Aanwijzingen voor voertuiggewichten en gewichtsgerelateerde informatie
Elke kampeerauto, elke gesloten bestelwagen en elke caravan is door de fabrikant ontworpen voor een technisch toelaatbare totale massa die tijdens de reis niet mag worden overschreden. De wettelijke voorschriften voor voertuiggewichten zijn opgenomen in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 van de Commissie van 31 maart 2021, die uniform van toepassing is binnen de Europese Unie, waarvan wij de belangrijkste inhoud voor u hebben samengevat. Lees de volgende toelichtingen en opmerkingen aandachtig door. Deze zijn vooral belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van uw voertuig en het configureren van optionele uitrusting. Ook hierin ondersteunen onze retailpartners u graag.
1. De technisch toelaatbare totale massa (beladen)
De "technisch toelaatbare totale massa" is het maximale gewicht dat uw voertuig mag hebben tijdens het rijden wanneer het beladen is. Houd er rekening mee dat het overschrijden van de technisch toegestane totale massa tijdens het rijden een veiligheidsrisico kan vormen en in veel Europese landen met boetes kan worden bestraft. Wij raden u daarom aan om uw voertuig voor elke rit te wegen en ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa wordt aangehouden. Informatie over de technisch toegestane totale afmetingen voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
2. De massa in rijklare toestand
De "massa in rijklare toestand" komt over het algemeen standaard overeen met het gewicht van het lege voertuig, volgens de specificaties van de fabrikant, en omvat volgens de wettelijke definitie voor campers en gesloten bestelwagens de brandstoftank die voor ten minste 90% gevuld is, de massa van de bestuurder, die forfaitair met 75 kg in aanmerking wordt genomen, de brandstof en vloeistoffen en de massa van de carrosserie, de bestuurderscabine, de trekhaak (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
In het geval van caravans omvat de massa in rijklare toestand de massa van het voertuig dat is uitgerust met de standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant, inclusief de vloeistoffen, de massa van de carrosserie, extra trekhaken (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
De massa in rijklare toestand voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende waarden zijn uit de typegoedkeuringsprocedure. Deze zijn onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5%, die een directe invloed kunnen hebben op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig.
Voorbeeld:
Massa in rijklare toestand volgens technische gegevens:
2.939 kg
Wettelijk toegestane tolerantie van ± 5 %:
± 147 kg
Wettelijk toegestane overspanning in rijklare toestand
2.792 tot 3.086 kg
Informatie over de wettelijk toegestane overspanning van de massa in rijklare toestand is ook te vinden in de technische gegevens.
Aangezien het optreden van wettelijk toegestane toleranties een directe invloed heeft op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet met deze toleranties al bij de configuratie van het voertuig rekening worden gehouden.
Voorbeeld:
Als het voertuig in het bovenstaande voorbeeld wettelijk toegestane toleranties van +1% voor de massa in rijklare toestand heeft, neemt de massa in rijklare toestand toe van 2.939 kg naar 2.968,4 kg, waardoor het laadvermogen van het voertuig met 29,4 kg afneemt.
3. De werkelijke massa van het voertuig en de standaard/optionele uitrusting
De "werkelijke massa van het voertuig" omvat de massa in rijklare toestand en de optionele uitrusting die af fabriek is geïnstalleerd.
"Standaarduitrusting" verwijst naar de basisconfiguratie van een voertuig dat is uitgerust met alle wettelijk vereiste functies. Dit omvat ook alle standaard uitrustingsonderdelen. Details over de standaarduitrusting vindt u in onze configurator.
"Speciale uitrusting" betekent alle uitrusting die niet tot de standaarduitrusting behoort en die in de fabriek onder verantwoordelijkheid van de fabrikant aan het voertuig is bevestigd en door de klant kan worden besteld. Andere accessoires die door de fabrikant, de handelspartner of uzelf zijn geïnstalleerd nadat het voertuig af fabriek is afgeleverd, vallen echter niet onder speciale uitrusting. In onze configurator vindt u ook informatie over de optionele uitrusting die in de fabriek kan worden besteld.
Houd er rekening mee dat de installatie van optionele uitrusting altijd het laadvermogen vermindert (zie hoofdstuk 5). De maximale massa van de speciale uitrusting die voor welke plattegrond kan worden geselecteerd, vindt u in de informatie op de respectievelijke plattegronden (zie hoofdstuk 6.).
4. De massa passagiers / het maximale aantal slaapplaatsen
In het geval van campers en bestelwagens wordt de massa van passagiers berekend op basis van het toegestane aantal personen in de rijmodus, dat voor elke plattegrond in de technische gegevens wordt weergegeven. Voor elke passagier wordt een vast tarief van 75 kg in rekening gebracht, ongeacht hoeveel de passagiers daadwerkelijk wegen. Aangezien de bestuurder echter al in een rijklare staat in de massa is meegeteld, wordt hij niet opgenomen in de massa passagiers. Voor een voertuig met een toegestaan aantal personen in rijmodus van 4 is de massa van passagiers dus 225 kg (3*75 kg).
