes

    Mei 2022, verkoop speed pedelecs neemt hoge vlucht

    Na een spectaculaire stijging vanaf april klommen de populaire hogesnelheidsfietsen in mei opnieuw naar een topverkoop. De voorbije maand mei werden 1.953 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 74,5 % meer dan vorig jaar, toen er 1.119 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.

    Dankzij deze uitstekende maanden april & mei zien de  cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Na een aarzelende start maakt de markt nu een spectaculaire sprong met een bonus van maar liefst +22,3 % beter dan in 2021. Deze eerste vijf maanden noteerden we maar liefst 6.513 nieuwe inschrijvingen vs. 5.324 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  Hoewel de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we de voorbije twee maanden toch een sterke stijging in de  verkoop van speed pedelecs. Vooral dankzij de sterke maand mei maakte de markt – na een eerder rustige start - een spectaculaire inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers maar liefst +22,3 % hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 51,8 % van het totale aantal uit, of 25 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”. 

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: "In mei 2022 noteerden we 1.953 inschrijvingen; een absolute recordmaand voor de speed pedelec. De vraag naar de speed pedelec blijft toenemen en het aanbod vergroot, zowel qua merken, modellen als het aantal fietshandelaars die de speed pedelec in hun modellengamma opnemen. Ook de toename van het aantal woon-werkkilometers en de fiscale ondersteuningen van de overheid voor dit gebruik, zorgen voor een stijgende interesse. Ook de handelaars hebben vertrouwen in de markt en plaatsen grotere voorbestellingen bij hun leveranciers, waardoor zij sneller kunnen leveren aan hun klanten.”

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Mei)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen in deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 3.373 stuks (51,8%) waren privé-aankopen.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 2.360 stuks of 36,2% van de markt. Een stijging van + 28%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen, 780 stuks of 12% van de markt. 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie.

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,3 % voor zijn rekening met 6.211 stuks , terwijl Brussel (141 stuks) en heel Wallonië (161 stuks) de overige 4,7 % van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling:  Antwerpen – met een totaal van 1.520 inschrijvingen – herovert haar koppositie als pedelecs-provincie. Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden.  Ook Vlaams-Brabant (1.397 ex., +36 %) zit in de lift.  Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (755 ex., +30 %) en Limburg (1.024 ex., +19 %).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

    Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”

    In mei zijn de resultaten aan Waalse zijde wisselend: Luik (+47 %) en Namen (+69 %) vergroten hun aandeel, maar Waals Brabant (-11 %) en Henegouwen (-3 %) boeren achteruit. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning en noteren we evenveel (10 ex.) inschrijvingen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest  schreef de voorbije vijf maanden 141 nieuwe speed pedelecs in, een relatieve groei van +8 %. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

    08-06-2022 om 20:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-06-2022 om 20:29 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Frankia model
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frankia F-Line I  740 GD

    Comfortabele integrale kampeerauto’s zijn zo wat het werkveld van Frankia.  De nieuwe F-Line I 740 GD met een leuke indeling ziet de toekomst hoopvol tegemoet.

    Vorig jaar heeft de fabrikant eens een halfintegrale op de markt gebracht, zijn ding is echter grote comfortabele integrale  zoals nu weer de F.Line I  740 GD maken. Deze nieuwe kampeerauto is door en door Frankia en de bestseller in het huidige programma. Dat komt gedeeltelijk doordat zijn afmetingen gedeeltelijk binnen de perken  blijven. Voor de bewoners voldoende levensruimte en weinig of geen problemen om er met op reis te gaan.

    Als basisvoertuig heeft hij een Fiat Ducato met een AL-KO verlaagd chassis. Een 180 pk sterke turbo diesel gekoppeld aan een negen trap automatische versnellingsbak is een ideaal voor zowel korte reizen langs kleinere wegen als uren lang op snelwegen naar het zuiden reizen.  De indeling wijkt niet veel af van  andere vergelijkbare zwerfauto’s, maar voor de details werd toch goed nagedacht. Vooraan net achter de stuurcabine zetels is de zitgroep met een L-zitbank aan de ander zijde een comfortabele zitbank. Achter de L-zitbank met veiligheidsgordels en hoofdsteunen een sierlijk gevormde keuken en de afzonderlijke douche cel. Aan de andere kant zien we vanaf de buitendeur een 147 l koelkast en het sanitair gedeelte.  Heel dit deel kan met een deur worden afgesloten van de slaapkamer. Daar hebben we twee enkele bedden die ook het dak van de garage vormen en de kleerkasten onder de voeteinden.

    Het meubilair in donker houtdecor en lichte deuren aan de bovenkasten gecombineerd met witte vlakken geven een aangenaam gevoel, na een tijdje zelf iets feestelijks. 

