Intussen zijn de werkzaamheden reeds begonnen. Door het enorme succes met kampeervoertuigen waar ook Morelo kan van genieten was de fabrikant verplicht zijn productie te verhogen. Zonder onvoorziene omstandigheden zouden binnen 7 maanden 2 nieuwe productiehallen klaar zijn, goed voor 4.350 m² werkvloer. Daarbij wordt de winkel ook nog met 675 m² vergroot. Vergaderzalen, een plaats voor klantenopvang, burelen en een afdeling voor vertegenwoordigers, verdelers en invoerders komen in de nieuwe gebouwen.
Einde van de werkzaamheden zijn voorzien tegen het einde van 2021.
Een beetje afgekeken van zijn familielid de Weinsberg Pepper lanceert Knaus nu ook een halfintegrale met alles erop en eraan.
Het succes van Weinsberg in aanmerking genomen dacht men bij Knaus om ook een vergelijkbaar type te fabriceren, maar dan in een Knaus jasje.
Voor deze uitvoering werden modellen van de Van Ti genomen. Ze zijn wat smaller dan de doorsnee halfintegralen en hebben al een uitgebreide uitrusting. Er zijn twee indelingen, de 5,99 m lange 550 MF met een Frans-bed, de 1 m langere 650 MEG heeft twee enkele bedden boven de garage. Een opmerkelijk verschil tussen de Knaus en Weinsberg is de achterwand. Bij een zelfde lengte heeft men bij Knaus de bumper in de wand geïntegreerd wat het interieur 10 cm langer maakt. In de koffer voor gasflessen staan ze naast elkaar wat het omwisselen gemakkelijker maakt. Het technisch vak is op dezelfde manier ingericht als dit van de Peper, vulopening voor verswater, de afvoerkraan en het veiligheidsventiel van Truma zijn er allen aanwezig.Als basisvoertuig werd de Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo dieselgenomen. Met zijn slechts 2,2 m breedte laat de Van Ti 650 MEG zich vlot over smalle en heuvelachtige wegen rijden. Een extra brede buitendeur met centrale vergrendeling zorgt voor een gemakkelijke doorgang naar het interieur.
De ontwerpers hebben de meubelen wat schuin laten uitvoeren waardoor de doorgang tot aan de bedden even breed blijft. Naast de buitendeur is een éénpersoons zitbank. Zo kan nog een vijfde persoon aan het verlengde tafelblad plaats nemen. Laat het echter voor een noodgeval zijn of voor een kort weekeind want de Van Ti 650 MEG is bedoeld en ingericht voor een koppel. Vooraan valt er een zee van licht door het dakvenster boven de stuurcabine en de vensters van de zitgroep. Een goed punt verdienen de 2,0 meter lange bedden. Zwervers worden alsmaar groter en om comfortabel te slapen dienen de bedden groot genoeg te zijn. Aan het hoofdeinde zijn drie afgesloten bovenkasten met onderaan een open legvak. In beide hoeken is een leeslamp met schakelaar, een USB stopcontact zien we aan een bed en in de zitgroep. Onder het voeteinde vinden we een kleerkast aan de ene zijde aan de andere kant is een legkast. Via een zijdeur of een deel van het omhoog kantelend voeteinde is de inhoud gemakkelijk te bereiken. Zoals in de meeste uitvoeringen met enkele bedden kunnen ze hier ook omgevormd worden tot een groot bed. Tussen het voeteinde van het linker bed en de badka[P1]mer heeft men een smalle kleerkast geperst, handig om je jas te hangen als je van buiten komt. Het sanitair achter de zitgroep is knap uitgekiend, een schuifdeur sluit het sanitair af. De meeste delen zijn uit witte kunststof vervaardigd. Met een draaibare wand waaraan het wastafeltje kleeft sluit het sanitair gedeelte af en een bruikbare douchecel komt te voorschijn.
Keuken
In de keuken heeft men slechts twee kookvuren in het aanrecht voorzien, ernaast is de RVS spoelbak. Enkel de kookvuren kan je afdekken. Onderaan zijn 3 zelfsluitende laden met een brede handgreep. Links van het aanrecht is een omhoog klappend verlengstuk, kwestie van het werkoppervlak wat te vergroten. Boven heeft de kast met witte licht gebogen deuren voldoende inhoud voor het kleine keukengerief. Tussen bed en keuken staat een smalle 142 l koelkast.
Zwervers zullen in de smalle halfintegrale Van Ti 650 MEG Vansation een ideale reiswagen vinden zonder dat ze eerst uren de optielijsten moeten uitpluizen. Op enkele extra zaken, dat zijn meestal pure luxe uitrusting stukken zijn alle noodzakelijke en minder noodzakelijke toebehoren vanaf fabriek ingebouwd. Zoals we van Knaus gewoon zijn worden degelijke materialen gebruikt en zijn de kampeerauto’s keurig afgewerkt
De E-serie belooft meer flexibiliteit. Ze verwarmen ofwel met gasstroom of in een mix, waardoor verschillende situaties mogelijk zijn in elk geval de optimale energiebron.
Twee elektrische in de warmtewisselaar geïntegreerde verwarmingselementen van 900 watt zorgen voor uitsluitend met elektriciteit te verwarmen. Dat betekent nul uitstoot en een goedkope alternatief vooral als men een vast bedrag op de camping betaald. In de verdere ontwikkeling richtte Truma zich op twee functies: snellere verwarming en warmer en meer warm water. In de boost-modus warmt het interieur tot 25 procent sneller op. Bij gemengd bedrijf wordt het verwarmingsvermogen bij elkaar opgeteld de elektrische verwarmingsstaven en de gasbrander, waarmee een totaal vermogen van 6.900 watt wordt opgewekt. Deze functie is echter alleen beschikbaar als het verschil tussen de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur meer dan tien graden Celsius is en het voertuig is aangesloten op 230 volt. In elektriciteitsmodus is de bijna stille werking prettig, want er zijn geen geluiden van de gasbrander. Degenen die volledig zelfvoorzienend zijn, zijn daarentegen aangewezen op gas.
