Bekende OEM's hebben al gekozen voor het nieuwe verwarmingssysteem
Op de Caravan Salon, die op 29 augustus 2025 van start gaat, presenteert Truma, Europa's toonaangevende aanbieder van technische systeemoplossingen voor de caravan- en camperindustrie, een van de hoogtepunten van de beurs met de nieuwe CombiNeo verwarmingsoplossing. De nieuwe verwarmingsoplossing, die aan het begin van het jaar werd gepresenteerd, biedt spannende innovaties op het gebied van warmwatervoorziening. Met het doorstroomverwarmerprincipe is het mogelijk om eindeloos te douchen*. Dit betekent dat iedereen al na acht minuten opwarmen kan genieten van een warme douche – ongeacht het aantal personen. Nog een voordeel: met een druk op de knop is er al na drie minuten warm water beschikbaar, bijvoorbeeld voor een korte afwasbeurt. Vooruit plannen is verleden tijd.
Gas, elektriciteit of lucht
De CombiNeo biedt maximale flexibiliteit op het gebied van verwarming: hij kan worden gebruikt op gas, elektriciteit of in hybride modus. In de puur elektrische modus levert hij een verwarmingsvermogen van 3 kW – ideaal om gas te besparen en veel alledaagse situaties, zoals druppelverwarming in de winter, probleemloos te beheersen. Het werkt bijzonder stil en volledig emissievrij. Als u maximaal vermogen nodig heeft, kunt u de hybride modus gebruiken: hier combineert de CombiNeo gas en elektriciteit en bereikt een verwarmingsvermogen tot 7 kW.
Comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid
Bij de ontwikkeling van de CombiNeo reageerde Truma vooral op feedback van de caravan- en campergemeenschap. Naast betrouwbaarheid en efficiëntie is er vooral vraag naar een snelle en permanente warmwatervoorziening. Tijdens de ontwikkeling werd ook de nadruk gelegd op een compact ontwerp dat ruimte en gewicht bespaart. Een andere focus ligt op kwaliteit en betrouwbaarheid. Om ervoor te zorgen dat de CombiNeo ook onder ongunstige weersomstandigheden betrouwbare warmte op lange termijn levert, werd een groot aantal strenge tests uitgevoerd. Truma is ervan overtuigd dat CombiNeo de verwachtingen van de klant zal overtreffen en een nieuwe maatstaf in de branche zal zetten.
Eerste OEM's vertrouwen op CombiNeo
In februari presenteerde Truma de CombiNeo voor het eerst in het kader van de "Caravan, Camping and Motorhome Show" op het NEC in Birmingham. Truma wist de gerenommeerde Britse autofabrikant Auto-Sleepers over zich te halen voor een exclusieve pre-launch. Op de Caravan Salon kan Truma nu de samenwerking aankondigen met andere bekende fabrikanten, die de CombiNeo ook in hun voertuigen zullen installeren. Het gaat onder meer om Frankia (Duitsland), Autotrail (Groot-Brittannië) en Autostar en Notin (beide Frankrijk). Frankia en Notin tonen al voertuigen met de CombiNeo op de Caravan Salon 2025.
*Warm water na 3 minuten, warme douche na 8 minuten opwarmtijd in gas- en hybride modus met een temperatuurverschil ≤ 25°C (bijv. tank 13°C – douchetemperatuur 38°C) en een waterdebiet van 3,5 liter per minuut, beperkt door de gas-, elektriciteits- en watertoevoer en de levensduur van het product.
Van uitvinder tot full-service leverancier van kampeerplaatstechnologie
Het bedrijf CamperClean uit Schermbeck bestaat al sinds 2010! De broers Ralf en Peter en Mark Butterweck hebben als oprichters en directeuren het bedrijf ontwikkeld, beginnend met een volautomatisch station voor de afvoer van de inhoud van mobiele toiletcassettes van kampeerauto’s en caravans, tot een toonaangevende full-service leverancier voor campings en parkeergelegenheden.
Gedreven door de bedrijfsfilosofie om niet alleen moderne technologie te gebruiken bij het kamperen en caravannen, maar ook om het comfort van mobiel reizen voor kampeerders en camperbezitters op het hoogst mogelijke niveau te brengen, werden de rudimentaire wortels en het kamperen dicht bij de natuur niet verwaarloosd. Milieubescherming en harmonie met de natuur kregen de hoogste prioriteit. Het gehele CamperClean-productportfolio is gebaseerd op de persoonlijke ervaring van de actieve kampeerders Tebartz en Butterweck en op nauwe samenwerking met kampeerondernemers en hun klanten om de meest praktische en comfortabele beroepen voor de uitrusting van campings en standplaatsfaciliteiten te ontwikkelen.
""CamperClean " station voor het afvoeren van de inhoud van het toilet
De basis voor de succesvolle ontwikkeling van CamperClean werd gelegd met het gepatenteerde afvalstation voor cassettetoiletten, het CamperClean station. Het is de moeder van alle innovatieve oplossingen voor moderne afvalverwerkings- en bevoorradingsstations en is al 15 jaar de maatstaf voor uitstekende innovaties in de industrie.
Meer dan 650 actieve stations in heel Europa spreken een duidelijke taal. De stations zijn niet alleen te vinden op campings, maar ook op camperplaatsen, handelscentra voor caravans en tankstations en rustplaatsen (zelfs op de Canarische Eilanden). Een goed voorbeeld op dit moment is de "stedelijke " parkeerplaats in Amsterdam.
""CamperClean " stroom- en servicezuilen
De verschillende servicezuilen zijn bovendien voertuiggerelateerd en klantgericht servicevriendelijk, die afhankelijk van het ontwerp harmonieus in het landschap opgaan. Met een individueel gewenste combinatie bieden ze het volledige spectrum aan aansluitingen voor tv, elektriciteit, water, LAN, RFID-kaartsysteem, muntvalidator en zijn ze ook beschermd tegen vorst, overstroming en vandalisme en kunnen ze worden gedemonteerd; ook duurzaam en 1000 keer getest gemaakt van ABS-kunststof, Dibond, aluminium of RVS.
