Volgens een peiling van de Libre Belgique, die doorgaans als een van de meer betrouwbare kan genoemd worden, gaat het aantal moslims binnen de Franse Gemeenschap in zo'n stijgende lijn, dat er kan gevreesd worden dat ze binnen één enkele generatie de meerderheid gaat vormen. Dit is misschien een beetje overdreven, maar voor Brussel bv is dat helemaal geen utopie meer. Er zijn nu reeds Brusselse gemeenten waar de moslims de effectieve meerderheid uitmaken. De linkse partijen hebben dat altijd goed gevonden omdat ze er op rekenen dat heel wat van die mohammedanen voor hen zullen stemmen. Puur electoraal eigenbelang. Het zou wel eens anders kunnen uitdraaien de dag dat de moslims er met een eigen islampartij zouden beginnen. Men moet trouwens niet altijd naar Brussel kijken. In Antwerpen blijken er al 36 (zesendertig!) moskeeën te zijn. Dit nieuws komt niet van het Vlaams Belang, maar van Monica de Coninck, schepen van de stad en hoofd van het OCMW, lid van de rode SP.a. Dergelijke nieuwtjes bevestigen nog maar eens hoe dringend het wordt een dam op te werpen tegen de steeds groeiende islamisering van Europa. Het Vlaams Belang draagt daartoe zijn steentje bij, maar de hoofdvogel wordt nog steeds afgeschoten door Geert Wilders. Die heeft het trouwens in Nederland heel wat makkelijker dan de Vlaams Belangers hier. Als Filip Dewinter de uitspraken van Wilders hier zou gebruiken ligt hij in de kortste keren onder vuur van heel het politiek correcte (of moet het zijn corrupte?) Belgische establishment, daarin voorafgegaan door het centrum De Witte, de "gedapo", zeg maar. Dat alles neemt niet weg, dat we ons petje mogen afdoen voor Wilders die eenzaam en alleen zijn ding blijft doen. Hij noemt Balkenende een lafaard, maar in feite vertegenwoordigt de Nederlandse premier een hele Europese politieke kaste die zwijgt omdat er economische belangen op het spel staan. Ze is bereid zich op voorhand over te geven bij de eerste dreiging die er uit de moslimwereld komt. Ze onderwerpt zich ("islam" betekent "onderwerping") aan een ideologie vermomd als godsdienst. --- Het is trouwens niet alleen voor de islam dat Europa op zijn buik gaat. Ook in de affaire rond de twist over Tibet, durft men tegen China niets doen omdat ook hier de moraal moet wijken voor de centen. Het stoer doen van enkele politici (van Bertje den bleiter tot Sarkozy) om de openingsceremonie niet te zullen gaan bijwonen (maar de rest wél), is het klassieke schaamlapje. Arm Europa!
De regering Leterme is één groot lappendeken, waarbij weinig mensen op hun plaats zitten, weinig partijen ministeries hebben die ze ook wilden en tenslotte bestaat uit een deel nieuwkomers waarvan men echt niet weet wat ze er komen doen. - Melchior Wathelet Jr, nieuwkomer, krijgt meteen Begroting, in de huidige situatie zowat de zwaarste post in deze regering. Of dat nog niet genoeg is, wordt hij slechts staatssecretaris. Het is de allereerste keer dat het gebeurt dat Begroting naar een staatssecretaris gaat. Niemand die ook maar iets met financiën te maken heeft, begrijpt deze keuze. Het zou kunnen zijn, dat Wathelet maar een stroman is en dat Leterme in werkelijkheid zelf de begroting onder controle zou willen houden. Het betekent echter wél, dat die staatssecretaris/stroman bijna bij elke vergadering van het kernkabinet aanwezig zal zijn, waardoor het partijtje CDH daar oververtegenwoordigd is. - Vervotje was samen met Leterme uit de Vlaamse deelregering gestapt om in de federale regering het departement Werk te gaan beheren, haar specialiteit. Noch bij Verhofstadt III, noch in dit kabinet van Leterme krijgt zij dat departement. Erger nog, ze moet het laten aan niemand minder dan Joëlle Milquet, waardoor een serieuze hervorming van de arbeidswetgeving nu al zo goed als uitgesloten lijkt. - Annemie Turtelboom, nog een nieuwkomer, krijgt een nieuw opgericht departement: dat van Migratie en Asielbeleid. Feitelijk hoort dat bij Binnenlandse Zaken, maar Patrick Brillantine was die miserie beu en wou dat iemand anders er de pispaal van werd. Turtelboom zat vroeger bij de CVP. Toen ze daar destijds naast een gecoöpteerde senaatszetel viel (wegens gebreke aan voorkeurstemmen), stapte ze over naar de VLD, samen met Johan Vanhecke (tegenwoordig Europees volksvertegenwoordiger en eigenaar van een door de Oegandese regering gesubsidieerd hotel in Entebbe). Ook op 10 juni ll geraakte het "ooievaarsnest", zoals Turtelboom ook genoemd wordt (vanwege haar excentrieke haardos) weer niet aan genoeg voorkeurstemmen, deze keer dus bij de VLD. Als troostprijs mag zij nu de puinhoop opruimen die de regeringen Verhofstadt van het hele migratiebeleid gemaakt hebben. - FDF-er Bernard Clerfayt krijgt een staatssecretariaat zonder echte naam of bevoegdheid. Hij wordt "toegevoegd" bij Financiën, waar hij, samen met Reynders, de Vlamingen verder kan koeioneren. - Julie Fernandez-Fernandez (slechts twee keer) krijgt een staatssecretariaat voor gehandicapte personen. Voorwaar, een nobele taak, ware het niet dat, áls er een echte staatshervorming zou komen, ze in de kortste tijd terug naar het Waals gewest zal worden overgeplaatst, samen met het Franstalige deel van haar secretariaat. -De PS-er Frédéric Laloux is de stuntman van Leterme's nieuwe club. Hij slaagde erin de mensen te doen geloven dat uitgerekend hij, staatssecretaris voor armoedebestrijding, nog geen kantoor had en vanuit zijn wagen moest werken. het hele verhaal bleek een verzinsel te zijn. Niemand had ook van Laloux gehoord. Ze zullen hem nu wel kennen. De laatste twee, Laloux en Fernandez bis, spreken geen woord over de grens. Di Pippo gaat ze nu een Nederlands taalbad laten nemen. Dat heeft als voordeel dat ze enkele weken uit het beeld zullen verdwijnen en dat ze gedurende die tijd alvast geen verdere stommiteiten kunnen doen. Maar voor de rest loopt alles bij de regering Leterme prima en hoopt hij dat zo te houden. Hopelijk gaat men niet te moeilijk doen bij de eerste begrotingscontrole in juni en bij de besprekingen over een staatshervorming in juli. Hij zou toch zo graag de zomervakantie in gaan als eerste minister van het koninkrijk België!
