EU publiceert nieuwe regels voor etikettering van banden
Eindgebruikers, zoals consumenten en wagenparkbeheerders die een nieuwe band kopen, of voornemens zijn een nieuwe band te kopen, krijgen binnenkort nog betere informatie. De Europese Raad en het Europese Parlement namen eerder dit jaar een nieuwe verordening aan met nieuwe etiketteringsvoorschriften voor eigenschappen zoals brandstofverbruik, grip op nat wegdek en geluid. In de praktijk vaak ook ‘het Europese bandenlabel’ genoemd.
Doel van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 is de etiketten beter zichtbaar te maken en eindgebruikers beter te informeren, zodat zij kunnen kiezen voor banden die veiliger, zuiniger en stiller zijn. Hiervoor wordt o.a. de lay-out van het bandenlabel ingrijpend aangepast. Dankzij het schrappen van overbodige prestatieklassen zou het bandenlabel zichtbaarder en duidelijker moeten worden voor de consument. De nieuwe Verordening (EU) 2020/740 treedt op 26 juni 2020 inwerking en is vanaf 1 mei 2021 van toepassing.
Uitfasering oude banden/labels
Vanaf 1 mei 2021 treedt een soort sterfhuisconstructie voor het oude bandenlabel in werking en mogen oude en nieuwe bandenlabels wel naast elkaar op de markt aangeboden en verkocht worden, maar vanaf deze datum mag een band niet meer voor de eerste keer in de Europese Unie op de markt/in de handel gebracht worden met het oude bandenlabel.
In overweging (37) van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 meldt ook dat banden die al vóór 1 mei 2021 in de handel waren, niet van een nieuw bandenetiket hoeven te worden voorzien. Bandenimport bedrijven moeten hun banden met het oude bandenlabel dus wel tijdig inklaren voor de douane en doorverkopen aan hun wederverkopers binnen de EU, of de banden alsnog voorzien van een bandenlabel volgens de nieuwe lay-out.
De verordening voorziet in een aantal belangrijke wijzigingen in de bestaande regels. Banden voor zware bedrijfswagens (C3) moeten straks ook voorzien zijn van een bandenlabel in de vorm van een sticker op de band. Tot 1 mei 2021 zijn deze C3 banden hier nog van vrijgesteld.
Het ontwerp van het etiket wordt geactualiseerd en zal ook iconen voor de grip op sneeuw en ijs bevatten. De nieuwe verordening gaat ook voor coverbanden gelden. De voorschriften voor coverbanden worden van toepassing zodra er een officiële testmethode die geschikt is voor het meten van de prestaties van deze banden beschikbaar komt.
De verordening bevat ook bepalingen voor de vermelding van eigenschappen als kilometrage en slijtage zodra er ook hier geschikte testmethoden voorhanden zijn. Hierdoor zullen er naar verwachting minder fijnstof en microplastics in het milieu terechtkomen als gevolg van bandenslijtage.
Doel van de etikettering van banden is de uitstoot van broeikasgassen en de geluidsoverlast in de vervoerssector terug te dringen en de verkeersveiligheid te verhogen. Eindgebruikers, consumenten en wagenparkbeheerders, krijgen zo nuttigere en beter vergelijkbare informatie over brandstofverbruik, veiligheid en geluid, waarmee zij bij de aankoop van nieuwe banden geld kunnen besparen en voor het milieu kiezen.
Kopers vooraf informeren
Artikel 7 van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 introduceert ook een aangescherpte nieuwe verplichting voor leveranciers en distributeurs van voertuigen. Vanaf 1 mei 2021 moet aan de koper van een nieuw voertuig, vóór de verkoop, in het relevante technische reclamemateriaal van de leverancier, informatie verstrekken over het bandenlabel voor de banden die bij het voertuig worden aangeboden of daarop gemonteerd zijn. Ook moeten de leveranciers en distributeurs van voertuigen ervoor gaan zorgen dat er een productinformatieblad beschikbaar is. Dit "productinformatieblad" is gedefinieerd als een standaarddocument met de in bijlage III beschreven informatie, in gedrukte of elektronische vorm.
Productinformatieblad
De informatie in het productinformatieblad van de banden moet in de productbrochure of andere bij de band verstrekte documenten worden opgenomen en omvat het volgende:
de handelsnaam of het handelsmerk van de leverancier of van de fabrikant, indien fabrikant en leverancier niet dezelfde zijn;
bandentypeaanduiding;
maataanduiding, de beladingsindex en het snelheidssymbool l;
de brandstofefficiëntieklasse;
de klasse grip op nat wegdek van de band;
de rolgeluidemissieklasse en de waarde in decibels;
de vermelding of de band bij hevige sneeuwval kan worden gebruikt;
de vermelding of de band een band met grip op ijs is;
de datum waarop de productie van het bandentype is begonnen (twee cijfers voor de week en twee voor het jaar);
de datum waarop de productie van het bandentype is beëindigd, indien bekend (twee cijfers voor de week en twee voor het jaar).
Vanaf 1 mei 2021 geldt een vernieuwd bandenlabel voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en – voor het eerst - ook voor bedrijfswagenbanden (C3). Dit nieuwe label moet klanten helpen om bewuster te kiezen voor banden die veiliger (kortere remweg), zuiniger en stiller zijn; nog te vaak kiezen klanten immers voor banden die suboptimaal presteren en dat heeft een negatieve impact op ongevallen en verbruik (CO2-uitstoot). Daarom is het ondertussen 9 jaar oude label verder vereenvoudigd: zo is het aantal ‘klassen’ gedaald van 7 naar 5, en is relevante informatie over een band snel en gemakkelijk terug te vinden via een QR-code.
