Kampeerders die redelijk wat zomers hebben meegemaakt herinneren zich waarschijnlijk nog de Paradiso. Een lichtgewicht soort campingcar of moeten we het een vouwcaravan noemen. Het was een beetje oneerbiedig uitgesproken een grote bak op wielen. Het deksel duwde je met twee man omhoog, de wanden in zeildoek ontvouwde zich mee en vormde de zijwanden. Voor die tijd we spreken van de jaren 1970 een goed product. Bij eerste voorstelling van de TakeOff dacht ik direct aan de Paradiso. Inderdaad het idee is juist hetzelfde, dat is ook alles. Met de huidige middelen is de bak een knappe gestroomde aanhanger geworden. Buitenwanden zijn in mooi gevormde ABS platen en een hagelbestendig deksel, geïntegreerde verlichting en handgrepen op de hoeken. De alu velgen vormen de puntjes op de i voor het mooie koetswerk. Het deksel gaat bij middel van een stevig frame en een veersysteem vlot omhoog en vormt het dak. Het ligt wat schuin om het regenwater vlug af te voeren. Te gelijker tijd geeft het ook een elegant uiterlijk. De zeilen van de wanden zijn in doorschijnend en ondoorschijnend materiaal wat hem langere indruk geeft. Het voorfrontje van de wagenbak is schuin om de hem nog een betere aerodynamische vorm te geven. Die mooie vormen verbergen eigenlijk de houten binnen constructie waar het meubilair aan vast geschroefd is. Zo krijgt mem een wagen met dubbele wanden.Links en rechts staan twee zitbanken met in de midden de tafel. Plat gelegd vormen ze samen een bed van 2,05 x 1,6 m. Aan sluitend zijn er kasten, links is een mobiel kookvuur dat ook buiten kan gebruikt worden. En koelbox maakt deel uit van de uitrusting, in de zitbanken kan kledij en materiaal voor een leuke vakantie geborgen worden. Bij avond steek je de plafondlichtjes aan en sluit je de gordijnen. Achteraan kan je een grote tent aanritsen om de leefruimte te vergroten.
Technische gegevens
Leeg gewicht 550 575 590 kg afhankelijk van het type
VRIJHEID, AVONTUUR en VEILIG en ONTSPANNEN REIZEN...
Beste kampeerliefhebber,
Van 28 augustus tot en met 5 september 2021 vind je op CARAVAN SALON alles wat je nodig hebt voor een mobiele vakantie. Meer dan 600 exposanten presenteren een wereldwijd ongeëvenaarde selectie vrijetijdsvoertuigen, de nieuwste assessoires en reisbestemmingen. Vooral de segmenten Camperbussen en Technology & Components zijn dusdanig gegroeid dat je deze nu in twee hallen kunt bezichtigen. De nieuwe segmenten Travel & Nature en Equipment & Outdoor, in hal 3, maken het assortiment compleet. Dit alles maakt van jouw bezoek aan de 60ste CARAVAN SALON in Düsseldorf een unieke en onvergetelijke ervaring.
BESTEL NU JE TICKET!
Tickets voor CARAVAN SALON 2021 zijn uitsluitend online te koop. Ter plekke kunnen geen tickets worden gekocht. Reserveer tijdig voor een specifieke dag want het aantal bezoekers per dag is ook dit jaar begrensd. Leden van de CARAVAN CLUB ontvangen vier euro korting! Meld je hiervoor gratis aan op caravan-salon.club.
LET OP: om te worden toegelaten tot CARAVAN SALON 2021 geldt de bekende 3G-regel (getest, genezen of gevaccineerd). Bezoekers dienen hiervan een bewijs mee te brengen. Mondmaskers zijn verplicht in alle binnenruimtes op het gehele beursterrein.
VRAGEN?
Heb je nog vragen, neem dan contact met ons op of kijk op onze website. Als Belgisch-Luxemburgse vertegenwoordiging van CARAVAN SALON helpen we je graag.
Veel productnieuws van vouwwagenfabrikanten Holtkamper en Easy Caravanning op Caravan Salon in Düsseldorf
De Nederlandse Campfire Group zal op de Caravan Salon in Düsseldorf (van 27 augustus tot en met 5 september) haar beide eigen premium segment tent trailer merken presenteren op een gezamenlijke stand. In de nieuw aan de beurs toegevoegde hal 3 wordt door de exposanten specifiek op de thema’s Travel & Nature en Equipment & Outdoor ingegaan. “In deze omgeving voelen wij ons als een vis in het water”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group.
