Inhoud blog
  • Even stilstaan...
  • Daar zijn we weer ...
  • Weer een taal erbij...
  • Onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Gun: taal 910.
  • En...
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
    Foto
    Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
    Foto
    Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
    Foto
    Thibault en Julie worden groter... juni 2008
    Foto
    Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
    Foto
    Thibault en Julie in het ballenbad!
    Foto
    Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
    Foto
    25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
    Foto
    13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
    Foto
    18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
    Foto
    Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
    Foto
    Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
    Foto
    Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
    Foto
    25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
    Foto
    10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
    Foto
    20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
    Foto
    25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
    Foto
    03  april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
    Een Betere Wereld
    Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
    16-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 22 : Sanskriet !!!
    Via professor Paolo van de universiteit van Milaan ontvingen we onze boodschap in het Sanskriet: Taal 22 !!!

    Hij maakte een vertaling die niet alleen onze tekst weergeeft in het Sanskriet, maar die ook de sfeer van die taal weergeeft! Dit zullen we bij meer vertalingen tegenkomen. De tekst in het Sanskriet begint niet met "Wij willen een veilige wereld..." maar wel met "Wij willen een wereld zonder doornen...", mooi, poëtisch weergegeven. Let bij de vertaling ook op het feit dat de tekst in het Sanskriet slechts uit 7 woorden bestaat en dat er een woord bij is van 51 letters!

    Hoe komt dat? Men bracht woorden die bij elkaar hoorden samen in 1 woord. Moest je bijv. in het Sanskriet vertalen: "De leerlingen die per fiets naar school komen moeten voorzichtig zijn" , dan zou "de leerlingen die per fiets naar school komen" samengebracht worden tot 1 woord!

    SANSKRIET

     

    SatkArAnugrahavizvAsabuddhyA

     nityaparasparahitopakarAya

    samyakzikSAvikasitasvabhAvaguNasarvabAlasevanlyasya

    niSkaNTakalokasya saMsthApanaM naH prayojanam.

    Vertaling van deze tekst in het Nederlands:

    Ons doel is het realiseren van een wereld zonder doornen,

    een wereld die bewoond wordt door alle kinderen die hun

     natuurlijke talenten kunnen laten bloeien door een gepaste opvoeding,

    om zo bij te dragen tot een eeuwig wederzijds welzijn,

    in een geest van respect, welwillendheid en vertrouwen.


    Korte nota i.v.m. het Sanskriet :

    Bron: Winkler Prins

    (= lett.: welgevormd, geschikt en gewijd) of Sanskrit, een van de Indo-Europese talen, behorend tot de Arische of Indo-Iraanse taalgroep, was de klassieke taal van de Indo-Arische bewoners van het Voor-Indisch schiereiland en van hen die hun cultuur hebben aangenomen. Het Sanskriet is van vóór 1200 v.C. tot heden gebruikt als literaire taal, maar is sinds 500 v.C. niet meer de gesproken taal van de massa.

    16-05-2005 om 22:06 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 21 : Creools Antilliaans !
    Wij proberen onze boodschap in zoveel mogelijk varianten van het Creools vertaald te zien. Hier alvast eentje ! Om weg te dromen...

    Creools : Antilliaans : taal 21 !

    "Nou lé an latè éti moun ka viv an sékirité an latè éti lé pli vié ka voyé zyé anlé lé pli jenn pou yo pé wè douvan yo épi pou pli ta yo sévi lé zot adan an lespri solidarité confians épi respé. "

    Midden in de Caribische zee ligt een bonte verzameling tropische eilanden: de Antillen. Langs witte stranden groeien palmbomen met kokosnoten en het is er altijd lekker warm... we gaan er verder zoeken naar vertalingen in andere vormen van het Creools...

    Het creools is een verzamelnaam voor mengtalen : meestal gaat het om een mengeling van één of meer lokale talen met een taal die bijvoorbeeld een kolonisator binnenbracht. Creoolse talen worden dan ook vooral gesproken in voormalige kolonies.

    16-05-2005 om 18:37 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 20 : Letzebuergs !

    In het Groothertogdom Luwemburg spreekt men niet alleen Duits en Frans, maar de bevolking spreekt er ook een heel eigen taal: het "Letzebuergs".