“Het nieuwe bandenlabel biedt heel wat voordelen voor zowel de klant als de bandenspecialist, voor de verkeersveiligheid en voor het milieu”, stelt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De eenvoudigere structuur en de extra informatie helpen de klant om de optimale band te kiezen of om zich beter te laten begeleiden tijdens het verkoopgesprek met de bandenprofessional. Die optimale bandenkeuze draagt bij tot potentieel minder ongevallen – bijvoorbeeld door te kiezen voor banden met een kortere remweg bij nat wegdek -, een lagere CO2-uitstoot en een lager geluidsniveau. Het nieuwe bandenlabel is met andere woorden zowel op economisch, ecologisch als maatschappelijk vlak een goede zaak.”
Eenvoudiger en vollediger
Het nieuwe bandenlabel geeft op een visueel erg overzichtelijke manier de kwaliteit van de band weer. Particuliere en professionele klanten kunnen voor een aantal essentiële prestatiecriteria in één oogopslag de verschillen tussen banden aflezen waardoor ze vlot de optimale keuze kunnen maken. Het nieuwe label helpt de bandenverkoper ook om de klant beter te ondersteunen in zijn/haar keuze.
De 7 verschillende klassen van het oude label (beoordeling op brandstofefficiëntie door de rolweerstand en remweg op nat wegdek) zijn vervangen door een eenvoudiger systeem met telkens 5 klassen. Ook de geluidsproductie van de band is nu duidelijker weergegeven: het aantal geproduceerde dB wordt voortaan geflankeerd door een lettercode (A,B,C) in plaats van het abstractere systeem met geluidsgolfjes. En voortaan staat op het bandenlabel voor personenwagens ook aangegeven of de band geschikt is voor gebruik op sneeuw of ijs.
Betere communicatie met de klant
Het nieuwe label is dus eenvoudiger en vollediger. Maar naast het nieuwe label – dat niet alleen bij elke band in de shop maar ook bij elke communicatievorm rond banden moet vermeld worden – is het voortaan ook verplicht om een productinformatieblad fysiek (print) of digitaal ter beschikking te stellen van de klant. De QR-code in de rechterbovenhoek van het label biedt een snelle en gemakkelijke toegang tot een openbare productdatabase waarin de klant relevante informatie over de band kan vinden.
Hogere verkeersveiligheid en lagere CO2-uitstoot
Het nieuwe bandenlabel past in het streven van de Europese Unie naar meer verkeersveiligheid op de weg en minder milieubelasting door het wegverkeer. Dankzij een goede informatie kunnen klanten doelbewuster kiezen voor banden met optimaal veiligheids- en brandstofefficiëntieniveau wat het aantal ongevallen en de CO2-uitstoot verder naar beneden moet halen. In 2012 werd het eerste bandenlabel geïntroduceerd. Onder impuls van de Europese Unie werd dit herzien en wordt vanaf 1 mei 2021 het vernieuwde bandenlabel van kracht.
Carado breidt zijn reeks uit met een 5,95 m lang compact alkoof type A 132, met zijn korte wielbasis is hij zeer wendig. Voor de bewoners heeft hij twee vaste bedden. Daarbij heeft hij nog een garage voor een fiets en grote bagage. Meer fietsen zullen op een fietsrek achteraan moeten. Voor wie zich niet stoort aan de uit de kluiten gewassen alkoof is de A 132 uiterst geschikt voor een gezin met twee kinderen, bovendien valt de aankoopprijs nog best mee.
Het is logisch dat een zwerfauto in deze prijsklassen niet met de nieuwste en dure technische snufjes is uitgevoerd. Toch zit de constructie degelijk in mekaar en is keurig afgewerkt. Er kunnen alvast 2 gasflessen mee. Om de watertank onderaan te isoleren moet men wel wat euro’s opleggen.
Via een noodzakelijk opstapje komt men in het interieur. De fabrikant heeft voor de A 132 een Fiat Ducato met een ladder chassis gekozen, met als voordeel dat men een vlakke vloer van voor tot achter heeft. Met het zicht naar de open alkoof heeft men een enorm ruimtelijk gevoel. Het meubilair in donker houtdecor wisselt mooi af met lichte stroken op de deuren.
Aan bergvakken is in de A 132 geen gebrek, met het oog op het maximum laadvermogen even oppassen om ze niet allen vol te proppen.
Om achteraan in het bed te geraken is er een uittrekbare lade die als opstap kan dienen. Zo hoeft men geen laddertje mee te nemen. Het bed is 1,4 m breed met een op een lattenbodem liggende matras. Ieder heeft een leeslamp met schakelaar en zelfs een USB stopcontact.
Voor de algemene verlichting zorg een sliert half weggedoken LED’s. Meer ruimte is er in het 2.1 x 1.6 m grote alkoofbed met matras op een lattenbodem, men moet het echter doen zonder leeslampen, schap en venster. Een voordeel is dat de helft van de alkoofbodem bij middel van gasveren naar boven kan klappen wat de doorgang van en naar de stuurcabine gemakkelijker maakt.