De Roos vervolgt: “We kunnen haast niet wachten tot de beurs van start gaat nu het weer onder de geldende maatregelen mag. Onze producten onderscheiden zich van kampeerauto’s en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan. De tent trailers van Holtkamper en Easy Caravanning zijn licht en aerodynamisch, en kunnen daarom eenvoudig door zowel compacte als hybride én vol-elektrische auto’s getrokken worden met behoud van voldoende actieradius.
Holtkamper
Het Holtkamper tent trailer programma is onlangs op een aantal belangrijke punten gerestyled. De tent van instapmodel Cocoon en het topmodel Kyte hebben een geheel nieuw ontwerp gekregen. Wat gebleven is zijn unieke (en gepatenteerde) zaken zoals bijvoorbeeld het 1-booms opzetsysteem van de typische Holtkamper luifel en het WindForce systeem (standaard op de Aero en Kyte) waarmee het opzetten en afbreken voor het grootste deel automatisch gebeurt. Het exterieur van de trailer heeft een nieuw ontwerp van de achterzijde met een stootvaste off-road bumper met diffuser en LED-verkeersverlichting, bijbehorende spatborden en standaard grotere 15 inch grijze lichtmetalen velgen. De Nano is een echte 2-persoons trailer waarbij de vaste deksel met imperiaal in uitgeklapte toestand dienstdoet als vaste vloer voor de tent. Alle Holtkampers worden geroemd om het opzetgemak en de eigenzinnige tentvorm.
Easy Caravanning
Na een uiterst succesvol eerste jaar, is zustermerk Easy Caravanning dit jaar inspelend op de toenemende vraag vanuit het buitenland verhuisd naar een grotere productielocatie. Bekijk ook de video op https://www.easycaravanning.com/en/downloads-2/videos/. Naast een aantal wijzigingen in het uitrustingsniveau van de 3 uitvoeringen van de TakeOff ‘Active/Sport/Xcite’ werkt de fabrikant aan een nieuw model met nog meer binnenruimte maar wel met dezelfde karakteristieke ‘Easy Caravanning’ eigenschappen. De Europese distributie van de TakeOff groeit gestaag. Na marktintroductie in Nederland, België, Engeland, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland en Kroatië wordt gewerkt aan verdere uitbreiding van het dealernetwerk in Scandinavië en Zuid-Europa. “Het winnen van twee 1e plaatsen bij de European Innovation Award 2021 heeft zeker aan dit succes bijgedragen”, vult De Roos aan.
De TakeOff van Easy Caravanning is een cross-over tussen een vouwwagen en een toercaravan en kan in minder dan 30 seconden worden opgezet en ingeklapt. Dit maakt het een ideaal kampeervoertuig voor mensen die graag snel onderweg zijn of gewoon in het weekend er even op uit willen trekken.
Campfire Group
De Campfire Group heeft grote plannen voor de toekomst. “Wij zijn ervan overtuigd dat met de huidige snelheid van klimaatverandering elektrificatie van het wagenpark de komende jaren een enorme vlucht zal nemen. Zo mogen er vanaf 2025 in Noorwegen alleen nog maar volledig elektrische nieuwe auto’s verkocht worden, logisch dus dat er daarom veel belangstelling voor onze producten is uit dit land. Net zo goed als personenauto’s in versneld tempo steeds compacter, efficiënter en schoner zullen worden, zal ook de kampeerindustrie hierop in moeten gaan spelen. Gewichten, afmetingen en/of emissies van mobiele recreatievoertuigen zullen de dans niet ontspringen. Op termijn overwegen we de ontwikkeling en productie van onze eigen merken te gaan centraliseren en zo onze krachten te bundelen. Een derde eigen merk zit ook in de pijplijn van onze toekomststrategie”.
De producten van Holtkamper en Easy Caravanning zijn tijdens de Caravan Salon Düsseldorf te zien op standnummer 3E 60-01/02.
Er zijn nog maar tien maanden verstreken sinds Niesmann + Bischoff zijn nieuwe modelreeks lanceerde in de 3.5 T. categorie, de iSmove.
Tegen alle regels in, onder de 3,5 ton en boven alle verwachtingen.