    Achterin hebben de enkele bedden dikke matrassen die op een drager met bordveren rusten. In plaats van de klassieke uitvoering met deuren of een opklappend paneel onder de voeteinden heeft de fabrikant hier uittrekbare kasten gemonteerd. Zo kan men beter en gemakkelijker bij de inhoud. Wel moeten de treden naar de bedden ingeschoven worden om de kasten te kunnen uitschuiven. Aan het hoofdeinde zijn draaibare leeslampen en een geïntegreerd USB stopcontact. In zulk een grote integrale is natuurlijk veel plaats in de badkamer. De wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Boven het wastafeltje zijn drie spiegelkasten, onderaan een met een houten deur. Aan de zijkant hebben we een handdoekdroger en links en rechts kapstokken. Aan de overkant is een afzonderlijke douchecel met echte glazen deuren. In deze indeling storen de noodzakelijke wielkasten niet. Een stahoogte van 1,96 m is maar nip voor veel bewoners.  In de woonkamer is de stahoogte 2,03 m hoog. Een pronkstuk is de sierlijk uitgevoerde keuken. Twee kookvuren aan de ondiepe zijde in de brede kant is de vierkante spoelbak met een serieuze waterkraan. Tussenin blijft een ruim werkoppervlak over een geïntegreerd vuilbakje kon er ook nog tussen. Tegenover de keuken is een apothekerskast met de snel bereikbare gasafsluiters. De compressor koelkast heeft links en rechts  opendraaiende deuren, zeer handig. Zoals men immer van Frankia mag verwachten zijn er technische snufjes. Dat ziet men aan de praktisch geïnstalleerde elektriciteit in de garage. De uittrekbare kabeltrommel vooral de langs buiten uittrekbare reserve wc cassette.  In een langs buiten bereikbare koffer kan men water bijvullen en het vuilwater aflaten. Typisch voor Frankia zijn de 2 garagedeuren aan de zijkant en de grote klep in het achterfront.

    Het comfort in de wagen, de technische zaken die andere merken niet hebben brengen natuurlijk wat meer gewicht aan boord. Afhankelijk van de toebehoren ligt het gewicht van de F-Line I 740 GD rond de 3.470 kg. Dan blijft er nog ruim 1000 kg over voor bagage en personen.  De 180 paardjes onder de motorkap zullen zich niet erg storen aan 100 kg meer of minder.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Fiat Ducato met laag AL-KO chassis

    Motor 2,2 l Turbo diesel 140 pk   (180 pk  optie)

             6 versnellingen (automaat 9 versnellingen ) optie

    Rijklaar gewicht  3.740 kg ( afhankelijk van de toebehoren)

    L X B X H    7,54 x 2,3 x 3,11 m

    Stahoogte   2,03 m

    Alde  vloeistofverwarming.

    02-06-2022 om 20:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-06-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zwaarder de auto

    Hoe zwaarder de auto, hoe meer kans op overlijden voor de kwetsbare weggebruikers
    Voor de eerste keer is het risico berekend

    Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram. Het risico op ernstige verwondingen ligt 10% hoger als de kwetsbare weggebruikers aangereden worden door een voertuig van 200 PK in vergelijking met een model met 120 PK. Dat zijn de resultaten van een nieuwe studie van Vias institute. Voor het eerst werden daarbij de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven voertuigen. Het doel was om de karakteristieken van voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers.

    Voor deze grote studie werden alle ongevallen tussen 2017 en 2020 geanalyseerd. Het doel was om de link na te gaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Daarnaast werd ook bekeken of andere karakteristieken zoals de leeftijd van de betrokken personen of de lichtomstandigheden een rol spelen.
     
    Intrinsieke karakteristieken van het voertuig
    Het gewicht van het voertuig is doorslaggevende factor
    Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.
     
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    Massa van het voertuig

    + 135kg

    + 405 kg

    + 575 kg

    + 985kg

    Risico

    + 10%

    + 33%

    + 50%

    + 100%

    Tussen 2000 en 2020 is het gemiddelde gewicht van een voertuig met ongeveer 140 kilogram toegenomen tot ongeveer 1400 kilogram. Zo blijkt uit cijfers van ADEME, l’Agence de la Transition Ecologique. Dat betekent dat wanneer vandaag een voetganger of fietser wordt aangereden door een wagen, die gemiddeld 10% meer risico loopt om te sterven dan 20 jaar geleden, mocht er sindsdien geen verdere vooruitgang zijn op het vlak van de actieve/passieve veiligheid van personenauto's voor kwetsbare weggebruikers.

    De leeftijd en het vermogen van het voertuig hebben ook een impact
    De leeftijd en het vermogen zijn twee andere voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden. Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 PK, stijgt het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een voertuig van 120 PK.
     
    Het risico op ernstige verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    De leeftijd van het voertuig

    + 5 jaar

    Risico

    + 4%

    Het vermogen

    + 80 PK

    Risico

    + 10%

    Externe factoren
    De leeftijd van de bestuurder en de leeftijd van de kwetsbare weggebruiker
    De gemiddelde leeftijd van een autobestuurder die betrokken is in een ongeval is 45 jaar. Die van een kwetsbare weggebruiker is 37 jaar. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt. Zo daalt het risico om te overlijden voor een voetganger of tweewieler met 12% als de bestuurder 30 jaar is in vergelijking met een aanrijding door een bestuurder van 20 jaar.
    Voor de kwetsbare weggebruiker geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden. Het risico is dubbel zo hoog voor iemand van 57 jaar dan voor iemand van 37 jaar.  
     