De gedraaide cabinezetels maken samen met de zitbank in de rijrichting plus de tafel een comfortabele zitgroep voor het gezin. Bij middel van een extra plank kan men de tafel 20 cm verlengen.
In het lichte keukenaanrecht zijn 3 afdekbare kookvuren en de ronde spoelbak geïntegreerd er blijft nog wat plaats over als werkblad. Onderaan is een 113 l absorptie koelkast met ernaast nog voldoende bergruimte. Kleine keuken attributen kunnen in de redelijk grote bovenkasten.
Zoals we al eens elders gezien hebben heeft de badkamer een zwenkbare wand om de douchecel te vormen. We zien 2 wateraflopen, handig als de kampeerauto niet netjes waterpas staat.
In plaats van de bekende plissé gordijnen aan de cabine ruiten heeft men een stevige gordijn gebruikt die heel het glas oppervlak kan afsluiten voor nieuwsgierige blikken.
Standaard uitgerust is de Carado A 132 klaar om te vertrekken. Om over wat meer comfort te beschikken zijn een paar pakketten aan te raden zoals een met een luchtkussen op de plaats van de bijrijder, een luchtkoeler en geïsoleerde watertank zijn hun geld waard.
Voor zijn prijs kan de Carado A 132 het vakantieplezier van een jong gezin niet bederven. Vier volwaardige zit- en slaapplaatsen zijn belangrijk, en voldoende plaats voor bagage. Wat minder luxe zal de vakantie pret zeker niet bederven.
Op 5 jaar tijd is het aantal gebruikers van een elektrische fiets verdubbeld Gratis parking aan stations populairste mobiliteitsmaatregel
De elektrische fiets wordt steeds populairder. Uit een nieuwe enquête van Vias institute blijkt dat 1 Belg op de 5 vorig jaar met eentje gereden heeft. Op 5 jaar tijd is het percentage gebruikers zelfs verdubbeld en het succes zal de komende jaren alleen maar toenemen. Om het autoverkeer in steden te verminderen zijn 8 op de 10 Belgen voorstander van gratis parking bij treinstations en meer parking aan de rand van de steden. Een ruime meerderheid wil dat ook er meer op de grootste doodsoorzaken in het verkeer gecontroleerd wordt. Dat zijn overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur.
Voor deze 9ste editie van de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête werd een representatief staal van 6.000 personen uit de Belgische bevolking bevraagd over allerhande verkeersveiligheids- en mobiliteitstopics. 1 Belg op 5 reed met een elektrische fiets 80% van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83%. De auto blijft daarmee het populairste vervoersmiddel in ons land. Iets meer dan de helft (51%) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. 39% van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18% van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. 5 jaar geleden was dat nog maar 9%. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed is quasi verdubbeld op 2 jaar tijd, van 0,6% naar 1,1%. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder. 5% van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4%. 39% maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50%). Drie kwart wil meer parkings aan de rand van de stad Deze enquête legt dit jaar de focus op manieren om de mobiliteit te verbeteren en de multimodaliteit te promoten. Gratis parking aan treinstations (85%), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82%) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75%) zijn de drie maatregelen die het meeste voorstanders hebben. Door aan de rand van de stad over te stappen op openbaar vervoer richting het stadscentrum, is er veel minder autodrukte in het stadscentrum. Minder autodruk zorgt er ook voor dat mensen andere alternatieve vervoersmiddelen makkelijker gaan overwegen. 72% van de respondenten is tevens voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Hierdoor ondervinden de trams en bussen minder hinder van verkeersopstoppingen en kunnen ze beter hun dienstregeling respecteren. Door aparte banen zijn er normaal gezien ook minder conflicten, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt. Autodelen stimuleren wordt door iets meer dan de helft (52%) van de Belgen positief onthaald. 17% is tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58% voor, 17% tegen) en Wallonië (56% voor, 15% tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48% voor, 19% tegen). Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: “Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets. Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst. Empathie, sensibilisering en controle zijn de basis voor meer verkeersveiligheid.” Snelheid en afleiding blijven groot probleem achter het stuur De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête bevraagt ook het onveilige gedrag van autobestuurders. Het percentage autobestuurders dat zegt minstens 1 keer per maand te snel te rijden blijft hoog. Dit zowel binnen de bebouwde kom (26%), buiten de bebouwde kom (33%%) als op de op autosnelwegen (28%). Maar ook verschillende vormen van afleiding zoals het instellen van je navigatiesysteem tijdens het rijden (20%), mails of berichten lezen achter het stuur (10%), niet-handenvrij bellen (8%) of een foto nemen tijdens het rijden (7%) worden vaak toegegeven. Groot draagvlak voor meer controles op gsm, alcohol en overdreven snelheid Er is grote eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor gsm-gebruik achter het stuur (81% voor, 9% tegen). Het gebruik van slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren, kan daarvoor een zeer nuttig hulpmiddel zijn. De Belgen willen ook meer controles op rijden onder invloed van alcohol (73%, 12% tegen). Bijna 6 op de 10 Belgen (59%) wil meer trajectcontroles om de maximumsnelheid te respecteren. In Vlaanderen (64% voor, 22% tegen) is het draagvlak momenteel groter dan in Brussel (55% voor, 26% tegen) en Wallonië (51% voor, 28% tegen). Overal in het land zullen er dit jaar wel nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen worden. Conclusie Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van dit jaar blijkt dat de multimodaliteit stap per stap concreter wordt in België. Naast het succes van meer actieve vervoersmodi zoals de (elektrische) fiets en voortbewegingstoestellen is de trend naar meer leefbare steden met minder autoverkeer op veel plaatsen ingezet. Om hierop verder in te spelen vragen burgers onder andere om meer werk te maken van parking aan de rand van steden of gratis parking aan treinstations. Er is bij de bevolking ook een grote meerderheid overtuigd dat de pakkans voor afleiding, overdreven snelheid en alcohol verder omhoog moet. Nieuwe technologie kan daarbij een hulpmiddel zijn.