Wat in het begin een ongelooflijke uitdaging was voor de op zware voeringen gespecialiseerde fabrikant, werd een succesverhaal: nog voor de eerste verschenen modellen op de markt, veel kopers waren al op zoek naar dealers en Niesmann + Bischoff won twee belangrijke prijzen:
de Red Dot 2021 en de European Innovation Award:
Na de succesvolle introductie van de 6.9 E indeling wordt Niesmann + Bischoff kan men voor het eerst de versie met eilandbed aan het publiek presenteren: de iSmove 7.3 F.
De indeling is 30 cm langer dan de eenpersoonsbedvariant en het royale bed van 2 meters in lengte zonder de gebruikelijke "sneden" in het voetgedeelte zullen talrijke kampeerauto bezitters waarderen.
De iSmove 7.3 F biedt veel opbergruimte in de slaapkamer met 4 grote, centrale kasten met vergrendeling, laden onder het bed, een indirect verlichte kledingkast met aan de ene kant spiegel en aan de andere kant een lang dressoir. Bovendien verbergt elke trede op de vloer extra opslagruimte voor schoenen of diverse toebehoren.
Er kunnen zelfs gezinnen tot 5 personen reizen in de iSmove 7.3 F met optionele gordel geïntegreerde klapstoel, gemonteerd in de bank achter de voorpassagiersstoel. Net als bij de Arto-modellen is deze 5e veiligheidsgordel beschikbaar vanaf modeljaar 2022.
Kleinkinderen willen genieten van een ISOFIX-bevestiging, voor kampeerautomobilisten die met kinderen reizen.
Wilt u eerst een rondleiding krijgen door dit model voordat u naar uw dealer gaat?
Geen revolutionaire veranderingen aan de Arto- en Flair-reeksen, met uitzondering van de aantrekkelijke exterieurkleur "Eifelgrijs" (de Eifel is het vulkanische middelgebergte waarop het werk van Niesmann + Bischoff bevindt), die na het succes bij de iSmove-kopers worden nu ook uitgebreid naar deze modellen:
Evenals een nieuw Fiat Fahr-Comfort-pakket, inclusief digitale cockpit, een lederen pookknop en lederen stuur met radiobediening, een draadloze telefoonoplader en een batterijschakelaar voor de startbatterij.
Over Niesmann + Bischoff
Niesmann + Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve kampeerauto’s. Hoofdkantoor van een bedrijf en tegelijkertijd is de productielocatie Polch in Rijnland-Palts. Luxe campers worden geproduceerd door de ISmove, Arto en Flair-serie. Elke kampeerauto krijgt een individuele ervaring van planning tot definitieve oplevering.
Niesmann + Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Group.
Over Erwin Hymer Groep
De Erwin Hymer Group is een volledige dochteronderneming van Thor Industries, de wereldwijde toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen met meer dan 25.000 medewerkers. De Erwin Hymer Groep verenigt fabrikanten van kampeerauto’s en caravans, accessoirespecialisten en verhuur- en financieringsdiensten.
De Erwin Hymer Group omvat de kampeerauto- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Kompas, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann + Bischoff,
Sunlight en Xplore, de kampeerauto verhuurders McRent en rent easy, de chassisspecialist Goldschmitt, de toebehoren specialist Movera en het reisportaal freeontour. Meer informatie is beschikbaar op
Nomad, Beduin Scandinavië: nieuw design en extra indelingen voor de topcaravans van Dethleffs.
Met modeljaar 2022 introduceert Dethleffs een nieuw familie ontwerp voor de midden- en hogere klasse caravans, Camper®, Nomad en Beduin Scandinavië. Tegelijkertijd vullen nieuwe indelingen met innovatieve woonoplossingen het assortiment in deze populaire caravan reeksen aan. Het nieuwe familieontwerp wordt gekenmerkt door dynamische lijnen gebaseerd op het huidige auto ontwerp en heldere vormen De opnieuw ontworpen achterkant met opvallende vormen en duidelijke randen is identiek voor alle drie de modelreeksen. De smalle, rechte achterlichthouder met contrasterende zwarte LED-verlichting benadrukt de breedte van het voertuig met zijn optische dwarsverbinding. Een opvallende zwarte diffuser sluit de achterkant aan de onderkant af. De zijwand van Camper®, Nomad en Beduin Scandinavië zien af van de massieve dubbele strepen. Een fijne donkere lijn scheidt nu het onderste derde deel van het raamniveau. De reeks belettering komt meer in beeld naar boven. De caravans zijn voorzien van extra dekoratie rond de voorste zijruiten.