De nieuwe hybride verwarming kan niet achteraf worden gemonteerd vanwege de ingebouwde elektrische verwarmingselementen, dus u moet er een bestellen wanneer een aankoop van de kampeerauto voorzien is en erop letten of het gewenste model is geïnstalleerd.
Knaus Tabbert inspireert nieuwe caravanklanten met innovatieve ideeën
• Vijf jaar op een steile weg naar succes
• Meer dan 2200 voertuigen in de aanbieding
• De ideale introductie tot de caravanwereld caravan
• Handige, veilige digitale boekingsopties
De caravaning beleeft momenteel een hausse die ongekend is. Dat blijkt uit de actuele cijfers van RENT AND TRAVEL, het verhuurmerk van Knaus Tabbert AG. Steeds meer jonge gezinnen, stellen of alleenstaanden voelen zich aangetrokken tot deze fascinerende, ongebonden vorm van vakantie. Zonder grenzen, zonder barrières, of het nu ver in de natuur is of spontaan direct naar de culturele schatten van Europese steden: reizen met kampeerauto’s en caravans is in de zomer van 2021 populairder dan ooit tevoren. "RENT AND TRAVEL is een absoluut succesmodel voor Knaus Tabbert", benadrukt Gerd Adamietzki, bestuurslid / CSO van Knaus Tabbert AG, de huidige cijfers: we bereiken vele duizenden nieuwe klanten die caravannen als een veilige vorm ontdekken vakantie voor zichzelf."
Het aantal beginners dat voor het eerst enthousiast is over de grote vrijheid van reizen is enorm gestegen. Voor hen is huren een ideaal en innovatieve middel. Sinds de start vijf jaar geleden is er het ene succes na het andere: momenteel staan meer dan 2200 voertuigen ter beschikking van klanten bij verhuurbedrijven in heel Duitsland. Ook het aantal verhuurstations (2021: 180) en reisbureaus (2021: 440) in het assortiment is fors gestegen.
Dat steeds meer nieuwkomers hun weg vinden in de caravanwereld is ook een gevolg van het comfortabele en veilige boekingsplatform met uitgekiende software die RENT AND TRAVEL al snel populair maakte. Vooral klanten die geen ervaring hebben met mobiel wonen, krijgen veel praktische informatie en actieve hulp van experts bij het kiezen van het juiste voertuig. Bovendien waarderen geïnteresseerden het enorm dat ze gemakkelijk verschillende voertuigformaten kunnen testen voordat ze een specifieke aankoopbeslissing nemen.
Het succesverhaal van RENT AND TRAVEL wordt momenteel ook bevestigd door de onderscheiding van het Duitse Instituut voor Servicekwaliteit: eind mei 2021 ontving RENT AND TRAVEL de felbegeerde onderscheiding "Duitslands beste online portals" in de categorie "Motorhome Rental". De onderscheiding is het resultaat van een uitgebreid consumentenonderzoek, onder meer naar de kwaliteit en variëteit van de aangeboden diensten.
De intuïtieve RENT AND TRAVEL-app is ook bijzonder praktisch gebleken en biedt uitgebreide services voor en tijdens een reis - zelfs digitaal inchecken is mogelijk. Met snelle, ongecompliceerde gebruikersinterfaces, veel opties en, last but not least, een maximaal aanbod aan voertuigen, maakt de verhuurder indruk op elke klant met een slimme en individuele ervaring in de aanloop naar hun unieke vakantie. Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van de leeftijdsopbouw: in 2020 was ruim 43 procent van de websitebezoekers jonger dan 34 jaar - een forse stijging van zo'n kwart ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal bewijst op indrukwekkende wijze hoe sterk de jonge doelgroep dit type vakantie nu zelf ontdekt. De gemiddelde leeftijd van kopers ligt daarentegen nog steeds tussen de 51 en 57 jaar.
Ondanks het grote aantal voertuigen in het wagenpark adviseert men momenteel niet lang te wachten met het boeken van een zomervakantie in 2021. Vooral dit jaar, wanneer na lange maanden van beperkingen eindelijk stap voor stap terugkeer naar onbeperkt reizen mogelijk is, verwacht men een verdere sterke stijging van de vraag.
Inschrijvingen van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen doen het in mei slechter dan voor de coronacrisis
Net zoals in de maanden maart en april moeten we de cijfers met 2019 vergelijken omdat de garages in mei 2020 nog deels verplicht gesloten waren. Dan merken we een terugval voor alle categorieën van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen, enkel de motorfietsen houden ongeveer gelijke tred met 2019. Er is dus (tijdelijk?) een einde gekomen aan de sterke prestaties van tweedehandse voertuigen, die al enkele maanden onafgebroken hoge inschrijvingscijfers konden voorleggen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “In mei 2020 waren de garages nog gedeeltelijk gesloten en dus vergelijken we de resultaten van mei 2021 best met mei 2019. Dan merken we dat de inschrijvingen van nieuwe wagens (-31,1 %) ronduit slecht blijven ten opzichte van mei 2019. Nieuwe lichte en zware bedrijfsvoertuigen doen het eveneens slecht met dalingen tussen -18,9 % en -57,7 % terwijl de motorfietsen een status quo laten noteren (+0,7 %). Opvallend zijn de negatieve tweedehandscijfers in mei, en dit in tegenstelling tot de sterke prestaties in de afgelopen maanden: alle categorieën dalen ten opzichte van 2019 – zelfs de motorfietsen! Voor wat nieuwe voertuigen betreft spelen productie- en leveringsproblemen mee in het negatieve resultaat maar het lijkt er nu ook op dat de tweedehandsmarkt verzadigd raakt. Het wordt nu uitkijken naar juni, een maand waarin traditioneel veel tweedehandswagens worden aangekocht met het oog op de nakende zomervakantie.”
