De Reisemobil Union e.V. volgt onwankelbaar de aangekondigde weg van een mediaoffensief en presenteert in deze context haar eerste eigen APP.
Afhankelijk van het systeem kan de RU-APP worden gedownload via de App Store van Apple of via de Play Store van Android.
Sinds 1 mei is de RU-APP officieel beschikbaar. Het laatste RU-nieuws is toegankelijk via de APP. De data van de caravan en kampeerauto worden weergegeven, evenals alle relevante RU-vertegenwoordigers. Daarnaast is de RU-APP ook een camperplaatsgids. Kleine opmerking vooraf. Dit gebied begint in het midden van Duitsland. Tik dan op "tik op het dradenkruis in de rechterbovenhoek" om uw eigen locatie te lokaliseren. Dan zijn bijvoorbeeld alle parkeerplaatsen in de buurt direct oproepbaar.
In samenwerking met Mobil Total worden alle camperplaatsen in Europa met een minimum aan infrastructuur getoond. Dit omvat zowel aan- en afvoer als servicepijlers en minimaal 5 losse pakketten. Er zijn al enkele duizenden plaatsen beschikbaar voor de opening van de APP in Duitsland, Finland, België, Estland, Litouwen, Montenegro, Zwitserland, Denemarken, Engeland, Ierland, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Zweden en Noorwegen. Andere bestemmingen zullen geleidelijk volgen. Uiteindelijk zullen er in heel Europa ongeveer 11.000 parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Het in stand houden van deze menigte is tijdrovend en veranderingen gaan erg snel, daarom vertrouwt RU en vraagt om “zwermintelligentie”.
Om ervoor te zorgen dat de beschikbare parkeerplaatsen altijd up-to-date zijn, vragen wij alle zwerfautomobilisten om nieuwe parkeerplaatsen of wijzigingen aan bestaande parkeerplaatsen aan ons door te geven. Dit gebeurt niet rechtstreeks vanuit de APP, maar via de homepage van de RU, eenvoudig onder het kopje "Acties / Inschrijfbureau /". Het doel is om zo snel mogelijk geïnformeerd te worden en op deze manier zo compleet en actueel mogelijk te zijn met onze MobilTotal / RU parkeergids.
Een ander aanbod van de APP is een comfortabele chatmogelijkheid voor RU-leden in het ledengedeelte. Zonder een Facebookgroep of iets dergelijks, die voor iedereen toegankelijk is en dus openstaat voor ongepaste opmerkingen en meldingen, kunnen RU-leden hier "ongestoord" en feitelijk informatie uitwisselen. Momenteel kunnen leden elektronisch praten in de gebieden “RU-generaal” en “Groep West en Noord”. Extra groepen worden indien nodig geïnstalleerd. Voorwaarde hiervoor is lidmaatschap van de RU en inschrijving via het profiel. De aanvrager wordt vervolgens geactiveerd door een beheerder na verificatie (lidmaatschapsnummer). Om toegang te krijgen tot het profiel of het te bewerken, gaat u naar "linksboven via het ledengedeelte of via de voettekstbalk, als u helemaal naar beneden scrolt in de APP.
In het gebied Instellingen kunt u ook push-mails activeren of blokkeren. De bedoeling van de RU is niet om leden met push-e-mails te “bezaaien”, maar om de belangrijkste en meest interessante informatie zo snel mogelijk te verspreiden.
Geïnteresseerden kunnen gedetailleerde informatie over de Reisemobil Union en haar activiteiten vinden op www.reisemobil-union.de.
Leder is een natuurproduct met een extreem lange levensduur
Leder is onderhoudsvriendelijk en zorgt voor een bijzondere sfeer
Leder is ideaal tegen allergieën en daardoor gezondheidsbevorderend
Enkenbach-Alsenborn in mei 2021
De meubelmakers zien een toenemende vraag naar lederen bekleding. Want leer is een natuurlijk materiaal dat behoort tot de exclusieve, maar onderhoudsvriendelijke en bovengemiddelde duurzame materialen in hoogwaardige meubels. Dit geldt ook voor stacaravans en caravans. Naast het probleemloze onderhoud moet het vermijden van allergieën door het materiaal worden benadrukt. Voor de verwerking op maat gebruiken de meubelmakers een state-of-the-art snijplotter met fototechnologie, die gemakkelijk kan omgaan met zeer complexe verwerkingseisen.