Dethleffs vult de gezinsvriendelijke Camper®-reeks aan met het eenpersoonsbedmodel Camper® 510 EL. De 2,30 meter brede reiscaravan heeft twee meter lange eenpersoonsbedden van 0,85 meter breedte achterin, evenals een comfortabele lounge zithoek voorin, een grote keuken met een koel-vriescombinatie van 142 liter.
De Nomad reeks omvat nu een ruime tweepersoons caravan met een breedte van 2,50 meter: de Nomad 520 ELT heeft een ruime badkamer achterin, een weelderige ronde zitgroep in het midden van het voertuig, een groot keukenblok en eenpersoonsbedden voorin. De badkamer met aparte douche strekt zich uit over de gehele breedte van het voertuig achter en is daardoor buitengewoon ruim.
Beduin Scandinavia 550 BET, 550 RD en 550 SE zijn elk 2,30 meter breed en hebben dezelfde lengte van 6,75 meter. De Beduin Scandinavia 550 BET presenteert zich met een perfect uitgeruste, enorme gastronomische voorkeuken over de gehele breedte van de caravan De weelderige L-vormige zithoek met de tegenoverliggende langsbank nodigt uit tot verpozen. Eenpersoonsbedden en een zeer ruime badkamer achter vervolledigen deze indeling. De Beduin Scandinavia 550 RD scoort met de innovatieve grote badkameroplossing, waarbij de badkamer en douche links en rechts van de gang samen één badkamer vormen. die de badkamerdeur visueel en akoestisch scheidt van het woongedeelte. In de slaapkamer achter biedt een royaal eilandbed een uitstekend slaapcomfort. De Beduin Scandinavia 550SE wordt gekenmerkt door zijn enorme L-vormige zitgroep voorin met tegenoverliggende zijplank. Die laatste biedt de ideale ruimte voor een optionele 32 duim televisie. De slaapkamer aan de achterzijde is voorzien van eenpersoonsbedden, die af fabriek kunnen worden omgebouwd tot een groot tweepersoonsbed.
Over2 op de 3 bestuurders geven een signaal wanneer ze aan een oversteekplaats voetgangers voorrang verlenen Communicatie is belangrijk want het aandeel ongevallen op een oversteekplaats voor voetgangers stijgt
25 jaar geleden werd de regel ingevoerd dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan voetgangers die zich op een oversteekplaats bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. Uit een nieuwe enquête van Vias institute blijkt dat 7 op de 10 Belgen vindt dat deze regel de verkeersveiligheid verbetert. 2 op de 3 bestuurders geeft aan dat ze een klein teken geven aan de voetgangers wanneer ze voorrang geven. Dat zorgt ervoor dat de voetgangers zeker weten dat ze gezien zijn. Dat blijft belangrijk, want het percentage ongevallen aan een oversteekplaats is vorig jaar gestegen. ‘Samen de weg delen’ is een van de thema’s waarover de burgers in aanloop van de Staten-Generaal van de verkeersveiligheid hun mening kunnen geven via een bevraging op www.all-for-zero.be.
Veilig oversteken
6 op de 10 voetgangers (57%) die vorig jaar betrokken waren in een ongeval terwijl ze overstaken, wandelden op een oversteekplaats zonder verkeerslichten. Dat is een stijging ten opzichte van 2019 (50%).
Sinds 1996 verplicht de wegcode aan bestuurders om voorrang te verlenen aan voetgangers die zich op een oversteekplaats bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. Voor de 25ste verjaardag van deze regel heeft Vias een representatieve steekproef van 1000 personen bevraagd om te weten hoe voetgangers en automobilisten naar deze regel kijken en hoe die in de praktijk wordt toegepast.
Hoffelijkheid zowel bij voetgangers als automobilisten Positief resultaat uit de enquête: de signalen van hoffelijkheid komen vaak voor, zowel langs de kant van de voetgangers als van de kant van de automobilisten. Zo bedankt de overgrote meerderheid van de voetgangers de automobilisten als die voorrang verlenen: meer dan 3 op de 4 voetgangers (77%) steekt zijn hand of duim op, 1 op de 3 voetgangers (37%) knikt met zijn hoofd. Zo’n geste is niet verplicht, maar draagt wel bij tot een betere relatie tussen de verschillende weggebruikers in het verkeer. Het zorgt ervoor dat meer weggebruikers zich hoffelijk gaan gedragen.