Er gaat bijna geen dag voorbij, of er is wel e.o.a. groep, vereniging of partij die extra geld vraagt voor alles en nog wat. Niet dat het extra geld niet gerechtvaardigd zou zijn. Het probleem is dat er niet alleen geen extra geld is, maar dat de regering Leterme (laten we er maar geen cijfer meer achter zetten) zelfs veel geld tekort zal komen. Dat tekort op de begroting werd nog eens duidelijk, nadat vorige week het Internationaal Muntfonds (IMF), de groei van de Belgische economie voor 2008 maar liefst een half procent lager schat dan wat in de federale begroting is voorzien. Dat betekent, dat deze regering nog maar eens enkele miljarden euro extra moet vinden en dat in een economie die samentrekt en waarvan niet eens zeker is dat de daling ervan heeft opgehouden. Er was vorige week trouwens nog meer slecht nieuws op dat gebied. Luc Everaert, een Vlaming die momenteel hoofd staat van de "Regionale Studies Europa", is een praatje komen houden bij de denktank Itinera én bij de Nationale Bank, waarbij hij, met cijfers in de hand, bewees dat België zowat het enige land is in West-Europa dat nog niets gedaan heeft om de kosten van de vergrijzing op te vangen. De schuld daarvan - dat weten we - ligt niet bij Leterme, maar bij "monument" Verhofstadt, die geen gebruik heeft gemaakt van de economische bloeiperiode 2001-2007, waar zijn regeringen extra inkomsten kregen en minder uitgaven hadden, dat alles terwijl de rente gevoelig gezakt was. Het generatiepact was een lachertje. Wie vervroegd met pensioen gaat - en dat zijn er zeer velen in België - verliest nauwelijks iets van zijn pensioenbedrag, alhoewel hij daar niet meer aan bijdraagt. Dat kost de staat enorm veel geld. Daarenboven gaat België failliet alleen al aan zijn overheidspensioenen. De meeste ons omringende landen hebben hun pensioenstelsels opnieuw aangepast aan de nieuwe situatie. België heeft dat niet gedaan. Dat alles zal met zich meebrengen, dat de Belgische begroting, die eigenlijk dit jaar al een overschot had moeten hebben, meer dan waarschijnlijk een serieus tekort zal kennen en dat het overschot van 1,1%, dat voorzien is tegen 2011 zo stilaan een fata morgana wordt. De kosten voor de vergrijzing dreigen hier dan ook voor een sneeuwbaleffect te gaan zorgen, waarbij de pensioenen - nu al bij de laagste in Europa - nog enkele klappen zullen krijgen. In juni, over twee maanden, komt er een eerste controle op de begroting en dan zal blijken hoe slecht we ervoor staan. Alle instanties die nu om meer geld vragen, zullen dan te horen krijgen dat het iets zal worden voor na Sint-Juttemis...
Hugo Claus heeft gisteren zijn uitvaart gekregen in Antwerpen en daarmee komt er hopelijk een einde aan het grote gelijk van de grote schrijver. Claus was het uithangbord van ongelovig, links Vlaanderen en het was dan ook die groep mensen die hem is komen uitwuiven. Als ge de commentaren van de laatste week moet geloven, dan is Claus de allergrootste schrijver die Vlaanderen ooit heeft voortgebracht. Over Streuvels, Timmermans en konsoorten wordt niet eens meer gesproken. Alleen Louis-Paul Boon mag nog even in Claus' schaduw blijven staan, al was het maar omdat ook hij een uitgesproken linkse schrijver was. Het enige waarom men zich dezer dagen Boontje nog herinnert, is zijn "fenominale feminateek" (volgende week te koop via De Standaard, de zelfverklaarde "kwaliteitskrant"). Claus had geen virtuele seks nodig. Gij was ooit getrouwd met een soort pornoster en had de kama sutra in huis! Claus heeft enorm veel geschreven, maar de meeste mensen kennen van hem maar één werk, altijd hetzelfde: "Het verdriet van België". Het is autobiografisch. Claus' ouders werden na de Tweede Wereldoorlog aangehouden op beschuldiging van collaboratie met de bezetter. Claus en een broer werden toen in een katholiek internaat gestuurd, nadat een atheneum hen geweigerd had omdat hun ouders "zwarten" waren. De rancune en wrevel van rebel Claus tegen al wat Vlaams en katholiek is, komt voort uit het verblijf in dat internaat. Mochten hij en zijn broer in dat atheneum zijn aangenomen, dan was die rancune waarschijnlijk tegen anderen gericht geweest en was het niet denkbeeldig dat dwarsligger Claus dan flamingant was geworden. Zo zie je maar hoe een dubbeltje rollen kan. De vraag is trouwens, of "Het verdriet van België" ook zo'n succes zou geworden zijn, als het boek een andere titel had gehad. Enfin, Claus heeft zijn uitvaart gehad, in de Antwerpse Bourla schouwburg, niet in de kathedraal. Dat zou pas echt vloeken in de kerk geweest zijn. Hij zal ook niet rusten tussen de andere grote Vlamingen op het Schoonselhof. Zijn asse zal worden uitgestrooid over de Noordzee. Hupsakee, weg ermee! Daarmee is ongelovig Vlaanderen zijn god kwijt...
Vorige week was het weer zover. In het Brusselse stonden enkele families letterlijk dag en nacht (bij vriestemperaturen!) aan te schuiven vóór een school om hun kinderen (sommige nog kleuters) te laten inschrijven voor het volgende schooljaar. Men kan zich afvragen, hoe zo iets nog mogelijk is in de 21ste eeuw, maar het gebeurt dus wel degelijk en regelmatig in dit kunstmatige land. In Brussel is het trouwens nog erger dan elders, althans voor de Vlamingen. Buitenlanders, anderstaligen en moslims krijgen er voorrang op autochtone bewoners. "Eigen volk laatst dus". Het resultaat laat zich raden: heel wat Vlamingen slagen er niet meer in hun kinderen in Brussel in een Nederlandstalige school binnen te krijgen. Apartheid bestaat nog, maar dan bij ons en in de omgekeerde richting. Het ergste van al is, dat deze absurde inschrijvingsregeling in Brussel mede is uitgedokterd door de Vlaamse minister van onderwijs, Guy Vanhengel van de collaboralen, onder de naam "Gelijke Onderwijs kansen". --- Het kan trouwens nóg erger. Herinner u de tijd toen De Standaard samen met het Franstalige Le Soir artikels schreef over de samenhorigheid van alle Belgen. Welnu in diezelfde Soir, geestelijk zusterblad van De Standaard, zullen we maar zeggen, verscheen er deze week een artikel van de hand van een zekere Pierre Bouillon: "Alle N-VA parlementairen naar Oostende roepen, ze op een boot zetten en in het midden van de oceaan dumpen". Zo iets zegt zelfs Wilders niet over de moslims. Van haat gesproken! Op te merken trouwens dat het hier gaat over N-VA-ers, niet over Vlaams Belangers. Die worden in diezelfde Franstalige krant beschouwd als "crapules". Leve België!
