De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
Thibault en Julie worden groter... juni 2008
Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
Thibault en Julie in het ballenbad!
Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
03 april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
Een Betere Wereld
Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
07-03-2021
De Zuid-Willemsvaart 21
KLIK op de FOTO
De beroemde brief over de "beloning" die de Lanklaarse burgemeesterT. Severijnsgaf aan de Franse ingenieur Delberque en... waardoor Lanklaar een "pont" kreeg. Omdat onze blogbezoek(st)ers graag puzzelen : vandaag het originele document... in een volgende bijdrage gaan we in op de vertaling !!!
Het is een mooie uitvaartplechtigheid geweest vandaag - zaterdag - en zoals steeds gaat het leven verder: in de volgende bijdrage zullen we ingaan op de historie van de "brug" (pont) in Lanklaar : de Lanklaarse burgemeester slaagt erin een brug te krijgen door de Franse ingenieur een "presentje" te bezorgen : kippen, patrijzen en een haas !
We zullen het klad dat de burgemeester in zijn gemeenteboek opschreef tonen ! Een "presentje"... en wat is "omkopen" eigenlijk: vanaf welke som??? Of ???
Een interessant probleem dat ik soms voorlegde aan mijn leerlingen: ook dat voorbeeld vertellen we nog wel !!! Ik ben eens benieuwd hoe onze blogbezoek(st)ers zouden reageren !
Vandaag , vrijdag , hebben we alles even "on hold" geplaatst en heel veel orgel gespeeld om op zaterdag de uitvaart van Jos te verzorgen bij Papillon in Maasmechelen...
Onze oprechte deelneming aan de familie en... hopelijk kunnen we met gevoelvol gespeelde muziek een beetje troost brengen !
Zoals aangekondigd ga ik even in op het document uit 1808. De burgemeester (le maire) van Lanklaar (Lanclaer) heeft geprobeerd om een wijziging te verkrijgen van het tracé van de vaart. Op 10 september schreef hij en op 12 november wordt een antwoord verzonden. Je zou zeggen dat ze even de tijd genomen hebben om een genuanceerd antwoord te formuleren... maar het is heel stellig. Hier de vertaling: (we blijven zo dicht mogelijk bij de Franstalige tekst):
Ik heb mijnheer uw brief van 10 september ontvangen door welke u de opmerkingen herhaalt die vermeld staan in uw vorige twee brieven met betrekking tot de onregelmatigheid van het tracé van de bevaarbare vaart ; die soorten werken (- die uitgevoerd worden -) behoren uitsluitend toe, aan de bevoegdheden van de ingenieurs die de regering daarmee belast heeft; ik denk dat de ingenieurs die aangesteld zijn aan het Noordkanaal goede redenen hebben om dat kanaal die of die richting te geven: men moet die redenen kennen om ze te kunnen appreciëren; de ingenieurs moeten alleen maar rekenschap geven aan de regering.
Ik heb de eer u te groeten.
Roggieri
Duidelijk... maar dat is zonder de Lanklaarse burgemeester gerekend ! Die gaat de Franse ingenieur "bewerken" !!!
KLIK op de FOTO : een uniek document dat ons veel kan leren over de Franse Periode in ons Departement van de Nedermaas !
De burgemeester (le maire) van Lanklaer (Lanclaer) heeft de ganzenveer ter hand genomen om te pleiten voor een "ander" tracé van de vaart want die gaat zijn dorp doorsnijden met alle gevolgen vandien. Hij - en vermoedelijk ook een aantal collega's - krijgen prompt antwoord. We kijken naar het document !
Het officiële document wordt toegestuurd vanuit Maestricht , "Préfecture du Département de la Meuse Inférieure" , op 12 november 1808. Het is ondertekend door Roggieri , prefect van het Departement van de Nedermaas. En... om zijn titel nog kracht bij te zetten staat er duidelijk vermeld dat hij "Membre de la Légion d'Honneur" is !
Jean-Baptiste ROGGIERI werd geboren in het prachtige Italiaanse kustplaatsje Diano Marina , in de omgeving van Genua. Hij heeft een uitgebreide politieke carrière doorlopen : hij was onder andere gevolmachtigd minister en senator van de Ligurische Republiek, prefect van het Franse departement van de Apennijnen in Sarzana, prefect van Nedermaas in Maastricht en prefect van Gard in Nîmes.