    Hier onze boodschap in die taal, ons toegestuurd vanuit het prachtige Groothertogdom!

    Luxemburgs

    "Mir wëllen dat d' welt méi secher get fir d' jong leit iwwerall an dat si d'chance kréien fir hir talenter och entweckelen ze kënnen, mat der hellef vu gudde leit di si begleeden. et ass nëmmen op dës art a weis dat sie spéider och hiirt kënnen mataneen deelen an dat so eppes ka geschéien an enger atmosphär vu solidiaritéit, virun allem mat der mentalitéit vu vertrauen a béidersäitigem respekt "

    Ze hebben onze Boodschap echt goed "aangepast" en vertaald !

    16-05-2005 om 14:32 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitleg van onze Boodschap voor een Betere Wereld !

    Onze Boodschap voor een Betere Wereld heb ik geformuleerd in december 1998. Eigenlijk is alles ontstaan uit de zaak Dutroux. Toen we de vergeefse speurtocht ondernamen naar de verdwenen kinderen hebben we duizenden affiches en kaartjes in vele talen opgestuurd met de vraag om uit te kijken naar de verdwenen jongeren.

     

    Maar rond Kerstmis 1995 kregen we enkele tekeningen, gedichten en opstelletjes van jongeren die hun gevoelens over de verdwijningen weergaven. Dat bracht ons op de idee om aan de jongeren te vragen hun gevoelens uit te schrijven of te tekenen en ze ons op te sturen. Het werd een groot succes. We ontvingen meer dan 4000 werkstukken en organiseerden er heel wat tentoonstellingen mee. Het was een steun voor de ouders tijdens hun zoektocht.

     

    Maar… toen de dramatische werkelijkheid tot iedereen begon door te dringen, veranderde de toon van de werkstukken. De kinderen drukten nu geen hoop meer uit, maar verdriet, angst, woede en haat. Ik vond dat je jongeren niet de wereld in kan sturen met die gevoelens en daarom schreef ik een boodschap van hoop waarin een 5-tal belangrijke hoofdstukken vervat liggen:

     

    Eerst nog eens even de tekst, daarna de duiding:

     

    “Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.”

     

    De “hoofdstukken”

     

    1. Wij willen een veilige wereld :

     

    Wij = wie ben ik, wie zijn “wij”, eens kijken naar jezelf, je familie, je buren, je vrienden, je wijk, dorp, …

    Willen = een werkwoord dat niet mag blijven steken in het “willen”, maar je moet er ook iets voor “doen” anders heeft “willen” niet veel zin…

    Een veilige wereld = een absolute noodzaak, waar ook ter wereld, om een mooie maatschappij te kunnen uitbouwen. Hier is veiligheid bedoeld in al zijn facetten!

     

    1. Alle kinderen moeten de best mogelijke zorgen krijgen op alle vlakken!

     Nog veel te veel kinderen, hier en elders, krijgen onvoldoende aandacht, gezondheidszorgen, scholing aan hun eigenheid aangepast, …

     

    1. Het INDIVIDUELE hoofdstuk : ieder kind moet de kans krijgen zijn talenten optimaal te ontwikkelen!

     

    Elk kind heeft talenten en die kunnen op vele vlakken liggen! Die bonte mozaïek ontwikkelen doorheen alle jongeren, dat zou het ideaal zijn!

     

    1. De SOCIALE dimensie: en als je je talenten ontwikkeld hebt, DOE er dan iets mee voor andere mensen.

     Laat de anderen van jouw ontwikkelde talenten mee profiteren in een positieve geest! Val niet terug op jezelf alleen!

    1. Het 5de hoofdstuk: we doen dat in een geest van “vertrouwen”, “solidariteit” en WEDERZIJDS RESPECT.

     We proberen niet alleen de boodschap  in zoveel mogelijk talen te verspreiden maar er ook zoveel mogelijk doelstellingen van te realiseren!

    16-05-2005 om 09:52 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 19 : onze boodschap in het Kölsch !
    Nu eens naar Duitsland: een beetje evenwicht binnen Europa bewaren ! In Keulen heeft men ook een eigen, regionale taal, die zelfs aan de universiteit bestudeerd wordt. Van Unicef-vrijwilligers uit Keulen ontvingen we onze Boodschap voor een Betere Wereld in het Kölsch. Samen met de boodschap kregen we vanuit de beroemde Dom-stad ook nog de meest "Herzliche Grüsze" en de aansporing om "weiter zu machen"! Ze schrijven in hun regionale taal de substantieven blijkbaar niet met hoofdletters.