Ergens in de jaren negentig kwam men tot de conclusie dat de kosten van de ziekteverzekering de pan uitvlogen. Om een verdere wildgroei te vermijden, besloot de regering Dehaene in 1997 dat er minder artsen nodig waren. Meer artsen, zo luidde de redenering, zou alleen maar zorgen voor meer uitgaven. Er werd dan ook een ingangsexamen voor artsen ingesteld. Vlaanderen begon reeds hetzelfde jaar met deze soort numerus clausus. De Franstalige gemeenschap deed er echter niet aan mee. Zoals regelmatig gebeurt in dit ondemocratische land, passen de Franstaligen alleen de wet toe als ze er voordeel bij hebben. In het andere geval leggen ze de wet gewoon naast zich neer. Schijnbaar kan dat hier allemaal, want op regerings- en parlementair niveau is daartegen nooit echt geprotesteerd. Het gevolg van de Franstalige boycot van deze wet, betekende wel dat men aan Franstalige kant met een overvloed aan artsen kwam te zitten. Aan Vlaamse kant is ondertussen gebleken, dat we over enkele jaren met een tekort aan huisartsen zullen te maken hebben. In bepaalde Vlaamse regio's laat zich dat nu reeds voelen. De regering Leterme heeft daar iets op gevonden. De Vlaamse ingangsexamens zouden vergemakkelijkt worden en het overtal aan Franstalige artsen wordt geregulariseerd. M.a.w. degenen die de wet overtreden hebben, worden daarvoor beloond. Een pijnlijke eerste nederlaag voor de Vlaamse regeringspartijen, die nog erger wordt als men weet dat er bij de kinesisten een gelijkaardige situatie was, maar dan met teveel Vlaamse kandidaten. Welnu, de regel voor de kinesisten blijft wél gehandhaafd. Daardoor krijgen een honderdtal afgestudeerde Vlaamse kinesisten een verbod om voor de ziekteverzekering te werken. Kijk, als deze regering Leterme er in dergelijke marginale materies niet in slaagt de federale wet te doen naleven zoals het hoort, wat gaat dat dan worden als straks de echte problemen aan bod zullen komen?
Zoals regelmatige lezers van mijn blog weten, ben ik een fan van Vacature, de gratis weekeindbijlage van o.m. de Persgroep (met o.a. Het Laatste Nieuws) en Concentra (met o.m. de Gazet Van Antwerpen). Ik behoor zeker niet tot de doelgroep van die publicatie, maar er staan bijna elke week heel wat interessante artikels in over economie en financiën en ook over de ergerlijke verschillen tussen noord en zuid in dit land. Elke week staat er in Vacature ook een bijdrage over een restaurantbezoek van een van de medewerkers met iemand uit de industrie, de zakenwereld of de overheid. Vorig weekeinde was een zekere Johan Schoups aan de beurt. De man is verantwoordelijke administratieve directie brandweer Brussel. Hij wist o.m. iets te vertellen dat ik nog niet wist (ge kunt ook niet alles weten, he!). Het Brusselse brandweercorps blijkt nl het hele grondgebied van de 19 Brusselse gemeenten te bestrijken. Dus hier geen versnippering, zoals dat gebeurt met de 19 burgemeesters, de 19 gemeenteraden, de 19 OCMW's en ga zo maar verder. Eén op duizend inwoners van Brussel heeft ergens wel een politiek ambt. Niet zo dus bij de Brusselse brandweer, 1552 man sterk met een budget van 85 miljoen euro. Als die brandweer heel Brussel kan omvatten, waarom zouden de andere diensten dat niet kunnen. Brussel, zoals het nu is ingedeeld, kost ontzaglijk veel geld: 125 miljoen per jaar en daar zijn er nog eens 65 bijgekomen bij het aantreden van de regering Verhofstadt III. Gewoon een schande, als men weet dat het stadsgewest een recordwerkloosheid heeft van 20% (bij "jongeren" zelfs tot 50%!), een hoop samenlevingsproblemen (denk maar aan Kuregem/Anderlecht) en een stadsvlucht van de beter gegoede burgers. De volgende keer dat Brussel weer komt bedelen, en dat wordt waarschijnlijk tegen 15 juli, dan zou men tenminste eerst eens kunnen vragen dat die stad de tering naar de nering zet en eens een serieus plan van herinrichting voorstelt. Als hun brandweer voor het hele grondgebied kan zorgen, dan moeten de andere diensten dat ook kunnen, eventueel via een districtsraad zoals dat tegenwoordig in Antwerpen gebeurt. De vraag is maar of Leterme I daar een antwoord op zal hebben...