CamperCleancontrolesystemen en in- en uitcheckterminals
Voor een beheersbare veiligheid op het terrein biedt CamperClean verschillende in- en in- en uitchecksystemen die volledige controle mogelijk maken over alle activiteiten op het terrein zonder een grote hoeveelheid mankracht. Hiertoe behoren barrière- (optioneel met kentekenherkenning) en cashless (RFID-kaarten) betalingssystemen, evenals uitlees- en afstandsbedieningssystemen op afstand; Daarnaast zijn er controlemogelijkheden voor verbruiks-/tijdfacturering in de douche of wasruimte, evenals toegangscontroles voor gratis of betaalde servicegebieden.
""CamperClean "-modules - de innovatie van gebouwen
Oorspronkelijk ontworpen als sanitaire gebouwen, zijn de modulaire bouwsystemen van CamperClean nu rolmodellen voor een nieuwe generatie functionele ruimtes die flexibel, efficiënt en milieuvriendelijk zijn. De modules worden "plug-and-play " geleverd en zijn zonder veel moeite snel klaar voor gebruik ter plaatse. Of het nu gaat om receptie-, sanitair-, technische of opslagruimte, kantine, winkel, keuken, was- en droogruimte - de mogelijke toepassingen zijn bijna onbeperkt. Qua constructie zijn ze het hoogwaardige alternatief voor conventioneel gebouwde, uitbundig gemetselde gebouwen. Naast het topinterieurdesign zijn er optionele elektrische pakketten met smartcardsysteem en toegangscontrole, automatische douche- en waterregeling en lichtmanagementsystemen die zinloze verspilling van hulpbronnen voorkomen.
"CamperClean "-Safari Lodges
Als je geen eigen recreatievoertuig of tent hebt, kun je nog steeds genieten van kamperen of beter glamping. Het aanbod van CamperClean safari lodges omvat verschillende indelingen. De lodges bieden plaats aan 4 – 6 personen met keuken, woonkamer, wasgelegenheid en slaapkamer. Optioneel is een aparte badkamer met douche mogelijk, evenals een individuele meubelset, een elektrisch pakket, palen en leuningen en een uitgebreid terras. Glamping en gezinsvakanties in perfecties
""CamperClean " service en producten uit één hand
CamperClean is een absoluut betrouwbare servicepartner en biedt alles uit één hand: alle transacties worden uit één hand onderhouden - dit betekent lagere kosten door slechts eenmalige aankomsten en vertrekken. Met gedifferentieerde aanbiedingen van 24/7/365 telefoonservice tot kortstondige inzet ter plaatse in heel Europa voor mogelijke reparatiewerkzaamheden, is CamperClean altijd een competente partner die zorgt voor een vlotte werking van alle CamperClean-vakken.
"CamperClean " standplaats concepten
Maar CamperClean ondersteunt niet alleen de bestaande kampeerbranche met dit uitgebreide assortiment en de bijbehorende diensten. Met zijn uitgebreide knowhow is CamperClean ook toonaangevend in de belangenvereniging " stellplatzkonzepte.de ". Het bestaat uit een ervaren team van architecten, CamperClean als productleverancier en ervaren partners die nieuwe kampeer- en pitchprojecten ondersteunen als analyse-, marketing- en PR-team. Daarom is er nu een modelparkeerplaats in Dortmund Wischlingen, als presentatie voor een optimaal geplande en uitgeruste parkeerplaats. Voltooide modelprojecten zijn onder meer de parkeerplaats "Achtern Diek " in Grömitz, het WOMO-treinstation Friedrichroda en, in de toekomst, de faciliteit "Glamping-Park & Caravaning-Area Schloss Thurn ".
"CamperClean "-mystop24.de
Het product- en dienstenportfolio "CamperClean " wordt gecompleteerd door "MyStop24 ", een mobiele app waarmee reizigers gemakkelijk onderweg of thuis geschikte campings kunnen vinden en boeken. Met de geïntegreerde incheckfunctie met QR-code en betaling met RFID-kaart wordt het verblijf vereenvoudigd. Voor camping- en standplaatsexploitanten biedt MyStop24 een gebruiksvriendelijk admin-portaal voor het beheren van staanplaatsen en prijzen voor een optimaal gebruik van de staanplaatsen. Dankzij eenvoudige online registratie en accountactivering kunnen exploitanten hun staanplaatsen efficiënt beheren en aanbieden, waardoor MyStop24 de ideale oplossing is voor mobiele reizigers en standplaatsexploitanten.
Geïnteresseerden kunnen via www.camperclean.de informatie over het CamperClean-portfolio raadplegen.
Fleurette kampeerauto’s zijn een Frans product dat tot betere klasse behoort zonder in een prijsklasse te vallen die de portemonnee pijn doet.
Bij het naderen van de integrale Discover met zijn prachtig koetswerk kan men al vermoeden dat het interieur er evenwaardig zal zijn. Opgebouwd op een laag AL-KO chassis is het koetswerk, een mono blok, volledig uit hagelbestendig polyester materiaal gemaakt. Alvast een waarborg voor een jarenlang probleemloos gebruik. De Discover 74 LJG heeft verwarmde dubbele bodem, in de koffer zijn de watertanks en ander technische uitrusting gemonteerd. Er blijft nog genoeg ruimte over voor bagage die via een service luik links en rechts van de wagen bereikbaar is. Die zaken zijn ook via luikjes in de binnenvloer van de wagen te zien. De buitendeur, een kloeke Hartal deur heeft een venster, langs binnen zijn enkele bergvakjes. Een goed geplaatste handgreep help voor wie niet zo vlot het elektrisch bediend uitschuifbaar trapje en de integrale trap op moet om binnen te geraken. De garage is groot genoeg om een paar fietsen of ander sportgerief te vervoeren. Verankeringspunten zijn voorzien. Gekoppeld aan een goede isolatie alvast een leuk en aangenaam verblijf tijdens de wintermaanden. Neem daarbij nog een Truma 6 c kachel met uitstroom openingen verdeeld over gans het interieur en kan de pret niet meer op.