    Motorijders/fietsers
    Bij een aanrijding door een wagen is het risico om te overlijden 126% groter voor een motorrijder dan voor een fietser.
     
    Snelheidslimieten
    Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Het risico is 30 keer groter in een zone met een maximale snelheid van 90 km/u ten opzichte van een zone 30.
     
    Lichtomstandigheden
    Het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt. Dat komt wellicht omdat de bestuurder in het donker pas later de kwetsbare weggebruiker opmerkt en daardoor aan een hogere snelheid een aanrijding heeft, dan wanneer het licht is.

    Vormen van aanrijding
    Het risico om te sterven voor een gemotoriseerde tweewieler is 3 tot 4 keer zo groot bij een frontale botsing met een voertuig in vergelijking met een flank-tegen-flank botsing.
     
    Conclusie
    Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds zwaarder wordende gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren.

    Meer info VIAS

    02-06-2022 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelheidsrecords met een caravan.

    Record snelheden met een caravan.

    1969     201.6 km/u  bereikt door Rolf Stommelen met een race wagen formule 2 en een Eifelland caravan op de Nürenburgring.

    1980      201,7 km/u bereikt door Rolin Hamilton met een wedstrijd versie Aston Martin in Engeland.

    1991       204,02 km/u bereikt door Charlie Kovacs met een getuinde  Ford EA Falcon en een Roadstar Caravan  op de Mangalde vliegplein in Australië

    2002       174 km/u  bereikt door Eugene Herbert met een serie Mercedes M 500 en een Jurgens Fleetline caravan ook in Australië

    2002         166 km/u bereikt door Eugene Herbert met een BMW 330 dieselmotor ook in Australië.

    2002         205,7 km/u bereikt met een serie Dodge Viper en een Engelse caravan.

    2003         223,881 km/u bereikt door Eugene Herbert met een serie Mercedes S klasse en een Jurgens Fleetline caravan in Zuid Afrika.

    2004         206,55 km/u bereikt door Harald Müller met een getuinde  Porsche Cayenne en een Tab XL  caravan in Duitsland.

    28-05-2022 om 20:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoog op de berg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    28-05-2022 om 20:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersovertredingen

    België moet zijn systeem verbeteren om

    verkeersovertredingen op te volgen
    Sommige recidivisten glippen tussen de mazen van het net

    België hinkt achterop wat betreft het opvolgen en bestraffen van verkeersovertredingen die niet ernstig genoeg zijn om de overtreder voor de rechtbank te brengen. Bestuurders kunnen dus zoveel boetes verzamelen als hun financiën toelaten. Het rijbewijs met punten is een manier om adequaat deze overtredingen op te volgen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Vias institute dat overgemaakt werd aan de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Vias is voorstander van een systeem dat automatisch werkt bij herhaalde lichte overtredingen tot een bepaald niveau. Als de bestuurder vanaf die grens nog in de fout gaat, zou het gerecht moeten oordelen.

    Met een mortaliteitsgraad van 56 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2019 doet België het slechter dan het Europese gemiddelde (51). De cijfers in onze buurlanden zijn beter, dat geldt zeker voor Nederland met 34 verkeersdoden per miljoen inwoners), Duitsland met 37 verkeersdoden per miljoen inwoners en Luxemburg met 36 verkeersdoden per miljoen inwoners. Ook Frankrijk doet met 50 verkeersdoden per miljoen inwoners beter dan ons land. De mortaliteit in ons land is op 15 jaar tijd bijna gehalveerd, maar op Europees niveau is onze positie verzwakt van de 17de plaats in 2005 naar de 20ste plaats in 2019.
     
    Studie in twee delen
    Op vraag van het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft Vias een nieuwe tweedelige studie uitgevoerd over het rijbewijs met punten. In het eerste deel wordt het Belgische systeem om verkeersrecidivisten aan te pakken vergeleken met andere Europese landen. De karakteristieken van een rijbewijs met punten, het beheer van de overtredingen, de educatieve straffen en het algemene niveau van optreden tegen overtredingen werden bekeken.
    Het tweede deel van de studie is gericht op het optimaliseren van sancties tegen recidivisten en legt de nadruk meer op zogenaamde lichte overtredingen. De Belgische situatie is op dat vlak vergeleken met 6 andere Europese landen.
     
    België loopt achter op het vlak van aanpak van recidive
    De hoofdconclusie is dat België achterophinkt als het gaat over opvolgen en straffen van zogenaamde lichte verkeersovertredingen. Dat zijn dan de overtredingen waarvoor overtreders niet rechtstreeks voor de rechtbank moeten verschijnen: snelheidsovertredingen waarbij de overtreder op de autosnelweg minder dan 160 km/u reed of minder dan 80 km/u binnen de bebouwde kom, rijden onder invloed met een alcoholgehalte tussen de 0,5 en 0,8 pro mille, het gebruik van de gsm achter het stuur of rijden zonder gordel. Het zijn allemaal overtredingen die meestal met een boete afgehandeld worden, zonder rekening te houden met eerdere veroordelingen.
     