    Herzlichen Dank!

    Kölsch:

    „meer all wellen en sechere welt, en där sämplije jung lück jot betreut wäde, su dat se ehr eijenaat un dat, wat inne am mihtste litt, et bess entweckele künne, domet se et dann, wann se ens jestande lück sin, en der deens vun andere stelle, en enem jemeinschaffssenn voller vertraue un jäjensiggijem respeck!“

    15-05-2005 om 23:12 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in taal 18 : GALLO !
    Iedereen kent Bretagne en weet dat er de Breto(e)nse taal bestaat. Daarin publiceren we onze boodschap binnenkort. Maar... sedert december 2004 is ook het GALLO officieel erkend!

    Dat kunnen we niet laten voorbijgaan! Dus: hier onze boodschap in de taal GALLO met daarbij de fonetische transcriptie (= hoe spreek je het uit) en wat uitleg over de taal, ons vriendelijk toegestuurd door een vereniging ter bescherming van de taal GALLO.

    GALLO

     

    Je vólon nóz-autr un mondd o hardi de seüretaé eyó qe lez
    joenn jantz, ben paraé, mètan a creistr lór capabletaé
    asurfein q'il poejan àèdae le mondd otót, anoet e demaen, o
    l'idaéy de solidaritaé, de fiauncz e de resspeit bótein.


    Voici la prononciation notée en phonétique avec l'écriture
    française:


    [jvoulon nouzaot in mond o hardi dsurte eyou qléje-n jan
    binpare mètan acrèt lou capablete asurfin qipeujan èyde
    lmond otou ane e dmin o lidé dsolidarite dfyaons e drespè
    boutin]



    Le gallo est la langue romane de l'Est de la Bretagne, étendue historiquement sur 4 départements (Ille-et-Vilaine, Loire-Atlantique, Est des Côtes-d'Aromor, Est du Morbihan).
    C'est une variante du domaine linguistique d'oïl. Elle a des points communs avec ses voisines normande, manceau-angevine et poitevine-saintongeaise mais aussi avec le breton,
    notamment dans sa phonétique.

    Even de vertaling erbij:


    Het "Gallo" is de Romaanse taal uit het Oosten van Bretagne; ze spreidt zich - historisch gezien -  uit over 4 departementen : Ille-et-Vilaine, Loire-Atlantique, Est des Côtes-d'Aromor, Est du Morbihan. Het is een variant van het linguïstisch (taalkundig) domein van de langue d'oïl. Ze heeft gemeenschappelijke punten met haar buurtalen normand, manceau-angevin en poitevin-saintongeais, maar ook met het Breto(e)ns, o.a. in de uitspraak.

    15-05-2005 om 09:33 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 17: onze boodschap in het LYONNAIS !
    Deze keer zoeken we het dichter bij huis, in Frankrijk. In en rondom Lyon wordt er een minder bekende streektaal gesproken, gepromoot en beschermd door een vereniging: Les Amis du Lyonnais! Zij stuurden ons de vertaling van onze Boodschap in het Lyonnais en... ze voegden er wat uitleg bij en een heel wijze raad:

                      Het is niet alleen een kwestie van iets te zeggen, je moet het ook doen !

    LYONNAIS:

    "Faut tacher moyen, à cha-peu, d’appondre un monde sans embierne ousque manquablement les gones de bon command pourront, de collagne, japiller aux caquenanos et aux cognemous de tenir tâti, d’être artets et d’avoir d’ême à regonfle au lieu de faire la bobe et gongonner attenant de la piquette du jour à la fin du tantôt. "

     

                               Mais le tout c’est pas d’y dire, c’est d’y faire !

     

     En dan nog wat uitleg :


     
    Efforçons-nous, petit à petit, d’atteindre un monde sans ennui où inévitablement les jeunes faciles à diriger pourront, ensemble, dire aux benêts et aux faibles de résister, d’être adroits et d’avoir de l’esprit à profusion  au lieu de faire la moue et rouspéter du matin au soir.

