Nadat Waalse truckers de eigen wegen blokkeerden en daarmee de Waalse bevoorrading van o.m. tankstations, supermarkten, rusthuizen en hospitalen in het gedrang brachten, hebben ze ook nog geprobeerd hun actie naar Vlaanderen uit te breiden, maar dat heeft niet lang geduurd. Een uiterst snelle reactie van Vlaams minister Weyts, gouverneur Briers van Oost-Vlaanderen, het ministerie van Binnenlandse Zake en de plaatselijke politie hebben daar meteen een eind aan gemaakt. Het Waals initiatief, dat begon van Brussel in richting Gent, was in Affligem al afgelopen, waarna de promotors van dit ‘tousensemble’ initiatief terug naar hun Waalse heimat werden verbannen. Dit soort von Rundstedt offensief was trouwens de druppel die de emmer op Binnenlandse Zaken deed overlopen, waarna Jambon zijn politie het bevel gaf de blokkades op te breken, wat in de late avond een feit leek.
Er was eergisteren nog ander nieuws uit de truck(ers)wereld: het peloton (of ‘platoon’) rijden, waarbij twee of meer voertuigen achter elkaar aan rijden en feitelijk alleen maar vanuit het eerste bestuurd wordt. In de volgende truck(s) zit ook nog wel een chauffeur, maar dat is (voorlopig?) voor het geval er iets fout zou lopen. Ook dat initiatief, dat kwam van Volvo, Scania, Iveco en DAF, was er alleen maar in Vlaanderen. Brussel en Wallonië doen daar niet aan mee. Als gevolg daarvan, moest bv een konvooi dat vertrok vanaf het Atomium eerst normaal rijden tot aan de Vlaamse taalgrens alvorens men op het peloton rijden kon overschakelen richting noorden. Mocht dat straks zo blijven, dan zou deze vorm van vervoer straks Brussel en Wallonië links moeten laten liggen. Only in Belgium!
Opmerkelijk bij bovenstaande test met het oog op latere zelfrijdende trucks was, dat VRT én VTM het initiatief toonden van Iveco, een merk dat bij ons niet geproduceerd wordt, waarbij een Italiaanse ingenieur uitleg gaf in slecht Engels. Dat, terwijl er ook twee DAF vrachtwagens vertrokken vanuit de eigen fabriek in Oevel/Westerlo, waarbij de uitleg in het Nederlands gegeven werd door mensen uit het DAF hoofdkwartier van Eindhoven. Dat was blijkbaar te simpel voor onze twee Tv-stoorzenders die het principe ‘Weg met ons’ blijkbaar nog eens in de verf wilden zetten. Liever een merk tonen die in het buitenland wordt gemaakt. Ter verduidelijking: op de RTV, de regionale zender voor de Kempen en het Mechelse werd de reportage met DAF vrachtwagens wél getoond.
|