In het vorig weekeindnummer van De Tijd (dat van 22 dezer) stond een artikel, waarin gesteld werd dat Trucktransport binnenkort ‘passé’ zou zijn. Dat ‘binnenkort’ had men er beter afgelaten, want, áls het al zou gebeuren, dan zal het niet voor morgen zijn. Het artikel gaat ervan uit dat men het internationaal transport over de weg kan vervangen door de binnenvaart, waarbij één schip 20 tot 30 keer meer tonnage kan vervoeren. Dat laatste klopt, maar daarmee is nog niet alles gezegd.
Om te beginnen, mocht men nog maar de helft van het internationaal truckvervoer van vandaag kunnen overslaan op binnenschepen, dan zouden de binnenwateren daaraan moeten worden aangepast, havens inbegrepen, anders zou men ook daar met files te maken krijgen. Verder is het niet zo dat de bedrijven, waar moet geladen en gelost worden, allemaal langs kanalen en rivieren liggen. Dat betekent dat het merendeel van de cargo van de productie-eenheid naar het binnenschip en daarna van het binnenschip weer op (kleinere) vrachtwagens dient geladen te worden om naar zijn eindbestemming te worden gebracht. Misschien zal men dan kleinere vrachtwagens daarvoor nodig hebben, wat zou kunnen betekenen méér, niet minder voertuigen op de weg. Het idee om steeds meer vracht via binnenschepen te vervoeren, is op zich helemaal niet verkeerd, maar om het zover te brengen dat het allemaal vlot zou lopen zal er meer tijd nodig zijn dan ‘binnenkort’.
---
Het is niet de eerste keer dat men voorspelt dat het vrachtwagenverkeer zijn beste tijd heeft gehad. Ik herinner me nog de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen DAF naar de beurs trok en men in de Gazet Van Antwerpen, bij het katern Economie, een artikel aantrof met als titel ‘DAF voor een korte rit’. Dat is het ook geworden, omdat het bedrijf enkele jaren erna failliet ging nadat het zich verslikt had in de overname van de vrachtwagenproducent British Leyland. Met ‘korte rit’ bedoelde men echter niet de beursgang*, maar het vrachtverkeer tout court, waarvan men verwachtte dat het niet meer zou uitbreiden. Dat is toen niet gebeurd, omdat men ondertussen in Japan begonnen was met de ‘just in time’ leveringen, waarbij de toeleveringen van onderaannemers niet meer in de eerste plaats via de magazijnen, maar via de vrachtwagens gebeurde. De trucks werden rijdende magazijnen. Dat ‘just in time’ werd overgenomen door de Amerikaanse en Europese vrachtwagenbedrijven en resulteerde niet in aan afname, maar integendeel in een toename van het vrachtverkeer, een toename die nog verhoogde nadat het IJzeren Gordijn viel.
* Bij de beursgang van DAF kreeg iedere medewerker aandelen voor een waarde van 500 gulden. Na dat artikel in de Gazet Van Antwerpen gelezen te hebben, besloot ik mijn aandelen toch maar van de hand te doen, wat later een goede zet bleek te zijn geweest, toen de oude DAF failliet ging en de aandelen waardeloos werden. Sommige collega’s, die aandelen van andere collega’s hadden over gekocht, kwamen bedrogen uit…
|