In een volgend item gaan we verder in op de tekst van het document !
Waar hebben we het nog gehoord? De fondsen waren spoedig uitgeput en... de belastingontvangers kregen de opdracht om op al de belastingen die zij in het betrokken gebied inden , 4 opcentiemen af te houden ten bate van het kanaal.
En... er moest een geweldige "hoop" grond verplaatst worden ! Men schatte die hoeveelheid op 1.018.180 m3 grond. Men ging de "vaart" wat verbreden en kwam uit op volgende maten : bodembreedte : 13 meter ; breedte aan het wateroppervlak : 20,40 m. Met inbegrip van de dijken zou het geheel 27,40 m breed zijn.
Om zeker over voldoende oppervlak te beschikken onteigende de Franse Staat een strook van 60 m breed doorheen de Maaslandse dorpen !
En toen gingen de Maaslandse poppen aan het dansen... Boze boeren wierpen op dat grote delen van hun akkers werden ingepalmd en dat ze werden afgesneden van bossen en heidevlakten. Verschillende burgemeesters schreven boze brieven naar de Franse gezagsdragers maar... ze kregen prompt antwoord dat het "tracé" bepaald werd door de Franse ingenieurs. Point final !
In een volgend item tonen we een voorbeeld van zo een antwoord !
Als je de Maas met de Schelde verbindt , - lees Venlo met Antwerpen - , dan heb je een tweede kanaal nodig , een "Voedingskanaal"(Rigole nourricière zeiden de Fransen). Dat moet water van de Maas aftappen bij Maastricht en dan vervoeren naar het waterscheidingspunt bij Lozen waar de helft van het water richting Maas (Venlo) zal stromen en de andere helft richting Schelde (Antwerpen).
Men plande een vaart van 1,60 m diep , 5,50 meter breed met enerzijds een dijk van 5 meter breed en anderzijds een dijk met een weg ernaast : 8 meter.
Dit is onze eerste kennismaking met een "vaart" , een "kanaaltje" dat men later gedeeltelijk zou omvormen tot de Zuid-Willemsvaart. In 1806 werd een krediet voorzien van 248.365 Fr en 18 ct (het moet juist zijn...) voor de werken aan het Grand Canal du Nord en de Rigole Nourricière ( deze laatste "vaart" werd ook Rigole navigable genoemd : bevaarbaar...).
KLIK op de FOTO : een schets die mooi weergeeft hoe de "rigole nourricière" water van de Maas (van bij Maastricht) naar Lozen zal voeren om daar de verbinding Maas-Schelde te voeden ! Schets : R. Dexters.
En heel snel zullen diverse problemen opduiken !!!
Zoon Bart zag een meerkoet opduiken uit het water en een kleine stap zetten om dan weg te vliegen. Die beelden werden achter elkaar geplaatst met dit prachtige rersultaat !
KLIK op de FOTO
Gewoon... even bij mijmeren als een mooie - en soms noodzakelijke - rustpauze. En morgen... zetten we ons verhaal weer verder !!!
Oostwaarts : de Maas via de Geer : : 16 sluizen nodig !!!
In 1807 werd beslist dat de Maas moest overgestoken worden in Venlo !
- het tweede project bereidde men voor door bronnenonderzoek in de Kempen. Maar , er was te weinig water voorhanden in de droge periodes. Het water moest dus van de Maaskomen! Daarbij had men vastgesteld dat de scheidingslijn lag te Lozen (39 m boven de zeespiegel). Vanuit Lozen enerzijds naar de Schelde via Herentals of Lier (16 sluizen) en anderzijds naar de Maas via Weert (11 sluizen).
En dan komen we bij de watervoorziening... en zijn we heel dicht bij huis !!!
Ondanks de strikte coronamaatregelen raast de tijd toch snel voorbij en wordt onze samenleving geconfronteerd met een nieuwe opstoot van besmettingen en ziekenhuisopnames.