Voor caravans wordt in de technische gegevens ook het aantal slaapplaatsen per plattegrond weergegeven. Een afzonderlijke massa die in aanmerking moet worden genomen bij de berekening van de gewichten van het voertuig is echter niet het gevolg van het aantal slaapplaatsen. Het aantal slaapplaatsen in caravans is echter doorslaggevend voor de berekening van het zogenaamde minimale laadvermogen (zie nummer 5.).
5. Het laadvermogen en het minimale laadvermogen
In het geval van campers en bestelwagens verwijst het "laadvermogen" naar het verschil tussen de technisch toegestane totale massa met belading en de massa in rijvaardigheid, vermeerderd met de massa van de passagiers en de massa van de optionele uitrusting.
In het geval van caravans wordt het laadvermogen berekend door de massa in rijklare toestand en de massa van de optionele uitrusting af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 schrijft een vast "minimaal laadvermogen" voor door HOBBY gebouwde voertuigen voor bagage en andere items voor die geen deel uitmaken van de in de fabriek geïnstalleerde optionele uitrusting. Dit is om ervoor te zorgen dat u persoonlijke bagage en voedsel (bijv. kleding, toilet- en keukenapparatuur, voedsel, kampeeruitrusting of speelgoed) kunt vervoeren zonder de technisch toegestane totale massa te overschrijden wanneer u geladen bent.
Voor campers en bestelwagens die door HOBBY zijn gebouwd, wordt dit minimale laadvermogen berekend aan de hand van de volgende formule:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal passagiers plus de bestuurder en L = totale lengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een camper met 4 goedgekeurde zitplaatsen en een lengte van 7 m is het minimale laadvermogen 110 kg (10*[4+7]).
In het geval van caravans daarentegen wordt het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen berekend op basis van het maximale aantal slaapplaatsen:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal slaapplaatsen en L = carrosserielengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een caravan met 3 slaapplaatsen en een opbouwlengte van 5,5 m is het minimale laadvermogen 85 kg (10*[3+5,5]).
Dit minimale laadvermogen mag niet worden onderschreden bij het configureren van uw voertuig. Als de werkelijke voertuigmassa door de keuze van de optionele uitrusting zodanig toeneemt dat er niet meer voldoende vrije massa voor de passagiers is (alleen bij campers en gesloten bestelwagens) en het minimale laadvermogen tussen de werkelijke voertuigmassa en de technisch toegestane totale massa, kunt u afhankelijk van de indeling een toename van de voertuigbelasting (toename van de technisch toegestane totale massa) selecteren en/of de optionele uitrusting deselecteren. Anders kunt u het configuratie- en bestelproces niet voortzetten.
Controleer indien nodig samen met uw HOBBY-dealer of de technisch toegestane totale massa wiskundig niet wordt overschreden, d.w.z. dat er voldoende vrije massa is voor de passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het minimale laadvermogen.
6. De maximale massa voor optionele uitrusting
Om ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa van het voertuig, rekening houdend met de massa in rijklare toestand, de massa van passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen, niet wordt overschreden door de installatie van optionele uitrustingen, heeft HOBBY de installatie van speciale uitrustingen beperkt en een "maximummassa voor speciale uitrusting" van de kant van de fabrikant vastgesteld.
Voor kampeerauto's en bestelwagens wordt dit in eerste instantie berekend door de massa in rijklare toestand, de massa van de passagiers en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toegestane totale massa. In het geval van caravans wordt dit berekend door de massa in rijklare toestand en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Aangezien de massa in rijklare toestand een berekende waarde is die is onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5% en het optreden van deze toleranties kan leiden tot een feitelijke onderbieding van het minimumlaadvermogen, worden de wettelijk toegestane toleranties uit voorzorg ook opgenomen in de maximummassa voor optionele uitrustingen. Er wordt ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten/speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.
Informatie over de maximale afmetingen voor optionele uitrusting vindt u voor elke plattegrond in de technische gegevens.
CARAVAN SALON 2025: Vrijheid op vier wielen is hier thuis
's Werelds grootste caravanervaring
Wanneer vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid elkaar ontmoeten, dan is CARAVAN SALON de enige vakbeurs ter wereld die de levensstijl van het caravannen in al zijn facetten tot leven brengt.