Een integraal
De Fleurette Discover 74 LJG is een integrale kampeerauto met achterin enkele bedden. Vooraan is een ruime zitgroep met zij zitbanken. Bedoeld voor een gezin met 2 kinderen. Witte kleuren en donker hout decor vormen het chick meubilair. De bovenkasten met hun witte licht geknakte deuren vallen op. Om te openen een druk op de deur een veersysteem zorgt dat ze ver open blijven staan.
Onderaan de bovenkast is een open vak daaronder een laden. Handig om boeken, schrijfgerief en andere kleine zaken te bergen die men regelmatig nodig heeft. Men kan heel het interieur verlichten of enkel het deel waar men vertoefd, voor de gezelligheid is er de onrechtstreekse verlichting.
Keuken.
De eerste grote blikvanger als je binnen stapt is de keuken. In het aanrecht van 99 x 85 cm zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een ronde wasbak geïntegreerd. Er blijft nog redelijk wat werkoppervlakte over om de culinaire genoegens voor te bereiden. Onderaan zijn twee grote laden waarvan de onderste een afval bakje herbergt. Er naast is een hoge smalle lade geschikt om flessen veilig en staande te vervoeren. Alle drie hebben ze een brede blinkende handgreep, sluiten automatisch en met de centrale vergrendeling blijven ze netjes dicht tijdens het rijden. Naast de bovenkasten waarin een schapje is nog een lade voor heel klein keuken materiaal. Als optie kan het vervangen worden om er een tv te installeren. Een afzuigkap voert de keuken geurtjes naar buiten, het dakluik boven de keuken is daarbij een goede hulp. Een 230 en een 12 Volt stopcontact zijn voorzien, eentje van 230 Volt meer zou nuttig kunnen zijn. Er is een mobile afscherming voor de zitbank. Tegenover de keuken staat de koelkast met afzonderlijke diepvriezer.
Voor 4 personen is de zitgroep ruim bemeten. Het samenklapbaar tafelblad is noodzakelijk om de toegang van en naar de stuurcabine mogelijk te maken. Met de draaibare cabinezetels kunnen er nog 2 bezoekers bij om een gezellig babbeltje te doen bij een natje en een droogje. Komen er potten, borden en bestekken op tafel zijn 4 tafelgenoten genoeg. Bij avond het hefbed omlaag trekken. Het voordeel van deze integraal is dat men dan nog met 2 van tafel en zitbank kan genieten, mogelijke kindjes kunnen naar het hefbed. Dakluik en 2 opengaande vensters brengen licht en verluchting in huis.
Om met z’n vieren op stap te gaan kunnen de zijzitbanken met enkele handgrepen tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting worden omgebouwd. In dezelfde kleur en materiaal als de zijzitbanken zijn de draaibare zetels in de stuurcabine. Voor de chauffeur is een deur voorzien, door de enorme voorruit heeft hij en zijn passagier een breed panoramisch zicht op het landschap en vooral op het huidig drukke verkeer.
Sanitair
Afsluitbaar van het woongedeelte is het sanitair over de volle breedte van de wagen ingericht. Aan de rechter zijde, af te sluiten met een acrylglazen deur, is een chique douche met een speciaal voor dit type douchecel een uit polyester gemaakte douchebodem. Voor de meeste bewoners zal hij hoog genoeg zijn om onder de sproeier te kunnen staan. Achter de stoere deur met een donker houtdecor staat het draaibaar wc. Die deur sluit het woongedeelte af een schuifdeur aan de andere zijde sluit de slaapkamer af. Voor een wasbeurt is er een waskommetje met spiegel gedragen door een kastje een tweede kastje is naast de spiegel. Samen groot genoeg voor het toilet gerief van de bewoners
Slaapkamer
Via 2 wegklapbare treden bereikt men de dikke comfortabele door lattenbodems gedragen matrassen. Met een tussen kussen kan men gedeeltelijk een breed bed vormen. Onder de voeteinden is aan de linkerkant een grote kleerkast, rechts zijn twee diepe brede laden. Boven de hoofdeinden is een brede spiegel en 2 leeslampen op zwanenhals. Links en rechts vullen bovenkasten het meubilair aan. Dakluik en twee opengaande vensters voeren licht en lucht aan.
Samen gevat
De Fleurette Discover 74 LJG is een zeer geschikte kampeerauto voor een gezin met twee kinderen, een koppel alleen dat van comfort en levensruimte houdt mag hem zeker niet voorbij gaan. Een chique modern interieur en bijzonder degelijk en keurig afgewerkt. Als men het niet gewoon is,is het even wennen aan de voorruit van de stuurcabine die ver voor het stuurwiel staat. Rijden is genieten met de dieselmotor die via een achtrap automaat 180 paardjes naar de voorwielen drijft. Dit alles voor een aanvaardbare basisprijs van 123.325 euro.
Van uitvinder tot full-service leverancier van kampeerplaatstechnologie
Het bedrijf CamperClean uit Schermbeck bestaat al sinds 2010! De broers Ralf en Peter en Mark Butterweck hebben als oprichters en directeuren het bedrijf ontwikkeld, beginnend met een volautomatisch station voor de afvoer van de inhoud van mobiele toiletcassettes van kampeerauto’s en caravans, tot een toonaangevende full-service leverancier voor campings en parkeergelegenheden.
Gedreven door de bedrijfsfilosofie om niet alleen moderne technologie te gebruiken bij het kamperen en caravannen, maar ook om het comfort van mobiel reizen voor kampeerders en camperbezitters op het hoogst mogelijke niveau te brengen, werden de rudimentaire wortels en het kamperen dicht bij de natuur niet verwaarloosd. Milieubescherming en harmonie met de natuur kregen de hoogste prioriteit. Het gehele CamperClean-productportfolio is gebaseerd op de persoonlijke ervaring van de actieve kampeerders Tebartz en Butterweck en op nauwe samenwerking met kampeerondernemers en hun klanten om de meest praktische en comfortabele beroepen voor de uitrusting van campings en standplaatsfaciliteiten te ontwikkelen.