    Met stagnerende verkeersveiligheidscijfers kunnen we als maatschappij niet tolereren dat bestuurders ongestraft bepaalde overtredingen kunnen blijven begaan. Niet gepast reageren op zogenaamde lichte overtredingen kan een negatieve impact hebben op de sociale norm rond verkeersveiligheid.  Al deze overtredingen brengen ook een verhoogd risico op ongevallen met zich mee, zeker als ze zich herhaaldelijk voordoen. De link tussen recidiveren en een verhoogde ongevalsbetrokkenheid is al verschillende keren aangetoond. Het is dus nodig om herhaalde overtredingen systematisch op te volgen.  
     
    Naar een semi-geautomatiseerd rijbewijs met punten
    Het rijbewijs met punten is een manier om deze herhaalde overtredingen op te volgen. Indien deze lichte herhaalde overtredingen systematisch opgevolgd worden, moeten er ook automatisch maatregelen aan gekoppeld worden: rehabilitatiemaatregelen, verval van het recht tot sturen, evaluatie van de rijgeschiktheid etc.
     
    Voor Vias institute lijkt de combinatie van een automatisch systeem gekoppeld aan een gerechtelijk beoordeling vanaf een bepaalde drempel aan overtredingen en/of punten het meest geschikt in de huidige Belgische context.
    Het gaat dan over een compromis tussen het snel opvolgen van relatief lichte overtredingen en ernstige feiten gedetailleerd onder de loep te nemen.
     
    Wanneer er meer en ernstigere overtredingen worden gepleegd, neemt de mate van automatisering af en neemt de mate van personalisering toe. Deze gecombineerde aanpak maakt gerichte en gepersonaliseerde maatregelen mogelijk zoals tussentijdse waarschuwingen en andere educatieve maatregelen, vooraleer over te gaan naar zwaardere straffen. Een gecombineerd systeem biedt dus veel mogelijkheden, zowel op het vlak van educatie als op het vlak van sancties. Een soortgelijke ‘hybride’ aanpak bestaat al in Groot-Brittanië.
     
    Een belangrijke vereiste is dat alle verkeersovertredingen gelinkt aan een persoonlijk rijbewijsdossier in één unieke up-to-date database opgeslagen en geconsulteerd kunnen worden.
    Het is daarom nodig om te investeren in de IT-infrastructuur en het gegevensbeheer.
     
    Conclusie
    België heeft een achterstand op het vlak van maatregelen voor herhaaldelijke lichtere overtredingen. Vias institute is voorstander van een systeem dat grotendeels automatisch werkt voor het bestraffen van herhaalde lichtere overtredingen, maar pleit ervoor om de bestraffing vanaf een bepaalde limiet toe te vertrouwen aan het gerecht. Vias institute beveelt dus aan om een gecombineerd puntensysteem zo snel mogelijk in te voeren.

    25-05-2022 om 20:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-05-2022 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeren op het fietspad mag niet

     

    1 op de 5 Belgen parkeert zich soms op het fietspad
    1 op de 10 neemt soms een parkeerplaats voor personen met een handicap in

     

    De barometer van de Fondation Vinci Autoroutes vergelijkt elk jaar in 11 Europese landen de frequentie van gevaarlijk verkeersgedrag. Dit jaar werden voor het eerst vragen gesteld over parkeren. 21% van de Belgische bestuurders geeft toe ooit wel eens te parkeren op het fietspad. België staat daarmee op een weinig benijdenswaardige tweede plaats van dit ongepast gedrag. 10% van de Belgische bestuurders parkeert zich zelfs af en toe op een parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze vormen van fout parkeren brengen uiteraard de gebruikers in gevaar die deze voorziene ruimte nodig hebben. Ook het gebruik van de claxon om je ergernis te tonen zit in de lift. Op Europees niveau staan de Belgische bestuurders op de 3de plaats.

    Elk jaar bevraagt Fondation Vinci Autoroutes een representatief staal van bestuurders in 11 Europese landen over hun gevaarlijk en ongepast verkeersgedrag. 

    Gevaarlijke gedragingen
    1 Belg op de 5 parkeert zich op het fietspad
    Op de vraag: ‘Gebeurt het wel eens dat je je wagen parkeert op het fietspad?’, geeft meer dan 1 op de 5 Belgische bestuurders (21%) toe dit gedrag wel eens te stellen. Dit komt in België vaker voor dan gemiddeld in Europese landen (17%). Enkel in Nederland (23%) komt dit gedrag nog vaker voor. Het is in een inbreuk van de tweede graad (116 euro) waarmee je niet alleen de fietsers hindert, maar ze ook in gevaar brengt.
     
    1 op de 10 Belgen (10%) geeft toe zich af en toe te parkeren op een parkeerplaats voor personen met een handicap. Ook dat is natuurlijk ongepast gedrag en een inbreuk van de tweede graad. Deze parkeerplaatsen zijn breder zodat de betrokken personen veilig hun voertuig kunnen verlaten. Deze plaatsen onterecht bezetten, kan hen dus ook in gevaar brengen als ze zich daardoor op een ‘gewone’ plaats moeten parkeren.
     