België had, eind 2007, liefst 232.000 niet-werkzoekende werklozen. Dat is een groep van mensen die feitelijk is opgegeven door de samenleving. Die mensen krijgen een maandelijkse uitkering en worden verder niet meer lastig gevallen. Niemand vraagt hen nog of ze willen en/of kunnen werken. De RVA heeft er zich bij neergelegd, dat ze met die mensen niets meer kunnen doen. Het zou goed kunnen dat een deel van hen die uitkering als vaste bijverdienste heeft en daarbuiten nog lekker wat in het zwart verdient, maar we hebben er het raden naar, want er wordt niet meer naar gezocht. Afgeschreven op kosten van de staat. Die 232.000 maken deel uit van een totaal van bijna 700.000 werklozen. Samen kostten ze de staat vorig jaar zo'n acht miljard euro! De hele zaak kwam in het nieuws, toen bleek dat er in 2007 een lichte daling van het totaal aantal uitkeringstrekkers bleek te zijn. Bij nader toezien was die daling alleen te merken in Vlaanderen. In Wallonië was er een status quo en in Brussel zelfs een lichte stijging. Het gekende verhaal. In het ingewikkelde land dat België is, worden de werklozen gecontroleerd door de federale RVA én door de regionale arbeidsdiensten (VDAB, Forem en Actiris). De Vlaamse dienst, de VDAB dus, maakt er serieus werk van en dat is dan ook de voornaamste reden van de daling van het aantal uitkeringen bij ons. Het moet gezegd, dat ook de Waalse tegenhanger, het Forem, actiever geworden is, terwijl er in Brussel weinig of niets gebeurt, zoals stilaan gebruikelijk. Dat laatste geldt trouwens ook voor de RVA, waar men zelfs niet eens goed weet waarmee men bezig is. E.e.a. laat nog maar eens duidelijk zien, dat er in dit land twee verschillende arbeidssystemen zijn, die niet op elkaar kunnen worden afgestemd en die beter onafhankelijk zouden werken. Zo bestaat bv in Wallonië 36 procent van de werklozen uit .jongeren, die na hun studies werkloos zijn gebleven. M.a.w.: 1 op 3 Waalse werklozen heeft nooit gewerkt! Deze zaken duiden aan dat de Belgische arbeidswetten gefederaliseerd dienen te worden via een grondwetsherziening. In Vlaanderen moet men naar een efficiëntere inzet gaan van de vijftig-plussers, in Wallonië eigenlijk ook, maar daar zit men het probleem dat men eerst de jeugd aan het werk moet krijgen. Als dat niet lukt, komt er van de opvang van de kosten voor de vergrijzing helemaal niets meer in huis. De vraag is maar of het ooit zal gebeuren.
Tijdens de oranjeblauwe besprekingen liet CD&V-er Étienne Schouppe zich ooit eens ontvallen, dat zijn partij de zgn "ethische" wetten van Paars en Paarsgroen wel eens terug ter bespreking op tafel zou brengen. Het kot was toen te klein en vooral de Open VLD vond dit een schande. Brave CD&V-er Schouppe kroop terug in zijn schelp en er werd niet meer over gesproken. In de nasleep van Hugo Claus' laatste stunt, nl zijn euthanasie, vindt dezelfde Open VLD nu, dat zij deze wetten wél terug ter sprake kan brengen, zij het dan in de tegenover gestelde richting. Waarschijnlijk gebeurt dit nu ook als reactie op de scherpe taal van kardinaal Daneels tijdens diens paasboodschap. Voor één keer heeft Daneels nog eens zijn tanden durven laten zien, waarschijnlijk omdat hij niet anders kon dan de overste van de Broeders van Liefde steunen, die wel degelijk zijn nek daarvoor had uitgestoken. Volgens Beke, de nieuwe tijdelijke voorzitter van de CD&V, was er in de nieuwe regering Leterme I een gentlemen's agreement om inderdaad de ethische wetten van Verhofstadt te laten voor wat zij waren en schendt Open VLD nu deze onderlinge verstandhouding. Het zou me niet verbazen. De liberalen hebben feitelijk sinds 10 juni 2007 niets anders gedaan dan de kat uit de boom te kijken en te jennen waar ze konden. Na het terugkrabbelen van Reynders i.v.m. de grondwetshervorming, is dit nu een nieuwe stap om Leterme het leven zuur te maken. De vraag is maar, wat hen dit zal opbrengen. Mocht er een wisselmeerderheid gevonden worden om de euthanasiewetten uit te breiden, dan raad ik Leterme aan niet te wachten tot juli, maar onmiddellijk met zijn partij uit deze regering te stappen. Zoals de zaken er nu voorstaan kan het Vlaamse kartel in juli alleen maar verliezen. Ofwel houdt Leterme woord en stapt hij dan uit de regering, ofwel blaast hij dan het kartel op. De nieuwe plagerijen uit het liberale kamp geven hem een prachtig excuus om ze lik op stuk te geven en als politieke martelaar naar de volgende verkiezingen te gaan. De vraag is maar of hij zoiets zou durven doen.
Op de avond van paaszaterdag, amper een paar uur nadat het parlement het vertrouwen gaf aan Leterme I, wist vice-minister Reynders op de RTBF al te vertellen, dat er van een serieuze staatshervorming in juli niets in huis zal komen. Volgens hem wordt het hoogstens een beetje van dit en van dat, zeg maar "borrelnootjes, nummer 2". We hoeven dus heus niet op het zoveelste njet van madame millefois non te wachten. Haar collega en intieme aartsvijand uit Luik zal ook niet meespelen en blijft feitelijk bij zijn standpunt van tijdens de oranjeblauwe onderhandelingen. Toen zei hij al, dat hij niet zinnens was de regionale regeringen meer macht te geven omdat in Wallonië de gewestelijke macht tot minstens de verkiezingen van 2009 in handen zal blijven van de coalitie CDH/PS. Reynders voelt zich zwaar tekort gedaan. Hij was er, als eerste in de Belgische geschiedenis, in geslaagd in francofoon België de PS als grootste partij te onttronen en nu slaagt hij er niet in diezelfde corrupte partij in de oppositie te houden. Dat allemaal, omdat de Vlamingen een tweederde meerderheid nodig hebben voor hun staatshervorming. Zijn overwinning smaakt dan ook naar die van Pyrrus. Voor zover er nog optimisten zijn in Vlaanderen die geloven dat Leterme zijn grote staatshervorming zal krijgen, vergeet het maar. Straks moet die arme man nog hopen op de Groenen en de SP.a, maar dan valt zijn Vlaams kartel uiteen (en speelt de Open VLD waarschijnlijk ook niet meer mee). Reynders heeft op bepaalde ogenblikken zelfs gehoopt eerste minister van België te kunnen worden. In ruil daarvoor had hij dan misschien wél e.e.a. toegegeven op communautair vlak. Nu moet hij het stellen bij een status quo, waarbij hij vice-premier blijft én minister van Financiën. Wat dat laatste betreft, is dat trouwens ook geen goede zaak voor het land, zoals hij de laatste acht jaar al heeft laten zien. Het laatste (slechte) nieuws vanwege Financiën kregen we trouwens deze week nog te horen. Op de nieuwe belastingsaangifte, die we eerstdaags in de bus krijgen, is het aantal codes nog maar eens met 49 gestegen. Sinds Reynders Financiën leidt, zijn er in totaal al 279 codes bijgekomen. In een vraaggesprek met De Standaard zei een zekere heer Haelterman, professor personenbelasting van de K.U.Leuven, dat hijzelf bijna hulp nodig heeft voor het invullen van zijn eigen aangifte. Hoe moet Jan-met-de-pet dat opgelost krijgen? Met die Belgische belastingen wordt dat net zo als met België zelf: steeds meer regels en wetten worden toegevoegd, zonder dat men er oude wegneemt. Op de duur wordt het een onoverzichtelijk kluwen waarin een kat haar jongen niet meer terugvindt.