De uitrusting van een kampeerauto of caravan met leer straalt een bijzondere flair uit. Naast de exclusieve component biedt leer ook zeer praktische voordelen. Het meest indrukwekkende is dat leder absoluut onderhoudsvriendelijk is. Vlekken, stof en dergelijke, die afhankelijk van de mate van vervuiling kunnen leiden tot tijdrovende schoonmaakwerkzaamheden in het weefselgebied, zijn bij leer geen probleem. Volgens het motto “afvegen” is het schoonmaken van leer zeer eenvoudig.
Een ander belangrijk punt is dat leder geen allergieën veroorzaakt en, vanwege zijn materiaaleigenschappen, geen allergische symptomen bevordert. Het is gemakkelijk te verzorgen en laat mensen met een huisstofallergie een zucht van verlichting slaken in de ware zin van het woord.
Leder is ook erg robuust en, afhankelijk van de dikte van het materiaal, moeilijk te beschadigen. Er is een enorme druk van 180 kilogram nodig om het materiaal opzettelijk te vernietigen. Zo is de scheurvastheid van leder een van de redenen dat hoogwaardige veiligheidsriemen, riemen en veters speciaal van leder worden gemaakt.
Leder maakt recreatievoertuigen veiliger: omdat het zeer vlam vertragend is, wordt het zelfs bij voorkeur gebruikt in de vliegtuigbouw. Zelfs als bluswerkzaamheden daarom onwaarschijnlijk zijn, is leder ondoordringbaar voor water en toch ademend.
Leder gaat bij een goede behandeling vier keer langer mee dan ander textiel, aldus de experts van de meubelmaker. Het verouderingsproces geeft leer zelfs een bijzondere waardigheid. Wie op een leren oppervlak zit, ervaart het niet als koud of warm. De temperatuur van het leder wordt altijd aangepast aan de omgeving totdat het in contact komt met een lichaam en daarna zeer snel zijn temperatuur weer overneemt.
Het natuurproduct leder is een door looien verduurzaamde dierenhuid, waarvan de natuurlijke vezelstructuur grotendeels behouden blijft. Wie kiest voor leder, weet vooral dat met name de natuurlijke eigenschappen van leder aan dit soort apparatuur een natuurlijk en onmiskenbaar karakter geven. Deze kenmerken kunnen zich heel verschillend presenteren. Bijvoorbeeld in de vorm van littekens door scheuren in de heggen of hoornslagen nadat de dieren hebben gevochten. Aders, vetmesting en nekplooien, insectenbeten en dergelijke zijn onmiskenbare kenmerken, evenals zogenaamde "currylijnen", die op het oppervlak van de huid zijn vereeuwigd als tekenen van bijzonder goed verzorgd vee.
De meubelmakers halen hun leder uitsluitend bij Duitse leveranciers die een goede naam in de branche hebben en jarenlange ervaring hebben met dit bijzondere materiaal. Dit garandeert de hoogste kwaliteit. Verschillende materiaalontwerpen, op maat gemaakte formaten en unieke designimpressies spreken voor de exclusiviteit.
Individuele kleurschommelingen hebben heel verschillende oorzaken, maar ze bewijzen het unieke en vooral de authenticiteit van het product. Uiteraard zorgt de specialist er tijdens de verwerking voor dat "onreine" gebieden niet geconcentreerd worden. De stoffeerders gebruiken een state-of-the-art snijder, die gebruik maakt van geautomatiseerde fototechnologie om het leder te onderzoeken en zo zorgvuldig te snijden dat er zo min mogelijk "afval" is. Absolute productzuiverheid is bijna onmogelijk, maar ook niet gewenst, want dat is wat de exclusiviteit van leder definieert, aldus de slogan "Iedereen kan stof doen, maar leer ..."
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.diepolstermacher.com
Zoals gewoonlijk in het voorjaar brengen fabrikanten een caravan uit met andere kussens, kleuren of een andere indeling. LMC bleef niet achter hij nam de Style 400 F onder handen. Hij behoort tot een reeks die meer voor jonge gezinnen bedoeld is. De 400 F is niet direct hetgeen men noemt een compacte caravan. Toch met zijn 5,83 m totale lengte is het een handige caravan voor 2 personen. De breedte is 2,33 m wat in interieur een redelijk grote woonruimte biedt. Daarbij nog een stahoogte van 1,98 m en geen zichtbaar bed, ook geen hefbed zo kan men in de midden gedeelte een paar kleine danspasjes wagen.
De Stijle 400 F heeft een kopkeuken met ernaast de badkamer. Achteraan is een ruime zitgroep voor twee met een tafel aan de achterwand. Er is nog geen bed te zien, dat is samengevouwen tegen de achterwand en beneemt weinig plaats in. Een systeem dat vroeger in verschillende caravans te vinden was. Het weegt minder dan een hefbed en maakt de caravan minder topzwaar wat nadelig is voor het wegligging. Uitgeklapt is het bed 1,5 x 1,9 m groot.