""CamperClean " station voor het afvoeren van de inhoud van het toilet
De basis voor de succesvolle ontwikkeling van CamperClean werd gelegd met het gepatenteerde afvalstation voor cassettetoiletten, het CamperClean station. Het is de moeder van alle innovatieve oplossingen voor moderne afvalverwerkings- en bevoorradingsstations en is al 15 jaar de maatstaf voor uitstekende innovaties in de industrie.
Meer dan 650 actieve stations in heel Europa spreken een duidelijke taal. De stations zijn niet alleen te vinden op campings, maar ook op camperplaatsen, handelscentra voor caravans en tankstations en rustplaatsen (zelfs op de Canarische Eilanden). Een goed voorbeeld op dit moment is de "stedelijke " parkeerplaats in Amsterdam.
""CamperClean " stroom- en servicezuilen
De verschillende servicezuilen zijn bovendien voertuiggerelateerd en klantgericht servicevriendelijk, die afhankelijk van het ontwerp harmonieus in het landschap opgaan. Met een individueel gewenste combinatie bieden ze het volledige spectrum aan aansluitingen voor tv, elektriciteit, water, LAN, RFID-kaartsysteem, muntvalidator en zijn ze ook beschermd tegen vorst, overstroming en vandalisme en kunnen ze worden gedemonteerd; ook duurzaam en 1000 keer getest gemaakt van ABS-kunststof, Dibond, aluminium of RVS.
CamperCleancontrolesystemen en in- en uitcheckterminals
Voor een beheersbare veiligheid op het terrein biedt CamperClean verschillende in- en in- en uitchecksystemen die volledige controle mogelijk maken over alle activiteiten op het terrein zonder een grote hoeveelheid mankracht. Hiertoe behoren barrière- (optioneel met kentekenherkenning) en cashless (RFID-kaarten) betalingssystemen, evenals uitlees- en afstandsbedieningssystemen op afstand; Daarnaast zijn er controlemogelijkheden voor verbruiks-/tijdfacturering in de douche of wasruimte, evenals toegangscontroles voor gratis of betaalde servicegebieden.
""CamperClean "-modules - de innovatie van gebouwen
Oorspronkelijk ontworpen als sanitaire gebouwen, zijn de modulaire bouwsystemen van CamperClean nu rolmodellen voor een nieuwe generatie functionele ruimtes die flexibel, efficiënt en milieuvriendelijk zijn. De modules worden "plug-and-play " geleverd en zijn zonder veel moeite snel klaar voor gebruik ter plaatse. Of het nu gaat om receptie-, sanitair-, technische of opslagruimte, kantine, winkel, keuken, was- en droogruimte - de mogelijke toepassingen zijn bijna onbeperkt. Qua constructie zijn ze het hoogwaardige alternatief voor conventioneel gebouwde, uitbundig gemetselde gebouwen. Naast het topinterieurdesign zijn er optionele elektrische pakketten met smartcardsysteem en toegangscontrole, automatische douche- en waterregeling en lichtmanagementsystemen die zinloze verspilling van hulpbronnen voorkomen.
"CamperClean "-Safari Lodges
Als je geen eigen recreatievoertuig of tent hebt, kun je nog steeds genieten van kamperen of beter glamping. Het aanbod van CamperClean safari lodges omvat verschillende indelingen. De lodges bieden plaats aan 4 – 6 personen met keuken, woonkamer, wasgelegenheid en slaapkamer. Optioneel is een aparte badkamer met douche mogelijk, evenals een individuele meubelset, een elektrisch pakket, palen en leuningen en een uitgebreid terras. Glamping en gezinsvakanties in perfectie.
""CamperClean " service en producten uit één hand
CamperClean is een absoluut betrouwbare servicepartner en biedt alles uit één hand: alle transacties worden uit één hand onderhouden - dit betekent lagere kosten door slechts eenmalige aankomsten en vertrekken. Met gedifferentieerde aanbiedingen van 24/7/365 telefoonservice tot kortstondige inzet ter plaatse in heel Europa voor mogelijke reparatiewerkzaamheden, is CamperClean altijd een competente partner die zorgt voor een vlotte werking van alle CamperClean-vakken.
"CamperClean " standplaats concepten
Maar CamperClean ondersteunt niet alleen de bestaande kampeerbranche met dit uitgebreide assortiment en de bijbehorende diensten. Met zijn uitgebreide knowhow is CamperClean ook toonaangevend in de belangenvereniging " stellplatzkonzepte.de ". Het bestaat uit een ervaren team van architecten, CamperClean als productleverancier en ervaren partners die nieuwe kampeer- en pitchprojecten ondersteunen als analyse-, marketing- en PR-team. Daarom is er nu een modelparkeerplaats in Dortmund Wischlingen, als presentatie voor een optimaal geplande en uitgeruste parkeerplaats. Voltooide modelprojecten zijn onder meer de parkeerplaats "Achtern Diek " in Grömitz, het WOMO-treinstation Friedrichroda en, in de toekomst, de faciliteit "Glamping-Park & Caravaning-Area Schloss Thurn ".
"CamperClean "-mystop24.de
Het product- en dienstenportfolio "CamperClean " wordt gecompleteerd door "MyStop24 ", een mobiele app waarmee reizigers gemakkelijk onderweg of thuis geschikte campings kunnen vinden en boeken. Met de geïntegreerde incheckfunctie met QR-code en betaling met RFID-kaart wordt het verblijf vereenvoudigd. Voor camping- en standplaatsexploitanten biedt MyStop24 een gebruiksvriendelijk admin-portaal voor het beheren van staanplaatsen en prijzen voor een optimaal gebruik van de staanplaatsen. Dankzij eenvoudige online registratie en accountactivering kunnen exploitanten hun staanplaatsen efficiënt beheren en aanbieden, waardoor MyStop24 de ideale oplossing is voor mobiele reizigers en standplaatsexploitanten.