De regering Leterme I (0,5 voor de Vlamingen) heeft dus het vertrouwen gekregen van de Kamer. Zijn programma, of hoe men het ook zou noemen, werd eveneens besproken in de Senaat, maar van die praatclub heeft de regering tegenwoordig geen bevestiging van vertrouwen meer nodig. De vraag is trouwens, wat die Senaat dan nog voorstelt en hoe die überhaupt moet blijven bestaan, tenzij om de politiek gezakten een lucratief inkomen te bezorgen. Dat laatste geldt trouwens ook voor het Europese parlement, dat enorm veel geld kost en feitelijk overbodig is. Met een uitgebreide commissie en de regelmatige vergaderingen van staatshoofden en gespecialiseerde ministers, kan Europa ook goed functioneren. Evenals bij het tot stand komen van Verhofstadt III, gaat het parlement beginnen met vakantie te nemen. Daarmee wordt nog eens duidelijk dat dit land het feitelijk ook kan stellen zonder een federale regering. De weinige belangrijke taken die het nog vervult, zouden gemakkelijk kunnen worden overgeheveld ofwel naar Europa, waar dat moet, ofwel naar de deelregeringen, waar dat kan. De reden waarom bv de Vlaamse deelregering, toch ook met vijf partijen, zonder meer degelijk werkt, is omdat er primo geen communautaire spanningen zijn en secundo omdat het over genoeg geld beschikt. De federale regering zit constant in geldnood en dat zal er niet op beteren als ze nog maar een deel van haar vooropgestelde doelstellingen wil maken: meer belastingsverlagingen én meer uitgaven. Dat men in een dergelijk scenario Begroting overlaat aan een nieuwkomer en het tegelijkertijd degradeert tot een staatssecretariaat, wijst erop dat men bij Leterme I ofwel niet goed wijs is, ofwel dat men de nieuwkomer, in casu Wathelet Jr, maar gebruikt als stroman. De man zal echter wel bij de meeste vergaderingen van het kernkabinet betrokken worden, zodat de invloed van de meest linkse partij, het CDH, groot zal zijn. Als men daarbij nog bedenkt dat Milquet het departement van Werk gekregen heeft, juist die sector die Vlaanderen wil regionaliseren, dan mag men er van uitgaan dat het driemaal niets zal worden tegen 15 juli. Gelukkig is daar nog de Vlaamse feestdag van 11 juli, uitgerekend vier dagen voordat de eindbeslissing over de staatshervorming zal moeten vallen. Het wordt op die dag voor de Vlamingen dan ook alle hens aan dek. Laat ons die dag even de barbecues en andere volkse vermaken vergeten, de dooie mus waarmee Paars ons de laatste jaren had blij gemaakt. Laat ons van 11 juli een strijddag maken, waarbij Leterme I, met haar francofone meerderheid, duidelijk zal worden gesteld, dat het menens is. Er is trouwens nog een tweede, belangrijke vervaldag. Na de stemming van 7 november 2007 in de Kamer, waarbij de Vlaamse partijen beslisten de kieskring Brussel-Halle/Vilvoorde te splitsen, hebben de francofonen daartegen beroep aangetekend, tot liefst viermaal toe. Welnu, het laatste beroep tegen die splitsing vervalt in mei van volgend jaar. Als er tegen die tijd geen andere oplossing is, wat goed mogelijk is, dan hebben de Vlaamse partijen de kans de splitsing definitief te maken. De kans dat dit zal gebeuren is groot, omdat precies één maand later er de regionale verkiezingen van 2009 aankomen. Hoop doet leven!
Vandaag zal de oranjepaarse regering Leterme 0,5 waarschijnlijk het vertrouwen krijgen, meerderheid tegen minderheid, maar het zal niet van harte zijn, zelfs niet vanwege de eigen achterban. De hele nieuwe ploeg is één grote toegeving vanwege de CD&V. De liberalen krijgen evenveel zetels als de grote overwinnaars van 10 juni 2007 en dit ondanks (of dank zij?) het feit dat ze de hele tijd de kat uit de boom hebben gekeken en tussendoor blijven proberen zijn het Vlaamse kartel uiteen te spelen. Een andere verliezer, de SP, heeft schijnbaar enkele toegevingen gedaan, maar heeft tijdens de korte periode van Verhofstadt III toch maar e.e.a. uit de kast kunnen halen (het stookoliefonds, het kankerplan en het extra jaarlijks miljard voor de ziekteverzekering). De MR is gesust met twee totaal overbodige staatssecretariaten. FDF-er Clerfayt wordt bijgevoegd bij het ministerie van Financiën, dat nu al acht jaar vierkant draait (Reynders benoemde sindsdien zo'n half dozijn kabinetsmedewerkers op lucratieve postjes en daarmee hebben we het zowat gehad). Verder is er nog Julie Fernandez Fernandez (ja: tweemaal!), die buiten haar dubbelnaam waarschijnlijk even onbekend zal blijven als die Mandaila in het kabinet Verhofstadt II. De enige keer dat die gekleurde staatssecretaris opviel was, toen ze een rouwrede over Hugo Schiltz moest uitspreken en dat deed in zo'n slecht Nederlands, dat ze door de Vlaamse aanwezigen werd uitgejouwd! Ondertussen heeft Milquet al laten weten dat het tweede pakket staatshervormingen een lege doos zal worden. Die tante blijft tenminste consequent, iets dat men van Leterme niet kan zeggen. De geitenboer uit de Westhoek heeft er al mee gedreigd zonder het N-VA verder te gaan als die half juli zou afhaken. Doen, zou ik zeggen. Voor de CD&V wordt juni 2009 dan wel een verdiend electoraal bloedbad.