De auto moet even wachten
Hetzelfde geldt voor de automobilisten: bijna 6 op de 10 (57%) geeft een teken met de hand aan de voetgangers om hen duidelijk te maken dat ze veilig kunnen oversteken. Bijna 3 op de 10 automobilisten (28%) maakt oogcontact en knikt met zijn hoofd. Deze handelingen zijn belangrijk, want het maakt het duidelijk voor de voetganger dat hij gezien is en in alle veiligheid kan oversteken.
96% van de bestuurders stopt meestal of altijd Iets meer dan de helft van de automobilisten (54%) stopt altijd wanneer ze een oversteekplaats naderen waarop een voetganger zich bevindt of er zich op wil begeven. 42% stopt meestal. De regels worden in het algemeen goed gerespecteerd. Als een automobilist vergeet te vertragen, al is het maar af en toe, brengt hij mogelijk wel de voetganger in gevaar. Dat geldt zeker in de bebouwde kom. Het is opvallend dat slechts 38% van de bestuurders onder 35 jaar altijd stopt. Bij de bestuurders ouders dan 55 jaar is dat 67%.
Dat mag niet
Voetgangers ervaren dat niet alle bestuurders systematisch stoppen. Meer dan 1 op de 4 (27%) moet wachten tot tenminste 3 à 4 voertuigen gepasseerd zijn vooraleer ze kunnen oversteken. Iets minder dan 1 op de 10 voetgangers (9%) moet zelfs de doorgang forceren om te kunnen oversteken. In Brussel is dat 13%. Het blijft belangrijk om mensen te blijven wijzen op het nut en de toepassing van de voorrangsregel. De perceptie is wel positief: 7 op de 10 weggebruikers menen dat het de verkeersveiligheid ten goede komt.
Verkeersregel is redelijk goed gekend 8 op de bestuurders (84%) weten dat je voorrang moet geven op voetgangers die zich op de oversteekplaats bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. De regel is dus in het algemeen goed gekend door de meerderheid van de weggebruikers. 1 op de 3 respondenten weet niet (31%) dat de bestuurders elke oversteekplaats slechts met matige snelheid mogen naderen, ook als er geen voetgangers meteen zichtbaar in de buurt zijn. Door met matige snelheid te naderen, kan je reageren mocht er toch een voetganger onverwacht oversteken. Ook voetgangers moeten niet zomaar oversteken zonder uit te kijken. Ze mogen ‘zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen’. Bijna 1 op de 4 voetgangers (23%) kent deze regel niet. Dat kan leiden tot gevaarlijke toestanden. Sommige voetgangers hebben zo bijvoorbeeld enkel aandacht voor hun gsm en letten niet voldoende op wanneer ze oversteken.
Fietsers mogen er niet rijden
Conclusie Om de veiligheid van voetgangers niet in het gedrang te brengen, is het belangrijk om de voorrangsregels aan oversteekplaatsen te respecteren. Hoffelijkheid naar elkaar en duidelijk maken dat je elkaar gezien hebt, helpt om misverstanden en ongevallen te voorkomen. 6 op de 10 bestuurders geeft zo een teken met zijn hand en 3 op de 10 knikt met zijn hoofd om aan voetgangers duidelijk te maken dat ze veilig kunnen oversteken.
Georges Gilkinet, vice-premier en minister van Mobiliteit: ‘Je veilig voelen op onze wegen is essentieel. Vriendelijkheid en hoffelijkheid kunnen daarbij helpen en dat kan zelfs met heel simpele gebaren. Bedankt dus aan iedereen die glimlacht of zijn hand opsteekt tijdens het oversteken of bij het geven van voorrang. Dat is onmiddellijk veel aangenamer om je zo te voet, met de fiets of met de wagen te verplaatsen. Om het evenwicht tussen de verschillende weggebruikers verder te verbeteren, nodig ik iedereen uit om hun mening te geven via www.all-for-zero.be. Vul de enquête in of neem deel aan een van de paneldiscussies. Samen helpen we de verkeersveiligheid vooruit! ‘
Alle informatie over de enquête en het burgerpanel staat op www.all-for-zero.be.
De Sloveense fabrikant heeft moeite noch tijd gespaard om de Adora nog mooier te maken dan zijn voorganger.
Het afgeronde voorfront heeft links en rechts schuin op gestelde windgeleiders voor een beter aerodynamisch effect. Tussen de geleiders is een groot raam dat gevolgd wordt door een al even groot dakvenster. In het vlakke verticale achterfront zijn nieuwe smalle lichtblokken met LED’s horizontaal in een donkere band geplaatst, wat een chique effect geeft. Zijwanden met rechthoekige vensters met donker kader en de brede buitendeur met venster geven hem een knap modern uitzicht.