    In het kort: een oproep aan de jongeren om niet verzinken in verveling en "grommelen", maar om daarentegen een positieve levenshouding aan te nemen!

    Merci, amis du Lyonnais !!!

    14-05-2005 om 13:53 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit Australië: onze Boodschap in Pit jantjatjara-Anangu : Taal 16 !
    In Australië worden er nog verschillende Aboriginal-talen gesproken. Sommige zijn reeds verdwenen, anderen verdwijnen langzaam, sommige worden via enkele organisaties en universiteiten in leven gehouden. We zijn blij onze Boodschap in één van die talen te kunnen weergeven:

    PITJANTJATJARA-ANANGU

     

    Nganana mukuringkuku palyani munta-tjuta tji-tji-tjuta kulinku mulapa.

    Pulkaringanyi pulumpa kuwarininti ka ngulaninti.

    Tjungu kunta mula-mularinganyi munu kunta.

    Onze Boodschap ziet er veel korter uit maar in sommige van die talen vind je minder ingewikkelde structuren terug en soms een kleinere woordenschat. De geest van de boodschap blijft alleszins behouden. Binnenkort geven we nog enkele andere voorbeelden. De vertaling werd ons uit het verre Australië toegestuurd via een organisatie die de Aboriginal-talen daar beschermt!

    13-05-2005 om 19:18 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 15 : GLOSA !
    "Glosa? Nooit van gehoord"  hoor ik jullie denken. En inderdaad, dat is heel goed mogelijk. Glosa is een "geconstrueerde" taal, zoals Esperanto, Ido, Interlingua ....  talen waarin we onze boodschap ook zullen weergeven! Maar nu even wat info over deze taal:

    Er zijn verschillende concepten van internationale hulptalen. Glosa is ontworpen door Ronald Clark en Wendy Ashby en slaat terug op Lancelot Hogben's Interglossa (1943).
     
    Deze informatie is terug te vinden op de site van deze "hulptaal" www.glosa.org . De vertaling werd ons bezorgd door de heer Marcel Springer uit Hamburg. Om deze vertaling te kunnen krijgen heb ik hun hele informatie vertaald in het Frans en het Nederlands (kijk maar even op hun site !). Een hele inspanning voor 1 vertaling, maar echt de moeite waard !

    Hier onze boodschap in de taal  GLOSA :

    Na volu stru u sekuri munda; in qi panto infanti habe boni eduka e in maxi gru mode pote evolve plu mu panto fo-pote;te mu nu e po-kron pote auxi alelo ko spiritu de akorda, fide e mutua respekto.

    12-05-2005 om 20:18 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in taal 14 : Béarnais !
    Béarnaise is een saus, maar la langue béarnaise is de regionale taal die gesproken wordt in de omgeving van Pau, in het Zuiden van Frankrijk!

    Om onze vertaling vast te krijgen heeft men enkele ouderen uit een tweetal rusthuizen in Pau bij elkaar gebracht! Zij hebben gedurende enkele "sessies" onze boodschap vertaald in hun regionale taal en ze ons per brief opgestuurd! Later kregen we nog een mooie brief nadat we hen een mooi woordje van dank hadden opgestuurd.

    Je ziet hoe een boodschap als deze vele mensen bijeen kan brengen ! We zijn de bejaarden uit Pau zeer dankbaar!

     Béarnais

    Que boulém û mounde plé de securitàt, oun touts lous yoéns, plâ entouràts, pódem desbeloupa de maye fayçoû touts lous taléns enta que poùsquen hicàu_s à la dispousitioû dous àutes, oéy y doumâ, dens û esperit de soulidaritàt, de confiénce y de respèc mutuàu.

    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.


    11-05-2005 om 22:50 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze kleinschalige projecten : vandaag Zambia: Aids-wezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens onze zoektocht naar vertalingen kregen we heel wat contacten in het buitenland. We maakten kennis met profs, organisaties die minderheidstalen beschermen, scholen, ... maar ook individuele jongeren die het hart op de goede plaats hebben (en zo zijn er veel !) en die bereid waren om niet alleen voor vertalingen te zorgen maar ook rondom hen te kijken naar noden.