Dat België geen normaal land is, moet ik de lezers van deze rubriek niet vertellen. Zelfs Marc Eyskens, toen minister van Buitenlandse Zaken in een der regeringen Martens (waaraan we onze enorme staatsschuld danken) vertelde dat dit een apenland was. België is eigenlijk helemaal geen democratie, want in zo'n systeem wordt de meerderheid uitgemaakt door de groep die 51% van de stemmen haalt, wat bij ons helemaal niet het geval is. Voor zover dat bij sommigen niet zou zijn doorgedrongen, heeft de nieuwe regering Leterme ons dat nog eens duidelijk gemaakt. In de regering Leterme I hebben de francofonen de meerderheid: 12 tegen 10, ondanks het feit dat ze amper 35% van de bevolking uitmaken. Het is meer dan 35 jaar geleden dat zoiets nog gebeurd was (toen diezelfde Eyskens even eerste minister was). Om maar te vertellen dat Vlaanderen er serieus op achteruitgaat. Meer zelfs, ook in het kernkabinet is er een francofone meerderheid: 7 tegen 6. Dit laatste is mogelijk geworden doordat Begroting niet werd ingevuld met een ministerpost, zoals gebruikelijk, maar met een staatssecretariaat. Deze staatssecretaris, Wathelet Jr (zoon van zijn vader die indertijd Dutroux liet lopen), zal ook bij het kernkabinet aanwezig zijn. Dat maakt dat het partijtje van drie man en een paardenkop, dat CDH is (en dat veel vlaamsvijandelijker is dan de PS), met liefst twee vertegenwoordigers in dat kernkabinet zal zitten, evenveel als de CD&V. Als we er nog bij vertellen dat ook het FDF een staatssecretaris heeft, dan weten we dat Vlaanderen van Leterme I (of beter Leterme 0,5) niets te verwachten heeft. Bart de Wever heeft al verteld dat hij zich aan deze situatie ergert. Wel, Bart zal zich de volgende maanden nog dikwijls kunnen ergeren. Een troost voor hem is, dat de voorzitter van de CD&V-jongeren tegen deze regeringsdeelneming is. De vraag is maar hoelang die man zijn stelling zal blijven verdedigen. Ook Eric Van Rompuy was, als voorzitter van de CVP-jongeren, erg vlaamsgezind. Officieel is hij dat nog maar Vlaanderen haalt er geen voordeel bij. Het wordt, ook voor De Wever, nu aftellen tot half juli om te zien of Leterme woord zal houden en af zal treden als hij er zijn staatshervorming niet door krijgt. Zoals de kaarten er nu bijliggen, zie ik niet in hoe dat zou kunnen gebeuren.
Het woord "ambetantenaren"komt, dacht ik, van Van Quickenborne, staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging, motor achter de Kafka-site en mogelijk toekomstig minister. "Quicky" oogste er toen een storm van protest mee, maar het was goed gevonden en heel toepasselijk op wat op dit ogenblik aan de gang is met de staking van de Vlaamse ambtenaren. Die staking is een dubbele schande. In de eerste plaats gaat het om een categorie van werknemers die het absoluut niet slecht heeft. De laatste zeven jaar kregen ze een gemiddelde koopkrachtverhoging van 1% per jaar plus daarbij recentelijk een eerste aanpassing van de index en waarschijnlijk binnenkort nog een tweede. Voor deze groep vastbenoemden is genoeg echter nog niet genoeg en ze vragen daarbovenop nog eens 5% loonsverhoging. Een tweede schande is, dat het vooral de binnenschippers zijn die door deze staking schade lijden. Uitgerekend een categorie van hardwerkende, kleine zelfstandigen die een alles behalve gemakkelijk leven leidt. We worden regelmatig om de oren geslagen met het feit dat wij, Vlamingen, niet ondernemend genoeg zijn, maar anderzijds wordt een categorie van ondernemende landgenoten de duivel aangedaan en dit door een ambetantenarencorps waarvan geweten is dat ze te talrijk is. Dat de rode vakbonden in deze periode vlak vóór de syndicale verkiezingen zich willen laten opmerken, is nog enigzins te begrijpen (niet goed te praten). Dat het ACV met dit electoraal opbod mee doet, is triestig, vooral als men weet dat de Vlaamse minister(in) van verkeer van dezelfde strekking is.
In mijn blog van 15 dezer stelde ik nog dat het geen zin heeft enquêtes te houden in een vluchtig politiek landschap als het België van vandaag. Ik blijk daarin gelijk te krijgen. Enkele dagen na de peiling van De Standaard en de VRT, verscheen er ook die van de Libre Belgique en die vertelt zo'n beetje het tegenovergestelde van wat de linkse Vlaamse mediatandem ons probeert wijs te maken. Volgens de Libre is Verhofstadt niét populairder geworden dan Leterme, zakt het Vlaams kartel i.pl.v. te stijgen, wordt het Vlaams Belang sterker i.pl.v. zwakker (de natte droom van links Vlaanderen) en gaat de Open VLD achteruit i.pl.v. vooruit. Mocht men deze week opnieuw een peiling houden, dan zou die weer verschillen en volgend week misschien nog meer. Want we leven momenteel in een virtuele politieke wereld. We gaan deze week inderdaad een "nieuwe" regering krijgen, maar daarmee is ook alles gezegd. Een regering zonder echt programma, zonder details, zonder exacte cijfers. Een intentieregering. Een regering, waarvan men nu al weet dat ze het meer dan waarschijnlijk niet zal volhouden. Daarvoor moet zelfs niet gewacht worden tot men ergens in juli tot de bevinding zal komen dat er geen communautair akkoord mogelijk is zoals Vlaanderen dat wenst. In juni is er nl eerst al een budgetcontrole, waarbij zal blijken dat de begroting van Verhofstadt III niet klopt. De rooskleurige cijfers m.b.t. de belastingsinkomsten voor dit jaar kunnen nl zeker niet gehaald worden. Iedereen die een beetje het desastreuze financiële nieuws van de markten en beurzen volgt, weet dat. Als men daarbij bedenkt, dat de regering Leterme I met een meerkost zit van 11 miljard aan belastingverlagingen en bijstandsverhogingen, dan weet het kleinste kind dat dit niet mogelijk is. Leterme, die nu al zegt dat hij niet kan uitgeven wat hij niet zal hebben, weet dat zelf trouwens ook. De negen maanden sinds 10 juni 2007 hebben ons alvast geleerd, dat we ook zonder de federale regering kunnen. Europa én de gewestregeringen hebben er heel die tijd voor gezorgd, dat alles zijn normale gang liep, min of meer althans. Een federale regering is alleen nog nodig om hier en daar in te springen en te corrigeren. Het is dan ook hoog tijd dat men deze situatie aanpast aan de moderne tijden en dit land hervormt zoals het hoort