Om 14.00 uur vindt in Düsseldorf een caravanparade plaats met een maximum van 110 door de regelgevende instanties goedgekeurde kampeerauto’s en caravans. De installatie vindt plaats op de MesseParkplatz 1. Van daaruit baant de parade zich een weg door Düsseldorf.
Er stonden veel meer voertuigen klaar om deel te nemen. De organisator is de Facebook-groep “Kamperen op afstand”. De achtergrond hiervan is het niet in overweging nemen van feitelijke brieven van verschillende caravanverenigingen en belangengroepen aan politieke partijen en relevante instellingen met het verzoek om gedifferentieerd rekening te houden met de veiligste vorm van vrije tijd bij geplande ontspanningsmaatregelen. Nadat de stem niet is gehoord of brieven niet zijn gelezen, maakt de doelgroep zich nu, na maandenlang geduldig stil te hebben gehouden, zichtbaar. "Onwetendheid maakt je boos (helaas)." Lees het bijgevoegde persbericht.
110 voertuigen als caravanparade op 13 maart 2021 in Düsseldorf
Zichtbaar teken, want er is geen reactie op de brief, geen aandacht in het stappenplan
Toegewijde caravan-experts willen meer acceptatie
Zelfvoorzienende caravans en stacaravans voldoen aan strenge pandemie-eisen
Beoefende milieubescherming, leefde A-H-A-regels, zo veilig als een eengezinswoning
Op 13 maart 2021 om 14.00 uur start de eerste grote "Caravaning Parade for Greater Acceptance" met 110 stacaravans en caravanteams vanaf parkeerplaats 1 op de beurs van Düsseldorf. De organisator is de Facebook-groep "Camping with a distance", die wordt gerund door Jan Kirschner, Daniel Gansen en Sascha Büntgen.
Twee weken geleden werd er een kleine parade met 29 voertuigen georganiseerd die vrijwel geheel gesloten was voor het publiek. Nu is de Facebook-groep in zeer korte tijd uitgegroeid tot bijna 3.000 leden, en ze pleitten voor voortzetting van deze campagne in heel Duitsland. Na Düsseldorf worden momenteel evenementen gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Waarom deze parade? Jan Kirschner legt uit: “Diverse caravaninstellingen en verenigingen hebben brieven gestuurd naar politici en verantwoordelijke instellingen om bij eventuele ontspanning tenminste rekening te houden met onze mobiele vorm van vrijetijdsbesteding. Aan alle brieven werd weinig aandacht besteed. En als je onze stem niet kunt horen, dan moeten we onszelf zichtbaar maken. '
Waarom eerst Düsseldorf? Met de jaarlijkse Caravan Salon is de Noordrijn-Westfaalse hoofdstad het Europese Mekka voor caravaning; het Caravan Salon is 's werelds grootste show voor alles wat met mobiele vrijetijdsbesteding te maken heeft.
In feite werd in de loop van de pandemie heel duidelijk dat caravaning, vakanties, vrije tijd met caravans en kampeerauto’s op camperplaatsen en campings de vorm van toerisme is die voldoet aan alle eisen voor pandemiebestendige maatregelen. Veel mensen hebben geïnvesteerd en overeenkomstige voertuigen gekocht.
Alle zwerfautomobilisten en kampeerders hielden zich maandenlang stil. Het feit dat campings en parkeerplaatsen niet genoemd worden in het stappenplan, maar eerder gecombineerd worden met concurrerende vormen van toerisme en reizen die niet (altijd) pandemievriendelijk zijn, heeft mensen ter plaatse gebracht.
Caravanning is zeker niet systeemrelevant, maar er zijn andere voorbeelden in het stappenplan voor de versoepeling waarbij dezelfde vraag aan de orde is en waarmee toch rekening is gehouden. Caravans, stacaravans en kampeerauto’s zijn net zo veilig als een eengezinswoning.
Mensen en gezinnen brengen hun (vrije) tijd door in voertuigen die volledig zelfvoorzienend zijn met hun eigen sanitaire ruimte, keuken, woonkamer en slaapkamer. Ze komen niet samen in een trappenhuis of andere gemeenschappelijke ruimte. Zo ja, dan ontmoeten ze elkaar in de vrije natuur op gepaste afstand en in de open lucht. Kinderen kunnen op een sociaal verantwoorde manier spelen en volwassenen kunnen de nodige fysieke en mentale regeneratie bereiken door te wandelen, fietsen en soortgelijke activiteiten.