Van 29 augustus (Preview Day) tot 7 september 2025 is Düsseldorf opnieuw de ontmoetingsplaats voor de caravanwereld: CARAVAN SALON is de grootste en belangrijkste vakbeurs ter wereld die uitsluitend gewijd is aan het thema caravaning - en maakt van deze levenshouding een unieke beurservaring. Als onbetwiste ontmoetingsplaats voor de industrie presenteert 's werelds toonaangevende vakbeurs de grootste keuze aan campers, caravans en campers. Het assortiment wordt aangevuld met een onvergelijkbare verscheidenheid aan accessoires, technische uitrusting, ombouwonderdelen, daktenten, stacaravans, caravan- en kampeeraccessoires, reisbestemmingen, campings en camperplaatsen.
Beurservaring kan niet worden vervangen "Vooral in uitdagende tijden wordt de onschatbare waarde van beurzen voor onze branche op indrukwekkende wijze aangetoond. Potentiële klanten willen de voertuigen niet alleen zien voordat ze een aankoopbeslissing nemen, ze willen ervaren, aanraken, vergelijken, instappen en voelen welke plattegrond bij hun levensstijl past. De CARAVAN SALON is de enige plek waar alle gerenommeerde nationale en internationale fabrikanten samenkomen – en bezoekers in één oogopslag het hele assortiment van de markt kunnen zien", zegt directeur Stefan Koschke. In Düsseldorf zijn de premières van het komende seizoen te zien: topproducten, innovaties en wereldprimeurs – die voor het eerst door het publiek kunnen worden beleefd, aangevuld met tal van spannende nieuwe exposanten die de verscheidenheid aan modellen verder zullen uitbreiden. "Dit maakt de beursbeleving van CARAVAN SALON nog intenser, van het juiste voertuig tot uw persoonlijke droombestemming", voegt Stefan Koschke eraan toe.
Nieuwe zaalindeling – ontdek nog meer, vind nog gemakkelijkerDankzij een nieuwe, overzichtelijke halstructuur kunnen bezoekers ook in de toekomst snel en gericht toegang krijgen tot hun persoonlijke caravanwereld. Of je nu een beginnende kampeerder, een technologiefan, een creatieve zelfbouwer of een luxeliefhebber bent – iedereen komt aan zijn trekken in de CARAVAN SALON en ontdekt precies waar zijn hart sneller van gaat kloppen. "Met de nieuwe lay-out creëren we een inspirerende beursbeleving voor onze gasten. Door de voortdurende modernisering van het terrein en de hallen zorgen wij voor optimale voorwaarden voor advies, uitwisseling en netwerken op de lange termijn. In het kader van deze maatregelen zal hal 9 voorlopig niet worden gebruikt – maar bezoekers kunnen zich verheugen op interessante en spannende plaatsingen van vele merken in een frisse omgeving", legt Stefan Koschke uit.
Caravanning populairder dan ooit tevoren "Caravanning geniet al vele jaren een groeiende populariteit, omdat de individuele en flexibele manier van reizen in harmonie met de natuur voldoet aan de wens van veel mensen voor een zelfbepaalde vakantie. In de loop van deze ontwikkeling zijn mobiele vakanties al lang een van de meest populaire vormen van reizen van generatie op generatie geworden - en niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Nooit eerder waren er zoveel mensen met campers of caravans op pad als vandaag. Deze dynamiek komt ook tot uiting op de CARAVAN SALON, die altijd het belangrijkste internationale podium voor de caravaning-industrie is geweest. Nergens anders is de verscheidenheid aan voertuigen, accessoires, diensten en reisinspiratie groter dan in Düsseldorf. Jaar na jaar versterkt de CARAVAN SALON zo zijn rol als baken van de branche", legt Daniel Onggowinarso, directeur van de Branchevereniging Caravanning (CIVD), uit.
Met een beperkt aantal tickets biedt de Preview Day op 29 augustus een bijzonder ontspannen sfeer voor iedereen die op zijn gemak de innovaties van de branche wil ontdekken.
De kaartverkoop start op 11 juni. Actuele informatie en nieuws is te vinden op internet opwww.caravan-salon.de.
Hotel boeken gemakkelijk gemaakt Voor iedereen die nog op zoek is naar de ideale accommodatie voor de CARAVAN SALON 2025, is er een speciaal ontwikkeld boekingsplatform om snel en gemakkelijk hotelovernachtingen te garanderen. De samenwerking tussen Messe Düsseldorf en KUONI Tumlare biedt zorgvuldig geselecteerde hotels die optimaal zijn afgestemd op de behoeften van exposanten, bezoekers en vertegenwoordigers van de media.