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen in mei licht ten opzichte van mei 2020 (+3,3 %) maar liggen ver achter t.o.v. mei 2019
Na zeer sterkte prestaties in maart en april, vallen de inschrijvingen van speed pedelecs in mei terug op een niveau dat net boven dat van mei 2020 ligt (+3,3 %). Aangezien de fietshandels vorig jaar in mei nog deels gesloten waren, kijken we ook naar de cijfers van mei 2019 en dan zien we een sterke daling met -23,9 %. Toch blijft de balans over de eerste 5 maanden positief met een stijging van +31,2 % ten opzichte van 2020 en van +0,5 % ten opzichte van 2019. Alle provincies doen het duidelijk beter dan vorig jaar met procentueel zeer sterke stijgingen in enkele Waalse provincies. Leasing is sterk in opmars.
Voor dit jaar worden weer meer kampeerauto’s aangeboden met alles erop en eraan. Giottiline T37S behoort tot die groep. Gebouwd als een halfintegrale kampeerauto op een Citroen basisvoertuig met een 140 `Pk sterke dieselmotor.
Hij is 7,5 m lang, heeft enkele bedden en een ruime badkamer. Dak, wanden en bodem hebben hagelbestendige buitenbeplating. Voor een mooi effect tussen de 16 duim banden heeft hij licht metalen velgen en een sierlijk koetswerk decoratie gepaard aan een metallic kleurige stuurcabine. Een dakvenster boven de stuurcabine brengt veel licht in het interieur. Bij avond heeft men een gezellige sfeerverlichting en een sterk licht boven de tafel en de zitgroep. Bijna rondom zijn bovenkasten met witte licht gebogen deuren.
We gaan de lange lijst aan toebehoren waarin een TV antenne, vlakscherm TV, 100 Watt zonnepaneel, navigatie systeem en nog veel meer niet vermelden. Misschien interessant om weten is dat ook een winterpakket met een Truma C met elektrische verwarmingselement voorzien is. Omdat al die opties meer gewicht veroorzaken is aan de achteras een luchtveersysteem gemonteerd en krijgt hij een MTM van 3.850 kg. Dat vertaalt zich natuurlijk in een rijbewijs C voor de chauffeur.
Wil je dit EK pas echt scoren? Kies dan een BOB! EK voetbal centraal in de nieuwe BOB-campagne
Tijdens de wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels. Vooral overmatig drankgebruik van sommige bestuurders achter het stuur was de oorzaak. Met die wetenschap richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste instantie op het Europees Kampioenschap voetbal. Om tot de verbeelding te spreken, worden beelden van verkeersongevallen gecombineerd met echt voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos om duidelijk te maken dat drinken en rijden combineren gevaarlijk is. De slogan van de campagne geeft zoals steeds een positieve boodschap: ‘Mijn BOB is top”.
Nieuwe campagne: ‘Mijn BOB is top’.
Dit jaar start de BOB-campagne na een periode met zeer strenge gezondheidsmaatregelen. De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren. Het is daarom meer dan ooit nodig volgens vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute om een BOB-campagne te organiseren. Die wordt trouwens ondersteund door alle regio’s, de federale en de lokale politie.
Euforie en…ongevallen na voetbalwedstrijden
Een analyse van Vias institute toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Nog een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. Zo is bij 16% van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5% op een soortgelijke dag zonder match. In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19% van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte van 11% in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.
Bob 2.0: weg van de platgetreden paden
Na 25 jaar is BOB een door iedereen gekend concept. Om actueel te blijven, is het nodig om af en toe de platgetreden paden te verlaten en wat gedurfder uit de hoek te komen. De campagnespot wil daarom dit jaar het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Die mix lijkt op het eerste zicht humoristisch, maar maakt de problematiek toch heel erg duidelijk. Het drukt de kijker met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken, gaan niet samen.
Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief:
Frank Raes: “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’
Filip Joos: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”
Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief:
Frank Raes: “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’
Filip Joos: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”
Deze spot zal trouwens te zien zijn via de sociale media, Sporza en de RTBF.
Ook de Koninklijke Belgische Voetbalbond steunt de actie, CEO Peter Bossaert: “We hebben fantastische supporters. Ze zijn de steun en toeverlaat van onze Rode Duivels. Hopelijk kunnen we straks samen met hen genieten van grootse sportmomenten. Maar hoe mooi het ook wordt, we houden het graag veilig. Niet alleen op het vlak van Covid-19, maar ook op de weg. Onze oproep: supporter zo hard voor ons als je kan, maar hou het veilig."
Een wedstrijd om barbecues te winnen
Om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren, is er ook een wedstrijd met mooie prijzen (BBQ set, BOB-gadgets). Om deel te nemen moet je op de sociale media een foto of filmpje plaatsen die jouw BOB duidelijk in de kijker zet met de hashtag #mijnBOBisTOP. De origineelste foto’s en filmpjes vallen in de prijzen.
Alcohol achter het stuur: nog altijd elke twee uur een ongeval!
Sinds 2016 is het aantal ongevallen met een bestuurder stabiel gebleven en schommelt rond de 4200 per jaar, ofwel 1 ongeveer elke twee uur. In die ongevallen zijn er gemiddeld 5400 gewonden. Op langere termijn stellen we wel een verbetering vast. Het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed is gedaald met 20% in vergelijking met 10 jaar geleden. Het aantal positieve blaastesten na een ongeval is gedaald van 11 naar 9%. In 2020 is het aantal ongevallen wel fors gedaald (2922 ongevallen) maar dat komt voor het grootste deel door de coronamaatregelen zoals de avondklok, de sluiting van de horeca en de annulatie van bijna alle evenementen.
Vooral een probleem bij de mannen.
