De Antwerpse Oosterweelverbinding blijft het nieuws beheersen en tot de verbeelding spreken. Zo werd deze week bekend dat de nieuwe Liefkenshoek spoortunnel klaar is. Door het feit dat er eerst nog uitgebreide testen moeten plaatsvinden, zal het echter duren tot ergens in december alvorens de eerste reguliere goederentreinen erdoor zullen kunnen rijden. In elk geval een hele verbetering voor het treinverkeer van en naar de haven, met een tijdswinst van drie kwartier om van de ene oever van de Schelde naar de andere te rijden. Tegelijkertijd zal het ook een ontlasting zijn voor zowel het goederen- als het passagiersvervoer dat langs de Kennedy-tunnel moet. Het hele nieuwe traject is 16,2 km lang, waarbij een tunnel van 6 km die meteen de langste wordt van dit land. Dat de totale kosten, in 2008 geschat op 765 miljoen euro, hoger zullen oplopen, is geen nieuws meer, maar een constante met werken van die orde. E.e.a. zou te maken hebben met veiligheidsregels en innovaties die er pas de laatste jaren zijn bijgekomen en die extra kosten zullen ten laste van Infrabel komen, terwijl het gros van de rest betaald wordt door privépartners.
Een heel ander geluid kregen we gisteren te horen in Terzake, waar een reportage over de overkapping van een snelweg dwars door Madrid de schaduwzijde liet zien van eenzelfde project dat hier momenteel door Ringland de hemel wordt in geprezen. Die overkapping werd daar geraamd op anderhalf miljard euro en kostte er tenslotte zo’n tien (10!). Mede als gevolg daarvan stegen de schulden van de ‘Ciudad de Cortes’*, zoals Spanje’s hoofdstad ook wel eens genoemd wordt, van één naar zeven miljard euro en zullen ze daar zeker nog 20 jaar nodig hebben om die te kunnen afbetalen. Voor de groene jongens en meisjes die dat niet erg zullen vinden, omdat Madrid ondertussen het zware verkeer door de stad is kwijtgeraakt, is er nog minder goed nieuws. Dat verkeer zijn ze daar inderdaad kwijt geraakt – door het onder de grond te stoppen - maar de stank der uitlaatgassen niet. Het aantal voertuigen over de ring is flink toegenomen en de uitlaatgassen van die continue verkeersstroom komen via roosters terecht in de bovenop de overkapping aangelegde parken en sportaccommodaties, waardoor gezond wandelen, fietsen en sporten er eigenlijk niet meer bij is. Het fijne stof, weet je wel, waartegen Ademloos en Co zo gekant zijn.
Hoe het met de Oosterweelverbinding ook zal aflopen, het zal altijd veel geld kosten. Geld dat ergens vandaan zal moeten komen en waarvoor men bereid zal moeten zijn andere zaken in te leveren of extra belasting te betalen. Dat geldt zelfs voor het eventueel opheffen van de Liefkenshoek tol, waarbij het uitkopen van de privé-inbreng ook miljarden zal kosten. Voor het oplossen van het Antwerps verkeersinfarct zal de minst dure oplossing die zijn die het snelst klaar zal zijn, ook als het veel geld zal kosten. De files en het vastlopen van de Ring kosten het land onrechtstreeks ook tientallen miljoenen die niet te recupereren zijn. Meer dan ooit geldt hier het motto ‘L’argent fait la guerre’.
* De ‘Cortes ‘ is het Spaanse parlement (letterlijk: de volksvertegenwoordiging).
- Nog een mooie uitdrukking ter zake is ‘Madrid: cuatro meses de invierno y ocho meses de infierno’ (vier maanden winter en acht maanden hel),. Als gevolg van het feit dat de stad op een hoogvlakte ligt in het Spaanse binnenland, kan het er ’s winters koud zijn maar de rest van het jaar bloedheet.
|