    Richtingaanwijzer wordt vaker vergeten.
    Bij de gevaarlijke gedragingen valt op dat de richtingaanwijzer niet gebruiken steeds vaker gebeurt. 55% (+5% in vergelijking met vorig jaar) geeft toe dat ze hem ‘vergeten’ te gebruiken wanneer ze iemand inhalen of van richting veranderen. Hetzelfde geldt voor door het oranje licht rijden of een licht dat net op rood springt: 65% zegt dat af en toe te doen (+3%).
    De Belg blijft Europees kampioen in het niet-vertragen aan wegenwerken (63% ten opzichte van 54% gemiddeld in Europa). Ook al zien we een lichte daling (-4%) ten opzichte van vorig jaar.

    Prevalentie van gevaarlijk gedrag

     

    België

    Europees gemiddelde

    Stoppen of parkeren op een fietspad

    21%

    17%

    Stoppen of parkeren op een parkeerplaats voor personen met een handicap

    10%

    12%

    Door het oranje licht rijden of een licht dat net op rood is gesprongen

    65%

    65%

    Vergeten je richtingaanwijzer te gebruiken bij het inhalen of wanneer je van richting verandert.

    55%

    53%

    Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken

    63%

    54%

     
    Ongepast gedrag
    De Belg claxonneert vaak!
    De enquête peilde ook naar ander ongepast gedrag. Het gedrag waar de meeste evolutie in zit is het gebruik van de claxon wanneer een bestuurder zich enerveert. 56% van de Belgische bestuurders zegt dit te doen ten opzichte van 50% op Europees niveau. Enkel de Spaanse en Griekse chauffeurs doen het nog vaker (63%). 35% van de Belgische bestuurders haalt ook nog steeds in via rechts op de autosnelweg. Slechts 47% van de Belgen voelt zich trouwens kalm achter het stuur. Dat is het laagste percentage van alle landen.

    Prevalentie van ongepast gedrag.

     

    België

    Europees gemiddelde

    Toeteren naar bestuurders die je enerveren

    56%

    50%

    Rechts inhalen op de autosnelweg

    35%

    34%

    Een andere bestuurder beledigen

    51%

    52%

     
    Conclusie
    De wegcode is een geheel van regels die ervoor moeten zorgen dat alle weggebruikers zich veilig kunnen verplaatsen. Je parkeren op het fietspad of op een plaats voor personen met een handicap, al is het ‘maar’ voor 2 minuten, is niet alleen ongepast gedrag, maar brengt ook de andere weggebruikers in gevaar. De weg is een ruimte om te delen, niet om te monopoliseren. Respect, hoffelijkheid en empathie zijn dan ook van essentieel belang om het samenleven tussen het toenemende aantal gebruikers op onze wegen te verbeteren.
     
    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Voetgangers, fietsen, openbaar vervoer, auto's,... iedereen moet zijn plaats op de weg vinden. De Vincibarometer toont duidelijk aan dat de gewoonten van sommige Belgen nog moeten evolueren in de richting van een betere gedeelde ruimte en veiligheid voor iedereen. Parkeren op een fietspad of een parkeerplaats voor personen met een handicap, vergeten een richtingaanwijzer te gebruiken, rechts inhalen, vloeken of toeteren, enz. zijn allemaal ongepaste handelingen die we uit ons verkeer moeten bannen. Dit kan als we iedereen bewuster maken en meer verantwoordelijkheid laten opnemen. De openbare ruimte is van iedereen. Niemand is de koning. Veiligheid en respect voor iedereen moeten de norm zijn.”

     

     





     

    24-05-2022 om 17:11 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergane glorie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-05-2022 om 19:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garantie tegen roestvorming

    Stuurcabines voor kampeerauto’s

    Wist u dat

    Mercedes – Benz Sprinter

    2 jaar garantie geeft op roestvorming

    Iveco Daily

    6 jaar garantie geeft op roestvorming

    Renault Master en Trafic

    6/12 jaar garantie  geeft op roestvorming

    MAM TGE

    12 jaar garantie  geeft op roestvorming

    Ford Transit

    12 jaar garantie geeft op roestvorming

    19-05-2022 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Globebus T6 van Dethleffs

    Dethleffs Globebus T6

    Net zoals bij de caravans worden bij de kampeerauto’s er wat smallere gebouwd. Meestal in een halfintegrale versie met enkele bedden en geschikt voor een koppel zo heeft Dethleffs de Globebus T6 op wielen gezet.

    Achterin 2 enkele bedden boven de garage. Vooraan de zitgroep achter de cabinezetels, tussen bed en zitgroep is het sanitair, aan de overkant zijn de keuken en de kleerkast. Daartussen is een samenvouwende deur die de slaapkamer van het woongedeelte afsluit.

     Heel het interieur is knap samengebracht in de 2,20 m brede halfintegrale wagen. Wie voor de landwegen, dorpen of stadjes kiest prijst deze wat smallere zwerfauto. Heeft men er nog een 160 pk sterke turbo diesel laten inleggen kan de pret niet meer op. Standaard is de halfintegrale T6 ingericht voor 2 personen al zijn er wel 4 zitplaatsen met veiligheidsgordels, om te slapen zijn er slechts 2 volwaardige slaapplaatsen. Er kan van de zitgroep een noodbed worden gemaakt, daar moet men extra voor betalen.