Hoewel bij 31% van de letselongevallen een vrouw betrokken is, maken ze maar 19% uit van de bestuurders onder invloed na een ongeval. Dat wil zeggen dat wanneer er bij een ongeval alcohol in het spel is, dat in 4 op de 5 gevallen een man achter het stuur zat.
Niet alleen ‘s nachts
De laatste gedragsmeting over alcohol door Vias toont dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts het hoogst ligt: 10,7% tijdens weeknachten en 12,6% tijdens weekendnachten. Overdag ligt het percentage veel lager: 0,4% tijdens weekdagen en 1,2% tijdens weekenddagen. Het verkeer is overdag natuurlijk wel drukker en er gebeuren ook meer ongevallen. In totaal gebeuren er daarom meer ongevallen met een bestuurder onder invloed tijdens weekdagen (1427), dan tijdens weekendnachten (1117). Dat toont de noodzaak om op elk moment van de dag controles uit te voeren, dus ook tijdens de dag.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "Deze zomer kunnen we eindelijk opnieuw genieten van gezellige momenten met vrienden en familie. Dat hebben we allemaal echt nodig! Ik neem aan dat veel mensen, net als ik, gaan supporteren voor de Rode Duivels. Om die momenten optimaal te beleven, lanceer ik samen met Vias institute en de sponsors de nieuwe campagne "Mijn Bob is Top". Ons doel is dat dit Europees Kampioenschap dankzij alle Bobs een echt feest wordt voor iedereen. Scoren kunnen we enkel samen, als een team van 11 miljoen. Bob zijn, dat is een reflex van vriendschap en verantwoordelijkheid, om veilig te feesten."
Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: "BOB is een partnership om te strijden tegen alcohol achter het stuur en zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor de Federale Wegpolitie is verkeersveiligheid onze hoofddoelstelling. We zijn fier om één van de partners te zijn van de campagne. We blijven erover waken dat onze wegen veiliger worden en we blijven alle weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheid in het verkeer.”
Bart Van Thienen, Korpschef Lokale Politiezone Aarschot en Co-voorzitter Centrex Verkeer:”De vrijheid om te bewegen in een veilige en leefbare omgeving is iedereen terecht zeer genegen en het hoofddoel van verkeershandhaving. We zijn zeer voorzichtig en risico-avers over onder andere de neveneffecten van vaccins, maar staan in verhouding nog te weinig stil bij de neveneffecten van alcohol en drugs achter het stuur. Het is al een hele sinecure om het verkeer in nuchtere toestand zonder ongevallen en gewonden of doden te laten verlopen, laat staan dat dit voldoende veilig zou lukken met een glas te veel op. Met de BOB-campagne blijft politie streven naar leefbare en veilige wegen voor iedereen."
Vertrek veilig op zomervakantie en laat tijdig je auto nazien op 10 essentiële punten!
Voor het tweede opeenvolgende jaar zullen heel wat landgenoten deze zomer veeleer met de auto of kampeerauto op reis vertrekken en binnen Europa rondrijden dan met het vliegtuig naar verre bestemmingen te vertrekken. Het is daarbij van groot belang om de wagen in de garage goed te laten nazien of een onderhoud te laten uitvoeren vooraleer te vertrekken. Zeker omdat heel veel zwerfauto’s het afgelopen jaar maar weinig hebben gereden.
Vorig jaar zijn veel minder mensen met het vliegtuig vertrokken op zomervakantie. De auto – en in mindere mate ook de kampeerauto’s – waren de grote reisfavorieten. Voor dit jaar verwachten we dezelfde tendens. Maar de meeste wagens hebben veel stilgestaan en minder gereden dan normaal. Dat kan problemen veroorzaken aan heel wat onderdelen zoals batterijen, banden, ruitenwissers, allerlei vloeistoffen tot zelfs de roetfilter. Aangezien je op vakantie behoorlijk wat kilometers aflegt in vaak warme omstandigheden is het echt nodig om je wagen preventief te laten nazien of een onderhoud te laten uitvoeren vooraleer op vakantie te vertrekken. Dat is belangrijk vanuit veiligheids- en ecologisch standpunt. Bovendien wil je op vakantie niet in panne vallen. TRAXIO heeft daarom een “10 om te laten nazien”-lijstje opgesteld voor een veiligheidscheck die je kan laten doen door je garagist, die daarnaast eventueel ook de nodige software-updates zal doorvoeren.
10 om te laten nazien
Banden: algemene staat, profieldiepte, bandendruk - eventueel ook controle van de schokdempers;
Remmen en remvloeistof: de staat van remblokken en remschrijven, controle van het remvloeistofniveau;
Lichten en richtingaanwijzers: werking en afstelling controleren;
Ruiten: controle op barstjes of sterretjes door steenslag – licht beschadigde ruiten kunnen bij warm weer plots scheuren wanneer de airco wordt ingeschakeld;
Ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof: gebruik in de zomer sproeivloeistof waarmee insecten gemakkelijk worden verwijderd van de voorruit;
Koelvloeistof: controle van het niveau en nazicht op mogelijke lekken van het koelsysteem;
Batterij: bij zomerse temperaturen wordt de batterij hard belast, dus controle van de staat (en eventueel van de alternator);
Airconditioning: nazicht, desgewenst filter vervangen en gas bijvullen;
Roetfilter: controle van de staat en van het AdBlue-niveau
Trekhaak, stekker en fietsrek, dakkoffer: controle van de algemene staat en de bevestigingspunten. Laat desgewenst monteren door je garagist of toebehorenspecialist.
Rijbewijs voor meer als 3,5 ton kampeerauto's??????
EMHC PERSBERICHT
Binnenkort autorijbewijs voor kampeerauto’s tot 4,25 ton?