Daarnaast het volgende bericht:
Op 18 februari 2021 hebben kinderartsen een noodoproep gedaan naar de burgemeester van Essen. Ze waarschuwden voor hoe afwijkingen zich manifesteren bij hun jonge patiënten en drongen erop aan dat de bijkomende schade van de lockdown meer gericht zou zijn. Soortgelijke oproepen zijn gedaan door psychotherapeuten en psychiaters met betrekking tot volwassenen en door vrouwenopvangcentra met betrekking tot escalerend huiselijk geweld.
Veel van deze psychologische problemen, die wijdverbreid lijken te zijn, kunnen in gezinnen en relaties worden voorkomen of opgelost als mensen hun vrijheid krijgen, bijvoorbeeld door te investeren in een recreatievoertuig moeilijke tijd) en verdiend met crisisconform gedrag op campings en camperplaatsen.
Het gaat niet om een vraag, maar om meer acceptatie van de mobiele vorm van toerisme en een verstandige integratie in het stappenplan van mogelijke versoepelingsmaatregelen. Omdat de politici op federaal en staatsniveau niet (zinvol) reageren op feitelijk schrijven, durven mensen nu in de openbaarheid te treden.
De landelijke reactie op de Facebookgroep “Kamperen op afstand” laat duidelijk zien hoe groot de wens is voor dergelijke campagnes. Momenteel worden er optochten gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau.
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.
Op 5 jaar tijd is het aantal gebruikers van een elektrische fiets verdubbeld Gratis parking aan stations populairste mobiliteitsmaatregel
De elektrische fiets wordt steeds populairder. Uit een nieuwe enquête van Vias institute blijkt dat 1 Belg op de 5 vorig jaar met eentje gereden heeft. Op 5 jaar tijd is het percentage gebruikers zelfs verdubbeld en het succes zal de komende jaren alleen maar toenemen. Om het autoverkeer in steden te verminderen zijn 8 op de 10 Belgen voorstander van gratis parking bij treinstations en meer parking aan de rand van de steden. Een ruime meerderheid wil dat ook er meer op de grootste doodsoorzaken in het verkeer gecontroleerd wordt. Dat zijn overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur.
Voor deze 9ste editie van de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête werd een representatief staal van 6.000 personen uit de Belgische bevolking bevraagd over allerhande verkeersveiligheids- en mobiliteitstopics. 1 Belg op 5 reed met een elektrische fiets 80% van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83%. De auto blijft daarmee het populairste vervoersmiddel in ons land. Iets meer dan de helft (51%) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. 39% van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18% van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. 5 jaar geleden was dat nog maar 9%. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed is quasi verdubbeld op 2 jaar tijd, van 0,6% naar 1,1%. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder. 5% van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4%.
39% maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50%).
Drie kwart wil meer parkings aan de rand van de stad Deze enquête legt dit jaar de focus op manieren om de mobiliteit te verbeteren en de multimodaliteit te promoten.
Gratis parking aan treinstations (85%), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82%) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75%) zijn de drie maatregelen die het meeste voorstanders hebben. Door aan de rand van de stad over te stappen op openbaar vervoer richting het stadscentrum, is er veel minder autodrukte in het stadscentrum. Minder autodruk zorgt er ook voor dat mensen andere alternatieve vervoersmiddelen makkelijker gaan overwegen.
72% van de respondenten is tevens voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Hierdoor ondervinden de trams en bussen minder hinder van verkeersopstoppingen en kunnen ze beter hun dienstregeling respecteren. Door aparte banen zijn er normaal gezien ook minder conflicten, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.
Autodelen stimuleren wordt door iets meer dan de helft (52%) van de Belgen positief onthaald. 17% is tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58% voor, 17% tegen) en Wallonië (56% voor, 15% tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48% voor, 19% tegen).
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: “Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets. Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst. Empathie, sensibilisering en controle zijn de basis voor meer verkeersveiligheid.”
Snelheid en afleiding blijven groot probleem achter het stuur De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête bevraagt ook het onveilige gedrag van autobestuurders. Het percentage autobestuurders dat zegt minstens 1 keer per maand te snel te rijden blijft hoog. Dit zowel binnen de bebouwde kom (26%), buiten de bebouwde kom (33%%) als op de op autosnelwegen (28%). Maar ook verschillende vormen van afleiding zoals het instellen van je navigatiesysteem tijdens het rijden (20%), mails of berichten lezen achter het stuur (10%), niet-handenvrij bellen (8%) of een foto nemen tijdens het rijden (7%) worden vaak toegegeven.
Groot draagvlak voor meer controles op gsm, alcohol en overdreven snelheid Er is grote eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor gsm-gebruik achter het stuur (81% voor, 9% tegen). Het gebruik van slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren, kan daarvoor een zeer nuttig hulpmiddel zijn. De Belgen willen ook meer controles op rijden onder invloed van alcohol (73%, 12% tegen). Bijna 6 op de 10 Belgen (59%) wil meer trajectcontroles om de maximumsnelheid te respecteren. In Vlaanderen (64% voor, 22% tegen) is het draagvlak momenteel groter dan in Brussel (55% voor, 26% tegen) en Wallonië (51% voor, 28% tegen). Overal in het land zullen er dit jaar wel nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen worden.
Conclusie Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van dit jaar blijkt dat de multimodaliteit stap per stap concreter wordt in België. Naast het succes van meer actieve vervoersmodi zoals de (elektrische) fiets en voortbewegingstoestellen is de trend naar meer leefbare steden met minder autoverkeer op veel plaatsen ingezet. Om hierop verder in te spelen vragen burgers onder andere om meer werk te maken van parking aan de rand van steden of gratis parking aan treinstations. Er is bij de bevolking ook een grote meerderheid overtuigd dat de pakkans voor afleiding, overdreven snelheid en alcohol verder omhoog moet. Nieuwe technologie kan daarbij een hulpmiddel zijn.