Het gebruiksvriendelijke platform biedt alle belangrijke informatie in één oogopslag - van reistijd tot het beursterrein en speciale voorzieningen tot de best beschikbare prijs:https://hotelmap.com/MGMHR
April 2025 | Nieuwe Speed pedelecs goed op dreef, tweedehandsmarkt gaat er aan een echte rotvaart vandoor
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “In het begin van het jaar beleefden we enkele maanden van voorzichtig herstel voor denieuwe speed pedelecsen nu stagneert het tempo: in april steeg het aantal inschrijvingen lichtjes met+0,3%tot 1.150 eenheden. Toch is er geen reden tot paniek want we verwachten nog een duwtje in de rug dank zij extra inschrijvingen door federale ambtenaren en onderwijspersoneel. Het belang van fietsleasing blijft ondertussen spectaculair groeien, in het bijzonder bij de speed pedelecs, waardoor ook duurdere fietsen toegankelijk worden voor een breder publiek.
Tegelijkertijd blijft detweedehandsmarkter aan een strak tempo vandoor gaan. In april 2025 werden 829 tweedehandse speed pedelecs ingeschreven en dat is een stijging van+18,8%ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In tegenstelling tot de nieuwmarkt worden tweedehandse speed pedelecs grotendeels ingeschreven door particulieren; zij kopen vaak tweedehands exemplaren over die zijn vrijgekomen uit leasing.
Wanneer we naar de totaliteit van de inschrijvingen kijken, dan zien we dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2025 is gestegen van 25,9% (1.949 eenheden) tot 27,2% (2.719 stuks), een stijging van niet minder dan 43,6%.
De gecumuleerde inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs wijst erop dat deze snelle fiets op steeds meer bijval kan rekenen. We verwachten dat de ruimere toegang tot fietsleasing voor overheidspersoneel de cijfers in de komende nog positief zullen beïnvloeden.”
Cijfers april: marktanalyse door Frank Glorieux, Algemeen Secretaris voor de fietssector bij TRAXIO
De speedpedelec komt op snelheid: met 1.150nieuwen 829tweedehandsingeschreven speedpedelecs in april 2025, was dit een goede maand in de verkoop.
Voor de nieuwe speedpedelecs nemen we stilaan dezelfde snelheid van inschrijving als in 2024, voor de tweedehands speedpedelecs is er een duidelijke verbetering met een stijging van 8,8 % ten opzichte van vorig jaar.
Als basisverklaring voor deze goede maand komen een aantal factoren in beeld:
Het openen van nieuwe fietsleasingmarkten geeft zijn positief effectop de inschrijving van het aantal nieuwe speedpedelecs. 62% van alle nieuwe speedpedelecs is een leasingfiets, en in vergelijking met vorig jaar maakt dit een stijging van bijna 20 % uit.
Hierbij is het opmerkelijk dat nog meer duidelijk wordt dat de speedpedelec een Vlaams verhaal is, nu de verkoop in Wallonië er 44 % op achteruitgaat. Het gebrek aan goede fietsinfrastructuur is voor de verkoop van de langeafstandsfiets natuurlijk niet goed.
De tweedehandsmarkt voor de speedpedelec blijft bijzonder goede cijfers scoren. Deze elektrische fiets die tot 45 km. per uur kan halen is een kwaliteitsproduct dat mits goed onderhoud, na een leasingperiode zeker nog een tweede leven kan meegaan. De consument is zich daar wel degelijk van bewust en gaat op zoek naar een goede gebruikte speedpedelec.
Als files van autoverkeer record na record verpulveren, dan gaat de verkoop van het alternatief voor woon-werkverplaatsing stijgen: ‘men duwt de mensen op de fiets’ wordt door vele fietshandelaren met een glimlach gezegd.
Natuurlijk begon 2025 ideaal: het lange droge weer maakt een verplaatsing met de fiets zeer aanlokkelijk. Maar een echte fietscommuter laat zich door een beetje regen niet afschrikken.
Bij analyse van de merkenmarkt van speedpedelecswordt het stilaan duidelijk dat de fietshandelaar en de consument naar andere merken grijpt dan de ‘usuals suspects’. Een aantal merken hebben bijzonder goede cijfers gehaald in de verkoop in april.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste vier maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 35% van de markt, tegenover 65% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek licht gewijzigd: tweedehands stijgt tot 37,2% tegenover 62,8% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing(cumul 2025)
Het leasesegment groeide met een indrukwekkende19,1%ten opzichte van 2024: van 2.400 eenheden in 2024 naar 2.859 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -26,8%, van 1.490 naar 1.090 stuks. Ook bij de bedrijven zien we een daling: met 4,8%, van 681 naar 648 stuks.
In de eerste vier maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (62,2%). Particulieren maken 23,7% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 14,1%.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs(cumul 2025)
De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft maar groeien. In de eerste vier maanden van dit jaar werden er al 2.719 opnieuw ingeschreven (+8,8%) tegenover 2.498 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +39,5%.
Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!