    Voor de Globus T6 gebruikt de fabrikant uit Isny het Fiat Ducato basisvoertuig met het origineel verlaagde chassis. Voor de bodem gebruikt men 49 mm dikke sandwichpaneel.  Zijwanden en achterfront zijn 49 mm dik met hagelbestendige polyesterplaat aan de buitenkant. Het dak is 1 mmm dikker en heeft dezelfde beschermende buitenbekleding als de zijwanden. Voor de isolatie gebruikt men Styropor.

    De garage met twee deuren rust op verlengstukken aan het chassis. Een goed punt is de 0,65 m brede buitendeur met een venster en centrale vergrendeling. Nog een tweede goed punt is de uit verschillende bestaande achterbumper met geïntegreerde lichten. Bij kleine beschadigingen hoeft men niet heel de dure bumper te vervangen.

    Het meubilair met houtdecor zit stevig in mekaar.  Uitstekende delen zijn wat afgerond. De deurtjes van de bovenkasten zijn vlak en in wit uitgevoerd, een mooi contrast met het houtdecor. Een donkere grijze band op de deurtjes verhoogd nog het effect. De deurtjes hangen iets door onder de bovenkasten en vervangen alzo handgrepen. Bovendien hebben ze zelfsluitende sloten. Onder de voeteinden van de bedden zijn redelijk grote kasten. Tussen de enkele bedden is een uittrekbare bodem, bij middel van een smalle matras er tussen te leggen heeft men één groot bed. Wie nog wat wil lezen voor het slapen beschikt over een leeslamp boven het hoofdeinde.

    In heel het interieur is voldoende licht, sfeerverlichting echter is niet in de prijs begrepen. Een Truma C6 houdt het interieur aangenaam warm gedurende koude dagen. Zijn er slechts twee bedden voor de bewoners voorzien, is de zitgroep geschikt om met nog twee bezoekers rond de tafel een gezellige avond te beleven.. voor 2 zwervers is er dus ruimschoots plaats. Dikke rugkussens, in de hoogte verstelbare kopsteunen met veiligheidsgordels alles is aanwezig om zelfs tijdens het rijden comfortabel te zitten. De tafel op één poot is groot genoeg om uitgebreid te eten. De poot kan men indrukken ingeval men de zitgroep tot noodbed wil omvormen. Daarbij kan je de al even comfortabele cabinezetel naar de tafel draaien. In de zitbank is een 104 l verswatertank geborgen. Achterin boven de garage zijn bijna 2 m lange bedden groot genoeg voor de doorsnee gebruikers. De 15 cm dikke koudschuim matrassen gedragen door lattenbodems waarborgen een aangenaam slaapcomfort. Trekt men een lade uit tussen beide bedden kan men die opvullen met een daarvoor gemaakt matrasje en bekomt men een groot bed. Met een afzonderlijk laddertje geraakt men in het bed. Een stel LED spots onder de bovenkasten zijn de enige lichtbronnen in de slaapkamer.

    Keuken

    De keuken ziet er echt vierkantig uit. De bovenkast met haar witte deuren  onderbroken door een grijze band past er mooi bij. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking. Ernaast een ronde spoelbak. Omdat er niet veel werkoppervlakte over blijft heeft men aan de zijkant en opklapblad als bijkomend werkblad. Onderaan zijn zelfsluitende kastdeuren en laden, inhoudelijk groot genoeg voor het keukengerief voor twee bewoners. Voor de koeling van drank en voeding is een 142 l absorptiekoelkast geplaatst. De deur van de natte cel tegenover de keuken ziet er stevig uit en sluit goed, langs een venster in de wand worden dampen afgevoerd. Aan een rond wasbakje bij het venster kan men zich wassen douchen gebeurt in een afsluitbare cel  met 2 aflopen in de douchebak. In een paar kastjes is plaats voor toilet gerief. Blijft nog de wc die niettegenstaande de badkamer compact is gebruiksvriendelijk opgesteld is.

    Samen gevat

    Met de smalle Globebus T6 van Dethleffs op Fiat Ducato brengt de fabrikant uit Isny een kampeerauto op de markt die zeker in de smaak zal vallen. Hij is vooral ontworpen voor een koppel dat zich in de T6 behaaglijk zal voelen zowel bij koude dagen als in warme streken. Zoals gewoonlijk bij Duitse zwerfauto’s zijn er pakketten ter beschikking om het comfort of de luxe te verhogen.

    Meer info www.dethleffs.com

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: de nieuwste Fiat Ducato

    L X B X H  6,98 x 2,2 x 2,81 m

    Leeg gewicht 2.762 kg

    MTM  3.500 kg

    Bedden 1,97 x 0,8 m    1,95 x 0,75 m

    18-05-2022 om 20:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pulse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-05-2022 om 19:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eura Mobil op Mercedes

    EuraMobil op Mercedes Sprinter.

    EuraMobil biedt zijn succesnummer de Profila nu ook aan op Mercedes-Benz Sprinter met verlaagd chassis.

    Zoals meer fabrikanten gebruikt EuraMobil het Mercedes basisvoertuig voor enkele van zijn modellen. In de toekomst zal de Profila naast de 9 modellenportfolio op Fiat Ducato chassis en 140 pk motor ook beschikbaar zijn op een Mercedes Sprinter basisvoortuig.