Dak en wanden hebben hagelbestendige buitenbeplating, de bodem is uit watervast multiplex gemaakt. Het brede disselkofferdeksel geeft toegang tot heel de ruime koffer. Het kofferdeksel in de zijwand geeft toegang tot de koffer onder het bed klapt omlaag. Een klein min puntje zijn de nogal moeilijk bereikbare hoeksteunen. De Adora 572 UT wordt gedragen door een AL-Ko chassis met geknikte as en 195 R 14 C grote banden op stalen velgen.
Het interieur is rechtlijnig gehouden. Hebben de bovenkasten rondom vlakke deuren zo hebben de vooruitstekende bovenkasten van de keuken holstaande deuren uitgevoerd in witte kleur terwijl het overige meubilair in een licht houtdecor is. Net zoals de keuken is de tafel wit. Voor het keukenaanrecht kozen de ontwerpers voor een lichtgrijs steendecor. De TV kast naast de buitendeur is eveneens in wit uitgevoerd. Scharnieren en sluitwerk zijn van een stevige kwaliteit wat het rammelen tijdens het rijden voorkomt.In het aanrecht zijn 3 kookvuren en spoelbak geïntegreerd, na het koken sluit een donkere plaat de vuren af. Onderaan is ruimschoots plaats voor het kookgerief en bijhorend keuken materiaal. Naast de keuken staat een Thetford 142 l koelkast.
De Adora 572 UT is voornamelijk ontworpen voor twee personen die kunnen genieten van een uitzonderlijke comfortabele U-zitgroep. Met de comfortabele kussens, een redelijk groot tafelblad en voor de avonden een variabele licht in stelling is het enkel maar genieten. Met een paar grote passen staan we tussen de 1,95 m lange enkele bedden. Lattenbodem en matras nodigen uit tot lekker slapen. Geholpen door gasveren kan je het bed gemakkelijk omhoog klappen om de grote koffer te laden. Boven de voeteinden van de bedden hangt een kleerkast.
Achterin over de volle breedte van de caravan is een goed uitgeruste badkamer. Het wc staat aan de linkerzijde, daar tegenover is een douchecel centraal is het wastafeltje.
De nieuwe Adora heeft zowel binnen als buiten een modern kleedje gekregen. Hier en daar is het koetswerk beter afgewerkt. Binnen krijg je een enorm ruimte gevoel door de brede plaats voor de keuken gevolgd door de gang tussen de bedden naar de badkamer. Het meubilair ziet er goed uit.
Voor paren die op zoek zijn naar een ruime comfortabele caravan is de Adria Adora 572 UT zeker het bekijken waard. Om de bijna 2 ton wegende caravan aan een verantwoorde snelheid te trekken is wel nodig een wagen te hebben met voldoende pk’s onder de motorkap.
Een eerste blik in de nieuwe Carado is een van waardering.
Als je de T459 bekijkt en er een paar dagen mee opstap gaat vindt je altijd wel iets dat beter zou kunnen. Dat is ook zo bij de duurste kampeerauto's. Voor het 15 jarig jubileum werd de T459 EDITION met een hele reeks extra’s uitgerust.
Voor deze wagen werd een Fiat Ducato basis voertuig met 140 pk sterke diesel motor gekozen. 16 duim wielen met aluminium velgen vullen mooi de wielkasten.
De halfintegrale 459
Wij vonden de T 459 alleszins een prima en keurig afgewerkte wagen. Super luxe zaken ontbreken daar is de prijs verantwoordelijk voor. Het interieur met achteraan een eilandbed is in licht houtdecor uitgevoerd. Kastdeuren zijn voor een harmonische kleur afwisseling in wit uitgevoerd. De zwarte koelkast past netjes tussen het houten meubilair. Aan de buitendeur met venster is aan de zijwand een spiegel en een stevige handgreep in een schuin oplopende witte band geschroefd.
De trend volgend heeft de zitgroep twee zijzitbanken. Gelukkig kan de tafel in hoogte geregeld worden. Goede zit en rugkussens waarborgen een aangename zit voor 4 personen. Met 4 kan men comfortabel op reis. In het hefbed boven de zitgroep is plaats voor twee, een ander koppel kan zijn bedje spreiden in het luxe eilandbed achterin. Komt er bij gelegenheid bezoek kunnen ze een zitje krijgen op de draaibare cabinezetels, een drankje en een hapje moeten kunnen. Voor de verluchting zorgen een groot en klein dakluik, boven de stuurcabine is nog een extra dakluik dat voor veel licht vooraan zorgt.