    Zo hebben we op dit ogenblik een 8-tal kleinschalige projecten die we allemaal steunen en die we met hun werking langzamerhand op deze site zullen plaatsen en zullen blijven volgen.

    We vermeldden Uganda reeds met de groep weeskinderen.

    Maar vandaag info over onze groep "For a Better World Zambia". Een groep Aids-wezen wordt opgevangen worden door een arts, Dr Peter Mulenga en een student Kebby, samen met nog enkele vrienden. Om de Aids-wezen een doel in hun leven te geven, hebben ze een voetbalteam opgericht. Ze hebben reeds een eerste tornooitje gespeeld - meestal blootsvoets - en er waren 700 mensen komen kijken (meldden ze fier )!

    Naast de sport leren de jongeren ook lezen en schrijven en bespreken ze regelmatig aspecten uit onze Boodschap! Voor hen zoeken we sportkleding!  Engelstalige lees- en leerboeken hebben we reeds via scholen gekregen maar ze zijn ook nog altijd welkom.

    project: Een Betere Wereld, Mulheim 15 3650 Dilsen.

    10-05-2005 om 23:57 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in het Creools van Martinique : Taal 13 !
    Weer een vertaling erbij. Ze doet dromen van een exotisch land waar nu ook onze boodschap kan gehoord worden tussen het geruis van de palmbomen!

    Nou lé an plas, la pyèsmoun pa pé pè,

     an kisa tout séjèn-lan, ké pé montré talan yoa, ek mété sa ba  lézot,  atchèlman ek démen,

     adan an lespri soldarité, confians,

     ek respé ba yomenm (lan).

    CREOOLS MARTINIQUE !

    10-05-2005 om 17:17 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 12 : Fiji !
    Inderdaad: een mailtje vanop de zonnige Fi(d)ji-eilanden met onze boodschap in de taal van de plaatselijke bevolking!

    FIJI

     

    E da vinaka meda taqomaka noda vuravura, vei ira noda gone,

     mera vuli vinaka ka vakatorocaketaka na nodra taledi

     e daidai kei na siga e sa bera mai, me ra veivukevukei ena yalo e veivakabauti kei na veivakarokorokovi.

    En de begeleidende tekst mag er ook zijn:

    Bula Frans Medaer,
    Warm greetings from sunny Fiji. I hope this email finds you well.
    Delighted to translate this sentence for you. I hope it's not too lengthy
    sentence.

    Have a nice day! Many thanks & best regards,
    Aliti Kula for James Sowane.




    09-05-2005 om 22:11 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Astronaut Frank De Winne onderschrijft onze Boodschap.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens een Unicef-vrijwilligersdag presenteerden we onze Boodschap voor een Betere Wereld aan de Belgische astronaut Frank de Winne. Hij vond de boodschap geweldig en ondertekende ze meteen! Daarna hielp hij ons aan een vertaling in de taal Kazakh, waarover meer in een volgend item.

    Bedankt Frank!

    09-05-2005 om 12:46 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 11 : Cree !
    Uit Canada ontvingen we onze boodschap voor een Betere Wereld  in een volgende "Aboriginal"-taal: CREE. De vertaler leidde zijn bericht als volgt in:

    I think what you are doing is wonderful! 
    The translation you requested is as follows.  This is in Roman Orthography (the "english" translation of the Cree syllabic language)  :

    Hij vindt het project dus geweldig en stuurt ons de vertaling in onze lettertekens !

    CREE

     

    Kinitwachih tawininaw anima titosiyhtayahk ayiwak ehmiwasik wanaskewin itah awasisak tita kahchitinahkik miyo kiskeyihtamawin ekwah tita weyihtachik omameyowinowawah ekosi anohch ekwah mwestas kisi ohpikitwawih tahki wiychhtowak wiytohkawakeyhtamatowinihk mamsiytotakanesowinihk ekwah ayaschich kihcheyihtowinihk

    Dawn MacLeod



    Aan U te oordelen of dit het "lezen" echt vergemakkelijkt !!!


    09-05-2005 om 10:11 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Moederdag: baby in Uganda terug naar mama!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een buitengewoon nieuws op deze moederdag! Naast een proficiat aan alle mama's kunnen we met heel veel plezier melden dat de baby die een arme mama in Uganda bracht bij onze groep "For a Better World Uganda" mede door onze steun kon geopereerd worden in het Mulago ziekenhuis en... de kleine kon teruggebracht worden bij zijn mama !!!