Geïnteresseerden kunnen via www.camperclean.deinformatie over het CamperClean-portfolio raadplegen.
Lichte daling van het aantal ongevallen met vluchtmisdrijf
Toch gebeuren er nog steeds gemiddeld 12 ongevallen met vluchtmisdrijf per dag.
Voor het eerst sinds 2018 is er een daling in het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf: van 4820 ongevallen in 2023 naar 4596 in 2024 (een daling met 5%). Toch blijft het fenomeen zorgwekkend: in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden is er spraken van vluchtmisdrijf. Positief is dat 86% van de daders geïdentificeerd kon worden, wellicht dankzij de toename van het aantal camera's.
Elke 2 uur een ongeval met vluchtmisdrijf Vorig jaar gebeurden er 4596 ongevallen met doden of gewonden waarbij er sprake was van vluchtmisdrijf: dat is gemiddeld 1 ongeval om de 2 uur. Het cijfer ligt 5% lager dan het jaar voordien en daalt voor het eerst sinds 2018. Toch is er nog steeds spraken van vluchtmisdrijf in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden. In 2024 kwamen 21 mensen om het leven bij een ongeval waarbij de dader vluchtte. Het probleem is zorgwekkender in Brussel, waar 19% van de ongevallen gepaard gaat met vluchtmisdrijf (tegenover 13% in Vlaanderen en 10% in Wallonië).
Letselongevallen met vluchtmisdrijf
Jaar
Letselongevallen
Doden
Zwaargewonden
Lichtgewonden
Totaal aantal slachtofffers
% ongevallen met vlucthmisdrijf
2015
4284
28
218
4526
4772
10,6%
2016
4467
26
228
4735
4989
11,1%
2017
4199
17
212
4455
4684
11,0%
2018
4436
16
202
4692
4910
11,5%
2019
4458
24
215
4717
4956
11,8%
2020
3614
17
192
3739
3948
11,9%
2021
4232
19
176
4468
4663
12,2%
2022
4786
33
250
5033
5316
12,7%
2023
4820
19
205
5079
5303
13,1%
2024
4596
21
181
4840
5042
12,8%
Gemiddelde 2015-2024
4389
22
208
4628
4858
11,9%
Evolutie 2015-2024
+ 7%
- 25%
- 17%
+ 7%
+ 6%
+ 20%
De voornaamste slachtoffers bij ongevallen met vluchtmisdrijf zijn: voetgangers (23%), bestuurders van elektrische steps (16%) en fietsers (15%).
Slechts 14% van de vluchters blijft spoorloos De overgrote meerderheid van de daders (86%) wordt geïdentificeerd. Dat aantal stijgt elk jaar, wellicht dankzij het toenemend aantal camera’s in de publieke en private sfeer.
5 typen vluchters Daders van vluchtmisdrijf kunnen in 5 groepen worden onderverdeeld:
Onzekere vluchters (31%): Zij minimaliseren de ernst van het ongeval. Vaak ontkennen ze zelfs dat ze fout waren door niet te stoppen of het ongeval niet te melden. Soms geven ze wel toe dat ze in fout waren, maar waren ze niet zeker of ze het ongeval hadden moeten melden.
Rationele vluchters (19%): Zij vluchten bewust om te ontsnappen aan de kosten of gevolgen van het ongeval. Vaak rijden ze zonder verzekering of papieren.
Paniekerige vluchters (13%): Zij kunnen de emoties en de schok van het ongeval niet aan en slaan uit paniek op de vlucht.
Verstoorde vluchters (13%): Zij waren onder invloed van alcohol of drugs en konden geen rationele beslissing meer nemen na het ongeval.
Geïntimideerde vluchters (8%): Zij stopten aanvankelijk, maar voelden zich bedreigd door agressieve weggebruikers of getuigen en besloten daardoor te vluchten.
Bij slechts 28% van de daders wordt een alcoholtest afgenomen. Het is dus waarschijnlijk dat het werkelijk aantal vluchters onder invloed hoger ligt.
Welke straffen? Wie vluchtmisdrijf pleegt riskeert een geldboete van €1.600 tot €16.000, een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden (tot 4 jaar bij dodelijke afloop), een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (levenslang bij recidive of verzwarende omstandigheden) en herstelexamens (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch).
Een vluchtmisdrijf wordt bovendien opgenomen in het strafregister, wat een impact kan hebben op werk en/of privéleven (bijvoorbeeld bij jobs die een blanco strafblad vereisen). De verzekeraar kan ook de tussenkomst weigeren of het uitgekeerde bedrag bij de dader terugvorderen.
Avant-gardemodel: Nieuwe houtlook versterkt de lounge-achtige sfeer in het heldere en aangename woon- en kookgedeelte van de Grand California
Nieuwe detailoplossingen: Extra bagagenetten perfectioneren de opbergruimte; de tafel binnen kan voor het eerst ook buiten worden gebruikt
Nieuw verduisteringsset: Perfect passende thermomatten voor de ruiten in de cabine van de Grand California weren warmte, kou en nieuwsgierige blikken
Progressief basismodel: De Grand California is gebaseerd op de nieuwste versie van de Crafter en heeft ultramoderne assistentie- en infotainmentsystemen aan boord
De Grand California – gebaseerd op de innovatieve Crafter – is het avant-gardemodel onder de campers. Volkswagen Bedrijfswagens presenteert de nieuwste evolutiestap van dit model op de Caravan Salon in Düsseldorf van 29 augustus tot 7 september. Talrijke visuele en constructieve verfijningen verbeteren de leefruimte van de verder ontwikkelde Grand California. Alle nieuwe functies van deze camper, die in twee wielbasissen wordt aangeboden, worden dit najaar in serieproductie opgenomen. Parallel aan de update van de Grand California toont Volkswagen Bedrijfswagens nog veel meer nieuwe camperhoogtepunten op haar stand in hal 16 van de beurs.