Voor het koetswerk gebruikt LMC het reeds enkele jaren bekende LLT op bouwtechniek met hagel bestendig polyester voor het voor-achterfront, dak en onderkant bodem. Alles is met XPS schuim geïsoleerd wat zich vertaalt in een 12 jarige dichtheid garantie.
Het markt aandeel van de verschillende merken komt in Belgiê bij benadering overeen met de Duitse markt.
We geven de verkoopcijfers van de Duitse markt, het geeft een idee hoe de caravanmarkt in België er uit ziet.
Hobby en Fendt nemen 39.1 % voor zich.
Erwin Hymergroep met Dethleffs, Eriba, Bürdstner, Eriba en LMC doen het met 24,9 %.
Knaus – Tabbert doen het met iets minder 23,7 %
Trigano Group met Adria, Sterckeman, Caravelair, la Manchelle 9,7 % Die groep kan wel iets meer doen omdat het Frans merk bij ons meer succes heeft dan in het buurland.
Kabe, Polar Swift en andere zijn dure caravans het is dus logisch dat er minder van verkocht worden. 2,6 %.
LMC voegt het productsegment Camper Vans toe aan haar portfolio Innovan: Tijdloos design, duidelijke ontwerptaal.
Hier vandaag, daar morgen, geniet van vrijheid. Compacte keuken, compacte badkamer, geweldige mogelijkheden. De Innovan is voor iedereen die van de flexibiliteit houdt om op elk moment op pad te gaan, op een korte reis of op de langverwachte vakantie. De meest compacte auto in het LMC-productgamma combineert dynamiek met een sportief design. Van binnen en van buiten vertrouwt LMC op een puristische moderne stijl met een duidelijke en gestructureerde ontwerptaal. “Met de LMC Innovan voegen we het productsegment kampeerauto's toe aan ons portfolio.
Zijn compacte afmetingen van 5,40 tot 6,40 meter zijn perfect voor kampeerliefhebbers die zowel op een spontane weekendtrip als op vakantie willen beginnen zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co. KG. De Sassenbergers bieden drie slimme indelingen voor de nieuwe Camper Van, twee met een tweepersoonsbed achterin en één model met eenpersoonsbedden. Met prijzen vanaf 39.900 euro bevindt de Innovan zich ondanks hoogwaardige standaarduitrusting zoals luifel en achteruitrijcamera in het instapmodel. Tijdloos en modern grijs Gezellig en comfortabel voor twee, ook met een baby en door het gebruik van een uitzetdak met twee kinderen reis en leef je comfortabel in de compacte Innovan. Het interieurontwerp: minimalistisch. De kleuren: gereduceerd. Tijdloos modern taupe trekt zijn intrek. Voor maximaal aanpassingsvermogen, want dit warme, donkergrijze grijs past goed bij elk kleurenpalet en zet in combinatie met licht eiken decor individuele accenten. “Grijs straalt een zekere sereniteit uit”, voegt Bodo Diller toe. "Een sereniteit die vakantiegangers op hun reizen moeten meenemen." Op het gebied van interieur scoort "de nieuwkomer" met praktische oppervlaktedecors met anti-vingerafdrukken. Het greeploze, hoekige ontwerp is een statement. Slim doordachte oplossingen In de badkamer harmonieert een lichtwit met de grijze nuances, slim verzonken LED-spots zorgen voor een aangename verlichting. Daglicht komt door de dakkap. Ergonomische bekleding zorgt voor maximaal comfort aan boord. Slim doordachte oplossingen maken de Innovan van LMC tot een bijzonder voertuig: De deur van de energiebesparende compressorkoelkast heeft aan beide zijden een stop en kan zowel van binnen als van buiten geopend worden. De universele ophangbeugels zijn erg praktisch in de keuken om kookgerei en ander keukengerei op te hangen. De geïsoleerde en verwarmde verswatertank bevindt zich onder het voertuig en biedt zo meer opbergruimte. De dieselverwarmer werkt met een laag geluidsniveau en lage emissies. Isofix-bevestigingen zorgen ervoor dat zelfs de allerkleinsten veilig kunnen reizen.
LMC is een ervaren fabrikant van caravans, kampeerauto’s en camperbussen onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. Op de locatie Sassenberg in de regio Münsterland produceert het bedrijf al 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in de eigen productiefaciliteit, die worden gekenmerkt door hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken.
Met zijn nieuwe compressor koelkast volgt Webasto de trend om compressor koelkasten met klassieke afmetingen te produceren.