Brede steun voor het EMHC-idee
De Euro Motorhome Club (EMHC), de oudste en grootste zwerfautoclub van Duitsland, beschrijft de onlangs afgesloten hoorzitting over de wijziging van de EU-rijbewijsrichtlijn, die kampeerautobestuurders in de toekomst in staat moet stellen om auto's van klasse B tot 4,25 ton te hebben momenteel is het B-rijbewijs beperkt tot voertuigen tot 3,5 ton. Met de verhoging van de limiet naar 4,25 ton zou een oude eis van de EMHC werkelijkheid worden: in 2011 startte de club haar “Aktion 4,25”, waarin precies deze eis werd gesteld. De EMHC had hiervoor duizenden steunhandtekeningen verzameld bij de kampeerauto gebruikers.
Als quasi-uitvinder van het nieuwe doelmerk is het EMHC verheugd dat er nu brede steun is voor haar initiatief in heel Europa. Dat was niet altijd het geval: toen de Euro Motorhome Club in 2011 het onderwerp rijbewijzen in de publieke discussie bracht, verwierp de Duitse vereniging van kampeerautofabrikanten CIVD (voorheen VDWH) het initiatief als "zinloos".
Intussen is dat fundamenteel veranderd: Europa's grootste autoclub, ADAC, en zijn Oostenrijkse equivalent, ÖAMTC, pleitten voor het verhogen van de 3,5 ton limiet voor kampeerauto’s naar de Europese Unie, net als Europa's grootste zwerfautoclub, de Nederlandse NKC, de Deense AutoCamperRådet, de Oostenrijkse Camping Club (ÖCC) of de dealerverenigingen DCHV (Duitsland) en Assocamp (Italië). De Europese kampeerautofabrikanten sloten zich ook aan bij de oproep voor een nieuwe limiet van 4,25 ton via hun overkoepelende organisatie ECF. Naast de EMHC voerden ook de Reisemobil Union (RU) en het Duitse Caravaning Institute (DCI) campagne voor de EU-vlag om de rijbewijswetgeving te wijzigen. Met succes: van de precies 2213 reacties aan de Europese Commissie over de herziening van de rijbewijswet gingen er meer dan 2000 over de kampeerauto regelgeving. Ruim 99 procent (!) Van hen eiste dat de autorijbewijsgrens voor kampeerauto’s zou worden verhoogd naar minimaal 4,25 ton. Naast een aantal belangen-, auto- en consumentenverenigingen kwamen ook veel kampeerautoliefhebbers direct in de
hoorzitting van een maand voor de Europese Commissie.
Wat het EMHC bekritiseerde sinds de laatste uitgebreide wijziging in de rijbewijswet in 1999, is allang uitgekomen: dat de starre gewichtslimiet het voor nieuwkomers moeilijk maakt om toegang te krijgen tot de wereld van kampeerauto’s. Het EMHC bekritiseerde ook het feit dat chauffeurs sinds 1999 de dure C1- of C-vrachtwagenrijbewijzen moesten halen, die bedoeld waren voor het goederenverkeer, als ze een voertuig van meer dan 3,5 ton wilden besturen. Hierdoor worden nieuwe bestuurders duidelijk benadeeld ten opzichte van degenen die nog een oud rijbewijs klasse 3 (C1E) hebben. Hiermee kunnen voertuigen tot 7,5 ton worden bestuurd.
Daarnaast wilde de EMHC met haar “Aktion 4.25” bereiken dat een aantal kampeerauto’s van de 3,5-tons klasse die nu overbelast zijn weer legaal gebruikt kunnen worden. Omdat veel kampeerauto’s inmiddels de grens van 3,5 ton hebben overschreden omdat veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, sterkere remmen, betere kreukelzones, uitlaatgasreinigingssystemen, elektronische componenten en prestatiegerichte motoren standaard zijn en omdat de gebruikelijke comfortuitrusting (zonwering, zonne-energie) panelen, airconditioning, satellietsystemen, luchtvering, krikken, extra batterijen, enz.) zetten de gewichtsbalans onder druk. Als gevolg hiervan zijn de campers in de loop der jaren zwaarder geworden - maar over het algemeen zijn ze ook veel veiliger en net zo gemakkelijk te besturen als een auto.
Het feit dat de Europese Commissie tot nu toe alleen een verhoging van het rijbewijsgewicht boven 3,5 ton heeft geaccepteerd met het B-rijbewijs als het extra gewicht wordt veroorzaakt door alternatieve aandrijvingen (dwz elektromotoren en batterijen) is vanuit het standpunt van de EMHC niet gepast. weergave: Indien u met het B-rijbewijs probleemloos een elektrisch voertuig mag besturen, dan moet dit ook gelden voor voertuigen met moderne dieselmotoren. Al het andere is "discriminerend" vanuit het standpunt van het EMHC.
Na de meer dan eenduidige feedback aan de EU hoopt EMHC-voorzitter Dieter Steinacker "dat de uitbreiding van het autorijbewijs naar 4,25 ton, waar we al tien jaar om vragen, eindelijk en snel werkelijkheid zal worden."
Nu ligt de bal in de politiek: de Europese Commissie komt naar verwachting eind 2021 met een voorstel voor een nieuwe Europese rijbewijswet, dat naar de Raad gaat.
Ronde van Europese regeringsleiders. De Raad moet het Europees Parlement raadplegen voordat de wet in werking kan treden.
Als alles volgens plan verloopt, zou de lang gevraagde 4,25-tons regeling voor kampeerauto’s eind 2022 of begin 2023 werkelijkheid kunnen worden.
Meer info: Joachim Sterz, Rieslingstraße 4, D-67454 Haßloch
De grootste zwerfautoclub NKC van Nederland schreef in haar nieuwsbrief:
Mogelijk ook sjoemelsoftware bij Fiat Ducato
Na het dieselschandaal met Volkswagen in 2015 zit nu Fiat in de beklaagdenbank. In Duitsland lopen meerdere rechtszaken van mensen die de aanschafprijs van hun camper terugeisen van Fiat. De eerste, tussentijdse vonnissen zijn geveld. Waar gaat het precies over? Vijf antwoorden op de belangrijkste vragen rond het vermeende gesjoemel van Fiat.
