Inhoud blog
  • Fietsers
  • Voetgangers en fietsers een probleem
  • In de sneeuw
  • Dethleffs heeft een 4x4 kampeerauto
  • Niet overal zijn er goede wegen
  • Reddingsstrook vrijhouden
  • Nieuw
  • Hobby lanceert een nieuwe kampeerauto
  • Het gras is gemaaid
  • Adria viert feest
  • Tijdens het salon.
  • Nieuws van Knaus
  • Boven op een berg
  • Model 2026 Dethleffs Nomad 510 ER
  • Nieuws van Knaus
  • Fendt modellen 2026
  • Sprite
  • Nieuws bij Sprite
  • Een korte pauze
  • Volledig nieuw type bij Fendt
  • een caminpcar
  • Het salon van Düsseldorf was een succes
  • Let op het gewicht
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    15-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepaste banden voor kampeerauto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-06-2023 om 21:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepaste banden voor kampeerauto's

    PERSBERICHTEN MOBILITEIT AUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN

    7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)

    Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken:  heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.

    Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.

    Waarom aangepaste banden voor een camper?

    Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.

    Types van campers en de bijhorende bandenkeuze

    Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.

    Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.

    Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.

    De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie 

    Heeft je camper het juiste type band?

    Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)

    Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?

    Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.

    Zijn je banden beschadigd of te oud?

    Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).

    Hebben je banden nog voldoende profiel?

    Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.

    Hebben je banden de goede bandenspanning?

    Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.

    Heb je de goede seizoenband gemonteerd?

    Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.

    Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?

    Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.

     (*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:

    • banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
    • banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).

    (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.

    Foto's: Thierry Dricot

    15-06-2023 om 21:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-06-2023 om 21:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bezoek aan de Wadden
    >> Reageer (0)
    14-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe reeks bij Rapido

    Rapido C 55

    Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.

    Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de  inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.

    De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.

    Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan.  Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.

    Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.

    De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen.  In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.

    Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.

    In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.

    Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe  halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Peugeot Boxer met laag chassis.

    Motor: 2,2 l   140 pk  6 versnellingsbak.

    MTM : 3.500 kg

    L X B X H:  6,72 x 2,17 x 2,75 m

    Leeg gewicht: 2.965 kg

    Bedden: 1,98 x 0,8 m

            1,95 x 0,8 m

    Meer info. www.decuyper.be

    14-06-2023 om 19:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle cols open
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-06-2023 om 19:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetballers leren auto rijden

    OH Leuven laat voetballers begeleiden om zich verkeersveilig te gedragen
    Vias institute hoopt dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen

    Eind maart gebeurde een zwaar ongeval in Flémalle waarbij voetballer Sofian Kiyine van OHL in een sporthal belandde. Met veel geluk werd een drama nipt vermeden. OH Leuven neemt samen met Vias institute nu als eerste Belgische club het voortouw om hun spelers extra te begeleiden naar verkeersveiliger gedrag. Speler Sofian Kiyine moet een intensief traject volgen rond verkeersveiligheid. Daarnaast krijgt het hele team een algemene vorming rond verkeersveiligheid. Nog unieker is dat alle nieuwe aanwinsten uit het buitenland gerichte coaching en rijlessen krijgen. Zo zijn ze beter geïnformeerd over de verkeersregels en gebruiken in ons land. Vias hoopt dat de andere profclubs het voorbeeld volgen van OHL.

    Jonge mannen zijn een doelgroep met een verhoogd ongevalsrisico die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. De voetbalwereld is daarop geen uitzondering. Uiteraard blijft elke bestuurder altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden achter het stuur. Toch is extra vorming en opleiding zeker een nuttig middel om het risicobewustzijn te vergroten en de kans zo klein mogelijk te maken dat (jonge) bestuurders in de fout gaan.
    Daarom heeft voetbalclub OH Leuven beslist om een samenwerking met Vias institute aan te gaan voor meerdere jaren.
    Het actieplan bestaat uit meerdere luiken die gericht zijn op zowel de spelers, de staff als de supporters
     