Keuken en sanitair.
Ze is best uitgerust voor 4 zwervers. Drie kookvuren met zwarte afdekbladen zijn achteraan in het aanrecht geïntegreerd. In het ronde spoelbakje kan men de borden weer netjes schoon maken. Onder zijn drie zelfsluitende laden en een kast. Wegens het hefbed kon men de bovenkast slechts half zo breed maken. Tegenover de keuken is een grote Thetford koelkast met afzonderlijk vriesvak. Tegen de zijwand zijn enkele verstelbare haakjes. De dubbele wand achteraan herbergt een onrechtstreekse verlichting.
We stappen iets hoger naar de douche cel. Ze is afgemaakt met witte vlakke kunststof platen en keurig afgekid. Douchekop en kraan hebben een zwarte achtergrond wat een mooi effect geeft tussen al dat wit. Een deur sluit sanitair en slaapkamer af van de woonkamer. In het daar tegen over staande kamertje staat het wc gebruiksvriendelijke opgesteld, voor zwervers met lange benen geen probleem. In de hoek is het wastafeltje geplaatst. Door heel het sanitair in hout uit te voeren geeft dit een aangenaam gevoel bij een wasbeurt.
Achterin
Onder het voeteinde van het eilandbed is een grote koffer. Links en rechts zijn gemakkelijk te bereiken een kleerkast en een legkast. Voor de achterwand boven het hoofdeinde heeft men een eenvoudige decoratie bedacht, met de belichting er achter komt het echter mooi over. Iedere slaper heeft een eigen leeslampje met schakelaar. Nu we bij de lichten zijn gekomen er is geen gebrek aan. Vier spots boven de tafel twee boven de keuken. Hier de daar zijn nog wat spotlichten en slierten LED's voor een gezellige sfeer belichting.
Samen gevat
Voor zijn prijs is de Carado T 459 een prima kampeerauto. Keurig afgewerkt en zonder al te veel franjes kan men er leuke vakantie mee beleven.
Het hoogtepunt in modeljaar 2022, de Concorde Charisma IV
Deze reeks is nu volledig herzien in de 4e generatie.
Met een complete revisie is de nieuwe Charisma het hoogtepunt van de nieuwe Concorde modeljaar 2022. Met technische innovaties, een hoog niveau van ontwerpcreativiteit en talloze ideeën om de beschikbare ruimte nog intensiever te gebruiken, is de Charisma IV een van de opmerkelijke nieuwe ontwikkelingen in het luxe segment kampeerauto’s.
Het is al jaren de bedrijfsfilosofie van Concorde dat elk modeljaar zich richt op één reeks met technische innovaties en nieuwe design- en uitrustingsvarianten. Voor het modeljaar 2022 is dit de Charisma reeks, die nu na 9 jaar in de 4e generatie wordt gepresenteerd.
Een aandachtspunt bij de verdere ontwikkeling van de nieuwe Charisma was het ontwerp van het exterieurdesign. Nieuw is het fraaie frontmasker, afkomstig uit de Centurion Daily. De frameloze zijruiten van de cabine, de afgeronde dakframeprofielen met geïntegreerde luifel en de nieuwe zijschorten stralen een bijzondere elegantie uit. Optionele, vergrendelbare sensor-touch opbergruimtekleppen zijn exemplarisch qua design en techniek. De highlights van het achterontwerp zijn de lichtdrager met schuin geplaatste verlichtingselementen, de fraaie achterspoiler met geïntegreerd camerasysteem, de handige achteruitrijverlichting en een derde remlicht in het midden van de achterwand.
De dubbele bodem met doorlading over de gehele breedte van het voertuig in het voorste gedeelte, de nette opstelling van alle technische elementen zoals batterijen, elektra, verwarming en 2e verdiepingverschillende tanks zijn op elk moment gemakkelijk toegankelijk. Handig is de mogelijkheid om de aftapkranen voor zwart en grijs water vanaf de bestuurdersstoel, bewaakt door camera's, te kunnen bedienen.
Ook de aan beide zijden toegankelijke achtergarage is zeer ruim met optionele airline montagerails. Ruimtelijk is het sleutelwoord voor de innerlijke werking van de nieuwe Charisma, waarin alle mogelijke ruimtes werden benut. Zelfs de toegangsdeur biedt met een breedte van 67 centimeter veel ruimte.