Wat is de aanklacht?
Zowel in Nederland als in Duitsland hebben stichtingen namens consumenten claims ingediend bij Fiat. Hun stelling: bepaalde modellen Fiat zijn voorzien van een installatie die de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelt, als je gewoon met de auto de weg op gaat. Kortom: de waarden van de uitlaatgassen die de wet vereist, worden enkel tijdens een officiële test bereikt. De stichtingen eisen een schadevergoeding, omdat de fabrikant niet het schone voertuig heeft geleverd dat was beloofd.
Om welke modellen gaat het?
In Nederland rijden naar schatting 98 duizend campers rond op basis van een Fiat Ducato. Verdacht zijn op het moment alle 2.3- en 3.0-literdieselmodellen die volgens de normen Euro 5 en Euro 6 zijn gekeurd en in de periode 2014 –2019 op de markt zijn gekomen. Deze worden in diverse aanklachten in Duitsland genoemd. De nieuwste modellen, waarbij AdBlue wordt toegevoegd, vallen buiten de verdenking.
Wat is de bewijsvoering?
Volgens de aanklachten zijn diverse modellen Fiat-dieselmotoren voorzien van een installatie die een officiële test herkent: de motorsoftware zou na 22 minuten de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelen. Geen toeval volgens de aanklagers, omdat een officiële test exact 20 minuten duurt. Na uitschakeling stoten de betreffende Fiat-diesels zo’n acht tot vijftien maal meer NOx (stikstofoxiden) uit dan volgens de norm is toegestaan. In Duitsland lopen diverse zaken van mensen die het geld van hun recent gekochte camper terugeisen. In Freiburg wees de rechtbank een claim af; in Koblenz won een camperaar een dergelijke zaak. Het gaat hier om voorlopige uitspraken, waarbij uiteindelijk in hoger beroep een definitief oordeel wordt geveld.
Wat kan het gevolg zijn voor camperaars?
Er zijn nog geen definitieve gerechtelijke uitspraken. Ducatocampers mogen gewoon gebruikt worden. Bovag-woordvoerder Paul de Waal voorziet ook voor de toekomst geen grote problemen. “Ook bij Volkswagen zag je dat er in Europa nooit een rijverbod is afgekondigd. Al die auto’s rijden nog dagelijks rond. Wel heeft Volkswagen de eigenaren gevraagd terug te gaan naar de dealer voor een software-update. Als de aanklachten tegen Fiat terecht blijken, kan ik me voorstellen dat ook eigenaren van een camper op Ducato-basis naar de Fiat-dealer worden geroepen voor een software-update.”
Wat vindt de NKC hiervan?
De NKC heeft Fiat in Nederland om opheldering gevraagd. Maar de autobouwer heeft ook na enkele maanden nog niet inhoudelijk gereageerd. NKC-directeur Stan Stolwerk vindt dat Fiat en de diverse camperfabrikanten die het Ducato-chassis gebruiken, de consument goed moeten informeren. “Dit is een ernstige zaak. Die stilte van de zijde van Fiat veroorzaakt onrust onder camperaars. Het minste dat Fiat kan doen, is eigenaren van een camper op basis van Fiat uitleggen wat de mogelijke gevolgen zijn van deze kwestie. Wij blijven erop aandringen dat Fiat z’n informatieverantwoordelijkheid neemt naar hun klanten en dealers. Wij houden de camperaar zo goed als mogelijk op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.”
CARAVAN SALON Düsseldorf 2021: de hele wereld van de caravaning
Toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans en uitrusting, met duidelijke groeicijfers belangrijk signaal voor de beursbranche
CARAVAN SALON nodigt exposanten, bezoekers en de media van 28 augustus tot en met 5 september 2021 in Düsseldorf uit voor de branchehighlight van het jaar.
’s Werelds toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravan en uitrusting vindt dan voor de 60ste keer plaats.
“Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband (CIVD) als partner, kijken vol vertrouwen uit naar de ronde verjaardag. De openingsperspectieven voor beurzen, die Andreas Pinkwart, de minister van Economie uit Noordrijn-Westfalen onlangs heeft gepresenteerd, en de ontwikkeling van de stijgende vaccinatiecijfers en de daarmee gepaard gaande dalende infectiecijfers, stemmen ons positief. Op basis hiervan verwachten we dat we aan het einde van de zomer met het plaatsvinden van CARAVAN SALON opnieuw een belangrijk signaal voor de Europese beursbranche af kunnen geven. Het goed functionerende hygiëneconcept ‘PROTaction’ van het afgelopen jaar, zal ook dit keer de basis zijn om een beurs ten tijde van Corona succesvol te kunnen laten draaien. Wij zijn goed voorbereid en zetten alles op alles om van CARAVAN SALON, met het in achtnemen van de hoogst mogelijke hygiënestandaards, opnieuw een geweldig evenement te maken,” aldus Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf.
Ook de te verwachten versoepelingen met het oog op de reisbestemmingen stemt de verantwoordelijke directeur positief, daar er dit jaar weer geïnteresseerden uit heel Europa op de vakbezoekersdag worden verwacht. “De voorwaarden voor een succesvolle beurs zijn aanwezig. Caravaning en natuurtoerisme worden steeds populairder. Een bezoek aan de beurs biedt de beste mogelijkheid om live alle voertuignoviteiten te bekijken en informatie in te winnen over bijzondere bestemmingen en over technische innovaties in het toebehoren- en uitrustingssegment,” vult Wienkamp aan.