In Turkije rommelt het en nog geen klein beetje. Nadat de Islamitische AKP-partij vorig jaar de parlementsverkiezingen gewonnen had, heeft ze nu een akkoord gesloten met de ultranationalistische partij MHP. Samen hebben ze er een wet doorgedrukt die o.m. gaat toelaten dat meisjes ook met een hoofddoek naar de universiteit zullen kunnen gaan. Om die verandering waar te maken, werd de Turkse grondwet aangepast (de artikels 10 en 42). Dit alles was echter zonder het gerechtelijke apparaat en het leger te kennen. Nu heeft de Turkse opperrechter een procedure ingesteld om de AKP partij buiten de wet te stellen en riskeren 71 toppolitici van die partij (daarbij ook president Gul en premier Erdogan) voor 5 jaar hun burgerlijke rechten kwijt te spelen. Dat het menens is, bewijst het feit dat het Turkse leger al viermaal (in 1960, 1871, 1980 en 1997) is tussenbeide gekomen om te verhinderen dat de wetten van de stichter van het moderne Turkije, Kemal Atatürk, werden veranderd. Die wetten garanderen daar nl de scheiding tussen kerk en staat. Turkije is een van de weinige landen met een overweldigende meerderheid aan moslims, die zo'n scheiding hebben. Het gaat trouwens niet alleen om die hoofddoeken, zoals onze politiek correcte pers dat hier wil verkopen. In totaal zijn er zeventien aanklachten tegen de AKP, waaronder ook het feit dat men aparte parken wil instellen voor mannen en vrouwen, dat de schoolgaande jeugd in aparte bussen zal vervoerd worden (jongens en meisjes gescheiden), dat er o.m. geen reclame meer mag gemaakt worden voor vrouwelijke badkostuums e.d. Als men de AKP en de MHP laat doen, dan evolueert Turkije naar een soort Iran. In een reactie op de klacht van opperrechter Ahmet Necdet Sezer, heeft Europees commissaris Olli Rehn laten weten: "dat er in een normale Europese democratie over politieke kwesties gediscussieerd wordt in het parlement en beslist via de stembusgang en niét in de rechtbank". Als dat klopt, dan is ook België geen normale Europese democratie, want ook hier pakte men een partij, het Vlaams Blok, aan via de rechtbank, omdat men ze in de politiek niet kon treffen. Hetzelfde dreigt zich trouwens te herhalen als de klacht van Kifkif en andere nestvervuilers tegen het de financiering van het Vlaams Belang ontvankelijk zou verklaard worden. Het wordt dan ook hoog tijd dat die Europese commissaris ook België op de vingers tikt. Als hij gelijk heeft, is ook ons land geen normale Europese democratie meer. Dat is trouwens ook zo, dan wisten we al, alleen hoort ge het nu eens van iemand anders, van een Europees commissaris nog wel.
Van de weekeindkrant heb ik maar de helft gelezen. De andere helft ging enkel en alleen maar over Verhofstadt, het monument, de Messias die ons gaat verlaten. Misschien daarom dat hij het doet in de Goede Week. Hopelijk komt hij nooit meer terug, want we hebben er nu wel genoeg van. Voor mezelf wens ik er later niet meer over te moeten schrijven, al zal dat zeer moeilijk worden. Typisch is wel dat de meeste artikels, die men dezer dagen over "da goenk" hoort en ziet, het hebben over wat hij allemaal zou verwezenlijkt hebben, niet over wat hij niét gedaan heeft. En dat is heel wat. Het volstaat zijn eerste drie burgermanifesten gelezen te hebben (of een samenvatting ervan) om een indrukwekkende lijst aan te leggen. Verhofstadt wou bv de senaat en de provincieraden afschaffen, de stemplicht en de lijststem. Hij wou rechtstreeks verkiezingen van de burgemeester en de premier, het invoeren van voorverkiezingen naar Amerikaans model, de islam in vraag stellen (of die wel in overeenstemming was met zijn toenmalige liberale democratie, met de vrijheid , de verdraagzaamheid en de verscheidenheid) en zo waren er nog wel enkele punten. Tijdens Verhofstadt's legislaturen zijn de criminelen er beter op geworden dank zij o.m. de versoepeling van de wet Lejeune, de vertragingsmaneuvers van tante Laurette en de snel-Belg-wet (vraag het maar aan Belliraj en Co). Voor Vlaanderen waren de regeringen Verhofstadt de slechtste die er ooit geweest zijn. Op geen enkel punt heeft hij onze regio ook maar miniem gesteund. De transfers zijn tijdens zijn bewind alleen maar groter geworden. Het was steeds: francofonen eerst, omdat hij wist dat hij anders geen premier zou kunnen blijven (denk maar aan de "vingerknip" van Di Rupo). Kortom, er is van Vlaamse kant geen enkele reden om die man te bewieroken, integendeel. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart, dat hij het deze week echt aftrapt en dat ik over hem niet meer hoef te schrijven. Bloemen noch kransen, zou ik zeggen.
We zitten nu dus in de laatste fase van wat de regering Leterme I zou moeten worden, oranjepaars voor de verandering. Of het gaat lukken, is zeer de vraag. Op dit ogenblik, met nog een viertal dagen te gaan, weet men zo goed als niets, nog over het programma, noch over de postjes noch over eender wat. Men blijft bekvechten en madame millefois non verloochent zelfs de akkoorden waarmee ze het tijdens de onderhandelingen van oranjeblauw wél eens was. Vorm daarmee een regering! Het wordt dus eerder een virtuele regering, een "notionele" regering, zoals Leo Kusters het deze week verwoordde in 't Pallieterke. Notioneel is immers een synoniem van denkbeeldig, fictief. Naar analogie met de notionele intrestaftrek, die een fictieve intrest is, berekend op het eigen vermogen van de onderneming. België is echter een onderneming in ontbinding, rijp voor het faillissement. We zouden dus beter spreken van een Leterme .5 (of 0,5), in afwachting dat er ooit iets beter uit de bus zal komen. Mijns inziens wordt het niets, gaat men verdere bakkeleien tot half juli om dan tot de vaststelling te komen, dat het toch niet lukt. Dan zal er weer een soort noodregering komen, of een die de lopende zaken zal doen tot, ja tot wanneer? Men zou weer naar verkiezingen kunnen gaan, maar die gaan niets oplossen en zijn feitelijk wettelijk niet in orde. Het enige voordeel van nog nieuwe federale verkiezingen zou zijn dat ze dan niét zullen samenvallen met de regionale stembusgang van 2009, wat voor Vlaanderen goed zou uitkomen. Het kan dus nog alle kanten uit, behalve de goede.