Tweedehandsvoertuigen in februari opnieuw meer ingeschreven dan nieuwe voertuigen
Ook in februari 2021 doken de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in het rood terwijl de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen beter standhouden. Dat geldt in het bijzonder voor personenwagens (nieuw -21,3 %, tweedehands -1,1 %), motorfietsen (nieuw -13,2 %, tweedehands +17,9 %) en bij de zware vrachtwagens en trekkers. Maar er zijn ook kenteringen: nieuwe vrachtwagens tot 12 ton werden +6,6% meer ingeschreven en de daling van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen is ditmaal beperkt (-0,8 %). Het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km bedraagt meer dan de helft (52,6 %), met dank aan het grote aantal hybrides (24,9 %) en het gestaag stijgende aantal elektrische wagens.
De resultaten van de verkoop tijdens de ‘salonperiode’ kunnen we nog niet terugvinden in deze cijfers – heel wat bestelde voertuigen moeten immers nog geleverd en ingeschreven worden. Zoals geweten, loopt de productie momenteel extra achterstand op door o.a. een toeleveringstekort aan chips.
Adria verhoogd het wooncomfort van de Matrix 670 DC met een eilandbed en een zitgroep met zijzitbanken.
Voor 2021 heeft Adria de halfintegrale Matrix 670 DC flink opgewaardeerd. De opbouw van de 7,49 m lange kampeerauto bestaat uit 31 m dikke wanden en dak, de vloer is 10 mm dikker. Als isolatie materiaal werd EPS schuim gebruikt en voor de bodem waterafstotend XPS schuim. Hoog kwaliteitsvensters en een groot panorama dakvenster behoren tot de standaard uitrusting. De buitendeur met degelijk slot en venster sluit het interieur af. Voor het interieur hebben de ontwerpers voor grijze kussens gekozen, wanden en grote deuren zijn in licht houtdecor terwijl de bovenkastdeuren wit zijn. Het meubilair is stevig en keurig afgewerkt.
Voor twee reizigers
De 670 DC is ontworpen voor 2 zwervers, ze kunnen genieten van een groot eilandbed. Het is verstelbaar om de doorgang aan het voeteinde te verbreden. Onder het bed bevindt zich een 1,15 m hoge garage over de volle breedte van de wagen. Een paar fietsen of ander groot materiaal vinden er een plaats in. Een houten deur sluit het sanitair gedeelte af van de woonkamer. Douche cel en sanitair zijn van elkaar gescheiden. Het sanitair is modern ingericht met een afzonderlijk waskommetje op een kast waarin men redelijk wat toiletgerief kwijt kan. Men kan zich zelf in de grote spiegel bewonderen. Er naast is een draaibaar wc, daar tegenover is de douchcabine met zitbank en 2 wateraflopen.
Heel breed is de L-vormige keuken niet, zo kon men de zitgroep iets groter maken. In het grijze aanrecht afgeboord met een licht houten band zijn achteraan 3 kookvuren op een lijn. Links is een vierkante spoelbak en vooraan blijft wat werkoppervlakte vrij. Met 6 laden kan men al heel wat keukengerief meenemen. Voor het kleine materiaal is plaats in de bovenkasten.
Aan de zitgroep met grijze kussens werd voldoende aandacht besteed. Twee langs zitbanken bieden ruimschoots plaats aan 4 personen. Komt er bezoek, de cabinezetels draaien en de 2 personen kunnen zich neervlijen. Open geklapt is het tafelblad 0,75 x 0,84 m groot. Opgepast echter met volle borden soep want het tafelblad durft schommelen. In rijklare toestand zijn de zitbanken omgebouwd tot 2 zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Het gehalveerde tafelblad laat een gemakkelijke doorgang vrij naar de commandohut. Boven de zitgroep hangt een elektrisch bediend hefbed voor mogelijk bijkomend gezelschap.
Basis voortuig.
De Matrix 670 DC heeft een Fiat Ducato met verlaagd chassis als basisvoertuig. In de 13 cm hoge verwarmde dubbele bodem zijn de waterleidingen te vinden, plus enkele laden voor gerief.
Onder de motorkap schuilt een hele elektronische winkel om de veiligheid van het rijden te waarborgen. Als optie kan men er nog een pakket bij kopen met een stop-start systeem, luchtkoeler voor de stuurcabine, centrale vergrendelingen om er slechts enkele te vernoemen. Standaard is de Matrix 670 DC uitgerust met een 120 pk sterke dieselmotor. Hij zal u overal brengen wie echter al eens de sportieve toer op wil kiest beter voor wat meer pk’s.
Samen gevat
De Sloveense Adria Matrix 670 DC is een moderne en comfortabele halfintegrale kampeerauto. Mooi meubilair en ingericht voor 2 personen, 2 meer zullen de pret niet bederven. Polyester buitenbeplating zal een hagelbui beletten en er deukje in te trommelen.