Nieuwe loungesfeer Het interieur van de Grand California wordt nu gekenmerkt door het nieuwe "Atami Bamboo"-decor, dat wordt gebruikt op het tafelblad en het werkblad van de kitchenette. De nieuwe vloer (in de keuken, dinette en laadruimte), gemaakt van duurzaam PVC, heeft eveneens deze houtlook. Ook de nu zwarte keukenkraan is opnieuw vormgegeven. Samen met de nieuwe houtafwerking ontstaat een lounge-achtige sfeer die in contrast staat met het witte interieur en bijna doet denken aan het karakter van een mediterraan jacht.
Perfectie in detail
Voortaan kan de mobiele eettafel ook razendsnel aan de buitenzijde van het keukenblok worden bevestigd, zodat maaltijden of een avondwijntje ook in de open lucht genoten kunnen worden. Nieuw aan boord van de California 600 (6,0 meter, dwarsbed) en California 680 (6,8 meter, lengtebed) zijn bagagenetten in de bovenkasten, die het opbergen van kleding en allerlei gebruiksvoorwerpen vergemakkelijken. Tot de nieuwe optionele uitrusting behoort ook een perfect passend thermomat- en verduisteringsset voor de ruiten in de cabine.
Innovatief basismodel
Zoals alle huidige Crafters zijn ook de Grand California-modellen sinds juli 2024 standaard uitgerust met nieuwe elementen zoals digitale instrumenten ("Digital Cockpit Pro"), een nieuw infotainmentsysteem met vrijstaand touchscreen (26 cm/10,4 inch, optioneel 32 cm/12,9 inch) en assistentiesystemen zoals "Front Assist" (noodremassistent met fietsers- en voetgangersherkenning), "Lane Assist" (rijstrookassistent), parkeersensoren voor en achter, en verkeersbordherkenning. Sindsdien is ook "Travel Assist" optioneel verkrijgbaar, wat geassisteerde lengteregeling en zijgeleiding mogelijk maakt. De elektronische handrem, bediend via een schakelaar op het dashboard, is bijzonder praktisch in de Grand California: deze vervangt de klassieke handrem in de voetenruimte, waardoor de bestuurdersstoel nu nog eenvoudiger en sneller naar het woongedeelte kan worden gedraaid.
Volkswagen Bedrijfswagens
Wij vervoeren succes, vrijheid en toekomst
Als toonaangevende fabrikant van lichte bedrijfswagens transformeert het merk Volkswagen Bedrijfswagens (VWCV) het vervoer van goederen, diensten en mensen op fundamentele en blijvende wijze. Onze voertuigen vervoeren bouwvakkers, gezinnen en avonturiers, broodjes, pakketten en surfplanken. Dagelijks helpen zij talloze mensen wereldwijd om goed werk te leveren, functioneren als mobiele werkplaatsen en brengen hulpverleners en politieagenten waar ze nodig zijn. In onze fabrieken in Hannover (D), Poznań (PL) en Września (PL) produceren zo’n 22.200 medewerkers voertuigen voor zakelijke en particuliere klanten. Transporter, Multivan, Caddy, Crafter, Amarok en de ID. Buzz inspireren onze klanten elke dag opnieuw. Binnen de Volkswagen Groep is VWCV ook het leidende merk op het gebied van autonoom rijden in combinatie met mobiliteitsdiensten zoals Mobility-as-a-Service en Transport-as-a-Service – terreinen waarin wij de toekomst van mobiliteit vormgeven. Zo vervoert het merk de samenleving van morgen, met al haar eisen op het gebied van schone, intelligente en duurzame mobiliteit. Daarvoor staat Volkswagen Bedrijfswagens met zijn merkbelofte: Wij vervoeren succes, vrijheid en toekomst.
Over de VW Bus
Sinds 1950 verplaatst de iconische VW Bus van Volkswagen Bedrijfswagens mensen en goederen over de hele wereld. Meer dan 12,5 miljoen voertuigen verspreid over zeven generaties zijn geproduceerd, waarvan het grootste deel in de hoofdvestiging in Hannover, Duitsland. Het succes van de VW Bus is uniek in de autogeschiedenis: hij was zowel symbool van het ‘Wirtschaftswunder’ als van de hippiebeweging, en staat tot op de dag van vandaag voor betrouwbaarheid, vrijheid en avontuur. Of het nu volledig elektrisch is als de ID. Buzz, veelzijdig als de Multivan, avontuurlijk als de California of betrouwbaar als de nieuwe Transporter – de huidige modellen zetten steeds nieuwe maatstaven in technologie en functionaliteit, en blijven trouw aan de designtraditie. Vandaag rijdt de ID. Buzz AD autonoom – een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de VW Bus: met duurzame mobiliteits- en transportoplossingen voor mensen en goederen wereldwijd.
De Pilote Atlas A650 D is een knappe halfintegraal. Een zwarte Ford stuurcabine, erboven een aerodynamische snoetje met dakluik. Verder de witte opbouw waar verschillende zacht getinte ramenvensters een chick contrast vormen met het witte koetswerk. Omdat in het achterste deel geen vensters heeft hebben de schilders een gekleurd decorpaneel aangebracht. In een zwarte band van het achterfront zijn de verkeerslichten geïntegreerd. Net achter de stuurcabine is een lade voornamelijk voor gereedschap. Het Ford basis voertuig heeft een vlakke vloer als chassis. Een 130 pk turbo diesel stuurt zijn paardjes naar de voorwielen. Pakketten als optie zorgen voor meer comfort en veiligheid tijdens het rijden.
Compact en toch veel plaats.
Bij het instappen van de 6,6 m lange Atlas A 650 D zien we grote ruimte maar geen bed. Knap gevonden door de ontwerpers van Pilote. Wie graag in een ruime zwerfauto vertoefd doch niet graag in een onhandig kasteel op wielen rondtoert moet beslist de Pilote Atlas A 650 D eens bekijken.