Podium voor trends, innovaties en noviteiten
Ook in 2021 kunnen bezoekers een uniek aanbod op het gebied van de mobiele vrijetijd verwachten. In vergelijking met het voorgaande jaar, zullen drie extra hallen in gebruik worden genomen. Deze extra oppervlakte vertaalt zich naar een beduidend grotere oppervlakte en ook het aantal exposanten stijgt met circa 45 procent. “Deze groeicijfers onderstrepen dat CARAVAN SALON als impulsgever van de branche dient en als jaarlijks verkoopplatform voor de caravaning-industrie onontbeerlijk is. In Düsseldorf worden de trends, innovaties en noviteiten van het komende seizoen gepresenteerd. Het stemt ons extra gelukkig dat veel exposanten, die het afgelopen jaar niet deel hebben genomen, terug zijn gekeerd,” zegt Stefan Koschke, projectleider Caravaning & Outdoor. Rond de 500 exposanten tonen op een oppervlakte van meer dan 200.000 vierkante meter de hele wereld van het mobiele reizen. In 13 hallen en op het buitenterrein presenteren zij ’s werelds grootste keuze aan caravans, kampeerauto’s, kampeerbusjes, voertuigtechniek, componenten en uitbouwdelen, tenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren & equipment, outdoor-kleding en – uitrusting, reisbestemmingen en natuurregio’s, camping- en staplaatsen.
Beurzen onmisbaar verkoopplatform
“De vakantievorm Caravaning vertoont sinds bijna een decennium een enorme en aanhoudende groeicurve. De corona-pandemie heeft de trend voor individuele, zelfvoorzienende vakanties en regionaal reizen een extra boost gegeven,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de CIVD. “kampeerauto’s en caravans zijn emotionele producten. Potentiële klanten willen voertuigen ‘live’ zien en aanraken, wat digitaal niet mogelijk is. De live productpresentaties bespoedigen een aankoopbeslissing aanzienlijk, zoals het grote succes van CARAVAN SALON in de afgelopen jaren heeft bewezen. Evenementen zoals beurzen zijn onontbeerlijk als verkoopplatform en als mogelijkheid om merken en producten te presenteren. Dat geldt vooral voor een middelgrote branche zoals de onze.”
Compact en connected toonaangevende beurs voor talrijke innovaties
Daar vrijwel alle exposanten die het afgelopen jaar hun deelname hadden geannuleerd, in de beurshallen van Düsseldorf terugkeren, presenteren weer vrijwel alle gerenommeerde, internationale producenten hun complete productportfolio. Ook enkele nieuwe merken vieren dit jaar in Düsseldorf hun wereldpremière. Van compacte modellen voor starters tot aan luxemodellen, die geen wens onbeantwoord laten en expeditiemodellen voor ruwe terreinen, zal alles te zien zijn. “CARAVAN SALON is en blijft het beste platform om een allesomvattend, maar tevens gecomprimeerd overzicht te krijgen op de markt en dan specifiek voor nieuwkomers, die een grote informatiebehoefte hebben,” aldus Onggowinarso.
De toonaangevende beurs in Düsseldorf is het moment waarop de branche haar technische innovaties en productnoviteiten presenteert. De verbinding van verschillende apparaten in het voertuig is een aanhoudende trend. Op het gebied van caravans, die in de afgelopen jaren een beetje in de schaduw van de recordomzet voor campers stonden, groeit het aanbod. Bij jongere doelgroepen, vooral jonge gezinnen waarbij de ouders tussen de 35 en 45 jaar zijn, is de interesse sterk gegroeid. Bij campers is er vooral veel vraag naar uitbouwmogelijkheden en ook de vraag naar compacte modellen blijft onveranderd groot: met een eenvoudige bediening, slimme opbergruimtes en aantrekkelijke instapprijzen worden vooral jonge kopers en caravaning-nieuwkomers aangesproken. Nieuwe indelingen en inrichtingsmogelijkheden bieden de mogelijkheid, het voertuig naar eigen individuele wensen vorm te geven. En uiteraard kunnen klanten uit een groot scala aan basisvoertuigen kiezen.
Nieuwe halindeling
De groeicijfers van CARAVAN SALON vergeleken bij de voorgaande editie en de integratie van de reis-, natuur- en outdoor-segmenten in de themawerelden Equipment & Outdoor en Travel & Nature maken een verandering van de hallenindeling noodzakelijk.
De integratie van hal 3 in de rondgang is geheel nieuw. Dit wordt de thuishaven voor de exposanten in de segmenten TRAVEL & NATURE en EQUIPMENT & OUTDOOR. Het aanbod in hal 3 wordt aangevuld met exposanten en handelaren voor tenten en voortenten en de directe verkoop.
Hal 17 zal dit jaar weer in gebruik worden genomen en zal geheel met kampeerauto’s worden bezet. Meer dan 220 exposanten in het segment TECHNOLOGY & COMPONENTS vormen de B2B-afdeling van CARAVAN SALON en leiden ertoe dat ook hal 14 weer zal worden toegevoegd. De exposanten uit de segmenten voertuigtechniek, componenten en bouwdelen zijn zodoende in de naast elkaar liggende hallen 13 en 14.
De grootste oppervlaktegroei genereren de aanbieders van kampeerbusjes, die de hallen 12 tot en met 15 geheel in beslag zullen nemen.
Hal 5 blijft gereserveerd voor het PREMIUM-segment met luxemodellen, seriemodellen en off the road-voertuigen. In de hallen 1 en 4, 9 tot en met 11 en 16 en 17 zijn zoals gebruikelijk de kampeerauto’s en caravans te vinden.
