De mensen die vinden, dat alles hier pico bello loopt en er derhalve
geen nood is aan verandering, wil ik er even aan herinneren dat de
faillissementen en ontslagen blijven oplopen, de staatsschuld blijft stijgen
(we zitten al aan meer dan 105% van het
bbp) en steeds meer bedrijven het hier voor bekeken houden. Voorlopig laatste
in de rij is de Finse uitgeversgroep Sanoma, die al haar week- en maandbladen
in België in de etalage heeft gezet. In Nederland blijft de groep wél aanwezig.
Bij Tessenderlo Chemie gaan 170 jobs verloren en ligt de fabriek plat wegens
een staking én een lock-out. Economen verwachten dat bij een volgende, zelfs
kleine crisis, Frankrijk en België de perifere landen zullen vervoegen.
Gewoon omdat die laatste vorderingen maken en wij niet.
De
beslissing van de Raad van State om de uitvoering van het uitbreidingproject
van de haven van Antwerpen op te schorten, is ook al niet van die aard om vrolijk
van te worden. Dat project voorziet o.a. in de aanleg van het Saeftingedok, een
dok dat nóg groter zou worden dan het Deurganckdok. Misschien zouden we ons hierom
echter beter niet té veel zorgen maken. Mocht het reeds bestaande Deurganckdok
op volle toeren draaien, dan is de kans groot dat de daar afgeleverde goederen
straks helemaal de haven niet meer uit geraken o.w.v. het verkeersinfarct dat
ze daar de Ring noemen en dat Antwerpen wurgt.
Een eerste firma die dat laatste begrepen heeft, is de van oorsprong
Nederlandse logistieke groep Wim Bosman, die zijn activiteiten in Wijnegem stopt
en ze overbrengt naar Zeebrugge en Genk. Door zijn landinwaartse ligging had
Antwerpen steeds de voorkeur, maar de files in en rond de koekenstad kosten het
bedrijf teveel geld, vandaar. Toevallig kende ik dat bedrijf uit s Heerenberg
vrij goed, daar ze vroeger althans uitsluitend met DAFs reden. Sinds het
werd overgenomen door het Nieuw-Zeelandse Mainfreight, is ook dat geen
zekerheid meer. Op hun officiële website staat nu een Mercedes vrachtwagen
uitgebeeld en die worden niet in Nederland en Vlaanderen gemaakt, zoals de DAF
trucks.
Wim Bosman zal gegarandeerd navolgers krijgen, gewoon omdat geen zinnig
mens er nog in gelooft dat de verkeersknoop rond Antwerpen op korte of zelfs
middellange termijn zal worden opgelost. De geschiedenis zal later uitwijzen,
wat voor stommiteit het was het Lange Wapperproject te kelderen na een
schertsreferendum waaraan slechts 40% van de Antwerpse kiesgerechtigden deelnam en 60%
van die 40% tegenstemde (t.o.v. het totale aantal kiesgerechtigden is dat
slechts 25%) en waarbij de regio buiten de stad niet eens de kans kreeg mee te
doen, terwijl die het hardst getroffen wordt.
Tenslotte heeft een van de twee overblijvende grotere
luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven van Deurne de handschoen in de ring
gegooid (degene die de stad verbindt met Manchester) en kan men de paarse oppositie
straks weer de sluiting van de Antwerpse luchthaven horen eisen. Met als reden, dat het openhouden van het vliegveld van Deurne elk jaar
enkele miljoenen euro kost. Ik ga dat niet ontkennen, maar als we die logica
doortrekken, wordt het meer dan tijd dat we de NMBS sluiten. Die kost de staat
jaarlijks drie miljard
En
óf er hier verandering nodig is!
|