Al is het niet direct te zien er is toch een volwaardig bed aan boord. Een hefbed dat veel kampeerauto’s hebben is hier gemonteerd in de zitgroep met zijzitbanken. Als het omhoog getrokken is blijft er onder het bed nog 1,92 m over als stahoogte. Helaas eens het bed omlaag blokkeert het de buitendeur en kunnen de zijzitbanken niet gebruikt worden. Van de zijzitbanken en de tafel kan indien gewenst een bed worden gemaakt. Wat ook kan is van de zijzitbanken en enkele zitbank in de rijrichting maken. De tafel dicht klappen zo kan men gemakkelijker van en naar de stuurcabine gaan.
Achter een zitbank is de keuken. In het aanrecht zijn 2 elektrisch aansteekbare kookvuren en het spoelkommetje, af te dekken met een donkere plaat. Er blijft nog redelijk wat werkoppervlak over. Mooi afgewerkt in donker grijs met witte boord is het voorfront, waar achter de gasafsluiters gemonteerd zijn. Samen met de bovenkast is er voldoende plaats om het keukengerief te bergen. Twee afval emmers in een onderkast is een comfort. Samen met venster en dakluik voeren zij de keukengeurtjes snel af. Tegenover de keuken staat de 133 l grote koelkast met onderaan een diepe lade.
Helemaal achterin bevindt een paleis van een badkamer. Zij beslaat heel de breedte van het interieur. Plaats genoeg voor een douchecel, een ruime kleerkast. Wc en waskommetje in een afgesloten deel van de badkamer. Een deur sluit heel het achterste deel van de woonkamer af. Onder de badkamer is de garage langs beide kanten van de kampeerauto te bereiken. Met 1,2 m hoogte kunnen er grote voorwerpen in worden gevoerd. Verschuifbare ankerringen zijn voorzien om de lading veilig vast te sjorren. In de koffer netjes afgewerkt vinden we de elektrische installatie en uittrekbare buitendouche, dat is alvast één van de opties.
De Pilote Atlas A 650 D
De Atlas A 650 D is een ideale 6,6 m lange kampeerauto voor een koppel dat graag ruim ziet maar niet graag met een grote wagen rijdt. De inrichting stelt zijn compromissen, die kent men echter al voor de kampeerauto wordt gekocht. Beschikt over een interieur waar het aangenaam is te wonen.
De c’Go up 525 KR behoort tot de instapreeks van Dethleffs. Een reeks die al 10 jaren met succes wordt gefabriceerd en verkocht. Een bewijs dat vooral gezinnen met kinderen uitkijken naar een instapmodel. De aankoopprijs speelt er een belangrijke rol in. Die typen worden net zo goed gebouwd en afgewerkt als hun duurdere broeders. Alleen ontbreekt er de luxe die de prijs en gewicht fel opdrijft. Toch is de ‘c Go up klaar om na de aankoop persoonlijk materiaal in te leggen en te vertrekken. De meeste klanten nemen er meestal toch één of meer pakketten bij wat natuurlijk het comfort en de prijs opdrijft. Tot die pakketten behoren vliegendeur, dakvenster, Trumavent, licht metalen velgen, gladde aluminium buitenplaten voor de buitenwanden om enkele op te noemen.
De ‘c Go reeks is in 8 verschillende indelingen verkrijgbaar. Vier voor gezinnen met kinderen, vier voor koppels die graag wat meer levensruimte in een caravan vinden.
Als onderstel hebben ze een AL-KO chassis met geknikte as. De bodemplaat is 38 mm dik voor de zijwanden zijn 28 mm dikke sandwich panelen gebruikt met aluminium buitenplaten met hamerslag profiel. Het koetswerk heeft een hagelbestendige polyester bovenlaag. Om het voor en achterfront een elegante vorm te geven is kunststof gebruikt. Via een 51 cm brede buitendeur komt men in het interieur. Zeven vensters met combi-rollo’s is de 525 KR rijk. Twee vensters hier in de zijwand verraden dat er stapelbedden zijn in de caravan.
Al is het een instapmodel het interieur valt best mee. Zijn vlakke witte meubels afgewisseld met donkere wanden en kussens geven hem een modern uitzicht. De 525 KR is niet zo klein en biedt aan zes reizigers een volwaardige zit en slaapplaats. Om gezellig te keuvelen is de U zitgroep achterin groot genoeg voor iedereen aan boord. Komen de potten, borden en tassen op tafel kan men het best bij vier houden.
De zitgroep in de kinderkamer kan de 2 overige een plaats bieden. Indien nodig kan men de zitgroep achterin ombouwen tot bed. Wil men er nog een bed bij kan men het hefbed boven de tafel laten zakken. Met enkele stappen door de brede doorgang komen we in de kinderkamer. De 2 stapelbedden aan de zijkant hebben een licht, usb contact en een openklappende venster. Onder laagste bed is een bergvak bereikbaar door lattenbodem en matras omhoog te klappen. Aan de overkant is een zitgroep voor twee, zijn de kinderen nog klein kan het met drie. Tussen zitgroep en stapelbed is een kleerkast. En zijn nog een bovenkast en open leg schabben. Een deur sluit de kinderkamer af.
Zo staan we direct bij de 1,13 m brede keuken. In het aanrecht kan men de kookvuren en het wasbakje met zwarte platen afdekken na gebruik. Er naast is een strookje aanrecht dat als werkbladje kan dienen. Onderaan zijn 3 brede laden. In de bovenkast hebben de meubelmakers het linkervak een verdeling geplaatst handig voor het kleine keuken gerief. Nemen we daarbij de 142 l grote koelkast mogen we zeggen dat de keuken goed uitgerust is voor een groot gezin.