    Het koetswerk heeft hagelbestendige polyester buitenbeplating en houtvrijestructuur. Dak en wanden zijn 3 cm dik de bodem is 8 mm dikker. De kloeke buitendeur heeft een venster en wordt met centrale vergrendeling gesloten. Ze hebben 10 jaar waterdichtheid garantie. Eén van de snufjes is de elektrisch bediende afvalwaterkraan, of wel is er in de verlaagde garage een geïsoleerde afvalwaterkraan. Deze details zullen zeker klanten aanspreken die zich oriënteren op een integrale maar een halfintegrale zoekt met compacte afmetingen.

    De moderne elegante  meubelen versterkt met aluminium profielen zoals bekend bij EuraMobil en de sfeervolle verlichting zullen mogelijke klanten een aantrekkelijk interieur vinden.

    Om te beginnen lanceert de fabrikant uit Sprendlingen twee 7,12 m lange types welke meestal in de smaak van de klanten vallen. De Profila T676 EB en de 696 EB hebben 0,8 m brede en verhoogde enkele bedden achterin boven de 1,25 m hoge garage waar gemakkelijk fietsen in worden mee gevoerd. Om de bergvakken onder de bedden beter te kunnen laden kan men de lattenbodem omhoog stellen. Terwijl in de Profila T696 EB de grote speciaal gevormde keuken centraal langs de buitendeur staat is in de T676 EB een klassiek gevormde keuken en wat compacter achter de zitgroep geplaatst. In de badkamer zien we een zwenkbaar waskommetje, een draaibaar wc en een ronde douchecabine. In de zitbank met een comfortabele tweepersoons zitbank en nog een enkele bank naast de buitendeur kan men met z’n vieren gezellig rond de tafel met één poot zitten. Een groot panoramisch dakluik zorgt voor voldoende licht en ventilatie. Tenslotte valt het licht en modern uitgevoerd mobilair best mee. Het vakantie gevoel is niet ver weg.

    Zoals men mag verwachten van dergelijke zwerfauto’s een rijkelijke uitrusting aan boord. Men mag verwachten dat de Profila’s op Mercedes Sprinter een kleine 7.000 euro meer zullen kosten dan zijn broers op Fiat Ducato.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Merceds Sprinter met AL-KO verlaagd chassis

    Motor Turbo diesel 140 pk

    L X B X H   7,12 x 2,32 x 2,92 m

    2 enkele bedden van 1,95 x 0,8 m

    MTM    3.500 kg

    Meer info www.euramobil.de















    16-05-2022 om 22:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.600 jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-05-2022 om 22:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel pedelecs op de weg

    April 2022, een recordmaand voor de speed pedelec

    Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen vanaf maart in een soort stroomversnelling terecht. De voorbije maand april werden 1.694 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 34,6% meer dan vorig jaar, toen er 1.259 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.

    Dankzij deze uitstekende maand april zien de  cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Vorige maand nog -2,7% achterstand en nu plots +8,4% beter dan in 2021. Deze eerste vier maanden noteerden we maar liefst 4.560 nieuwe inschrijvingen vs. 4.205 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers:  Niettegenstaande de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we toch dat april 2022 een bijzonder sterke maand werd voor de verkoop van speed pedelecs. Traditioneel wachten veel kandidaat kopers op het betere weer in het voorjaar om hun verkoop te realiseren. De eerste vier maanden van 2022 waren trouwens erg positief voor de speed pedelec. Vooral dankzij de sterke maand april maakte de markt een inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers +8,4% hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 52,3% van het totale aantal uit, of 9,8 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”.

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:  De uitblijvende beslissing inzake een mogelijke btw-verlaging op fietsen, zorgde ervoor dat bestellingen en leveringen van fietsen werden uitgesteld. Op 1 april besliste de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, wat een geruststellend effect had op de markt. Particulieren en bedrijven vonden opnieuw hun weg naar de fietshandelaar en ook de aangekondigde maatregelen om het fietsgebruik in woon-werkverkeer nog meer te ondersteunen, misten hun effect niet en zorgde voor een exponentiële stijging van de speed pedelec inschrijvingen in april 2022”.

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Apr)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen in het deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 2.383 stuks (52,3%) waren privéaankopen.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 1.633 stuks of 35,8% van de markt. Een stijging van +15,2%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen (-11,8%). 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, evenals de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,3% voor zijn rekening met  4.345 stuks , terwijl Brussel (102 stuks) en heel Wallonië (113 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling:  Oost-Vlaanderen – met een totaal van 1.125 inschrijvingen – blijft koploper voor de provincie Antwerpen (1.038 stuks), nochtans lang de bakermat van de pedelecs.  Ook Vlaams-Brabant (988 ex., +74%) zit in de lift.  Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (531 ex., +61%) en Limburg (663 ex., +43%).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

    Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”  

    Toch zien we na april ook aan Waalse kant enkel nog groeiende cijfers: Luik (+89%), Waals-Brabant (+19%), Henegouwen (+ 26%) en Namen (+171%) . Enkel in de provincie Luxemburg (-20%) blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vier maanden 102 nieuwe speed pedelecs in, toch ook een groei van +50%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.

