Vandaag wordt er nog maar eens gestaakt bij de spoorwegen. Officieel gaat het alleen om het goederenvervoer, de NMBS Logistics, maar het personenvervoer zal daardoor ook in moeilijkheden komen. Zeker in Wallonië, waar alles stil valt als men het woord staking nog maar hoort, verwacht men dat alles weer zo goed als plat zal liggen. Op 18 dezer komt er dan een grote staking, aangevraagd door het ABVV en later waarschijnlijk nog een door het ACV. In de weekeindeditie van De Standaard heeft ene Cristof Vanschoubroek de NMBS eens tegen het licht gehouden en er een weinig flatterend beeld van opgehangen. Binnenkort wordt het treinverkeer binnen de E.U. geliberaliseerd en zijn alle lidstaten verplicht hun nationale spoorwegmaatschappijen te splitsen in twee: één voor de infrastructuur en één voor het vervoer op zich. Voor België bleek dat niet genoeg en Vande Lanotte, destijds bevoegd minister, voegde er nog een holdingmaatschappij aan toe, waarbij zijn kabinetschef, Jannie Haeck, tot directeur werd gebombardeerd. Heel de NMBS is tot op het bot bezet door een nooit geziene schare vakbondsmilitanten. Intern zijn er tientallen nationale en regionale overlegorganen. ABVV en ACV krijgen jaarlijks 7,6 miljoen euro voor o.m. meer dan zestig zgz vrijgestelden, die hun tijd volledig wijden aan vakbondswerk. Daarbuiten zijn er nog een paar tientallen gedeeltelijk vrijgestelden, die o.m. genieten van gratis vervoer in eerste klasse. In het bedrag dat de NMBS betaalt zitten zo'n 4,6 miljoen euro aan vakbondspremies. Wie vakbondslid is, krijgt zijn lidkaart door de NMBS terugbetaald. Alhoewel er toch nog 15% van het NMBS personeel niet gesyndikeerd is, krijgen de bonden toch voor de volle 100% uitbetaald. M.a.w. zij krijgen ook een premie voor wie niet is aangesloten en steken die in eigen zak. Feitelijk komt dat er op neer, dat de staat in totaal 113% van het personeel betaalt... Ondanks al die voordelen is genoeg nog niet genoeg en wordt er bijna permanent gedreigd met stakingen allerhande. Opmerkelijk, maar ook weer typisch Belgisch, is het feit dat 65% van de gesyndikeerden Waal is en slechts 35% Vlaming, dat terwijl 90% van het personenvervoer, waar het meeste aan verdiend wordt, in Vlaanderen plaats vindt. De geschiedenis blijft zich maar herhalen: als er te profiteren valt, staan de Waaltjes op de eerste rij. Tenslotte nog dit: zopas werden de treintickets nog maar eens duurder. Voor wie geen speciale pas of korting heeft, is het Belgische treinticket bij de duurste van Europa. Een gezin met twee kinderen rijdt veel goedkoper met de auto dan met de trein. Maar ja, iemand zal toch die extra onkosten moeten betalen en vermits 90% van het personenvervoer in Vlaanderen plaats vindt, mag je eens raden wie dat zal zijn.