Naast de koelkast boven de Trumatic verwarming is de kleerkast. Wil men kleren aan de bar hangen mag men niet te klein zijn want de stahoogte is zomaar eventjes 2,08 m. De bar hangt in de kleerkast bijna tegen het plafond. De Trumatic S3004 met ring verwarming zorgt voor een aangename temperatuur tijdens koude dagen. Aan de andere zijde van de kleerkast is het sanitair. Daar is de inrichting als instapmodel duidelijk te zien. Afmetingen zijn nogal beperkt, net genoeg plaats om en rond het wc, aan het wasbakje met aflegplank is de bewegingsvrijheid beperkt. Een spiegel en bovenkast maakt het sanitair compleet. Of niet, er is nog een douche die staat of hangt meer in de weg dan hij nuttig is. Zoals voor veel caravans dat kunnen zelfs dure typen zijn is een douche nemen in het sanitair van de camping een aanrader.
Rijden
Een 7,56 m lange en 2,30 m brede caravan is niet niks. Bovendien mag hij nog 1.800 kg op de wielen zetten. Materialen moeten goed verdeeld gelegd worden om het juist gewicht op de kogel te krijgen. Dat is zeer belangrijk. Met een groot gezin hebben de eigenaars vanzelfsprekend al een grote krachtige auto en zal het best lukken om de 1800 kg zware ‘c Go up 525 KR vlot te slepen.
Samen gevat.
Voor de basisprijs plus enkele pakketten heeft men een volwaardige caravan. Hier en daar zijn wel enkele kleinigheden die beter zouden kunnen. Maar ja, de aankoopprijs speelt hier een grote rol. Zonder de luxe en vooral als er een stel kinderen aan boord is maakt men even goed een leuke zomer als wintervakantie door.
Net als anderen fabrikanten maakt Rapido om de een of andere gelegenheid eens een speciaal goed uitgeruste kampeerauto.
Wat al zeker opvalt is het koetswerk. Niet de vorm wel de kleuren. Een zwarte stuurcabine en witte opbouw is geen alle daagse verschijning in de kampeerautowereld. De zwarte kleur loopt verder over de wand van het koetswerk in en spitsvormig decorvlak. Langs beide kanten is een deur voor de garage. Moderne verkeerslichten zijn in het eenvoudig gehouden achterfront geïntegreerd waar we het derde remlicht hoog in het front zien. In de kloeke buitendeur is een venster voorzien, de ramen zijn in licht getint acrylglas uitgevoerd. Als we nog even naar de wielen kijken, ze hebben sierringen met zwart en witte randen een elektrisch opstapje plus de handgreep aan de binnenkant nabij de deur maken het gemakkelijk om in te stappen
Dit jaar zijn de C 55 en de C 86 voor een kleine meerprijs aan de beurt. De slechts 2,17 m brede halfintegralen zijn gebouwd op het basis voertuig van Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Met een MTM van 3,5 ton aangedreven door een 140 pk sterke turbo diesel mag hij de baan op. De 6,75 m lange C 55 heeft achterin enkele bedden en een L zitgroep vooraan. De Rapido C 86 is 27 cm groter dan zijn broeder.
Achteraan is hij een eilandbed rijk aansluitend aan een nog al gierig bemeten badkamer. Daarop volgt de L keuken. Onvermijdelijk komt de zitgroep in beeld met zijzitbanken. Van de zitbanken, het tafelblad en de kussens kan men een bed maken. Van de zitbanken kan men ook indien nodig ombouwen tot zittingen in de rijrichting. Heerlijk vertoeven in de comfortabele zitgroep waar bij dag voldoende licht binnen valt, bij avond heeft hij een heldere verlichting. Kijken we nog even naar achter waar men het eilandbed met een dikke matras 20 cm hoger kan instellen. Op die manier wordt de garage 20 cm hoger. Kan soms nodig zijn als men grote vakantietuigen wil meenemen.
Wil men in het sanitair met draaibaar Thetford wc en in verhouding groot wasbakje kan men de deur best open laten staan want hier zijn de ontwerpers wat gierig geweest met de afmetingen. De douchecel aan de overzijde is echter goed te gebruiken. Een tweedelige acryl glazen deur sluit ze perfect af.
Winterkampeerders hoeven zich geen zorgen te maken. De Truma Combi D4 EH zorgt niet alleen voor warm water aan alle waterkranen hij maakt het interieur ook gezellig warm tijdens de koude dagen.
Tegenover de keuken is de compressor koelkast groot genoeg voor een gezin met drie. Met wat goede wil heeft de keuken een L vorm. In het donker gekleurd aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking, plus het spoelbakje. Onderaan houtdecor, witte vlakken en brede zwarte handgrepen maakt het keuken voorfront mooi om te zien. Aan de zijkant kan een werkblad worden opgeklapt. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor een drieledig gezin.
Voor we de Rapido C 86 Nicht Edition verlaten bekijken we eens het mooi en keurig afgewerkt meubilair. Hier doet Rapido een stap in de moderne richting. Eenvoudig meubilair met bovenkasten in houtdecor. Terwijl de gezelligheid en het vakantiegevoel wordt gevormd door de perfecte harmonische samenstelling van de bij elkaar passende kleuren. Zo zijn de ergonomisch gevormde kussens van de zijzitbanken in licht grijs en de bijpassende klaptafel in een donkere kleur. Voor het contrast zorgen rode gordijnen aan de vensters. Achterin aan het hoofdeinden van het eilandbed werden de zij en bovenkasten in houtdecor uitgevoerd.
%%%FOTO7%%%
Samen gevat.
De Rapido C 86 Night Edition is een ideale zwerfauto voor een koppel. Voldoende leefbare ruimte in een knap gezellig interieur en genoeg bergvakken. Met zijn slechts 2,17 m breedte is het vlot rijden, een smal straatje in een zuiders dorp hoef je niet direct te vermijden.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Motor: Turbo diesel 140 pk zes versnellingen
Gewicht; 3,5 ton
Rijklaar gewicht: 2.940 kg (afhankelijk van de toebehoren)