    16-05-2022 om 13:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Dethleffs

    Een kampeerauto voor beginners.

    In periodes van reisbeperkingen voor hotels en pensions ontdekken steeds meer mensen kamperen als aantrekkelijke reisoptie. Beginnende kampeerders en mensen die de overstap maken naar kamperen vinden bij Dethleffs meteen een alternatief: een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, de Dethleffs Just Go. Het nieuwe model op basis van de Ford Transit gaat vanaf eind juni 2022 bij de Dethleffs-dealers in première.

    Het stijgend aantal registraties van campers weerspiegelt het aantal kampeerders dat voor het eerst reizen met een camper ontdekt. Maar net voor starters is de keuze van het juiste model en van aangepaste uitrusting vaak moeilijk. Dethleffs komt nu tegemoet aan de vraag naar een voordelige en tegelijk reisklare camper met een nieuwe, betaalbare serie en biedt vanaf eind juni 2022 de nieuwe Dethleffs-serie Just Go.

    De halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, zowel voor de basisvariant met omvangrijke basisuitrusting als in de uitgebreide variant met Comfortpakket. Als basisvoertuig gaat Dethleffs bij de Just Go voor de Ford Transit. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat o.a. cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare, in hoogte en helling instelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.

    Dynamisch buitendesign van de Dethleffs modeljaar 2022

    Zoals de naam al doet vermoeden, is de Just Go afgeleid van de populaire Dethleffs-camperserie voor starters Just – met enkele kenmerkende verschillen. De Just Go krijgt een nieuwe kap boven de cabine, die past bij de cabine van het basisvoertuig Ford Transit. Het design van de zijkant met de voor Dethleffs kenmerkende, dynamisch golvende lijn onder de ramen, doet onmiskenbaar denken aan de actuele serie Just. De achterkant van de Just Go wordt echter gesierd door een nieuw ontworpen, mooie achterbumper, die optisch doet denken aan de bumper van de nieuwe Premium-integraal Dethleffs XL I. Zo past de buitenkant van de Dethleffs Just Go draadloos in het design van het modeljaar 2022 bij Dethleffs.

    Drie indelingen op de markt

    De halfintegraal Just Go wordt in juni 2022 op de markt gebracht met drie indelingen en twee uitvoeringsvarianten. De korte T 6815 EB beschikt over eenpersoonsbedden achterin en een L-vormige keuken in het midden, tegenover de badkamer. Hierbij is optioneel een vijfde zitplaats mogelijk. De langere T 7055 is beschikbaar in een versie met eenpersoonsbedden (T 7055 EB) of met een in hoogte verstelbaar, centraal queensbed achterin (T 7055 DBL). Beide lange modellen pronken bovendien met een ruime badkamer met afzonderlijke douche, die van de woonruimte gescheiden kan worden.

    In de basisstructuur van het interieur is de overeenkomst met het zustermodel Just goed zichtbaar, maar de Just Go combineert lichte, houten meubels met fijn gestructureerde wanden in grijs vilt-optiek en trendy donkergrijze bovenkastkleppen, greeploos en met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend textiel, het laatste voorbehouden als deel van het Comfortpakket.

    De zitgroep is bij de modellen met eenpersoonsbed T 6815 EB en T 7055 EB in de basisuitrusting uitgevoerd als halve dinette met tafel aan de wand. In de uitvoeringsvariant met Comfortpakket bevatten beide modellen een L-zitgroep met vrijstaande tafel. Het model T 7055 DBL met tweepersoonsbed beschikt over een zitbank langs beide zijwanden en tussenin een vrijstaande tafel.

    Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze

    Om voor starters de keuze te vereenvoudigen, biedt Dethleffs voor de nieuwe Just Go slechts een overzichtelijk aantal opties. De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijv. al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en matrassen van 150 mm dik op vast ingebouwde bedden. In de indeling T 7055 DBL behoort zelfs het in hoogte verstelbare queensbed tot de standaarduitvoering. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipvloer en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.

    De uitvoeringsvariant Comfort voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplampassistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine en een raam in de toegangsdeur, een hef-kanteldakluik van 70 cm lang boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed en een tweede garageluik. Het Comfortpakket omvat ook de indirecte verlichting Light Moments. 

    Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Just Go een absolute specialist tijdens de winter, die ook in ijskoude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest.

    Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 118 kW (160 pk), automatische versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming, zonnepaneel of een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep.

    De voertuigen zijn naar verwachting eind juni 2022 te zien bij de dealer. 

    Over Dethleffs

    “Niet zonder mijn familie!” besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog ‘woonauto’ noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange dienstreizen bij zich wilde hebben. Het begrip ‘vrije tijd’ kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs-caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto’s wijdde. 

    De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van series, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats Isny im Allgäu. Door zijn engagement als ‘vriend van het gezin’ blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. 

    In Isny worden naast campers en caravans van het merk Dethleffs onder andere ook camper vans en urban campers voor de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.

    . Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.











    15-05-2022 om 20:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met caravan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-05-2022 om 20:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!