Ik sta er even bij stil... je kunt bijna niet anders en ik word ook nog regelmatig met leed geconfronteerd omdat ik orgel speel bij uitvaarten : 2 deze week: vorige woensdag in ons dorp Lanklaar en morgen - zaterdag - in Meeswijk : Jan , een heel lieve man die steeds als eerste in de kerk aanwezig was op zaterdagavond en... omdat ik zelf steeds vroeg daar ben , had ik altijd een momentje om met hem een babbeltje te slaan. Dat zal ons in de kerk toch wel vergeven worden. Jan kende ook een heel lang gedicht van buiten over een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog : ik ben blij dat ik hem ooit de kans gaf om dat voor een volle zaal voor te dragen : daar bleef hij zo fier over ! Hij kwam er steeds op terug... Nu mag ik zijn uitvaart verzorgen : orgel spelen en zingen. Daarbij zeker een Marialied !!!
En vandaag - vrijdag - overleed Jos , een heel lieve buur , een man die vanuit een kleine werkplaats een grote onderneming met tientallen werknemers uitbouwde! Alle respect!!!
Oprechte deelneming aan de families en heel veel sterkte toegewenst !
Alles werd zeer gedetailleerd weergegeven wat de mogelijke kosten betrof maar ook wat het werk zelf betrof! Ik geef het hier weer omdat we ons dan ook heel goed kunnen voorstellen wat er hier bij ons gedaan werd om de verbinding tussen Maastricht en Lozen te realiseren !
De arbeiders moesten op een afstand van 80 cm van elkaar gaan staan om te werken, te graven. Schop in de grond , opgegraven grond naar links of - desgevallend - naar rechts te gooien ; die persoon nam het over enz... de laatste gooide de grond omhoog of vulde een korf die een arbeider of arbeidster op de rug droeg !
Stel je voor... wat een gewicht !
KLIK op de FOTO : bij Kaarst zie je nu nog het "restant" van het "Nordkanal" dat de Rijn met de Maas verbond : daar hebben ze er een mooie brug over "aangelegd" : de foto maakte ik daar in 2008... we zijn al een tijdje bezig met die studie !
De Franse ingenieurs beginnen alle mogelijke "pistes" te onderzoeken en ze doen heel veel opmetingen. Dat resulteert tenslotte in een 4-tal voorstellen om Rijn en Maas te verbinden.
1. Het voormalige traject van deFossa Eugeniana( zie : De Zuid-Willemsvaart 5 en 6 ) : 47,232 km. Daar kwam echter een probleem van de aanleg van sluizen bij kijken : vanaf de "scheidingshoogte" ( - water stroomt vanaf daar enerzijds naar de Maas en anderzijds naar de Rijn -) moest men 4 sluizen aanleggen naar de Maas-zijde en 2 naar de Rijnzijde. Beddingen moesten gegraven worden : 8 meter diep aan de Maaszijde (7 km) en 8 m diepte aan de Rijnzijde (17 km). En... er was het probleem van de watertoevoer: de riviertjes konden slechts zorgen voor een beperkt verkeer.
2. Het kortste tracé doorheen verschillende dalen , daar was het graven van eenbeddingvoor nodigtot een diepte van 30 meter: uiteraard te duur !
3. Een weg die gemakkelijker was bleek veel te lang te zijn : meer dan82 km!
4. Het4de trajectwerd uiteindelijk gekozen : vanGrimmlinghausen(bij Neuss aan de Rijn) naarVenlo: 53,2 km met9 sluizen: 7 naar de Maas en 2 naar de Rijn: vanaf de scheidingshoogte een verval van 28 m maar de Maas en 8 meter naar de Rijn. En ... er was ruim voldoende water (o.a. uit de Obererft) !
KLIK op de FOTO :vergelijkingvan het tracé van de voormalige Fossa Eugeniana en het door de Fransen uitgetekende Nordkanal !
Napoleon vond het vreselijk dat het scheepvaartverkeer op Maas en Rijn goederen naar Holland vervoerde. Dat betekende heel wat minder inkomsten voor Frankrijk. Dus wilde hij dat het verkeer via Maas en Rijn naar een Franse haven aan de Kanaalkust zou voeren. Gunstig eindpunt? Antwerpen aan de Schelde. Dat was ook een belangrijk steunpunt voor de Franse vloot : er was veel hout nodig voor de bouw van een oorlogsvloot en dit kon via een nieuwe verbinding uit Duitsland aangevoerd worden !