Digitale aanvulling
Naast de live-presentaties die een beurs mogelijk maakt, biedt CARAVAN SALON voor het eerst ook digitale aanvullingen zoals matchmaking, online presentaties, video-showrooms en een hybride forum in het segment toerisme. “Voor, tijdens en na de beurs brengt de matchmaking-tool de bezoekers met het juiste aanbod samen. Vakbezoekers en natuurlijk ook consumenten kunnen met de producenten in contact treden, hen in virtuele meeting rooms ontmoeten, maar ook een afspraak ter plaatse op CARAVAN SALON plannen. Ook in het toerisme-segment zullen we met Travel & Nature connected’ een virtuaal platform creëren en online interessante presentaties op het gebied van toerisme ter beschikking stellen van mensen, die zelf niet in staat zijn de beurs te bezoeken. Bovendien staat er een techniekdag voor het B2B-segment ingepland, waar toebehoren-aanbieders zich met een online presentatie van de noviteiten die ze op hun beursstand zullen laten zien, ook tot geïnteresseerde klanten uit Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië kunnen wenden. Met deze stappen ontwikkelen we het platform CARAVAN SALON met het oog op de toekomst en bieden exposanten en bezoekers het beste uit de analoge en digitale beurswereld,” aldus projectleider Stefan Koschke. Verschillende websessies zullen ook na de beurs onbemand in een video library ter beschikking staan.
Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op:
Fendt heeft de nieuwe Bianco Activ 465 SGE voor een koppel sportieve kampeerders uitgekiend.
Met de Binaco Activ mikt de fabrikant op veel reizende kampeerders. Zij geven de voorkeur aan een niet al te grote caravan, met voldoende levensruimte, een comfortabele zitgroep en voldoende laadvermogen. Daarbij nog een stabiel rijgedrag dat toelaat, indien nodig, de snelheid wat op te drijven. De Bianco Activ reeks bestaat uit 7 modellen met als kleinste de 390 FHS tot een tandemasser met kinderkamer. Deze laatste is een buitenbeentje en biedt een hoog wooncomfort, is echter niet zo geschikt om langs smalle wegeltjes de bergen in te trekken of door de kleine dorpjes met hun pittoreske straatjes te rijden.
De 465 SGE heeft vooraan 2 enkele bedden, die je naar wens tot 1 groot bed kunt omvormen. Achteraan is een hoekzitgroep, centraal de keuken en de badkamer. Een indeling enkel geschikt voor een paar. Voor de noodgevallen kan aan tafel een kleine losse ”poef” bij geschoven worden. Alle Activ types hebben grote kofferdeksels in de zijwanden, hoge bedden en de Truma Combi 4 met boiler wordt met het iNet systeem gestuurd.Langs buiten blijft een Fendt altijd een Fendt. Van de goedkoopste tot de duurste Fendt is er weinig verschil te merken. Voor- en achterfront zijn uit stevig en glad kunststof materiaal gemaakt. De disselafdekking, aluvelgen, getinte ruiten en de buitendeur met venster geven hem een kloek uitzicht. Het licht gebogen achterfront met de brede lichtblokken is een lust om naar te kijken. Vooraan in de disselkoffer met geripte aluminium bodemplaat kunnen twee grote gasflessen, een reserve wiel en “allerlei”. Sedert jaren is de geïntegreerde opstap standaard bij Fendt. Via grote kofferkleppen kan je de inhoud onder de bedden gemakkelijk bereiken. Alle ramen hebben een degelijke vergrendeling. Onder de bodem zijn de leidingen van stroom, gas en water degelijk verankerd. Een geknikte AL-Ko as zorgt voor een stabiele wegligging.Op een eerste blik in het interieurkomt komt het Tiberina – decor met witte fronten en licht houtdecor modern over. Licht gebogen bovenkastdeuren met een decor streep en brede handgrepen hebben stevig hang en sluitwerk. Ook de deksels van de zitbanken hebben degelijke scharnieren. Via deurtjes zijn de koffers onder de hoog geplaatste bedden bereikbaar. Om grotere voorwerpen te nemen of in te laden kan je de matras en de lattenbodem omhoog zetten, en veersysteem is daarbij een welkome hulp.
De geveerde matrassen op een 2 x 0.8 m grote hoogwaardige lattenbodem bieden een fantastisch slaapcomfort. Als optie kan je een zevenzone koudschuim matras bekomen. Aansluitend zijn de keuken en de badkamer geïnstalleerd. In de hoek van de badkamer is het wc gebruiksvriendelijk geplaatst. In de afgeronde hoek er tegenover is het witte ovale wasbakje. Dezelfde gebogen lijn volgend is onderaan een open schap. Boven heeft de kast drie witte deuren en een onrechtstreekse licht strook.Voor een tweepersoonsbezetting is de keuken groot genoeg. In het aanrecht zijn 1 groot en 2 kleine kookvuren plus de ronde spoelbak verwerkt, alles met een gedeelde afdekplaat te verbergen. Vooraan blijft nog wat plaats over om eten voor te bereiden. Er is nog een klein verhoog boven het bed voeteinde om een koffiezetapparaat te plaatsen. Onderaan met houtdecor fronten zijn drie brede laden en een flessenlade. Het overige keukengerief kan in de bovenkast met drie licht gebogen deuren.
Leuke zitgroep
Tenslotte hebben we helemaal achterin een comfortabele hoekzitgroep vanwaar men de tv kan bekijken. De tafel is groot genoeg om met z’n beidjes te “tafelen”. Hier ook zijn bovenkasten met onderaan een open legvak. Zeer handig om kleinigheden gemakkelijk bij de hand te hebben. In de tegenover gestelde hoek is de kleerkast en nog een lage kast. Vlak naast de buitendeur is het handig om er schoenen of pantoffels in de zetten.
Samen gevat.
Voor kinderloze paren die houden van reizen en met plezier kleine wegen opzoeken is de Bianco Activ 465 SGE een genot om wat verder op vakantie te gaan. Wat niet wil zeggen dat hij niet geschikt om in eigen land een leuke vakantie te beleven. Voor zijn afmetingen heeft hij een comfortabel interieur. Je kan er zonder zorgen winterse vakanties in doorbrengen, voor warme zomers hoef je ook geen angst te hebben.