    Transfers uit het buitenland worden wegwijs gemaakt in ons verkeer
    Elke nieuwe voetballer die uit het buitenland getransfereerd wordt, krijgt van een rijinstructeur een persoonlijke coaching over de wegcode en de gebruiken op onze wegen. Voor buitenlandse spelers zijn onze wegen vaak een verrassing. Lintbebouwing, trajectcontroles, speed pedelecs, fietsstraten, etc komen niet overal voor. De lesgevers leggen met de spelers de weg af die ze dagelijks volgen om naar de club te komen. Ze informeren niet alleen over de verkeersregels, maar sturen ook gericht bij om defensief te rijden. Deze vormingen zijn al lang de standaard wanneer expats in ons land komen werken. Een situatie die vergelijkbaar is met voetballers die vaak maar enkele jaren in ons land hun beroep uitoefenen.
    Ook jonge spelers van OHL die hun eerste wagen krijgen, zullen dezelfde opleiding volgen om hun wegwijs te maken in het verkeer.
     
    Vorming voor heel de ploeg en staff rond de grootste killers in ons verkeer
    Het voltallige eerste elftal zal samen met de technische staff ook een volledige dag opleiding volgen rond de grootste doodsoorzaken in ons verkeer: overdreven snelheid, gebruik van de gsm en rijden onder invloed.
    Zowel in theorie als in praktijk zullen ze in een rijsimulator en op de rijvaardigheidspiste ervaren welke impact al deze gedragingen kunnen hebben op hun prestaties achter het stuur.
     
    Intensief traject voor Sofian Kiyine
    Sofian Kiyine had op het moment van het ongeval te veel alcohol in het bloed. Het onderzoek van het parket is nog bezig. De eventuele strafrechtelijke gevolgen en bestraffing zijn op dit moment nog niet bekend.
    De club heeft wel beslist om de speler een apart en intensief programma te laten volgen om hem bewust te maken over de gevolgen die verkeersonveilig gedrag kan hebben. De impact van alcohol, snelheid en het belang van voertuigbeheersing, maar ook de noodzaak om respect te hebben voor de verkeersregels komen daarin een bod. Daarnaast zal de speler ook op verschillende momenten verkeersslachtoffers gaan ontmoeten in revalidatiecentra. De club behoudt zich het recht voor eventuele verdere maatregelen te nemen na de uitspraak van het gerecht.
    Om aan zijn ploegmaats, club en supporters te bewijzen dat hij het niet enkel bij woorden houdt, laat Sofian Kiyine ook vrijwillig een alcoholslot installeren.

    Sofian Kiyine: “Ik ben me heel hard bewust van wat het ongeval teweeg heeft gebracht en vooral dat een groot drama vermeden werd. Dit heeft me heel hard aangegrepen want dit past totaal niet bij de persoon die ik ben. Ik excuseer me dan ook bij iedereen hiervoor. Ik neem samen met de club enkele initiatieven omdat het ongeval een grote impact op mij en vele anderen had. Ik zal me elke dag bewijzen en dit niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. De rechter zal beslissen wat de juridische gevolgen voor mij zullen zijn.”  

    Supporters worden ook mee gesensibiliseerd
    Bij de thuismatchen komen vele duizenden supporters te voet, met de fiets of met de wagen naar het stadion. Sommige supporters durven ook wel eens een glas te veel te drinken. Als club die zorg draagt voor zijn spelers en supporters zal OHL ook gerichte communicaties voorzien om hen aan te sporen op een veilige en verantwoorde manier naar de wedstrijden te komen.
    Via verschillende communicatiedragers in het stadion zullen oa de gegevens van taxibedrijven duidelijk vermeld worden, bij de uitnodigingen voor VIP-maaltijden zal expliciet gevraagd worden om op voorhand een BOB te kiezen. Daarnaast zullen via de sociale media en nieuwsbrieven van de club gerichte tips gegeven worden om naar het stadion te komen en op een even veilige manier terug thuis te geraken.
     