De cabine maakt indruk met het ergonomisch geplaatste dashboard. De aparte monitor voor het birdview-systeem met achteruitkijkspiegelfunctie is een "eyecatcher". Alle monitoren en schakelaars zijn zo gepositioneerd dat ze in één oogopslag goed te zien zijn en met één beweging bereikbaar zijn. Een hoogtepunt op dit gebied is het afneembare stuur.
Zonder stuur is de bestuurdersstoel eenvoudig om te toveren tot woonruimte van Charisma. Dit schittert met twee meubelkleuren en drie mogelijke combinaties. Onder de bovenkasten bevinden zich nieuwe opbergvakken, bekleed met leermateriaal in de kleur "vanille", die een enorme ruimtelijke indruk wekken.
Zoals reeds vermeld, is grootheid de stelregel in het nieuwe charisma. Alle mogelijkheden zijn benut om opbergvakken, vakken en opbergruimtes te creëren. De keuken met apothekerskast en talrijke lades is daar een heel mooi voorbeeld van. De zeer grote kledingkast in de badkamer, evenals de laden en vakken onder het bed en in de vloer van de slaapkamer documenteren de "ruimtelijke" verscheidenheid aan ideeën.
De badkamer, die over de gehele breedte van het voertuig rafzonderlijke douche (optioneel regenwoud variant), een wastafel met veel opbergruimte en een hoog gemonteerde kraan. De in de deur geïntegreerde grote spiegel straalt de sfeer van een wellnessoase uit.
In de slaapkamer beloven het grote bedoppervlak en de hoogwaardige matrassen met comfortabele plaatveren het beste slaapcomfort.
Sprite komt met nieuwe Basecamp indeling en komt met veel detailwijzigingen!
Sprite caravans heeft het afgelopen seizoen, ondanks de corona crisis, uitstekend gedraaid. Reden voor de fabriek om voor komend jaar de veranderingen te beperken tot kleine toevoegingen.
Wel komt er nog een nieuwe Basecamp variant bij: de Basecamp 6. Hierdoor is er inmiddels keuze uit 3 uitvoeringen van deze sportief ogende caravan.
De Basecamp 6 is simpel gezegd een Basecamp 2 (zitgroep voor) met een dubbele zit/stapelbed aan de achterzijde van de caravan. In het midden staat de luxe keuken tegenover de badkamer.
In totaal heeft dit model dus 6 slaapplaatsen. De binnenlengte blijft net onder de 5 meter.
De Alpine Sport serie krijgt een aantal extra USB-punten (in de spotjes onder de bovenkasten) en de nieuwe Dometic series 10 koelkast. De keukenachterwand krijgt een nieuw design met downlight verlichting in plaats van een geheel verlicht paneel.
De witte wasbak in de wastafel in de toiletruimte en bij de vaste bedden krijgt een nieuw design. Er komt een nieuwe douchekop in de doucheruimtes (indeling afhankelijk). De vloermat bij de buitendeur wordt vervangen door een groter exemplaar.
De Mondial SE serie komt met dezelfde vernieuwingen, behalve de keukenachterwand aanpassing. Daarnaast wordt het binnen design in kleur aangepast. De bovenkastdeurtjes worden komend seizoen uitgevoerd in een houtkleur waardoor de caravan een warmere uitstraling krijgt.
De Cruzer SR serie biedt uiteraard dezelfde vernieuwingen zoals bij de Alpine Sport besproken met als extra dat de spotjes komend jaar dimbaar zijn.
Ook worden hier de nieuwe Dometic series 10 koelkasten gemonteerd. De topmodellen Cruzer 550 SR en 635 SR behouden uiteraard de grote 133 liter koelkast.
Voor een nog luxere uitstraling worden de hoofdeindes van het vaste bed verhoogd.
De Cruzer serie blijft een serie die een overdaad aan luxe heeft met onder andere een luxe ovencombinatie, een magnetron, een Truma Combi-unit voor warm water en verwarming, een radio met bluetooth en het Swift Command systeem. Met dit laatste kunt u bijna alle apparatuur in uw caravan bedienen via de Swift Command App op uw mobiele telefoon.
Alle Cruzers zijn voorzien van een luxe doucheruimte.
De nieuwe caravans staan vanaf eind juli in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 22.595, - voor de Alpine Sport, € 25.895, - voor de Mondial SE, € 29.195, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 27.595, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden in Nederland geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.