Meer dan 2.000 m2 ‘oer-Hollandse kampeerkunst’ in Emmen
Exclusief Holtkamper Occasion Outlet Center in Emmen
3 maart opent de Nederlandse vouwwagenfabrikant Holtkamper zijn eigen Occasion Outlet Center in Emmen. Vooralsnog kunt u daar, vanwege de geldende corona-maatregelen, op persoonlijke afspraak terecht. In de liefst 1300 m2 grote hal staan een 25-tal speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailers ‘met kampeerervaring’ en enkele showmodellen tentoongesteld waarop de fabrikant, afhankelijk van het bouwjaar, ook gewoon fabrieksgarantie geeft. Het Holtkamper Occasion Outlet Center bevindt zich op loopafstand van de 800 m2 grote showroom van het Tent Trailer Center ‘Basecamp’ Emmen waar alle nieuwe Holtkamper modellen alsmede de TakeOff van zustermerk Easy Caravanning te bewonderen zijn.
“Als gevolg van de corona pandemie is de belangstelling voor kamperen in 2020 nóg verder toegenomen. We zien dit ook in de vraag naar onze vouwwagens. Vaak willen mensen na de aankoop direct op pad kunnen. Voor ons als fabrikant, die uitsluitend op klantorder produceert, is dit een trend waar we maar tot op zekere hoogte op kunnen inspelen. Want hoewel we de levertijden in onze assemblage en supply chain aanmerkelijk hebben verkort tot in de meeste gevallen 1 maand, hebben we vanwege ons ‘bouwen naar klantwens’ principe geen nieuwe vouwwagens op voorraad staan. Vorig jaar zijn we daarom gestart met een speciaal door ons geselecteerd aanbod van Holtkamper occasions”, aldus Herman Zomer, vestigingsmanager van Tent Trailer Center Emmen. “In het nieuwe Holtkamper Occasion Outlet Center hebben we 25 zogenaamde PremiumSelect en YoungTimer occasions staan. De consument kan zich hier in alle rust oriënteren en persoonlijk advies krijgen welk model het best bij zijn of haar kampeerwensen past. En dat allemaal tegen scherpe prijzen met Holtkamper fabrieksgarantie alsof het een nieuwe vouwwagen betreft. Elke PremiumSelect tenttrailer wordt op meer dan 100 punten door onze technici gecontroleerd en waar nodig van updates voorzien. Voor aflevering krijgt de vouwwagen een uitgebreide onderhoudsbeurt en veiligheidscheck. En tijdens de aflevering geven wij een opzet-instructie zodat iedereen direct als ervaren ‘Holtkampeerder’ op pad kan”. Naast nog enkele Utopia tenten met het unieke Holtkamper design (vanaf € 800,-), zijn de speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailer occasions te koop vanaf 5.000 euro, voor elk wat wils dus. Daarnaast bestaat er met het Holtkamper Tent Trailer Dreams Plan* de mogelijkheid om de vouwwagen gespreid te betalen.
* kijk op de website voor de voorwaarden
Holtkamper modeljaar 2021 Bent u toch in Emmen dan kunt u in de nabijgelegen showroom aan de Kapitein Nemostraat 7 alle nieuwe modellen van Holtkamper bewonderen. Hier vindt u o.a. het geheel vernieuwde topmodel Kyte en de nieuwe Cocoon (vanaf half maart). Maar ook in Tent Trailer Center ‘Conceptstore’ Utrecht langs de A2 kunt u alle nieuwe modellen van Holtkamper, de TakeOff van Easy Caravanning en een beperkt aanbod van PremiumSelect en YoungTimer occasions komen bekijken. Er is al een nieuwe Holtkamper vanaf € 13.995,- Kijk voor het maken van een persoonlijke afspraak, dealeradressen en openingstijden op www.holtkamper.nl en www.tenttrailercenter.nl.
LIONTRON geeft informatie over energieoplossingen in vrijetijdsvoertuigen
"LiFePO4" lithiumbatterijen zijn beter dan loodbatterijen
LIONTRON is de innovatieve energie- en batterijleverancier op de caravanmarkt en biedt als enige in zijn segment lithiumbatterijen aan die niet alleen technisch superieur zijn, maar ook de enige zijn die absoluut niet verlijmd zijn en dankzij hun modulaire opbouw en intelligent schroefmechanica Defecten kunnen op elk moment met de hand worden gerepareerd, zelfs door ervaren leken - dit garandeert de grootst mogelijke bescherming van het milieu en een lange levensduur. Een voordeel dat geen enkele andere batterij op deze manier biedt. Het volgende artikel laat op een begrijpelijke manier zien dat een lithiumbatterij al goedkoper is dan een loodbatterij.
Wolfgang Felzen en Boris Burchert van LIONTRON verklaren: “In vergelijking met LiFePO4-batterijen hebben loodbatterijen hun bestaansrecht verloren in cyclische toepassingen als service-, tractie- en zonnebatterijen. Ze zijn in bijna alle technische zaken inferieur aan de moderne lithiumtechnologie en ondertussen ook financieel, zodra de kosten voor de gebruiksperiode als basis worden genomen. Deze technologie blijft maar een tijdje bestaan als startaccu. De belangrijkste reden voor het succes van loodzuuraccu's in startaccu's is de lage investering en het feit dat de accu bij het starten van de motor maar een paar procent wordt ontladen en direct na het starten van de motor weer wordt opgeladen door de dynamo. Het grootste voordeel van lithium ten opzichte van lood is, naast de technische verschillen, de praktische toepassing die volledig stressvrij is voor de gebruiker (met lithium). Het maakt eigenlijk niet meer uit of de batterij vol of halfvol is of wat dan ook. Net als bij een mobiele telefoon wordt de batterij gewoon uitgeschakeld als hij een dieptepunt bereikt en wordt hij meteen weer wakker als hij weer wordt opgeladen. "
Waarom is dat?