    Peter Willems, CEO OHL:“We zijn na het ongeval van Sofian intern binnen de club gaan kijken of we meer kunnen doen naar verkeersveiligheid. We hebben dan ook samen met VIAS aan een structureel programma gewerkt waarmee we onze spelers en staff beter kunnen wapenen en sensibiliseren over het belang van verkeersveiligheid. Daarnaast willen we bij OH Leuven niet enkel zorg dragen voor onze spelers en staf, maar ook voor onze fans. We zullen dan ook vanaf komend seizoen onze supporters sensibiliseren over de risico’s van het verkeer.”

    Karin Genoe, CEO Vias institute: “We zijn tevreden dat OHL het voortouw neemt om zijn spelers beter te sensibiliseren en te begeleiden rond verkeersveilig gedrag. Het ongeval met hun speler had even goed met een speler van een andere club kunnen voorvallen. We hopen dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen en dat alle profvoetballers enkel om de juiste reden nog in het nieuws komen, namelijk met hun sportieve prestaties.

    Meer info VIAS institute
     

    13-06-2023 om 17:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Vredestein banden

    Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek                                              

    • De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
    • De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
    • Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
    • Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
    • Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa

    7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.

    De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.

    De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.

    Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.

    De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.

    In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.

    "De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."

    30 jaar allseason-banden
    Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.

    De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.

    Ga voor meer informatie over de Vredestein allseason-bandenserie naar: https://www.vredestein.nl/car-suv-tyres/

    07-06-2023 om 19:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws over pedelecs

    Nieuwe speed pedelecs krijgen klappen in mei maar tweedehandsmarkt stijgt met een kwart

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen :  “Na een moeilijke maand april valt ook mei tegen : het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs daalde afgelopen maand immers met -33,5% naar 1.299 eenheden. Gelukkig kenden we een sterke start van het jaar waardoor we nog +5,5% voorliggen op 2022 en +29,1% op 2021. Dat de snelle elektrische fiets twee lastige maanden achter de rug heeft, kunnen we waarschijnlijk deels op het conto schrijven van het natte voorjaar. De komende maanden gaan meer duidelijkheid verschaffen over het marktpotentieel. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door leasingmaatschappijen, die nu meer dan de helft van de inschrijvingen voor hun rekening nemen, terwijl de inschrijvingen door particulieren sterk teruglopen. Die verschuiving merken we ook op provinciaal vlak, waar vooral Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant de vruchten plukken van de toegenomen leasing-inschrijvingen.  Op de tweedehandsmarkt blijft het hard gaan en werden er in mei +25,4% meer eenheden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +186,5% meer dan twee jaar geleden. Over de eerste vijf maanden zijn nu al meer dan 2.500 occasie speed pedelecs ingeschreven in België.”

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

    Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

    In mei werden in totaal 1.872 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven.

     Inschrijvingen speed pedelecs mei 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-31,8%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 5 maanden gezakt tot slechts 33,4%. Bedrijven zien hun aandeel verder stijgen (+7,2%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+58,4%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.

    Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.

    Geografische verschillen

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de vijf eerste maanden met -11% gedaald tot 1.203 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die sterk groeiden : Oost-Vlaanderen (1.922 ex., +27%),  Vlaams- Brabant (1.620 ex., +16%) en Limburg (1.359 ex., +17%). West-Vlaanderen doet heel wat het minder goed dan vorig jaar (473 ex., -37%).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

    Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (151 ex., +7%) en in Waals-Brabant een krachtige +49% tot 61 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijk zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (mei 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand mei 200 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 573 stuks. Bijna een verdrievoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +25,4% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste vijf maanden bedraagt de stijging +18,6% tegenover vorig jaar en +217,2% tegenover 2021.

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    07-06-2023 om 10:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De windmolen van Meldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-06-2023 om 22:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/09-05/10 2025
  • 22/09-28/09 2025
  • 15/09-21/09 2025
  • 08/09-14/09 2025
  • 25/08-31/08 2025
  • 18/08-24/08 2025
  • 11/08-17/08 2025
  • 04/08-10/08 2025
  • 21/07-27/07 2025
  • 14/07-20/07 2025
  • 07/07-13/07 2025
  • 09/06-15/06 2025
  • 02/06-08/06 2025
  • 26/05-01/06 2025
  • 19/05-25/05 2025
  • 12/05-18/05 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!