Er werden dan 2 belangrijke verbindingen bekeken :
- Schelde - Maas
- Maas - Rijn
Eerst gaan we ons concentreren op de verbinding tussen Maas en Rijn ! Er stonden 4 belangrijke criteria voorop :
1. Het kanaal moest zo kort mogelijk zijn
2. De kosten mochten niet te hoog zijn (bijv. grondwerken , sluizen, bruggen...)
3. Het kanaal moest het hele jaar door in gebruik zijn (o.a. voldoende water ! - dat wordt later ook bij ons belangrijk !)
4. Het kanaal moest een gunstige verdedigingslinie vormen tegen Midden-Europa !
Wanneer de Fransen hun plannen willen realiseren - bevaarbare waterweg doorheen hun gebied en verbindingen met Rijn en Schelde - denken ze aan de haalbaarheid van het kanaliseren van de Maas ! Dat zou al een heel stuk van de oplossing zijn.
Maar... in een studie (Lejeune) die ze vinden ( - later , in 1842 , wordt die studie ook opgenomen in het werk van Vifquain -) lezen ze dat het onhaalbaar is om de Maas te kanaliseren. Redenen die opgegeven worden :
- te grote verschillen in diepte naargelang droogte- en regenperiode (de Maas is een echte regenrivier)
- teveel "obstakels" : de studie vernoemt o.a. aanwezige inrichtingen voor visplaatsen met houten "hordenwerk" ( clayonnages ) , afval dat door de industrie in de Maas gestort wordt , slecht onderhouden trekwegen , de kademuren te Luik staan op instorten, ...
Vandaag gaf ik mijn 84ste lezing over "Oorlog en Vrede". Deze keer een heel exclusieve want het was de eerste keer dat het volledig online gebeurde. De jongeren volgden allemaal van huis uit.
KLIK op de FOTO : de jongeren en begeleidsters in beeld.
In het begin was het eigenlijk een beetje "raar" want je hebt bij deze presentatie geen oogcontact met de jongeren : dat hadden de begeleidsters wel. Maar éénmaal op dreef begon het heel goed te vlotten. De commentaren achteraf waren heel lovend...
Deze keer vertrok ik van de "kleine" oorlogen , beginnend bij het pesten , het online beledigen , het chatten , het versturen van mails, het gebruik van "social media". Daarna werden de beide Wereldoorlogen behandeld in vele facetten met ook bijzondere aandacht voor enkele soldaten van Elen. Tenslotte vertelde ik over mijn Boodschap voor een Betere Wereld in zovele talen en onze projecten in het buitenland.
Achteraf bleek ook dat enkele ouders meegevolgd hadden en het heel interessant vonden !
Lieve vormelingen: een mooi feest toegewenst (misschien in september...) , een mooie toekomst! En... aan de begeleidsters een heel dik proficiat voor de manier waarop jullie deze jongeren voorbereiden, niet alleen op hun Vormselfeest maar ook op een toekomst als mooie mensen !
In1789brak deFranse Revolutieuit. Weldra zouden de republikeinse - later de keizerlijke - legers Europa en Noord-Afrika aanvallen. In 1794 werden de Oostenrijkse legers - na een tussenperiode - definitief verslagen in onze regio. Er werd snel werk gemaakt van een indeling in departementen : de oude "heerlijkheden" moesten verdwijnen. Voor de regio van de huidige beide Limburgen betekende dit het ontstaan van het "Département de la Meuse Inférieure" (het Departement van de Nedermaas) : die hoofding zou weldra prijken op de officiële documenten !
KLIK op de FOTO : voorbeeld van een hoofding : Département de la Meuse Inférieure : met aanduiding volgens hetRepublikeins kalender: dat leggen we ook nog eens uit...
En relatief snel kwamen er plannen om Rijn - Maas en Schelde met elkaar te verbinden ! De verbinding heette "Le grand Canal du Nord". Daar gaan we dieper op in want er waren militaire , politieke en economische redenen.!!!
Overgangsperiode : we "gaan" richting Franse overheersing... en daar zullen we de "bedding" van de Zuid-Willemsvaart vinden!
Ondertussen worden er nog wel een aantal verbindings-plannen gesmeed maar verschillende projecten worden niet uitgevoerd omdat ze veel te duur zijn! We zitten namelijk in het "Ancien Régime" met talrijke grotere en kleinere "vorstendommen". Daarbij moet je iedere keer "betalen" wanneer je voorbijvaart...Laat staan om doorheen de verschillende "heerlijkheden" een kanaal te graven. Ook de Maas is onderhevig aan vele tollen: enkele tientallen wanneer je van Maastricht naar Venlo vaart !