Laten we de bruikbare capaciteit van lithium- en loodbatterijen eens vergelijken. Een lithium-ijzerfosfaatbatterij met een nominale capaciteit van 100 Ah kan volledig worden gebruikt, en dit ca. 3000 keer (bij LIONTRON zijn de cellen ca. "10% plus", betekent alleen de beste kwaliteit, gesorteerd, dus ca. 110 Ah bruto inhoud). Ter vergelijking: met een 100 Ah AGM-loodaccu kunt u slechts ongeveer de helft van de nominale capaciteit, d.w.z. 50 Ah, gebruiken als deze accu ongeveer 1.000 cycli meegaat. Deze AGM-accu levert slechts 1.000 cycli als deze direct na het ontladen wordt opgeladen tot de einde-laadspanning. Dit betekent dat je een 200Ah loodzuuraccu nodig hebt om dezelfde capaciteit te behalen als een 100Ah lithiumaccu, aangezien slechts 50% van de capaciteit op een batterij besparende manier kan worden gebruikt. Omdat deze technische regels in de praktijk vaak niet worden nageleefd, zijn veel AGM-accu's na 1 - 3 jaar vaak zo zwak dat ze vervangen moeten worden.
Efficiëntie
Als je de efficiëntie van de twee batterijsystemen vergelijkt, haalt een hoogwaardige AGM-batterij 85-88% en een lithiumbatterij 96-98%. Dat betekent dat je 100Ah moet opladen in een loodaccu om er weer maximaal 88Ah uit te halen. Het verschil wordt omgezet in warmte en gaat verloren. Hierdoor heb je meer dan 200Ah nodig, namelijk meer dan 220Ah loodaccu capaciteit, om permanent evenveel stroom uit een loodaccu te halen als uit een 100Ah lithium accu. Daarnaast heb je ook minder PV-panelen op het dak nodig om een vergelijkbare hoeveelheid bruikbare elektriciteit op te wekken.
Cyclusvergelijking
Dit is de discipline waarin de lithiumbatterij genadeloos elke loodbatterij aan de muur bespeelt. Een hoogwaardige AGM-accu gaat ongeveer 1.000 cycli mee bij een ontladingsdiepte van 50%, totdat hij slechts ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft en op voorwaarde dat hij nooit langer dan een paar uur gedeeltelijk opgeladen blijft.
Een lithium-ijzerfosfaatbatterij biedt tot 3.000 laadcycli met 90% ontlading. Daarna heeft het nog steeds 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit en kan gemakkelijk tot 10.000 cycli worden gebruikt totdat de capaciteit dan onder 60% zakt. Dit is de reden waarom lithiumbatterijen een tweede leven kunnen leiden na hun gebruik als rijbatterijen in de auto, bijvoorbeeld als elektriciteitsopslag in huis. Dus als we de levensduur van de twee technologieën vergelijken, is de lithiumbatterij minstens drie keer zo goed als de loodbatterij.
Dit betekent dat we drie 200 Ah AGM-accu's moeten kopen voor ongeveer 450 euro per stuk om de levensduur van een 100 Ah lithiumaccu van LIONTRON® te halen.
Het gewicht
De volgende factor is het gewicht. Een 100Ah lithiumbatterij weegt tussen de 13 en 15 kg. Een 200Ah AGM-accu weegt gemakkelijk 55-60 kg. Als de lithiumbatterij is geïnstalleerd in een mobiel systeem zoals een stacaravan, zorgt het lagere (of grotere) gewicht voor een hoger laadvermogen en / of, afhankelijk van de kilometerstand, voor een overeenkomstige brandstofbesparing door de jaren heen.
Huidige tekening
Een loodzuuraccu is bijna onverslaanbaar als er gedurende enkele seconden een grote hoeveelheid elektriciteit wordt afgenomen om een motor in de auto te starten. Daar zijn tot 1.000A voor seconden mogelijk. Dat de spanning onder de 10V zakt, wordt gecompenseerd door het ontwerp van de starter, die eigenlijk een 10V-motor is. Loodzuuraccu's gaan dus lang mee als startaccu's. Is er echter een hoger stroomverbruik over een langere periode, dan zakt de spanning van een loodaccu zeer snel waardoor grotere verbruikers gewoon uitschakelen. Als er bijvoorbeeld een kookplaat of een koffiemachine met een verbruik van 1.500W via een omvormer op de accu wordt aangesloten, trekt de omvormer 1.500 watt: 12 volt = 130 ampère. Plus ca. 10% conversieverliezen van de omvormer, dat is in totaal ongeveer 143A stroom die de accu continu moet leveren zolang de koffiemachine opwarmt. Zelfs een 100% volledig opgeladen 200Ah AGM-accu zakt na korte tijd onder de 12V en lager met 143A-ontlading en dan schakelt de omvormer uit door onderspanning. Een LiFePO4-batterij van 100 Ah, zoals de LIONTRON® LX, kan daarentegen continu 150 A leveren zonder dat de spanning onder de 12V zakt.