De Freeline Slim 140 heeft een standaard breedte van 41,8 cm, met een inhoud van 140 l. Hoewel ze een twee sterren vriesvak van 17 l heeft is ze met 450Wh/24 u zeer spaarzaam met het stroomverbruik. Dit dank zij het zeer efficiënte koelmiddel en het bijzonder goed isolatie materiaal. Door een aantal technische en elektronische verbeteringen is ze bijzonder geluidsarm. De “Smart” functie koelt met 230 Volt de inhoud beter dan dat we gewoon zijn. Dat alles vertaald zich in minder stroom verbruik tijdens het rijden omdat de inhoud van de koelkast al zeer koud is bij de start.
Voor 2021 werd de halfintegrale Adria Matrix flink opgewaardeerd.
We bekeken de 7.49 m lange Matrix 670 DC, die zowat in de middenreeks behoort van het Matrix type.
Basisvoertuig
Als basisvoertuig van de Adria Matrix 670 DC werd voor Fiat Ducato gekozen. Standaard heeft hij een 120 pk sterke turbo dieselmotor. Voor rustige vakantiegangers geen probleem. Wie graag snel ter plaatse is en niet veel aandacht aan mooi landschappen schenkt kan beter een krachtigere motor bestellen. Met het verlaagd chassis kon men een dubbele bodem maken, een deel als verwarmde technische ruimte en het tweede deel voor de bagage. Zoals de meeste tegenwoordige kampeerauto’s is de 670 DC uitgerust met veel elektrische snufjes voor een veilige rit. Het “Plus” uitrustingspakket bevat stop-start automaat, luchtkoeler, elektrisch bediende buitenspiegels, centrale vergrendeling voor alle deuren en koffer deksels, snelheidsregelaar om slechts enkele te vernoemen.Voor de opbouw werden sandwichpanelen met polyester buiten beplating gebruikt. Dak en wanden zijn 31 mm dik, de vloer is 10 mm dikker. Voor alle panelen is XPS isolatie schuim gebruikt. Buiten enkele dakluiken in de opbouw is er nog een panoramisch dakluik in de stuurcabine. De brede buitendeur heeft een getint venster en heel het koetswerk is keurig afgewerkt.
Voor twee personen.
Voor het modellenjaar 2021 kozen de ontwerpers voor grijze kussens, licht houtdecor en witte kastdeuren. Twee personen zullen zich zeker behaaglijk voelen in de Matrix 670 DC. Achterin beschikken ze over een 1,95 x 1,5 m groot eilandbed. Het hoofdeinde kan wat ophoog kantelen, de matras schuift in die richting, zo komt meer loopruimte vrij aan het voeteinde om gemakkelijker bij de kleerkasten links en rechts van het bed te geraken. Het bed vormt het dak van de garage waar men gemakkelijk een paar fietsen plus “allerlei” kan in vervoeren. Aansluitend bij het voeteinde is links het sanitair met draaibaar wc, een mooi waskommetje voor een grote spiegel en onderaan een kastje. Er tegenover is een afzonderlijke douchecel met twee wateraflopen. Een stevige houten deur sluit het sanitair af van het woongedeelte.
Keuken
Tussen sanitair en lange zijzitbank heeft men een L-keuken geïnstalleerd. In het donkere aanrecht zijn achterin drie kookvuren met elektrische ontsteking en met een plaat afdekbaar. In de korte arm van de L-keuken is een vierkante RVS spoelbak. Van het aanrecht blijft nog een stuk over voor werkblad. Onderaan 6 laden waar men voldoende plaats heeft voor een uitgebreid keuken gerei. Kan het niet in de laden zorgt de bovenkast voor de oplossing. Een bruine boord werkt het aanrecht af wat de keuken een leuk uitzicht geeft.Intussen zijn we bij de knappe moderne zitgroep beland. Geen onnodige franjes wat in zijn totaliteit voor een leuke zitgroep zorgt. Zitbanken langs de wanden met hun 12 cm dikke kussens bieden een prima zitcomfort. Met enkele handgrepen kan een deel van de zitbanken omgevormd worden tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando hut kan de tafel in twee klappen. In geopende toestand is ze 0,75 x 0,84 m groot. De Matrix 670 DC Plus is eigenlijk voorzien voor een koppel. De fabrikant heeft er toch rekening mee gehouden dat er misschien nu en dan (klein)kinderen mee op zwerftocht gaan. Daarom hangt boven de zitgroep een 2,0 x 1,25 m groot elektrisch bediend hefbed. Om en rond de tafel kan men met 4 comfortabel zitten. Twee onverwachte gasten kunnen zich in de cabine zetels neervlijen.