Ter gelegenheid van zijn, hopelijk, laatste deelname aan een EU-top, werd Verhofstadt in de bloemetjes gezet. Dat gebeurde niet op de klassieke manier, want de man werd door zijn fans uitgewuifd als was hij een bovenaards wezen. Nu ja, hopelijk blijft hij weg, want Vlaanderen heeft nooit een grotere politieke ontgoocheling gekend als deze van Verhofstadt. Nog dezelfde dag toen hij in Brussel gehuldigd werd door o.m. zanger Arno, notoir belgicist en Vlamingenhater (waar bleef Axel Red?), stonden in de kranten nog maar eens twee wetten van Verhofstadt's regeringen die door het Grondwettelijk Hof en andere instanties een onvoldoende kregen omdat ze niet fatsoenlijk ineen gestoken waren. Zoals al met bijna alle wetten gebeurd is die tijdens Verhofstadt's regeringen in elkaar geflanst werden. Deze keer gaat het om de wet i.v.m. de hospitalisatieverzekeringen en deze over de jeugdcriminaliteit. "Jommeke" Vandeurzen zal nog veel werk hebben om e.e.a. recht te zetten, als hij daar tenminste ooit de kans voor krijgt. Zo is het bv nu al geweten, dat de eerste nieuwe gevangenis er ten snelste pas zal komen over vier jaar, dat zal dan zijn tijdens een eventuele volgende legislatuur en dat omdat paarsgroen en paars er nooit werk van gemaakt hebben. Tijdens het "verlicht" bewind van Verhofstadt haalde ons land de triestige eer om als derde laatste te eindigen i.v.m. de Financiën en dit op wereldvlak. Geen enkel land was zo soepel om immigranten van over de hele wereld onze nationaliteit te geven. Tot wat dat kan leiden, hebben we zopas nog meegemaakt met het geval Belliraj, waarbij een crimineel het tot informant bleek te hebben gebracht van de Belgische staatsveiligheid. Verhofstadt heeft twee zaken gedaan waarvoor hij op bepaald gebied op erkenning kan rekenen, maar dan wel voor telkens één groep mensen, niet voor de hele gemeenschap. Dat waren zijn zgn éthische" wetten (holebi-wetten, abortus, euthanasie en echtscheiding). Verder heeft hij ervoor gezorgd dat de francofone gemeenschap in dit land meer voordelen (en geld) heeft gekregen dan ooit te voren. Daarvoor zijn de francofonen en een groepje Vlaamse nestvervuilers hem dankbaar. Daardoor is hij ook de populairste politicus in Wallonië. Wat zullen ze hem daar missen! In Vlaanderen kan hij in bepaalde kringen nu nog wat populair zijn, lang zal dat niet meer duren, als de gevolgen van zijn nihilistisch beleid duidelijker zullen worden. Oh ja, er is ook nog de laatste enquête van de politiek-correcte Standaard met de links-correcte VRT. Welnu, een peiling in de huidige politieke situatie is waardeloos. Die zou elke dag kunnen verschillen naargelang de situatie fluctueert. Zelfs nu, op een kleine week vóór de mogelijke start van de regering Leterme I, is er niemand die met zekerheid kan zeggen of die regering er überhaupt zal komen, hoe die eruit zal zien en wat voor programma die zal hebben. Een peiling daaromtrent is dan ook niet meer dan een loterij, die moet dienen als bladvulsel voor kranten die al lang niet meer weten wat ze moeten schrijven. Misschien is het ook daarom, dat ze spijt hebben dat Verhofstadt vertrekt...
Uit een onderzoek van de administratie van Vlaams minister Vandenbroucke, zou maar één op de vier middelbare studenten fatsoenlijk Frans verstaan. Het doet me denken aan dat mopje van die twee die elkaar tegenkomen. Zegt de eerste: - "Kent gij Frans?" - "Dat is mijn beste vriend." - "Nee, ik wil zeggen: spreekt ge Frans?" - "Wel, iedere keer als ik hem tegenkom". - "Nee, ik bedoel: verstaat gij Frans?" - "Wel, als hij niet te zat is". Frans is een taal die zijn wereldstatuut verloren heeft. Engels is de lingua franca geworden over onze hele aardbol. De computer en automatiseringsbusiness, die met de dag nog groeit, is in het Engels. Idem voor de scheepvaart, de luchtvaart en de internationale politiek. Zelfs in de Belgische politiek wordt Engels gebruikt als men snel een boodschap in het hele land wil kwijt geraken. Denk maar aan "I want you for Belgium". Hetzelfde geldt voor de E.U., waar steeds meer en meer Engels gebruikt en gevraagd wordt. Onze jeugd wordt verplicht Frans als tweede taal te leren, terwijl in het andere landsgedeelte men vrij is te kiezen. Nóg maar eens een discriminatie die kan tellen als men weet dat men later in de eerste plaats het Engels zal nodig hebben en niet het Frans. Daarbij komt nog dat Frans een moeilijke taal is, met al zijn leestekens en zijn ingewikkelde spraakkunst. Dat alles betekent niet, dat men géén Frans zou leren. Zeker voor wie aanleg heeft tot talenkennis is die taal zeker mee te nemen. Al was het maar om ervoor te zorgen, dat we genoeg eigen diplomatiek personeel zouden hebben die in het buitenland nog wat anders kan doen dan Vlaanderen in een slecht daglicht stellen, zoals we zopas nog hebben kunnen meemaken met het VN-rapport. Toevallig nu raakt bv bekend, dat minister Dewael vijf Vlaamse verbindingsofficieren heeft benoemd, die in het buitenland in moeten staan voor de samenwerking met de plaatselijke politie. Wat er speciaal is aan die benoemingen is, dat ze er al een jaar eerder hadden moeten komen, maar tijdens Verhofstadt II geblokkeerd werden door madame O., de bitch van justitie. Die vond dat in Latijnse landen en Franse oud-kolonies Franstaligen dienden benoemd te worden. Zo ziet men weer maar eens hoe het kan gebeuren dat Vlaanderen in het buitenland een slechte pers haalt. Van madame O. zijn we trouwens nog niet vanaf. Na eerst het ministerie van werk te hebben geteisterd (denk maar aan het Rosettaplan) en daarna dat van justitie (waarvan de achterstand de eerste vier jaar niet kan worden ingelopen), zit ze zich nu in de schijnwerpers te werken met het ene voorstel na het andere in de gezondheidszorg. Het lijkt allemaal mooi en meevoelend. Hou er echter rekening mee, dat tante Laurette niets maar zomaar doet. Opletten blijft de boodschap.