Enkele projecten :
1755 : werken tussen Maas en Rijn (van de Rijn naar de Wesel)
1759 : de Pruisische koning Frederik de Grote wil een verbinding Rijn - Maas die gunstig zou zijn voor Pruisen.. te duur (project Baron Bilistein)
1764 : plan Guilhermin : te duur: doorheen verschillende vorstendommen
1779 : Mechelse handelaars en een Hasseltse advocaat ontwerpen een verbinding : Antwerpen - Rupel - Dijle - Demer - Munsterbilzen - kanaal - Maastricht
1787 project Verhees : Den Bosch via een kanaal verbinden met Tongeren en daar gebruik maken van de Jeker en verbinding realiseren met Maastricht (denk aan Carront)
We staan aan de vooravond van de Franse Revolutie!
Het ontwerp Carront (1751) werd niet gerealiseerd en we zullen nog een tijdje op de Fransen moeten wachten om te werken aan een verbinding Rijn - Maas - Schelde.
Vandaag enkele interessante toponiemen op de kaart van Carront.
Hij begint in de omgeving van Tongeren bij een bron die de meertjes (étangs : vijvers) bij Elderen voedt. Dan tekent hij het tracé verder naar de molen van "Vieux Joncs" , ons bekend als "Alden Biezen". Hij blijft dat "water-tracé" volgen van molen naar molen : Reinfortmeulen enz... Hij blijft de "étangs" en molens van Hengelhoof en Donderslagh volgen naar Meeuwen , Ellicom , Caulille . Op zijn kaart vermeldt hij ook Waterscheid, de Montagne Noire de Winterslagh , Genck...
Het water zou langzaam voortbewegen in Noordelijke richting naar het scheidingspunt tussen het Maas- en Scheldebekken. Later zal Napoleon op eenzelfde punt uitkomen.
KLIK op de FOTO : op een moderne kaart heb ik het ontwerp van Carront aangegeven : vanTongeren naar Kaulille !
In 1751 was er een zeer gedetailleerd plan om een kanaalverbinding te maken tussen Tongeren en de grote overslagplaats 's Hertogenbosch : het plan CARRONT !
KLIK op de FOTO
Tijdens één van mijn bezoeken aan het Rijksarchief te Hasselt "mocht" ik eens bladeren door een stapel plannen. En... ik ontdekte een kaart met begeleidende commentaar, een kaart die te maken had met de geplande aanleg van een kanaal , dwars doorheen Limburg.
"Plan géométrique d'un projet qui fait voir les endroits par où l'on pourrait faire passer un canal depuis TONGRES jusques à BOISLEDUC..... fait sur les lieux pendant le mois d'Octobre 1751 par CARRONT Ingénieur"...
Een heel interessant traject met een groot aantal toponiemen: deze keer laat ik de blogbezoek(st)er even zelf puzzelen. Bij een volgend item gaan we nader in op de aangeduide plaatsen !
Tijdens mijn wandeling vandaag ging ik uiteraard even kijken naar de Vrietselbeek , naar de plek waar voor de zoveelste keer de beverdam doorgestoken werd... En... tot mijn grote verbazing zag ik er waterhoentjes , ganzen en eenden rustig over hat laatste flinterdunne ijs "schuiven"...
KLIK op de FOTO
Het laatste ijs dit jaar? En heel uitzonderlijk op de Vrietselbeek die langzaam stroomt omdat er weinig water vanuit het kanaal komt en omdat het water "tegengehouden" wordt door enkele al dan niet volledig afgebroken beverdammen.
En... oh ja... we waren bezig over de Zuid-Willemsvaart. Wel... het water in de Vrietselbeek komt uit... de Zuid-Willemsvaart want - zoals we eerder vertelden - het water dat uit de bronnen komt om de Vrietselbeek te voeden stroomt richting Eisden, omwille van de mijnverzakkingen. Maar binnen afzienbare tijd zal het weer Noordwaarts georienteerd worden : daar berichten we nog over !!!
Onze 4 kleinkinderen: foto 1 : Maarten en Jonas foto 2: Thibault en Julie ! foto 3: Thibault en Julie worden groter! foto 4: Julieke bij de kerstman foto 5: Thibault als cowboy in de turnles! foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter! foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa. foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek