Om 14.00 uur vindt in Düsseldorf een caravanparade plaats met een maximum van 110 door de regelgevende instanties goedgekeurde kampeerauto’s en caravans. De installatie vindt plaats op de MesseParkplatz 1. Van daaruit baant de parade zich een weg door Düsseldorf.
Er stonden veel meer voertuigen klaar om deel te nemen. De organisator is de Facebook-groep “Kamperen op afstand”. De achtergrond hiervan is het niet in overweging nemen van feitelijke brieven van verschillende caravanverenigingen en belangengroepen aan politieke partijen en relevante instellingen met het verzoek om gedifferentieerd rekening te houden met de veiligste vorm van vrije tijd bij geplande ontspanningsmaatregelen. Nadat de stem niet is gehoord of brieven niet zijn gelezen, maakt de doelgroep zich nu, na maandenlang geduldig stil te hebben gehouden, zichtbaar. "Onwetendheid maakt je boos (helaas)." Lees het bijgevoegde persbericht.
110 voertuigen als caravanparade op 13 maart 2021 in Düsseldorf
Zichtbaar teken, want er is geen reactie op de brief, geen aandacht in het stappenplan
Toegewijde caravan-experts willen meer acceptatie
Zelfvoorzienende caravans en stacaravans voldoen aan strenge pandemie-eisen
Beoefende milieubescherming, leefde A-H-A-regels, zo veilig als een eengezinswoning
Op 13 maart 2021 om 14.00 uur start de eerste grote "Caravaning Parade for Greater Acceptance" met 110 stacaravans en caravanteams vanaf parkeerplaats 1 op de beurs van Düsseldorf. De organisator is de Facebook-groep "Camping with a distance", die wordt gerund door Jan Kirschner, Daniel Gansen en Sascha Büntgen.
Twee weken geleden werd er een kleine parade met 29 voertuigen georganiseerd die vrijwel geheel gesloten was voor het publiek. Nu is de Facebook-groep in zeer korte tijd uitgegroeid tot bijna 3.000 leden, en ze pleitten voor voortzetting van deze campagne in heel Duitsland. Na Düsseldorf worden momenteel evenementen gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Waarom deze parade? Jan Kirschner legt uit: “Diverse caravaninstellingen en verenigingen hebben brieven gestuurd naar politici en verantwoordelijke instellingen om bij eventuele ontspanning tenminste rekening te houden met onze mobiele vorm van vrijetijdsbesteding. Aan alle brieven werd weinig aandacht besteed. En als je onze stem niet kunt horen, dan moeten we onszelf zichtbaar maken. '
Waarom eerst Düsseldorf? Met de jaarlijkse Caravan Salon is de Noordrijn-Westfaalse hoofdstad het Europese Mekka voor caravaning; het Caravan Salon is 's werelds grootste show voor alles wat met mobiele vrijetijdsbesteding te maken heeft.
In feite werd in de loop van de pandemie heel duidelijk dat caravaning, vakanties, vrije tijd met caravans en kampeerauto’s op camperplaatsen en campings de vorm van toerisme is die voldoet aan alle eisen voor pandemiebestendige maatregelen. Veel mensen hebben geïnvesteerd en overeenkomstige voertuigen gekocht.
Alle zwerfautomobilisten en kampeerders hielden zich maandenlang stil. Het feit dat campings en parkeerplaatsen niet genoemd worden in het stappenplan, maar eerder gecombineerd worden met concurrerende vormen van toerisme en reizen die niet (altijd) pandemievriendelijk zijn, heeft mensen ter plaatse gebracht.
Caravanning is zeker niet systeemrelevant, maar er zijn andere voorbeelden in het stappenplan voor de versoepeling waarbij dezelfde vraag aan de orde is en waarmee toch rekening is gehouden. Caravans, stacaravans en kampeerauto’s zijn net zo veilig als een eengezinswoning.
Mensen en gezinnen brengen hun (vrije) tijd door in voertuigen die volledig zelfvoorzienend zijn met hun eigen sanitaire ruimte, keuken, woonkamer en slaapkamer. Ze komen niet samen in een trappenhuis of andere gemeenschappelijke ruimte. Zo ja, dan ontmoeten ze elkaar in de vrije natuur op gepaste afstand en in de open lucht. Kinderen kunnen op een sociaal verantwoorde manier spelen en volwassenen kunnen de nodige fysieke en mentale regeneratie bereiken door te wandelen, fietsen en soortgelijke activiteiten.
Daarnaast het volgende bericht:
Op 18 februari 2021 hebben kinderartsen een noodoproep gedaan naar de burgemeester van Essen. Ze waarschuwden voor hoe afwijkingen zich manifesteren bij hun jonge patiënten en drongen erop aan dat de bijkomende schade van de lockdown meer gericht zou zijn. Soortgelijke oproepen zijn gedaan door psychotherapeuten en psychiaters met betrekking tot volwassenen en door vrouwenopvangcentra met betrekking tot escalerend huiselijk geweld.
Veel van deze psychologische problemen, die wijdverbreid lijken te zijn, kunnen in gezinnen en relaties worden voorkomen of opgelost als mensen hun vrijheid krijgen, bijvoorbeeld door te investeren in een recreatievoertuig moeilijke tijd) en verdiend met crisisconform gedrag op campings en camperplaatsen.
Het gaat niet om een vraag, maar om meer acceptatie van de mobiele vorm van toerisme en een verstandige integratie in het stappenplan van mogelijke versoepelingsmaatregelen. Omdat de politici op federaal en staatsniveau niet (zinvol) reageren op feitelijk schrijven, durven mensen nu in de openbaarheid te treden.
De landelijke reactie op de Facebookgroep “Kamperen op afstand” laat duidelijk zien hoe groot de wens is voor dergelijke campagnes. Momenteel worden er optochten gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau.
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.
Op 5 jaar tijd is het aantal gebruikers van een elektrische fiets verdubbeld Gratis parking aan stations populairste mobiliteitsmaatregel
De elektrische fiets wordt steeds populairder. Uit een nieuwe enquête van Vias institute blijkt dat 1 Belg op de 5 vorig jaar met eentje gereden heeft. Op 5 jaar tijd is het percentage gebruikers zelfs verdubbeld en het succes zal de komende jaren alleen maar toenemen. Om het autoverkeer in steden te verminderen zijn 8 op de 10 Belgen voorstander van gratis parking bij treinstations en meer parking aan de rand van de steden. Een ruime meerderheid wil dat ook er meer op de grootste doodsoorzaken in het verkeer gecontroleerd wordt. Dat zijn overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur.
Voor deze 9ste editie van de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête werd een representatief staal van 6.000 personen uit de Belgische bevolking bevraagd over allerhande verkeersveiligheids- en mobiliteitstopics. 1 Belg op 5 reed met een elektrische fiets 80% van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83%. De auto blijft daarmee het populairste vervoersmiddel in ons land. Iets meer dan de helft (51%) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. 39% van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18% van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. 5 jaar geleden was dat nog maar 9%. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed is quasi verdubbeld op 2 jaar tijd, van 0,6% naar 1,1%. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder. 5% van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4%.
39% maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50%).
Drie kwart wil meer parkings aan de rand van de stad Deze enquête legt dit jaar de focus op manieren om de mobiliteit te verbeteren en de multimodaliteit te promoten.
Gratis parking aan treinstations (85%), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82%) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75%) zijn de drie maatregelen die het meeste voorstanders hebben. Door aan de rand van de stad over te stappen op openbaar vervoer richting het stadscentrum, is er veel minder autodrukte in het stadscentrum. Minder autodruk zorgt er ook voor dat mensen andere alternatieve vervoersmiddelen makkelijker gaan overwegen.
72% van de respondenten is tevens voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Hierdoor ondervinden de trams en bussen minder hinder van verkeersopstoppingen en kunnen ze beter hun dienstregeling respecteren. Door aparte banen zijn er normaal gezien ook minder conflicten, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.
Autodelen stimuleren wordt door iets meer dan de helft (52%) van de Belgen positief onthaald. 17% is tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58% voor, 17% tegen) en Wallonië (56% voor, 15% tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48% voor, 19% tegen).
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: “Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets. Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst. Empathie, sensibilisering en controle zijn de basis voor meer verkeersveiligheid.”
Snelheid en afleiding blijven groot probleem achter het stuur De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête bevraagt ook het onveilige gedrag van autobestuurders. Het percentage autobestuurders dat zegt minstens 1 keer per maand te snel te rijden blijft hoog. Dit zowel binnen de bebouwde kom (26%), buiten de bebouwde kom (33%%) als op de op autosnelwegen (28%). Maar ook verschillende vormen van afleiding zoals het instellen van je navigatiesysteem tijdens het rijden (20%), mails of berichten lezen achter het stuur (10%), niet-handenvrij bellen (8%) of een foto nemen tijdens het rijden (7%) worden vaak toegegeven.
Groot draagvlak voor meer controles op gsm, alcohol en overdreven snelheid Er is grote eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor gsm-gebruik achter het stuur (81% voor, 9% tegen). Het gebruik van slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren, kan daarvoor een zeer nuttig hulpmiddel zijn. De Belgen willen ook meer controles op rijden onder invloed van alcohol (73%, 12% tegen). Bijna 6 op de 10 Belgen (59%) wil meer trajectcontroles om de maximumsnelheid te respecteren. In Vlaanderen (64% voor, 22% tegen) is het draagvlak momenteel groter dan in Brussel (55% voor, 26% tegen) en Wallonië (51% voor, 28% tegen). Overal in het land zullen er dit jaar wel nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen worden.
Conclusie Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van dit jaar blijkt dat de multimodaliteit stap per stap concreter wordt in België. Naast het succes van meer actieve vervoersmodi zoals de (elektrische) fiets en voortbewegingstoestellen is de trend naar meer leefbare steden met minder autoverkeer op veel plaatsen ingezet. Om hierop verder in te spelen vragen burgers onder andere om meer werk te maken van parking aan de rand van steden of gratis parking aan treinstations. Er is bij de bevolking ook een grote meerderheid overtuigd dat de pakkans voor afleiding, overdreven snelheid en alcohol verder omhoog moet. Nieuwe technologie kan daarbij een hulpmiddel zijn.
Tweedehandsvoertuigen in februari opnieuw meer ingeschreven dan nieuwe voertuigen
Ook in februari 2021 doken de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in het rood terwijl de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen beter standhouden. Dat geldt in het bijzonder voor personenwagens (nieuw -21,3 %, tweedehands -1,1 %), motorfietsen (nieuw -13,2 %, tweedehands +17,9 %) en bij de zware vrachtwagens en trekkers. Maar er zijn ook kenteringen: nieuwe vrachtwagens tot 12 ton werden +6,6% meer ingeschreven en de daling van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen is ditmaal beperkt (-0,8 %). Het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km bedraagt meer dan de helft (52,6 %), met dank aan het grote aantal hybrides (24,9 %) en het gestaag stijgende aantal elektrische wagens.
De resultaten van de verkoop tijdens de ‘salonperiode’ kunnen we nog niet terugvinden in deze cijfers – heel wat bestelde voertuigen moeten immers nog geleverd en ingeschreven worden. Zoals geweten, loopt de productie momenteel extra achterstand op door o.a. een toeleveringstekort aan chips.
Adria verhoogd het wooncomfort van de Matrix 670 DC met een eilandbed en een zitgroep met zijzitbanken.
Voor 2021 heeft Adria de halfintegrale Matrix 670 DC flink opgewaardeerd. De opbouw van de 7,49 m lange kampeerauto bestaat uit 31 m dikke wanden en dak, de vloer is 10 mm dikker. Als isolatie materiaal werd EPS schuim gebruikt en voor de bodem waterafstotend XPS schuim. Hoog kwaliteitsvensters en een groot panorama dakvenster behoren tot de standaard uitrusting. De buitendeur met degelijk slot en venster sluit het interieur af. Voor het interieur hebben de ontwerpers voor grijze kussens gekozen, wanden en grote deuren zijn in licht houtdecor terwijl de bovenkastdeuren wit zijn. Het meubilair is stevig en keurig afgewerkt.
Voor twee reizigers
De 670 DC is ontworpen voor 2 zwervers, ze kunnen genieten van een groot eilandbed. Het is verstelbaar om de doorgang aan het voeteinde te verbreden. Onder het bed bevindt zich een 1,15 m hoge garage over de volle breedte van de wagen. Een paar fietsen of ander groot materiaal vinden er een plaats in. Een houten deur sluit het sanitair gedeelte af van de woonkamer. Douche cel en sanitair zijn van elkaar gescheiden. Het sanitair is modern ingericht met een afzonderlijk waskommetje op een kast waarin men redelijk wat toiletgerief kwijt kan. Men kan zich zelf in de grote spiegel bewonderen. Er naast is een draaibaar wc, daar tegenover is de douchcabine met zitbank en 2 wateraflopen.
Heel breed is de L-vormige keuken niet, zo kon men de zitgroep iets groter maken. In het grijze aanrecht afgeboord met een licht houten band zijn achteraan 3 kookvuren op een lijn. Links is een vierkante spoelbak en vooraan blijft wat werkoppervlakte vrij. Met 6 laden kan men al heel wat keukengerief meenemen. Voor het kleine materiaal is plaats in de bovenkasten.
Aan de zitgroep met grijze kussens werd voldoende aandacht besteed. Twee langs zitbanken bieden ruimschoots plaats aan 4 personen. Komt er bezoek, de cabinezetels draaien en de 2 personen kunnen zich neervlijen. Open geklapt is het tafelblad 0,75 x 0,84 m groot. Opgepast echter met volle borden soep want het tafelblad durft schommelen. In rijklare toestand zijn de zitbanken omgebouwd tot 2 zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Het gehalveerde tafelblad laat een gemakkelijke doorgang vrij naar de commandohut. Boven de zitgroep hangt een elektrisch bediend hefbed voor mogelijk bijkomend gezelschap.
Basis voortuig.
De Matrix 670 DC heeft een Fiat Ducato met verlaagd chassis als basisvoertuig. In de 13 cm hoge verwarmde dubbele bodem zijn de waterleidingen te vinden, plus enkele laden voor gerief.
Onder de motorkap schuilt een hele elektronische winkel om de veiligheid van het rijden te waarborgen. Als optie kan men er nog een pakket bij kopen met een stop-start systeem, luchtkoeler voor de stuurcabine, centrale vergrendelingen om er slechts enkele te vernoemen. Standaard is de Matrix 670 DC uitgerust met een 120 pk sterke dieselmotor. Hij zal u overal brengen wie echter al eens de sportieve toer op wil kiest beter voor wat meer pk’s.
Samen gevat
De Sloveense Adria Matrix 670 DC is een moderne en comfortabele halfintegrale kampeerauto. Mooi meubilair en ingericht voor 2 personen, 2 meer zullen de pret niet bederven. Polyester buitenbeplating zal een hagelbui beletten en er deukje in te trommelen.
Meer dan 2.000 m2 ‘oer-Hollandse kampeerkunst’ in Emmen
Exclusief Holtkamper Occasion Outlet Center in Emmen
3 maart opent de Nederlandse vouwwagenfabrikant Holtkamper zijn eigen Occasion Outlet Center in Emmen. Vooralsnog kunt u daar, vanwege de geldende corona-maatregelen, op persoonlijke afspraak terecht. In de liefst 1300 m2 grote hal staan een 25-tal speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailers ‘met kampeerervaring’ en enkele showmodellen tentoongesteld waarop de fabrikant, afhankelijk van het bouwjaar, ook gewoon fabrieksgarantie geeft. Het Holtkamper Occasion Outlet Center bevindt zich op loopafstand van de 800 m2 grote showroom van het Tent Trailer Center ‘Basecamp’ Emmen waar alle nieuwe Holtkamper modellen alsmede de TakeOff van zustermerk Easy Caravanning te bewonderen zijn.
“Als gevolg van de corona pandemie is de belangstelling voor kamperen in 2020 nóg verder toegenomen. We zien dit ook in de vraag naar onze vouwwagens. Vaak willen mensen na de aankoop direct op pad kunnen. Voor ons als fabrikant, die uitsluitend op klantorder produceert, is dit een trend waar we maar tot op zekere hoogte op kunnen inspelen. Want hoewel we de levertijden in onze assemblage en supply chain aanmerkelijk hebben verkort tot in de meeste gevallen 1 maand, hebben we vanwege ons ‘bouwen naar klantwens’ principe geen nieuwe vouwwagens op voorraad staan. Vorig jaar zijn we daarom gestart met een speciaal door ons geselecteerd aanbod van Holtkamper occasions”, aldus Herman Zomer, vestigingsmanager van Tent Trailer Center Emmen. “In het nieuwe Holtkamper Occasion Outlet Center hebben we 25 zogenaamde PremiumSelect en YoungTimer occasions staan. De consument kan zich hier in alle rust oriënteren en persoonlijk advies krijgen welk model het best bij zijn of haar kampeerwensen past. En dat allemaal tegen scherpe prijzen met Holtkamper fabrieksgarantie alsof het een nieuwe vouwwagen betreft. Elke PremiumSelect tenttrailer wordt op meer dan 100 punten door onze technici gecontroleerd en waar nodig van updates voorzien. Voor aflevering krijgt de vouwwagen een uitgebreide onderhoudsbeurt en veiligheidscheck. En tijdens de aflevering geven wij een opzet-instructie zodat iedereen direct als ervaren ‘Holtkampeerder’ op pad kan”. Naast nog enkele Utopia tenten met het unieke Holtkamper design (vanaf € 800,-), zijn de speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailer occasions te koop vanaf 5.000 euro, voor elk wat wils dus. Daarnaast bestaat er met het Holtkamper Tent Trailer Dreams Plan* de mogelijkheid om de vouwwagen gespreid te betalen.
* kijk op de website voor de voorwaarden
Holtkamper modeljaar 2021 Bent u toch in Emmen dan kunt u in de nabijgelegen showroom aan de Kapitein Nemostraat 7 alle nieuwe modellen van Holtkamper bewonderen. Hier vindt u o.a. het geheel vernieuwde topmodel Kyte en de nieuwe Cocoon (vanaf half maart). Maar ook in Tent Trailer Center ‘Conceptstore’ Utrecht langs de A2 kunt u alle nieuwe modellen van Holtkamper, de TakeOff van Easy Caravanning en een beperkt aanbod van PremiumSelect en YoungTimer occasions komen bekijken. Er is al een nieuwe Holtkamper vanaf € 13.995,- Kijk voor het maken van een persoonlijke afspraak, dealeradressen en openingstijden op www.holtkamper.nl en www.tenttrailercenter.nl.
LIONTRON geeft informatie over energieoplossingen in vrijetijdsvoertuigen
"LiFePO4" lithiumbatterijen zijn beter dan loodbatterijen
LIONTRON is de innovatieve energie- en batterijleverancier op de caravanmarkt en biedt als enige in zijn segment lithiumbatterijen aan die niet alleen technisch superieur zijn, maar ook de enige zijn die absoluut niet verlijmd zijn en dankzij hun modulaire opbouw en intelligent schroefmechanica Defecten kunnen op elk moment met de hand worden gerepareerd, zelfs door ervaren leken - dit garandeert de grootst mogelijke bescherming van het milieu en een lange levensduur. Een voordeel dat geen enkele andere batterij op deze manier biedt. Het volgende artikel laat op een begrijpelijke manier zien dat een lithiumbatterij al goedkoper is dan een loodbatterij.
Wolfgang Felzen en Boris Burchert van LIONTRON verklaren: “In vergelijking met LiFePO4-batterijen hebben loodbatterijen hun bestaansrecht verloren in cyclische toepassingen als service-, tractie- en zonnebatterijen. Ze zijn in bijna alle technische zaken inferieur aan de moderne lithiumtechnologie en ondertussen ook financieel, zodra de kosten voor de gebruiksperiode als basis worden genomen. Deze technologie blijft maar een tijdje bestaan als startaccu. De belangrijkste reden voor het succes van loodzuuraccu's in startaccu's is de lage investering en het feit dat de accu bij het starten van de motor maar een paar procent wordt ontladen en direct na het starten van de motor weer wordt opgeladen door de dynamo. Het grootste voordeel van lithium ten opzichte van lood is, naast de technische verschillen, de praktische toepassing die volledig stressvrij is voor de gebruiker (met lithium). Het maakt eigenlijk niet meer uit of de batterij vol of halfvol is of wat dan ook. Net als bij een mobiele telefoon wordt de batterij gewoon uitgeschakeld als hij een dieptepunt bereikt en wordt hij meteen weer wakker als hij weer wordt opgeladen. "
Waarom is dat?
Laten we de bruikbare capaciteit van lithium- en loodbatterijen eens vergelijken. Een lithium-ijzerfosfaatbatterij met een nominale capaciteit van 100 Ah kan volledig worden gebruikt, en dit ca. 3000 keer (bij LIONTRON zijn de cellen ca. "10% plus", betekent alleen de beste kwaliteit, gesorteerd, dus ca. 110 Ah bruto inhoud). Ter vergelijking: met een 100 Ah AGM-loodaccu kunt u slechts ongeveer de helft van de nominale capaciteit, d.w.z. 50 Ah, gebruiken als deze accu ongeveer 1.000 cycli meegaat. Deze AGM-accu levert slechts 1.000 cycli als deze direct na het ontladen wordt opgeladen tot de einde-laadspanning. Dit betekent dat je een 200Ah loodzuuraccu nodig hebt om dezelfde capaciteit te behalen als een 100Ah lithiumaccu, aangezien slechts 50% van de capaciteit op een batterij besparende manier kan worden gebruikt. Omdat deze technische regels in de praktijk vaak niet worden nageleefd, zijn veel AGM-accu's na 1 - 3 jaar vaak zo zwak dat ze vervangen moeten worden.
Efficiëntie
Als je de efficiëntie van de twee batterijsystemen vergelijkt, haalt een hoogwaardige AGM-batterij 85-88% en een lithiumbatterij 96-98%. Dat betekent dat je 100Ah moet opladen in een loodaccu om er weer maximaal 88Ah uit te halen. Het verschil wordt omgezet in warmte en gaat verloren. Hierdoor heb je meer dan 200Ah nodig, namelijk meer dan 220Ah loodaccu capaciteit, om permanent evenveel stroom uit een loodaccu te halen als uit een 100Ah lithium accu. Daarnaast heb je ook minder PV-panelen op het dak nodig om een vergelijkbare hoeveelheid bruikbare elektriciteit op te wekken.
Cyclusvergelijking
Dit is de discipline waarin de lithiumbatterij genadeloos elke loodbatterij aan de muur bespeelt. Een hoogwaardige AGM-accu gaat ongeveer 1.000 cycli mee bij een ontladingsdiepte van 50%, totdat hij slechts ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft en op voorwaarde dat hij nooit langer dan een paar uur gedeeltelijk opgeladen blijft.
Een lithium-ijzerfosfaatbatterij biedt tot 3.000 laadcycli met 90% ontlading. Daarna heeft het nog steeds 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit en kan gemakkelijk tot 10.000 cycli worden gebruikt totdat de capaciteit dan onder 60% zakt. Dit is de reden waarom lithiumbatterijen een tweede leven kunnen leiden na hun gebruik als rijbatterijen in de auto, bijvoorbeeld als elektriciteitsopslag in huis. Dus als we de levensduur van de twee technologieën vergelijken, is de lithiumbatterij minstens drie keer zo goed als de loodbatterij.
Dit betekent dat we drie 200 Ah AGM-accu's moeten kopen voor ongeveer 450 euro per stuk om de levensduur van een 100 Ah lithiumaccu van LIONTRON® te halen.
Het gewicht
De volgende factor is het gewicht. Een 100Ah lithiumbatterij weegt tussen de 13 en 15 kg. Een 200Ah AGM-accu weegt gemakkelijk 55-60 kg. Als de lithiumbatterij is geïnstalleerd in een mobiel systeem zoals een stacaravan, zorgt het lagere (of grotere) gewicht voor een hoger laadvermogen en / of, afhankelijk van de kilometerstand, voor een overeenkomstige brandstofbesparing door de jaren heen.
Huidige tekening
Een loodzuuraccu is bijna onverslaanbaar als er gedurende enkele seconden een grote hoeveelheid elektriciteit wordt afgenomen om een motor in de auto te starten. Daar zijn tot 1.000A voor seconden mogelijk. Dat de spanning onder de 10V zakt, wordt gecompenseerd door het ontwerp van de starter, die eigenlijk een 10V-motor is. Loodzuuraccu's gaan dus lang mee als startaccu's. Is er echter een hoger stroomverbruik over een langere periode, dan zakt de spanning van een loodaccu zeer snel waardoor grotere verbruikers gewoon uitschakelen. Als er bijvoorbeeld een kookplaat of een koffiemachine met een verbruik van 1.500W via een omvormer op de accu wordt aangesloten, trekt de omvormer 1.500 watt: 12 volt = 130 ampère. Plus ca. 10% conversieverliezen van de omvormer, dat is in totaal ongeveer 143A stroom die de accu continu moet leveren zolang de koffiemachine opwarmt. Zelfs een 100% volledig opgeladen 200Ah AGM-accu zakt na korte tijd onder de 12V en lager met 143A-ontlading en dan schakelt de omvormer uit door onderspanning. Een LiFePO4-batterij van 100 Ah, zoals de LIONTRON® LX, kan daarentegen continu 150 A leveren zonder dat de spanning onder de 12V zakt.
134 levens gered en 10.000 gewonden minder vorig jaar op onze wegen. Lichte stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen
Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van gegevens van de Federale Politie is het aantal doden op onze wegen vorig jaar met 22% gedaald ten opzichte van 2019. Er vielen nog 484 doden, ofwel 134 doden minder dan in 2019. Het aantal gewonden daalde met 23%. In totaal waren er 10.000 gewonden minder. Die dalingen zijn te wijten aan de coronamaatregelen die een grote invloed hadden op onze verplaatsingen. Zelfs met deze daling wordt de nationale doelstelling om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020 niet bereikt. We komen uit op een daling van 40%. Er zijn toch ook enkele tendensen die sterk in de gaten moeten gehouden worden. Zo was er in Vlaanderen een lichte stijging van het aantal fietsdoden en was de ernst van de ongevallen op de autosnelwegen nooit zo hoog in de laatste 10 jaar.
134 doden en 10.519 gewonden minder Het aantal verkeersdoden op onze wegen is in 2020 fors gedaald: -22% in vergelijking met 2019 (ofwel 484 doden in plaats van 618). Het aantal gewonden daalde ook fors (van 46.785 naar 36.266, ofwel -22,5%), net zoals het aantal letselongevallen (van 37.383 naar 29.945, ofwel -20%).
Wanneer je maand per maand de statistieken van 2020 vergelijkt met die van 2019 stellen we een groot verschil vast in maart en april tijdens de eerste lockdown en in november en december na de introductie van de avondklok. In september zagen we daarentegen ongeveer evenveel doden en gewonden in 2020 dan in 2019.
Bijna 60 doden minder in Vlaanderen Het aantal doden in Vlaanderen is fors gedaald (van 304 naar 247 doden, -19%), maar de daling was nog iets groter in Wallonië (van 295 naar 223 doden, -24%). In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 19 naar 14 (-26%). Dat zijn voor alle 3 de gewesten laagterecords. Het aantal letselongevallen daalt overal in het land ongeveer even sterk met ongeveer 20%.
Aantal letselongevallen daalt overal stevig in Vlaanderen Het aantal letselongevallen is stevig gedaald in elke provincie. De grootste daling was er in Oost-Vlaanderen (-21%) en Antwerpen (-21%). Maar ook in Vlaams-Brabant (-19%), Limburg (-17%) en West-Vlaanderen (-16%) was de daling aanzienlijk. Het aantal doden daalde het meest in Limburg (-19 doden, van 57 naar 38). In Antwerpen waren er 16 verkeersdoden minder te betreuren. In Vlaams-Brabant vielen er 18 doden minder, in West-Vlaanderen was er slechts een kleine daling van 56 naar 51 doden, maar dat is wel een laagterecord. Enkel in Oost-Vlaanderen is een zeer lichte stijging van het aantal verkeersdoden van 66 naar 67.
Tendensen volgens het type weggebruikers Stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen, vooral bij de ouderen met een elektrische fiets Het aantal doden en letselongevallen daalde nationaal voor alle vervoersmiddelen. In Vlaanderen noteren we een kleine stijging van het aantal doden in ongevallen met een bestelwagen van 27 naar 30. Het aantal fietsdoden steeg ook licht. Er waren 71 fietsdoden, 3 meer dan een jaar eerder. De stijging laat zich vooral opmerken bij fietsers ouder dan 70 jaar die met een elektrische fiets op pad zijn. Vorig jaar vielen in die leeftijdscategorie 16 verkeersdoden, terwijl een jaar eerder er dat 9 waren. In Nederland stellen ze de laatste jaren ook een stijging vast van het aantal oudere fietsers die om het leven komen. Dat komt uiteraard ook omdat er meer ouderen zijn die tot op hogere leeftijd mobiel blijven. Het aantal letselongevallen in Vlaanderen met een klassieke fiets daalde met 11%, bij de elektrische fietsen zagen we een lichte stijging met 5,5%. Ook in Brussel was er een stijging van het aantal letselongevallen (+13%). Voor het eerst werden er meer dan 1000 letselongevallen genoteerd (1115). Positief is wel dat daarbij geen enkele fietser om het leven kwam.
Zware ongevallen op de autosnelweg Doordat er minder verkeer was, hebben sommige bestuurders harder gereden in 2020. Dat heeft een ongunstige impact gehad op de ernst van de ongevallen. Zo was de ernst voor de ongevallen op de autosnelwegen het hoogst van de afgelopen 10 jaar: we registreerden 42 doden per 1000 letselongevallen in 2020 ten opzichte van een gemiddelde van 32 doden per 1000 letselongevallen de voorbije jaren.
Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor 2020 zijn zeker beïnvloed door de coronamaatregelen, zoals de lockdown, de avondklok en de verplichting om te telewerken. Globaal hebben deze maatregelen voor minder verkeer gezorgd. Federaal minister Georges Gilkinet: ‘Elke dag en elk weekend moeten we tonen dat we op het vlak van verkeersveiligheid waakzaam blijven. De verkeersveiligheid verbeteren is een prioriteit voor de federale regering. We willen daarom vooruitgang boeken door meer controles en een verbeterde sensibilisering voor de grootste risico’s in ons verkeer. Voor mij is het erg duidelijk: vrijheid is belangrijk, maar die mag niet voorbij het punt gaan, waardoor je andere levens in gevaar brengt. Tijdens het tweede semester van dit jaar zal ik daarom een Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid organiseren om mee te bouwen aan de oplossingen die in de toekomst onze wegen veiliger kunnen maken. Meer respect tussen alle weggebruikers is daarbij een sleutelwoord voor een betere mobiliteit. Daar kunnen we allen toe bijdragen.’
De volledige barometer kan je raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/
WOHNmobil für Klimaschutz e.V. publiceert jaarplan voor 2021
"1.000 bomen en ecologisch kamperen en caravans"
"We zijn van plan om dit jaar minstens 4 boomplantacties uit te voeren in verschillende deelstaten en om samen met onze leden meer dan 1.000 klimaatbestendige bomen te planten!" Dit is hoe Albert Märkl en zijn nieuw gekozen bestuurscollega's Danny Ney (Baden -Württemberg) en Reiner Eppel (Rijnland-Pfalz) een belangrijk resultaat van de algemene vergadering van de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz eV op 6 februari 2021.
52 van de in totaal 129 leden en 9 ondersteunende leden van de vereniging kwamen op deze dag bijeen in de virtuele ruimte en beslisten unaniem over het jaarplan voor 2021. Dit was gebaseerd op meer dan 20 suggesties voor mogelijke toekomstige activiteiten van de vereniging, die eind november en begin december vorig jaar in twee online workshops werden ontwikkeld. Dit voorbereidende werk, dat ook de efficiënte planning van een “strategie en het bepalen van doelen 2021” omvat, documenteert de ernst van de vereniging, haar werk en alle deelnemende leden.
De aanplantcampagnes in Noordrijn-Westfalen, Beieren en Baden-Württemberg zijn al in voorbereiding voor 2021. Er zijn ook eerste overeenkomsten met de bosautoriteiten in Mecklenburg-Voor-Pommeren en Sleeswijk-Holstein. Het aantal plantacties dat in 2021 daadwerkelijk kan worden uitgevoerd, zal uiteindelijk afhangen van de ontwikkeling van de pandemie. Daarom wordt, afhankelijk van de wil van de leden, in individuele gevallen ook een zuivere boomdonatie (zonder aanplantactie) overwogen. Het betreffende plantgebied dient dan op een later tijdstip te worden bezocht.
Naast het planten van bomen wil de vereniging het onderwerp ecologie en duurzaamheid bij kamperen promoten. In eerste instantie is het de bedoeling om een mission statement voor de vereniging en haar leden te formuleren, waarin wordt uitgedrukt dat het eigen (milieu- en natuurvriendelijke) gedrag belangrijk is bij het kamperen.
Daarnaast zullen informatie en tips over ecologische en duurzame kampeer- en caravanreizen beschikbaar worden gesteld op de website van de vereniging.
In een tweede stap heeft de vereniging zich ertoe verbonden geschikte criteria te ontwikkelen voor het ecologische ontwerp van kampeerautoplaatsen. Märkl legt het basisidee van het project als volgt uit: “Ecologie en duurzaamheid bij het kamperen zullen in de toekomst nog belangrijker worden, vooral als het gaat om het creëren van nieuwe, dringend noodzakelijke parkeerplaatsen. Het zou mooi zijn als we hier een kleine bijdrage zouden kunnen leveren. "
Hiervoor heeft de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. zoveel mogelijk deelnemers nodig: Camping- en natuurliefhebbers "Iedereen kan bij ons komen niet alleen eigenaren van stacaravans, maar ook eigenaren van caravans en andere vrijetijdsvoertuigen", aldus Märkl. Dit geldt natuurlijk ook voor de sponsorende leden: alle bedrijven en dienstverleners uit de caravanbranche die milieubescherming en duurzaamheid tot een prioriteit hebben gemaakt, komen hier aan bod.
Tot nu toe werd de vereniging ondersteund door: de fabrikanten van vrijetijdsvoertuigen Bürstner en Concorde, het RV-centrum Rhein-Main-Odenwald, de handelspartner en verhuurbedrijf BroxCamper Hildesheim, PiNCAMP, het ADAC-campingportaal, de caravaning-expertvereniging, de camping portals Wohnmobil-ABC en Staybetter het PR-bureau Peter Hirtschulz. Nieuw is de vereniging “TopPlatz” uit Neurenberg, die premium kampeerautoplaatsen in heel Europa plant en op de markt brengt.
Herstel inschrijvingen speed pedelecs in januari 2021: +4,6 %
Na een daling met 6,2 % van de speed pedelec-inschrijvingen voor het volledige jaar 2020, sluit de eerste maand van 2021 positief af met een stijging van +4,6 % ten opzichte van januari 2020. Opvallend is dat leasing opnieuw beter scoort en dat de provincie Antwerpen terug is van weggeweest.
“Met 802 inschrijvingen en een stijging van +4,6 % ten opzichte van januari 2020 mag de sector zich gematigd optimistisch noemen. Anderzijds mogen we niet uit het oog verliezen dat dit een daling van 14,8 % ten opzichte van januari 2019 betekent,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Het is alvast positief om vast te stellen dat de leasingsector na een moeilijk jaar terug aantrekt, met een stijging van +4 %. Erg opvallend is ook de heropstanding van de provincie Antwerpen: vorig jaar noteerde die een daling met -18 % en afgelopen maanden is dat omgebogen naar een stijging met +18 %. Erg belangrijk voor de nationale cijfers want Antwerpen weegt daar – samen met Oost-Vlaanderen – sterk door.”
Geografische verschillen
Speed pedelecs blijven vooral populair in Vlaanderen: op 802 ingeschreven eenheden neemt het Vlaamse landsgedeelte er 755 (94 %) voor zijn rekening.
De grootste stijging doet zich voor in de provincie Antwerpen (+18 %), traditioneel de koploper die vorig jaar behoorlijke klappen moest incasseren (-18 %) maar die nu dus terug goede cijfers kan voorleggen. De andere Vlaamse provincies kunnen rekenen op een bescheiden winst, maar Vlaams-Brabant gaat in het rood (-13 %).
Brussel blijft status quo met 24 inschrijvingen en in Wallonië (23 inschrijvingen) zien we procentueel sterke - maar qua absolute aantallen minder relevante - stijgingen in Waals-Brabant (+100 %), Luik (+100 %) en Henegouwen (+67 %) terwijl de cijfers in Luxemburg en Namen stagneren.
Leasing terug op niveau in 2021?
De particuliere inschrijvingen nemen verder toe (+4,5 %) en ook bedrijven komen sterk voor de dag met een stijging van +6,0 %. Positief is verder dat leasing, dat een moeilijk jaar achter de rug had, ook groei laat optekenen (+4,0 %). Het valt nu af te wachten of het herstel van de leasing speed pedelec zal blijven in de komende maanden.
Detailcijfers per provincie (aantal inschrijvingen) – januari 2021
Valentijn verenigt Febiac, Renta en Traxio in MOBIA
Mobiliteitsorganisaties Febiac, Renta en Traxio gaan op de symbolische datum van 14 februari 2021 een samenwerkingsverband aan onder de naam ‘Mobia’. Deze koepelstructuur zal de drie federaties toelaten om gezamenlijke standpunten te ontwikkelen, te communiceren en te verdedigen, en om een ruimere dienstverlening te ontwikkelen voor de leden van elk van de drie. Deze koepelstructuur zal de drie federaties toelaten om gezamenlijke standpunten te ontwikkelen, te communiceren en te verdedigen, en om een ruimere dienstverlening te ontwikkelen voor de leden van elk van de drie organisaties.
Mobia is geen fusie, maar een overkoepelende structuur die de 3 federaties toelaat om nauwer samen te werken voor alle gemeenschappelijke thema’s. Elk van de drie stichtende federaties behoudt naast Mobia dus nog zijn eigenheid en eigen organisatie.
Gebundelde krachten. Mobia wil door de gebundelde krachten en knowhow van Febiac, Renta en Traxio extra toegevoegde waarde creëren voor de respectievelijke leden, hun klanten, en voor de samenleving in het algemeen. Mobia is daarnaast ook voor wat betreft de gemeenschappelijke belangen van de drie federaties de spreekbuis naar alle externe partijen. François-Xavier Dubois, Afgevaardigde voor het dagelijks bestuur: “Mobia zal evolueren naareen krachtig centraal platform voor onder andere de analyse van data en de evolutie van de mobiliteit. We zullen ook een visie vormen over voor een duurzamere mobiliteitsfiscaliteit, dieaangepast is aan de noden van de tijd.”
Stefan Delaet, Voorzitter van Mobia: “Mobia zal ook de maatschappelijke en technische evoluties op de voet volgen en erop inspelen. Zo vervaagt bijvoorbeeld de relatie tussen ‘het mobiliteitsproduct’ en ‘de mobiliteitsdienst’. Binnen Mobia gaan we daarom een cel ‘Smart Mobility’ oprichten waarbinnen we sterk op die tendens zullen inspelen, het maatschappelijk draagvlak mee helpen vormgeven en de best mogelijke voorbereiding en diensten verlenen aan onze leden. Ook de aandacht voor duurzaamheid zal als een rode draad doorheen al onze projecten lopen.”
Gemeenschappelijke domeinen. Mobia zal de krachten van de drie federaties bundelen voor verschillende domeinen waar Febiac, Renta en Traxio in het verleden al hebben samengewerkt, zoals bijvoorbeeld communicatie en vorming. Na verloop van tijd zullen– in functie van maatschappelijke evoluties en de specifieke verwachtingen van de respectievelijke leden nog andere activiteitendomeinen worden ontwikkeld. Ook de Verzoeningscommisie AUTOMOTO die Febiac en Traxio samen hebben opgezet, valt nu onder Mobia.
Stefan Delaet, voorzitter van Renta, zal de eerste 2 jaar het voorzitterschap van Mobia waarnemen. Philippe Dehennin en Didier Perwez, respectievelijk voorzitter van Febiac enTraxio, zijn ondervoorzitters. Het dagelijks bestuur is in handen van François-Xavier Dubois. Luc De Moor treedt op als moderator. De Raad van Bestuur is samengesteld uit 9 bestuurders, 3 van elk stichtend lid. Het voorzitterschap wisselt elke 2 jaar tussen de 3 federaties. De werkingsmiddelen komen van de 3 stichtende federaties.