xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het zat er al langer aan te komen dat er in
heel dat Fyra verhaal e.e.a. niet klopte. Een gezamenlijk onderzoek door De
Standaard en het Nederlandse NRC Handelsblad heeft dit nu bevestigd. We kunnen
(nog) niet spreken van fraude en smeergeld, zoals in de Agusta affaire, maar
dat er gefoefeld is, is duidelijk.
Eerst een concessie voor een hoge
snelheidstrein te duur betalen en daarna 20% moeten besparen op de treinen
zelf, dat moest tot problemen leiden. Geen geld genoeg meer over voor een echte
HST, die xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />300 km
per uur moet halen, dan maar gekozen voor een goedkopere uitvoering die echter
slechts 220 km
per uur haalde. Toen de Nederlanders dan vonden dat dat niet snel genoeg was
kwam er, als een deus ex macchina, vanuit Italië een alternatief, waarbij het
goedkopere type plots 250
km per uur zou halen. Het resultaat kennen we: tuut
zei de trein en het stationnetje vertrok
Nog een ander verschil met de Agusta affaire
is, dat onze NMBS (voor de Fyra zijn de afkortingen nog steeds geldig als Niet
Meer Bij Sneeuw!) er deze keer niet alleen is ingetrapt. Beter zelfs: de
hoofdschuldigen zijn de Nederlanders, die hun mercantiele reputatie getrouw
er een zaakje in zagen en de centen gingen tellen. Daar zijn ze straf in. Het
heeft echter niet mogen baten. Van een ezel maak je geen racepaard.
Je zal echter maar reiziger zijn die om den
brode elke dag de trein naar Nederland moet nemen, die daar vroeger 3 uur voor
nodig had (van Brussel tot Amsterdam), die dan een nieuwe trein voorgeschoteld
krijgt die het op slechts twee uur zou doen en waarbij men tenslotte eerst géén
trein meer heeft en daarna moet terugvallen op een pendeldienst tot aan de
grens. Nota bene: dit alles in het jaar 2013 na Christus.
Van een Fyrasco gesproken
|