    08-05-2005 om 09:52 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 10 : Québécois !
    In Canada wordt er niet alleen Engels maar ook Frans gesproken. Maar ... er zijn ook heel wat andere regionale talen. Hier een eerste, met daarbij een korte nota van de vertaler:

    uit Québec (Canada) :

    QUÉBÉCOIS

     

    On veu un monde, plein d`sécurité, pour que toué jeune, bin entouré,
    peuvent avouèrre des    talents,

    pour qui peuve aider les ôtres (aujourd`hui pis d`main), dans un esprit solidaire, d`confiance    pis d`respè.

     

    Note du traducteur Potter Bobby :

     

    Votre idée pour un monde différent  de celui présent est quelque chose que je dis toujours à mes amis. Je suis ravi d être impliqué dans un  projet aussi vaste.

    Potter Bobby is blij mee te kunnen helpen aan ons wereld-project!

    08-05-2005 om 09:43 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 9: Spaans
    Van onze Boodschap in het Spaans bestaan er verschillende versies:

    hier is er eentje!

    Nosotros queremos un mundo seguro donde los niños,

     optimamente educados, puedan desarrollar todos sus talentos de manera que ahora y siempre  ellos puedan ayudarse uno al otro en un espÌritu de solidaridad, confianza  y respeto mutuo.

    We hebben ook al heel wat Spaanse regionale talen ontvangen maar die geven we allemaal apart in!

    07-05-2005 om 21:32 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in Taal 8 : Abenaki !
    Een echte , originele, Indianentaal: Abenaki. Ze kennen het woord "message" niet: daarom zeggen zij: "A few Words for a Better World" en niet "Message for a better World"! Onder het Abenaki vind je een letterlijke vertaling van de Indiaanse tekst: je ziet dat vertalen ook betekent dat je in een andere taal een licht gewijzigde tekst krijgt die rekening houdt met de eigen structuren van die taal en de eigen "beelden"!

    ABENAKI

     

    "Wakasômkwad oji Paami Aki"

    "A Few Words for a Better World"

     

    Nd'aloka oji sôkhosaik olitawamek mawi aki ônda nspiwi nsônôgwa oji mziwi awôsisak olintômek oli agakidôgan ta gizitowôgan kawhowamek wawôdamwôgan oji nikwôbi ta almogweni, môwwôkôjik wijokadimek zôbkamigwesowôgan ta kwsilawakamigzowôgan.

     

    Our work for the future is to make a better world without danger for all children to receive a good education and the ability to gain the intelligence for now and in the time to come, united together to help each other with trueness and respect for others.

     

    Joseph Elie Joubert
    Oorspronkelijke Nederlandse tekst van onze Boodschap:
    Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect."

    07-05-2005 om 16:42 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in het Afrikaans (Taal 7)
    Taal 7 staat heel dicht bij ons Nederlands! Hier vind je 2 versies van onze Boodschap in het Afrikaans (Zuid-Afrika).

    AFRIKAANS
    (a)

     

    Ons soek 'n veilige wêreld waarin jonge mense onder goede toesig

    al hul talente optimaal kan ontwikkel om hulle nou en later

    saam in diens te stel in 'n gees van solidariteit, vertroue en wedersijdse respek.

     

     (b)

     

    Ons wil ’n veilige wêreld skep vir al ons kinders waar hulle behoorlik onderrig sal word en hul talente ten volle ontwikkel sal word, sodat hulle mekaar, nou en in die toekoms, kan ondersteun in ’n gees van solidariteit, vertroue en wedersydse respek.

    07-05-2005 om 08:16 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Onze 4 kleinkinderen:
    foto 1 : Maarten en Jonas
    foto 2: Thibault en Julie !
    foto 3: Thibault en Julie worden groter!
    foto 4: Julieke bij de kerstman
    foto 5: Thibault als cowboy in de turnles!
    foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter!
    foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa.
    foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Thibault blaast 5 kaarsjes uit en neefje Maarten mag helpen!
    Foto

    Jonas, onze oudste kleinzoon : juli 2013
    Archief per week
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!